چگونه با درمان سلولیت پوستی زیباتر داشته باشیم ؟

به فرورفتگی و برآمدگی های روی ران پا، باسن و شکم که شبیه به پوست پرتقال است سلولیت گفته می شود. اگر از سلولیت رنج می برید بدانید که تنها نیستید، بررسی ها نشان می دهد که بین ۸۵ تا ۹۸ درصد خانم ها سلولیت دارند. برای درمان سلولیت راهکارهای زیادی وجود دارد که البته نمی توان گفت که هیچ کدام موجب رفع سلولیت به صورت کامل می شوند اما نتایج شگرفی خواهند داشت.

سلولیت چیست؟

بافت چربی که در ناحیه ای از بدن به صورت موضعی تجمع می کند را سلولیت می گویند. این توده های چربی اغلب در باسن، ران و شکم زن ها دیده می شود. این تجمع بد شکل در زیر پوست و به خاطر اختلال در سوخت و ساز بدن اتفاق می افتد. در این پدیده سلول های چربی در کیسه های بین رشته لایه های بافت پیوندی پوست وجود دارند، جمع می شوند. رشته ها قابل گسترش نیستند به همین خاطر با بالا رفتن وزن به پوست فشار می آورند. چربی ها که از شکل نرمال خود خارج شده اند به داخل فشار می آورند و شکل پرتقالی را روی پوست ایجاد می کنند.

علت شایع بودن بیشتر سلولیت در زنان هرمون استروژن است. این هرمون موجب می شود که چربی در اندام های تحتانی زنان جمع شود. سلولیت یک بیماری یا عارضه نیست اما بسیاری به دنبال از بین بردن سلولیت هستند.

سلولیت چیست و درمان آن

چه عواملی موجب ایجاد سلولیت می شوند؟

تحقیقات نشان می دهد که عوامل زیادی در بروز سلولیت های پوستی نقش دارند. مهم ترین آن ها عوامل ژنتیکی و جنسیت هستند. ژنتیک یکی از شاخص هایی است که در محل ذخیره چربی ها و ایجاد سلولیت اثر گذار است و در واقع اگر شخصی در خانواده شما سلولیت داشته باشد احتمال بروز آن در پوست شما نیز زیاد خواهد بود.

همان طور که گفتیم هورمون های زنانه عامل مهمی در تشکل سلولیت هستد که استفاده از قرص های ضد بارداری هرمونی نیز می توانید در افزایش ابتلا به آن موثر باشد. رژیم و برنامه غذایی نا مناسب از جمله مصرف غذاهای فرآوری شده، نوشیدن کم آب، غذاهای کنسروی، نوشابه، انواع سس، چربی های ناسالم، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی های الکلی و نان سفید همه موجب بروز سلولیت می شوند. تناسب اندان و داشتن رژیم غذایی متعادل علاوه بر نقش پر رنگش در سلامتی به بهود و درمان سلولیت نیز کمک می کند.

در مقابل اضافه وزن و چاقی بافت چربی را در بدن افزایش می دهند و موجب ایجاد فشار هرچه بیشتر بر روی بافت های همبند پوست می شوند. بالا رفتن سن یکی دیگر از پارامترهای بروز سلولیت در پوست است. اگرچه خانم های جوان نیز به سلولیت دچار می شوند اما بالا رفتن پوست با افزایش چربی، شل شدن عضله ها،‌کاهش کلاژن و الاستین پوست همراه هست که همگی موجب بیشتر شدن سلولیت ها می شوند. استرس و خستگی نیز موجب ایجاد التهاب در بدن می شوندکه در سطح سلولی می تواند عامل بروز سلولیت باشد.

در ادامه راه کارهای درمان سلولیت پا را بررسی می کنیم.

رفع سلولیت با ورزش

اولین سوالی که پیش می آید این است که آیا سلولیت با ورزش از بین می رود؟ باید بگوییم که کاهش وزن موثرترین راهکار برای درمان سلولیت و کاهش چربی ها است. اگر کاهش وزن با ورزش نیز همراه باشد قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت. البته عکس این قضیه نیز صادق است و با ورزش به تنهایی نیز شاهد تغییرات بر روی پوستتان خواهید بود. توجه داشته باشید که ورزش برای درمان سلولیت معجزه نمی کند و نتیجه کار را آهسته و به مرور زمان مشاهده خواهید کرد. تمرینات ورزشی خود را باید مداوم انجام دهید. برای از بین بردن سلولیت با ورزش به سراغ کدام ورزش ها برویم؟

بافت چربی که در ناحیه هایی مانند ران، باسن و شکم به صورت موضعی ایجاد می شود را سلولیت می نامند.

