بهترین درمان های خانگی برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم

بی‌تردید هیچ یک از ما دلش نمی‌خواهد یک روز در آینه نگاه کند و متوجه چرو‌ک‌های ریز دور چشمانش شود. این اتفاق خواه و ناخواه با بالا رفتن سن برای همه روی می‌دهد و عواملی چون رژیم غذایی نادرست و عادات بد خوابیدن می‌تواند آن را تسریع بخشد. خوشبختانه به جز رفتن زیر تیغ جراحی‌ یا درمان‌های پرهزینه‌ای چون تزریق بوتاکس، درمان‌های متعدد خانگی و طبیعی برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم وجود دارد که در ادامه می‌خواهیم بهترین‌های آنها را به شما معرفی کنیم. با استفاده از این روش‌ها نه تنها جوان‌تر می‌شوید بلکه پوستی سالم‌تر و شاداب‌تر خواهید داشت.

تاثیر ماسک های خانگی در از بین بردن چروک زیر چشم

در ادامه این مقاله برخی از ماسک های خانگی ساده و کم هزینه برای درمان خانگی چروک زیر چشم را به شما معرفی خواهیم نمود. 

درمان چروک دور چشم با ماسک قهوه

قهوه و پودر کاکائو سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. استفاده روزانه از آن‌ها موجب جذب آنتی‌اکسیدان و از بین بردن چروک زیر چشم شما می‌شود. برای درست کردن این ماسک باید پودر کاکائو و قهوه تازه آسیاب شده را به یک نسبت مخلوط کرده و سپس عسل را به آن‌ها اضافه نمایید. ماسک را به زیر چشم و صورت خود بمالید و برای ۱۵ دقیقه صبر کنید. صورت خود را به آرامی شسته و با حوله نرم پاک نمایید. این کار را هر روز تکرار کنید تا پس از مدتی متوجه تاثیر این ماسک در درمان چروک دور چشم شوید. پس از استفاده از آن، خواهید فهمید که چرا این ماسک به عنوان بهترین ماسک دور چشم خانگی برای چروک و تیرگی زیر چشم شناخته می شود.

درمان چین و چروک دور چشم با ماسک قهوه

پیشگیری و درمان خانگی چروک دور چشم با ماسک روغن نارگیل و زردچوبه

روغن نارگیل حاوی ویتامین E، یکی از اصلی‌ترین ضروریات نگهداری از پوست است. این ماسک با آبرسانی به درمان چروک دور چشم کمک می‌کند. مواد لازم برای درست کردن ماسک شامل روغن نارگیل، زردچوبه، روغن بادام یا روغن بابونه (دلخواه) می‌شود. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با کمی زردچوبه به خوبی مخلوط کنید. آن را بر روی چروک زیر چشم و پوست صورتتان بمالید و ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس صورت خود را با آب بشویید. در صورت تمایل می‌توانید کمی روغن بادام یا روغن بابونه نیز به ماسک آبرسان دور چشم خانگی خود اضافه نمایید. این کار را هر روز تکرار نمایید.

ساخت ماسک خانگی صد چروک دور چشم با روغن زیتون

ماسک روغن زیتون یکی از کاربردی‌ترین راهکارها برای از بین بردن چروک دور چشم است. روغنی سرشار از ویتامین‌های E و K به همراه آنتی‌اکسیدان که کار آبرسانی را انجام می‌دهد. برای استفاده، روغن زیتون را بر روی چین و چروک دور چشم خود مالیده و به آرامی آن را ماساژ دهید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوستتان را شسته و با ملایمت خشک نمایید. این کار را مرتب تکرار نمایید.

درمان چین و چروک دور چشم با روغن زیتون

ماست، بهترین آبرسان دور چشم خانگی

ماست منبع غنی از آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که به لایه برداری پوست و تقویت رشد بافت جدید سالم از زیر آن کمک می‌کند. این حالت راهکاری برای داشتن پوستی صاف و بدون چین و چروک است. ماست همچنین آبرسان خوبی برای پوست صورت تلقی می شود. مواد لازم برای درست کردن ماسک شامل ماست، عسل و چند قطره گلاب است. تمام مواد را در یک فنجان مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. خمیر را روی صورت و زیر چشم بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. صورت خود را با آب خنک شسته و با یک حوله نرم خشک کنید. این کار را هر روز تکرار نمایید. استفاده از این ماسک به مرور زمان باعث درمان چروک دور چشم می شود. 

