عطر زدن در دوران شیردهی

آیا عطر زدن در دوران شیردهی ضرری متوجه نوزاد می‌کند؟ آیا عطر زدن در دوران شیردهی توسط مادران ممنوع است؟ بسیاری از بانوان در دوره بارداری و حتی پس از تولد فرزندشان نیز از محصولات در قالب دئودورانت، ادکلن و عطر استفاده نمی‌کنند. آن‌ها بر این باورند که ترکیبات موجود در عطرها برای سلامت نوزاد یا خودشان مضر است و به همین علت بیشتر احتیاط می‌کنند.

اما آیا واقعاً عطر زدن در دوران شیردهی برای مادر و نوزاد مضر است؟ در این بخش قصد داریم در اینباره صحبت کنیم و در این خصوص اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه خواهید فهمید که آیا عطر زدن در دوران شیردهی خطر دارد یا نه و اگر مضر نیست مادران بهتر است از کدام محصولات استفاده کنند؟

آیا عطر زدن در دوران شیردهی ممنوع است؟

سوال مهم در دوره بارداری این است که آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری خطر دارد؟ بعد از این دوران، مادران با چالش جدیدی مواجه می شوند و به این فکر می‌کنند که آیا عطر زدن در دوران شیردهی ممنوع است؟ آیا استفاده از عطر در این دوران خطری متوجه آن‌ها و فرزندشان می‌کند یا خیر.

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. به طور کلی، به شما توصیه می‌شود که از عطر زدن در این دوران اجتناب کنید. اما منظور از عطر زدن در دوران شیردهی تنها محصولاتی که در قالب عطر عرضه می‌شوند، نیست. در حقیقت هر محصول آرایشی و بهداشتی که حاوی ترکیبات عطری باشد، در این مقوله می‌گنجد. بنابراین به شما توصیه می‌شود، اگر در دوره شیردهی هستید از مصرف محصولاتی همچون عطر، ادکلن، لوسیون‌ها و حتی صابون‌ها و شامپوهای خیلی معطر بدن خودداری کنید.

آیا عطر زدن در دوران شیردهی ممنوع است؟

ممکن است بپرسید تفاوت بین قبل از بارداری و پس از زایمان چیست و چرا عطر زدن در دوران شیردهی منع می‌شود؟ در این خصوص باید بگوییم که برخی از عطرها و لوازم آرایشی حاوی ترکیبات و مواد شیمیایی بسیار مضر هستند. دلیل اینکه عطر زدن در این دوران منع می‌شود، قدرت انتقال ترکیبات شیمیایی به نوزاد است.

بسیار از این مواد و ترکیبات شیمیایی موجود در عطر، ادکلن و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی قدرت جذب به بدن دارند. پس اگر مقداری از ترکیبات شیمیایی موجود در عطر وارد بدن مادر شود، پس از شیردهی به نوزاد منتقل خواهند شد.

آیا زدن همه عطرها در دوران شیردهی ممنوع است؟

با وجود اینکه بیشتر متخصصین و پزشکان به مادران توصیه می‌کنند، تا پایان دوره شیردهی از محصولات حاوی ترکیبات عطری استفاده نکنند، اما مصرف برخی از آن‌ها خطرناک و مضر نیست. چند مارک عطر وجود دارد که برای مادران شیرده بی‌خطر هستند و عطر زدن در دوران شیردهی برای بانوان را امکان پذیر می‌کنند.

آیا زدن همه عطرها در دوران شیردهی ممنوع است؟

آیا بوی عطر برای نوزاد ضرر دارد؟

پاسخ آسان و کاملاً واضحی برای این سوال وجود ندارد. به طور کلی، بهترین کار این است که مادران شیرده از عطر زدن در این دوران خودداری کنند. حتی برخی از متخصصین توصیه می‌کنند مادران شیرده از لباس‌هایی که قبلاً آغشته به ترکیبات عطر شده‌اند نیز استفاده نکنند. جالب است بدانید که حتی شوینده‌ صابونی یا شامپویی که برای شستشوی پوستتان استفاده می‌کنید نیز ممکن است در این گروه قرار بگیرد.

