مهمترین نشانه های لوازم آرایش فاسد را بشناسیم

امروزه یکی از مسائلی که توسط خانم ها نادیده گرفته می شوند، توجه به تاریخ انقضا لوازم آرایشی می باشد. این در حالی است که محصولات آرایشی هم مانند مواد غذایی تاریخ انقضا دارند و استفاده از هر گونه لوزام آرایش فاسد، عوارض سخت و جبران ناپذیری را برای ما به دنبال خواهد داشت. از کجا بفهمیم لوازم آرایش ما فاسد شده است؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد. اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید، مطالعه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید، چرا که این بخش از مجله زیبایی میس و مستر در ابتدا به مهم ترین نشانه های لوازم آرایش فاسد می پردازد و در پایان نیز به این مسئله اشاره دارد که استفاده از محصولات آرایشی تاریخ گذشته و فاسد چه بلایی بر سر پوستمان می آورد.

نشانه های لوازم آرایش فاسد چیست؟

شناخت نشانه های فاسد شدن لوازم آرایشی از آن جایی ضرورت می یابد که استفاده از هر گونه لوازم آرایشی فاسد در نهایت به مشکلات پوستی ختم می شود. در ادامه این بخش، 6 نشانه لوازم آرایش فاسد معرفی می گردد که به کمک آن به راحتی می توانید، آن دسته از لوازم آرایشی خود که فاسد شده اند را تشخیص دهید و از سایر لوازم خود جدا نمایید.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی

ساده ترین نشانه های لوازم آرایش فاسد ، اتمام تاریخ انقضای آن هاست. بنابراین همواره باید قبل از استفاده از هر گونه لوازم آرایشی، تاریخ انقضا آن را چک کنید. تاریخی که روی محصولات با عنوان تاریخ انقضا نوشته می شود، برای زمانی است که آن مواد در بهترین و استانداردترین شرایط نگهداری شده باشد. بر این اساس ممکن است، یک محصول آرایشی قبل از آن که تاریخ انقضایش سر برسد، به دلیل نگهداری نادرست فاسد شود. با این وجود بسیار کم پیش می آید که روی بسته بندی تمامی لوازم آرایشی تاریخ انقضا قید شود و فقط روی جعبه آن عددی روی یک تصویر کاسه قید شده که نشان دهنده این است که به محض باز کردن پلمپ محصول تا چه مدت می توان از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده، لوازم آرایش فاسد شده و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده نمود.

اینجا ممکن است این سوال در ذهنتان مطرح شود که اگر روی بسته بندی لوازم آرایشی خریداری شده نه تنها تاریخ انقضا ذکر نشود، بلکه مدت زمان استفاده هم قید نشده باشد، از کجا باید بدانیم عمر لوازم آرایشی مان چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب طول عمر هر یک از لوازم آرایشی ذکر شده است. دقت کنید که تاریخ های ذکر شده تنها برای زمانی است که هر کدام از این لوازم آرایشی برای اولین بار از پلمپ خارج و مورد استفاده قرار گرفته باشند. پس از گذشت این مدت زمان، هر کدام از این لوازم آرایش فاسد و غیرقابل استفاده هستند.

انواع لوسیون بدن: 12  ماه

مدادهای چشم: 2  سال

مدادهای ابرو: 2  سال

انواع رژ لب و مداد لب: 2 سال

انواع رژگونه: 2  تا 3  سال

انواع سایه چشم: 2  تا 3  سال

پنکک: 2  تا 3 سال

انواع ژل های بهداشتی و شامپو: 2  تا 3  سال

انواع کرم های صورت: اگر بسته بندی آن به شکل کاسه ای باشد، 9  ماه و اگر به صورت پمپی یا تیوپی باشند، 12  ماه

انواع کرم روز و شب: 6  تا 9  ماه

پاک کننده آرایش چشم و صورت: 6  تا 9  ماه

انواع اسکراب و لایه بردار: 6  تا 9  ماه

انواع ماسک مرطوب کننده و پاک کننده: 6  تا 9  ماه

انواع کرم ضدقرمزی پوست : 8  ماه

انواع کرم پودر: 9  ماه

لاک ناخن: 1  تا 2  سال

ریمل مژه و ابرو: 3  ماه

کرم های پوشاننده سیاهی و تیرگی دور چشم: 3  تا 6  ماه

تاریخ انقضای محصولات آرایشی

تلاش کنید تا به هیچ عنوان از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

تغییر رنگ لوازم آرایشی

یکی دیگر از نشانه های لوازم آرایش فاسد ، تغییر رنگ آن ها می باشد. تغییر رنگ نشانه مشخصی است که لوازم آرایشی شما منقضی شده و حتی رشد باکتریایی را هم تجربه کرده است. این تغییر رنگ عمدتا در اثر قرارگیری محصولات آرایشی در معرض نور خورشید و روشنایی به وجود می آید. بنابراین اگر پس از گذشت مدت زمانی از باز کردن درب کرم پودر یا هر کدام از لوازم آرایشی دیگرتان، شاهد تغییر رنگ غیر طبیعی آن ها بودید، حتی اگر هنوز از تاریخ مصرف آن باقی مانده باشد، بدون شک آن کرم پودر فاسد شده و باید از مصرف آن خودداری کرد.

