پوست بزرگترین سپر بدن و عامل محافظتی در برابر عفونت ها و باکتری های بیماری زاست، پس باید به خوبی از آن مراقبت کنیم. مراقبت از پوست در فصل سرد سال از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون در این فصل ها پوست آسیب پذیر تر شده و بیشتر دچار خشکی می شود. در این مقاله راهکارهای مراقبت از پوست در فصل پاییز و زمستان را آموزش می دهیم. پس برای اینکه نحوه مراقبت از پوست در فصل پاییز و زمستان را یاد بگیرید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مراقبت های پوستی در پاییز

در فصل پاییز با سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، رطوبت هوا و همچنین پوست کم می شود و در نهایت به خشکی، خارش و ترک خوردن پوست می انجامد. پس برای در امان ماندن پوست از تاثیرات مضر سرما باید از آن مراقبت کنیم و آن را سالم نگه داریم. در این قسمت راهکارهایی برای مراقبت از پوست در فصل پاییز را به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از آن پوستی سالم، زیبا و با نشاط داشته باشید.

مراقبت از پوست در پاییز

مرطوب کننده برای مراقبت از پوست در فصل پاییز

مرطوب کننده فواید بسیاری از جمله برای محافظت و مراقبت از پوست در برابر خشکی و شرایط نامساعد آب و هوا دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که فقط پوست خشک نیاز به مرطوب کننده دارد ولی این باور کاملا غلط است و همه افراد حتی آن هایی که پوستشان چرب است هم نیاز به کرم مرطوب کننده دارند. برای مراقبت از پوست خشک در پاییز  از کرم هایی با پایه چربی استفاده کنید و برای مراقبت از پوست چرب از مرطوب کننده های با پایه آب استفاده کنید.

 

بهترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده هنگامی است که صورتتان را با پاک کننده مناسب شستشو داده اید زیرا در این موقع تمام چربی ها و آلودگی ها از بین رفته و پوست آماده جذب ویتامین می باشد. در هنگام خرید پاک کننده دقت داشته باشید که بهترین پاک کننده ها برای مراقبت از پوست آن هایی هستند که در ترکیبات خود ویتامین ای و سی دارند.

مراقبت از پوست با دستگاه بخور

در فصل های سردسال به دلیل کمبود رطوبت ممکن است دچار خشکی پوست شوید. یکی از راه های مراقبت از پوست در فصل پاییز استفاده از دستگاه بخور است. دستگاه بخور فواید زیادی تامین رطوبت مانع از خشکی پوست می شود.

توجه داشته باشید در فصول سرد برای تامین رطوبت و مراقبت از پوست بهتر است از دستگاه بخور سرد استفاده کنید چون بخور گرم‌ ممکن است باعث خشکی پوست شود.

 

استفاده از بخور برای مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست در زمستان و پاییز هم به ضد آفتاب نیاز داریم

استفاده از کرم ضدآفتاب محدود به فصل تابستان نمی شود و در فصل پاییز و زمستان هم برای مراقبت از پوست باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پس اگر تا به حال فکر می کردید به دلیل ملایم تر شدن نور آفتاب در فصل های پاییز و زمستان نیاز به ضدآفتاب ندارید سخت در اشتباه بوده اید، چون مصرف نکردن ضدآفتاب در فصل سرما باعث خشکی پوست می شود. پس برای مراقبت از پوست در پاییز از ضدآفتاب هایی با  SPF25 به بالا استفاده کنید تا پوستتان در برابر اشعه های خورشید در امان باشد و دچار خشکی نشود.

اهمیت ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در فصل پاییز

از کرم دور چشم استفاده نمایید

برای مراقبت پوست در پاییز استفاده از کرم دور چشم را در الویت قرار دهید. استفاده از کرم های دور چشم بهترین راه برای مراقبت از پوست دور چشم است. چون دور چشم فاقد غدد چربی است پس سریع تر از سایر نواحی دچار خشکی و چروک می شود. استفاده از کرم دور چشم به حفظ رطوبت کمک کرده و مانع از خشکی و ایجاد چروک می شود.

مراقبت از پوست لب با بالم لب

خشک شدن مداوم لب ها و ترک خوردگی آنها از مشکلات شایع به خصوص در فصل پاییز و زمستان است. زیرا لب ها فاقد غدد چربی بوده و به خشکی محیط بسیار حساس هستند و به آسانی دچار خشکی و ترک خوردگی می شوند. بسیاری از ما برای رفع خشکی لب ها مدام آنها را با آب دهان خیس می کنیم ولی این کار نه تنها مشکل را  حل نمی کند بلکه باعث شدید تر شدن آن می شود. پس برای مراقبت از پوست در فصل پاییز به جای لیس زدن از  بالم لب استفاده کنید. هنگام خرید بالم لب دقت داشته باشید بهترین بالم لب برای مراقبت از پوست لب، بالم لب هایی هستند که حاویSPF   می باشند.

