آموزش رنگ کردن موی سفید

با افزایش سن، رنگ موهایمان نیز تغییر می کند. به محض ظاهر شدن اولین موهای خاکستری، شما یک انتخاب دارید: می توانید آن را با افتخار نشان دهید یا مرتبا رنگ کنید. این مطلب را برای کسانی که تصمیم به رنگ کردن موی سفید خود دارند آماده کرده ایم. چه بخواهید چند تار سفید آزاردهنده را پنهان کنید یا نیاز به پنهان کردن تعداد قابل توجهی از موهای خاکستری داشته باشید، مهم است که نکات رنگ کردن موی سفید و مشکلات آن را درک کنید. تمام ترفندهای رنگ کردن موی سفید و همچنین مشکلات مربوط به آن را در ادامه این مطلب بخوانید.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، توصیه های کلی هستند. ویژگی های هر مو مختلف است و روش رنگ کردن موی سفید ممکن است متفاوت باشد. پس اگر مطمئن نیستید که می توانید موهای سفید خود را به خوبی رنگ کنید، توصیه می کنیم رنگ کردن موهایتان را به متخصصان بسپارید.

چرا موها سفید می شوند؟

علت سفیدی مو از بین رفتن تدریجی رنگدانه است که توسط ملانوسیت ها تشکیل می شود. با افزایش سن، ملانوسیت ها از کار می افتند، هیچ رنگدانه ای تولید نمی کنند و موهای بی رنگ شروع به ظاهر شدن می کنند. این ها همان موهای خاکستری یا سفید هستند. در واقع موهای خاکستری وجود ندارد! ظاهر خاکستری حاصل ترکیب موهای تیره و سفید است.

با این حال این تغییر تنها مربوط به رنگ نیست، ساختار مو نیز تغییر می کند که بر روند بی رنگ شدن آن تأثیر می گذارد. با گذشت زمان، فولیکول ‌های مو چربی کمتری تولید می ‌کنند، بنابراین موهای خاکستری ضخیم ‌تر، خشک ‌تر و انعطاف ‌پذیرتر می‌ شوند و در نتیجه رنگ کردن موهای خاکستری اغلب پیچیده ‌تر می‌ شود. اما رنگ کردن موی سفید ارزشش را دارد! رنگ ‌های مدرن و پیشرفته امروزی می ‌توانند با بافت مو بازی کنند و بهترین نتیجه را رقم بزنند.

چرا موها سفید می شوند؟

بهترین رنگ مو برای موهای سفید چیست؟

امروزه روش های زیادی برای رنگ کردن موها وجود دارد. اما زنانی که موهای خاکستری بیشتری دارند اغلب با نتایج ناموفقی روبرو می شوند. بزرگترین مشکل این است که برخی از موهای سفید اصلا رنگ نمی شوند و تارهای خاکستری پوشش پذیری خوبی ندارند. دلیل آن ساده است، هر رنگ مو، موی 100٪ خاکستری را پوشش نمی دهد. در واقع، تنها دو نوع رنگ برای رنگ کردن مو مناسب است: رنگ های نیمه دائمی و رنگ های دائمی. بر اساس دو پارامتر درصد خاکستری و نوع پوشش آن (قابلیت پوشش) می توانید متوجه شوید که کدام یک برای شما مناسب تر است.

ابتدا باید درصد خاکستری بودن موها را مشخص کنید؛ به اصطلاح ببینید که چند موی خاکستری (سفید) دارید. درصد خاکستری نشان دهنده نسبت بین موهای تیره و موهای بدون رنگ است. این درصد نه تنها تعیین می کند که چه نوع و رنگی برای موهای شما مناسب است، بلکه نحوه رنگ کردن را نیز تعیین می کند. به طور کلی اگر درصد خاکستری بیشتر از 20 درصد باشد باید به رنگ کردن موی سفید توجه ویژه ای شود. همچنین لازم به ذکر است که هر رنگ شفافیت یا سایه متفاوتی دارد. در نهایت، باید مشخص کنید که چه نتیجه رنگی را می خواهید به دست آورید و موهایتان چه رنگی شود.

برای پوشش صد درصدی موهای خاکستری توصیه می شود از رنگ های دائمی بخصوص رنگ های تناژ گرم استفاده کنید.

