سلامت جنسی و روانی تاثیر بسزایی در کیفیت روابط جنسی بین زن و مرد دارد. کیفیت روابط جنسی در استحکام روابط زناشویی نقش پررنگی دارد و عدم توجه به آن می‌تواند اثرات تدریجی و مخرب زیادی بر زندگی زوجین برجای بگذارد. استفاده از محصولاتی که به بهینه شدن روابط جنسی منجر می‌شوند، می‌تواند در افزایش کیفیت و رضایت طرفین تاثیر بسزایی داشته باشد. انواع لوبریکانت از جمله محصولات بهداشتی و جنسی است، که حتی توسط متخصصین نیز به زنان و مردان توصیه می‌شود.

لوبریکانت چیست؟

لوبریکانت‌ها محصولات روان کننده‌ای هستند، که می‌توانند به بهبود کیفیت روابط جنسی مردان و زنان کمک کنند. این محصول می‌تواند کمکی برای رفع خشکی واژن در زنان باشد، که به دلایل مختلف واژنشان تولید کافی ترشحات طبیعی ندارد و یا اینکه به سختی به مرحله برانگیختگی می‌رسند. لوبریکانت‌ها در انواع مختلف روغنی، برپایه آب و برپایه سیلیکون تولید می‌شوند.

هر یک از انواع لوبریکانت می‌تواند مصارف مختلف داشته باشد. هر یک از آن‌ها مزایا و معایبی دارند، که کسب اطلاع درموردشان خوب است. لوبریکانت به شکل ژل نیز عرضه می‌شود، این محصول بعنوان ژل لوبریکانت مقعدی نیز معرفی می‌شود و کمتر از دیگر محصولات روان کننده طرفدار دارد.

لوبریکانت چیست؟

چرا استفاده از انواع لوبریکانت ضرورت دارد؟

زنان و مردان مدت زمان زیادی را صرف این مسئله می‌کنند، که روابط جنسی‌شان به چه صورت انجام می‌گیرد و چگونه باید انرژی بیشتری را صرف آن کنند، اما اکثراً درباره ابزار و محصولاتی که می‌توانند در کیفیت روابط جنسی تاثیر داشته باشند و همچنین تاثیر آرایش و پیرایش قبل از رابطه جنسی فکر نمی‌کنند. روان کننده‌ یا انواع لوبریکانت از جمله محصولاتی کمک جنسی است، علیرغم اینکه تاثیر بسیار خوبی دارد متاسفانه کمتر شناخته شده است.

یکی از اولین چیزهایی که هنگام تحریک جنسی بانوان رخ می‌دهد، مرطوب شدن دستگاه تناسلی است. این رطوبت حاصل ترشحات طبیعی است که از واژن در اثر تحریک جنسی خارج می‌شود. این ترشحات به تسهیل روند رابطه جنسی کمک کرده و ضمناً سبب افزایش لذت جنسی در مردان و زنان می‌شود.

شدت و مقدار تولید این ترشحات واژینال در تمام بانوان یکسان نیست. به همین علت برخی از بانوان در حین رابطه جنسی لذت کافی را نبرده و برعکس از عدم رضایت جنسی با همسر خود شکایت می‌کنند. متخصصین زنان به بانوانی که از این مشکل رنج میبرند، توصیه می‌کنند از ژل لوبریکانت استفاده کنند.

چرا واژن به اندازه کافی روان کننده تولید نمی‌کند؟

به دلایل متعددی ممکن است سطح ترشحات ناشی از تحریک جنسی در زنان کاهش پیدا کند:

