چگونه به کمک مواد ساده و در دسترس رژ لب خانگی بسازیم؟

درست کردن رژ لب خانگی کاری سرگرم کننده و آسان است که به راحتی با مواد در دسترس و طبیعی قابل تهیه است. شما با ساخت رژ لب طبیعی در خانه علاوه بر اینکه می توانید در هزینه های آرایشی خود صرفه جویی کنید، می توانید رنگین کمانی از رنگ های خاص و سفارشی داشته باشید و در نهایت اگر رژلب خود را از مواد طبیعی بسازید، از مضرات شیمیایی رژ لب های موجود در بازار نیز دوری می کنید.

مواد شیمیایی خطرناک در رژ لب ها

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که با زدن رژ لب چند ماده شیمیایی و خطرناک را می خورید؟ مطالعات نشان داده اند که در حدود 75 درصد از کل رژ لب ها حاوی سرب هستند و از آنجایی که رژ لب ها در طول روز به مرور خورده می شوند، قطعا تاثیر آن ها بدتر از دیگر مواد آرایشی شیمیایی است که از طریق پوست جذب می شوند. رژ لب ها به جز سرب، حاوی آلومینیوم، کادمیوم، کروم و منگنز نیز هستند که میزان خورده شدن آن ها برای خانم هایی که همیشه از رژ لب استفاده می کنند، بسیار بالاتر از حد استاندارد است و این می تواند باعث آلرژی شوند یا حتی روی هورمون های زنان تاثیر گذارند.

چگونه رژ لب خانگی بسازیم؟

در این مطلب می خواهیم آموزش درست کردن رژ لب خانگی را داشته باشیم. به کمک این دستور العمل ها، شما هم می توانید بالم لب طبیعی تهیه کنید و هم با اضافه کردن رنگ های مختلف اقدام به ساخت رژ لب طبیعی یا رژ لب هایی با مواد مختلف نمایید.

چگونه رژ لب خانگی بسازیم

ساخت رژ لب خانگی با مواد طبیعی

برای ساخت رژ لب خانگی با مواد طبیعی باید مراحل زیر را طی کنید.

1. تهیه مواد مورد نیاز

همه رژ لب ها به موادی به عنوان پایه نیاز دارند و پس از آن با اضافه کردن رنگ های مختلف می توانند سفارشی شوند. موادی که شما به عنوان پایه رژ لب استفاده می کنید، می تواند باعث ساخت رژ لب خانگی مات، براق یا بالم لب شود که خاصیت درمانی برای لب داشته باشد. حال آنچه که شما برای پایه رژ لب نیاز دارید:

  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) موم زنبور عسل یا دانه های آن. شما می توانید موم یا دانه های موم زنبور عسل را در مغازه هایی که فرآورده های زنبور عسل می فروشند، پیدا کنید.
  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) شی باتر، کره انبه، کره بادام یا کرده آووکادو. این مواد می توانند به راحت تر رول شدن رژ لب کمک کنند. از روغن نارگیل هم می توانید استفاده کنید اما این ماده در تابستان کمی چسبناک می شود. از بین مواد گفته شده در بالا کره شی یا شی باتر بهترین گزینه است. در ادامه خواص فوق العاده این ماده آمده است. البته برخی افراد از وازلین نیز به جای شی باتر یا کره های دیگر استفاده می کنند.
  • 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) روغن همچون روغن بادام، روغن زیتون، روغن جوجوبا یا روغن سویا

خواص کره شی یا شی باتر

  • در دمای اتاق غلیظ و جامد است اما حالتی کره مانند دارد که باعث می شود گزینه مناسبی برای کرم چشم طبیعی، بالم لب و همچنین کره بدن باشد.
  • یک منبع غنی از ویتامین های A، E و F است که برای پوست فوق العاده عمل می کند.
  • از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.
  • پوست را مرطوب و صاف نگه می دارد.
  • اسیدهای چرب ضروری و مواد لازم برای تولید کلاژن را در اختیار پوست قرار می دهد.
  • علاوه بر مرطوب کنندگی پوست، به عنوان ضد التهاب و ضد پیری پوست نیز عمل می کند.

ساخت رژ لب خانگی

2. رنگ رژ لب خود را انتخاب کنید.

حال که مواد مورد نیاز پایه رژ لب را تهیه کردید، زمان انتخاب رنگ رژ لب است. مواد طبیعی مختلفی وجود دارند که می توانند برای ایجاد انواع رژ لب با رنگ های قرمز، صورتی، قهوه ای، نارنجی و رنگ های دیگر به کار گرفته شوند.

شما می توانید رژ لب خانگی با لبو درست کنید و رنگ قرمز زیبایی از آن به دست آورید یا از دارچین استفاده کرده و رژ لبی با رنگ قهوه ای متمایل به قرمز داشته باشید. زردچوبه هم یکی از مواد در دسترس ما است، در مخلوط با مواد طبیعی دیگر سایه ای مسی به رژ لب می دهد. اگر به رژ لب قهوه ای هم علاقه دارید، پودر کاکائو می تواند قهوه ای فوق العاده ای به شما بدهد.

