روغن شی باتر چیست + خواص آن برای پوست و مو

Table of Contents

روغن شی باتر نوعی چربی استخراج شده از میوه درختی با همین نام است که در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. این روغن خواص دارویی و درمانی زیادی داشته و برای پوست بسیار مفید است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی این که شی باتر چیست و چه خواصی دارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • روغن شی باتر چیست و چه کاربردی دارد؟
  • عصاره شی باتر چیست ؟
  • شی باتر خام چیست ؟
  • خواص روغن شی باتر برای پوست چیست ؟
  • خواص شی باتر برای موها چیست ؟
  • خواص شی باتر برای تسکین درهای بدن
  • شی باتر حاوی چیست ؟
  • روش مصرف شی باتر 
  • عوارض شی باتر چیست ؟

روغن شی باتر چیست و چه کاربردی دارد؟

برای پاسخ به سوال روغن شی باتر چیست ، باید بگوییم که روغن شی باتر از میوه درخت شی که بومی غرب آفریقا است، به دست می آید. این روغن در دمای محیط جامد است و رنگی سفید یا عاجی دارد. قرن هاست که مردم سراسر جهان از کره شی به عنوان یک ماده آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند. غلظت بالای ویتامین ها و اسیدهای چرب موجود در آن همراه با قوام قابل ملاحظه ای که دارد، این محصول را به یک گزینه عالی برای استفاده در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل کرده است.

روغن شی باتر چیست

عصاره شی باتر چیست ؟

عصاره شی باتر از اسیدهای چرب و همچنین ویتامین های مختلف تشکیل شده که یک مورد از آن ویتامین K است. ویتامین K تاثیر زیادی در درمان و بهبود پوست و مو داشته و به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک می کند.

شی باتر خام چیست ؟

شی باتر خام همانند سایر میوه ها دارای سه لایه است: لایه بیرونی که اپیکارپ نام دارد و سبز رنگ است. مزوکارپ، قسمت گوشتی میوه بوده و اندوکارپ پوسته نسبتا سخت این میوه است. معمولا هسته شی باتر خام حاوی مقدار زیادی روغن بوده که طی فرآیندی آن را استخراج می کنند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می دهند.

خواص روغن شی باتر برای پوست چیست ؟

در پاسخ به این که خواص روغن شی باتر چیست ، باید بگوییم که این روغن طبیعی دارای فواید بی نظیری است. در ادامه به مهمترین خواص این میوه بی نظیر برای پوست اشاره خواهیم کرد.

خواص روغن شی باتر برای پوست

تاثیر کره شی برای انواع پوست

کره شی از نظر فنی یک نوع آجیل درختی است، اما برخلاف سایر محصولات آجیلی، پروتئین بسیار کمی دارد که منجر به بروز حساسیت نمی شود. در واقع هیچ گونه مستنداتی مبنی بر وجود حساسیت ناشی از مصرف کره شی وجود ندارد. کره شی حاوی محرک های شیمیایی که باعث خشکی پوست می شوند، نبوده و منافذ باز پوست را مسدود نمی کند. به همین دلیل برای انواع پوست مفید است.

کره شی از نظر فنی یک نوع آجیل درختی است اما برخلاف سایر محصولات آجیلی، پروتئین بسیار کمی دارد که منجر به بروز حساسیت نمی شود.

فواید کره شی برای مرطوب کردن پوست

یکی دیگر از فواید شی باتر رطوبت رسانی هر چه بیشتر به پوست است. دلیل آن هم اسیدهای چرب موجود در شی باتر است که حاوی لینولئیک، اولئیک، استئاریک و پالمیتیک است که استفاده از آن ها منجر به رطوبت و آبرسانی پوست می شود. زمانی که کره شی را به صورت موضعی روی پوست به کار می برید، این روغن به سرعت جذب پوست می شود. این محصول باعث بازیابی لیپیدها شده و رطوبت بیشتری تولید می کند. سپس رطوبت را در خود نگه داشته و از ایجاد خشکی در پوست جلوگیری می نماید.

عدم چربی بیش از حد پوست

همانطور که گفتیم کره شی حاوی مقادیر بالایی اسید لینولئیک و اسید اولئیک است. این دو اسید یکدیگر را متعادل می کنند. یعنی روغن شی باتر به راحتی جذب پوست شده و باعث نمی شود که پوست شما بیش از حد چرب و روغنی به نظر برسد.

ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی

به نظر شما دیگر خواص روغن شی باتر چیست؟ کره شی یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است. زمانی که این ماده روی پوست قرار می گیرد، باعث تحریک سایتوکاین ها و سایر سلول های التهابی شده و تولید آنها را کند می کند. این موضوع در به حداقل رساندن تحریک ناشی از عوامل محیطی مانند آب و هوای خشک و اگزما کمک می کند.

کره شی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و E بوده که نشان از فعالیت آنتی اکسیدانی قوی آن دارد. آنتی اکسیدان ها از جمله عوامل مهم ضد پیری هستند. آن ها از سلول های پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و از بروز پیری زودرس و کدر شدن آن جلوگیری می کنند.

ضد باکتری بودن شی باتر

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که دوزهای خوراکی عصاره پوست درخت شی باتر می تواند منجر به کاهش فعالیت ضد میکروبی در حیوانات شود. این موضوع می تواند فواید ضد باکتریایی احتمالی در انسان را نیز نشان دهد. به همین دلیل می توان گفت که استفاده موضعی از روغن شی باتر ممکن است میزان باکتری های ایجاد کننده آکنه روی پوست را کاهش دهد.

فواید شی باتر چیست

ضد قارچ بودن شی باتر

محصولات درخت شی به عنوان ترکیبات قوی برای مبارزه با عفونت های پوستی ناشی از انواع قارچ شناخته شده اند. البته کره شی ممکن است، نتواند هر نوع عفونت قارچی را درمان کند؛ اما اسپورهای قارچی که باعث ایجاد کرم حلقوی در پای ورزشکاران می شود را به خوبی از بین می برد.

جلوگیری از بروز آکنه

کره شی سرشار از انواع مختلف اسیدهای چرب است. این ترکیبات منحصر بفرد به پاکسازی پوست شما از چربی اضافی یا همان سبوم کمک می کند. در عین حال، رطوبت را به پوست بازگردانده و آن را در اپیدرم محبوس می نماید. بنابراین پوست شما خشک نشده و احساس چربی نمی کند. در نتیجه، تعادل طبیعی چربی در پوست برقرار شده و به جلوگیری از بروز جوش و آکنه کمک زیادی می کند.

کره شی سرشار از انواع مختلف اسیدهای چرب است. این ترکیبات منحصر بفرد به پاکسازی پوست شما از چربی اضافی یا همان سبوم کمک می کند.

فواید کلاژن سازی شی باتر چیست ؟

کره شی حاوی موادی به نام تریترپن است. این ترکیبات شیمیایی به طور طبیعی تخریب فیبر کلاژن را غیر فعال می کنند. به همین دلیل، احتمال بروز خطوط ریز پوستی را به حداقل رسانده و از این طریق باعث شاداب تر و شفاف تر شدن پوست می شوند.

تاثیر شی باتر در بازسازی سلول های پوستی

خاصیت مرطوب کنندگی شی باتر و آنتی اکسیدان های موجود در آن، در کنار هم باعث می شوند تا ایجاد سلول های جدید پوستی راحت تر شود. بدن شما دائما در حال ایجاد سلول های جدید پوستی و از بین بردن سلول های مرده است. در واقع شما روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار سلول قدیمی پوست را از بین می برید. سلول های مرده پوست در لایه سطحی پوست قرار می گیرند. سلول های جدید پوست در پایین لایه فوقانی پوست یا اپیدرم تشکیل می شوند. ایجاد رطوبت در سطح پوست توسط روغن شی باتر، باعث می شود سلول های جدید بیشتری تشکیل شده و پوست همواره جوان و باطراوت باقی بماند.

مزایای کره شی

تاثیر کره شی در کاهش زخم و جای اسکار

کره شی از تولید فیبروبلاست های کلوئیدی که منجر به بافت اسکار می شوند، جلوگیری می کند. در مقابل باعث رشد سالم سلول ها می شود تا جای زخم را بگیرند و آن را ترمیم کنند. این موضوع در بهبود پوست زخم شده، موثر است و باقی ماندن جای زخم و اسکار را به حداقل می رساند. 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوع از بین بردن جای زخم به مقاله دیگر ما در وبلاگ میس و مستر مراجعه کنید. 

ضد پیری بودن شی باتر

با افزایش تولید کلاژن و ترویج تولید سلول های جدید، کره شی به جلوگیری از بروز پیری زودرس، همچنین پیشگیری از ایجاد چین و چروک ناشی از استرس محیطی کمک می کند.

