راش پوستی چیست

راش پوستی چیست؟ پاسخ به این سوال می توان  باعث از بین رفتن مشکلات بخش زیادی از افراد شود.  راش پوستی، لکه‌های قرمز رنگ در نقاط مختلف پوست است که می تواند با خارش همراه باشد و بسیار دردناک شود. راش بعضی وقت‌ها می تواند ملتهب و یا پوسته پوسته نیز باشد. در این مقاله به هر انچه باید از این بیماری بدانید می پردازیم

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • دلایل ایجاد راش پوستی چیست؟
  • نشانه‌های راش پوستی در کودکان چیست؟
  • درمان‌های خانگی برای راش پوستی

 

دلایل ایجاد راش پوستی چیست؟

در پاسخ  به سوال دلایل ایجاد راش پوستی چیست، باید گفت بدن انسان ویژگی‌های بسیار زیادی دارد. یکی از این ویژگی‌ها، امکان مشاهده نمود بیرونی برای بیماری‌های داخلی است. یعنی ممکن است تغییرات هورمونی و.. در نهایت به ایجاد راش پوستی بیانجامد در اینجا تمامی فرضیه‌های ممکن برای ایجاد بیماری راش پوستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نقش عرق سوز شدن در بیماری راش پوستی چیست؟

عرق سوز شدن معمولا به دلیل افزایش رطوبت بین پاها به خصوص در حین راه رفتن ایجاد میشود. دلیل دیگر این مشکل استفاده از لباس زیرهای پلاستیکی است. عرق سوز شدن منجر به ایجاد راش پوستی می‌شود. این راش ممکن است فقط به صورت بثورات خارش دار باشد و یا ممکن است با عفونت و قرمزی و کهیر همراه شود.

راش پوستی چیست؟

بیماری پنجم چیست و چه ارتباطی با راش پوستی دارد؟

بیماری پنجم، نوعی بیماری پوستی است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود. در این بیماری لکه ها و ثورات پوستی در نقاط مختلف دیده می شود.  علاوه بر ان علائم بیماری دیگری نیز وجود دارد که شامل:

  • سردرد، خستگی و تهوع آبریزش بینی و اسهال
  • لکه‌های قرمز تیره روی گونه و کمر
  • لکه‌های روشن روی بازو و پاها

است. دوره نهفتگی این بیماری بین 4 تا 14 روز است. معمولا اگر عفونتی ایجاد نشود، بیماری خود به خود درمان می شود اما در صورت ایجاد عفونت بسیار خطرناک است. ابتلای مادران باردار به این بیماری، باعث ایجاد کم خونی در جنین خواهد شد.

تفاوت بیماری روزاسه با راش پوستی در چیست؟

روزاسه یکی از بیماری‌های پوستی است که معمولا در خانم های بالای 30 سال دیده می‌شود. مصرف غذاهای تند و نوشیدنی الکلی باعث افزایش شدت این بیماری می‌شود. بیماری روزاسه معمولا در همان مراحل ابتدایی خود به خود درمان می‌شود اما این بیماری نیز اگر به مراحل حاد برسد تا چندین سال با فرد همراه است.

این بیماری در هر سنی و هر جنسیتی ممکن است ایجاد شود

بهترین درمان  خانگی برای راش پوستی چیست؟

ابتلا به راش پوستی در مدت زمان طولانی باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی می‌شود. بهتر است درمان این بیماری تحت نظر پزشک انجام شود. در ادامه بهترین روش‌های خانگی برای از بین بردن مشکل راش پوستی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

استفاده از کمپرس سرد در درمان راش پوستی

یکی از ساده ترین روش‌های برای درمان راش پوستی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، استفاده از کمپرس سرد در نواحی ایجاد شده روشی بسیار ساده و راحت برای کم کردن آزار و اذیت‌های راش است .آب سرد تسکین فوری برای دردهای مربوط به راش است. می توانید یک کیسه پلاستیکی بردارید، درون آن آب و یخ یا یخ خالی بریزید و سپس در یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید. این کیسه را روی نقاط مختلف پوست خود بگذارید

استفاده از روغن‌های مختلف در درمان راش پوستی

روغن درمانی و ماساژ نقش مهمی در بهبود بیماری راش پوستی دارد.  در ادامه دستور استفاده از روغنهای مختلف ذکر می‌شود. روغن‌های درخت چای، اسطوخودوس، نارگیل و جوجوبا و اکالیپتوس بهترین روغن برای ماساز پوست است. دو تا از این روغن‌ها را با هم مخلوط کنید و یکبار در روز روی پوست ماساژ دهید. ترکیب روغن جوجوبا و روغن درخت چای یا روغن اکالیپتوس و روغن نارگیل بهترین نوع ترکیب است. می توان از روغن شی باتر نیز برای این منظور استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روغن شی باتر و خواص آن به مقاله روغن شی باتر چیست مراجعه کنید

جوش شیرین

جوش شیرین برای مشاین مشکل بسیار مفید است اما قبل از آنکه روی راش ها امتحان کنید روی پوست سالم و به میزان اندک از ترکیب جوش شیرین و آب که به صورت خمیر در آمده قرار دهید اگر پس از 24 ساعت مشکل حساسیت نداشتید می توانید از این ترکیب استفاده کنید.

