عوارض رنگ مو

بسیاری از خانم‌ها و درصد کمی از آقایان به صورت فزاینده از رنگ مو استفاده می‌کنند. شایعات زیادی راجع به عوارض رنگ مو و دکلره و بلیچ شنیده می‌شود که نگران‌کننده هستند. بسیاری از مطالعات رنگ‌های مو را به عنوان عامل خطرناک سرطان‌زا بررسی کرده ولی چیزی درباره این عوارض رنگ مو به اثبات نرسیده است. در مورد انتخاب رنگ و کاهش عوارض رنگ مو آرایشگران و متخصصان زیبایی پیشنهادهایی دارند که بهتر است آن‌ها را بدانیم. با ما باشید تا چند نکته جالب و جدید راجع به عوارض رنگ مو بخوانید.

عوارض رنگ موهای تقلبی

به خصوص استفاده از رنگ‌های تقلبی و بی‌کیفیت عوارض رنگ مو را تشدید می‌کنند. در رنگ‌های تقلبی از درصد بالای نمک فلزی استفاده‌ شده است تا رنگ مثل لایه‌ای از فلز مو را زودتر پوشش داده و براق‌تر شود. به همین دلیل رنگ‌های تقلبی در ابتدا کیفیت خوبی دارند و مشتری را خوشحال می‌کنند ولی ریزش مو و زود سفید شدن موها با مصرف چندین بار رنگ موهای تقلبی کاملاً محسوس خواهد بود. مضرات و عوارض رنگ مو گر تقلبی و بدون استاندارد تولید شده باشند بسیار خطرناک‌اند.

جدی ترین عوارض رنگ مو تقلبی این است که موها را به شدت ضعیف کرده و پوست سر را برای انواع بیماری مساعد می‌کند. رنگ‌های مو حاوی پارافتیل دی آمین هستند که ماده آلرژی‌زایی است و وجود مقدار زیاد این ماده در رنگ‌های تقلبی و غیراستاندارد عکس‌العمل‌های آلرژیک مو و پوست را افزایش می‌دهد.

عوارض رنگ موی گیاهی

رنگ موهای ساخته شده از مواد طبیعی نه تنها موها را رنگ می‌کنند بلکه به رشد موها نیز کمک می‌کنند. البته کیفیت رنگ موهای گیاهی به پای رنگ‌های شیمیایی نمی‌رسد. به همین دلیل بعضی از سازندگان رنگ موهای گیاهی از مواد شیمیایی نیز استفاده می‌کنند و این دسته از رنگ موهای گیاهی تقلبی هستند که دارای عوارض‌اند. مواد غیرطبیعی استفاده شده در رنگ‌های ظاهراً گیاهی امکان دارد باعث ریزش مو و سفید شدن موها شوند. خشکی پوست در رنگ‌های گیاهی عارضه مهم آن‌هاست. بهتر است که در صورت خشک شدن موها پس از رنگ گیاهی از نرم‌کننده استفاده کنید. امکان دارد در رنگ موی گیاهی از موادی استفاده شود که بعضی به آن‌ها آلرژی دارند. در صورت چنین تجربه‌ای از عوارض رنگ مو از یک رنگ موی گیاهی با ترکیب متفاوت استفاده کنید.

عوارض رنگ موی گیاهی

آیا سردرد پس از رنگ مو طبیعی است؟

برای پاسخ به این سؤال که علت سردرد بعد از رنگ مو چیست باید روشن کنید که تجربه سردرد پس از رنگ مو را در سالن داشته‌اید یا در خانه؟ آیا مقدار زیادی رنگ مو استفاده کردید یا کم؟ از چه موادی و چه مارکی برای دکلره و رنگ استفاده کردید؟

ممکن است این سؤالات درباره عوارض رنگ مو احمقانه به نظر برسند اما این‌طور نیست. مواد شیمیایی موجود در رنگ موها حساسیت‌زا هستند و تنفس خور آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اگر در خانه و با استفاده از رنگ‌های موجود در داروخانه مویتان را رنگ کنید، معمولاً دچار عوارض رنگ مو از جمله سردرد می‌شوید. دلیل این سردرد استنشاق بخار رنگ و دکلره است؛ مگر اینکه از رنگ مو نیمه دائمی استفاده کنید. اگر در سالن رنگ موی دائمی و روشن‌کننده و سفیدکننده بزنید هم، به دلیل همین بخارها دچار سردرد در نتیجه عوارض رنگ مو می‌شوید.

