درمان گل مژه

همانطور که می دانید یکی از عوارض استفاده از لوازم آرایشی آلوده و غیر استاندارد، گل مژه است. زمانی که پلک چشم دچار التهاب و تورم و قرمزی می شود به اصطلاح گل مژه رخ می دهد. این اتفاق در اثر عفوت پلک به وجود می آید. این مشکل علاوه بر خارش و دردی که دارد، باعث به هم خوردن زیبایی چشم های شما می شود. اما برای درمان گل مژه چه باید کرد؟ نگران نباشید. در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به شما خواهیم گفت که گل مژه چیست و بهترین روش ها برای خوب شدن گل مژه را به شما آموزش می دهیم. موضوعات مورد بحث در این مقاله به شرح زیر است:

  • گل مژه چیست
  • علل بروز گل مژه
  • علائم گل مژه
  • درمان خانگی گل مژه چشم

گل مژه چیست و چگونه درمان می شود؟

گل مژه، برجستگی های ریز ، قرمز و دردناکی هستند که با ظاهری شبیه جوش و در لبه خارجی یا داخلی پلک ظاهر می شوند. پلک شما غدد چربی کوچکی در اطراف مژه ها دارد. آسیب به پوست، ذرات گرد و غبار، آلودگی یا روغن باعث مسدود شدن این غدد می شود. زمانی که مجاری این غدد مسدود شود، باکتری ها در این غدد رشد می کنند و باعث ایجاد تورم التهاب و عفونت در آن ناحیه و در نتیجه ایجاد گل مژه می شوند. گل مژه می تواند همزمان روی یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد. گل مژه معمولاً مشکلی جدی ایجاد نمی کند و تاثیری در بینایی ندارد، به همین خاطر روش درمان گل مژه کار سختی نیست، بلکه نیازمند به رسیدگی مداوم و صبر است.

گل مژه چیست

علل بروز گل مژه

قبل از اینکه سریع ترین درمان گل مژه را معرفی کنیم، باید علت این مشکل را تشخیص دهید. از عمده ترین دلایل گل مژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چشم های خود را با دست های نشسته یا آلوده، لمس کنید.
  2. از لنزهای تماسی آلوده استفاده کنید یا هنگام برداشتن لنز تماسی دست هایتان را ضدعفونی نکرده و نشسته باشید.
  3. پس از بازگشت به خانه و قبل از خواب آرایش چشمخود را پاک نکنید.
  4. از لوازم آرایش فاسد و قدیمی یا تاریخ گذشته یا متفرقه استفاده کنید.
  5. بلفریت، التهاب مزمن در لبه پلک داشته باشید.
  6. به روساکا، بیماری پوستی که با قرمزی صورت همراه است، مبتلا باشید.

نشانه و علائم گل مژه

موارد زیر شایع ترین علائم و نشانه های گل مژه به شمار می روند:

  • وجود یک توده در پلک بالا یا پلک پایین
  • ورم و التهاب در ناحیه ای از پلک ها
  • درد
  • قرمز شدن ناحیه
  • حساس به لمس شدن
  • پوسته پوسته شدن حاشیه پلک
  • احساس سوزش در چشم
  • ناهموار شدن پلک
  • تاری دید
  • افزایش مخاط چشم

گاهی اوقات حوادث و مشکلات جزئی ممکن است منجر به مشکلات پیچیده و بزرگی شود. توصیه می کنیم بلافاصله برای درمان گل مژه سریع با یک چشم پزشک (چشم پزشک و جراح) صحبت کنید ، به خصوص وقتی با یکی از مشکلات زیر روبرو شدید:

  • بسته شدن چشم به دلیل تورم بیش از حد
  • قرمزی دور چشم
  • تغییرات یا اختلالات بینایی
  • تورم بیش از سه هفته ادامه داشته باشد.
  • بازگشت گل مژه به داخل چشم یا خونریزی آن
  • ریزش مژه
  • قرمز شدن سفیدی چشم
  • گل مژه در پایین پلک ها و نزدیک بینی باشد
  • ترشح چرکی بیش از حد از چشم خارج شود
  • تب بالاتر از 100 درجه فارنهایت
  • اشک ریختن بیش از اندازه
  • قرمزی مداوم در سطح چشم
  • وجود علائم درد
  • ایجاد مجدد گل مژه بعد از بهبود، به خصوص اگر در ناحیه قبلی ظاهر شود
  • دوبینی
  • تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن یا گوش ها

اگر علائم فوق را دارید ، به سرعت با یک چشم پزشک مشورت کنید، اگر چشم پزشک نمی تواند علت گل مژه را ارزیابی کند ، به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. پس از مشورت با پزشک در صورتی که گل مژه شما خفیف بود، روش هایی که در ادامه به شما آموزش می دهیم می تواند به درمان گل مژه در خانه کمک زیادی کند.