بهترین محصولات برای رنگ کردن موی سفید

محصولات مختلفی برای رنگ کردن موی سفید وجود دارند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

۱. رنگ مو موقت برای موی سفید

این نوع محصول فقط می تواند به عنوان یک کمک سریع برای پوشاندن اولین نشانه های خاکستری استفاده شود. مثل اسپری رنگ مو شوارتزکوف که در کسری از ثانیه موها را رنگ می کند. اثر این محصول معمولا تا شستشوی بعدی باقی می ماند. همچنین می توانید از انواع شامپو رنگ  برای پوشاندن اولین تارهای خاکستری استفاده کنید. این محصول دارای رنگدانه های طبیعی است که به آرامی موهای سفید را رنگ می کند و در عین حال نازک شدن آن را برطرف می کند. در مقاله دیگری توضیح داده ایم شامپو رنگساژ چیست.

۲. رنگ مو نیمه دائمی برای موی سفید

رنگ موهای نیمه دائمی و دائمی معمولا 30  تا 70 درصد موهای خاکستری را پوشش می دهند. آن ها برای همه انواع موهای خاکستری مناسب هستند، اما اگر نمی خواهید پوشش کاملی داشته باشید، اغلب برای پوشاندن اولین موهای خاکستری استفاده می شوند. رنگ موی نیمه دائمی اجازه می دهد تا رنگ موی طبیعی شما به همان شکلی که هست باقی بماند، در حالی که چند موی خاکستری را که با رنگ ادغام می شوند و مانند یک هایلایت روشن در موهای شما به نظر می رسند را رنگ می کند.

نتیجه آن یک رنگ موی طبیعی، چند بعدی و درخشان است. مزیت دیگر استفاده از رنگ مو نیمه دائمی برای رنگ کردن موی سفید این است که رنگ به تدریج از روی مو شسته می شود، بنابراین نگران رویش مجدد ریشه موها نخواهید بود. با این حال، از این رنگ ها فقط می توان برای تیره شدن موها استفاده کرد، زیرا آنقدر قوی نیستند که موهای شما را روشن کنند.

رنگ مو نیمه دائمی برای موی سفید

۳. رنگ مو دائمی برای موی سفید

اگر می خواهید 100%  پوشش خاکستری کامل داشته باشید، رنگ موهای دائمی ایده آل هستند. در مواردی که 50% موهای خاکستری و بیشتر دارید، استفاده از این نوع رنگ برای رنگ کردن موی سفید توصیه می شود. رنگ موی دائمی حاوی آمونیاک بیشتری است و کوتیکول مو را باز می کند و اجازه می دهد رنگ به عمق مو نفوذ کند. این به شما امکان می دهد تارهای خاکستری ها را بهتر و ماندگارتر بپوشانید.

رنگ مو دائمی همانند رنگ موی نیمه دائمی با شستشو کم رنگ نمی شود. با این حال، به دلیل رشد مجدد ریشه مو، نیاز به تمدید مکرر دارد. اکثر رنگ‌های دائمی 100% پوشش خاکستری را ارائه می ‌دهند، اما در این بین استثناهایی نیز وجود دارد. بنابراین توصیه می شود همیشه دستورالعمل ‌های شرکت سازنده را دنبال کنید. علاوه بر این، کیفیت هر برند رنگ مو دائمی با رنگ موی دیگر متفاوت است.

۴. رنگ موهای خاص برای موهای سفید و خاکستری

بهترین انتخاب رنگ موی خاصی است که مخصوص رنگ کردن موی سفید و خاکستری باشد. آنها معمولا توانایی بیشتری برای پوشاندن موهای خاکستری یا سفید نسبت به رنگ موهای کلاسیک دارند و همچنین با در نظر گرفتن ساختار موهای بی رنگ طراحی می شوند. این رنگ موهای خاص اغلب حاوی ترکیبات خاصی از روغن های مغذی، سرامیدها و غیره هستند. بنابراین نه تنها از رنگ، بلکه از کیفیت موهای شما نیز مراقبت می کنند.

با این رنگ ها 100% مطمئن خواهید بود که تارهای خاکستری تان برای همیشه پوشش داده می شود. مزیت دیگر نیز این است که نیازی به ترکیب آن ها با سایه های اصلی (رنگ موهای طبیعی) نیست. در گذشته، نقطه ضعف این نوع رنگ موها انتخاب محدود سایه ها بود و معمولا فقط رنگ های طبیعی وجود داشت. اما امروزه تنوع این نوع رنگ موها برای رنگ کردن موی سفید متفاوت است و اغلب سایه های مد روز را نیز ارائه می دهند.

