معرفی علت های پف زیر چشم و روش های درمان آن

یکی از اجزای صورت که تاثیر زیادی در زیبایی افراد دارد، چشم ها هستند. به همین دلیل است که اگر چشم ها دچار عارضه شوند، از زیبایی صورت و چهره کاسته می شود. یکی از مشکلاتی که موجب دغدغه و نگرانی بسیاری از افراد خصوصا خانم ها شده است، پف زیر چشم می باشد. اگر شما هم از این مشکل رنج می برید و می خواهید بدانید علت پف زیر چشم چیست و درمان آن به چه صورت است، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • علت پف کردن زیر چشم
  • دلیل پف زیر چشم در کودکان چیست ؟
  • درمان پف زیر چشم و روش های مختلف آن
  • درمان خانگی پف زیر چشم
  • روش های مدرن رفع پف زیر چشم

 

معرفی علت های پف زیر چشم و روش های درمان آن

 

علت پف کردن زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم می تواند ناشی از علت های مختلفی باشد. در زیر به مهم ترین دلایل پف کردن چشم ها اشاره می شود.

کم آب شدن بدن

زمانی که مایعات دریافتی بدن از مایعات از دست رفته کمتر باشد، بدن دچار کمبود آب می شود. درست است که بدن کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض کم آب شدن قرار دارد، ولی همه ی افراد ممکن است به این مشکل مبتلا شوند. کمبود آب در بدن قطعا مشکلاتی را در پی خواهد داشت که یکی از این مشکلات پف کردن زیر چشم می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یکی از علت های ایجاد پف زیر چشم ، کم آبی بدن است.

تاثیر کم آبی بر بدن

ژنتیک

برخی از مشکلات و بیماری ها هستند که از والدین به ارث می رسد. پف زیر چشم هم از آن دسته عارضه هایی است که می تواند از والدین به افراد، ارث رسیده باشد.

آب و هوا

دیگر علت پف زیر چشم آلودگی هوا و گرمای بیش از حد آن می باشد. پوست اطراف چشم به دلیل آن که از پوست نقاط دیگر بدن نازک تر است، به عواملی نظیر آلودگی هوا یا گرمای بیش از حد، سریع واکنش نشان می دهد. افرادی که پوست حساس تری دارند با قرار گرفتن در هوای آلوده یا هوای گرم و نور خورشید دچار پف زیر چشم می شوند.

پف زیر چشم و کبد

مهم ترین دلیل پف زیر چشم کمبود پروتئین است. به بیان دیگر کمبود پروتئین باعث می شود آب به بافت های زیرین پوست نفوذ کند و منجر به پف و ورم زیر چشم شود.

حال باید بدانیم که کبد وظیفه ی تولید این پروتئین ها را در بدن دارد. بنابراین اگر کبد انسان مشکلی داشته باشد، پروتئین کمتری در بدن تولید می شود. به همین علت افراد مبتلا به بیماری های کبدی عمدتا زیر چشمشان ورم می کند و پزشکان هم معتقدند که پف زیر چشم و کبد به یکدیگر مرتبط هستند.

مشکلات خواب

کمبود خواب از آن جایی که منجر به ضعیف شدن عضلات اطراف چشم می شود و کلاژن بافت زیر آن را از بین می برد، می تواند یک علت پف زیر چشم بعد از خواب باشد. به علاوه علت دیگر پف زیر چشم بعد از کمبود خواب می تواند بخاطر خوابیدن بد در طول شب باشد. اگر این بد خوابیدن با استرس و اضطراب همراه باشد، بدن هورمون کورتیزول که باعث بر هم خوردن تعادل نمک در بدن می باشد را آزاد می کند و از آن جا که تعادل نمک بهم می خورد، آب زیر چشم جمع می شود و باعث تورم زیر چشم می شود.