چگونه گل مژه را درمان کنیم؟

در صورتی که گل مژه شما خفیف بود و قصد داشتید آن را با روش های خانگی درمان کنید، می توانید محبوب ترین درمان های خانگی که در ادامه برای از بین بردن گل مژه چشم را به شما آموزش می دهیم، را امتحان کنید.

درمان خانگی گل مژه پلک پایین و بالا با کمپرس آب گرم

یکی از موثرترین راه های از بین بردن گل مژه کمپرس گرم است. در حقیقت حرارت و گرما موجب می شود چرک به سطح پوست برسد و گل مژه به سادگی تخلیه شود. همچنین می توانید از یک حوله تمیز کمک بگیرید و آن را در آب گرم بخیسانید و روی چشم خود قرار دهید. این کار را چندین بار در روز و به مدت 5 الی 10 دقیقه انجام دهید. سپس ناحیه را به آرامی ماساژ دهید تا غددی که مسدود شده اند باز و تخلیه شوند.

کمپرس آب گرم

درمان گل مژه با شامپو بچه

همانطور که گفته شد یکی از شایع ترین دلایل بروز گل مژه پاک کردن نادرست چشم از آلودگی ها و لوازم آرایشی است. به همین خاطر برای درمان خانگی گل مژه پلک بالا باید محیط چشم را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید. برای این کار می توانید از شامپو کودک استفاده کنید.

برای رفع گل مژه با شامپو بچه، کافی است چند قطره از آن را داخل یک فنجان آب گرم (نه جوش) بریزید به خوبی مخلوط کنید تا شامپو درون آب حل شود، سپس یک پنبه تمیز یا یک پد بهداشتی را در محلول آب و شامپو کودک بخیسانید و به وسیله آن تمام نواحی گل مژه و اطراف آن را به خوبی و به آرامی تمیز کنید. پس از این کار کمپرس آب گرم را به مدت 5 تا 7 دقیقه در ناحیه مورد نظر نگه دارید. برای درمان گل مژه لازم است تا چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

لازم به ذکر است که این روش برای درمان خانگی گل مژه در کودکان هم موثر است.

شامپو بچه

درمان گل مژه با چای کیسه ای

می توانید به جای کمپرس گرم از چای کیسه ای گرم استفاده کنید. چای سیاه به خوبی تورم را کاهش می دهد و دارای خواص ضد باکتری است. برای استفاده از این روش جهت از بین بردن گل مژه باید دقیقاً مانند نوشیدن چای، چای کیسه ای را درون یک لیوان آب جوش قرار دهید. اجازه دهید تا چای کیسه ای مقداری خنک شود و سپس آن را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی پلک خود بگذارید. برای هر چشم از یک چای کیسه ای جداگانه استفاده کنید.

استفاده از کیسه چای سبز هم بسیار توصیه می شود. چراکه چای سبز دارای خواص ضد التهاب و آنتی باکتریالی بسیار قوی است.

همچنین جالب است بدانید که از چای سبز کیسه ای برای از بین بردن سیاهی زیر چشم هم استفاده می کنند.

چای کیسه ای برای درمان گل

درمان سریع گل مژه با زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده ای مفید به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتریالی است و به تسکین گل مژه کمک می کند. همچنین این ماده عفونت را از بین می برد. به همین خاطر در درمان گل مژه سفت شده بسیار موثر است.

مصرف منظم زردچوبه باعث کاهش درد، تورم و التهاب می شود.

زردچوبه

اما برای استفاده از زردچوبه برای رفع گل مژه چشم چه باید کرد؟

روش اول: درمان گل مژه خانگی با آب زردچوبه

یک قاشق غذا خوری زردچوبه را با دو فنجان آب در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. محلول را برای چند دقیقه بجوشانید تا این که مقدار محلول زردچوبه و آب به نصف مقدار اولیه تبدیل شود. سپس محلول را از روی اجاق بردارید و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. با یک پنبه یا پد بهداشتی تمیز آغشته به محلول به دست آمده، ناحیه گل مژه و اطراف آن را ماساژ دهید و سپس چشم هایتان را با آب شستشو دهید.