البته لازم به ذکر است، در طول مدت استفاده از هر گونه لوازم آرایشی ممکن است، شاهد تغییر رنگ آن ها شوید که این مسئله بسیار طبیعی است و از نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش نیست. چیزی که می تواند نگران کننده باشد، تغییر رنگ غیر طبیعی محصولات آرایشی است.

فاسد شدن لوازم آرایشی

تغییر بافت لوازم آرایشی

به جرئت می توان مهم ترین نشانه لوازم آرایش فاسد را تغییر شکل و بافت محصولات آرایشی دانست. همه ما شکل طبیعی و اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی را می شناسیم. بر همین اساس می توانیم هر گونه تغییر در انسجام و شکل آن شامل سفت و خشک شدن ماده، چسبنده شدن آن، جدا شدن روغن و آب از بافت اصلی، شل و رقیق شدن آن را که از نشانه های اصلی فاسد شدن لوازم آرایشی هستند، را شناسایی کنیم. بنابراین شما هم اگر در بافت لوازم آرایشی خود هر کدام از موارد مذکور را مشاهده کردید، نسبت به سالم بودن لوازم آرایشی خود شک کنید و مطمئن باشید که آن ها به هر علتی فاسد شده اند. به عنوان مثال خشک شدن ریمل، خط چشم یا سفت شدن رژ لب به گونه ای که رنگدانه های آن روی لب ننشیند، همگی نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش هستند. همچنین ایجاد لایه های گچی روی محصولات پودری نظیر پنکیک، سایه و.. نشان دهنده منقضی شدن آن لوازم هستند. تغییر بافت در محصولات آرایشی مایع مانند خشک شدن، گلوله گلوله شدن و سفت شدن نیز نشانه ای از فاسد شدن لوازم آرایش است.

نشانه های لوازم آرایش فاسد

تغییر بوی محصولات آرایشی

اغلب لوازم آرایشی رایحه ای مطبوع و دلپذیر دارند که این عطر خوش در طول مدت استفاده و به مرور زمان، کم و کمتر می شود. زمانی که محصولات آرایشی منقضی می گردند، بوی ناخوشایندی از آن ها به مشام می رسد. هنگامی که لوازم آرایش فاسد می شوند، به دنبال آن یکپارچگی شیمیایی محصول نیز از بین می رود و منجر به انتشار بوی نامطبوع و آزاردهنده ای می گردد. بنابراین جدی گرفتن تغییر بوی لوازم آرایشی که جزو اصلی ترین نشانه های لوازم آرایش فاسد می باشد، کمک می کند تا از مصرف هر گونه محصول فاسد خودداری نماییم. به عنوان مثال حتی وقتی بهترین مارک ریمل هم فاسد می شود، بویی مشابه با بوی گازوئیل از آن به مشام می رسد. رژ لب ها دارای مواد روغنی شکل هستند و به همین علت در صورت فاسد شدن بوی روغن مانده به خود می گیرند و دیگر رایحه و عطر خوش اولیه را ندارند.

تغییر بوی محصولات آرایشی

تشخیص لوازم آرایش فاسد از روی نشانه های پس از استفاده از آن ها

یکی دیگر از نکاتی که با توجه به آن می توانید به فاسد یا سالم بودن لوازم آرایشی خود پی ببرید، بررسی نشانه هایی است که ممکن است پس از استفاده از آن ها با آن رو به رو شوید. به عنوان مثال هنگامی که لوازم آرایش فاسد مانند کرم پودر را روی پوست خود می زنید، به وضوح خواهید دید که کرم پودر به خوبی قبل روی پوست پخش نمی شود و به زیبایی روی صورت نمی نشیند. پس از آن نیز شاهد خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست صورت خود خواهید بود. همچنین استفاده از یک ریمل منقضی، باعث ایجاد احساس سنگینی و به هم چسبیدگی مژه هایتان می شود و در پاک کردن ریمل های فاسد از روی مژه ها هم مشکل خواهید داشت. در مورد خط چشم های فاسد نیز به این ترتیب است که در صورت استفاده، آن ها به درستی روی پوست نمی نشینند و خیلی سریع هم شروع به ریزش می کنند و همین مسئله جلوه ناخوشایندی به آرایش صورت شما می بخشد.