ماست منبع غنی از آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که به لایه برداری پوست و تقویت رشد بافت جدید سالم از زیر آن کمک می‌کند. این حالت راهکاری برای داشتن پوستی صاف و بدون چین و چروک است.

آلوئه ورا؛ بهترین ماسک خانگی برای رفع چین و چروک دور چشم 

خواص مغذی آلوئه‌ورا برای درمان چین و چروک دور چشم و صافی پوست بسیار مؤثر است. این گیاه دارای ویتامین‌های E و C و بتاکاروتن بوده که در حفاظت از پوست و جوانسازی تأثیر چشمگیری دارد. مواد لازم برای درست کردن ماسک شامل ژل آلوئه‌ورا، آب خیار و ماست می‌شود. ژل دو برگ آلوئه‌‌ورا را با یک قاشق ماست و ۴ قاشق آب خیار مخلوط نمایید. مخلوط را به زیر چشم و پوست صورت مالیده و به مدت ۱۰ دقیقه آرام ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب شست و شو دهید. این کار را روزانه تکرار کنید.

ماسک آلوئه ورا برای پوست زیر چشم

روش تهیه ژل آلوئه‌ورا در منزل

برگ آلوئه‌ورا را می‌توانید از بازار یا عطاری خریداری کنید. از هر برگ می‌توان ژل مصرفی یک هفته یا بیشتر را تهیه کرد. این ژل بدون نیاز به مواد تا یک هفته در یخچال سالم می‌ماند اما مصرف آن بعد از یک هفته توصیه نمی‌شود. ابتدا برگ آلوئه‌ورا را شسته و سپس با چاقو پوست روی آن را بکنید. توجه داشته باشید که کندن پوست یک روی برگ کافی خواهد بود. با برداشته شدن پوست گیاه ژل آلوئه‌ورا را مشاهده خواهید کرد. با استفاده از قاشق ژل را خارج کرده و آن را درون مخلوط کن بریزید. به مدت ۳۰ ثانیه آن را به هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. ژل را داخل ظرفی در ‌دار ریخته و داخل یخچال نگهداری نمایید. (در صورت عدم استفاده از مخلوط کن ژل حالت سفت‌تری خواهد داشت و استفاده از آن دشوار است)

سپس می توانید از این ژل برای تهیه انواع ماسک خانگی چروک دور چشم استفاده نمایید.

تأثیر ماسک خیار در درمان چروک دور چشم

خیار خاصیت خنک کنندگی فوق العاده‌ای بر روی چشم ها دارد و جریان خون در اطراف چشم را سهولت می‌بخشد. به همبن علت هم به عنوان درمان قطعی چروک دور چشم خانگی شناخته می شود. جریان خون ضعیف اغلب باعث ایجاد پف و تیره شدن پوست دور چشم می‌شود. خیار دارای آنتی اکسیدان‌ (محافظ پوست) است و به تولید کلاژن (برای حالت ارتجاعی پوست) کمک می‌کند. مواد لازم برای درست کردن ماسک، پوره خیار و ماست هستند. پوره خیار را با کمی ماست مخلوط کنید و آن را دور چشم و روی چین و چروک‌‌ها بمالید، سپس پوست خود را با آب سرد بشویید. این کار را هفته‌ای یک یا دو بار تکرار کنید.

جوانسازی صورت با ماسک هویج

تنها خوردن هویج نیست که برای پوست شما بسیار مفید است بلکه استفاده از آن در غالب ماسک خانگی برای چروک دور چشم نیز توصیه می‌شود. هویج سرشار از ویتامین A‌ و آنتی اکسیدان‌ها است. ماسک هویج برای حفاظت از پوست و درمان چروک دور چشم مناسب است. برای تهیه ماسک به هویج تازه و عسل نیاز دارید. چند عدد هویج را بجوشانید و صبر کنید تا نرم شوند. هویج‌ها را له و پوره کنید و با عسل مخلوط نمایید. ماسک را دور چشم خورد بمالید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. در آخر صورتتان را با آب بشویید. می‌توانید از ماسک هویج چندبار در هفته استفاده نمایید.

تنها خوردن هویج نیست که برای پوست شما بسیار مفید است بلکه استفاده از آن در غالب ماسک نیز توصیه می‌شود. هویج سرشار از ویتامین A‌ و آنتی اکسیدان‌ها است. ماسک هویج برای حفاظت از پوست و درمان چروک دور چشم مناسب است.

