آموزش روش های مختلف ساخت روغن ماساژ بدن در منزل + خواص و فواید هرکدام

ماساژ بدن برای هزاران سال است که انجام می شود و تاثیر بسیاری در بهبود آرامش روح و بدن دارد. برخی از مزایای ماساژ بدن شامل کاهش تنش عضلانی، بهبود گردش خون، تخلیه لنفاوی، کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش تحرک بدن، بهبود رنگ پوست و بهبود آسیب های بافت بدن است. تکنیک های بسیاری برای ماساژ بدن وجود دارد که افراد می توانند با توجه به سطح مهارت خود از آنها استفاده کنند. اما یک چیز در تمامی انواع ماساژ بدن مشترک است: روغن ماساژ. شما می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و روغن ماساژ را خودتان در منزل بسازید. در ادامه نحوه ساخت روغن ماساژ را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ساخت روغن ماساژ

شما برای ساخت روغن ماساژ به مواد زیر احتیاج خواهید داشت:

  • روغن حامل
  • روغن های ضروری یا اسانس
  • یک بطری برای ذخیره روغن ماساژ

روغن حامل

روغن حامل چیست؟

روغن حامل یک نوع روغن حاصل از گیاهان است که روغن های ضروری را رقیق کرده و استفاده از آنها را میسر می سازد. در مقابل، روغن های اسانس از گل، برگ، ریشه و پوست گیاهان به دست می آیند. از آنجایی که روغن اسانس بسیار قوی است، استفاده آن به تنهایی می تواند منجر به بروز تحریکات پوستی شود. به همین دلیل توصیه می شود به همراه روغن اسانس از روغن حامل استفاده شود.

بهترین روغن های حامل برای ساخت روغن ماساژ

ده ها نوع روغن حامل وجود دارد که گزینه خوبی برای ساخت روغن ماساژ بدن محسوب می شوند. به عنوان مثال، روغن کنجد در ماساژ آیورودا محبوب است. جالب است بدانید که روغن آووکادو یا ماکادامیا می توانند گزینه های خوبی برای ساخت روغن ماساژ باشند. در ادامه لیستی از محبوب ترین روغن های حامل توصیه شده توسط ماساژورها را ارائه می دهیم.

 

ساخت روغن ماساژ بدن

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین از خاصیت جذب آهسته برخوردار است و برای ماساژ طولانی مدت کاربرد دارد. همچنین، این روغن دارای بوی فوق العاده ای است. روغن بادام شیرین علاوه بر این که پوست را نرم و مرطوب می کند، بسیار سبک بوده و احساس چربی بیش از حد در پوست ایجاد نمی کند.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک روغن سبک است که به راحتی جذب پوست می شود. بنابراین بهتر است برای ماساژهای کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص روغن جوجوبا می توانید به مقاله دیگر ما در وبلاگ میس و مستر مراجعه کنید.

روغن زیتون

این روغن برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند بسیار عالی است. علاوه بر این، روغن زیتون دسترسی راحتی دارد و تقریبا در همه منازل یافت می شود.

طرز تهیه روغن ماساژ بدن

روغن نارگیل

همه ما از خواص روغن نارگیل با خبریم. روغن نارگیل یک آبرسان و تغذیه کننده طبیعی پوست است و برای ساخت روغن ماساژ گزینه خوبی محسوب می شود. از آنجایی که روغن نارگیل پس از گذشت مدت زمانی جامد می شود، می توانید آن را به روش بن ماری ذوب کرده و در ساخت روغن ماساژ مورد استفاده قرار دهید.

روغن نارگیل یک آبرسان و تغذیه کننده طبیعی پوست است و برای ساخت روغن ماساژ گزینه خوبی محسوب می شود.

روغن هسته انگور

این روغن به راحتی جذب پوست می شود. شما می توانید این محصول را از فروشگاه های مواد غذایی یا سوپر مارکت ها خریداری کنید.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یک روغن ملایم است و به راحتی در فروشگاه ها پیدا می شود. البته بهتر است نوع طبیعی یا ارگانیک آن را خریداری کنید. از آنجایی که روغن آفتابگردان به سرعت فاسد می شود، آن را در مقادیر اندک خریداری کرده و در یخچال نگهداری نمایید.

طرز تهیه روغن ماساژ بدن

برای ساخت روغن ماساژ باید از ترکیب روغن حامل و روغن اسانس استفاده کنید. همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، نسبت استفاده از روغن اسانس و روغن حامل باید به میزان معینی باشد تا به پوست آسیب وارد نشود. توصیه می شود برای بزرگسالان، در هر ۳۰ میلی لیتر یا ۶ قاشق چایخوری روغن حامل، ۱۸ قطره روغن اسانس اضافه شود.

روغن اسانس از گل ها، میوه ها و برگ های گیاهان تهیه می شود. از جمله انواع روغن های اسانس می توان به اسانس لیمو، گریپ فروت، ترنج، زنجبیل، اسطوخدوس و … اشاره کرد.

