آیا تا به حال از لوبریکانت استفاده کرده‌اید؟ چقدر در مورد نحوه استفاده و انواع لوبریکانت اطلاعات دارید؟ آیا بهترین لوبریکانت را می‌شناسید؟ بهترین لوبریکانت برای بارداری کدام است؟ لوبریکانت یک محصول بهداشتی جنسی است که در شرایطی همچون خشکی واژن، بارداری یا یائسگی ممکن است بسیار کمک‌رسان باشد. برای اطلاع از این موارد این مقاله را از دست ندهید.

لوبریکانت چیست؟

لوبریکانت یک مایع روان‌کننده در روابط جنسی بین همسران است. استفاده از لوبریکانت ساده‌ترین راه برای کاهش آسیب بدنی و لذت بخش‌تر کردن تجربه جنسی است، به ویژه برای افرادی که خشکی ناشی از تغییر هورمون‌ها یا یائسگی را تجربه می‌کنند. در طول برانگیختگی جنسی، واژن زن به طور معمول مایع روان‌کننده ترشح می‌کند که آن را مرطوب‌تر و آماده برای رابطه جنسی می‌کند. بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که مایع روان‌کننده رابطه جنسی را راحت‌تر یا لذت بخش‌تر می‌کند زیرا اصطکاک و تحریک را کاهش می‌دهد. اما بهترین لوبریکانت چه ویژگی‌هایی دارد؟

گاهی اوقات زنان خشکی واژن را تجربه می‌کنند. واژن به اندازه کافی روان نمی‌شود که متاسفانه منجر به درد یا ناراحتی می‌شود. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که سطح استروژن در دوران یائسگی کاهش یابد. خشکی واژن همچنین می‌تواند زمانی که خانمی در حال شیردهی، تحت شیمی درمانی یا زمانی که برای سرطان سینه تحت درمان قرار گرفته است، رخ دهد. در مقاله دیگری درباره راه های از بین بردن خشکی واژن صحبت کرده ایم. اما نگران نباشید. با انتخاب بهترین لوبریکانت می‌توانید این شرایط را با لذت سپری کنید. در این شرایط، یک لوبریکانت می‌تواند معجزه کند. لوبریکانت بصورت مایع یا ژلی است که زنان و همسرانشان می‌توانند در حین رابطه جنسی از آن استفاده کنند تا فرج، واژن یا ناحیه مقعد را مرطوب‌تر کند. لوبریکانت را می‌توان بر روی آلت تناسلی مرد نیز استفاده کرد تا لغزنده‌تر شود.

لوبریکانت چیست؟

انواع لوبریکانت

مهم نیست چه نوع لوبریکانتی می‌خرید، اما در لیست بهترین لوبریکانت ها چند فاکتور وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. مواد شیمیایی رایج مورد استفاده در روان‌کننده‌ها پارابن‌ها، پروپیلن گلیکول، فتالات‌ها و گلیسیرین هستند و همه اینها به طور بالقوه می‌توانند باعث تحریک و احتمالاً عفونت شوند.

انواع مختلفی از لوبریکانت وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. ولی پیشنهاد می‌شود بهترین مارک لوبریکانت را انتخاب کنید تا عوارضی در پی نداشته باشد. در کل 4 نوع لوبریکانت مختلف وجود دارد: لوبریکانت بر پایه آب، سیلیکونی و روغنی و ترکیبی.

لوبریکانت بر پایه آب

لوبریکانت بر پایه آب معمولاً ارزان هستند و به راحتی پیدا می‌شوند و جزء دسته بهترین لوبریکانت به حساب نمی‌آیند. همچنین به راحتی شسته می‌شوند. با این حال، ممکن است تا زمانی که یک زوج دوست دارند دوام نیاورد و ممکن است برای حفظ رطوبت نیاز به استفاده مجدد در طول رابطه جنسی داشته باشد.

