معرفی 9 روش ساخت صابون خانگی سازگار با پوست شما در منزل

اغلب صابون ها حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند که این مواد از طریق پوست جذب می شوند و می توانند مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد کنند. شما با ساخت صابون های خانگی هیچ گونه نگرانی از بابت مواد شیمیایی موجود در صابون نخواهید داشت؛ چرا که تمامی مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه صابون را خودتان انتخاب می کنید. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که گمان می کنند، ساخت صابون خانگی نشدنی یا بسیار دشوار است، لازم است بدانید که تهیه صابون خانگی برخلاف باور شما بسیار ساده و در عین حال دلچسب می باشد. برای اثبات این ادعا با این بخش از مجله زیبایی و سلامت میس و مستر همراه باشید تا از طرز ساخت انواع صابون های گیاهی اطلاع پیدا کنید.

چگونه صابون خانگی درست کنیم؟

به طور کلی سه روش برای ساخت صابون خانگی وجود دارد. این روش ها عبارتند از روش ذوب کردن و ریختن، روش سرد و روش گرم. در ادامه هر کدام از این روش ها مفصلا توضیح داده خواهد شد.

روش ساخت صابون خانگی

آموزش ساخت صابون گیاهی در منزل

در این بخش مرحله به مرحله نحوه درست کردن صابون در خانه را می آموزید. 

صابون سازی در خانه با روش ذوب کردن و ریختن

ساده ترین روش ساخت صابون خانگی ، روش ذوب کردن و ریختن می باشد. طرز تهیه صابون بر طبق این روش به این صورت است که ابتدا باید صابون آماده را در ماکروویو یا درون یک ظرف روی حرارت ذوب نمایید. سپس هر گونه اسانس، مواد افزودنی یا رنگی را که تمایل دارید به ترکیب خود اضافه کنید. در گام آخر لازم است تا ترکیب به دست آمده را در قالب بریزید و اجازه دهید تا سفت شود. پس از آن که صابون خانگی شما کاملا سفت شد، می توانید آن را از قالب درآورده و استفاده کنید.

آموزش درست کردن صابون با روش سرد

روش بعدی ساخت صابون خانگی ، روش سرد است که از سایر روش ها قدری پیچیده تر می باشد. برای این که بتوانید بر طبق این روش برای ساخت صابون خانگی اقدام نمایید، ابتدا باید هر روغن دلخواهی که دارید را در یک ظرف گرم نمایید. در زمانی که روغن در حال گرم شدن است، قلیاب صابون پزی را با آب مخلوط کرده و پس از گرم شدن روغن، این مخلوط را به آن اضافه نمایید. پس از مخلوط کردن ترکیب آب و قلیاب صابون پزی و روغن، ترکیب حاصله را به قدری به هم بزنید تا آن غلظتی که انتظار دارید را به دست آورد. پس از آن مواد افزودنی دلخواهتان را به آن اضافه کنید و در قالب بریزید. در پایان کافی است، به مدت 24 ساعت به آن فرصت دهید تا سفت شود. البته پس از سفت شدن باید آن را 4  تا 6  هفته در محل خشک و تمیز قرار دهید، تا بتوانید از آن استفاده نمایید.

آموزش صابون سازی در منزل با روش گرم

ساخت صابون خانگی به روش گرم تقریبا مشابه روش سرد که پیش از این گفته شد، می باشد. با این تفاوت که در این روش برخلاف روش سرد که ابتدا باید مواد را گرم می کردیم و سپس با هم مخلوط می نمودیم، همزمان باید مخلوط را روی حرارت قرار داد. حسنی که این روش نسبت به روش سرد دارد، این است که صابون بلافاصله پس از سفت شدن قابل استفاده است و دیگر لازم نیست 4  تا 6 هفته از سفت شدن آن زمان بگذرد تا قابل استفاده شود.

هنگام ساخت صابون خانگی خود می توانید از روغن ها و اسانس های سازگار با پوستتان در آن ها استفاده کنید.

چگونه در خانه صابون درست کنیم؟

اگر شما هم به دنبال طرز تهیه انواع صابون های گیاهی برای استفاده در مراحل روتین پوست خود هستید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید؛ چرا که نحوه ساخت 9 صابون خانگی گیاهی به طور کامل شرح داده شده است.

