آموزش آرایش مو دخترانه و مردانه به کمک اکسسوری و لوازم جانبی مو

چه خانم باشید و چه آقا و در هر سن و سالی که باشید، آرایش موها یکی از دغدغه‌های همیشگی شماست. از آرایش موی کوتاه گرفته تا آرایش موهای بلند هر کدام دردسرهای خاص خودشان را دارند. از طرفی تنوع طلبی خانم‌ها در آرایش مو و از سوی دیگر موهای آشفته آقایانی که گاه وقت کافی برای مراجعه به آرایشگاه ندارند، همه دلیلی بر آن شدند که در مقاله پیش روی‌تان مفصلا به این موضوع بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چطور موهای‌تان را با اکسسوری‌های مختلف و لوازمی مانند ژل و واکس مو به زیباترین شکل ممکن خودتان در خانه آرایش کنید.

آموزش مدل‌های مختلف آرایش موی زنانه و دخترانه

اکسسوری‌های مو مانند بارت، پاپیون‌ها، اسکرانچی یا کش‌ موهای پارچه‌ای و سنجاق سرهای متنوع زیبایی بی‌نظیری به موهای شما می‌بخشند. اما با وجود گزینه‌های زیاد پیش روی‌تان، حتما انتخاب یک یا چند مورد و ترکیب آن‌ها با هم کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسد. بنابراین در ادامه راهنمایی برای انواع آرایش مو دخترانه و زنانه تهیه کرده‌ایم.

  1. آرایش مو در خانه با بارت و سنجاق سر

یک مدل آرایش مو ساده این است که قسمت‌های جلوی مو را با چند سنجاق سر به سمت عقب بزنید. برای این کار تنها کافی است چند رشته موی یک طرف صورت‌تان را بگیرید و آن‌ها را به وسط سر بکشید. این مدل به ویژه برای کسانی که منتظر بلند شدن موهای‌شان هستند و هنوز به طول دلخواه نرسیده، عالی است.

آرایش مو با سنجاق

یک مدل دیگر آرایش مو دخترانه و زنانه این است که به جای سنجاق سر، از بارت یا گیره سرهای تق تقی استفاده کنید. موهای‌تان را باز بگذارید و از فرق سر همیشگی‌تان، یک طرف موها را به سمت کنار گیره بزنید تا در جای خود محکم شود. معمولا رنگ‌های شاد برای سنین پایین‌تر و گیره‌های فلزی و نگین‌دار برای خانم‌ها مناسب‌تر است؛ با این حال همه چیز به سلیقه خود شما بستگی دارد.

آرایش مو با گیره

مدل دیگر آموزش آرایش مو ساده بستن دم اسبی موها با یک بارت بزرگ است. موهای‌تان را از بالای گوش به سمت بالا جمع کنید و آن را با یک گیره سر تقی تقی بزرگ ببندید. گیره‌های نگین‌دار نقره‌ای و طلایی گزینه خوبی برای این مدل بستن مو هستند. البته اگر موهای خیلی پرپشتی داشته باشید، احتمالا کل موها با بارت بسته نشود. ابتدا موهای‌تان را با یک کش مو محکم ببندید و گیره سر را روی کش قرار دهید. برای پرپشت شدن موها راهنمای مراقبت از موها را بخوانید.

آرایش مو با بارت

برای آرایش جلوی مو می‌توانید یک ردیف سنجاق سر را کنار جلوی موهای‌تان قرار دهید و موها را روی شانه‌تان باز بگذارید. برای این مدل، سنجاق سرهای بابی یا bobby pins گزینه مناسبی به نظر می‌رسند. 2 یا 3 سنجاق سر طلایی یا نقره‌ای باریک در این قسمت موها، به سادگی توجه همه را به خود جلب خواهد کرد. اگر چتری‌های‌تان زیادی بلند شده‌اند و حالت دادن آن سخت است، با این کار می‌توانید آن‌ها را پشت گوش‌تان جمع کنید.

آرایش مو با سنجاق بابی

 استفاده دیگر از بارت‌ها یا گیره‌های سر برای آرایش مو این است که موهای‌تان را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. سپس هر قسمت از موها را به سمت بالای سرتان بکشید و آن‎‌ها را به صورت یک دسته مو با کش ببندید. افزودن دو بارت بزرگ جلوی هر کدام از کش‌ها، جلوه دوست داشتنی و بامزه‌ای به شما می‌دهد. این مدل ارایش مو جدید بسیار مناسب دختر خانم‌های جوان‌تر است.