روش ساخت روغن ماساژ بدن

موارد احتیاط استفاده از روغن ماساژ

اگرچه اسانس ها طبیعی هستند، اما هنگام استفاده از آنها باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا هیچ گونه آسیبی شما را تهدید نکند. این اقدامات احتیاطی شامل موارد زیر هستند:

  • هرگز اسانس ها را به تنهایی مورد استفاده قرار ندهید و آنها را با روغن های حامل ترکیب کنید.
  • از مصرف روغن ماساژ در اطراف صورت، چشم، گوش و ناحیه تناسلی خودداری کنید.
  • قبل از مصرف روغن ماساژ، از نداشتن حساسیت به این روغن ها اطمینان حاصل کنید. برای این کار ابتدا روغن را روی ناحیه کوچکی از بدن امتحان کرده و چند ساعت صبر کنید. در صورتی که به محصول حساسیت نداشتید، مصرف را ادامه دهید.
  • چنانچه پس از مصرف، هر گونه واکنش آلرژیک مثل خارش، التهاب، سوزش، قرمزی، کهیر، تنگی نفس و … مشاهده کردید، سریعا مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • برخی از روغن ها در مواجهه با نور مستقیم آفتاب منجر به تیرگی پوست می شوند. بنابراین از مصرف این گونه روغن ها چند ساعت قبل از قرارگیری در معرض تابش مستقیم خورشید بپرهیزید. این روغن ها شامل اسانس مرکبات، زنجبیل، ترنج، نگلیکا و … هستند.
  • از مصرف روغن ماساژ برای نوزادان و کودکان بپرهیزید.
  • حتما به موارد منع مصرف روغن های ماساژ بدن در برابر داروهایی که مصرف می کنید یا دوران بارداری و شیردهی توجه کنید.

ترکیب های پیشنهادی برای ساخت روغن ماساژ

نحوه ترکیب روغن و اسانس برای ساخت روغن ماساژ به نتیجه ای که قصد دارید به آن برسید، بستگی دارد. یعنی قبل از ساخت روغن ماساژ باید ببینید آیا انتظار دارید پس از ماساژ بدن به آرامش برسید؟ یا روغن ماساژ را برای بهبود خواب شبانه می خواهید؟ در ادامه چند دستورالعمل برای ساخت روغن ماساژ تهیه کرده ایم که می تواند شما را به هدف خود برساند.

ترکیب ضد درد برای ساخت روغن ماساژ

اگر می خواهید با استفاده از ماساژ بدن از شر درد مفاصل و استخوان ها رهایی یابید، از ترکیب ۳۰ میلی لیتر روغن حامل به همراه ۶ قطره روغن رزماری، ۶ قطره روغن جوز هندی و ۶ قطره روغن اسطوخدوس استفاده کنید.

ترکیب آرامش بخش برای ساخت روغن ماساژ

برای رهایی از اضطراب و بی قراری، کافی است ۳۰ میلی لیتر از روغن حامل دلخواه را با ۵ قطره روغن بابونه، ۵ قطره روغن ترنج و ۵ قطره روغن اسطوخدوس ترکیب کنید.

روغن ماساژ

ترکیب رفع خستگی برای ساخت روغن ماساژ

اگر می خواهید عصرها که از سر کار به منزل بازگشتید، خستگی خود را به طور اساسی رفع کنید، حتما ماساژ بدن را امتحان کنید. برای این کار ابتدا دوش بگیرید. سپس ۳۰ میلی لیتر یا ۶ قاشق چایخوری روغن حامل مورد نظر را با ۷ قطره روغن نعنا، ۶ قطره روغن رزماری و ۵ قطره روغن گریپ فروت ترکیب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

اگر می خواهید عصرها که از سر کار به منزل بازگشتید، خستگی خود را کاملا رفع کنید، ماساژ بدن با روغن ترکیبی را امتحان کنید.

روغن ماساژ نعنا برای رفع خستگی

یک ترکیب دیگر برای رفع خستگی پس از یک روز پرکار وجود دارد و آن ۳۰ میلی لیتر روغن حامل به همراه ۷ قطره روغن نعنا، ۶ قطره روغن کاج و ۵ قطره روغن زنجبیل است.

ساخت روغن ماساژ برای افزایش هوشیاری

برای افزایش سطح هوشیاری خود در هنگام مطالعه و … می توانید از ترکیب روغن حامل به همراه ۷ قطره اسانس زنجبیل، ۶ قطره روغن گریپ فروت و ۴ قطره روغن درخت عرعر استفاده کنید. ترکیب به دست آمده را بیشتر روی گردن و شانه ها ماساژ دهید.

ساخت روغن ماساژ برای ماساژ پا

اسانس نعنا برای از بین بردن خستگی پا بسیار مفید است؛ چراکه این روغن درد و التهاب را کاهش می دهد. روغن درخت چای نیز از خاصیت ضد قارچ و آنتی باکتریال برخوردار است. از آنجایی که پاهای ما مدت زمان زیادی را در کفش می گذرانند، استفاده از یک ضد قارچ خوب کمک کننده خواهد بود و منجر به بهبود سلامت می شود. برای به دست آوردن روغن ماساژ پا می توانید روغن حامل دلخواه را با ۵ قطره روغن نعنا فلفلی، ۴ قطره روغن لیمو، ۴ قطره روغن درخت چای و ۴ قطره روغن رزماری ترکیب کنید.

