تقویت موهای آسیب دیده

مهم ترین دلایل آسیب پذیر شدن موها استفاده بیش از حد از اتوی مو، سشوار کشیدن با حرارت بالا، دکلره کردن مو، استفاده از رنگ های نامرغوب، استفاده از شامپوهای نامناسب و… است. وقتی که ساقه مو آسیب پذیر می شود، مو لطافت و زیبایی خود را از دست می دهد و خشک و شکننده می شود. اگر موهای شما هم آسیب دیده، وقت آن رسیده است که آن ها را درمان کنید. شاید تا به حال فکر می کردید درمان موهای آسیب دیده نیاز به هزینه های زیادی دارد ولی باید بگوییم که این کار بدون صرف هزینه های زیاد و به راحتی امکان پذیر است. در این مقاله تعدادی از بهترین راهکارهای تقویت موهای آسیب دیده را به شما معرفی می کنیم که بسیار راحت و کم هزینه اند و با استفاده از آن ها می توانید لطافت و زیبایی را به موهای خود باز گردانید. فقط به یاد داشته باشید که تقویت موهای آسیب دیده اندکی زمان بر است و یک شبه اتفاق نمی افتد.

تقویت موهای آسیب دیده

در ادامه مهمترین نکات برای جلوگیری از آسیب دیدن موها و تقویت آن ها را به شما خواهیم گفت.

در مقابل آفتاب از موهایتان محافظت کنید

موهای دکلره شده، خشک و شکننده شده و نسبت به حرارت نور خورشید و دستگاه های حالت دهنده مو آسیب پذیرتر می شوند. در نتیجه برای تقویت موی آسیب دیده با دکلره از آن ها در برابر نور خورشید محافظت کنید.

  • برای محافظت از موها در برابر خورشید از یک اسپری مخصوص مو که SPF دارد، استفاده کنید.
  • دقت کنید محصولاتی برای مراقبت از مو بخرید که دارای SPFباشند.
  • از کلاه نقاب دار استفاده کنید.

محافظت در برابر آفتاب

از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو استفاده نکنید

همانطور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم موهای شما پس از دکلره کردن مو نسبت به حرارت دستگاه های حالت دهنده مو بسیار آسیب پذیر می شوند.

برای تقویت موهای آسیب دیده استفاده از سشوار و سایر دستگاه های حرارتی را حدالامکان متوقف کنید یا خیلی کم از آن ها استفاده کنید. هنگامی که بافت های آسیب دیده موهایتان ترمیم شد و موهایتان به حالت قبلی خود بازگشت، می توانید از دستگاه های حرارتی استفاده کنید ولی بهتر است برای محافظت از مو در برابر حرارت حداکثر دوبار در هفته این کار را انجام دهید.

محافظت از مو

میزان مصرف شامپو را کاهش دهید

یکی دیگر از راه های تقویت موهای آسیب دیده، کاهش مصرف شامپوست. زیرا شستشوی زیاد موها با شامپو باعث از بین رفتن چربی طبیعی موها و کاهش رطوبت می شود. علاوه بر این اگر موهایتان را زیاد بشویید خشک و شکننده می شوند. عادت کردن به کاهش شستشوی مو کار سختی است، ولی در عوض به ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده کمک زیادی می کند. به طوری که بسیاری از خانم هایی که شستشوی موها را به یک یا دو بار در هفته کاهش داده اند، گزارش کرده اند که موهایشان نسبت به قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است.

برای تقویت موهای آسیب دیده و رنگ شده آن ها را با آب داغ نشویید

موهای آسیب دیده و رنگ شده را نباید با آب داغ بشویید. چون بخار آب داغ موجب باز شدن کوتیکول مو و آسیب بیشتر به موها می شود. بنابراین برای تقویت موهای آسیب دیده از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید و در انتها هم کمی آب سرد روی موهایتان بپاشید، چون این کار باعث حفظ رطوبت موها می شود.

 

میزان مصرف شامپو

 

موهایتان را تنها زمانی که خشک است، شانه کنید

وقتی موهایتان مرطوب است، به هیچ عنوان آن ها را شانه نکنید، چون این کار آسیب بیشتری به موها وارد می کند. پیش از این که مجبور به تقویت موهای آسیب دیده خود شوید، اجازه دهید موهایتان کاملا خشک شود و آن را با یک شانه دندانه درشت، شانه کنید تا آسیب دیدن آن ها جلوگیری کنید.

