آشنایی با بهترین خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو

یکی از اصول اولیه زیبایی و آراستگی، چه برای خانم‌ها و چه آقایان، لطافت و مرطوب بودن همیشگی پوست است. از طرفی موهایی درخشان و بدون ریزش و آسیب هم، نقش کلیدی بر جذابیت افراد دارد. برای داشتن چنین پوست و موی سالمی، محصولات مراقبتی بسیاری وجود دارند که اگر کمی در این زمینه تجربه داشته باشید، حتما در ترکیبات این محصولات نام انواع و اقسام روغن‌های طبیعی و گیاهی به چشم‌تان خورده است. یکی از این روغن‌های کمتر شنیده شده، روغن جوجوباست که به دلیل خواص بی‌نظیرش، اغراق نیست اگر آن را معجزه طبیعت بنامیم. این روغن سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است و خاصیت مرطوب کنندگی و التیام بخشی فوق العاده‌ای دارد. برای آشنایی با خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روغن جوجوبا چیست؟

داستان پیدایش و شناخت خواص روغن جوجوبا از آنجا شروع شد که در زمانی نه چندان مشخص، بومیان مناطق جنوب شرقی آمریکا درختچه جوجوبا یا هوهوبا را شناختند. در واقع گیاه جوجوبا و روغن آن که در صحراهای آریزونا، مکزیک و جنوب کالیفرنیا رشد می‌کند، از گذشته‌های دور برای بومیان این منطقه مصارف دارویی داشته است. برای مثال گفته شده که سرخ پوستان آمریکایی از خواص روغن جوجوبا به عنوان درمانی برای زخم و کبودی‌های خود استفاده می‌کرده‌اند.

اما خواص روغن جوجوبا از دید مردمان دیگر غیر از این مناطق هم دور نماند و دیری نپایید که در سال 1970 شرکت‌های تولیدکننده شروع به استفاده از این روغن و افزودن آن به محصولات آرایشی و بهداشتی خود کردند. در واقع در همان سال‌ها بود که صید نهنگ و وال‌ها برای استفاده از پیه آن‌ها ممنوع شد. از این رو تولیدکنندگان به دلیل شباهت ترکیبات روغن جوجوبا به روغن نهنگ (و البته مزایای فراوان آن نسبت به پیه نهنگ) به استفاده از این روغن روی آوردند و به این طریق روغن جوجوبا جای خود را به عنوان یک ماده طبیعی مهم در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی باز کرد.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه‌های درختچه جوجوبا به دست می‌آید که کمی شبیه به دانه‌های قهوه ولی کمی بزرگ‌‌ترند و همه دانه‌ها مشابه هم نیستند. چیزی که مستقیما از این گیاه استخراج می‌شود، نوعی موم مایع است که بسیار ملایم بوده و به رنگ طلایی روشن دیده می‌شود. این موم مایع را گاهی برای مصرف، تصفیه می‌کنند که در نهایت مایعی شفاف و بدون رنگ و بویی حاصل می‌شود. این موم اشباع نشده در دمای اتاق مایع است و برخلاف روغن‌های طبیعی دیگر عمر طولانی داشته و زود فاسد نمی‌شود. همین دلیل کافی است که روغن جوجوبا گزینه مناسبی برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی باشد؛ چرا که دیگر نیازی به مصرف زیاد مواد نگهدارنده نخواهد بود. اما گذشته از ماندگاری بالای این روغن، شناخته‌ شده‌ترین خاصیت روغن جوجوبا مرطوب کنندگی فوق العاده آن است که آن را به ماده بی رقیبی برای استفاده در محصولات پوست، مو و ناخن تبدیل کرده است. در ادامه به معرفی خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو و البته مضرات احتمالی این روغن می‌پردازیم.

فواید روغن جوجوبا

خواص روغن جوجوبا آنقدر زیاد است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. روغن جوجوبا منبع غنی از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، کروم، روی، مس، زینک و ید است. مقادیر بالای ید موجود در روغن جوجوبا (82 درصد) آن را به یک التیام بخش فوق العاده تبدیل کرده است (پس بی دلیل نیست که سرخ پوستان آمریکایی زخم‌های‌شان را با این روغن درمان می‌کردند!). تاکنون 300 مورد مصرف برای این روغن شناخته شده که به طور کلی به عنوان موم در محافظت، کنترل چربی و رطوبت و نرم کردن پوست و مو کاربرد دارد. همچنین با خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی خود، خواص بی‌شماری برای پوست و مو دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند.