فواید بالم لب در زمستان

به مراقبت از پوست پاهایتان اهمیت بدهید

بسیاری از افراد مراقبت از پوست پای خود را نادیده می گیرند و به آن اهمیت نمی دهند. پوست پا در فصول سرد سال بیش از هر فصلی نیاز به مراقبت دارد چون آب و هوای سرد و خشک یکی از علل ایجاد یا تشدید ترک کف پا است. بنابراین برای مراقبت از پوست در فصل پاییز کف پا را با استفاده از کرم و روغن مناسب مرطوب کنید. با مراقبت درست از پوست پا در فصل پاییز و زمستان با بازگشت تابستان دوباره می توانید از صندل‌های خنک تابستانی با خیال راحت استفاده کنید.

مراقبت از پوست با پاک کننده مناسب

با سرشدن هوا رطوبت نیز کاهش پیدا می کند. در این شرایط پوست رطوبت خود را از دست می دهد و دچار خشکی می شود. پس پاک کننده هایی که در فصل تابستان استفاده می کردید مناسب فصل های سرد نیستند و باید آن ها را عوض کنید و برای نگهداری از پوست در پاییز از پاک کننده های فاقد صابون که خاصیت آبرسانی دارند، استفاده کنید. تا علاوه بر پاکسازی پوست از هر گونه آلودگی، رطوبت لازم برای پوست را تامین کند.

پاک کننده مناسب پوست صورت

اهمیت کرم برای محافظت از پوست دست

یکی از مراحل مهم مراقبت پوستی مخصوص زمستان، مراقبت ازپوست دست است. به خصوص در این شرایط که برای پیشگیری از ویروس کرونا مجبوریم مدام دست هایمان را بشوییم و ضدعفونی کنیم، باید بیشتر به مراقبت از پوست دستمان اهمیت دهیم و با استفاده از کرم مناسب دست هایمان را مرطوب کنیم تا دچار خشکی نشود.

فواید کرم مرطوب کننده برای پوست

مراقبت از پوست با استفاده از لایه بردارهای روغنی

استفاده از لایه بردارها یکی از راه های مراقبت از پوست در فصل پاییز است. ضرورت استفاده از لایه بردار در پاییز به دلیل این است که لایه برداری صحیح با جداسازی سلول‌های مرده پوست باعث آبرسانی و رطوبت‌رسانی هرچه بیشتر به پوست بدن می‌شوند. بهترین لایه بردار برای مراقبت از پوست در فصل پاییز لایه بردارهای روغنی هستند که بافت و ترکیب یک دست تری دارند.

برای مراقبت از پوست بیش از دوبار در هفته آن را لایه برداری نکنید چون لایه‌ برداری بیش از دو بار در هفته نتیجه عکس خواهد داشت و خشکی پوست را تشدید می کند. پس از لایه‌ برداری برای مراقبت از پوست از مرطوب‌ کننده استفاده کنید.

برای مراقبت از پوست از کرم آبرسان استفاده کنید

یک روش مراقبت پوستی مخصوص فصل پاییز که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است می توان به آبرسانی پوست اشاره کرد. در فصل پاییز و زمستان پوست بیش از هر زمان دیگری دچار خشکی می شود و نیاز به آبرسانی دارد. پوست همه افراد به آبرسانی نیاز دارد، ولی متاسفانه این تصور  غلط جا افتاده که پوست های چرب و مستعد آکنه به آبرسان نیاز ندارند. در صورتی که اگر پوست درست آبرسانی نشود مستعد آکنه می شود. پس برای مراقبت از پوست در فصل پاییز از کرم مرطوب کننده و آبرسان مناسب استفاده کنید تا در مقابل سرمای پاییز از پوستتان محافظت کند و مانع از خشکی پوست شود و رطوبت پوست را در خودش نگه دارد.

فواید کرم آبرسان

برای مراقبت از پوست در فصل پاییز از لوسیون بدن استفاده کنید

برای حفظ رطوبت کل بدن و جلوگیری از خشکی پوست حتما در فصل های سرد سال از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.  لوسیون های بدن با دارابودن مواد مرطوب کننده و آبرسان یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کنند تا رطوبت از دست رفته پوست، به آن باز گردد.

لوسیون ها بر اساس رایحه و مواد تشکیل دهنده انواع گوناگونی دارند.

لوسیون های حاوی وازلین و کره کاکائو یکی از انواع آن هستند که می توانید برای مراقبت از پوست در زمستان از آن استفاده کنید. بعد از استفاده از این نوع لوسیون شاهد پوستی نرمی و لطیف خواهید بود.