1. ساخت صابون گیاهی با جعفری

برای این که بتوانید، یک صابون سفید کننده خانگی برای پوست خود بسازید به مواد اولیه زیر احتیاج دارید. وجود چنین موادی در این صابون به این علت است که تمامی ترکیبات آن خاصیت روشن کنندگی، لایه برداری و احیا کنندگی پوست را دارند. به همین خاطر استفاده از این صابون به طرز فوق العاده ای موجب سفید شدن پوست می شود.

مواد لازم برای درست کردن صابون ارگانیک:

دم کرده چای سبز نصف لیوان (معادل 125 میلی لیتر)

دم کرده جعفری نصف لیوان (معادل 125 میلی لیتر)

پودر شیر 2 قاشق غذاخوری (معادل 2 گرم)

آرد جوی دو سر 2 قاشق غذاخوری ( معادل 20 گرم)

عسل ارگانیک 2 قاشق غذاخوری (معادل 50 گرم)

صابون گلیسیرنه 60 گرم

طرز تهیه صابون سفیدکننده خانگی

ابتدا لازم است تا دم کرده های چای سبز و جعفری را آماده نمایید و زمانی که خنک شدند با پودر شیر، آرد جوی دو سر و عسل مخلوط کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که یک خمیر یکدست حاصل شود. سپس صابون گلیسیرینه خود را با حرارت ذوب کنید و آن را به خمیری که در مرحله قبل تهیه کردید، اضافه نمایید. حال زمان آن رسیده تا ترکیب به دست آمده را داخل قالب بریزید. به همین ترتیب شما موفق به ساخت صابون سفید کننده خانگی در نیم ساعت شده اید. فقط کافی است، مقداری به آن فرصت دهید تا سفت شود، سپس می توانید از آن استفاده کنید.

صابون خانگی جعفری

2. ساخت صابون زردچوبه خانگی

اگر شما هم به دنبال ساخت صابون خانگی برای جوش های صورت خود هستید، بدون شک صابون زردچوبه برایتان بهترین گزینه خواهد بود؛ چرا که زردچوبه به سبب خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود قدرت فوق العاده ای در رفع انواع جوش و آکنه دارد.

مواد لازم برای آموزش ساخت صابون خانگی زردچوبه:

پایه صابون (صابون گلیسیرینه)

1 قاشق غذا خوری جو دو سر

1 قاشق چای خوری زردچوبه

2 قاشق چای خوری اسانس معطر (مثلا اسانس آویشن، لیمو یا اسطوخودوس)

2 قاشق چای خوری روغن های اصلی (مثل روغن زیتون)

طرز تهیه صابون زردچوبه

در اولین قدم باید صابون گلیسیرین را روی حرارت ذوب کنید. پس از آن که صابون به طور کامل ذوب شد، آن را از روی حرارت بردارید و به آن زردچوبه اضافه نمایید. هرچقدر که زردچوبه بیشتری بریزید، رنگ صابون پررنگ تر خواهد شد.

اکنون زمان اضافه نمودن اسانس های معطر خود می باشد که به دلخواه می توانید اسانس های آویشن، لیمو یا اسطوخودوس را به ترکیب خود اضافه نمایید. سپس روغن زیتون یا هر نوع روغن دیگری را به همراه جو دو سر که برای پوست های مبتلا به جوش و آکنه بسیار مفید است و در این صابون، حکم یک لایه بردار را دارد را هم با ترکیب حاصل خود مخلوط نمایید. در این مرحله تمامی مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود و آن را داخل قالب بریزید. از زمانی که مخلوط را به داخل قالب می ریزید تا زمانی که بتوانید از صابون خود استفاده نمایید، 12 تا 24  ساعت زمان لازم است تا صابون کاملا سرد شود.

3. طرز تهیه صابون عسل

صابون عسل یکی از بهترین صابون هایی است که استفاده از آن زیبایی، جوانی و لطافت را به پوست هدیه داده و به همین خاطر با استقبال بی نظیری از سوی خانم های هنرمند مواجه می شود. طرز تهیه صابون خانگی عسل به شرح زیر است.