آرایش مو با بارت

  1. آموزش آرایش موی کوتاه و بلند با هدبند

برای آرایش مو کوتاه با هدبند ‌باید هدبند کشی را دور گردن‌تان قرار داده، موهای‌تان را از زیر آن درآورید و روی شانه‌ها بریزید. سپس هدبند را از روی گوش‌تان بالا‌تر ببرید و آن را بالای پیشانی قرار دهید. برای آرایش موهای بلند می‌توانید علاوه بر هدبند، موها را به صورت دم اسبی ببندید. این مدل برای ورزش یا رقص‌های اسپرت مناسب است.

هدبند

از این راحت‌تر و جدیدتر برای آرایش موی سر استفاده از توربان‌هایی است که اخیرا بسیار مد شده است. توربان‌ها همان هدبندی هستند که معمولا گره‌ای وسط خود دارند. توربان را به صورت تصویر زیر روی موهای‌تان قرار دهید. سپس مقداری قسمت بالایی موها را شل کنید تا موها به کف سرتان نچسبد و حجیم دیده شود. قبل از بستن توربان هم می‌توانید موهای‌تان را ببافید. برای آموزش انواع بافت مو مقاله دیگر ما را بخوانید.

مدل مو با توربان

هدبندی را روی سرتان بکشید و آن را بالای پیشانی و روی شقیقه‌ها قرار دهید. از کنار گوش‌ها شروع کنید و موهایی را که روی شانه‌ها ریخته‌اند، مانند تصویر زیر از روی هدبند به زیر آن محکم کنید. این مدل آرایش مو کم پشت طرفداران زیادی دارد و جلوه شیکی به ظاهرتان می‌بخشد. فقط توجه داشته باشید که هدبندتان در این حالت باید کشش و استحکام کافی داشته باشد تا موها را نگه دارد.

استفاده از هدبند

حالت دیگر، استفاده از دستمال سر به جای توربان است. یک دستمال سر را صاف روی زمین پهن کنید و دو گوشه آن را به هم برسانید تا مثلثی شود. سپس انتهای نوک تیز دستمال سر را تا کنید تا به لبه آن برسد. آن را دور سرتان بپیچید و دو گوشه دستمال سر را جلو سرتان به صورت پاپیونی ببندید. قبل از این کار می‌توانید آرایش مو با بابلیس را انجام دهید تا موهای‌تان حجم بیشتری داشته باشد.

دستمال سر یا باندانا رطوبت را به خود جذب می‌کند. بنابراین برای روزهای گرم که ممکن است تعریق کنید، بسیار مناسب است.

ارایش مو با دستمال سر

یک مدل ارایش موی کوتاه مجلسی که همیشه طرفداران خاص خودش را دارد، استفاده از تل‌ها یا هدبندهایی است که با نگین و جواهرات تزئین شده‌اند. تل را پشت گوش‌ها قرار داده و با آن موهای‌تان را به عقب بکشید. توجه داشته باشید که بهتر است بعد از این کار کمی جلوی موها را شل کنید تا کم پشت و توخالی به نظر نرسند.

تل سر

مدل جذاب دیگر آرایش مو با بستن موها ، درست کردن هدبند با یک روسری است. روسری نازک و ترجیحا ابریشمی خود را روی هم تا بزنید تا عرض آن تقریبا به 5 سانتی‌متر برسد. سپس روسری را بالایسر و در پشت گوش‌ها قرار دهید. با انتهای روسری موهای‌تان را ببندید و شل گره بزنید. پیشنهاد می‌کنیم از یک روسری تک رنگ برای این کار استفاده کرده و آن را با رنگ لباس‌تان ست کنید.

بستن مو با روسری

  1. مدل آرایش مو ساده با پاپیون و اسکرانچی

موهای‌تان را با دست به عقب بکشید و آن را در یک دسته نامرتب، با کش مو محکم ببندید. یک کش مو پارچه‌ای بردارید و آن را یک یا دو بار دور موها بپیچید. چتری‌ها را هم روی صورت‌تان بریزید. این مدل بستن موها، برای زمانی که وقت کافی ندارید عالی است. کش موهای مخملی در این مدل حالت زیبایی ایجاد می‌کنند.

کش سر

 یک مدل آرایش موی بلند در خانه بافت ساده موهاست. انتهای بافت را با یک کش کوچک ببندید و سپس یک کش مو پارچه‌ای را دور آن قرار دهید. علاوه بر بافت ساده، می‌توانید انواع دیگر بافت تیغ ماهی، آلمانی و … را هم تمرین کنید. همچنین اگر موهای خیلی پرپشتی دارید، می‌توانید برای آرایش مو آن را دو قسمت کنید و دو دسته بافت مو را چپ و راست‌تان بریزید.