عطرها حاوی مواد شیمیایی به نام فتالات هستند و دقیقاً یکی از دلایل منع عطر زدن در دوران شیردهی، بارداری و حتی قبل از آن همین ماده شیمیایی مضر است. در ادامه 3 دلیل منع استفاده از عطر در این دوران را می خوانید.

1. خطر عطر زدن در دوران شیردهی به دلیل فتالات

فتالات به طور کلی برای سلامت تمام افراد مضر است، اما مادران شیرده و نوزادان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل اینکه به شما می‌گویند از عطر زدن خودداری کنید این است که فتالات می‌دهد ریسک ابتلا به سرطان سینه و دیگر اختلالات سلامتی در زنان شیرده را افزایش دهد.

آیا فتالات وارد بدن نوزاد می‌شود؟

برخی از شواهد قابل توجه درمورد فتالات سبب می‌شود که تاکید برای عدم عطر زدن در دوران شیردهی بیشتر شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند مواد شیمیایی تحت عنوان فتالات می‌توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند. البته این تحقیقات قطعی نیستند، ولی با وجود این نگرانی‌هایی ایجاد می‌کنند.

به همین علت بهتر است که عطر زدن در دوران شیردهی را فراموش کرده و به پس از پایان دوران شیردهی موکول کنید. در اینصورت هم ایمنی مادر و هم ایمنی و سلامت نوزاد حفظ می‌شود.

آیا فتالات وارد بدن نوزاد می‌شود؟

2. تحریک پوست نوزاد پس از مصرف عطر؛ عطر زدن ممنوع!

یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل منع عطر زدن در دوران شیردهی حساسیت نوزاد به عطر و دئودورانت است. ممکن است مادر درگیر عوارض ناشی از مصرف عطر و دوئودورانت نشود، اما پوست نوزاد بسیار حساس است و احتمالاً در تماس با ترکیبات این قبیل محصولات دچار حساسیت می‌شود.

3. آلرژی تنفسی نوزاد در اثر استفاده از عطر در دوران شیردهی

سومین دلیل منع عطر زدن در دوران شیردهی این است که دستگاه تنفسی نوزاد فوق‌العاده در معرض خطر قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که کم‌ترین مقدار ترکیبات شیمیایی که سبب بروز آلرژی تنفسی در نوزاد شود، او را در معرض خطر حملات تنفسی قرار می‌‌دهد. بنابراین بهترین و ایمن‌ترین کار این است که عطر زدن در دوران شیردهی را متوقف کرده و پس از پایان دوران شیردهی از محصولات خوشبو کننده مورد علاقه خود استفاده کنید.

آیا تنها مادر نوزاد از عطر زدن منع می‌شود؟

خیر. با وجود اینکه مرتباً به مادران توصیه می‌شود از عطر زدن در دوران شیردهی اجتناب کنند، اما این قانون شامل حال پدر و نزدیکان نوزاد نیز می‌شود. نوزاد ممکن است در طول روز علاوه‌بر مادر در آغوش خواهر، برادر، پدر و دیگر اعضای نزدیک خانواده قرار بگیرد. بنابراین اگر شما از عطر و ادکلن استفاده کرده باشید ریسک بروز حساسیت در نوزاد را افزایش می‌دهید.

چنانچه از عطر و ادکلن استفاده کردید، عاقلانه‌ترین کار این است که از در آغوش گرفتن و بیش از حد نزدیک شدن به نوزاد خودداری کنید.

آیا تنها مادر نوزاد از عطر زدن منع می‌شود؟

آیا عطر زدن در دوران شیردهی رفتار نوزاد را تغییر می‌دهد؟

شواهدی وجود دارد که نشان میدهد عطر زدن در دوران شیردهی می‌تواند ضمن ایجاد حساسیت پوستی و آلرژی تنفسی، بر رفتار نوزاد نیز اثر بگذارد. ترکیبات شیمیایی موجود در عطر می‌تواند نوزاد را نسبت به بوی عطر حساس کرده، سبب کج خلقی و همچنین کولیک شدن او شود.

