فیس براش چیست؟ آموزش تخصصی انتخاب و استفاده از فیس براش

اکثر ما حتی اگر چندان اهل آرایش کردن نباشیم، حداقل هر روز کرم ضد آفتاب می‌زنیم. سپس بعد از این که از خانه خارج می‌شویم، پوست‌مان در معرض انواع و اقسام آلودگی‌های محیطی قرار می‌گیرد. کرم‌های آرایشی، آلودگی و سرب موجود در هوا از یک طرف و از طرف دیگر پوستی که به مرور زمان چرب و چرب‌تر می‌شود؛ همه و همه شرایطی را فراهم می‌کنند که در پایان روز با منافذ پوستی پر شده با انواع آلودگی‌ها به خانه برگردیم. شستن عمیق این منافذ تنها با دست و حتی با قوی‌ترین شوینده‌ها ممکن نیست. پس چه باید کرد؟ روش‌ها و وسایل زیادی برای پاکسازی پوست وجود دارد اما بهترین و راحت‌ترین راه استفاده از فیس براش‌ است. برای اینکه کاملا متوجه شوید فیس براش چیست و چطور باید از آن استفاده کرد، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه فيس براش چیست؟

دستگاه فیس براش همان برس شستشوی صورت است که به طور کلی به دو صورت برقی و دستی وجود دارد و متناسب با انواع پوست‌ها طراحی شده است. انواع فیس براش ها تار موهای بسیار نازک و ملایمی دارند که به عمیق‌ترین منافذ پوست دسترسی داشته و آن‌ها را از هر گونه مواد آرایشی و آلودگی تمیز می‌کنند. به همین دلیل حس سبکی بعد از استفاده از فیس براش‌ها فوق العاده است.

فیس براش چیست

جالب است بدانید میزان شستشو و پاکسازی صورت در حالتی که از فیس براش استفاده می‌کنید، 6 تا 10 برابر حالتی است که با دست صورت‌تان را می‌شویید!

اما مزایا و کاربردهای فیس براش چیست؟ در واقع فیس براش‌ها علاوه بر شستشوی عمیق صورت، فواید دیگری هم دارند. اصلی‌ترین مزیت این دستگاه‌های جذاب و کاربردی این است که با پاکسازی منافذ، مانع ترشح بیشتر چربی و ایجاد روزنه‌های باز می‌شوند. وقتی منافذ بهتر شسته شوند، جوش‌های زیرپوستی و سرسیاه هم به ندرت از بین می‌رود و از بروز مجدد آن‌ها جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این موارد، برس‌ نرم فیس براش با ماساژ ملایم خود گردش خون پوست‌تان را افزایش داده و باعث شاداب‌تر و شفاف‌تر شدن پوست شما می‌شود. همچنین سری سیلیکیونی برخی از فیس براش‌ها پوست‌تان را لایه برداری می‌کند و در نتیجه کرم‌ها و محصولات آرایشی بهتر جذب می‌شود.

با انواع فیس براش آشنا شوید

مهم‌ترین نکته برای پاسخ به سوال فیس براش چیست، اطلاع از انواع این وسیله کاربردی است. همان طور که پیش از این اشاره‌ای داشتیم، فیس براش‌ها به دو صورت برقی و دستی وجود دارند که در اصل هدف یکسان ولی طرز کار کمی متفاوتی دارند.

فیس براش دستی چیست؟

فیس براش‌های دستی نسل جدید لیف‌های قدیمی حمام هستند که البته تنها برای شستشوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا فیس براش‌های دستی دو سر مویی و سیلیکونی دارند. سر مویی آن بیشتر برای شستشوی منافذ و سر سیلیکونی برای ماساژ دادن یا پخش ماسک و اسکراب کاربرد دارد.

نحوه استفاده از فیس براش دستی

برای استفاده از این فیس براش‌ها تنها کافی است مقدار کمی شوینده روی آن بریزید و با حرکات عمودی، افقی و چرخشی پوست‌تان را کاملا شستشو دهید. این نوع دستگاه‌ها نسبت به انواع برقی قیمت مناسب‌تری دارند و با مطالعه سایت‌های نظرسنجی متوجه خواهید شد که اکثرا از این نوع فیس براش‌ها راضی هستند. اما عیب این نوع فیس براش چیست؟

مهم‌ترین ایراد فیس براش دستی، این است که فشار وارده به پوست باید به طور متناسبی اعمال شده و در حین استفاده نباید پوست کشیده شود. در صورتی که بیش از حد فشار وارد کنید، در بلند مدت پوست‌تان شل می‌شود. از طرفی با فشار کمتر ممکن است منافذ آن طور که باید، پاکسازی نشوند. شاید به همین دلایل باشد که ایده طراحی و ساخت فیس براش‌های برقی به ذهن مخترعین آن رسیده است.