تاثیر شی باتر در محافظت از پوست در برابر آفتاب

باید این نکته را مد نظر داشته باشید که کره شی به تنهایی نمی تواند به عنوان یک ضد آفتاب موثر عمل کند اما استفاده از این ماده روی پوست به محافظت بیشتر در برابر اشعه مضر خورشید کمک می کند. به همین دلیل توصیه می شود در روزهایی که مدت زمان زیادی در فضای آزاد قرار دارید، مقداری کره شی روی ضد آفتاب خود قرار دهید تا تاثیرپذیری آن دو چندان شود.

درمان انواع مشکلات پوستی با مصرف شی باتر

خواص ضد التهابی کره شی در تسکین پوست و رفع خارش موثر است. این موضوع به ویژه برای بیماری های التهابی پوست مثل اگزما و پسوریازیس موثر است. طبق پژوهش های انجام شده، کره شی می تواند به خوبی کرم های دارویی که در درمان اگزما مورد استفاده قرار می گیرند، عمل کند.

تاثیر کره شی در تسکین آفتاب سوختگی پوست

مطالعات انجام شده نشان می دهد که روغن شی باتر در درمان سوختگی های سطحی از نوع درجه یک، مثل آفتاب سوختگی موثر واقع می شود. خاصیت ضد التهابی کره شی می تواند قرمزی و تورم پوست را کاهش دهد. همچنین، اسید چرب آن نیز با حفظ رطوبت در پوست، روند بهبود را تسریع می بخشد.

تسکین نیش حشرات با کره شی

شی باتر به طور سنتی برای تسکین نیش زنبور و انواع حشرات مورد استفاده قرار می گیرد. شواهد عینی نشان می دهد که روغن شی باتر می تواند به کاهش تورم ناشی از گزش نیش حشرات کمک کند. با این حال، هیچ تحقیقات بالینی در رابطه با این موضوع انجام نشده است. پس بهتر است اگر از درد و تورم شدید ناشی از گزش حشرات رنج می برید، ابتدا به پزشک متخصص مراجعه و از درمان های اثبات شده استفاده کنید.

خواص شی باتر برای موها چیست ؟

در ادامه به برخی از خواص شی باتر برای مو می پردازیم.

خواص شی باتر برای مو

تاثیر شی باتر در جلوگیری از شکستگی مو

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ انجام شد که طی آن محققان به این نتیجه دست یافتند که شی باتر باعث افزایش مقاومت موها در برابر شکستگی می شود.

خواص کره شی در درمان شوره سر

راه درمان سریع شوره سر با روغن شی باتر چیست ؟ یکی از راهکارهای درمان شوره سر یا درماتیت آتوپیک، بازگرداندن رطوبت به پوست سر خشک و تحریک شده است. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند که روغن شی باتر در ترکیب با سایر مرطوب کننده ها می تواند به کاهش پوسته سر یا شوره کمک زیادی کند.

یکی از راهکارهای درمان شوره سر، بازگرداندن رطوبت به پوست سر خشک و تحریک شده است که کره شی در این مورد کمک زیادی می کند.

خواص شی باتر برای تسکین دردهای بدن چیست ؟

در این بخش به خواص درمانی شی باتر برای کاهش درد و درمان برخی از بیماری ها توسط آن می پردازیم.

خواص شی باتر برای درمان آرتروز

آرتروز از التهاب در مفاصل پدید می آید. مطالعات نشان می دهد که کنستانتره شی باتر در کاهش التهاب و در عین حال محافظت از مفاصل موثر واقع می شود.

خواص شی باتر برای تسکین درد عضلات

شی باتر همان طور که در تسکین درد مفاصل موثر است، در بهبود درد ماهیچه ها نیز تاثیر گذار خواهد بود.

تاثیر کره شی در رفع احتقان

مطالعات نشان می دهد که روغن شی باتر در کاهش احتقان بینی موثر است. زمانی که کره شی در ترکیبات قطره های بینی به کار می رود، التهاب موجود در مجاری بینی را کاهش می دهد. همچنین، به کاهش آسیب مخاطی که اغلب منجر به احتقان بینی می شود، کمک زیادی می کند. این ویژگی می تواند حین بروز واکنش های آلرژیک، سینوزیت یا سرماخوردگی موثر واقع شود.

شی باتر حاوی چیست ؟

فواید کره شی از ترکیبات شیمیایی آن ناشی می شود. شی باتر حاوی موارد زیر است:

  • لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک و اسیدهای چرب اولئیک از جمله ترکیباتی هستند که روغن ها را روی پوست شما متعادل می کنند.
  • ویتامین های A، E و F که گردش خون و رشد سالم سلول های پوستی را افزایش می دهند.
  • تری گلیسیرید که پوست را مغذی می کند.
  • استیل استرها که پوست را نرم کرده و رطوبت را در آن نگه می دارند.