پوست را زیاد نشویید

برای مراقبت از پوست و جلوگیری از خشک شدن آن٬ دست و صورت را کمتر و در حد اعتدال با آب و صابون بشویید. شاید بگویید در شرایط کنونی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مجبوریم مداوم دست هایمان را بشوییم. در این صورت حتما برای مراقبت از پوست از صابون‎های ملایم با pH پایین یا صابون‌های کرمی استفاده کنیدکه ۲۵ درصد چربی دارند و پس از هربار شستشو دست و صورت را با کرم مناسب چرب و مرطوب کنید. همچنین می توانید برای مراقبت از پوست در فصل پاییز هنگام خروج از منزل از دستکش مناسب استفاده کنید تا دست ها کمتر در برابر آلودگی محیطی و سرما قرار بگیرد و این گونه نیاز به شستشو کاهش می یابد.

عوارض شستن زیاد صورت

برای مراقبت از پوست کمتر بیرون بروید

یکی از راحت ترین گام های مراقبت از پوست در فصل پاییز این است که کمتر از خانه خارج شوید، به خصوص امسال که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است. اگر شما پوست خشک و حساسی دارید، بهتر است بدانید که وقتی پوستتان در معرض آلودگی های محیطی و هوای سرد و خشک قرار می گیرد، خشک تر می شود و خارش آن افزایش می یابد. پس هر چقدر کمتر در معرض هوای سرد و خشک باشید برای پوستتان بهتر است و کمتر دچار خشکی می شود.

حمام کردن در فصل زمستان

یکی از عواملی که می تواند خشکی و زبری پوست را تشدید کند، حمام آب داغ است. اگر در فصل های سرد سال دوش آب داغ بگیرید تمام چربی طبیعی پوستتان از بین می رود و خشکی بیش از حد پوست باعث ایجاد خارش پوست می شود. پس بهترین راه برای مراقبت از پوست در فصل پاییز این است که دمای آب را متعادل تر کنید و زمان دوش گرفتن را هم کاهش دهید تا چربی طبیعی پوست حفظ شود و آسیبی به آن نرسد.

عوارض دوش گرفتن با آب داغ

برای مراقبت از پوست در فصل پاییز آب بیشتری بنوشید

به اعتقاد بسیاری از افراد نوشیدن آب فراوان مخصوص فصل گرما است، اما در فصل سرد هم باید برای مراقبت از پوست به همان اندازه آب بنوشید. چون اگر آب بدن شما کاهش یابد، پوست بدن خشک خواهد شد. پس برای مراقبت از پوست در فصل پاییز روزی 8 لیوان آب بنوشید تا همواره پوستی سالم، زیبا و شاداب داشته باشید.

از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کنید

برای مراقبت از پوست در فصل پاییز از خوردن مواد غذایی تند و الکل خودداری کنید و مواد دارای کافئین مثل قهوه و کولا را هم کمتر مصرف کنید. چون کافئین باعث کاهش آب بدن و در نتیجه خشکی پوست می شود.

کلام آخر

در این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر با راهکارهای مراقبت از پوست در فصل پاییز آشنا شدید. علاوه بر رعایت این نکات برای مراقبت از پوست باید از یک رژیم غذایی مناسب که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست و مو است، پیروی کنید تا از مشکلات پوستی رایج این فصل در امان بمانید و در پایان فصل زمستان و آغاز بهار همچنان پوستی شاداب و سالم داشته باشید.

سوالات متداول  پیرامون مراقبت از پوست در فصل پاییز

آیا فقط پوست خشک در فصل پاییز نیاز به مراقبت ویژه دارد؟

خیر، این روش های مراقبتی مخصوص همه پوست هاست و این تصور که فقط پوست خشک نیاز به مرطوب کردن و آبرسانی دارد اشتباه است. افراد با پوست چرب هم نباید استفاده از مرطوب کننده را فراموش کنند، چون اگر از مرطوب کننده استفاده نکنند، پوست دهیدراته  (دچار کمبود آب) می شود و برای جبران این موضوع شروع به تولید چربی بیشتر می کند. بهترین مرطوب کننده برای مراقبت از پوست چرب، مرطوب کننده فاقد چربی یا oil free  است.

برای مراقبت از پوست در فصل پاییز بهتر است از چه نوع صابون هایی استفاده کنیم؟

قطعا بوی صابون های معطر، خوشایند است و تمایل دارید از آن ها استفاده کنید، اما استفاده از صابون های معطر یا صابون هایی که مرطوب کننده ندارند، باعث تحریک جدی پوست می شود. پس به جای استفاده از این گونه صابون ها برای مراقبت از پوست در فصل پاییر از صابون‎های ملایم با PH پایین یا صابون‌های کرمی که ۲۵ درصد چربی دارند، استفاده کنید.

برای مراقبت از پوست در فصل پاییز از چه نوع بخوری استفاده کنیم؟

در فصول سرد برای مراقبت از پوست و تامین رطوبت بهتر است از دستگاه بخور سرد استفاده کنید، چون بخور گرم‌ ممکن است باعث خشکی پوست شود.

 

منابع

vogue