به خاطر داشته باشید که هر چه حجم موادی که برای رنگ استفاده می‌شود بیشتر باشد، بخار بیشتری ساطع شده که باعث سردرد می‌شود. نگه‌داشتن سر در زاویه نامناسب هنگام شستن رنگ مو و یا خشک‌کردن نیز، می‌تواند باعث سردرد شود. بهتر است در نزدیکی تهویه کار رنگ کردن موی سر را انجام دهید تا چنین عوارض رنگ مو را به حداقل برسانید.

سردرد بعد از رنگ مو

حساسیت به دکلره چه عوارضی دارد؟

علائم آلرژی به دکلره مو با احساس سوزش در پوست سر، صورت و گردن و یا به صورت تاول و جوش ظاهر می‌شود. عوارض پوستی و سوزش پوست سر، شایع‌ترین رفلکس به مواد دکلره هستند و معمولاً آلرژی به دکلره و عوارض رنگ مو از این علائم فراتر نمی‌رود. این نشانه‌ها امکان دارد 10 تا 15 روز هم ادامه داشته باشند ولی معمولاً پس از دو هفته کاملاً برطرف می‌شوند.

عوارض شامپو رنگ

در بسیاری از شامپو رنگ‌ها، فلزات سنگینی مانند سرب وجود دارد و بنابراین مصرف بیش از اندازه این شامپوها می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد. زیرا این فلزات در اندام‌های بدن رسوب کرده و در موارد شدید، کبد و ریه را از بین می‌برد.

عوارض رنگ مو در دوران شیردهی

برای استفاده از رنگ مو دائمی و نیمه دائمی در دوران شیردهی خطری یافت نشده است. احتمال اینکه مواد موجود در رنگ مو و دکلره جذب خون یا شیر مادر شود بسیار کم است. تنها نگرانی در مورد تنفس گازهای ناشی از مواد رنگ مو و بلیچ است که بهتر است با استفاده از ماسک تنفسی خطر و عوارض رنگ مو را به حداقل رساند.

با این حال بهتر است عوارص دکلره در دوران شیردهی و بارداری را درنظر داشته باشید. استفاده از رنگ موهای گیاهی شاید انتخاب بهتری برای دوران شیردهی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری حتما مقاله دیگر ما را بخوانید.

عوارض رنگ مو در دوران شیردهی

عوارض رنگ موی مشکی پرکلاغی

اما عوارض رنگ مو پرکلاغی چیست؟ تغییر رنگ مویی که مشکی پرکلاغی شده به هر رنگ دیگری انتخاب درستی است ولی ساده نیست. وقتی تصمیم می‌گیرید که دیگر موهایتان را مشکی نکنید، یعنی اجازه می‌دهید موهای طبیعی سالم رشد کنند ولی با موهای رنگ‌شده و پرکلاغی چه باید کرد؟ موهای معمولی سیاه‌ و سفید بدون آنکه در زیبایی شما تأثیری بگذارند، می‌توانند رشد کنند ولی قسمت‌هایی از مو که قبلاً پرکلاغی شده‌اند واقعاً نگران‌کننده هستند. برای از بین بردن این درجه از سیاهی مو و رساندن آن به پایه سفید مقدار زیادی سفیدکننده یعنی نسوزید هیدروژن لازم است که باید ساعت‌ها وقت و هزینه در آرایشگاه را نیز به آن اضافه کنید. تغییر رنگ موی پرکلاغی به هر رنگی و یا رنگساژ کردن موهای تازه رشد کرده به رنگ پرکلاغی هر دو انتخاب‌های آزاردهنده و پر از عوارض رنگ مشکی پرکلاغی هستند.

روشن کردن رنگ موی پرکلاغی

روشن کردن رنگ موی پرکلاغی قبلی به یک رنگ روشن یکی از سرویس‌های پرکار در آرایشگاه‌های رنگ موست. انجام این کار نیاز به رشته آزمایش و آزمودن رنگ و زمان‌بندی دارد. عوارض رنگ موی مشکی پر کلاغی هم زیاد است. آرایشگر برای این کار باید دانش فنی، آموزش مناسب و تجربه کافی داشته باشد. در غیر این صورت انجام این کار به یک فاجعه منجر می‌شود. سفید کردن موهای پرکلاغی پیچیده‌ترین کار برای یک متخصص رنگ مو است و اگر رنگ مشکی تازه باشد، سفید کردنش برای آرایشگر سخت‌تر هم هست. آزمایش و تست رنگ روی موهای به رنگ پرکلاغی مشخص می‌کند که چه رنگ‌هایی را می‌توان و نمی‌توان به مو زد. نتیجه به جنس و ضخامت مو، پوست سر، کیفیت رنگی که استفاده کرده و مدت زمانی که رنگ پرکلاغی روی موها بوده بستگی دارد.