تاثیر کم خوابی بر پف زیر چشم

مشکلات تیروئید

یک دلیل دیگر برای باد کردن زیر چشم، پرکاری تیروئید می باشد.در حقیقت تیروئید پر کار می تواند باعث ضخیم شدن بافت های چربی در اطراف چشم شود و همین ضخیم شدن به پف زیر چشم می انجامد.

بیماری های چشمی

بیماری های گل مژه و چشم صورتی جزو آن دسته از بیماری هایی هستند که می توانند علت ورم زیر چشم باشند.

گل مژه

گل مژه بیماری است که ظاهرش به مانند این است که جوشی روی پلک زده باشد و همین بیماری باعث ورم چشم می شود.

گل مژه

بیماری چشم صورتی یک علت پف زیر چشم

بیماری چشم صورتی بیماری است که غشای مخاطی پوشش چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به پف کردن زیر چشم می شود. توجه داشته باشید که این بیماری یک بیماری کاملا مسری است و چشم ها را به رنگ صورتی که قدری مایل به رنگ قرمز است در می آورد.

گریه ی زیاد

یک دلیل باد کردن زیر چشم می تواند گریه کردن زیاد باشد. در اثر گریه مایع تولید شده در اطراف چشم تجمع پیدا می کند و موجب ورم زیر چشم می شود. پف زیر چشمی که به علت گریه ی زیاد باشد، بعد از مدتی خود به خود از بین می رود.

تاثیر گریه کردن بر چشم ها

بیماری چشم صورتی بیماری است که غشای مخاطی پوشش چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به پف کردن زیر چشم می شود.

قاعدگی در زنان

در روزهای نزدیک به شروع قاعدگی و روزهای نخستین این دوره، تغییرات هورمونی در بدن بانوان به وجود می آید. تغییری که در هورمون های استروژن و پروژسترون ایجاد می شود، باعث محبوس شدن آب در بدن شده و همین امر می تواند روی بافت زیر چشم هم اثر بگذارد و منجر به ایجاد پف زیر چشم گردد.

درمان ورم چشم

استفاده طولانی مدت از لنز تماسی

گذاشتن لنزهای چشمی به مانند این است که پوششی برای چشم در نظر گرفته باشید، که این پوشش از رسیدن اکسیژن به چشم خودداری می کند و در نهایت منجر به پف زیر چشم می شود. پف زیر چشم زمانی بدتر می شود که با این لنز ها بخوابید.

حساسیت، علت خارش و پف زیر چشم

گاهی پیش می آید، که پف زیر چشم خارش را هم به دنبال خود داشته باشد. در این مواقع به احتمال زیاد پای حساسیت و آلرژی در میان است. به عنوان مثال خوردن یک ماده ی غذایی هم می تواند منجر به حساسیت در بدن شود و در نهایت به پف زیر چشم ختم شود.

بالا رفتن سن

همانطور که می دانید مجموعه ای از رسوبات چربی از چشم محافظت می کنند. وقتی سن انسان بالا می رود و پا به سالمندی و پیری می گذارد، این رسوبات شروع به شل شدن می کنند و باعث ایجاد پف و تیرگی دور چشم می شود. به علاوه یک علت دیگر ورم زیر چشم و پف چشم در سنین بالا ضعیف شدن بافت و ماهیچه های اطراف چشم می باشد.

سیگار

ترکیبات سیگار به گونه ای هستند که با مصرف آن و سایر دخانیات در اطراف چشم ها التهاب ایجاد می شود. به علاوه سیگار کشیدن باعث می شود، پوست صورت خشک و ضعیف شود و همین امر می تواند یک علت برای پف زیر چشم در افراد سیگاری باشد.

سیگار یکی از دلایل پف زیر چشم

مصرف الکل و مشروبات

مصرف الکل و سایر مشروبات الکلی موجب کم آبی بدن می گردند که همین کم آبی علتی برای ایجاد پف زیر چشم در افراد است.