بافت موی دوطرفه

مدل زیبای دیگر برای آرایش موی بلند بستن دم اسبی موها به سمت پایین است. با کشی موها را ببندید و سپس با روبانی دور آن پاپیون درست کنید. پاپیون را شل گره بزنید تا دو طرف آن روی موهای‌تان بریزد.

بستن موها با پاپیون

  1. آرایش مو با کلیپس کوچک و بزرگ

دو طرف موها را به پشت سرتان بکشید و آن را یک بار دور خود بچرخانید. سپس آن را به سمت بالا کلیپس بزنید. این مدل برای آرایش موهای فر و صاف مناسب است. اما اگر صورت درشتی دارید، این کار را نکنید؛ چرا که صورت‌تان درشت‌تر به نظر خواهد رسید.

ارایش موی بلند

موهای‌تان را دو دور بالای سرتان ببندید و آن‌ها را با کش ببندید. با سنجاق موهای شل را سفت کنید. سپس با 5-6 تا کلیپس کوچک اطراف موها را تزئین کنید. این مدل میکاپ مو برای مراسم‌های رسمی و مجالس عروسی بسیار ایده آل است.

آرایش مو با کلیپس

علاوه بر کلیپس‌های کوچک، با حلقه‌های کوچک هم می‌توانید موهای‌تان را بیارایید. این آرایش مو برای صورت کشیده و موهای نسبتا کوتاه بسیار ایده آل است. ویدیوی زیر را برای یادگیری طرز استفاده از این حلقه‌ها مشاهده کنید:

آموزش آرایش مو مردانه در خانه

یکی از زیباترین مدل های آرایش مو مردانه ، حالت مرطوبی است که باعث می‌شود به نظر برسد تازه دوش گرفته‌اید. ایجاد این رطوبت به کار با محصولاتی مانند موس و پماد مو نیاز دارد. از راهنمای زیر نحوه کار با این محصولات را می‌آموزید و متوجه می‌شوید کدام بیشتر مناسب شخص شماست.

  1. حالت دادن به موها با موس یا ژل

اولین قدم برای حالت دادن و آرایش مو این است که با شامپو و نرم کننده خوب آن‌ها را بشویید. اما بعد از آن نباید برای خشک کردن موها از سشوار استفاده کنید؛ چرا که برای آرایش موی کوتاه یا بلند با موس و ژل موها باید کمی مرطوب بمانند. برای گرفتن رطوبت و خیسی موها، با حوله‌ای موهای‌تان را بگیرید، فشار داده و آزاد کنید.

نحوه درست خشک کردن مو

برای اینکه موهای‌تان جلوه براقی داشته باشد، به مقدار مناسبی از موس یا ژل نیاز دارید. از مقادیر کم موس استفاده کرده و در صورت نیاز کمی اضافه کنید. فقط کافی است مطابق تصویر زیر، نوک هر انگشت‌ را به اندازه یک نخود موس بزنید. به یاد داشته باشید استفاده بیش از حد از این لوازم جانبی در آرایش مو مردانه باعث سفت و چرب به نظر رسیدن موهای‌تان خواهد شد.

آرایش مو با موس

سپس موس را در موهای خود ماساژ دهید. انگشتان شما بهترین ابزار برای این کار است. با نوک انگشتان خود، تا ریشه‌ موهای‌تان را به موس آغشته کنید. برای اینکه موس کاملا روی موها پخش شود، از شانه استفاده کنید. در نهایت موهای‌تان را با شانه یا انگشتان خود حالت دهید.

اگر دوست دارید مدل آرایش مو رسمی‌تر و تمیزتری داشته باشید، با شانه و در صورتی که ظاهر کمتر شق و رق را می‌پسندید، با انگشت‌ها موها را حالت دهید. برای مثال یک مدل آرایش موی خیلی کوتاه این است که می‌توانید با انگشتان موهای‌تان را به هم بریزید. در هر صورت موس یا ژل باید موهای‌تان را براق و حجیم‌تر نشان دهد.

آرایش موی مردانه

  1. نحوه استفاده از واکس مو یا پماد مو

برخلاف چیزی که برای موس یا ژل مو گفتیم، موهای شما باید قبل از استفاده از واکس یا پماد مو کاملا خشک شوند. این بدان معناست که می‌توانید در صورت نیاز مجددا در طول روز از آن استفاده کنید. برای آرایش مو کوتاه با حوله هم می‌توانید آن‌ها را خشک کنید، اما خشک کردن موها با سشوار حجم بیشتر به آن‌ها می‌بخشد.