خواص روغن جوجوبا برای مو و ابرو

پیش از این به تاثیر موهای سالم بر آراستگی و جذابیت افراد اشاره‌ای داشتیم. اما واقعا موی سالم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ پاسخ این سوال ساده است: موهایی که موخوره و شوره نداشته باشند، بیش از حد نریزند و نرم و لطیف باشند. اما آیا ماده‌ای وجود دارد که تمام این خواسته‌ها را برآورده کند؟ برای پاسخ به این سوال مهم، وقت آن رسیده که نگاهی به خواص روغن جوجوبا برای مو بیاندازیم.

روغن جوجوبا برای مو

رطوبت و حالت بخشیدن به مو

یکی از مهم‌ترین خواص روغن جوجوبا آبرسانی طبیعی آن است که به فیبرهای مو نفوذ کرده و نرم کنندگی فوق العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشد. اثر مرطوب کنندگی روغن جوجوبا بسیار پایدار بوده و انواع موها می‌توانند از این مزیت بهره مند شوند. به طور مثال از آن جایی که روغن جوجوبا بسیار سبک وزن است، هیچ احساس سنگینی روی موها ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین این روغن گزینه مناسبی برای آبرسانی موهای کسانی است که تار موهای نازکی دارند.

از طرف دیگر خواص روغن جوجوبا بر کسانی که پوست سر و موهای‌شان خشک است، پوشیده نیست. این افراد می‌توانند با ماساژ روغن روی کف سر خود، از پوسته پوسته شدن سر و خشکی موها خلاص شوند. شما می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا خالص را به نرم کننده همیشگی‌تان بیافزایید. و یا پس از حمام و در حالی که موهای‌تان نمناک است، چند قطره روغن جوجوبا را مستقیما روی موها ماساژ دهید. اگر موهای‌تان خیلی خشک است، می‌توانید شب قبل از خواب روغن جوجوبا را روی موها زده و اجازه دهید تا صبح روی موهای‌تان بماند.

کنترل چربی مو

یکی دیگر از خواص عجیب روغن جوجوبا ، کنترل چربی است. همان طور که گفتیم این روغن برای انواع مو مناسب است. از این رو کسانی هم که موهای چربی دارند، می‌توانند از خواص روغن جوجوبا بهره مند شوند. مولکول‌های روغن جوجوبا بسیار به سبوم یا چربی طبیعی پوست و موی ما شبیه است و بنابراین تعادل طبیعی پوست سر را به هم نمی‌زند. از دیگر خواص روغن جوجوبا این است که برعکس محصولات دیگر موجود در بازار مخصوص موی چرب، موها را خشک و بی روح نمی‌کند؛ بلکه تنها ترشح سبوم یا چربی را کنترل کرده و میزان چربی موهای شما را متعادل می‌کند. در واقع اگر پوست سر کمتر یا بیش از حد نیاز سبوم ترشح کند، باعث ایجاد مشکلاتی نظیر خشکی و یا چربی اضافی موها خواهد شد. به همین دلیل مهم است که از ماده‌ای طبیعی برای کنترل مقدار سبوم پوست سر استفاده کنید. به این منظور قبل از حمام روغن جوجوبا را به موهای‌تان بزنید تا از خواص آن بهره مند شوید. با این کار مانع از این می‌شوید که شامپو بیش از حد چربی موها را از بین ببرد.

از بین بردن شوره سر

روغن جوجوبا به طور طبیعی حاوی پالمیتیک اسید و استئاریک اسید است که هر دو این اسید چرب‌ها، در حفاظت از موها موثر عمل می‌کنند. وقتی این روغن را روی اسکالپ یا کف سر خود ماساژ می‌دهید، رطوبت اضافه شده مانع از ایجاد شوره سر و یا خارش پوست سر شما می‌شود. بنابراین میتوان گفت از بین بردن شوره سر از دیگر خواص روغن جوجوبا محسوب می شود. در واقع روغن جوجوبا با خواص آنتی باکتریال خود رشد باکتری‌ها را در فولیکول‌های مو کنترل می‌کند، استفاده مداوم از آن می‌تواند به از بین بردن کامل شوره‌های سر منجر شود. به این منظور، بسته به شدت شوره سرتان، می‌توانید قبل از حمام 20 دقیقه روغن جوجوبا را روی کف سر ماساژ دهید و یا بعد از شامپو، به عنوان نرم کننده کف سر از آن استفاده کنید.