مصرف بیش از حد نمک

به این علت مصرف بیش از اندازه نمک در رژیم غذایی باعث پف زیر چشم می شود که نمک اضافه در بدن می تواند آب را در بدن حفظ کند و این محبوس شدن آب در بدن منجر به پف کردن زیر چشم می شود.

فواید نمک برای بدن

مشکلات کلیوی علت کبودی و پف زیر چشم

هنگامی که کلیه در بدن دچار مشکل شود، عمل تصفیه را به درستی انجام نمی دهد و پروتئینی که باید در بدن بماند از طریق ادرار دفع می شود. همین عامل می تواند یک علت پف زیر چشم باشد.

علت پف زیر چشم در کودکان چیست؟

از مهم ترین دلایل ورم زیر چشم کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گریه های طولانی مدت قبل از خواب
  • آلرژی ها
  • بلفاریت (بلفاریت بیماری است که بر اثر یک عفونت ایجاد می شود و باعث التهاب پلک ها می شود)
  • آسیب های چشمی
  • شالازیون (شالازیون توده ها یا کیست هایی هستند که در لبه ی پلک کودکان ایجاد می شوند)
  • انسداد غدد چشم ( انسداد غدد چشم ممکن است به صورت مادر زادی برای کودک به وجود بیاید و باعث ورم چشم و قرمزی پوست آن شود)

 

درمان پف زیر چشم و روش های مختلف آن

پف زیر چشم تاثیر منفی بر زیبایی افراد می گذارد و می تواند یک علت برای خسته و افسرده به نظر رسیدن چهره افراد شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای از بین بردن آن هستند. در این ادامه، درمان پف زیر چشم با روش های خانگی و روش های مدرن را بررسی می کنیم. توجه داشته باشید که هر کدام از این روش ها محاسن و معایب خود را دارند.

درمان پف زیر چشم

درمان خانگی پف زیر چشم

اگر می خواهید پف چشمانتان را در خانه و با کمترین هزینه از بین ببرید روش های زیر را امتحان کنید.

 ماسک خیار

یکی از بهترین ماسک ها برای رفع پف چشم ماسک خیار است. زیرا خیار دارای مقدار زیادی آب و مواد مغذی است. برای تهیه ی ماسک خیار یک عدد خیار را شسته و آن را به صورت حلقه های نازک برش دهید. برش های خیار را به مدت ده دقیقه در یخچال نگهداری کنید و بعد آن را روی چشم و اطراف آن بگذارید و اجازه دهید ده دقیقه بماند، بعد از گذشت این زمان چشمانتان را بشویید. اگر می خواهید سریعتر نتیجه بگیرید این کار را دو یا سه مرتبه در روز انجام دهید.

قطعا برایتان جالب خواهد بود که خیار برای رفع سیاهی دور چشم و چین و چروک دور چشم هم تاثیر فوق العاده ای دارد.

ماسک خیار برای درمان گودی چشم

استفاده از ماسک های خانگی یکی از راه های کم هزینه و موثر در درمان پف زیر چشم است.

سیب زمینی

سیب زمینی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی نشاسته خاصیت ضدالتهابی دارد و به همین علت می تواند یک راه درمان برای پف زیر چشم باشد.

یک عدد سیب زمینی را بادقت بشویید و آن را بخشکانید، سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید، رنده های سیب زمینی را درون پارچه ای تمیز بریزید و به مدت 15 دقیقه روی چشمانتان بگذارید.

ماسک سیب زمینی

شیر برای پف کردگی زیر چشم

اسید لاکتیک موجود در شیر به درمان پف زیر ابرو و سیاهی دور چشم کمک شایانی می کند.

دو تکه پنبه را به شیر آغشته کرده و به مدت 20 تا 30 دقیقه زیر ابروهایتان قرار دهید.

فواید شیر برای پوست

چای کیسه ای خنک

اگر پف چشمتان زیاد است، می توانید از چای کیسه ای استفاده کنید و سریعا پف زیر چشمتان را از بین ببرید.