بهترین محصولات برای رنگ کردن موی سفید

۵. رنگ موهای خاص برای مردان

همچنین برای آقایانی که می خواهند موهای سفید خود را به روشی طبیعی بپوشانند نیز رنگ های خاصی در بازار وجود دارد. البته آقایان می توانند دقیقا از همان بهترین مارک رنگ مو زنانه استفاده کنند اما این نوع رنگ های خاص برایشان بسیار مناسب تر است. این نوع رنگ مو، موها را چندان غنی رنگ نمی کنند، فقط به آنها سایه می دهند و اجازه می دهند به تدریج به رنگ طبیعی مو برگردند. هر چه بیشتر برنامه رنگ کردن موی سفید تکرار شود، تأثیر آن بیشتر است. بهترین مثال برای رنگ موهای خاص مردانه، برند لورآل است که مو را به طبیعی ترین شکل ممکن رنگ می کند.

برای رنگ کردن موی سفید آقایان می توان از همان ترکیب رنگ خانم ها نیز استفاده کرد؛ اما باید توجه داشت که به کار بردن فرمولاسیون خاص مردانه در نتیجه بهتر و طبیعی تر موثر است.

چه سایه ای برای رنگ کردن موی سفید مناسب است؟

همانند انتخاب رنگ مو، در انتخاب سایه مو نیز باید توجه داشته باشید. همه سایه ها نمی توانند 100٪ تارهای خاکستری را بپوشانند. مناسب‌ ترین سایه ‌ها برای رنگ کردن موهای خاکستری، سایه‌های طبیعی هستند که می ‌توانند صد درصد موهای سفید را بپوشانند. این سایه ها معمولا با علامت های N  یا 0 5N، 5NN، Natural، 5، 5.0 یا 5.00 علامت گذاری می شوند. همه سایه های دیگر، به خصوص سایه های مد روز، کمتر  برای رنگ کردن موی سفید مناسب هستند. راه حل این است که سایه مد روز را با سایه طبیعی در همان عمق یا سطح مو ترکیب کنید. مثلا سایه مد روز شماره ۵ را با سایه طبیعی شماره ۵ مخلوط کنید. این مرحله، رنگ سایه مو را تغییر می دهد تا رنگ حاصل یکنواخت تر و طبیعی تر شود.

به طور کلی، استفاده از سایه روشن ‌تر هنگام رنگ کردن موی سفید نسبت به رنگ تیره مناسب ‌تر است، زیرا سایه‌ های تیره خشن و غیرطبیعی به نظر می ‌رسند. علاوه بر این، با رشد ریشه مو سفیدی موها بیشتر نمایان خواهد شد. همچنین خوب است بدانید که موهای خاکستری و بی رنگ شده، رنگدانه های سرد را راحت تر جذب می کنند و رنگدانه های گرم را پس می زنند. بنابراین، گاهی اوقات سایه های خاکستری ممکن است روی موهای سفید خیلی سرد ظاهر شوند. پس توصیه می شود از سایه های گرم تر استفاده کنید.

برای رنگ کردن موی سفید از چه اکسیدانی استفاده کنیم؟

به طور کلی اغلب مواقع از اکسیدان 6%  استفاده می شود؛ اما اگر موهای خاکستری شما ضخیم، درشت و مقاوم است، گاهی اوقات نیاز به استفاده از اکسیدان 9% دارید. اکسیدان 9 درصد بهتر به ساختار مو نفوذ می کند، به این معنی که تارهای خاکستری مقاوم را بهتر می پوشاند.

چگونه موهای سفید را رنگ کنیم؟

چگونه موهای سفید را رنگ کنیم؟

موهای خاکستری از این جهت مشخص است که هم موی تیره و نچرال و هم موهای کاملا بی رنگ (سفید) روی سر وجود دارد. پس طبیعی است که هر تار مو به رنگ موی مورد استفاده واکنش متفاوتی نشان می دهد. تصور کنید اگر یک دیوار سیاه و سفید را آبی رنگ کنید چه شکلی می شود؟ در بیشتر موارد، شما یک دیوار به رنگ آبی روشن و تیره خواهید داشت. به همین دلیل است که رنگ کردن موی سفید و رسیدن به یک نتیجه یکنواخت بسیار دشوار است.

از این رو رنگ کردن موهای خاکستری نیاز به رویکرد کمی متفاوت دارد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید بیش از یک سایه را با هم مخلوط کنید. معمولا در دستورالعمل ها متوجه خواهید شد که چه زمانی لازم است سایه انتخاب شده را با سایه دیگری مخلوط کنید. برای این کار باید از درصد موهای خاکستری شروع کنید. در برخی موارد حتی لازم است قبل از رنگ کردن موی سفید، از دو رنگ مو با پایه های مختلف استفاده شود.