۱- گرم کردن

قبل از انجام هر ورزشی باید بدنتان را گرم کنید و سرعت گردش خونتان را بالا ببرید. انواع نرمش، دویدن‌، دوچرخه سواری یا هر چیزی که خودتان تمایل دارید را حداقل ۱۰ دقیقه انجام دهید تا بدنتان به اصطلاح گرم شود.

۲- حرکت اسکات

اسکات یا اسکوات تمرینی استقامتی است که عضله های چهارسر ران و همسترینگ در پشت ران را تقویت می کند. اسکات را می توانید با دمبل یا بدون آن انجام دهید. اگر تازه ورزش کردن را شروع کرده اید بهتر است در ابتدا، کار را بدون دمبل آغاز کنید و کم کم به سراغ وزنه های سنگین تر بروید. برای انجام اسکات باید بایستید و پاهایتان را کمی بیش از عرض شانه باز کنید. باسن، زانو و قوزک پا را به آهستگی خم کرده و به سمت پایین بروید. بدنتان را در حالت طبیعی حفظ کنید و پایتان را به داخل یا خارج نچرخوانید. پس از این که زانویتان به ۹۰ درجه رسید توقف کنید و البته دقت کنید که زانویتان از نوک انگشتانتان جلو تر نرود و در یک راستا باشند.

اسکات برای درمان سلولیت

۳- حرکت لانچ برای درمان سلولیت

حرکت لانچ (Lunge) باسن، عضلات پا و قدرت بدنی شما را تقویت کرده و برای تعادل بدن نیز مناسب است. اگر مبتدی هستید به بدن خود فشار زیادی وارد نکنید و کار را بدون وزنه آغاز کنید. در ابتدا هر دو پا درگیر می شوند با تمرین و حفظ تعادل فقط پای جلوی و در انتها باسن و پا درگیر خواهند بود. برای انجام لانچ بایستید و یک پا را جلوتر از پای دیگر بگذارید. زانوهای خود را خم کرده و تا حد امکان کمرتان را صاف نگهدارید. از پنجه پای پشت برای بلند شدن استفاده کنید. سپس حرکت را برای پای دیگر تکرار نمایید. می توانید حرکت را با هالتر یا دمبل نیز انجام دهید.

۴-طناب زدن

از بین بردن سلولیت با طناب زدن یکی دیگر از راه های درمانی پیش رو است. ورزش های هوازی به گردش خون در بدن کمک می کنند و سموم بدن زودتر دفع می شوند. برای نتیجه بهتر باید هفته ای حداقل ۳ بار طناب بزنید و این کار را ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

۵- حرکات پله (استپ آپ)

برای رفع سلولیت با ورزش حرکات پله نیز به شما کمک می کنند. حرکت پله از رو به رو بر روی عضلات چهار سر ران و حرکت پله از طرفین بر روی عضلات باسن تاثیر می گذارند. برای انجام آن به پله یا سکویی با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۴ سانتی متر نیاز دارید. در صورت تمایل می توانید از دمبل یا هالتر نیز استفاده کنید. رو به روی پله صاف بایستید پای راست و سپس پای چپ را روی نیمکت قرار دهید. سپس با همان پایی که رو پله رفته‌ اید به آرامی از پشت پایین بیایید. این حرکت را یکی در میان برای هر پا تکرار کنید.

برای انجام استپ از بغل نیز باید موازی استپ صاف بایستید و پایی که کنار استپ قرار دارد را به آرامی بر روی آن قرار دهید. سپس پای دیگر را لحظه‌ ای روی استپ گذاشه و در گام بعدی به پایین بیایید. پس از تمام شدن یک ست حرکت را از سمت دیگر تکرار کنید.

در آخر تمریناتتان حتما تمرینات کششی را برای سرد کردن بدن انجام دهید تا دچار دردهای عضلانی نشوید. فراموش نکنید که سرد کردن بدن برای داشتن انگیزه و انرژی کافی در ادامه مسیر ضروری است.

 درمان خانگی سلولیت

برای درمان سلولیت در منزل نیز راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از رایج ترین و موثرترین آن ها را بیان می کنیم. پیش از مصرف هر یک از ماسک های زیر بر روی پوست کمی از آن را روی دست خود بمالید و حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید تا از نداشتن حساسیت به آن ها مطمئن شوید.