فیس براش برقی چیست؟

به طور کلی فیس براش‌های برقی دو نوع لرزشی و چرخشی دارند که هر کدام کارکرد خاصی داشته و برای رفع نیاز گروهی از مصرف کنندگان طراحی و تولید شده است. البته ناگفته نماند که میزان پاک کنندگی برای هر دو مدل تقریبا برابر بوده و تنها تفاوت آن‌ها در برس و نحوه شستشوست.

فیس براش برقی

علاوه بر مدل چرخشی و لرزشی، فیس براش‌های برقی ممکن است شارژی و یا باطری دار باشند. کیفیت این نوع دستگاه‌ها کاملا یکسان بوده و انتخاب هر کدام تنها به سلیقه و نوع مصرف شما بستگی دارد.

فیس براش چرخشی

سری فیس براش‌های چرخشی به صورت دورانی میچرخد و به این ترتیب تار موهای نازک برس، منافذ پوست را تمیز می‌کند. در این حالت نباید فشار زیادی با براش روی پوست‌تان وارد کنید. تنها کافی است براش را روشن کرده و آن را روی نواحی مختلف پوست‌تان حرکت دهید.

نکته مهم دیگر در استفاده از فیس براش‌های چرخشی این است که براش مناسب پوست‌تان را تهیه کنید. اگر تعریف شما از فیس براش چیست، خاصیت لایه برداری آن است براش‌های زبر گزینه مناسبی خواهد بود.

اما اگر فقط می‌خواهید با این دستگاه شستشوی معمول روزانه‌تان را انجام دهید، بسته به نوع پوست براش نرم و یا متوسطی انتخاب کنید؛ براش‌های متوسط برای پوست‌ چرب و براش‌های بسیار نرم برای پوست‌های حساس. البته اگر پوست بسیار حساسی دارید، پیشنهاد ما فیس براش‌های لرزشی است.

فیس براش لرزشی

در طراحی و ساخت این نوع فیس براش‌ها، از تکنولوژی اولتراسونیک یا لرزش استفاده شده است. به این ترتیب دستگاه ثابت بوده و سری آن برخلاف فیس براش چرخشی، حرکتی ندارد. با روشن کردن دستگاه، موهای نازک آن به لرزه در می‌آید (هر ثانیه 300 لرزش) و با لطافت تمام پوست شما را پاکسازی می‌کند.

همان طور که گفتیم این نوع فیس براش برای افرادی که پوست نازک و حساسی دارند مناسب‌تر است. البته ناگفته نماند انواع براش‌های این دستگاه هم متفاوت بوده و مدل‌های مختلفی برای لایه برداری، شستشوی روزانه یا انجام میکاپ دارد.

اکثر خانم‌ها ترجیح می‌دهند از فیس براش‌های لرزشی استفاده کنند؛ چرا که گفته شده حرکت فیس براش‌های چرخشی ممکن است به مرور زمان پوست را کشیده و شل کند و از طرفی فیس براش‌های لرزشی پوست را ماساژ می‌دهند. ترجیح شما در استفاده از فیس براش چیست؟

چگونه از فیس براش استفاده کنیم؟

حال که می‌دانید فیس براش چیست و چه کاربردهایی دارد، باید طرز استفاده از این دستگاه کاربردی را هم یاد بگیرید. در این قسمت قدم به قدم نحوه استفاده از فیس براش را آموزش می‌دهیم:

فیس براش سیلیکونی چیست

1- هرگونه ماده آرایشی را با پد پنبه‌ای پاک کنید

پد آرایشی‌تان را به پاک کننده صورت مناسب آغشته کنید و به آرامی به مدت چند ثانیه روی چشم‌های‌تان فشار دهید. سپس پد را روی مژه‌ها و پشت پلک‌تان بکشید تا کاملا ریمل و سایه پاک شود. از پد دیگری برای پاک کردن مابقی آرایش‌تان، یعنی کرم پودر و رژ لب، استفاده کنید.

2- فیس براش را مرطوب کنید و شوینده بریزید

پاسخ به سوال طرز استفاده از فیس براش چیست، راحت‌تر از آن چیزی است که همیشه فکر می‌کردید. تنها کافی است سر فیس براش را زیر آب گرم بگیرید و آن را مرطوب کنید. سپس به اندازه یک نخود شوینده روی موهای براش بریزید. صورت‌تان را هم بشویید تا موهای براش راحت‌تر روی پوست‌تان سر بخورد و منافذ عمیقا تمیز شوند.

3- آن را روی صورت‌تان حرکت دهید

در این مرحله، با حرکات کوچک دورانی فیس براش را روی پوست‌تان حرکت دهید. توجه داشته باشید که نباید بیشتر از یک دقیقه از فیس براش استفاده کرد. بدین ترتیب، برای شستشوی هر قسمت از گونه‌ها، بینی و پیشانی تنها 20 ثانیه زمان بگذارید. علاوه بر این به هیچ عنوان فیس براش را به مدت طولانی در یک نقطه قرار ندهید.

