آموزش تصویری و حرفه ای آرایش مدلهای مختلف چشم

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آرایش صورت، آرایش چشم‌هاست؛ چرا که چشم‌ها تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارند. علی‌رغم آرایش هر روزه این عضو، بسیاری از افراد تکنیک‌های درست آن را نمی‌دانند. یکی از مهم‌ترین این تکنیک‌ها، شناخت حالت چشم و آرایشی متناسب با آن است. در واقع زیبایی خیره کننده چشمان شما، در گروی آرایشی متناسب با فرم و شکل آن‌هاست و همه نباید مدلهای مختلف خط چشم را امتحان کنند. در این مقاله به نحوه آرایش مدلهای مختلف چشم می‌پردازیم تا از این به بعد آرایش حرفه‌ای‎‌تری داشته باشید.

نحوه شناخت فرم برای آرایش مدلهای مختلف چشم

اولین مرحله برای آرایش مدلهای مختلف چشم این است که مدل و فرم چشم‌های‌تان را بشناسید. چشم‌ها از نظر سایز، نوع پلک و فاصله از یکدیگر شکل‌های متفاوتی دارند که همه در نحوه آرایش مدلهای مختلف چشم موثر است. البته در آرایش چشم رنگ چشم‌ها هم اهمیت دارد که به این منظور باید مقاله دیگر ما را هم بخوانید.

1. چشم‌ آسیایی یا تک پلکی (monolid eyes)

پلک‌ها در چشمان آسیایی، صاف و تقریبا بدون چین هستند. با دقت به چشم خود نگاه کنید. اگر چروکی در وسط پلک بالایی‌تان نداشتید، مدل چشمان شما، آسیایی است. همچنین در این مدل چشم‌ها، استخوان پیشانی برجستگی کمتری دارد.

2. مدلهای مختلف چشم با پلک افتاده (hooded eyes)

در این مدل چشم‌ها، یک لایه پوست روی پلک‌ها افتاده و باعث می‌شود پلک بالایی کوچکتر به نظر برسد. در این حالت، وقتی چشم شما باز است، نمی‌توانید چروکی در آن مشاهده کنید.

3. چشم رو به بالا و پائین (upturned/downturned eyes)

یک خط مستقیم را فرض کنید که از مرکز هر دو چشم شما می‌گذرد. اگر گوشه‌های چشمان شما بالای این خط باشند، چشم‌های رو به بالا و اگر پایین آن باشند، چشم رو به پائین دارید. تشخیص بالا یا پایین بودن چشم‌ها، در آرایش مدلهای مختلف چشم اهمیت دارد.

4. مدلهای چشم بادامی (almond eyes)

در چشمان بادامی، گوشه‌های چشم در راستای خط مستقیم فرضی هستند. همچنین کمی از بالا و پایین عنبیه با پلک پوشیده شده است. این نوع چشم‌ها، حالت تخم مرغی با گوشه‌های باریک دارند.

5. مدلهای چشم گرد (round eyes)

مستقیم به آینه نگاه کنید. اگر در این حالت بین عنبیه و پلک بالا یا پایین‌تان فاصله و سفیدی (حتی به اندازه یک نوار نازک) مشاهده کردید، چشمان شما گرد است. این مدل چشم‌ها، نسبت به چشمان بادامی کمتر باریک و مخروطی هستند و بازتر به نظر می‌رسند.

6. چشم به هم نزدیک و فاصله دار (close-set/wide-set eyes)

چشم خود را با انگشت شست و اشاره اندازه بگیرید و همان فاصله را بین دو چشم خود قرار دهید. اگر فاصله بین دو چشم شما، کمتر از اندازه یک چشم است، چشمان شما به هم نزدیک و در غیر این صورت، چشم شما فاصله‌دار است. همچنین اگر این فاصله دقیقا به اندازه یک چشم است، چشمان‌تان فاصله متوسطی دارند.

7. چشم گود و برجسته (deep-set/prominent eyes)

در چشم‌های گود، پلک بالایی کوچک و کوتاه به نظر می‌رسد. همچنین در این نوع چشم‌ها، استخوان پیشانی برجسته‌تر دیده می‌شود. چشمان آسیایی معمولا گود نیستند. از طرف دیگر، چشم‌های برجسته از حدقه بیرون زده و بعضا جلوتر از خط مژه هستند.

اندازه چشم‌ها را با اندازه بینی و دهان خود مقایسه کنید

یکی دیگر از ترفندهای تشخیص فرم چشم برای آرایش مدلهای مختلف چشم این است که اندازه چشم‌ها را با بینی و دهان‌تان مقایسه کنید. چشمانی که سایز متوسط دارند، معمولا اندازه بینی یا لب هستند (ممکن است کمی کوچک‌تر باشند). اگر چشم شما از عرض، بسیار کوچکتر از بینی و لب شماست، چشمان کوچک و در غیر این صورت چشمان بزرگی دارید. جالب است که اندازه دو چشم در بسیاری از افراد متفاوت بوده و این موضوع کاملا طبیعی است.