دو عدد چای کیسه ای را در آب خنک قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه در یخچال بماند. سپس 20-30 دقیقه آن ها را روی چشم قرار دهید. در آخر چشم هایتان را با آب خنک شستشو دهید. این ماسک ساده می تواند علت درمان پف زیر چشم شما باشد.

ماسک زیر چشم با چای کیسه ای

ماسک قهوه و عسل راه درمان پف زیر چشم

قهوه دارای مقدار زیادی کافئین است. کافئین می تواند یک علت برای درمان پف زیر چشم باشد و خستگی چشم را از بین ببرد. عسل هم برای برطرف کردن پف زیر چشم مفید می باشد.

1 قاشق چای خوری عسل طبیعی را با 1 قاشق چای خوری پودر قهوه مخلوط کنید و دور چشم بمالید و 15 دقیقه بعد با آب بشویید. این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک قهوه و عسل

گلاب، محلولی مفید برای التهاب های پوستی

گلاب برای پوست بسیار مفید است چون مقدار زیادی ویتامین آ و سی دارد و به علت خاصیت ضدالتهابی برای از بین بردن ورم چشم و پف زیر چشم هم مفید است.

برای کاهش پف و تورم چشم کافیست یک پنبه آغشته به گلاب را اطراف چشم بمالید.

تاثیر گلاب برای درمان پف زیر چشم

 سفیده تخم مرغ

2 عدد سفیده تخم مرغ را هم زده و با استفاده از براش دور چشم تان بکشید. سفیده تخم مرغ باید 20 دقیقه روی پوست بماند. در آخر صورتتان را با آب خنک بشویید. استفاده از این ماسک به خوابیدن پف چشم کمک می کند.

ماسک تخم مرغ

روغن نارگیل

روغن نارگیل به علت داشتن اسید لوریک که خاصیت ضد التهابی دارد برای درمان پف زیر چشم موثر است. قبل از خواب انگشت خود را به روغن نارگیل آغشته کرده و در جهت عقربه های ساعت زیر چشم بمالید و به آن زمان دهید که تا صبح بماند و صبح، صورت خود را با آب گرم بشویید.

مزایای روغن نارگیل

رفع پف چشم ناشی از گریه با کمپرس سرد

یکی از راهکار های خانگی موثر برای  از بین بردن ورم چشم ناشی از گریه استفاده از تکه های یخ است.

یخ، به این علت که رگ های خونی را شل می کند و باعث سفت شدن پوست اطراف چشم می گردد، می تواند عاملی برای سفت شدن پوست اطراف چشم و از بین رفتن پف زیر چشم و تورم شود.

داخل یک نایلون مقداری یخ بریزید و یک حوله دور آن بپیچید. سپس چشمانتان را ببندید و به مدت 15 دقیقه کمپرس سرد را روی چشمانتان بگذارید.

کمپرس سرد

بابونه

یکی از روش های درمان پف زیر چشم در طب سنتی استفاده از بابونه است. برای استفاده از بابونه، در یک لیوان آب جوش یک عدد چای کیسه ای بابونه قرار دهید بعد از اینکه آب جوش رنگ گرفت دو قاشق چایخوری ماست به آن اضافه کنید و این ترکیب را زیر چشم تان بمالید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند. سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک روز در میان استفاده کنید.

فواید بابونه

اگر مایل به رفع سریع علت پف زیر چشم خود هستید، می تواند از روش های نوین پزشکی استفاده کنید.