  • سن: برانگیختگی جنسی در زنانی که سنین یائسگی را نیز پشت سر گذاشته‌اند، مدتی بیشتر طول می‌کشد. بنابراین در این گروه از زنان طبیعیست که واژن مقداری دیرتر برانگیخته شده و شروع به ترشح روان کننده کند. همچنین چون سطح استروژن در بدن زنان یائسه کاهش پیدا می‌کند، بنابراین نسبت به قبل روان کننده کمتری ترشح خواهد شد.
  • زمانی که زنان در چرخه قاعدگی هستند: میزان روان کننده های طبیعی که در واژن تولید می‌شود، به سطح استروژن نیز بستگی دارد. سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی دچار نوسان می شود و هنگام تخمک گذاری به بیشترین حجم خود می‌رسد. بنابراین عجیب نیست که زنان در طول چرخه قاعدگی و تخمک گذاری گاهی کاهش و افزایش رطوبت طبیعی واژن را هنگام روابط جنسی تجربه کنند.
  • داروها: برخی از داروها در خشک کردن مخاط موثر هستند. داروهایی که برای درمان آلرژی‌ها مصرف می‌شود و یا داروهایی که در درمان سرماخوردگی موثر هستند در خشک کردن موکوس تاثیرگذار هستند. این توانایی داروها می‌تواند بر علیه روان کننده‌های طبیعی واژن نیز عمل کند. داروهای ضد افسردگی نیز می‌توانند چنین تاثیراتی داشته باشند.
  • سطح استرس: استرس ناشی از هر اتفاق یا موقعیتی می‌تواند در این جریان دخیل باشد. استرس می‌تواند بر تمرکز، جریان خون و میل جنسی افراد تاثیر بگذارد و حتی روند تولید رطوبت طبیعی در واژن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • وضعیت سلامت زنان: درمان‌هایی همچون پرتو درمانی و شیمی درمانی سبب خشکی واژن می‌شوند. همچنین بیماری‌هایی همچون سندرم سوگرن و دیابت نیز در بروز خشکی واژن موثر هستند.

چرا استفاده از انواع لوبریکانت ضرورت دارد؟

آیا انواع لوبریکانت تنها یک روان کننده است؟

گروهی از افراد که از انواع لوبریکانت استفاده می‌کنند، اکثراً آن را محصولی برای غلبه بر خشکی واژن می‌دانند. اما انواع لوبریکانت علاوه‌بر اینکه کیفیت روابط جنسی را افزایش می‌دهد، سبب افزایش لذت جنسی در مردان و بویژه زنان می‌شود. بنابراین برخی به جنبه سرگرم کننده بودن و لذت بخش بودن این محصول نیز واقف هستند.

ژل و روغن لوبریکانت را می‌توان در ترکیب با مرطوب کننده جهت افزایش لذت روابط جنسی استفاده نمود. هم زنان و هم مردان در این مورد اتفاق نظر دارند و بر تاثیر مثبت آن در روابط جنسی‌شان تاکید دارند.

معرفی انواع لوبریکانت

لوبریکانت به طور کلی در سه شکل روان کننده تولید و عرضه می‌شود.

  • لوبریکانت روغنی
  • لوبریکانت پایه آب
  • لوبریکانت پایه سیلیکونی

در این مورد خاص که کدام نوع لوبریکانت بهتر است، پزشک زنان می‌تواند به بانوان در انتخاب محصول مناسب کمک کند. بانوان باید متناسب با نیاز اقدام به انتخاب و خرید انواع لوبریکانت کنند. چراکه هر یک از محصول لوبریکانت ویژگی‌های خاص خود را دارند و تا حدود خاصی می‌توانند در بهبود کیفیت روابط جنسی زوجین بخصوص زنان تاثیر داشته باشند.

انواع لوبریکانت روغنی

از بین انواع لوبریکانت ، روان‌ کننده یا لوبریکانت‌های برپایه روغن، یکی از رایج‌ترین و در دسترس‌ترین روان کننده‌هایی هستند که بانوان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، اما به چه میزان این محصولات روغنی سالم و مطمئن هستند؟ منظور از روان کننده‌های برپایه روغن محصولات همچون روغن بچه، روغن ماساژ، روغن زیتون و ژل‌های نفتی هستند.