آرایش مدلهای مختلف چشم

در ادامه می‌آموزید هر مدل چشم را چگونه باید آرایش کرد.

1. آرایش مدلهای چشم آسیایی

اولین فرمی که در آرایش مدلهای مختلف چشم به آن می‌پردازیم، فرم چشم‌های آسیایی است. ابتدا پرایمر سایه چشم را بر روی پلک‌های بالایی بزنید. سپس برای سایه زدن این مدل چشم‌ها، از یک رنگ تیره در نزدیک خط مژه، یک رنگ طبیعی ملایم در وسط و رنگی درخشان در نزدیک ابرو استفاده کنید. خط چشم گربه‌ای یا بالدار زیبایی فوق العاده‌ای به چشمان آسیایی می‌بخشد. با این حال می‌توانید مدل خط چشم های دیگر را هم امتحان کنید.

آرایش مدلهای مختلف چشم آسیایی

2. آرایش چشم با پلک افتاده

قبل از سایه زدن، پلک‌های خود را با یک پرایمر سایه یا کانسیلر روشن آماده کنید. سپس با استفاده از یک سایه‌ای با رنگ متوسط (نه زیاد تیره و نه خیلی روشن)، از محل رویش مژه تا بالاتر از چروک پلک را سایه بزنید. کشیدن سایه تا گوشه‌های خارجی چشم، باعث درشت‌تر دیده شدن این مدل چشم‌ها می‌شود.

به طور کلی در آرایش مدلهای مختلف چشم و به طور خاص آرایش چشم با پلک افتاده می‌توانید فاصله بین ریشه‌های مژه‌ها را با خط چشم پر کنید تا مژه‌ها ضخیم‌تر به نظر برسند. همچنین توجه داشته باشید که همیشه کشیدن خط چشم‌های بالدار برای این مدل چشم‌ها مناسب نیست، زیرا دم خط چشم ممکن است با لایه پوست اضافه پوشیده شود (دو مدل آرایش چشم با پلک افتاده تصویر زیر را با هم مقایسه کنید).

آرایش چشم با پلک افتاده

3. آرایش مدلهای چشم رو به بالا

برای این نوع‌ چشم‌ها، سایه‌ای با رنگ دودی مناسب است. مانند آنچه در قسمت‌های قبل گفتیم، ابتدا از پرایمر استفاده کنید. سپس یک سایه روشن را به نیمه داخلی پلک و یک سایه چشم با رنگ متوسط را به نیمه خارجی آن بزنید. این دو رنگ سایه را در وسط پلک کمی مخلوط کنید که دودی به نظر برسد. برای آرایش مدلهای مختلف چشم  رو به بالا، باید از یک خط چشم تیره استفاده کنید و در گوشه‌های بیرونی چشم‌ها (هم بالا و هم پایین) خط بکشید.

آرایش چشم رو به بالا

4. آرایش مدلهای چشم رو به پایین

برای این مدل چشم‌ها، آرایش چشم گربه‌ای گزینه مناسبی است زیرا باعث زیباتر شدن گوشه‌های خارجی چشم‌ها می‌شود. برای کل خط مژه بالایی، از یک خط چشم تیره استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای همه آرایش مدلهای مختلف چشم و به ویژه آرایش چشم رو به پایین، کشیدن خط چشم در خط مژه پایینی لازم نیست. برای این افراد بسیاری از تکنیک‌های سایه زدن با خط چشم گربه‌ای، خوب به نظر می‌رسند. بنابراین مدل‌های مختلف را امتحان کرده و آنچه را که دوست دارید، انتخاب کنید.

آرایش چشم رو به پایین

5. آرایش چشم‌ ریز، گرد یا فرورفته

برای بزرگ به نظر رسیدن این مدل چشم‌ها، شیبی از سایه ایجاد کنید. به این صورت که روشن‌ترین سایه خود را به نزدیک‌ترین قسمت‌های گوشه‌های داخلی بزنید، و همچنان که به سمت ابرو نزدیک می‌شوید، سایه‌های تیره‌تری استفاده کنید (برخی از خانم‌ها همیشه از این مدل سایه در آرایش مدلهای مختلف چشم استفاده می‌کنند؛ در صورتی که کار اشتباهی است). بعد از اینکه شیبی از سایه بر روی پلک‌های خود ایجاد کردید، از یک برس تمیز استفاده کرده و آن‌ها را مخلوط کنید تا یکدست شوند.خط چشم را نیز در گوشه‌های چشم به سمت بالا بکشید. اگر می‌خواهید ظاهرتان مهربان‌تر به نظر برسد، خط چشم گوشه‌ها را کمی صاف بکشید. برای این نوع چشم‌ها، می‌توانید ریمل را برای سرتاسر مژه‌ها استفاده کنید و یا فقط بر گوشه‌های بیرونی تمرکز کنید.