برای ساخت رژ لب خانگی می توانید رژ لب های قدیمی خود را آب کرده و آن ها را با یکدیگر مخلوط کنید تا رژ لبی جدید و خوشرنگ داشته باشید.

3. مواد را ذوب کنید.

مواد پایه رژ لب را در یک کاسه ریخته و در مایکروویو یا به روش بن ماری ذوب نمایید. درون مایکروویو 30 ثانیه زمان برای ذوب مواد کافی است. سپس آن ها را خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و ترکیب یکدستی به دست آید.

برای ذوب کردن مواد به روش بن ماری، کافی است کاسه را روی بخار آب خارج شده از کتری قرار دهید یا درون قابلمه بزرگی که چند سانتی متر آب داخل آن است، بگذارید تا مواد با حرارت متوسط ذوب شوند. در این روش هم باید همه مواد با هم به خوبی ترکیب شوند.

4. مواد پایه رژ لب خانگی خود را با رنگ مد نظرتان مخلوط نمایید.

اکنون قسمت لذت بخش ساخت رژ لب فرا رسیده است. برای ساخت رژ لب خانگی با دارچین و به دست آوردن رنگ قهوه ای متمایل به قرمز، کافی است 8/1 تا 4/1 قاشق چایخوری پودر دارچین را به مواد پایه اضافه کنید. اگر رنگ پررنگ تری می خواهید، می توانید مقدار بیشتری از پودر ماده طبیعی خود را به مواد اضافه نمایید. مواد و پودر رنگی را انقدر به هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شده و از رنگ به دست آمده راضی باشید.

5. رژ لب خود را درون ظرف مناسب بریزید.

ظرف رژ لب خانگی شما می توانید تیوپ یک رژ لب قدیمی باشد یا ظرف کوچک لوازم آرایشی یا هر ظرف درب دار دیگری که مناسب است. سپس به رژ لب خانگی خود زمان دهید تا در یخچال یا در دمای اتاق سفت شود. حال می توانید به کمک یک برس یا به شکل رژ لب های معمول از آن استفاده نمایید و لذت ببرید.

این مراحل را برای ساخت رژ لب خانگی با رنگ خوراکی نیز می توانید به کار ببرید.

ساخت رژ لب خانگی با مداد شمعی

مراحل ساخت رژ لب خانگی با مداد شمعی به شرح زیر است:

ساخت رژ لب خانگی با مداد شمعی

1. تهیه مداد شمعی

زیبایی ساخت رژ لب با مداد شمعی در این است که می توانید رژ لب هایی زیبا و روشن در هر طیف رنگی را داشته باشید. حتی می توانید رنگین کمانی از رنگ ها برای خود بسازید. توجه داشته باشید که برای هر تیوپ رژ لب به یک مداد شمعی کامل نیاز دارید.

بهتر است از برندهای مداد شمعی استفاده کنید که ایمن هستند و در ساخت آن ها از مواد شیمیایی خطرناک استفاده نشده باشد. به دلیل اینکه مداد شمعی ها بیشتر برای استفاده کودکان طراحی می شوند و آن ها ممکن است مداد شمعی را داخل دهان خود گذارند، بسیاری از برندها سمی نبودن آن ها را بررسی می کنند. این ایمنی را می توانید از برچسب های روی جعبه مداد شمعی متوجه شوید. از پاستل ها و دیگر رنگ های هنری استفاده نکنید زیرا آن ها برای کودکان طراحی نشده اند و ممکن است سمی باشند. همچنین سعی کنید از مداد شمعی هایی که بوی شدید ندارند استفاده کنید زیرا بوی آن ها در زمان استفاده به عنوان رژ لب می تواند شما را اذیت کند.

2. مداد شمعی را ذوب کنید.

به روش بن ماری که در قسمت های قبلی توضیح داده شد، مداد شمعی را ذوب نمایید. بهتر است برای این کار از ظرف های قدیمی استفاده کنید زیرا تمیز کردن آن ها دشوار خواهد بود.

3. مقداری روغن اضافه کنید.

مقداری روغن همانند روغن زیتون، روغن بادام، روغن جوجوبا یا روغن نارگیل به مداد شمعی ذوب شده اضافه کنید. تقریبا 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) روغن کافی خواهد بود. مواد را به خوبی با هم مخلوط نمایید تا ترکیب یکدستی به دست آید.

4. اسانس اضافه کنید.

چند قطره رایحه معطر به پوشاندن بوی مداد شمعی کمک می کند. رایحه هایی همچون گلاب، نعناع، اسطوخودوس یا هر رایحه دیگری که شما به آن علاقه دارید و برای استفاده روی لب و اطراف آن بی خطر است.

5. رژ لب خانگی آماده شده را درون ظرف بریزید.

ظرف کوچک درب داری را انتخاب کرده و رژ لب ساخته شده را درون آن بریزید. از تیوپ های رژ لب قدیمی خالی خود هم می توانید استفاده کنید. سپس آن را درون یخچال قرار دهید و پس از سفت شدن می توانید به عنوان رژ لب استفاده نمایید.

وازلین یکی از بهترین و کم ضررترین مواد اولیه برای ساخت رژ لب خانگی است. 