لوبریکانت بر پایه سیلیکون

بهترین لوبریکانت مبتنی بر سیلیکون نسبت به بهترین لوبریکانت برپایه آب دوام بیشتری دارد. با این حال، آنها به راحتی آبکشی نمی‌شوند و اگر بلافاصله بعد از رابطه جنسی شسته نشوند، در برخی از زنان پوست را کمی تحریک می‌کنند. توجه به این نکته مهم است که لوبریکانت‌های مبتنی بر آب و سیلیکون ممکن است حاوی گلیسیرین باشند که می‌تواند منجر به التهاب و عفونت‌ قارچی واژن شود. اگر این مشکل ایجاد شود، لوبریکانت‌های بدون گلیسیرین نیز در دسترس هستند.

لوبریکانت بر پایه روغن

لوبریکانت‌های مبتنی بر روغن باید با احتیاط استفاده شوند. این لوبریکانت‌ها را نمی‌توان با کاندوم‌های لاتکس استفاده کرد، زیرا لاتکس را ضعیف می‌کند و احتمال نشت یا پاره شدن کاندوم را افزایش می‌دهد. به نوبه خود، خطر حاملگی ناخواسته یا انتقال عفونت مقاربتی (STI) را افزایش می‌دهد. لوبریکانت مبتنی بر نفت، مانند آنهایی که از ژل نفتی، روغن معدنی یا روغن بچه تهیه می‌شوند، برای برخی از زنان باعث تحریک یا التهاب ناحیه می‌شوند.

انواع لوبریکانت

لوبریکانت ترکیبی

شاید برای شما این نوع محصول بهترین لوبریکانت باشد. لوبریکانت ترکیبی علاوه براینکه باعث حساسیت و آلرژی نمی‌شود، یک نوع روان‌کننده است که ترکیباتی در خود دارد از جمله گرم‌کنندگی، تنگ‌کنندگی و حتی بالابرنده‌ی میل جنسی که همین می‌تواند این محصول را پرطرفدار کند. اگر حساسیت دارید، انواع کاندوم ضد حساسیت هم مناسب شماست.

 بهترین لوبریکانت کدام است؟

انتخاب بهترین لوبریکانت یک تصمیم شخصی است. زوج‌ها می‌توانند انواع مختلفی را امتحان کنند تا ببینند بهترین لوبریکانت برای آنها کدام است. اگر لوبریکانت خاصی باعث تحریک ناحیه یا پوست آن شود یا واکنش آلرژیک به همراه داشته باشد، زوجین باید استفاده از آن را متوقف کرده و نوع دیگری را امتحان کنند. در صورت نیاز، یک پزشک یا متخصص جنسی می‌تواند شما را راهنمایی کند.

بکار بردن بهترین لوبریکانت از مارک شناخته‌شده می‌تواند کلید یک زندگی جنسی بهتر باشد. تضمین شده است که لحظات را ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که از آن استفاده نکنید. اگر نگران این هستید که باعث تحریک یا حساسیت شود، از روان کننده لوکس بدون مشکل Uberlube استفاده کنید. ممکن است قیمت بالایی داشته باشد، اما هیچ اثری از خود به جای نمی‌گذارد زیرا بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است و مخصوص پوست‌های حساس طراحی شده است.

 بهترین لوبریکانت کدام است؟

بهترین برندهای لوبریکانت

هنگام خرید لوبریکانت با تنوع زیادی روبرو هستید: طبیعی، ارگانیک، طعم‌دار، مبتنی بر آب و گرم‌کننده. اگر پوست حساسی دارید، لوبریکانت بر پایه آب ممکن است انتخاب مطمئن‌تری برای شما باشد، زیرا پوست را تحریک نمی‌کند و واکنش آلرژیک به همراه ندارد. ما بهترین لوبریکانت ها را مورد بررسی قرار دادیم و آنها را بر اساس مواد تشکیل دهنده، هدف و میزان عملکرد آنها با سطوح حساس pH واژن ارزیابی کردیم. هر یک از محصولات انتخاب شده در این مقاله به عنوان بهترین در رده خود تعیین شد. در اینجا برخی از بهترین لوبریکانت های موجود در بازار امروز را معرفی می‌کنیم.