ماساژ-پا

ترکیب تقویت کننده روحیه برای ساخت روغن ماساژ

اگر می خواهید روحیه خود را بهبود ببخشید، چه چیز بهتر یک ماساژ اصولی به همراه روغن می تواند موثر واقع شود؟ برای ساخت روغن ماساژ جهت بهبود روحیه کافی است روغن حامل را با ۵ قطره روغن بادرنجبویه، ۵ قطره روغن یاسمن و ۵ قطره روغن لیمو مخلوط کنید.

ساخت روغن ماساژ با یلانگ یلانگ

اگر هدف شما از ماساژ بیشتر افزایش شور عشق است، این ترکیب موثر را امتحان کنید. روغن حامل به علاوه ۵ قطره روغن یلانگ یلانگ، ۵ قطره روغن چوب صندل و ۵ قطره روغن یاسمن را ترکیب نمایید.

ترکیبی خواب آور برای روغن ماساژ

اگر با مشکلات بی خوابی یا بد خوابی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید از ترکیب موثر ۵ قطره روغن اسطوخدوس، ۴ قطره روغن کندر، ۴ قطره روغن یلانگ یلانگ و ۴ قطره روغن پرتقال به همراه روغن حامل برای ساخت روغن ماساژ استفاده کنید.

ماساژ بدن

ترکیب ضد استرس برای ساخت روغن ماساژ

برای رهایی از استرس و اضطرابی که به سراغ تان آمده، از ترکیب فرح بخش اسانس ترنج به میزان ۵ قطره، ۴ قطره روغن نارنگی، ۴ قطره روغن اسطوخدوس و ۴ قطره روغن لیمو ترش استفاده کنید.

یکی از کلیدهای مهم برای دستیابی به بهترین نتیجه از ماساژ بدن، این است که از خالص بودن اسانس های مصرفی خود اطمینان حاصل کنید. برخی از روغن ها با این که عطر بسیار خوشایندی دارند، اما تمام خواص درمانی را دارا نیستند و دلیل آن عدم خلوص آن هاست. بنابراین هنگام خرید اسانس دقت کنید که بهترین و مرغوب ترین نوع آن را تهیه نمایید.

یکی از کلیدهای مهم برای دستیابی به بهترین نتیجه از ماساژ بدن، این است که اطمینان حاصل کنید از اسانس های ۱۰۰ درصد خالص بهره می گیرید.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در خصوص ساخت روغن ماساژ بدن پاسخ خواهیم داد.

ترکیبات روغن ماساژ چیست؟

در ترکیبات روغن ماساژ باید حتما از روغن های رقیق کننده مثل روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن جوجوبا و … همراه با اسانس ها استفاده شود.

بهترین روغن ماساژ برای رفع خستگی کدام است؟

بهترین روغن ماساژ برای رفع خستگی، ترکیبی از اسانس های نعنا، لیمو، زنجبیل، رزماری و دانه کاج است.

خوشبوترین روغن برای بدن کدام است؟

همه اسانس هایی که جهت ماساژ بدن مورد استفاده قرار می گیرند حاوی عطر خوش و دلنشینی هستند. اما شما می توانید با توجه به سلیقه خود یک یا چند مورد از اسانس ها را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر رایحه گل مورد پسندتان واقع می شود، می توانید اسانس اسطوخدوس یا رز را امتحان کنید یا اگر به رایحه های گرم علاقه دارید، اسانس زنجبیل یا ترنج گزینه های خوبی هستند.

بهترین روغن برای ماساژ کدام است؟

روغن بادام شیرین به دلیل این که جذبی آهسته و بافتی لیز دارد، برای ماساژ های طولانی مدت گزینه خوبی محسوب می شود.

روغن ماساژ را از کجا تهیه کنیم؟

روغن ماساژ را می توانید از فروشگاه های معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی یا داروخانه ها تهیه نمایید. همچنین، برای تهیه انواع روغن رقیق کننده یا اسانس ها می توانید به عطاری ها مراجعه کنید.

 

سخن آخر

ماساژ بدن تاثیر بسیار زیادی در رهایی از انواع مشکلات روحی و جسمی دارد. به همین دلیل، برای هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ارکان های اصلی در هر ماساژ، روغن مخصوص آن است. برای هر هدف باید از یک نوع روغن ماساژ مخصوص استفاده کرد. برای کاهش هزینه ها می توانید خودتان دست به کار شوید و در منزل روغن ماساژ بسازید. اگر شما هم تصمیم به این کار دارید، در این مطلب نحوه ساخت روغن ماساژ بدن را به طور مفصل آموزش داده ایم که می توانید از این روش ها استفاده کنید. البته ساخت روغن ماساژ نیاز به رعایت برخی نکات کلیدی دارد که همگی در این مقاله در وبلاگ میس و مستر توضیح داده شده اند.

منابع

soapqueen