روش تشخیص لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته

مشاهده نقاط و لکه های سیاه یا خاکستری روی سطح لوازم آرایشی

بدون شک تمامی لوازم آرایشی در معرض آلودگی قرار دارند، اما آن دسته از محصولات آرایشی که سطح وسیع تری دارند مانند کرم هایی که بسته بندی آن ها به شکل تیوپی و پمپی نبوده و به شکل کاسه ای است یا آن محصولاتی که بهره بردن از آن ها مستلزم استفاده از انواع پدها و براش های آرایشی می باشند، در معرض آلودگی های میکروبی بیشتری هستند و به راحتی می توانند باکتری ها را روی سطح خود پرورش دهند. حال اگر هر نوع باکتری یا قارچی روی سطح هر کدام از لوازم آرایشی رشد کند، منجر به تشکیل نقاط و لکه هایی به رنگ های سیاه یا خاکستری می شود. بنابراین اگر این لکه ها را روی هر کدام از لوازم آرایشی خود نظیر کرم پودر ها یا حتی رژ لب ها و مدادهای لب مشاهده کردید، باید بدانید که این موارد از نشانه های لوازم آرایش فاسد بوده و لوازم شما دیگر قابل استفاده نمی باشند.

لوازم آرایش فاسد

تغییر بوی محصولات یکی از نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش است.

عوارض استفاده از لوازم آرایش فاسد

اکنون که با نشانه های لوازم آرایش فاسد آشنا شدید، زمان آن رسیده تا از عوارض ناخوشایندی که استفاده از این گونه مواد به دنبال دارند، هم آگاهی پیدا کنید. لذا در ادامه این مطلب به 4 مورد از مهم ترین آن ها اشاره کوتاهی خواهد شد.

تیرگی و کدری پوست

یکی از شایع ترین عوارض و نشانه های استفاده از لوازم آرایش فاسد ، از بین رفتن سفیدی و شفافیت پوست و به دنبال آن تیرگی و کدری پوست می باشد.

همانطور که می دانید، لوازم آرایشی حاوی مقادیری مواد نگهدارنده در فرمولاسیون خود هستند. زمانی که لوازم آرایش به هر دلیلی فاسد شوند، این مواد نگهدارنده روی پوست اثرات مخربی می گذارند. یکی از این اثرات تحت شعاع قرار دادن شفافیت پوست است که در نهایت منجر به تیره شدن و کدری آن خواهد شد.

التهابات پوستی

یکی از مهم ترین عوارض استفاده از لوازم ارایش فاسد، التهابات پوستی می باشد. از آن جایی که مولکول های سازنده محصولات آرایشی در اثر فاسد شدن تفکیک می شوند، می توانند التهابات پوستی بسیاری مانند قرمزی، برآمدگی، خارش، تاول و ورم کردگی را برای پوست به وجود آوند.

عوارض استفاده از لوازم ارایش فاسد

آکنه، جوش و عفونت های پوستی

در اثر استفاده از محصولات آرایشی تاریخ مصرف گذشته روی پوست، انواع باکتری ها جذب آن ها می شوند که همین باکتری ها زمینه را برای تشکیل هر نوع آکنه و جوش فراهم می آورند. همچنین تجمع باکتری ها روی پوست می تواند، موجب ابتلا به عفونت های پوستی مختلفی شود. لوازم آرایش فاسد به راحتی می توانند منافذ پوست را بسته و به همین دلیل هم مانع از اکسیژن رسانی و خروج باکتری ها شده و شرایط را برای به وجود آمدن انواع جوش مهیا نمایند.

قرمزی، خارش و حساسیت های چشمی

خطرناک ترین عوارض و نشانه های لوازم آرایش فاسد می تواند مربوط به استفاده از ریمل های تاریخ مصرف گذشته باشد؛ چرا که ریمل با حساس ترین عضو یعنی چشم در ارتباط است و عوارضی که برای چشم به وجود می آورد، می تواند غیر قابل جبران باشد. ریمل ها در طول مدت مصرف خود، مدام باز و بسته می شوند. در اثر باز شدن درب آن ها، اکسیژن روی مواد تشکیل‌دهنده ریمل تاثیر گذاشته و کاری می‌کند که باکتری‌ها درون آن جمع شوند. باکتری ها درون ریمل رشد می کنند و در اثر استفاده از آن می‌توانند باعث قرمزی، خارش یا حتی گاهی ورم و گل مژه در ناحیه چشم‌ها شوند.