آرایش چشم ریز

6. آرایش چشم‌ های به هم نزدیک

سایه روشنی را روی کل پلک‌های‌تان بزنید، سپس سایه متوسطی را به یک سوم بیرونی پلک بزنید. سپس برای گوشه‌های خارجی از سایه تیره‌ استفاده کنید. گوشه‌های بیرونی چشم را خط چشم بکشید و کمی ریمل به مژه‌های آن قسمت بزنید. ویدیوی زیر نحوه آرایش چشم های نزدیک به هم را آموزش می‌دهد.

هر رنگ تیره‌ای در قسمت‌های داخلی چشمان شما در آرایش مدلهای مختلف چشم باعث نزدیک‌تر به نظر رسیدن چشمان شما به همدیگر می‌شود. بنابراین به خصوص گوشه‌های داخلی چشم‌های نزدیک به هم را سایه روشن بزنید.

7. آرایش چشم‌ بادومی

انواع مختلفی از سبک‌های آرایش چشم، با چشم‌های بادامی متناسب است اما ایجاد یک هاله روشن دور چشم به زیبایی آن می‌افزاید. برای این کار ابتدا رنگ روشنی را روی چین و چروک چشمان خود بزنید. سپس از یک رنگ متوسط برای یک سوم داخلی و خارجی چشمان خود استفاده کنید و رنگ روشنی را به مرکز پلک‌ها بزنید. این کار را برای زیر مژه پایین هم تکرار کنید.

چشم بادومی

8. آرایش مناسب چشم ‌های فاصله‌دار

بهتر است گوشه‌های داخلی این مدل چشم‌ها را با سایه تیره و خط چشم بیارایید. ابتدا پرایمر سایه را با انگشت بر روی پلک بالایی بزنید. سپس برای قسمت‌های نزدیک به مجرای اشک و نزدیک بینی، از سایه تیره‌تر استفاده کنید تا چشم‌ها نزدیک‌تر به نظر برسند (این تکنیک در آرایش مدلهای مختلف چشم قابل اجراست). سپس گوشه‌های خارجی را سایه روشن بزنید. حتما سایه‌ها را با هم مخلوط کنید. برای کشیدن خط چشم نیز، از یک خط صاف استفاده کنید (خط چشم بالدار برای این مدل چشم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود).

در این حالت می‌توانید کمی ابروهای خود را با مداد و یا دیگر لوازم آرایش ابرو، نزدیک‌تر به هم بکشید که این فاصله کوتاه‌تر به نظر برسد.

9. آرایش چشم‌ درشت یا برجسته و بیرون زده

بعد از استفاده از پرایمر، روی پلک بالایی و زیر چین آن، سایه تیره بزنید. رنگ تیره را با یک سایه متوسط تا بالای چین مخلوط کنید. درون چشم هم می‌توانید از خط چشم استفاده کنید. همچنین کشیدن یک خط چشم سیاه دورتادور چشمان شما، به جمع و جور دیده شدن چشمان‌تان کمک می‌کند. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای یادگیری کامل آرایش چشم درشت مقاله دیگر ما را بخوانید.

آرایش درشت

سخن پایانی

در این مقاله آموختید آرایش مدلهای مختلف چشم به چه نحو انجام می‌شود و در واقع برای میکاپ هر مدل چشم، چه نکاتی را باید رعایت کرد. اگر در این زمینه سوال یا نظری دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و دیگر همراهان عزیز مجله زیبایی میس و مستر در میان بگذارید.

سوالات متداول درمورد آرایش مدل‌ های مختلف چشم


چگونه مدل چشم خود را بشناسیم؟

شناسایی فرم چشم‌ها کار دشواری نیست. تنها کافی است به طور مستقیم در آینه‌ای نگاه کنید و چند دقیقه برای مطالعه بخش اول این مقاله وقت بگذارید. برای تشخیص مدل چشم باید اندازه چشم‌ها، فاصله آن‌ها با یکدیگر و همچنین جهت رو به بالا یا پایین بودن آن‌ها را بررسی کنید.

چگونه با ارایش چشم را درشت کنیم؟

یکی از ترفندهای درشت کردن چشم با آرایش استفاده از سایه چشم‌های روشن است. همچنین پوشاندن سیاهی دور چشم‌ها با کانسیلر تاثیر زیادی در درشت کردن چشم‌ها دارد. علاوه بر این حالت دادن به مژه‌ها با فرمژه و ریمل باعث می‌شود چشم‌های‌تان بیشتر به چشم بیاید.

خط چشم گربه ای به چه چشمی میاد؟

برای کسانی که چشم‌های رو به پایین دارند، خط چشم گربه‌ای گزینه بسیار مناسبی است و در مقابل، کسانی که چشم رو به بالا دارند نباید از این مدل خط چشم استفاده کنند. علاوه بر این خط چشم گربه‌ای به چشم‌‌های ریز، گرد، فرورفته و یا آسیایی (تک پلکی)، می‌آید.

 

 

منبع

wikihow