ترکیب کردن سایه ها برای رنگ کردن موی سفید

اگر به دنبال رنگ های شاه بلوطی، طلایی یا رنگ های مد روز دیگر هستید و بیش از 30 درصد موهایتان خاکستری است، در بیشتر موارد باید سایه ها را با هم مخلوط کنید. همانطور که در نکات قبل اشاره کردیم، برای پوشش کافی لازم است سایه انتخابی را با سایه طبیعی در همان پایه مخلوط کنید. سایه های طبیعی با  N، NN، Natural  یا به شکل عددی که به صفر ختم می شوند (5، 5.0، 5.00 یا 6.0، 7، 8.00، و غیره) نشان داده می شوند. همچنین توصیه می کنیم از این اصل پیروی کنید که سایه های گرم را با رنگ های گرم و سایه های سرد را با رنگ های سرد ترکیب کنید. به یاد داشته باشید که هر برند ممکن است از نسبت ترکیب رنگ متفاوتی استفاده کند. هر چه نسبت خاکستری در مو بیشتر باشد، سایه طبیعی بیشتری باید اضافه شود.

  • تا 25% موهای سفید: از سایه مورد نظر خود استفاده کنید یا سایه مد نظر را با سایه طبیعی به نسبت 2:1 (2 قسمت مد + 1 قسمت سایه طبیعی) مخلوط کنید.
  • 25 تا 50 درصد موهای سفید: یک سایه مد روز را با یک سایه طبیعی به نسبت 1: 1 (1 قسمت مد + 1 قسمت سایه طبیعی) مخلوط می کنیم.
  • 50٪ – 100٪ موهای سفید: یک سایه مد روز را با یک سایه طبیعی به نسبت 1: 2 (1 قسمت مد + 2 قسمت سایه طبیعی) مخلوط می کنیم.

اگر می خواهید از رنگ کردن موی سفید خود بهترین نتیجه را به دست آورید، باید به سایه مو توجه کنید. به طور کلی بهتر است در ترکیب خود از سایه طبیعی استفاده کنید.

آموزش روش های رنگ کردن موی سفید

روش رنگ کردن موی سفید نسبت به رنگ کردن موی طبیعی متفاوت نیست. توصیه می شود رنگ کردن موی سفید را از جایی که بیشترین تارهای موی سفید وجود دارد یا جایی که مو مقاوم است، شروع کنید. در بیشتر موارد، باید اجازه دهید رنگ برای حداکثر زمان ممکن روی مو بماند تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که رنگ به خوبی باز نشود. این مشکل اغلب در مورد موهای بسیار ضخیم و مقاوم رخ می دهد. با این حال، آرایشگران ماهر از پس این کار بر می آیند. ممکن است نیاز به تکنیک پیش رنگدانه (روشی که مو را باز می کند تا رنگ مو راحت تر به مو نفوذ کند) نیاز باشد.

رنگ کردن موی سفید طبیعی

برای رنگ کردن موی سفید طبیعی دو مرحله زیر را انجام دهید:

  • مرحله 1: مخلوط را در تمام طول مو با فاصله تقریبا 2 سانتی متر از ریشه موی سر بمالید.
  • مرحله 2: سپس مخلوط باقیمانده را به ریشه ها بمالید و بگذارید برای مدت زمان مشخص بماند.

 

رنگ کردن موی سفید

 

رنگ کردن ریشه موی سفید از قبل رنگ شده

اما اگر موهای سفید شما از قبل رنگ دارند، چه باید کرد؟

  • مرحله 1: مخلوط را روی ریشه موها بمالید.
  • مرحله 2: برای مدت زمان مشخصی صبر کنید تا موها رنگ بگیرند.

نکته: ساقه موها نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارند. با این حال، در پایان مدت زمان مکث رنگ مو می توانید رنگ را تا حد زیادی روی ساقه نیز پخش کنید. بگذارید مدتی (تقریبا 5 دقیقه) روی مو بماند و آبکشی کنید. این کار باعث می شود حد فاصل بین رنگ مو قدیمی و جدید به خوبی پوشانده شود.

رنگ کردن موی سفید بلند از قبل رنگ شده

برای اینکه موهای سفید و بلند خود را رنگ کنید:

  • مرحله 1: مخلوط را روی نیمه بالایی ساقه مو با فاصله حدود 2 سانتی متری از ریشه موی سر بمالید.
  • مرحله 2: سپس بلافاصله همان مخلوط را به ریشه ها بمالید.
  • مرحله 3: در نهایت مخلوط باقیمانده را به طول ساقه ها و انتهای آن که از قبل رنگ شده بمالید.