مواد لازم برای ساخت صابون دست ساز خانگی با عسل:

1 کیلوگرم عسل طبیعی

1 عدد صابون 600 گرمی ساده (بدون اسانس و عطر)

10 قطره اسانس روغنی اسطوخودوس

طرز ساخت صابون خانگی عسل به روش گرم به این ترتیب است:

برای ساخت صابون در خانه ابتدا عسل و آب را با هم مخلوط کرده و سپس صابون رنده شده را به آن اضافه نمایید. اکنون ترکیب خود را روی حرارت قرار دهید تا به غلظت مناسب رسیده و یکنواخت شود. حالا اسانس روغن اسطوخودوس را هم به مواد خود اضافه نمایید و هم بزنید تا کاملا یکدست شود، به طوری که بتوانید آن را در قالب بریزید. پس از این که مخلوط را در قالب ریختید، به آن اجازه دهید تا به خوبی سفت شود تا بتوانید از آن استفاده کنید.

صابون خانگی با عسل

استفاده از صابون خانگی زردچوبه یکی از بهترین روش های رفع مشکل جوش صورت است.

4. طرز تهیه صابون خانگی خیار

چیزی که می تواند شما را به ساخت صابون خانگی خیار و ساخت صابون با روغن ترغیب کند، لطافت، نرمی و شادابی بی نظیری است که برای پوستتان به ارمغان می آورد.

مواد لازم برای ساخت صابون بدون گلیسرین:

یک ‌و‌ نیم پیمانه پیه (چربی گوسفندی)

یک پیمانه خیار رنده ‌شده و ریز شده داخل غذاساز

نصف پیمانه روغن زیتون

سه‌ چهارم پیمانه آب

یک ‌چهارم پیمانه سود سوزآور

یک ‌دوم قاشق ‌چای خوری ویتامین E مخصوص مصرف خارجی

دو قطره روغن میخک (انتخابی)

طرز تهیه صابون خیار

در اولین قدم برای ساخت صابون خانگی خیار باید چربی گوسفندی را آب کرده و خیاری که ریز ریز کرده اید را به آن اضافه نمایید، سپس روی حرارت پایین هم بزنید. پس از آن که روغن را هم به ترکیب خود اضافه کردید، به محلول اجازه دهید تا خنک شود. در مرحله بعد سود سوزآور را که با آب مخلوط کردید را هم به ترکیب اولیه خود بیفزایید. اکنون تمامی مواد را آن قدر هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا می توانید ویتامین E  و روغن میخک را به دلخواه به ترکیب اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. در آخرین مرحله خمیر را در قالب بریزید و اجازه دهید تا سرد شود تا بتوانید از آن استفاده کنید.

روش ساخت صابون خانگی خیار

5. فرمول ساخت صابون با هویج

از مهم ترین مزایای صابون هویج برای پوست، می توان به نرم و لطیف کردن پوست اشاره نمود. این صابون همچنین برای آن دسته از افرادی که پوست حساسی دارند، بهترین گزینه خواهد بود.

مواد لازم برای صابون سازی با هویج:

2 عدد هویج ( 60 گرم )

یک قاشق چای خوری نمک ( 5 گرم )

1 فنجان جوش شیرین ( 112 گرم )

2 فنجان روغن زیتون ( 400 میلی لیتر )

1 / 2 فنجان روغن کرچک ( 100 میلی لیتر )

3 فنجان روغن نارگیل ( 300 میلی لیتر )

25 – 30 قطره روغن اسانس سنبل هندی ( 5 گرم)

طریقه درست کردن صابون هویج

برای ساخت صابون خانگی هویج ابتدا لازم است هویج ها را در آب بجوشانید و بعد از آن هویج ها را له کنید تا حالت خمیری به خود بگیرند. اکنون پوره هویج به دست آمده را به همراه مقداری نمک داخل آب هایی که هویج ها را در آن پختید قرار دهید. در گام بعدی با اضافه کردن جوش شیرین به ترکیب، شروع به هم زدن کنید. هنگامی که مواد به خوبی مخلوط شدند، حدود یک ساعت به آن زمان دهید تا سرد شود. پس از گذشت یک ساعت روغن هایی که در مواد اولیه ذکر شد را اضافه نموده و مجددا شروع به هم زدن مواد کنید. این فرایند را تا زمانی ادامه دهید که مواد به حالت خمیری سفتی در بیاید. در پایان تنها کافی است، مواد را به داخل قالب بریزید و به آن ها فرصت دهید تا سفت و قابل استفاده شوند.

صابون خانگی هویج

6. درست کردن صابون گیاهی آلوورا

بدون شک اگر شما هم بدانید که صابون آلوئه ورا چه قدرت فوق العاده ای در جوانسازی پوست و پیشگیری از چین و چروک ها دارد، برای ساخت این صابون خانگی بی نظیر اقدام خواهید کرد.