حتی اگر از نرم‌ترین براش ممکن استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان فیس براش را به دور چشم‌های‌تان نکشید. این کار باعث بروز چین و چروک در پوست حساس دور چشم می‌شود.

ویدیوی زیر طرز کار با فیس براش دستی را به شما آموزش می‌دهد:

4- صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و خشک کنید

وقتی صورت‌تان را کاملا با فیس براش شستید، آن را خاموش کنید و به کناری بگذارید (در قسمت بعد یاد می‌گیرید چطور فیس براش را بشویید). سپس صورت‌تان با آب ولرم از کف شوینده پاک کرده و با حوله تمیز و نرمی خشک کنید. بعد از شستن صورت‌تان کمی آب سرد به پوست‌تان بپاشید. این کار بعد از لایه برداری با فیس براش کمک می‌کند منافذ پوست شما بسته شوند.

دو نکته مهم: به هیچ عنوان همان براشی را که برای شستشوی صورت‌تان استفاده می‌کنید، به بدن‌تان نکشید. این کار تعادل باکتری‌های صورت‌تان را به هم می‌زند و باعث بدتر شدن جوش‌ها و مشکلات پوستی می‌شود.

همچنین هیچ دو نفری نباید از یک سر براش استفاده کنند. حتی اگر می‌خواهید به طور اشتراکی یک فیس براش تهیه کنید، حتما از سری‌های متفاوتی برای شستشوی صورت‌تان کمک بگیرید.

چگونه فیس براش را تمیز کنیم؟

پاسخ به سوال فیس براش چیست، به همین جا ختم نمی‌شود. در واقع طرز استفاده درست از فیس براش بدون یادگیری شستشوی صحیح آن ممکن نیست. در اولین مرحله باید یاد بگیرید که چطور پس از هر بار استفاده از فیس براش آن را بشویید.

1- فیس براش را زیر شیر آب بگیرید

در این مرحله موهای فیس براش را زیر جریان آب بگیرید و با انگشتان‌تان، موها را حرکت دهید تا مطمئن شوید تمام مواد شوینده از بین موها پاک شده اند. اگر مواد آرایشی لابه لای موهای فیس براش گیر کرده‌اند، آن را با کمی صابون ملایم مایع یا شامپو بچه بشویید.

2- هفته‌ای یک بار آن را ضدعفونی کنید

مقداری ضدعفونی کننده الکلی در کاسه‌ای بریزید و فیس براش را در آن قرار دهید؛ به نحوی که سر براش کاملا با محلول در تماس باشد. صبر کنید یک دقیقه براش در این محصول شناور باشد و سپس بدون اینکه آن را بشویید، روی حوله‌ای قرار دهید تا خشک شود.

این کار کمک می‌کند که همه باکتری‌ها و آلودگی‌های به دام افتاده در فیس براش از بین بروند. البته قبل از استفاده مجدد، حتما براش را خوب بشویید تا الکلی در آن باقی نماند.

3- درصورت استفاده روزانه، هر 3 ماه آن را تعویض کنید

معمولا روی فیس براش‌های برقی درج شده که با توجه به میزان استفاده، هر چند وقت یک بار باید آن را تعویض کرد. در صورتی که هر روز از فیس براش‌تان استفاده می‌کنید، بهتر است هر 3 ماه یک بار برس آن را تعویض کنید.

اما اگر تنها یک یا دو بار در هفته از فیس براش استفاده می‌کنید، می‌توانید دیرتر برس جدیدی تهیه کنید. به هر حال بهترین کار، کمک گرفتن از دستورالعمل شرکت سازنده فیس براش است.

سخن پایانی

اهمیت شستشوی صحیح صورت در سالم و جوان نگه داشتن آن، بر هیچکس پوشیده نیست. برای این کار، یکی از بهترین ابزارها فیس براش است. در این مقاله مفصلا توضیح دادیم فیس براش چیست، چه انواع و کاربردهایی دارد و چطور می‌توان از آن استفاده کرد. نظر شما درباره استفاده از این دستگاه جذاب چیست؟ کدام نوع فیس براش را ترجیح می‌دهید؟  خوشحال می‌شویم اگر تجربه یا نظری در این خصوص دارید، آن را در بخش نظرات این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد فیس براش

فيس براش برای چیست؟

فیس براش همان برس شستشوی صورت است که برای پاکسازی منافذ پوستی به کار می‌رود.

فيس براش سیلیکونی چیست؟

سری فیس براش‌ها می‌توانند مویی یا سیلیکونی باشند. احتمال باقی ماندن آلودگی در فیس براش‌های سیلیکونی کمتر است ولی به جای شستشوی منافذ، بیشتر برای ماساژ صورت و پخش ماسک کاربرد دارد.

چگونه با فیس براش کار کنیم؟

سری فیس براش را کمی مرطوب کنید و مقداری شوینده روی آن بریزید. مانند آن چه در این مقاله توضیح داده شد، صورت‌تان را با فیس براش شستشو دهید و در نهایت آن را با اصول گفته شده، بشویید.

منابع

wikihow