محافظت و ترمیم آسیب دیدگی مو

همانند روغن های نارگیل و زیتون، روغن جوجوبا خواص شگفت انگیزی برای ترمیم آسیب دیدگی های مو دارد. اسیدهای چرب روغن جوجوبا علاوه بر این که نرمی و حالت زیبایی به موها می‌بخشند، از آسیب موها در اثر حرارت ناشی از سشوار و اتو مو جلوگیری می‌کنند. در واقع روغن جوجوبا ترک‌ها و منافذ کوتیکول‌های مو را پر کرده و مانع از ایجاد موخوره می‌شوند. همچنین اگر موهای‌تان وز و یا کدر شده، از خواص روغن جوجوبا غافل نشوید و مقداری روغن را به کف سر و انتهای موها ماساژ دهید تا موهای‌تان نرم و براق شود.

علاوه بر این آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در روغن جوجوبا که یکی از مهم ترین خواص آن هستند، از موهای شما در برابر رادیکال‌های آزاد محیطی محافظت کرده و به همین دلیل گزینه‌ای عالی برای کسانی است که موهای رنگ شده دارند. استفاده از روغن جوجوبا باعث می‌شود رنگ مو دوام بیشتری داشته باشد. بنابراین اگر موهای‌تان رنگ دارد، قبل از حمام و یا رفتن به استخر مقداری روغن را روی موهای خود بمالید. با این کار کوتیکول‌های مو بسته شده و مواد شیمیایی مضر شامپو یا آب استخر که باعث از بین رفتن رنگ مو می‌شوند، جذب نخواهد شد.

درخشندگی و رشد مو

افزایش رشد و ضخامت مو

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص روغن جوجوبا خاصیت تغذیه کنندگی آن است. روغن جوجوبا با داشتن مقادیر زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی (مانند ویتامین B و C، زینک و مس) غذای کاملی برای موهاست و باعث افزایش ضخامت تار موها و رشد بیشتر آن‌ها می‌شود. زینک موجود در این روغن ماده‌ای حیاتی برای رشد موهاست و کمک می‌کند فولیکول‌ها رشد کرده و در عین حال عملکرد غدد چربی اطراف حفظ شود.

جالب است بدانید که از خواص روغن جوجوبا حتی میتوان به رشد مجدد موهای کسانی که در معرض طاسی هستند، اشاره کرد. علاوه بر این روغن جوجوبا استحکام بالایی به موها می‌بخشد و بنابراین می‌تواند در درمان ریزش مو هم موثر باشد. یکی از متخصصان پوست و مو توصیه می‌کند که برای درمان ریزش موهای خود، تنها کافی است در روتین مراقبت از موهای‌تان چند قطره روغن جوجوبا را به کف سر ماساژ دهید. این کار فولیکول‌ها را مرطوب کرده و از خشکی آن‌ها، که عامل اصلی ریزش مو است، جلوگیری می‌کند.

به تاخیر انداختن سفید شدن مو

یکی دیگر از شگفت انگیزترین خواص روغن جوجوبا به تاخیر انداختن سفید یا خاکستری شدن موهاست. کمبود مس می‌تواند منجر به از بین رفتن رنگدانه‌ها و سفید شدن زودرس موها شود. از آنجا که روغن جوجوبا غنی از مس و آنتی اکسیدان‌های محافظت کننده‌ای مانند ویتامین C و E است، می‌تواند مس از دست رفته را بازگردانده و از این طریق فرایند سفید یا خاکستری شدن موها را آهسته کند. البته این اثر روغن جوجوبا تاکنون ثابت نشده ولی تا آن زمان به توصیه یک متخصص پوست و مو بهتر است بعد از حمام و قبل از سشوار کشیدن، چند قطره روغن جوجوبا را روی پوست سر و موهای‌تان ماساژ دهید.

خواص روغن جوجوبا برای ابرو

این روغن باعث تغذیه فولیکول های ابرو می شود و خواص احیاکنندگی دارد که باعث رشد سریع تر ابروها می شود. روغن جوجوبا برای ابرو یکی از روغن های موثر و کاربردی است که باعث می شود در کمترین زمان شاهد اثرات شگفت انگیزش خواهید بود.