۱- استفاده از برس خشک

برس های بدن که با استفاده از الیاف طبیعی ساخته می شوند یکی از ساده ترین راه های درمان سلولیت هستند. در حین برس کشیدن گردش خون در این نواحی از بدن بالا رفته و سموم بدن سریع تر دفع می شوند. قبل از انجام کار بررسی کنید که هم پوستتان و هم برس کاملا خشک باشند و در ادامه کار را به مدت ۵ دقیقه ادامه دهید. روی چربی ها را به آرامی برس بکشید. می توانید هر روز قبل از حمام رفتن برس زدن را انجام دهید. پس از گذشت چند ماه نتیجه کاملا مشهور خواهد بود.

یکی از ساده ترین روش های درمان سولیت ، انجام حرکات ورزشی مخصوص مانند اسکات است.

۲- سرکه سیب

سرکه سیب خواص زیادی دارد و برای لاغری و کاهش قند خون از آن استفاده می شود. مواد پروبیوتیک و آمینو اسیدهای موجود در آن به هضم غذا و زدودن سموم بدن کمک می کند. مواد معدنی، پتاسیم، منیزیم و کلسیم موجود در آن نیز به برطرف کردن سلولیت منجر می شود. برای استفاده لازم است که یک لیوان سرکه را با دو لیوان آب مخلوط کنید و سپس کمی عسل به محلولتان اضافه نمایید. محلول را روی قسمت های سلولیتی پوستتان بگذارید و نیم ساعت صبر کنید. در آخر پوستتان را با آب گرم بشویید. این کار را باید روزی یک بار انجام دهید. برای تاثیر بهتر پس از این که محلول را به پوستتان زدید، ناحیه را با پلاستیک بپوشانید و رویش حوله ای گرم قرار دهید. نوشیدن سرکه سیب همراه با عسل نیز به نتیجه زودتر رفع سلولیت کمک می کند

۳- روغن نارگیل برای درمان سلولیت

روغن نارگیل هم با کمک به گردش خون در بدن به درمان سلولیت کمک می کند. برای مصرف آن باید یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و مخلوط حاصل را بر روی نواحلی سلولیتی پوستتان بمالید و حدود یک ربع آن را مالش دهید. این کار را می توانید تا دو بار در روز تکرار نمایید و توجه داشته باشید که تا یک ساعت پس از استفاده در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. همچنین می توانید برای آگاهی از خواص روغن نارگیل برای پوست به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه نمایید.

۴- خاک رس سبز و جلبک دریایی

شاید شما هم از فواید خاک رس سبز برای پوست مطلع باشد. خاک رس سبز سلول های مرده پوست را از بین می برد و چربی ها را جذب می کند، این گونه بافت های ارتباطی تقویت می شوند. از طرفی برای بالا بردن گردش خون نیز مفید است.

جلبک دریایی نیز عامل سم زدایی، بهبود بافت پوست و درمان سلولیت است. می توانید جلبک دریایی را به تنهایی یا همراه با خاک رس سبز مصرف کنید. برای درمان جداگانه با جلبک دریایی سه قاشق غذا خوری از آن را با یک چهارم فنجان نمک دریایی و روغن زیتون مخلوط کنید و روی نواحی سلولیتی پوستتان بمالید. پس از ۱۰ دقیقه پوستتان را با آب ولرم بشویید. بهتر است از پس از شستش پوست از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. می توانید درمان را روزی یکبار انجام دهید.

برای استفاده از ماسک جلبک دریایی و خاک رس سبز یک چهارم فنجان خاک رس و جلبک دریایی را مخلوط کنید. سپس یک چهارم فنجان آب لیمو ترش تازه، سه قاشق غذاخوری آب جوش و کمی عسل نیز به آن ها اضافه کرده تا خمیری نرم حاصل شود. هنگام استفاده کرم را به صورت دایره ای روی قسمت های سلولیتی پوست مالش دهید و سپس با پلاستیک رویش را بپوشانید، بعد از نیم ساعت محل را با آب گرم شست و شو دهید. این کار را هفته ای یک بار تکرار کنید تا به نتیجه مطلوبتان برسید.

۵- پودر قهوه برای درمان سلولیت

پودر قهوه به پاک کردن سلول های مرده و تولید دوباره سلول ها کمک می کند و نوعی اسکراب طبیعی برای پوست به حساب می آید. یک چهارم فنجان قهوه را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و سپس ۳ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید تا کرمی خمیری حاصل شود. مقداری از کرم را بر روی بخش های سلولیتی پوست با فشار محکم ماساژ دهید. کار را چند دقیقه ادامه دهید و سپس پوستتان را با آب ولرم بشویید.