مواد لازم برای صابون سازی خانگی آلوئه ورا:

پایه صابون (صابون گلیسیرینه)

1 فنجان روغن زیتون، روغن نارگیل یا بادام (220 گرم)

3 قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا (تازه یا موجود در بطری) (45 گرم)

15 قطره اسانس (اختیاری)

مراحل ساخت صابون آلوورا

ابتدا لازم است تا ژل وسط آلوئه ورا را از پوست آن جدا کنید و آن را تا جایی هم بزنید که حالت مایع به خود بگیرد. سپس مایع به دست آمده را با صابون گلیسیرینه ذوب شده مخلوط کرده و شروع به هم زدن مواد کنید تا خمیری یکنواخت به دست آید. اکنون لازم است تا سه نوع روغن نارگیل، زیتون و بادام را در ظرفی بریزید و در ماکروویو یا روی حرارت اجازه دهید به دمای 35  الی 45  درجه برسد. سپس به آرامی آن را به موادی که از قبل آماده کردید، اضافه نمایید و مجددا تمامی مواد را با هم مخلوط کنید تا سفت شوند. اگر می خواهید هر گونه اسانس یا رنگ طبیعی به صابون خود اضافه نمایید، در این مرحله می توانید اقدام کنید.

هنگامی که مشاهده کردید، مواد شما رو به سفتی رفته اند، زمان آن فرا رسیده تا قالب ها را آماده کنید و مواد را داخل آن بریزید. این صابون به 24  الی 48  ساعت زمان نیاز دارد تا سرد و سفت شود و پس از گذشت این زمان قابل استفاده است.

ساخت صابون خانگی آلوئه ورا

با استفاده از قالب های جذاب می توانید، صابون هایی مفید، بدون مواد شیمیایی و زیبا برای عزیزان خود آماده کنید.

7. صابون خانگی لیمو ترش

صابون لیمو ترش را می توان یک صابون تقویت کننده زیبایی نامید؛ چرا که علاوه بر جلوگیری از افتاده شدن پوست، مانع پیری زودرس پوست می شود و در نهایت سلامتی، طراوت، شادابی و جوانی را به پوست هدیه می کند.

مواد لازم برای ساخت صابون گیاهی در خانه:

رایحه یا اسانس لیمو و بادام

دانه خشخاش و پوست رنده شده لیمو

پایه صابون (صابون گلیسیرین)

طرز تهیه صابون لیمو

در اولین گام ساخت صابون خانگی لیمو لازم است به پایه صابون آنقدر حرارت بدهید تا به صورت کامل ذوب شود. پس از آن می توانید اسانس های لیمو و بادام خود را به همراه دانه خشخاش و پوست رنده شده لیمو به مواد اضافه نمایید و سپس به گونه ای مخلوط کنید که حالت خمیری به دست آید. پس از این مرحله به راحتی می توانید، ترکیب به دست آمده را داخل قالب خود بریزید. برای آن که بتوانید از این صابون استفاده کنید، لازم است تا به آن فرصت کافی بدهید تا سرد و سفت شود.

طرز تهیه صابون با عصاره لیمو ترش در منزل

8. صابون اسطوخودوس

یکی از ویژگی های صابون اسطوخودوس ایجاد حس آرامش، نرمی و لطافت در پوست می باشد و استفاده مداوم از این گیاه باعث شفافیت و شادابی پوست می شود. به دلیل ضد حساسیت بودن این گیاه، این صابون برای انواع پوست ها و به خصوص پوست های حساس مناسب می باشد.

مواد ساخت صابون خانگی اسطوخودوس:

210 میلی لیتر روغن زیتون یا روغن آفتابگردان

30 گرم سود سوز آور ( سدیم هیدروکسید)

65 میلی لیتر آب مقطر

اسانس اسطوخودوس (روغن ضروری این گیاه)

گل های اسطوخودوس تازه یا خشک شده

طرز تهیه صابون اسطوخدوس

طرز درست کردن صابون خانگی اسطوخودوس به این ترتیب است که ابتدا روغن را تحت حرارت کم به درجه 40  درجه سانتی گراد برسانید و از روی حرارت بردارید. سپس با دقت بسیار بالا سود سوز آور را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب ضخیم و ژل مانندی به دست آید. اکنون زمان آن است تا هم اسانس اسطوخودوس و هم گل های اسطوخودوس را به ترکیب بیفزایید و مجددا تمامی مواد را با هم مخلوط کنید. در پایان مواد را داخل قالب ها بریزید و اجازه دهید12  تا 24  ساعت زمان بگذرد تا مواد سفت شود. پس از گذشت این مدت، صابون شما آماده استفاده است.