خواص روغن جوجوبا برای پوست

خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت بی شمار بوده و یکی از اصلی‌ترین این خواص، بهبود عملکرد سدی پوست است. همان طور که گفتیم، روغن جوجوبا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و E، و اسیدهای چرب امگا6 است که ترکیبات ضروری برای عملکرد سدی پوست محسوب می‌شوند. جوجوبا لایه محافظتی پوست را آبرسانی کرده و اثرات ضدالتهابی ویتامین E آن به پوست اجازه تنفس بیشتر می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید خواص روغن جوجوبا برای پوست چیست، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مرطوب کردن پوست صورت

یکی از مهم ترین خواص روغن جوجوبا مرطوب کردن پوست است. مانند دیگر روغن‌های طبیعی، روغن جوجوبا هم یک مرطوب کننده عالی به خصوص برای کسانی است که پوست خشک و حساسی دارند. علاوه بر پوست صورت، این روغن در درمان ترک پا هم کاربرد دارد. جوجوبا حاوی مقادیر زیادی سرامید است که باعث آب رسانی بسیار بالا و اصطلاحا سوپر هیدارته شدن پوست می‌شود. این روغن برخلاف روغن‌های طبیعی دیگر، نیازی به رقیق شدن ندارد و می‌توان آن را مستقیما روی پوست استفاده کرد (البته در صورتی که پوست چندان حساسی نداشته باشید). همچنین بسیار سبک وزن بوده و سریعا جذب پوست می‌شود؛ بنابراین بعد از مصرف روغن جوجوبا روی پوست‌تان، دچار شگفتی خواهید شد که ردی از چربی روی صورت‌تان باقی نمانده است.

در واقع خواص روغن جوجوبا باعث می شود سدی دو طرفه را روی پوست شما ایجاد می‌کند؛ به این معنی که از یک طرف مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست شده و از طرف دیگر از ورود مواد آلرژی‌زا و گرد و غبار به پوست شما جلوگیری می‌کند. استفاده از روغن جوجوبا روی پوست هر نقطه از بدن‌تان، به ویژه صورت و دست‌ها، لطافت دلپذیری به پوست شما می‌بخشد. تنها کافی است از این روغن هر شب قبل از خواب (بعد از شستن صورت‌تان با شوینده مخصوص) استفاده کرده و صبح روز بعد بشویید. همچنین می‌توانید چند قطره از روغن را با مرطوب کننده معمول‌تان ترکیب کنید.

تمیزی و شادابی پوست صورت

درمان آکنه، روزاسه و اگزمای پوست

شاید برای تان جالب باشد که بدانید درمان آکنه هم از خواص روغن جوجوبا محسوب می شود. ترکیبات شبه سبوم روغن جوجوبا، باعث می‌شود که این روغن برای متعادل کردن چربی پوست بسیار خوب عمل کند. برخلاف تصور عموم که عقیده دارند تمام روغن‌ها پوست را چرب‌تر می‌کنند، روغن جوجوبا تنها چربی پوست را متعادل کرده و سبوم را در قسمت‌هایی از پوست صورت که نیازی به چربی اضافه نیست، کاهش می‌دهد. بنابراین تا حد زیادی برای درمان آکنه و جوش و همچنین اگزمای پوستی موثر است. همچنین در میان لیست خواص روغن جوجوبا، خاصیت ضد میکروبی به چشم می‌خورد. این روغن انواع خاصی از باکتری‌ها را از بین می‌برد و این هم دلیل دیگری است که یک انتخاب عالی برای پوست‌های مستعد آکنه باشد. علاوه بر این خاصیت ضدالتهابی روغن جوجوبا به کاهش قرمزی ناشی از روزاسه و سایر شرایط خشکی پوست کمک می‌کند.

برای استفاده از روغن جوجوبا روی پوست صورت‌ تان، ابتدا پوست‌تان را کاملا با شوینده و تونر تمیز کنید. سپس با پنبه و یا پد آرایشی چند قطره روغن جوجوبا را روی کل صورت‌تان ماساژ دهید. توصیه می‌کنیم این کار را قبل از استفاده از هرگونه کرم، لوسیون و حتی سایر موادی که برای درمان آکنه استفاده می‌کنید (مانند روغن درخت چای)، انجام دهید؛ زیرا در این حالت روغن جوجوبا مانند یک حامل برای مواد دیگر عمل کرده و آن‌ها را به لایه‌های عمیق‌تر پوست‌تان می‌رساند. برای تاثیر بیشتر و درمان سریع‌تر آکنه، روزاسه یا اگزمای پوست‌تان می‌توانید این دستورالعمل را دو بار در روز تکرار کنید تا از خواص بی نظیر روغن جوجوبا برای پوست تان بهره مند شوید.