1. بهترین لوبریکانت ارگانیک Good Clean Love Almost Naked

این محصول در لیست بهترین لوبریکانت ها قرار دارد که با مواد آلی باکیفیت یک روان‌کننده‌ی شخصی ساخته است. این محصول یک لوبریکانت بر پایه آب است. این لوبریکانت به شدت توسط متخصص زنان توصیه می‌شود و فاقد مواد نفتی، پارابن و گلیسیرین است. لوبریکانت گود کلین لاو دارای فرمولی با ماندگاری بالایی است و به راحتی تمیز می‌شود. دیگر نگران باقی گذاشتن لکه‌های آزاردهنده نخواهید بود. دارای عطری با رایحه‌های ملایم ِلیمو و وانیل است بدون اینکه افزودنی‌های شیمیایی داشته باشد و برای افرادی که پوست حساسی دارند یک لوبریکانت ایده‌آل است.

2. بهترین لوبریکانت بر پایه آب : روان کننده شخصی LOLA

به یاد داشته باشید، هرگز با یک لوبریکانت مبتنی بر آب به مشکل نمی‌خورید. لوبریکانت LOLA دارای یک پمپ ساده است که با یک فشار کوچک ژل از آن خارج می‌شود. کاربرد آن آسان است و شما را از آشفتگی‌های غیر ضروری نجات می‌دهد.

این محصول کاملا ضد حساسیت است و تنها از شش ماده تشکیل شده است. آب برگ آلوئه‌ورا ، وانیل و لیمو همگی ارگانیک هستند. هیچ عطر یا طعم مصنوعی در این لوبریکانت وجود ندارد. علاوه بر این، دارای فرمولی ب PH متعادل است که برای حمایت از سلامت بهتر واژن بهترین لوبریکانت به حساب می‌آید.

3. بهترین لوبریکانت برای پوست‌های حساس : لوبریکانت لوکس Uberlube

اگر قبلاً با روان‌کننده مشکل داشتید، پس از امتحان لوبریکانت لوکس Uberlube دیگر نگران نباشید. یک محصول با کیفیت بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه است و هیچ گونه اثر چسبندگی و مستعد لکه بر جای نمی‌گذارد.

علاوه بر این، عاری از محصولات حیوانی، پارابن، الکل، گلوتن و گلیسیرین است و ثابت شده که برای پوست حساس ساخته شده است و به باکتری‌های سالم بدن آسیب نمی‌رساند یا بر سطح pH تأثیر نمی‌گذارد. لوبریکانت لوکس دارای یک پمپ دستی است که هر بار مقدار مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین لوبریکانت برای پوست‌های حساس

4. بهترین لوبریکانت بر پایه سیلیکون : Sliquid Organics Silk Lubricant

روان کننده ابریشم ارگانیک Sliquid هنگام رابطه جسمی آرامش خاطر را برای شما به ارمغان می‌آورد. زیرا آخرین چیزی که در استفاده از آن باید به آن فکر کنید، وجود مواد شیمیایی مضر در بدنتان است. فرمول آن از مواد سیلیکونی و و بر پایه آب تشکیل شده و عاری از هرگونه افزودنی ناخواسته است. این روان کننده از مواد ارگانیک و وگان است و ترکیب 12٪ سیلیکون آن را طولانی ماندگارتر می‌کند و برای ماساژهای حسی عالی است. اگر آن را روی پوست خود بمالید، آلوئه ورا موجود در این محصول به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند. در کنار آن، ویتامین E، چای سبز و هیبیسکوس در روان کننده وجود دارد. این ترکیب خاص است و فراموش نشدنی‌ترین و نشاط‌آورترین احساسات را به همراه خواهد داشت.