معمولاً موهای پرکلاغی تازه را نمی‌توانید به سایه‌های آبی نزدیک کنید. برای هر رنگی که مد نظرتان هست ابتدا باید تست رنگ را روی نمونه‌ای از موی مشکی پرکلاغی انجام دهید و به شما اطمینان می‌دهم که نتیجه خوب نخواهد بود. در اکثر موارد حتی پس از 4 ماه موهای پرکلاغی را نمی‌توان تغییر رنگ داد و اگر برای این کار به آرایشگر اصرار کنید فرقی نمی‌کند و نتیجه رضایت‌بخش نخواهد بود.

همه این‌ عوارض رنگ مو و مضرات رنگ موی مشکی پرکلاغی را در نظر بگیرید و ببینید رنگ پرکلاغی برای موها بد است یا نه.

رنگ موی مشکی پرکلاغی

نکاتی برای استفاده از این رنگ مو

به طور کلی رنگ‌های مشکی برای موها ضرری ندارند ولی هر چه درجه رنگ تیره‌تر می‌شود، مشکلات بعد از رنگ آن هم بیشتر شده و رنگ پرکلاغی بیشترین عوارض رنگ مو را دارد.

بزرگ‌ترین مشکل رنگ موی پرکلاغی کیفیت آن است. از مصرف رنگ‌های مشکی که دارای نمک‌های فلزی هستند جداً خودداری کنید. در بیشتر انواع رنگ موی پرکلاغی از نمک‌های فلزی استفاده می‌شود تا پوشش بیشتری داشته باشد. نمک‌های فلزی موها را در طولانی‌مدت شکننده می‌کنند.

بهترین راه برای پاک کردن رنگ موی پرکلاغی، کوتاه کردن آن است. علاوه بر کوتاه کردن مو، روشن کردن مو با روش‌های مناسب و حرفه‌ای، کاهش دادن رنگ مو و پاک کردن رنگ مو نیز می‌تواند به تغییر رنگ پرکلاغی کمک کند.

برای تغییر رنگ، موهای بکر همچنان بهترین بوم برای سفیدکننده و رنگ مو هستند. عدم وجود رنگ‌های مصنوعی یا تجمع رنگ، روند رنگ‌آمیزی مو را آسان و با کیفیت می‌کند. به این دلایل توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از عوارض رنگ مو صبر کنید تا موهایتان به طور طبیعی رشد کنند و سپس رنگ آن‌ها را تغییر دهید.

عوارض دکلره مو زیادتر از تصور شماست

هیدروژن پراکسید همراه با آمونیاک و کمی نرم‌کننده برای فرآیند دکلره و روشن کردن موها استفاده می‌شوند. در حالی که دکلره می‌توان امکان رنگ کردن موها به هزاران رنگ را فراهم کند اما بی‌خطر و عاری از مضرات رنگ مو نیست.

هنگامی که محلول سفیدکننده در تماس با شفت مو قرار می‌گیرد، بیشترین اثر را روی رطوبت ریشه مو می‌گذارد و آن را خشک می‌کند و نرم‌کننده‌ها نمی‌توانند آسیب وارده را ترمیم کنند.

سوختن پوست از عوارض رنگ مو با دکلره است. سوزشی که هنگام دکلره در پوست سر احساس می‌کنید باعث آسیب جدی به پوست سر می‌شود که گاهی به زخم شدن پوست می‌انجامد. هر چقدر در هنگام رنگ کردن مو زمان کمتری صرف شود، عوارض ناشی از مواد شیمیایی روی پوست بیشتر است. فرآیند رنگ کردن مو باید پس از آماده کردن پوست سر و موها انجام شود. در غیر این صورت شکنندگی مو نیز امکان دارد به صورت نامحسوس یا شدید به سراغ مشتری بیاید. بنابراین برای جلوگیری از سوزش سر هنگام دکلره از آرایشگرتان بخواهید زمان کافی برای این آماده کردن پوست سرتان اختصاص دهد.