  • توصیه می شود برای شانه زدن موها به جای استفاده از شانه پلاستیکی از شانه چوبی استفاده کنید. چون ایجاد الکتریسیته ساکن بین تارهای مو و شانه پلاستیکی باعث ایجاد موخوره می شود.
  • اگر موهایتان مجعد است آن ها را با شانه مو دندانه درشت، شانه بزنید.
  • موهایتان را با ملایمت شانه بزنید و از شانه کردن مو همراه با کشش و فشار خودداری کنید.

شانه مو

موهایتان را محکم نبندید

برای تقویت موهای آسیب دیده آن ها را محکم نبندید، چون این کار فشار مضاعفی به ریشه موهایتان وارد می کند و باعث شکنندگی بیشتر آن ها می شود. پس حدالامکان موهایتان را نبندید و بگذارید باز باشد.

برای تقویت موی آسیب دیده از نرم کننده استفاده کنید

استفاده از نرم کننده برای ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده بسیار موثر است. در واقع نرم کننده مو باعث رفع گره ها و آسیب های مو می شود و موهایی نرم و درخشان را به شما هدیه می دهد. بهتر است محصولات نرم کننده بدون نیاز به آبکشی را خریداری کنید. این نوع از نرم کننده ها به شکل اسپری نرم کننده هستند و می توانید قبل از خروج از خانه یا بعد از اینکه موهایتان خشک شد از آن استفاده کنید.

  • توصیه می شود نرم کننده هایی را بخرید که آبرسان باشند چون نرم کننده های آبرسان باعث ترمیم ساختار کراتین آسیب دیده مو می شوند.
  • از نرم کننده در حد متعارف استفاده کنید چون استفاده بیش از حد از این محصولات موها را کم پشت و بی جان می کند.
  • وقتی نرم کننده روی موهایتان قرار دارد با یک شانه دندانه درشت موهایتان را شانه کنید این کار باعث صاف و براق شدن موهایتان می شود.
  • اگر از نرم کننده غلیظ که نیاز به آبکشی دارد استفاده کردید، بهتر است برای آبکشی از آب سرد استفاده کنید.
  • به توصیه متخصصان پوست و مو زمان قرار گرفتن نرم کننده روی مو 2 الی 3 دقیقه است و نباید بیش از این شود چون باعث چرب شدن موها می شود.

استفاده از نرم کننده تقویت موهای آسیب دیده

 

تقویت موی خشک و آسیب دیده با محصولات آبرسان

‌موهای رنگ شده معمولا دچار خشکی می شوند. دلیل این مسئله تخریب کوتیکول مو در طی فرآیند دکلره کردن مو است. در واقع وظیفه کوتیکول حفظ رطوبت موهاست. با آبرسانی موها، کوتیکول مو ترمیم و بازسازی می شود. همچنین خشکی موها رفع می شود و دوباره موهایی نرم و لطیف خواهید داشت.

محصولات آبرسان در انواع ماسک مو، سرم، شامپو و… در هر فروشگاه آرایشی بهداشتی و سوپر مارکتی موجود است که می توانید آن ها را خریداری کنید.

محصولات آبرسان تقویت کننده موهای آسیب دیده

تغذیه سالم داشته باشید

تغذیه روزانه نقش مهمی در سلامت موها دارد، بنابراین برای مراقبت از مو و تقویت آن موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • در وعده های غذایی خود از سبزیجات سبز رنگ به خصوص اسفناج و انواع جوانه ها مانند ماش، عدس، گندم و جو استفاده کنید.
  • کمبود آهن و پروتئین باعث آسیب بیشتر موها می شود. بنابراین حبوبات، گوشت قرمز، تخم مرغ و میوه های خشک که سرشار از آهن و پروتئین هستند را مصرف کنید.
  • برای تقویت موی خشک و آسیب دیده ویتامین B7 ضروری است؛ این ویتامین در گردو، بادام، دیگر مغزهای آجیل و میوه هایی مانند موز و انبه به وفور یافت می شود.
  • غذاهایی مانند آش، حلیم، خوراک عدس و لوبیا که سرشار از حبوبات و سبزیجات هستند، بهترین گزینه برای تقویت ساقه مو آسیب دیده هستند. پس مصرف این غذاها را فراموش نکنید.

تغذیه سالم برای تقویت موهای آسیب دیده

مراقب کلر آب باشید

کلر آب آسیب موها را شدیدتر و موهایتان را ضعیف تر می کند. بنابراین برای تقویت موهای آسیب دیده و جلوگیری از آسیب بیشتر به موها قبل از رفتن به استخر موهای خود را با آب سرد بشویید و از کلاه شنا استفاده کنید. پس از خروج از استخر هم لازم است دوباره موهایتان را با آب سرد بشویید.