خمیر جوش شیرین را روی پوست قرار دهید تا خشک شود، پس از آن بشورید.

آلوئه‌ورا و راش پوستی

ژل آلوئه ورا را از پوست جدا کنید و روی  موضع قرا دهید. دقت کنید که از قبل تست پوستی برای اطمینان از عدم حساسیت انجام دهید. یعنی مقداری ژل الوئه ورا را روی پوست سالم بمالید و اجازه دهید 12 ساعت بماند. اگر پس از گذشت این زمان دچار حساسیت نشدید روی یثورات استفاده کنید.

حمام جو دوسر

قدیمی ترین روش برای درمان بیماری راش پوستی چیست؟  استفاده از حمام جو دوسر است. این روش برای بسیاری از بیماری‌های پوستی و سوختگی و اگزما مورد استفاده قرار می گیرد. حتی استفاده از آرد جو دوسر به عنوان یکی از روش‌های درمانی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد معرفی قرار گرفت. اگر میزان بثورات و راش پوستی شما کم است، می توانید صرفا در همان نقطه از این روش استفاده کنید. اما اگر میزان زخم‌ها و بثورات شما زیاد است چاره چیست؟ برای استفاده از این روش در ابتدا نیاز به وان دارید. وان را پر از آی کنید و یک فنجان از جو دو سر را در آن بریزید. سپس به مدت نیم ساعت در وان دراز بکشید و در نهایت پوستتان را با آب ولرم بشورید.

جو دو سر کلوئیدی باعث جلوگیری از خارش پوست می‌شود

نقش جو دوسر در درمان راش پوستی چیست؟ جو دو سر به دلیل داشتن خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان و داشتن موادی مثل روغن لینولئیک و اسیداولئیک، باعث جلوگیری از التهاب می شود. همچنین این ماده باعث می‌شود  تا خارش بدن نیز به حداقل برسد.

گیاه وسمه یا نیل طبیعی

گیاه وسمه یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماری راش پوستی و پسوریازیس است. اما این گیاه در حالت عادی در دسترس نیست و معمولا به صورت پماد در اختیار همگان قرار می‌گیرد. اما اگر این گیاه را در دسترس داشته باشید، یکی از بهترین درمان‌ها برای راش پوستی است. گیاه را به صورت پودر درآورید و با آب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست قرار دهید. دقت کنید ممکن است گیاه باعث آبی شدن دست شما شود اما این رنگ اضافی با شست و شو پاک می‌شود.

درمان خانگی برای راش پوستی

راش پوستی در نوزادان

نوزادان در نواحی مختلف بدن خود دچار راش می شوند. این نواحی شامل زیر گردن، بخش داخلی ارنج و زانو و زیر پوشک است.

نشانه‌های راش پوستی در نوزادان چیست؟

علاوه بر قرمز شدن و زخم‌های ریز در نواحی ذکر شده، مشکلاتی مثل تاول  نیز در نوزادان دیده می‌شود. راش در نوزادان با رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود حتی ممکن است در مواردی راش پوستی با بیماری مخملک اشتباه گرفته شود. باید دقت کنید اگر نوزاد شما نشانه‌هایی مثل

  1. سفتی ردن
  2. گیجی و تب و لرز
  3. بثورات برانگیخته و برجسته
  4. کاهش دمای دست ها و افزایش دما در سر

داشته باشد احتمالا دچار راش پوستی شدید شده است و حتما باید به پزشک مراجعه کنید. راش‌های صورتی در نوزادان ممکن است به شکا افتاب سوختگی دیده شود. به این نکته نیز باید خیلی دقت کرد.

 

راش قهوه‌ای در نوزادان، بسیار مشابه سرخک است و امکان دارد با هم به اشتباه گرفته شوند. باید بدن نوزاد را مدام مورد بررسی قرار دهید.

راش پوشکی

راش پوشکی به بثورات پوستی گفته می شود که ناشی از استفاده از پوشک در نوزادان است.  مهم‌ترین دلیل ایجاد این بیماری، تعویض دیر به دیر پوشک در نوزادان است. در ادامه به سایر دلایل ایجاد این بیماری خواهیم پرداخت:

تعویض دیر به دیر پوشک

تماس مدام بدن نوزاد شما با پشوک آلوده به ادرار و مدفوع علاوه بر افزایش احتما عفونت، باعث ایجاد زخم و بثورات پوستی نیز می‌شود. مخصوصا اگر نوزاد به اسهال دچار باشد. این مشکل در دفع مدفوع بسیار بیشتر از ادرار است و باعث به اصطلاح سوختگی پای نوزاد می شود.