سوالات متداول در رابطه با لوازم آرایش فاسد

همواره سوالات بسیاری در رابطه با نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش مطرح است که در ادامه به چهار مورد از رایج ترین آن ها پاسخ داده می شود.

چگونه می توان طول عمر لوازم آرایشی را طولانی تر کرد و از فاسد شدن آن جلوگیری نمود؟

یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای جلوگیری از فاسد شدن لوام آرایشی انجام داد این است که آن ها را در جای خشک و خنک و به دور از نور، گرما و رطوبت نگه دارید. هوای گرم باعث افزایش رشد باکتری ها می شود که همین رشد باکتری ها باعث می شود، لوازم آرایش فاسد شوند. بنابراین ترجیحا محصولات آرایشی خود را در یخچال نگه دارید.
دومین اقدام در راستای افزایش طول عمر لوازم آرایشی این است که بعد از مصرف هر کدام از محصولات آرایشی درب آن‌ها را محکم ببندید، در غیر این صورت احتمال اکسیده شدن محصولات افزایش می‌یابد.
سومین کاری که فاسد شدن لوازم آرایشی را به تعویق می اندازد، شستشوی زود به زود براش ها و پدهای آرایشی می باشد، چرا که این ابزارها منبع بسیاری از آلودگی ها هستند که آن را به لوازم آرایشی منتقل می کنند.

آیا می توان از کرم ضد آفتابی که سال گذشته خریده‌ایم، هنوز هم استفاده کنیم؟

توصیه متخصصان در رابطه با بهترین ضد آفتاب خارجی این است که پس از پایان فصل گرم سال، کرم ضد آفتاب خود را دور بیندازید، چرا که خیلی کم پیش می آید در زمستان افراد از کرم ضدآفتاب استفاده کنند و بدون شک در طول این مدت تمامی ترکیبات موثر کرم در پیشگیری از آسیب‌ رسانی اشعه ‌های ماورای ‌بنفش خورشید به پوست بی اثر می شوند. پس کرم ضد آفتاب را باید سالانه تعویض کرد.

از کجا بفهمم تاریخ مصرف عطر یا ادکلن ما به اتمام رسیده است؟

عطر و ادکلن نیز مانند لوازم آرایش در هنگام فاسد شدن دارای نشانه های خاص خود هستند. رنگ عطر و ادکلن های فاسد تغییر کرده و از قبل تیره تر می شوند. همچنین بافت آن ها نیز دچار تغییراتی می گردند. به این شکل که دیگر انسجام قبل را ندارند و مواد از همدیگر جدا شده اند. روش دیگر برای شناخت منقضی شدن این گونه محصولات، بوی آن هاست. عطرهای فاسد رایحه خوش اولیه خود را از دست می دهند و با تغییر بوی عجیبی مواجه می شوند.

چگونه می توان تشخیص داد کرم پودر خراب شده است؟

یکی از نشانه های لوازم آرایش فاسد این است که اگر کرم پودر شما به هر علتی سفت شده، سطح روی آن روغن بسته، یا بوی نامطبوعی به خود گرفته و رنگ آن نیز به مانند همیشه نیست و به سمت رنگ شکلاتی سوق پیدا کرده باشد، قطعا کرم پودرتان فاسد شده است. حال اگر متوجه هیچ یک از این تغییرات نشدید، ولی هنگامی که مقداری از آن را روی پوست خود زدید، متوجه شدید که کرم به راحتی روی پوست پخش نشده و به خوبی قبل روی پوست نمی نشیند، دیگر مطمئن باشید که کرم پودرتان خراب شده و زمان آن رسیده که آن را دور بیندازید.

کلام آخر

شما اکنون و با مطالعه این مطلب و با آشنایی با نشانه های لوازم آرایش فاسد توانایی این را دارید تا سالم یا خراب بودن هر کدام از لوازم آرایشی خود را تشخیص دهید. همچنین با شناختی که در رابطه با عوارض لوازم آرایش فاسد به دست آوردید، می دانید که قطعا باید آن ها را دور بیندازید و به هیچ عنوان از آن ها استفاده نکنید.امیدواریم از مطلب امروز مجله زیبایی میس و مستر نهایت استفاده را ببرید. چنانچه هر گونه تجربه ای در این زمینه داشتید که می توانست ما و سایر کاربران را یاری دهد، خوشحال می شویم آن را از طریق قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت تمایل این مطلب را با دوستان و عزیزان خود به اشتراک بگذارید.

منابع

thehealthy