استخر

 

اجازه دهید موهایتان در معرض هوا خشک شود

خشک کردن موها با سشوار و حوله به کوتیکول موها آسیب بیشتری وارد می کند. بنابراین برای تقویت موهای آسیب دیده، آن ها با حوله و سشوار خشک نکنید و اجازه دهید به طور طبیعی در معرض هوای آزاد خشک شوند.

در صورتی که مجبور به استفاده از سشوار شدید، قبل از استفاده حتما از اسپری های محافظت مو استفاده کنید؛ این گونه آسیب کمتری به موهایتان وارد می شود.

خشک کردن مو

پوست سر خود را ماساژ دهید

ماساژ کف سر، با افزایش گردش خون در پوست سر به تقویت موهای آسیب دیده کمک قابل توجهی می کند و باعث رشد موها می شود. برای ماساژ پوست سر می توانید از انواع روغن مو گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن بادام، روغن زیتون، روغن درخت چای، روغن زرده تخم مرغ و… استفاده کنید.

بهترین زمان برای ماساژ پوست سر زمانی است که در حمام هستید و موهایتان مرطوب است. برای ماساژ دادن کف سر مقداری روغن گیاهی را روی سر خود بریزید و با حرکات دایره ای ملایم ماساژ دهید در پایان موهایتان را آبکشی کنید.

ماساژ علاوه بر تقویت موها در کاهش استرس و سردرد هم موثر است.

ماساژ برای تقویت موهای آسیب دیده

برای تقویت موهای آسیب دیده از ماسک موی خانگی استفاده کنید

یکی دیگر از راه های تقویت موهای آسیب دیده استفاده از ماسک مو خانگی است. ماسک مو را به راحتی و با استفاده از یک سری مواد ساده موجود در آشپزخانه می توانید درست کنید و با مصرف مداوم آن زیبایی و سلامتی را به موهایتان هدیه دهید.

در ادامه تعدادی از این ماسک موها را به شما آموزش می دهیم:

ماسک مو خانگی برای تقویت موهای آسیب دیده

ماسک روغن نارگیل و شیر

یکی از خواص روغن نارگیل نرم کنندگی مو است. این روغن ریشه مو را تقویت می کند. برای تهیه این ماسک به نصف استکان شیر، دو قاشق روغن نارگیل نیاز دارید. مواد گفته شده را با هم ترکیب کنید و چند ثانیه روی بخار کتری بگذارید تا گرم شود. ماسک موی شما آماده است آن را روی موهایتان بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند، در آخر موهایتان را آبکشی کنید.

ماسک موی تخم مرغ و آووکادو

آووکادو یکی از بهترین و قدرتمند ترین مواد برای تقویت موهای خشک و آسیب دیده است. این میوه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳  و اسید های آمینه ضروری است و به همین دلیل می تواند رطوبت از دست رفته را به موها باز گرداند و بافت آسیب دیده را ترمیم کند.

برای تهیه این ماسک به یک عدد زرده تخم مرغ و یک عدد آووکادو رسیده نیاز دارید. ابتدا هسته آووکادو را در بیاورید و آن را له کنید. اکنون یک زرده تخم مرغ به آن اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را به موهای خیس خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک مو 20 دقیقه روی موهایتان بماند. بعد از گذشت زمان مذکور موهایتان را آبکشی کنید.

ماسک تخم مرغ، عسل و سس مایونز

موی خشک آسیب دیده را با سس مایونز هم می توان درمان کرد. سس مایونز سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب است به همین دلیل موها را عمیقا آبرسانی می کند و باعث شفاف و درخشان شدن آن ها می شود. از سویی دیگر تخم مرغ هم به محکم شدن و تقویت تارهای مو کمک می کند.

برای آماده کردن این ماسک مو خانگی به یک عدد تخم مرغ، دو‌ قاشق غذاخوری سس مایونز، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. تمامی این مواد را با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را 30 دقیقه روی موهایتان بگذارید و بعد موهایتان را آبکشی کنید.

ماسک برای تقویت مو

ماسک سرکه سیب، روغن زیتون و سفیده تخم مرغ

همه ما از خواص بی شمار روغن زیتون و سرکه سیب آگاه هستیم. این دو ماده شگفت انگیز در ترکیب با هم موهای آسیب دیده را ترمیم می کنند و کمک شایانی به رشد موها می کنند.