5. بهترین لوبریکانت طعم‌دار : WET Flavored Popp’n Cherry Edible Lube

روغن خوراکی Popp’n با طعم مرطوب روغن خوراکی گیلاس را از دست ندهید که خوردن آن کاملاً بی‌خطر است. می‌توانید این لوبریکانت را از بین پنج طعم دلپذیر که همگی شیرین‌تر از همیشه هستند انتخاب کنید. نکته جالب است که این محصول بدون قند و گلوتن است، اما همچنان طعمی مانند طعم‌های واقعی بدون طعم و مزه مصنوعی خواهد داشت.

6. بهترین لوبریکانت گرم‌کننده : K-Y Warming Jelly Personal Lube Tube

از همان لحظه‌ای که از ژل لوبریکانت K-Y را استفاده می‌کنید، احساس گرما خواهید کرد. می‌توانید به K-Y در مورد نیازهای جنسی خود اعتماد کنید زیرا این در لیست بهترین مارک لوبریکانت بسیار محبوب است که توسط پزشکان نیز استفاده از آن توصیه می‌شود. افزودن گرما به لحظات صمیمی شما می‌تواند حواس شما را تقویت کرده و صمیمیت با شریک زندگی‌تان را افزایش دهد. می‌توانید آن را به صورت مایع یا ژله‌ای انتخاب کنید.

اگر ترجیح می‌دهید همه چیز سرجای خود بماند، لوبریکانت ژله‌ای بهترین انتخاب برای شماست. البته توجه داشته باشید که ژل گرم کننده K-Y حاوی پروپیلن گلیکول است و ممکن است تحریک کننده باشد. قبل از استفاده از آن مقداری بر روی پوست ناحیه‌ای دیگر امتحان کنید تا اگر واکنش آلرژیک به جا گذاشت از آن پرهیز کنید.

بهترین لوبریکانت

7. لوبریکانت کدکس : Kodex

این محصول را می‌توان بهترین لوبریکانت بر پایه آب دانست که در بازار همیشه موجود است. برپایه آب بودن کمک می‌کند که قوام کاندوم حفظ شده و پاره نشود. لوبریکانت کدکس دارای رایحه‌ای دلنشین است. بدون اینکه باعث واکنش آلرژیک شود یا حساسیتی ایجاد کند. با استفاده از این محصول می‌توانید اطمینان داشته باشید که از قارچ و عفونت در امان هستید.

8. ژل لوبریکانت رازک : بهترین لوبریکانت ایرانی

این محصول از مواد با کیفیت در ایران ساخته شده‌ است. لوبریکانت رازک را در سونوگرافی واژینال یا روابط جنسی می‌توان استفاده کرد. محصولی بی‌بو است که بر پایه آب می‌باشد. از آنجایی که این لوبریکانت ایرانی است نسبت به همتای خارجی خود هزینه مناسبتری دارد.

9. لوبریکانت ایموشن زرد

استفاده از برخی محصولات بهداشتی و جنسی می‌تواند کیفیت یک رابطه را بالا ببرد. یکی از آنها لوبریکانت است. لوبریکانت ایموشن زرد سالهاست که در لیست بهترین لوبریکانت قرار دارد و محصولی ثابت شده و با کیفیت است. ایموشن یکی از بهترین مارک لوبریکانت هاست که ساخت ایران است و هزینه متعادلتری نسبت به محصولات خارجی دارد.

چه لوبریکانتی را نباید بخرید؟

اگر به دنبال خرید بهترین لوبریکانت هستید برخی فاکتورها را باید درنظر بگیرید و گول تبلیغات را نخورید. یکی از مهمترین آنها مواد تشکیل‌دهنده لوبریکانت است. این محصول می‌تواند حاوی طیف وسیعی از مواد باشد که ممکن است بخواهید از برخی از آنها اجتناب کنید. چند مورد که از همه مهمتر هستند در زیر ذکر شده :

  • گلیسرین

گلیسیرین یک ترکیب شفاف و بی‌بو است که به عنوان یک مرطوب کننده در لوبریکانت عمل می‌کند. به همین دلیل، اغلب برای ماندگاری بیشتر لوبریکانت‌ها استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان داده که گلیسیرین می‌تواند به سلول‌های پوست آسیب برساند و به طور بالقوه انتقال بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد.