روش های مدرن رفع پف زیر چشم

در صورتی که روش های خانگی پاسخگو نبود می توانید از روش های مدرن استفاده کنید. برخی از این روش ها به شرح زیر هستند:

جراحی پلک برای درمان پف زیر چشم

یکی از روش های درمان پف زیر چشم، جراحی پلک یا جراحی بلفاروپلاستی است. در جراحی پلک یا جراحی بلفاروپلاستی، چربی اضافی زیر چشم برداشته می شود. نتیجه ی عمل پف چشم ، برطرف شدن افتادگی پوست و ماهیچه زیر چشم است. عمل پف چشم باعث جوان شدن و زیبا شدن چهره و افزایش اعتماد به نفس می شود و هم چنین آرایش پذیری چشم ها و صورت را بهتر از قبل می کند.

جوانسازی با لیزر

این روش قطعا یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن پف زیر چشم است البته به این شرط که بیمار شرایط جسمانی لازم را داشته باشد. ولی قبل از انتخاب روش درمانی بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا او بهترین روش را با توجه به شرایط شما تشخیص دهد.

در این روش لایه های سطحی چین و چروک با لیزر برداشته شده و تولید کلاژن تحریک می شود. در نتیجه پوست سفت تر و جوان تر می گردد. ماندگاری نتایج تزریق ژل بسته به نوع پوست و اینکه به چه میزانی پوستتان با آفتاب در تماس است، می تواند تا چندین سال باشد.

تزریق ژل

یکی از روش های درمان گودی و پف زیر چشم تزریق ژل است. ژل تزریقی تشکیل شده از هیالورونیک اسید است که به صورت طبیعی در بدن یافت می شود. این ژل از طریق پرکردن فرورفتگی ها، بافت های تحلیل رفته صورت را جبران می کند. اگر لاغر شدن گونه ها باعث پف زیر چشم شده باشد تزریق ژل میتواند فرورفتگی زیر چشم و بالای گونه را از بین ببرد. هم چنین افرادی که زیر چشمشان چربی زیادی وجود دارد، می توانند از این روش استفاده کنند.

تزریق ژل برای درمان پف زیر چشم

بوتاکس

امروزه برای از بین بردن ورم چشم ، تزریق بوتاکس انجام می شود. بوتاکس ماده ای پروتئینی است که به عضلاتی که با حرکت خود باعث چروک صورت هستند، تزریق شده و باعث صاف شدن این عضلات می گردد. پس تزریق بوتاکس باعث صاف شدن پوست زیر چشم و رفع چین و چروک می شود. معمولا 1 تا 2 هفته بعد از انجام بوتاکس می توان نتایج آن را مشاهده نمود. ماندگاری این نتایج بین 3 تا 6 ماه می باشد.

کلام آخر

به غیر از روش های درمانی گفته شده، خوابیدن بین 7 تا 8 ساعت در شبانه روز، کنترل کردن استرس، عدم مصرف الکل و سیگار و داشتن رژیم غذایی سالم باعث پیشگیری از ایجاد پف دور چشم و ماندگاری بالای نتایج درمان پف زیر چشم می شود.

پیشنهاد می کنیم که برای رفع مشکل پف زیر چشم ابتدا علت آن را بیابید و سپس برای درمان آن اقدام نمایید.

سوالات رایج در مورد علت پف زیر چشم
 
علت پف زیر چشم چیست؟

پف زیر چشم به دلایل مختلفی مانند: مشکلات کبد، تیروئید پرکار، کمبود آب بدن، قاعدگی، خواب ناکافی، گریه کردن، مشکلات کلیه، بالا رفتن سن و … ایجاد می شود.

چرا پف دور چشم باید درمان شود؟

چون درمان پف زیر چشم باعث افزایش اعتماد به نفس به دلیل زیبا شدن چهره، از بین بردن نشانه های پیری زودرس، جذاب تر و جوان ترشدن چهره فرد و … می شود.

عمل بلفاروپلاستی چه عوارضی دارد؟

عوارض کلی جراحی، مانند واکنش به بیهوشی و لخته خون، بوجود آمدن عفونت و خونریزی در پوست، خشک شدن چشم ها و تحریک پذیری تنها برخی از عوارض این عمل هستند.

 

منابع

healthline