استفاده از روغن کرچک برای چروک دور چشم

مشخص شده است که استفاده از روغن کرچک با افزایش تولید کلاژن باعث ارتقا خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. کلاژن پروتئینی است که برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و از بین بردن چین و چروک دور چشم لازم است. روغن کرچک همچنین پوست را مرطوب کرده و گردش خون را آسان می‌سازد. یک توپ پنبه‌ای کوچک را به روغن کرچک آغشته کرده و قبل از خواب دور چشم خود بمالید. بگذارید در طول شب روی پوستتان بماند و صبح پس از بیدار شدن صورتتان را بشویید. این کار را هفته‌ای ۱ الی ۲ بار تکرار کنید.

مطلب کلاژن چیست را در مجله میس و مستر مطالعه نمایید. 

درمان خانگی برای چروک دور چشم با ماسک آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین های A و E است و برای مرطوب کردن پوست، تولید کلاژن، درمان چروک دور چشم و تقویت سلامت پوست بسیار عالی است. برای درست کردن این ماسک تنها داشتن میوه آووکادو کافی است. آووکادو را له و خمیر کنید و سپس آن را بر روی پوست صورت و دور چشم خود بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را با آب سرد بشویید. همچنین می‌توانید به جای آووکادو له شده از روغن آووکادو استفاده کنید. این کار را هفته‌ای ۱ تا ۲ بار تکرار کنید.

تهیه ماسک ضد چروک دور چشم خانگی با موز

استفاده از ماسک به مرطوب نگه داشتن و تغذیه پوست شما کمک زیادی می‌کند، زیرا سرشار از ویتامین‌های A ، C و E است. برای درست کردن ماسک یک موز را کاملاً له و خمیر نمایید و به آرامی آن را دور چشم خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب سرد بشویید. این کار را روزانه تکرار نمایید تا تاثیر آن را بر درمان چروک های دور چشم خود ببینید.

رفع تیرگی و درمان چروک دور چشم با ماسک شنبلیله

شنبلیله یک درمان باستانی برای رفع چین و چروک دور چشم و حلقه‌های تیره زیر چشم است. برای تهیه ماسک از برگ‌های تازه شنبلیله استفاده کنید. کمی برگ را له کرده و با مقداری آب مخلوط کنید، به نحوی که خمیری یک دست حاصل شود. سپس ماسک شنبلیله را دور چشم خود گذاشته و ۱۰ دقیقه صبر کنید. صورت خود را با‌ آب سرد بشویید و آن را با حوله‌ای نرم خشک کنید. این کار را هفته‌ای ۱ یا ۲ بار تکرار نمایید.

ماسک صورت برای رفع چین و چروک دور چشم با پودر شیر

پودر شیر سرشار از اسید لاکتیک و آلفا هیدروکسی اسید است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. این امر باعث رشد بافت سالم پوست و ترمیم آن می‌شود که نتیجه‌اش قابلیت ارتجاعی و نرمی بیشتر صورت شما است. برای استفاده از ماسک علاوه بر پودر شیر به عسل یا گلاب نیاز دارید. پودر شیر را با مقداری عسل یا گلاب مخلوط کنید تا خمیری نرم حاصل شود. ماسک را دور چشم خود قرار داده و ۲۰ دقیقه صبر کنید. در انتها صورت خود را با آب ولرم بشویید. برای درمان چروک دور چشم این کار را هفته‌ای ۱ تا ۲ بار تکرار نمایید.

ماسک پودر شیر برای چشم

چند نکته برای از بین بردن چروک دور چشم

علاوه بر درمان خانگی چروک دور چشم رعایت این نکات به پیشگیری از چین و چروک‌های پوست و داشتن پوستی سالم کمک می‌کند.