  • مواد نفتی

نفت یک ترکیب ژله مانند است که در برخی از لوبریکانتها برای افزایش رطوبت یافت می‌شود. یک مطالعه کوچک ارتباط بین ژل نفتی و افزایش خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی را نشان داده است.

  • پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول یک مرطوب‌کننده است که به روان کننده‌ها اضافه می‌شود تا دوام بیشتری داشته باشند. یک مطالعه کوچک، پروپیلن گلیکول را با گسترش بیماری‌های مقاربتی (به ویژه تبخال) در موشها مرتبط دانست، اما به نظر نمی‌رسد که این اثر در تحقیقاتِ انسانی تکرار شده باشد. تحقیقات دیگر پروپیلن گلیکول را با تحریک پوست مرتبط دانسته است.

  • کلرهگزیدین گلوکونات

کلرهگزیدین گلوکونات یک آنتی باکتریال است که معمولا در دهانشویه‌ها و شستشوهای دهان استفاده می‌شود. همچنین گاهی اوقات در لوبریکانت بکار می‌رود. کلرهگزیدین گلوکونات ممکن است باعث تحریک پوست شود بنابراین اغلب در بهترین لوبریکانت استفاده نمی‌شود. کلرهگزیدین گلوکونات نباید به صورت خوراکی مصرف شود، بنابراین مطمئن شوید که از مصرف آن در محصولاتی که قصد دارید به صورت خوراکی استفاده کنید اجتناب کنید.

  • پارابن

پارابن‌ها مواد شیمیایی مصنوعی هستند که به عنوان نگهدارنده در تعدادی از محصولات از جمله روان کننده عمل می‌کنند. برخی از کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که پارابن‌ها می‌توانند به طور بالقوه سیستم غدد درون ریز (یا هورمونی) را مختل کنند، اما تحقیقات هنوز این اثر را به وضوح نشان نداده است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از پارابن‌ها در دوزهای توصیه شده به طور قابل توجهی بر سیستم غدد درون ریز تأثیر نمی‌گذارد. اما همین بررسی اشاره می‌کند که بیشتر ما در یک زمان فقط در معرض یک پارابن نیستیم، بنابراین پیشنهاد می‌شود که بهترین لوبریکانت را خریداری کنید که فاقد پارابن باشد.

چگونه بهترین لوبریکانت مناسب خودم را پیدا کنم؟

چگونه بهترین لوبریکانت مناسب خودم را پیدا کنم؟

روان‌کننده مبتنی بر آب مطمئن‌ترین گزینه برای شروع است. می‌توان از آن برای تمام نیازهای جنسی استفاده کرد. لوبریکانت‌های مبتنی بر آب نیز برای افرادی که پوست حساس یا تحریک واژن دارند ایده‌آل هستند و می‌توانند با کاندوم استفاده شوند. آنها همچنین به راحتی از ملحفه و لباس تمیز می‌شوند و لکه‌ای باقی نمی‌گذارند.

لوبریکانت‌های مبتنی بر آب دارای معایبی نیز هستند. آنها برای رابطه جنسی با آب یا دوش خوب نیستند، زیرا شسته می‌شوند. همچنین روان‌کننده‌های مبتنی بر آب تمایل به چسبندگی دارند و نیاز به استفاده مجدد دارند. بنابراین اگر قصد دارید رابطه جنسی طولانی داشته باشید، ممکن است نوع دیگری از لوبریکانت‌ را پیشنهاد کنیم.