طریقه مصرف کره شی

روش مصرف شی باتر چیست ؟

شی باتر به صورت موضعی روی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید کره شی را مستقیما روی پوست خود بمالید. کره شی خام و تصفیه نشده به راحتی روی پوست پخش می شود. با انگشت خود مقدار کمی از روغن شی باتر را بردارید و روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید تا کاملا جذب شود. از آنجایی که شی باتر لغزنده است، احتمال دارد آرایش روی آن به خوبی قرار نگیرد. به همین دلیل توصیه می شود، شب قبل از خواب آن را مصرف کنید.

روش استفاده از کره شی روی مو نیز به همین ترتیب است. اگر موهای شما به طور طبیعی فر یا مجعد است، می توانید از کره شی به عنوان نرم کننده و حالت دهنده مو استفاده کنید. به این صورت که پس از شستشوی موها با شامپو، مقداری کره شی روی ساقه مو بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود. سپس موها را آبکشی کنید. اگر موهایتان صاف، نازک و کم حجم است، از شی باتر تنها در قسمت انتهایی موهای خود استفاده کنید. استفاده از کره شی روی ریشه موها ممکن است باعث ایجاد چربی بیش از حد و چسبیدن موها به هم شود. در این حالت موها کم پشت و روغنی به نظر می رسند.

روش مصرف شی باتر به صورت موضعی بوده و هم برای پوست و هم مو کاربرد دارد. این محصول سریعا جذب شده و چربی اضافه ای روی پوست باقی نمی گذارد.

عوارض شی باتر چیست ؟

هیچ مورد مستندی از بروز حساسیت موضعی به کره شی وجود ندارد. حتی افرادی که به برخی آجیل ها حساسیت دارند نیز می توانند از شی باتر روی پوست و موی خود استفاده کنند. با این حال، قبل از مصرف، حتما مقداری از محصول را روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید. در صورت بروز هر گونه تحریک و التهاب از جمله درد شدید، تورم یا مشکل در تنفس، مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول در خصوص موضوع شی باتر چیست

در ادامه قصد داریم به برخی از متداول ترین سوالات در رابطه با موضوع شی باتر چیست ، پاسخ دهیم.

شی باتر از کجا بخریم؟

شی باتر در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد که آنها را می توان از فروشگاه های حضوری و آنلاین خریداری کرد. اما اگر قصد دارید شی باتر خام تهیه کنید، می توانید به عطاری ها مراجعه نمایید.

هزینه روغن شی باتر چقدر است؟

قیمت شی باتر با توجه به خلوص و حجم آن متغیر است. اما به طور کلی، یک بسته ۱۰۰ گرمی از شی باتر اصل را می توانید به مبلغی در حدود ۱۳۰ هزار تومان خریداری کنید.

طرز استفاده شی باتر برای مو چیست ؟

اگر جهت درمان شوره سر از شی باتر استفاده می کنید، مقداری از محصول را با انگشت برداشته و کف سر ماساژ دهید. اجازه دهید چند دقیقه روی سر بماند و سپس شستشو دهید. اگر برای نرم و مرطوب شدن موها از شی باتر استفاده می کنید، مقداری از محصول را روی ساقه مو ماساژ دهید.

روش تشخیص شی باتر اصل چیست ؟

شی باتر به رنگ عاجی بوده و نوع تصفیه شده آن بوی خاصی ندارد. اما نوع تصفیه نشده کره شی دارای رنگ زرد و بوی تندی است. کره شی به محض قرار گرفتن روی پوست سریع جذب می شود و هیچ روغن اضافه ای از خود به جا نمی گذارد.

 

سخن آخر

شی باتر یک روغن طبیعی است که خواص آن برای پوست و مو به اثبات رسیده است. این محصول منجر به رطوبت رسانی و شادابی پوست شده و حتی برخی مشکلات پوستی از جمله اگزما را نیز درمان می کند. علاوه بر این، در درمان شوره سر و شکستگی های مو نیز کاربرد دارد.

در پاسخ به سوال موارد مصرف شی باتر چیست؟ باید بگوویم که بهبود خشکی پوست، درمان آفتاب سوختگی، درمان اگزما، جلوگیری از آکنه، درمان درد مفاصل، درمان احتقان و… از جمله مواردی هستند که شی باتر در آن ها موثر است.

منابع

healthline