این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید تا زمانی که گل مژه شما برطرف شود.

روش دوم: درمان گیاهی گل مژه با شیر زردچوبه

نوشیدن یک لیوان شیر زردچوبه به تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع روند بهبودی کمک می کند. برای استفاده از این روش کافی است یک قاشق غذاخوری زردچوبه را در یک فنجان شیر گرم حل کنید. هر شب قبل از خواب شیر زردچوبه را بنوشید تا زمانی که گل مژه شما رفع شود.

درمان گل مژه با عسل

استفاده از عسل برای درمان گل مژه یکی از قدیمی ترین و در عین حال کاربردی ترین روش ها به شمار می آید. عسل دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و ضد آلرژی است که برای بیماری های پوستی و عفونی به خصوص گل مژه مفید است. این ماده دارای خواص نرم کنندگی قوی است و باعث حفظ رطوبت پوست می شود که این موضوع به تسریع راه درمان گل مژه چشم کمک می کند.

برای از بین بردن گل مژه زیر چشم باید سه قاشق غذاخوری عسل را با دو فنجان آب گرم ترکیب کنید. عسل را درون آب بریزید و به خوبی هم بزنید تا حل شود. سپس یک پنبه تمیز را به محلول آغشته کنید و آن را به ناحیه آسیب دیده بمالید و ناحیه گل مژه را با آن شستشو دهید. لازم است این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان گل مژه با عسل

پیاز 

پیاز خواص ضد التهابی و ضد باکتری دارد و از آن در ماسک های خانگی بسیاری به خصوص در درمان وزی مو استفاده می شود. اگرچه استفاده از پیاز می تواند باعث تحریک و سوزش ناحیه آسیب دیده شود، اما روند بهبودی را سریع تر می کند. پیاز درد ناشی از گل مژه را به خوبی کاهش می دهد، اما احتمال دارد آن را کامل از بین نبرد. برای درمان فوری گل مژه چشم با استفاده از پیاز باید به روش زیر عمل کنید:

ابتدا یک پیاز را به شکل حلقه ای برش بزنید و برای چند دقیقه روی گل مژه بگذارید. باید این کار را روزی دو بار تکرار کنید. روش دیگر استفاده از پیاز، خرد كردن آن است به گونه ای که در اثر خرد کردن پیاز، آب آن در فضا پخش شود و اشک شما در بیاید. با این کار گرد و غباری که باعث ایجاد عفونت شده است، از بین می رود و درد به خوبی کاهش می یابد.

پیاز برای درمان گل مژه

دانه گیشنیز

دانه های گشنیز دارای خواص ضد التهابی هستند و در کاهش درد، قرمزی، تورم بسیار تاثیر گذارند. این دانه ها باعث می شوند در مدت زمان کمی حس بهتری داشته باشید.

برای رفع گل مژه با استفاده از دانه گیشنیز باید یک قاشق چای خوری گیشنیز را با یک فنجان آب درون ظرفی ریخته روی اجاق بگذارید تا بجوشد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود. در آخر از این محلول برای شست و شوی چشم خود استفاده کنید تا گل مژه شما درمان شود. 

تخم گیشنیز

آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای پوست بی شمار است. آلوئه ورا سرشار از خواص ضد باکتری و ضد التهابی است، به همین خاطر در رفع سریع گل مژه و درمان سریع گل مژه داخل چشم بسیار موثر است. این گیاه باعث کاهش قرمزی، التهاب، تورم و درد ناشی از چشم می شود. همچنین ناحیه آسیب دیده را تسکین می دهد و فرآیند التیام را سرعت می بخشد.

به منظور رفع التهاب پلک و گل مژه با استفاده از آلوئه ورا، کافی است برگ آلوئه ورا را ببرید، ژل آن را استخراج کنید و به ناحیه آسیب دیده بمالید، به آرامی آن ناحیه را ماساژ دهید. سپس بعد از 20 تا 30 دقیقه چشم ها را با آب ولرم بشویید و با یک حوله تمیز صورت خود را خشک کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا

برگ گیاه گواوا

برگ های گواوا دارای اثربخشی و قدرت شفابخشی طبیعی بسیار زیادی است و به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتری، ضد التهابی و آنتی اکسیدان باعث کاهش درد و التهاب گل مژه می شود و سرعت بهبود آن را بیشتر می کند.