این محصول به راحتی در دسترس هستند و در هر خانه یافت می‌شوند، اما براحتی می‌توانند لاتکس کاندوم آسیب وارد کرده و رابطه جنسی بی‌خطر را به یک رابطه جنسی ناایمن تبدیل کنند. همچنین روان کننده‌های روغنی اصلاً از طرف FDA مورد تایید نیستند و به عنوان یکی از انواع لوبریکانت و روان کننده بهداشتی به بانوان توصیه نمی‌شوند، چرا که ترکیبات مناسبی برای حفظ سلامت دستگاه تناسلی زنان ندارند.

دیگر عیب بزرگی که به روان کننده‌های روغنی وارد است، این است که آسیب اکسیداتیو به همراه دارند. اکسیداتیو می‌تواند در صورت باردار بودن به رشد جنین آسیب وارد کند و همچنین حین رابطه جنسی به اسپرم‌ها آسیب وارد کند.

انواع لوبریکانت روغنی می‌تواند pH طبیعی واژن را برهم زده و سبب خشکی شدید واژن پس از خنثی شدن اثر روان کنندگی‌اش بشود. این دقیقاً اتفاقی است که اصلاً مرد و زن در انتظارش نیستند. ترکیبات روان کننده‌های روغن جذب بدن شده و اصلاً بدون صابون و فقط با آب خالی پاک نمی‌شوند. این نوع روان کننده تنها برای پیش نوازی و ماساژ بدن و دستگاه تناسلی توصیه می‌شود و برای آمیزش اصلاً انتخاب خوب و ایمنی به نظر نمی‌رسد.

انواع لوبریکانت روغنی

انواع لوبریکانت بر پایه آب

انواع لوبریکانت برپایه آب از جمله رایج‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات روان کننده بشمار می‌روند. لوبریکانت برپایه آب تنوع محصولی بالایی دارد و از برندهای مختلفی تولید و عرضه می‌شود. ساختار این لوبریکانت تقلیدی است که مخاط دهانه رحم با غلظت نمک کمتر نسبت به دیگر روان کننده‌ها. لوبریکانت‌های برپایه آب نسبت به روان کننده‌های دیگر ایمن‌تر هستند و احتمال تحریک پوست را به حداقل می‌رسانند.

این نوع محصول روان کننده بیشترین طرفدار را دارد، چرا که به لحاظ طعم و احساس نیز شبیه به روان کننده‌های طبیعی نیست، بنابراین بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. این محصول هم برای مقاربت جنسی و هم برای پیش نوازی مناسب است.

لوبریکانت‌های برپایه آب کاملاً سازگار با بدن و واژن هستند و سبب بروز آلرژی پوستی نمی‌شوند. بهترین محصولی هستند که زنان می‌توانند برای روان و نرم کردن دستگاه تناسلی و همچنین حفظ ph طبیعی واژن استفاده کنند. دیگر مزیتی که لوبریکانت بر پایه آب دارد، عدم آسیب وارد کردن به لاتکس کاندوم است. این محصول برای افرادی که در داشتن یک رابطه جنسی محافظت شده تاکید دارند، بسیار مفید و ایده‌آل خواهد بود.

انواع لوبریکانت سیلیکونی

انواع لوبریکانت سیلیونی نسبت به روان کننده‌های برپایه آب ماندگاری بیشتری دارند. این نوع ولبریکانت نیز برای استفاده همراه با کاندوم مناسب است و تاثیر تخریب کننده بر لاتکس کاندوم ندارد. روان کننده‌های سیلیکونی می‌توانند برای طولانی مدت طی رابطه جنسی واژن را لطیف و نرم حفظ کنند. همچنین این محصول در نرم نگه داشتن پوست تاثیر دارد.

این نوع لوبریکانت به حفظ ph طبیعی واژن کمک می‌کند و سبب بروی تحریک و حساسیت در واژن و خارج از آن نمی‌شود. زوجین می‌توانند از این محصول دوش آب هم استفاده کنند، چرا این محصول قابل حل شدن در آب نیست. لوبریکانت‌های سیلیکون تنها با کاندوم‌های لاتکسی سازگاری دارد و در هنگام استفاده از کاندوم سیلیکونی نباشد مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی افراد نسبت به لاتکس حساسیت دارند و از کاندوم‌های سیلیکونی استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند محصول روان کننده‌ای که برپایه سیلیکون باشد را مصرف کنند.