آیا تمام عطرها حاوی فتالات هستند؟

در خصوص عطر و محصولات حاوی ترکیبات عطری این سوال مطرح می‌شود، که آیا قانون عدم عطر زدن در دوران شیردهی شامل حال تمام محصولات عطری می‌شود؟ پاسخ به این سوال خیر است. اما چرا و چگونه یک محصول را می‌توانیم استفاده کنیم و یک محصول را نه؟

دلیل اینکه می‌گوییم عطر زدن در دوران شیردهی در مواردی منع نمی‌شود، این است که برخی از عطرها حاوی فتالات نیستند و خطری برای مادر و نوزاد ندارند. با این حال، بسیاری از برندهای معروف همچنان بر مصرف فتالات در تولید عطر و ادکلن اصرار دارند، چراکه فتالات ماندگاری عطرها را افزایش می‌دهد.

تغییر خلق و خوی نوزاد در اثر عطر

فتالات چیست؟

تا به اینجا گفتیم که یکی از دلایل منع عطر زدن در دوران شیردهی وجود ماده‌ای شیمیایی در عطرها به نام فتالات است. اما چرا انقدر پزشکان و متخصصین اطفال و زنان در مقابل این ماده جبهه می‌گیرند؟ بهتر است آگاهی خود را در خصوص این ماده شیمیایی افزایش دهید، تا خیلی راحت تر از توصیه پزشک خود تبعیت کنید!

فتالات انواع متفاوتی دارد. فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که در بسیاری از محصولات، از جمله لوازم آرایشی، عطر و برخی از لوازم بهداشتی بکار گرفته می‌شوند. برخی از فتالات‌ها سبب بهبود بوی محصول می‌شوند و برخی نیز به افزایش ماندگاری بوی محصول کمک می‌کنند، که این دسته دوم در عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. فتالات‌ها همچنین به عنوان مختل کننده غدد درون ریز شناخته شده‌اند، به این معنی که می‌توانند با سیستم هورمونی بدن تداخل داشته باشند. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی در دوره بارداری و شیردهی شود.

عوارض بوی عطر برای نوزاد و مادر در معرض ترکیبات فتالات

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم فتالات‌ها خود دلیل منع عطر زدن در این دوران محسوب می‌شوند. دلایل مضر بودن فتالات عبارتند از:

  • بروز آسیب در روند تولید مثل و مختل کردن فرآیند طبیعی باروری.
  • ایجاد تغییرات و اختلالات هورمونی شدید در گذر زمان و با مصرف بیش از حد محصولات حاوی فتالات.
  • بروز مشکلات رشدی در نوزاد و کودک.

حال مادران می‌پرسند حالا که فتالات در عطر وجود دارد، عطر زدن در دوران شیردهی صد در صد مضر است؟ خیر. همانگونه که توصیه کردیم شما می‌توانید برای حفظ سلامت خود و فرزند عزیزتان از محصولاتی استفاده کنید که حاوی فتالات نیستند. سعی کنید مارک‌های عطری را انتخاب کنید که در تولید عطرهای خود از فتالات استفاده نمی‌کنند.

عوارض قرار گرفتن نوزاد و مادر در معرض ترکیبات فتالات

چگونه بفهمم عطر من فتالات دارد؟

احتمالاً برای بانوانی که همیشه از عطر و ادکلن تا پیش از تولد نوزادشان استفاده کردند خیلی سخت است که عطر زدن در دوران شیردهی را متوقف کنند. پس برای این گروه توصیه‌ای داریم. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، بهتر است که از عطر زدن به طور کل اجتناب کنید. با وجود این برخی از برندها اکنون شروع به تولید عطر ایمن و بدون فتالات کرده‌اند که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما چگونه بفهمیم عطر ما حاوی فتالات نیست؟

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بفهمید عطرتان فتالات دارد یا خیر، بررسی فهرست مواد تشکیل دهنده محصول است. فتالاتها معمولاً به عنوان BzBP، DBP یا DEHP در فهرست ترکیبات محصول ذکر می‌شوند. دقت کنید نبودن این اصطلاحات در فهرست ترکیبات محصول دقیقاً به این معنا نیست که حتماً فاقد فتالات است.