روان‌کننده مبتنی بر سیلیکون لغزنده است، ماندگاری طولانی دارد و برای یک رابطه جنسی طولانی‌تر ایده‌آل است. در رابطه نیاز به لوبریکانت‌ کمتری هست و کمتر به استفاده مجدد نیاز دارد. روان‌کننده‌های سیلیکونی نیز برای رابطه جنسی در حمام عالی هستند، زیرا به راحتی پاک نمی‌شوند. نکته مهم این است که شستن لوبریکانت‌های سیلیکونی کمی خسته‌کننده‌تر هستند، زیرا برای تمیز کردن به آب و صابون نیاز خواهید داشت. گاهی اوقات روان‌کننده‌های مبتنی بر سیلیکون نیز ممکن است جایی را لکه‌دار کنند. نکته‌ای که باید پیشنهاد می‌شود این است که مراقب باشید لوبریکانت‌ سیلیکونی بر روی کف‌پوش‌های چوبی نریزد زیرا باعث لک شدن و لغزندگی کف زمین برای ماه‌ها می‌شود.

روان‌کننده مبتنی بر روغن همچنین احساس لغزنده‌ای را ایجاد می‌کند که ماندگاری بیشتری نسبت به لوبریکانت‌های بر پایه آب دارد. آنها برای رابطه جنسی محافظت‌نشده و آب‌بازی ایده‌آل هستند. از لوبریکانت‌های روغنی نیز می‌توان برای ماساژ حسی استفاده کرد.

لوبریکانت‌های مبتنی بر روغن (یا هر فرآورده روغنی دیگری مانند ژله نفتی یا روغن معدنی) نباید با کاندوم‌های لاتکس استفاده شوند، زیرا می‌توانند لاتکس کاندوم را حل کنند و ممکن است باعث پارگی کاندوم لاتکس شوند. کاندوم‌های غیر لاتکس (مانند آنهایی که از پلی ایزوپرن ساخته شده‌اند) به روان کننده‌های مبتنی بر روغن نیز حساس هستند، بنابراین قبل از استفاده بسته‌بندی را بررسی کنید.

روان کننده

قیمت بهترین مارک لوبریکانت

بسته به نوع محصولی که از آن استفاده می‌کنید قیمت لوبریکانت متفاوت است. قیمت لوبریکانت بر پایه آب با سیلیکون و روغن فرق دارد . محصول ایرانی با لوبریکانت خارجی نیز تفاوت قیمت دارند. ولی مهم این است که شما بهترین لوبریکانت که مناسب شماست را انتخاب کرده و خریداری کنید.

روش استفاده از لوبریکانت

متخصصان معتقد هستند که هیچ راه درست یا غلطی برای استفاده از لوبریکانت وجود ندارد. نکته جالب در مورد روان‌کننده‌ها این است که آن را در هر جایی می‌توانید بمالید! مستقیماً به بدن خود یا بدن همسرتان یا حتی خود کاندوم. یک پیشنهاد برای بالا بردن کارایی آن این است که قبل از مالیدن به بدن در دستان خود کمی ژل را گرم کنید. فراموش نکنید که اگر محصول شناخته‌نشده و نامتعارفی خریداری کنید ممکن است مشکل‌ساز شود.

سوالات رایج درباره بهترین لوبریکانت


آیا لوبریکانت عوارض جانبی دارد؟

بیشتر روان‌کننده‌ها برای استفاده بی‌خطر هستند و هیچ عارضه جانبی جدی ایجاد نمی‌کنند. اگر مستعد آلرژی هستید یا پوست حساسی دارید، به ترکیبات محصول توجه کنید.

چه نوع لوبریکانتی ماندگاری بالایی دارد؟

روان‌کننده‌های مبتنی بر سیلیکون طولانی‌ترین روان‌کننده های موجود هستند. آنها همچنین قوام بسیار ضخیم‌تری دارند و نسبت به لوبریکانت مبتنی بر آب لغزنده‌تر هستند.

 

منابع

verywellhealth

issm

helloclue