انواع لوبریکانت سیلیکونی

انواع ژل لوبریکانت مقعدی

رابطه جنسی از طریق مقعد شاید نقدهای خاص خود را داشته باشد، اما به هر صورتی برخی در روابط جنسی خود به این شیوه نزدیکی نیز علاقه نشان می‌دهند، از این رو برای این نوع روابط جنسی نیز محصولات روان کننده تولید می‌شود. مقعد برخلاف واژن هیچ ترشحات طبیعی در اثر برانگیختگی ندارد، بنابراین حتماً باید روان کننده نیز استفاده شود.

معمولاً برای روابط مقعدی از ژل‌های روان کننده برپایه آب استفاده می‌کنند، اما برخی از بانوان ترجیح می‌دهند انواع لوبریکانت تاخیری را استفاده کنند. لوبریکانت‌های تاخیری حاوی ترکیبات بی حس کننده همچون لیدوکائین هستند، البته این محصول تاثیر در مدت زمان رابطه مقعدی نخواهد داشت. استفاده از کاندوم لاتکسی در این نوع رابطه ضرورت دارد.

انواع لوبریکانت براساس ترکیبات

روان کننده‌ها یا انواع لوبریکانت براساس ترکیباتی که دارند نیز دسته بندی می‌شوند. در داروخانه‌ها می‌توانید لوبریکانت را در قالب ترکیبات طعم دار، ارگانیک، طبیعی، مبتنی بر آب و مبتنی بر گرم کننده انتخاب و خریداری نمایید.

انواع لوبریکانت براساس ترکیبات

بهترین محصولات لوبریکانت

استفاده از روان‌ کننده‌ها آسان‌ترین و موثرترین روش برای کاهش آسیب ناشی از عدم برانگیختی حین رابطه جنسی است. همچنین این محصول لذت رابطه جنسی را چند برابر می‌کند و تجربه خوشایندی را در ذهن شریک جنسی برجای می‌گذارد. بانوانی که از خشکی واژن رنج میبرند، دچار تغییرات هورمونی شدید می‌شوند و یا در حال حاضر از دوره یائسگی عبور کرده‌اند، می‌توانند بیشترین بهره را از محصول روان کننده لوبریکانت ببرند.

انواع لوبریکانت براحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برحسب نوع و ترکیباتی که دارند می‌توانند تاثیر متفاوت از خود برجای بگذارند. به طور کلی استفاده از لوبریکانت‌ها به مراتب بهتر از عدم استفاده از آن‌هاست. در ادامه به چند محصول لوبریکانت که بهترین محبوبیت را دارند اشاره خواهیم کرد:

لوبریکانت Aloe Cadabra Natural Personal Lube

 Aloe Cadabra Natural Personal Lubeیا روغن شخصی طبیعی آلوئه کادابرا یکی از بهترین روغن‌های روان کننده‌ای است که شما می‌توانید حین روابط جنسی استفاده نمایید. این روان کننده یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود، چرا که ترکیبات کاملاً بی‌ضرر دارد. این روان کننده فاقد پارابن است.

در تهیه این روان کننده اصلاً از ترکیبات نفتی استفاده نشده است. این روان کننده فاقد فنوکسی اتانول است، بنابراین مصرف کننده پس از اعمال این روغن روی پوست و ناحیه تناسلی دچار تحریک پوستی نمی‌شود. در ترکیبات این محصول روان کننده خبری از گلیسیرین و دیگر مواد شیمیایی نیز نیست. این روان کننده در طعم‌های مختلف تولید می‌شود و برای روابط دهانی نیز هیچ تداخلی ایجاد نمی‌کند.

این محصول از بین انواع لوبریکانت ضمن اینکه فوق‌العاده بی‌خطر است، سبب کاهش احساس درد حین مقاربت جنسی می‌شود. این محصول لوبریکانت برای بانوانی که از خشکی واژن رنج میبرند و همچنین دوره یائسگی را طی کرده‌اند، بسیار مفید خواهد بود. در حقیقت با خرید این محصول شما یک تیر دو نشان می‌زنید، چراکه این روان کننده همچون یک محصول روان کننده است و هم یک مرطوب کننده واژن.