برای تهیه این ماسک یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و سه عدد سفیده تخم مرغ ترکیب کنید. ماسک موی شما آماده است. آن را روی موهایتان بگذارید و موهایتان را با کلاه بپوشانید 30 دقیقه که گذشت موهایتان را آبکشی کنید.

ماسک مو روغن نارگیل و آلوئه ورا

اگر به دنبال یک ماسک بی نظیر برای تقویت موهای آسیب دیده خود هستید، این ماسک را فراموش نکنید. روغن نارگیل موها را تغذیه و آبرسانی کرده و بافت های آسیب دیده مو را ترمیم می کند. از سویی دیگر آلوئه ورا مانند یک نرم کننده طبیعی عمل می کند و موهایی نرم و لطیف را به شما هدیه می دهد.

برای تهیه این ماسک جادویی یک فنجان روغن نارگیل و دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید. ماسک به همین راحتی آماده شد. آن را روی موهایتان بگذارید و به آرامی ماساژ دهید. یک ساعت که گذشت آن را با شامپو و نرم کننده مو بشویید.

آلوئه ورا

 موهایتان را کوتاه کنید

اگر تمامی راه حل های گفته شده برای تقویت موهای آسیب دیده را انجام دادید و باز هم مشکل موهایتان برطرف نشد، موهایتان را کوتاه کنید. کوتاه کردن موها هم ظاهری تازه به موها می دهد هم شما را از شر موهای آسیب دیده خلاص می کند.

برای اینکه دوباره موهایتان به وضعیت قبلی برنگردد و دچار آسیب نشود، توصیه می کنیم از روش های پیشگیری که در زیر گفته می شود استفاده کنید.

  • استفاده از محصولات و رنگ های شیمیایی را به حداقل برسانید.
  • برای تقویت موهایتان از ماسک های خانگی استفاده کنید.

کوتاه کردن مو برای تقویت موهای آسیب دیده

کلام آخر

با مطالعه این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با راهکارهایی برای تقویت موهای آسیب دیده آشنا شدید. علاوه بر انجام این راهکارها می توانید از محصولات ترمیم کننده مو مانند شامپو و ماسک ترمیم کننده استفاده کنید. اگر قصد خرید اینترنتی این محصولات را دارید از سایت های معتبر مانند میس و مستر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند خرید کنید.

همچنین خواهشمندیم هر گونه سوال، پیشنهاد یا تجربه ای در این زمینه دارید از طریق بخش ارسال دیدگاه برای ما ارسال کنید.

سوالات متداول در رابطه با تقویت موهای آسیب دیده

از آنجایی که ممکن است سوالات بسیاری پیرامون موضوع مقاله برایتان پیش آمده باشد، در ادامه به سه مورد از متداول ترین آن ها پاسخ می دهیم.

علت آسیب دیدگی موها چیست؟

موها به دلایل مختلفی مانند استفاده بیش از حد از سشوار، اتو مو، دکلره کردن موها، استفاده از رنگ موی نامرغوب، استفاده از شامپو نامناسب و… دچار آسیب می شوند. این امر در زنان بیش از مردان می باشد. چون خانم ها مرتب موهایشان را رنگ، مش و دکلره می کنند و از وسایل حرارتی و حالت دهنده های مو مانند سشوار، اتوی مو و بابلیس استفاده می کنند. در نتیجه موهایشان بیشتر دچار خشکی و آسیب می شود.

برای تقویت موهای آسیب دیده چه باید کرد؟

برای تقویت موهای آسیب دیده روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به معرفی تعدادی از آن ها پرداختیم البته علاوه بر این روش ها محصولات ترمیم کننده بسیاری هم وجود دارند که به تقویت و ترمیم موها کمک قابل توجهی می کنند.

چه زمانی برای درمان موهای آسیب دیده باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد؟

گاهی میزان آسیب دیدگی موها به قدری زیاد است که تنها با مراجعه به متخصص پوست و مو می توان آن را درمان کرد. اگر بعد از گذشت یک ماه و انجام راهکارهای ارائه شده موهایتان بهبودی پیدا نکرد و نشانه های زیر را داشتید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید:
– برس کشیدن به موهایتان دشوار باشد.
– ریزش و شکنندگی موهایتان زیاد شده باشد.
– موهایتان ضخیم و بافت غیریکنواخت داشته باشد.
– موهایتان با فر کردن، برس کردن و سشوار زدن تغییر حالت نمی دهد.