کاهش چین و چروک پوست

از جمله خواص روغن جوجوبا بر پوست نرمی و لطافت بخشیدن به آن و جوان‌تر به نظر رسیدن شماست. در واقع رادیکال‌های آزاد محیطی باعث آسیب‌های پوستی و پیری زودرس آن می‌شوند. روغن جوجوبا با خواص آنتی اکسیدانی خود اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و مانع ایجاد چین و چروک می‌شوند. همچنین این روغن سرشار از آمینواسیدهایی است که ساختمان اصلی کلاژن را می‌سازند. حتی برخی افراد برای درمان چروک چشم از این روغن استفاده می‌کنند.

بنابراین مصرف جوجوبا روی پوست، باعث سفت شدن پوست و در نتیجه کاهش پیدایش خطوط مشخص و چروک‌های پوستی و بهبود کلی بافت و رنگ، و افزایش کشسانی پوست می‌شود؛ تا حدی که گفته شده این روغن می‌تواند خطوط و چین و چروک را تا 25 درصد کاهش دهد. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری از این درمان بگیرید، بهتر است چند قطره روغن جوجوبا را با مرطوب کننده معمول‌تان ترکیب و سپس مصرف کنید.

التیام تبخال

یکی دیگر از خواص روغن جوجوبا که برای پوست کاربرد دارد، خاصیت التیام بخشی آن برای زخم و تبخال‌های پوستی است. روغن‌های بسیاری مانند روغن درخت چای و روغن نعناع به بهبود تبخال و حتی به از بین رفتن آن کمک می‌کنند. اما توجه داشته باشید که این روغن‌ها را حتما باید با حامل مناسبی رقیق کرد؛ وگرنه واکنش‌های آلرژیکی ایجاد می‌کنند. یک ماده بسیار مناسب برای رقیق کردن این روغن‌ها، روغن جوجوباست.

البته از خواص روغن جوجوبا میتوان به درمان تبخال هم اشاره کرد. در واقع ماده فعال اکثر کرم‌ها و پمادهای تبخال، دوکوزانول است که روغن جوجوبا به طور طبیعی حاوی این ترکیب درمانی است. دوکوزانول موجود در روغن جوجوبا، از رسیدن ویروس تبخال به سلول‌های سالم پوست جلوگیری می‌کند و از این طریق مانع پخش شدن این ویروس در نقاط دیگر پوست شما می‌شود. برای درمان تبخال خود کافی است یک سواب پنبه‌ای را به کمی روغن درخت چای (یا روغن نعناع) رقیق شده با روغن جوجوبا آغشته کنید و آن را روی تبخال بمالید.

پاک کننده طبیعی آرایش صورت

خواص روغن جوجوبا تنها به کاربردهای بهداشتی و درمانی آن مربوط نمی‌شود و حتی اگر هیچ کدام از مشکلات فوق را نداشته باشید، باز هم برای شما کاربرد خواهد داشت. با استفاده از این روغن می‌توانید یک آرایش پاک کن خانگی بسازید. در واقع روغن جوجوبا یک پاک کننده طبیعی فوق العاده برای پوست شماست که کمک می‌کند تمام مواد آرایشی، ذرات گرد و غبار و باکتری‌ها از روی صورت‌تان پاک شوند. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، این روغن بسیار سبک بوده و احساس چربی روی پوست شما ایجاد نمی‌کند.

برای این که از خواص روغن جوجوبا بهره مند شوید، تنها کافی است چند قطره از روغن را روی کل صورت و لب‌های‌تان ماساژ دهید و یک دقیقه صبر کنید. سپس دستمال یا حوله نرمی را با آب گرم مرطوب کرده و آرایش‌تان را به آرامی پاک کنید. پاک کردن آرایش چشم‌ها را به مرحله آخر موکول کنید تا روغن زمان کافی برای حل کردن مواد آرایشی این قسمت داشته باشد. البته از آن جایی که چشم‌ها عضو حساسی هستند بهتر است برای پاک کردن آرایش چشم‌تان با این روغن احتیاط کنید. با این وجود ناگفته نماند که روغن جوجوبا برای دور چشم هم خواص درمانی دارد و هم می‌تواند به بهبود و رفع تیرگی دور چشم شما کمک کند. در نهایت صورت‌تان را خشک کرده و بقیه مراحل روتین مراقبت از پوست‌تان، شامل استفاده از شوینده و تونر و… را انجام دهید؛ هرچند روغن جوجوبا به اندازه کافی پوست‌تان را آبرسانی خواهد کرد.