 

عفونت های قارچی

انواع عفونت ها نیز می توانند در ایجاد راش پوشکی موثر باشند. ناحیه باسن و ران دارای امکان عفونت بالایی است. چون این منطقه مرطوب است و از گرمای بالایی نیز برخوردار است.

از بین بردن راش پوشکی

برای از بین بردن راش پوشکی راه های زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

تعویض زود به زود پوشک

مهم‌ترین نکته در از بین بردن راش پوستی در نوزاد چیست؟ برای از بین بردن راش پوشکی باید به طور مدام اقدام به تعویض پوشک نوزاد کنید و اجازه ندهید پوشک کثیف تا مدت زیادی در بدن نوزاد باشد.

شست و شوی مداوم

سعی کنید همواره باسن و ناحیه تناسلی نوزاد خود را با آب ولرم بشورید و خشک کنید. برای خشک کردن از پارچه‌های نخی  استفاده کنید. تا حد امکان از پارچه های کتان و یا پدهای الکلی معطر استفاده نکنید. صابون مورد استفاده نیز باید بدون عطر و صابون ویژه نوزاد باشد. سعی کنید پس از خشک کردن بدن نوزاد تا مدتی در معرض هوا باشد و بعد مجدد از پوشک استفاده کنید

درمان راش پوشکی

برای درمان راش پوشکی هم می توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد و هم درمان‌های دارویی. توصیه ما مراجعه به پزشک است اما برای درمان‌های خانگی می توان از روش های زیر استفاده کرد

روغن نارون کوهی

روغن نارون کوهی در مقایسه با سایر روغن‌ها، بوی کمتری دارد و این موضوع می تواند به استفاده برای کودکان کمک کند.

کالاندولا و الوئه ورا

هردوی این مواد می توانند به عنوان درمان خانگی برای نوزاد مورد استفاده قرار گیرند. برای استفاده از الوئه ورا حتما از قبل تست مربوط به حساسیت پوستی بگیرید و از عدم حساسیت نوزاد خود مطمئن شوید. سپس اقدام کنید

اگزما در نوزادان

 

سوالات پرتکرار در مورد بیماری

در ادامه به مهم‌ترین و پر تکرار ترین سوالات شما عزیزان در مورد راش پوستی خواهیم پرداخت.

بهترین رژیم غذایی برای درمان راش پوستی چیست؟

بله، مواد غذایی نظیر : حبوبات، هویج، سیب زمینی به خصوص از نوع سیب زمینی شیرین و مواد غذایی حاوی ویتامین c به بهبود بیماری شما کمک شایان توجهی خواهند کرد. در مقابل برخی مواد غذایی مثل: تخم مرغ، لبنیات، گندم و سویا باعث افزایش  میزان خارش و بثورات پوستی خواهند شد.

بهترین داروی بدون نسخه برای راش پوستی چیست؟

بله در حال حاضر برخی داروها مثل ایپوبروفن و استامینیوفن برای دردهای خفیف راش پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دقت کنید که استفاده طولانی مدت از این داروها می تواند عوارض مختلفی به همراه داشته باشد بنابراین اگر پس از مصرف چند روز بهبود حاصل نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی بثورات خطرناک می‌شود؟

اگر بعد از مدتی بهبود در حال شما حاصل نشد و علاوه بر آن نشانه‌های زیر در شما ظاهر شد حتما و در اولین فرصت به پزشک و بیمارستان مراجعه کنید

  • تغییرات رنگ و تیرگی در محل بثورات
  • گلودرد و چرک
  • سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و اسهال
  • تب بالاتر از 38 درجه

داشتن این نشانه‌ها به معنای عفونی شدن بیماری شماست و مراجعه به پزشک بسیار مهم و حیاتی است.

 

 

سخن آخر

بیماری راش پوستی برای افراد مختلف رخ می دهد و از این رو بیماری عام محسوب می‌شود. اما باید به این سوال دقت کرد که خطرات راش پوستی چیست؟ راش اگر به مراحل عفونی برسد می تواند تبدیل به یک بیماری خطرناک شود. در این مقاله به بررسی نکات مختلفی در مورد راش پوستی پرداختیم. در ابتدا از نشانه‌ها و خطرات آن صحبت شد. در مورد روش‌های مقابله و همینطور درمان‌های خانگی مناسب برای این بیماری صحبت کردیم و به راش پوشکی که از بیماری‌های خطرناک در نوزادان است پرداختیم. دقت کنید که این بیماری می تواند باعث خطر شود اما در حالت عادی ترسناک نیست و نباید از دیدن آن بترسید. در انتها از شما می خواهیم تجربیات خود را در مورد این بیماری و درمان آن با ما درمیان بگذارید.

 

 

منبع

healthline