برای از بین بردن گل مژه با گیاه گواوا باید چهار برگ از گیاه گواوا را در ظرفی حاوی آب گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید. سپس برگ گواوا را درون پارچه ای گرم، تمیز بپیچید و اجازه دهید خنک شود. سپس برگ گواوا را روی پلک هایتان بمالید برای هر چشم از برگی جداگانه استفاده کنید. 5 الی 7 دقیقه صبر کنید سپس چشم هایتان را بشویید. این کار را باید روزی سه الی چهار بار تکرار کنید.

برگ گیاه گواوا

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر توضیحات لازم را در خصوص این که گل مژه چگونه درمان میشود، دادیم. حال قطعا می دانید برای گل مژه چشم چکار کنیم. اولین توصیه ما در خصوص این مشکل مشورت با یک چشم پزشک است تا وضعیت وخامت و علت مشکل شما را به خوبی بررسی کند. سپس برای رفع گل مژه درمان خانگی را امتحان کنید. راهکارهای خانگی که در این مقاله معرفی شدند، در تسریع دوره بهبود گل مژه بسیار موثرند. همچنین می توانید از وازلین برای گل مژه سفت شده استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم تا زمانی که گل مژه شما خود به خود از بین برود، سعی کنید:

  • از لوازم آرایشی به خصوص در ناحیه چشم اطراف چشم استفاده نکنید.
  • از تماس دست آلوده با این ناحیه بپرهیزید.
  • پس از تماس دست با این ناحیه دست هایتان را به خوبی بشویید
  • در صورتی که چشم هایتان ضعیف است و از لنز های تماسی استفاده می کنید، در این دوره به جای لنز از عینک کمک بگیرید.
  • به هیچ عنوان گل مژه را فشار ندهید و نترکانید، این کار باعث پخش شدن عفونت در نواحی دیگر و در داخل چشم شما می شود و بسیار خطرناک است. اجازه دهید گل مژه با روش های گفته شده خود به خود سر باز کند و تخلیه شود.
  • برای پاک کردن پلک می توانید از دستمال مرطوب‌ پاک کننده استفاده کنید. بهتر است برای جلوگیری از تحریک این ناحیه از دستمال مرطوب معطر استفاده نکنید.
  • باید در این دوره از چشم‌ها در برابر گرد و غبار، دود و انواع آلودگی محافظت کنید و فقط با آب خالص و تمیز چشم ها را شستشو دهید.

سوالات متداول

 

تفاوت مژه و ژاله چشم چیست؟

مژه ها و ژاله چشم به قدری شبیه هستند که اغلب این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند. با این حال، این دو بیماری پلک کاملاً متفاوت هستند. هر دو حالت می توانند باعث تورم و قرمزی شوند، اما ژاله چشم معمولاً بدون درد است و احتمال دارد دوره بهبودی آن بیشتر از دوره رفع گل مژه طول بکشد.

آیا می توان گل مژه را فشار داد یا ترکاند؟

این کار بسیار اشتباه است، می تواند به پلک ها آسیب برساند و عفونت را به سایر قسمت های چشم منتقل کند و مشکلاتی همچون سلولیت (عفونت بافتی) و ورم ملتحمه را ایجاد کند. از راههای درمان گل مژه که در این مقاله گفته شد، استفاده کنید و اجازه دهید که گل مژه به طور طبیعی سر باز کند، تا از این عوارض جدی پیشگیری کنید. اگر علائم شما از بین نرفت و بهبود نیافت، باید برای داروی گل مژه به پزشک مراجعه کنید.

آیا گل مژه واگیر دار است؟

باکتری هایی که باعث بروز گل مژه می شوند، تقریباً در بدن همه انسان ها وجود دارند. با صرف نظر از سن، همه ما حتی بدون تماس هرگونه آلودگی خارجی با پلک ها، مستعد زدن گل مژه هستیم. با این حال، اگر گل مژه دارید، از تماس دست خود با چشم یا دست دیگران خودداری کنید تا افراد دیگر را از ایجاد گل مژه و سایر عفونت های چشمی دور نگهدارید. بهتر است چشم و دست خود را تمیز نگه دارید و اجازه ندهید شخص دیگری از بالش، ملافه یا حوله شما استفاده کند.

آیا گل مژه مشکلات بینایی ایجاد می کند؟

خیر، گل مژه معمولاً مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.