 

نکات رنگ کردن موی سفید

در ادامه شما را با نکاتی درباره رنگ کردن موی سفید آشنا خواهیم کرد.

در خرید رنگ مو خسیس نباشید

اگر بیش از نصف موهای شما خاکستری است، باید به فرمول های رنگ آمیزی دائمی روی بیاورید. اگر می خواهید حین کار رنگ مو کم نیاورید، همیشه دو جعبه رنگ بخرید. این گونه کار خود را با اطمینان خاطر بیشتری شروع خواهید کرد.

از رنگ موهای مغذی کننده استفاده کنید

موهای سفید موهایی هستند که ملانوسیت های آن ملانین کمتری تولید می کنند. توجه داشته باشید که موهای بی رنگدانه دارای بافتی زبرتر، خشک ‌تر و مستعد وز شدن است. در نتیجه علاوه بر اینکه باید به دنبال فرمولی باشید که پوشش 100% سفیدی مو را تضمین کند، آن هایی را انتخاب کنید که با روغن هایی مانند روغن هسته انگور، آرگان و … نیز غنی شده باشند. امروزه می توان هم موهای خود را رنگ کرد و هم آن را تغذیه و مراقبت کرد.

حتما تست حساسیت پوست سر انجام دهید

حداقل 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف رنگ مو، باید بررسی کنید که آیا به آن حساسیت دارید یا رنگ مورد نظر شما را به ارمغان می آورد یا خیر؟ برای این کار توصیه می شود ابتدا رنگ مو را روی ناحیه کوچکی از موها تست کنید.

رنگ را روی موهای تمیز قرار دهید

رنگ مو را روی موهای خشک و نسبتا تمیز بمالید. توصیه به استفاده از رنگ مو روی موهای کثیف یک افسانه است. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که هیچ باقیمانده ای از اسپری حالت دهنده یا سایر مواد آرایش مو روی ریشه و ساقه مو وجود ندارد تا از کارایی عالی رنگ مو اطمینان حاصل کنید.

فقط در صورت لزوم موها را رنگ کنید

اگر رنگ موی شما به پایه طبیعی نزدیک است، لازم نیست رنگ مو را روی همه تارها بزنید. رنگ موی شما کیفیت خوبی دارد؟ شما فقط باید هر چهار هفته یک بار ریشه های خود را رنگ کنید. این امر به ویژه هنگام استفاده از دکلره نیز صادق است. رنگ مو را فقط روی نوک موها بمالید، در غیر این صورت خطر شکستن موهایتان وجود دارد.

برای رنگ کردن ریشه موی سفید خود بهتر است ماهی یک بار اقدام کنید. سعی کنید از بهترین کیفیت رنگ مو استفاده کنید تا علاوه بر پوشش دهی بهتر، موها را تغذیه و آبرسانی کند.

سخن آخر

رنگ کردن موی سفید نکات مهمی دارد که قبل از انجام باید در مورد آن بیشتر بدانید. اگر این نکات را به خوبی انجام ندهید، احتمال رنگ نگرفتن موهایتان وجود دارد. در این مطلب هر آنچه در مورد رنگ کردن موی سفید باید بدانید، ذکر شده است.

سوالات متداول درباره رنگ کردن موی سفید

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد رنگ کردن موی سفید پاسخ دهیم.


بهترین رنگ موها برای رنگ کردن موی سفید کدام اند؟

به طور کلی توصیه می شود برای پوشش بهتر موهای سفید از رنگ موهای با تناژ گرم استفاده کنید. رنگ های شکلاتی، بلوطی، ماهگونی و … بهترین گزینه ها هستند.

چه رنگ موهایی قادر به پوشاندن سفیدی مو هستند؟

رنگ موهایی که دارای سایه طبیعی هستند، قادر به پوشانندگی بهتر سفیدی مو خواهند بود.

چرا موهای سفید من رنگ نگرفته؟

انتخاب نادرست رنگ مو و همچنین سایه مو منجر به رنگ نگرفتن موهای سفید می شود. سعی کنید از رنگ و سایه مو طبیعی استفاده کنید تا پوشش پذیری بهتری حاصل شود.

چگونه ریشه موی سفید رو رنگ کنیم؟

برای رنگ کردن ریشه موی سفید باید ترکیب رنگ مورد نظرتان را ابتدا روی نواحی سفید قرار داده و مدت زمان لازم صبر کنید. پنج دقیقه آخر نیز رنگ را به ساقه موها آغشته کنید تا حد فاصل میان ریشه و ساقه هم پوشانی شوند.