  • Aloe Cadabra Natural Personal Lube در دسته روان کننده‌های خوراکی قرار می‌گیرد.
  • این روان کننده آسیب به کاندوم‌های لاتکسی وارد نمی‌کند.
  • استفاده از اسباب بازی‌های جنسی حین استفاده از این روان کننده هیچ تداخل و آسیبی را درپی نخواهد داشت.

Aloe Cadabra Natural Personal Lube

روان کننده ارگانیک Good Clean Love Almost Naked

روان کننده ارگانیک Good Clean Love Almost Naked از انواع لوبریکانت برپایه آب است و یکی از محصولات فوق‌العاده ایمن لوبریکانت بشمار می‌رود. این محصول باعث ایجاد احساس سبکی می‌شود. از آنجایی که این روان کننده فاقد ترکیبات نفتی، گلیسیرین و پارابن است، توسط متخصصان زنان نیز توصیه می‌شود. این روان کننده در بین انواع لوبریکانت فرمولاسیون ماندگارتری دارد و برای شستشوی آن نیز دچار زحمت نخواهید شد.

این روان کننده از انواع لوبریکانت در رایحه‌های مختلف همچون وانیل و لیمو تولید می‌شود. از ویژگی‌های خوب این روان کننده باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • روان کننده ارگانیک Good Clean Love Almost Naked فاقد افزودنی‌های شیمیایی است.
  • این روان کننده برپایه آب است و سبب لک شدن بستر خواب و لباس‌ها نمی‌شود.
  • بدون استفاده از صابون قابل شستشو است.
  • حاوی ترکیبات شیمیایی نیست و پوست را تحریک نمی‌کند.
  • برای استفاده افرادی که پوست حساس دارند بسیار مناسب است.

 

روان کننده LOLA

روان کننده LOLA برپایه آب است. استفاده از این روان کننده فوق‌العاده راحت است، چراکه دارای یک ظرف پمپی است. این محصول در بین انواع لوبریکانت یک روان کننده ضد حساسیت است و فقط حاوی شش نوع مواد است. در تهیه این محصول لوبریکانت از وانیل، لیمو، آب و برگ آلوئه ورا استفاده شده است. این روان کننده فاقد رایحه و طعم دهنده مصنوعی است.

  • به حفظ تعادل PH واژن کمک می‌کند.
  • شستشوی آن بسیار راحت است.
  • برای افرادی که پوست حساس دارند مناسب است.

علاوه بر موارد فوق، در مقاله دیگری مفصلات بهترین لوبریکانت ها را معرفی کرده ایم.

روان کننده LOLA

سوالات متداول درباره انواع لوبریکانت


چگونه باید از لوبریکانت استفاده کنیم؟

استفاده از انواع لوبریکانت بسیار راحت است. مصرف کننده تنها باید مقدار کافی از روان کننده لوبریکانت را روی ناحیه آلت تناسلی خون یا شریک جنسی‌اش بریزد و آن را پخش کند.

لوبریکانت‌های طبی برای روابط جنسی مناسب است؟

بله. این نوع لوبریکانت‌ها نیز قابلیت استفاده در روابط جنسی را دارند، اما نسبت به سایر محصولات لوبریکانت که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، گران‌تر هستند.

چه لوبریکانتی بهتر است؟

انتخاب از بین انواع لوبریکانت باید برحسب شرایط سلامتی فرد انجام بگیرد. بنابراین توصیه می‌شود، حتماً هنگام خرید محصول به توصیه پزشک درمورد لوبریکانت متناسب با وضعیت پزشکی‌تان دقت کنید.

ایمن‌ترین نوع لوبریکانت کدام است؟

به لحاظ ایمنی و سالم بودن می‌توان انواع لوبریکانت برپایه آب و سیلیکون را بهترین اشکال روان کننده معرفی نمود.

 

منابع

 

replens

verywellhealth