  • تغذیه سالم: یک رژیم غذایی سالم کلید ماندگاری و ظاهر خوب است و به عنوان یک داروی خانگی برای چروک دور چشم شناخته می شود. حفظ یک رژیم متعادل بهترین راه برای اطمینان از بدست آوردن تمام مواد مغذی لازم برای بدن است. رفع چروک دور چشم با مواد طبیعی ماننده میوه ها یکی از ساده ترین گزینه های ممکن است. میوه و سبزیجات زیادی (به خصوص میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند) مصرف کنید. پروتئین نیز برای رشد و نگهداری بافت پوست مورد نیاز است. برای تامین پروتئین گوشت، ماهی و تخم مرغ میل کنید.
  • ورزش چشم: به مدت 2 دقیقه بنشینید، ریلکس کنید و چشمان خود را ببندید. چشمان خود را باز کرده و چشم‌های خود را 5 مرتبه در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید. جهت را تغییر داده و آنها را 5 مرتبه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. با استفاده از دو انگشت اول دست، ماهیچه‌های زیر چشم را به آرامی ماساژ دهید. همزمان به مدت 10 ثانیه به سرعت پلک بزنید.
  • خواب و نوشیدن آب کافی: داشتن خواب کافی در شبانه روز، روش خوبی برای درمان چروک‌ دور چشم است. ۷ تا ۸ ساعت خواب در روز تضمین می‌کند که چشمانتان به درستی استراحت کرده و دچار خستگی نمی‌شوند. نوشیدن آب کافی نیز برای حفظ نرمی و لطافت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک مهم است. هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا از وجود آب کافی در بدن اطمینان حاصل کرده و به درمان چروک دور چشم خود کمک نمایید.
  • دوری از آفتاب شدید و آلودگی هوا: تا حد امکان از تابش مستقیم خورشید و آلودگی هوا دوری کنید که هر دو عامل پیری زودرس هستند.
  • عدم مصرف سیگار: مواد شیمیایی موجود در سیگار موجب از بین رفتن کلاژن‌های پوست شما می‌شود. توصیه می شود که برای درمان چروک دور چشم از استعمال دخانیات خودداری فرمایید.

ماسک کلاژن دور چشم خارجی

یکی از راه های موجود برای انتخاب بهترین ماسک برای چروک دور چشم مراجعه به فروشگاه ها و خرید ماسک های دور چشم داخلی یا خارجی است. جالب است بدانید که برخی از این ماسک ها علاوه بر درمان چروک دور چشم ، باعث پیشگیری از چروک دور چشم نیز می شوند. توجه داشته باشید که انتخاب ماسک های حاوی کلاژن همواره بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. 

کلام آخر

در این مطلب ۱۲ مورد از بهترین راهکارهای درمان چروک دور چشم را به شما معرفی کردیم که شامل خاصیت‌های هریک، مواد لازم، طرز تهیه و طریقه مصرف آن‌ها می‌شود. در ادامه نیز نکاتی را گفتیم که در داشتن پوستی شفاف و شاداب به شما کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که در کنار این موارد استفاده از کرم های آبرسان و مغذی و مرطوب کننده دور چشم می‌تواند تاثیر زیادی در پوستتان داشته باشد. اگر شما هم تجربه درمانی خانگی و موثر را داشته‌اید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات مربوط به پیشگیری و درمان چروک دور چشم

در انتها به برخی از سوالات رایج در رابطه با روش های درمان چروک دور چشم پاسخ خواهیم داد.

از چه سنی باید استفاده از کرم های دور چشم را برای درمان چروک دور چشم آغاز کرد؟

بر اساس چین و چروکی که دور چشم شما وجود دارد، باید از محصولات ضد چروک استفاده کنید. پیشنهاد می شود اگر چروک دور چشم شما زیاد نیست، در سنین 20 تا 30 سالگی از کرم های ملایم ضد چروک استفاده کنید اما پس از آن به سراغ محصولات قوی تر بروید.

راهکارهای خانگی چقدر در درمان چین و چروک دور چشم موثر است؟

استفاده از راهکارهای خانگی به خصوص استفاده از ماسک ها و روغن هایی که خواص آنتی اکسیدان دارند، برای درمان چروک دور چشم مناسب هستند و میتوان تا مدتی از آن ها استفاده کرد.

آیا سوزش چشم بعد از استفاده از کرم دور چشم طبیعی است؟

خیر. استفاده نادرست از کرم دور چشم و ورود آن به داخل چشم، باعث ایجاد سوزش و گاهی پاره شدن رگ های خونی و آسیب به شبکیه چشم می شود.

بهترین زمان استفاده از کرم دور چشم در طول شبانه روز چه زمانی است؟

شب ها قبل از خواب و صبح ها قبل از بیرون رفتن، بهترین زمان استفاده از آن است.