استفاده از واکس یا پماد مو

سه انگشت‌تان را به مقدار کمی پماد مو آغشته کنید. به یاد داشته باشید که کم این مواد هم زیاد است! چرا که استفاده بیش از حد از پماد برای آرایش مو باعث می‌شود موهای‌تان خیس و حتی چرب به نظر برسد. از واکس مو هم به همین ترتیب باید استفاده کنید. واکس مو لزوما جلوه براقی به موهای‌تان نمی‌دهد، اما به طور موثری تار موهای آشفته و نامنظم مو را کنترل می‌کند. البته شستشوی واکس مو نسبت به پماد مو سخت‌تر است.

ارایش موی مردانه با واکس

از نوک انگشت‌ها مانند یک شانه استفاده کرده و پماد را به موهای‌تان بمالید. توجه داشته باشید که لازم نیست مقادیر زیادی از پماد، موها را بپوشاند. مطمئن شوید که پماد یا واکس مو یکدست روی موهای‌تان پخش شده است. در این مرحله لازم نیست که ریشه موهای‌تان به این مواد آغشته شود.

واکس یا پماد مو

سپس با شانه به موهای‌تان حالت دهید. اگر مقدار زیادی از پماد مو یک جا جمع شده، با شانه آن را پخش کرده و تا ریشه موها ببرید. در نهایت با انگشت‌ها موهای‌تان را رو به بالا حالت دهید تا موی حجیم‌تری داشته باشید. با چند بار تمرین این آرایش ساده مو در منزل برای همیشه از رفتن به آرایشگاه بی‌نیاز خواهید شد.

واکس مو بهتر است یا ژل و پماد؟

اگر نمای مرطوب را برای موهای‌تان می‌پسندید، از پماد مو استفاده کنید. البته همان طور که قبلا تاکید کردیم استفاده زیاد از آن باعث می‌شود موها چرب به نظر برسند. پماد مو برای نرم کردن موهای نازک و ضخیم و همچنین حالت دادن به آن گزینه عالی است. بسیاری از پمادهای مو روغن دارند. سعی کنید پمادهایی را استفاده کنید که برپایه آب ساخته شده و در نتیجه راحت‌تر شسته می‌شوند.

واکس مو بسیار مناسب حالت دادن و آرایش موهای کوتاه است. واکس مو به اندازه پماد مو نمای براق و مرطوبی به موها نمی‌دهد و نتیجه نهایی طبیعی‌تر خواهد بود؛ اما شستن آن هم دشوارتر است. برای جلوگیری از این مشکل، حتما واکس موهای باکیفیت را از برندها و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

 ژل مو شناخته شده‌ترین محصول برای آرایش مو در منزل است و معمولا طرز استفاده از آن را همه بلدند. از آنجا که ژل‌ها برپایه آب هستند، سریعا ظاهر مرطوب و براقی به موهای‌تان می‌بخشند. معمولا برای حالت دادن موها به مقدار بیشتری ژل نسبت به واکس یا پماد نیاز خواهید داشت. قدرت نگهداری ژل‌ها به جنس موهای شما بستگی دارد؛ اگر موهای ضخیمی داشته باشید، ژل مدت زمان بیشتری موها را نگه می‌دارد.

کرم مو هم گزینه عالی دیگری برای حالت دادن به موهای فر است و معمولا نسبت به پمادها، ظاهر طبیعی‌تری ایجاد می‌کند. علاوه بر این به عنوان یک مرطوب کننده مو کاربرد داشته و موخوره را از بین می‌برد. اما قدرت نگهداری آن نسبت به پماد و واکس کمتر است.

گزینه بعدی در آموزش آرایش مو موس مو است. موس برای هر نوع مویی به خوبی کار می‌کند و به ویژه برای کسانی که تارموهای ظریف و نازکی دارند، مناسب است؛ چرا که حجم مو را زیاد می‌کند. همچنین برای آقایانی که موهای زیادی دارند و دوست دارند موهایی به سبک راک استارها داشته باشند، گزینه ایده‌آلی است.

در پایان می‌توانید برای ثابت نگه داشتن آرایش مو در طول روز از اسپری یا تافت مو استفاده کنید. اسپری‌های حالت دهنده مو، دو نوع آئروسل و غیرآئروسل دارند که هر کدام کاربرد به خصوصی دارد. اگر موهای نازکی دارید، از انواع آئروسل و در صورتی که موهای ضخیم‌تری دارید، از انواع غیرآئروسل استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله آموختید چگونه با اکسسوری‌ها و لوازم جانبی مختلف موهای‌تان را خودتان در خانه آراسته کنید و در موقعیت‌های مختلف ظاهر شوید. اگر سوالی درباره آرایش مو دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه‌های این مقاله، با ما و دیگر همراهان دوست داشتنی مجله زیبایی میس و مستر در میان بگذارید.

منابع

wikihow

wikihow