پاک کردن آرایش با روغن جوجوبا

مضرات روغن جوجوبا

با تمام خواص روغن جوجوبا بر پوست و مو، این روغن کاملا بدون هیچ عارضه جانبی نیست. بیشترین عارضه روغن جوجوبا، واکنش‌های آلرژیک است. مصرف این روغن برای خانم‌های باردار و شیرده ممنوعیت خاصی ندارد (چه بسا این افراد تمایل داشته باشند ترک‌های بعد از حاملگی خود را با روغن جوجوبا درمان کنند). اما به طور کلی در بعضی افراد ممکن است باعث بروز حساسیت‌هایی مانند قرمزی و خارش شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما قبل از مصرف این روغن، آن را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه کوچکی از بازوی‌تان تست کنید.

همچنین از آن جایی که روغن جوجوبا سرشار از اسید اولئیک است، از مصرف آن به صورت خوراکی اجتناب کنید و فقط از خواص روغن جوجوبا به صورت استفاده موضعی بهره مند شوید؛ چرا که خوردن روغن جوجوبا ممکن است باعث بروز آسیب‌های قلبی و یا مشکلات جدی‌تری شود. علاوه بر این اسید اولئیک می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوستی شما شود. در این صورت به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید، بسته شدن منافذ پوست‌تان منجر به ایجاد جوش‌های جدید خواهد شد.

سوالات متداول درمورد بهترین خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو

ایا جوجوبا میوه است؟

جوجوبا یک درختچه جنگلی و بادوام است که در بیابان‌های مناطق جنوب غربی آمریکا و شمال غرب مکزیک رشد می‌کند. از دانه‌های این درختچه، روغن جوجوبا استخراج می‌شود که گاه به صورت خالص و گاهی پس از تصفیه به مصرف می‌رسد.

آیا جوجوبا همان عناب است؟

خیر. به دلیل شباهت روغن عناب و روغن جوجوبا برخی افراد این دو گیاه را با هم اشتباه می‌گیرند؛ در حالی که این گیاهان کاملا با هم متفاوت هستند.

روغن جوجوبا برای چی خوبه؟

این روغن طبیعی فوق العاده به حفظ سلامت و افزایش زیبایی پوست و موهای شما کمک می‌کند. این روغن یک نرم کننده و آب رسان قوی و در عین حال طبیعی برای پوست و موهاست. همچنین بسیاری از مشکلات مو مانند ریزش موها و نازکی ضخامت تار مو را درمان می‌کند. علاوه بر این روغن جوجوبا برای درمان مشکلات پوستی کاربردهای بسیاری از جمله درمان تبخال، اگزما، آکنه و روزاسه دارد. در این مقاله مفصلا توضیح دادیم که این معجزه طبیعت چطور جان تازه‌ای به پوست و موهای شما می‌بخشد.

مشخصات روغن جوجوبا اصل چیست؟

اولین راهکار تشخیص اصل بودن روغن جوجوبا، تست بوی این روغن است. روغن جوجوبای خالص و ارگانیک عطر و بویی ندارد و یا عطر آن بسیار ملایم است. همچنین رنگ روغن جوجوبا بسته به تصفیه شدن یا نشدن آن متفاوت است. روغن جوجوبا تصفیه نشده طلایی یا زرد رنگ است ولی انواع تصفیه شده این روغن (که البته کیفیت کمتری نسبت به روغن جوجوبا خالص دارد)، بدون رنگ و شفاف است. روغن جوجوبا اصل کاملا شفاف بوده و هیچ ناخالصی ندارد؛ بنابراین در ته ظرف آن هیچ رسوبی نباید دیده شود. همچنین توجه داشته باشید که روغن جوجوبا سریعا جذب پوست می‌شود. برای تست این مورد انگشت‌تان را به کمی روغن جوجوبا آغشته کرده و انگشت‌ها را به هم بمالید. در این حالت و در صورت اصل بودن محصول، هیچ گونه چسبندگی نباید احساس کنید.

چگونه روغن جوجوبا تهیه کنیم؟

شما می‌توانید اصل این روغن را از عطاری‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری و آن را به صورت خالص برای پوست و موهای خود استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا را با روغن نارگیل، بادام و یا زیتون ترکیب کرده و از مزایای ترکیب این روغن‌های طبیعی بهره مند شوید. همچنین ساده‌ترین راه این است که محصولاتی را تهیه کنید که حاوی روغن جوجوبا هستند. حدود 75% از محصولات پوست و مو روغن جوجوبا دارند؛ البته به شرطی که از اصل بودن این محصولات مطمئن باشید.

 

منابع:

healthline

ogee

prevention