دکلره، کوتیکول مو را باز کرده و تار موها را خشک می‌کند. در عرض چند هفته پس از رنگ، خشکی مو شدیدتر هم می‌شود و باعث بد شکل شدن کلی موها می‌شود. وقتی موها را دکلره می‌کنید بافت مو برای همیشه تغییر می‌کند و منجر به چنین عوارض رنگ مو می‌شود. شما می‌توانید نحوه استفاده از انواع رنگ مو بدون دکلره را از مقاله دیگر ما بیاموزید.

آرایشگران نامعتبر و تازه‌کار گاهی رنگ موها را با هم مخلوط کرده و از آن استفاده می‌کنند. این کار و سایر موارد مشابه این‌چنینی می‌توانند بسیار خطرناک باشند. بهتر است در انتخاب آرایشگر و سالن مو بیشتر دقت کنید. مهر و موم‌های تخصصی مو از این جهت بسیار مناسب‌تر و سالم‌ترند.

دکلره مو

مضرات رنگ کردن موها

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که رنگ مو می‌تواند ظاهر را تغییر داده و زیباتر کند اما همچنین نمی‌توان آسیب‌های آن و عوارض رنگ مو را نادیده گرفت.

آمونیاک یک خطر واقعی و عامل اصلی عوارض رنگ مو برای همه نوع پوست است و ماده اصلی همه رنگ موها نیز هست. آمونیاک اجازه رنگ شدن مو را می‌دهد و نمی‌توان جایگزین دیگری برای آن یافت. اما مضرات آمونیاک در رنگ مو چیست؟ آمونیاک منجر به تخریب ساختار طبیعی موهای شما می‌شود و آن‌ها را خشک، شکننده، مات و ناسالم می‌کند. آمونیاک همچنین باعث واکنش‌های آلرژیک، سوختگی پوست، درماتیت و مشکلات تنفسی می‌شود. بعضی از رنگ ها بدون آمونیاک یا با درصد کمی از این ماده در بازار هستند.

البته اینکه یک رنگ مو آمونیاک ندارد به معنی ایمن‌تر بودن آن رنگ نیست. برای جایگزینی آمونیاک از مونو اتانول آمین استفاده می‌کنند که خاصیت باز کردن کوتیکول‌های مو را دارد و باعث آسیب‌های مشابه خطرات آمونیاک و عوارض رنگ مو می‌شود.

پروکسید دومین ماده مهم برای شکستن فولیکول مو و ساخت رنگ موست. پروکسید همچنین خسارت زیادی را در مو و پوست سر ایجاد می‌کند. مو در اثر تماس با پروکسید، خشک و ضعیف می‌شود و یکی از مهم ترین دلایل عوارض رنگ مو وجود همین ماده است.

نتیجه گیری

در پایان یادآور می‌شویم که عوارض رنگ موی زیاد در موهای رنگ شده، ده برابر بیشتر است. همین رقم ده برابری برای توضیح عوارض استفاده زیاد از رنگ مو گویاست، اگر بخواهید سلامت مویتان را جدی بگیرید. رنگ موهای جدید گیاهی نمی‌توانند رنگ مو را به شدت تغییر دهند و زودتر از رنگ‌های شیمیایی محو می‌شوند ولی برای افرادی که نگران ایمنی و سلامتی پوست و مویشان‌اند این رنگ‌های گیاهی گزینه بهتری نسبت به رنگ‌های شیمیایی هستند.

برای پیشگیری از عوارض رنگ مو ابتدا توصیه می‌کنیم از رنگ موی با کیفیت استفاده کنید و هنگام استفاده از رنگ مو، دستکش بپوشید. به طور منظم موها را روغن بزنید و از شامپوی ملایم برای شستن موهای رنگ‌شده استفاده کنید تا با وزی و شکنندگی موها مبارزه کند. هرگز محصولات مختلف شرکت‌های مختلف را با هم مخلوط نکنید. هرگز از رنگ مو برای مژه و ابرو استفاده نکنید. از حرارت زیاد برای حالت دادن موها استفاده نکنید و رسیدگی به رطوبت پوست سر را فراموش نکنید. از رنگ‌های خیلی تیره مثل پرکلاغی کمتر استفاده کنید و بیشتر هایلایت کنید. زیبایی لازمه‌ی زندگی امروز است. پس به دنبال آن باشید.