صابون اوسطوخودوس

9. ساخت صابون خانگی قهوه

صابون قهوه از بهترین صابون های خانگی است که خواص بی شماری برای پوست دارد. استفاده از صابون قهوه به طرز چشمگیری باعث سم زدایی، لایه برداری و طراوت و تازگی هر چه بیشتر پوست می شود.

مواد لازم برای ساخت صابون قهوه

1 و نیم عدد صابون با پایه شیر بز

1 قاشق چای خوری قهوه تازه

1 قاشق چای خوری روغن بادام

1 تا 1.5 قاشق چای خوری ماده معطر مثل وانیل یا دارچین

طرز تهیه صابون قهوه

ابتدا پایه صابون که این جا صابون شیر بز است را تحت تاثیر حرارت زیاد، ذوب نمایید و سپس قهوه، روغن بادام یا هر گونه ماده معطری نظیر وانیل یا دارچین که کمک کند، کمی تلخی قهوه از بین برود را به پایه صابون اضافه نمایید. تمامی مواد را به گونه ای با هم مخلوط نمایید تا یک ترکیب خمیری و یکدست حاصل شود. پس از آن مواد را داخل قالب بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد و سفت شوند. زمانی که به طور کامل سفت شدند، صابون شما آماده استفاده می باشد.

صابون با عصاره قهوه

سوالات متداول در رابطه با ساخت صابون خانگی

بدون شک در هر مرحله از آموزش ساخت صابون برای فروش یا مصرف شخصی، سوالات گوناگونی در ذهن شما شکل گرفته است. در همین راستا در ادامه این مطلب به سه مورد از رایج ترین این سوالات درباره درست کردن صابون در خانه پاسخ داده شده است.

چرا در روند ساخت صابون خانگی سطح روی صابون ترک می زند؟

به طور طبیعی اگر مواد صابون بیش از حد داغ باشد، صابون برای آن که گرمای اضافه را خارج کند، ترک می خورد. این ترک ها تا زمانی عادی است که یک یا چند ترک ریز باشد، اما اگر ترک ها از این تعداد فراتر باشد، نشان دهنده این است که شما در روند ساخت صابون، موادی همچون عسل یا پوره میوه ها که حاوی فروکتوز هستند را بیش از اندازه استفاده کرده اید.

وسایل صابون سازی را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه پایه صابون می توانید صابون را رنده کنید یا آن را ذوب نمایید و استفاده کنید. این صابون ها می توانند هر نوع صابونی که از داروخانه خریداری نموده اید، باشد اما بهترین آن ها طرز تهیه پایه صابون با گلیسیرین یا صابون شیر بز دارند.

چه کنیم تا صابون ها از قالب خود به راحتی جدا شوند؟

برای آن که صابون ها به راحتی از قالب جدا شوند، لازم است تا در فرآیند ساخت صابون خانگی به دو نکته مهم توجه کنید.
1- قبل از آن که مواد خود را به داخل قالب ها بریزید، کف قالب ها را به وسیله هر نوع روغنی کمی چرب کنید و بعد مواد را اضافه نمایید.
2- زمانی مواد صابون را داخل قالب بریزید که کاملا داغ نباشند. به عبارت دیگر باید قدری صبر کنید تا از دمای زیاد مواد کاسته شود و سپس آن ها را به داخل قالب ها بریزید.

کلام آخر

مطالعه این بخش از مجله زیبایی و سلامت میس و مستر به شما کمک می نماید تا با نحوه ساخت انواع صابون های خانگی آشنا شوید. علاوه بر این مطلب می توانید فیلم درست کردن صابون را هم ببینید. اکنون تقاضامندیم نقطه نظرات خود را در رابطه با ساخت هر کدام از صابون های معرفی شده و به طور کلی روش درست کردن صابون در خانه در این مقاله با ما و سایر مخاطبین علاقه مند از طریق قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

هچنین در صورتی که علاقه مند به آشنایی با بهترین شامپو مناسب موهای خود هستید، می توانید به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را بیابید.

منابع 

thesprucecrafts