برخی از شرکت‌ها یا برندهای تولید کننده عطر و محصولات آرایشی و بهداشتی مجبور نیستند، نام چنین ترکیباتی را در فهرست ترکیبات محصول خود ذکر کنند. چرا که خریدار بیش از اشتیاق برای دانستن این موضوع دوست دارد درباره مواد تشکیل دهنده عطر و رایحه‌هایش بداند و فهرست محصول را نیز برای این منظور در نظر گرفته می‌شود.

راه دیگر برای فهمیدن اینکه آیا عطر شما دارای فتالات است یا خیر، جستجوی سریع در گوگل برای نام عطر و فتالات است. به احتمال زیاد، اطلاعات زیادی در مورد خطرات سلامتی مرتبط با این ترکیبات شیمیایی پیدا خواهید کرد.

در دوران شیردهی چه عطرهایی بزنیم؟

چند مارک عطر و ادکلن وجود دارد که برای مادران شیرده بی‌خطر هستند. از جمله برندهایی که فرصت عطر زدن در دوران شیردهی را برای مادران فراهم می‌کنند می‌توان به Nursery اشاره نمود. این برند عطر و لوسیون فاقد فتالات، پارابن و مواد شیمیایی مضر تولید می‌کند و در این خصوص کاملاً به فکر سلامت مادران و نوزادان بوده است.

دیگر محصول عطری که مادران می‌توانند استفاده کنند و خیالشان راحت باشد، روغن عطر تغذیه کننده زنبور عسل است. این روغن عطر ماده‌ای طبیعی است و اصلاً برای مادر و نوزاد مضر نیست. این روغن عطر عاری از مواد شیمیایی مضر است و حاوی مواد طبیعی همچون بابونه و اسطوخودوس است که به دلیل اثرات آرام بخش برای نوزاد نیز مفید است.

در دوران شیردهی چه عطرهایی بزنیم؟

از دئودورانت‌های ایمن استفاده کنید

اگر از عطر زدن در دوران شیردهی واهمه دارید و نگران سلامت نوزاد خود هستید، توصیه می‌کنیم از دئودورانت‌های ایمن استفاده کنید. این دئودورانت‌ها از مواد طبیعی همچون روغن نارگیل و آلوئه ورا تهیه می‌شوند. چنین دئودورانت‌های به مبارزه با باکتری‌های ایجاد کننده بو می‌پردازند، در حالی که فاقد مواد شیمیایی خشن یا عطرهای مصنوعی هستند.

فقط اگر به دنبال چنین دئودورانتی هستید، حتماً در هنگام خرید برچسب محصول را بخوانید و مطمئن شوید که ترکیبات آن برای شیردهی و فرزند شما مضر نیست. در مقاله دیگری مفصلا توضیح داده ایم که دئودورانت چیست.

بهترین عطرها و دئودورانت‌های بی‌خطر برای دوران شیردهی

برخی از مادران کاملاً قید عطر زدن در این دوران را میزنند، چراکه نمیدانند کدام محصول واقعاً مضر نیست و ترکیبات شیمیایی ندارد. اگر واقعاً نمی‌توانید بدون عطر مورد علاقه خود زندگی کنید، چند برند وجود دارند که برای مادران شیرده محصولات بی‌خطر تولید می‌کنند. این عطرها همه با مواد ایمن ساخته شده‌اند که به کودک شما آسیبی نمی‌رساند.

اگر عطر زدن در این دوران برای شما تبدیل به یک معضل شده است و به دنبال یک عطر یا دئودورانت ایمن برای دوران شیردهی هستید، توصیه می‌کنیم از فهرست زیر کمک بگیرید:

  • دئودورانت بدون عطر بسیار نرم کننده آلبا بوتانیکا
  • استیک دئودورانت بدون عطر Babyganics
  • دئودورانت جامد نامرئی بدون عطر و فاقد آلومینیوم Solimo
  • روغن عطر مغذی Burt’s Bees Mama Bee
  • دئودورانت مایع راک رول آن کیس مای فیس، بدون عطر
  • دئودورانت بدون بو ماندگار Tom’s of Maine

این محصولات حاوی ترکیبات ایمن هستند، به فرزند شما آسیب وارد نمی‌کنند و با مصرف آن‌ها نباید از عطر زدن در دوران شیردهی بترسید.