ساخت رژ لب خانگی با وازلین و رژهای بدون استفاده

با کمک روش زیر می توانید، رژ لب های قدیمی خود را مجددا مورد استفاده قرار دهید.

ساخت رژ با وازلین

1. رژ لب های قدیمی یا بلا استفاده خود را به کار ببرید.

اگر چند رژ لب قدیمی، شکسته یا با رنگ هایی دارید که قابل استفاده نیستند، می توانید به کمک این روش آن ها را احیا کنید یا رنگ های جدیدی بسازید که مورد علاقه تان باشد. می توانید از رژ لب های یک تم رنگی استفاده کنید یا جسارت داشته باشید و با ترکیب چند رنگ، رژ لبی با رنگ جدید و خاص بسازید.

البته از رژ لب هایی استفاده کنید که منقضی نشده باشند. رژ لب هایی که بیش از دو سال از ساخت آن ها گذشته است، بیش از حد قدیمی هستند و بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند.

برای این کار می توانید رژ لب های مورد نظر خود را با حرارت آب کرده و سپس با یکدیگر ترکیب نمایید. برای آشنایی بیشتر با این روش می توانید به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر به نام ترکیب رژ لب مراجعه کنید. 

ساخت رژ لب خانگی با ژلاتین

شما می توانید به کمک پودر ژله هایی که در خانه دارید، این رژ لب را درست کنید یا اگر ژلاتین در خانه دارید، می توانید به کمک رنگ خوراکی، رژ لب خانگی بسازید. برای ساخت رژ لب خانگی با پودر ژله بدین صورت عمل کنید:

ژلاتین در رژلب

1. روغن نارگیل و وازلین را مخلوط کنید.

به نسبت 1 به 1 از روغن نارگیل و وازلین درون یک کاسه ریخته و به مدت 30 ثانیه درون مایکروویو قرار دهید تا بتوانید آن ها را به خوبی با هم مخلوط کرده و یکدست نمایید. از حل شدن وازلین تا حد ممکن اطمینان حاصل کنید.

2. انتخاب پودر ژله از هر رنگ و طعمی که دوست دارید.

پودر ژله مورد علاقه خود را انتخاب کنید و آن را به مخلوط روغن نارگیل و وازلین اضافه کنید. این مخلوط را آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و از رنگ رژ لب خانگی خود راضی باشید.

3. ظرف مناسب را انتخاب کنید.

مواد را درون ظرف مناسب بریزید و چند ساعت به آن زمان دهید تا سفت و خنک شود. حال می توانید از آن به عنوان رژ لب دستساز خود استفاده کنید که علاوه بر رنگ زیبا، طعم فوق العاده ای هم دارد.

با مشاهده ویدئوی زیر می توانید با یکی دیگر از روش های ساخت رژ لب خانگی آشنا شوید.

سوالات رایج درباره ساخت رژ لب خانگی

در ادامه به برخی از سوالات رایج در ارتباط با ساخت رژ لب خانگی پاسخ خواهیم داد. 

چگونه رژ لب خانگی بسازیم؟

روش های مختلفی برای ساخت رژ لب خانگی وجود دارد. می توان به کمک مواد طبیعی، رنگ های خوراکی، رژ لب های بدون استفاده یا حتی مداد شمعی رژ لب خانگی تهیه کرد.

چگونه رژ لب خانگی قرمز بسازیم؟

به کمک شی باتر یا کره کاکائو، روغن نارگیل، موم زنبور عسل و رنگ قرمز خوراکی یا مواد طبیعی همچون لبو که رنگ قرمز می دهند یا مداد شمعی قرمز می توان رژ لب قرمز خانگی تهیه کرد.

چگونه در خانه به کمک وازلین رژ لب بسازیم؟

شما می توانید با ذوب کردن مقداری وازلین در مایکروویو و اضافه کردن مقداری پودر ژله خوراکی یا حتی رژ لب قدیمی خود به وازلین، رژ لب خانگی بسازید.

از رژ لب های قدیمی خود چه استفاده ای کنیم؟

رژ لب های قدیمی یا رژهایی که رنگ مورد علاقه شما را ندارند می توانند تبدیل به رژ لب هایی شوند که شما از آن ها استفاده کنید. شما می توانید به کمک وازلین و یک یا چند رنگ رژ بدون استفاده، رژ لب خانگی جدیدی برای خود بسازید که رنگ آن منحصر به فرد باشد.

 

در انتها

در این مطلب سعی کردیم چند روش ساده و جالب برای ساخت رژ لب خانگی بیان کنیم. شما از هر چیزی که قابلیت رنگدهی داشته باشد می توانید برای ساخت این رژها استفاده کنید. از سایه چشم گرفته یا شربت آلبالو و پودر کاکائو. روش های گفته شده در این مطلب را بخوانید و هر کدام که برای شما ساده تر و مناسب تر است، انتخاب کنید. همین امروز شروع کنید و این تجربه لذت بخش را برای خود بسازید و رژ لب های منحصر به فرد و خاص خودتان را ایجاد کنید.

منابع

organic-beauty-recipes