درمان را باید هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. توجه داشته باشید که می توانید اضافه کرم را در شیشه ای در بسته نگهداری کنید و نیازی نیست که قبل از هر بار استفاده دو باره آن را درست کنید.

پودر قهوه برای سلول های مرده

سایر راه های درمان سلولیت

به خاطر تقاضای بالای افراد برای لاغری تکنولوژی به این بخش از زندگی نیز نفودد کرده و راه کارهای مدرنی را برای کاهش وزن به ویژه به صورت موضعی ارائه کرده است. در اغلب این روش سوخت و ساز بدن تحریک شده و میزان مصرف چربی در سلول ها افزایش می یابد. از طرفی گردش خون افزایش یافته و سموم موجود در زیر پوست توسط خون، لنف و کلیه دفع می شود.

  • لاغری موضعی با کویتیشن

در روش کویتیشن بیمار بستری نمی شود و بیهوشی در کار نیست. این دستگاه چربی درون سلولی را به وسیله آنزیم ها به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد تجزیه می‎کند. گلیسرول محلول در آب بوده و وارد گردش خون می شود. سلول هایی که به انرژی نیاز دارند آن را از خون جذب کرد و متابولیسم انجام می شود. اسیدهای چرب نیز به کبد رفته و برای سوخت و ساز استفاده می شوند. این روش به قدری قدرمتند است که تا سه ماه پس از درمان شاهد ادامه روند کاهش وزن خواهید بود.

  • لاغری موضعی با دستگاه RF

دستگاه RF یک روش غیرتهاجمی دیگر برای لاغری بدون جراحی و درد است که با استفاده از امواج رادیویی چربی های موضعی شکسته می شوند. چربی ها باید با استفاده در سوخت و ساز بدن دفع شوند به همین دلیل توصیه می شوند که همزمان با درمان RF‌ ورزش را نیز انجام دهید. پس از استفاده از RF‌ اغلب شاهد کاهش ۱ الی ۳ سایز در افراد مختلف هستیم. استفاده از آن برای هیچ یک از نواحی بدن محدودیت نداشته و می توان بر روی مناطق سلولیتی پوست از جمله ران، باسن و شکم استفاده شود. بسته به ناحیه مورد نظر و حجم چربی برای افراد در هر دوره ۸ تا ۱۲ جلسه درمانی با RF‌ تجویز می شود.

برای درمان سلولیت می توان از روش های خانگی یا درمان های نوین پزشکی استفاده کرد.

  • جوانسازی و لاغری پوست با دستگاه MIDAS

تکنولوژی MIDAS یا Ice RF روش جدیدتری است که بدون ایجاد هرگونه درد و خونریزی به لاغری موضعی و جوان سازی پوست کمک می کند. این دستگاه توان تولید گرمای زیادی را دارد و به عمق پوست نفوذ کرده و چربی ها را می سوزاند. از جمله فواید آن باید به کاهش میزان چربی، لیفتینگ پوست و جوانسازی، از بین بردن غبغب، تناسب اندام، درمان سلولیت پا، درمان منافذ باز پوستی و درمان افتادگی باسن و سینه اشاره کرد. دوره های درمان آن اغلب ۶  جلسه ای به صورت هفته ای یکبار تکرار می شود که البته به حجم توده چربی افراد و ناحیه مد نظرشان بستگی دارد.

  • کرم کافئین و رتینول

متاسفانه هیچ کرم و محصولی نمی تواند درمان قطعی سلولیت را تضمین کند اما کرم کافئین و رتینول یکی از کارآمد ترین کرم های تجویزی است. یکی از خواص کافئین افزایش جریان خون زیر پوست است که باعث می شود تا چربی های پوست تخلیه شوند. کافئین به شکل موضعی نسبت آب به چربی پوست را تغییر می دهد و شکل ظاهری پوست را بهبود می بخشد. از طرفی رتینول ضخامت پوست را در نواحی دارای سلولیت افزایش می دهند. برای دیدن نتیجه باید استفاده از کرم را حداقل ۶ ماه ادامه دهید. در نظر داشته باشید که رتینول عوارضی چون خشکی پوست، قرمزی و لایه برداری به همراه دارد و موجب حساس شدن پوست در مقابل آفتاب می شود.

استفاده همزمان از کرم های ضد سلولیت با ورزش و رژیم های غذایی تاثیر بسیاری در درمان سلولیت خواهد داشت و نتیجه بهتری خواهید گرفت.

منابع

aad