آیا افزایش دفعات شستن موها باعث ریزش می شود؟

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد عادت داشته باشید که هر روز دوش بگیرید. درست است که شستشوی روزانه کار پسندیده ای به حساب می آید، اما دوش گرفتن که با شستن موها به کمک مواد شوینده همراه است، می تواند آسیب هایی را برای موها به دنبال داشته باشد. حال اگر می خواهید بدانید که افزایش تعداد دفعات شستشو می تواند باعث ریزش مو شود یا خیر؟ یا اگر می خواهید بدانید که برای در امان ماندن از این گونه آسیب ها موهایتان را چگونه و با چه موادی بشویید، تا انتها با این بخش از مجله زیبایی میس و مستر همراه باشید.

ایا شستن زیاد مو باعث ریزش میشود ؟

هنگامی که موها بیش از حد شسته می شوند، چربی طبیعی آن از بین می رود و به دنبال از بین رفتن این چربی، ساقه مو آسیب دیده و شکننده می شود و در نهایت نیز ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

همچنین افراط در شستن موها برای پوست سر هم عوارضی را به در پی خواهد داشت، چرا که با شستشوی بیش از حد سر  چربی های طبیعی روی سطح پوست سر از بین می رود و به دنبال آن رطوبت روی سطح آن کم می شود و در نتیجه باعث خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر می گردد.

ایا شستن زیاد مو باعث ریزش میشود ؟

چند بار در هفته مو‌ها را بشوییم؟

حال که متوجه شدید، شستن هر روز موی سر باعث ریزش مو می شود، مهم ترین سوالی که در ذهن ها مطرح می شود، این است که باید چند بار در طول هفته موهای خود را بشوییم؟

این مسئله که چند مرتبه در یک هفته باید به شستن موها بپردازیم، بستگی به نوع مو، شیوه زندگی و فعالیت بدنی دارد و در مورد همه افراد نمی توان به یک گونه سخن گفت. به عنوان مثال اگر موهای چربی داشته باشید، می توانید با استفاده از بهترین شامپو برای موهای چرب هر روز آن ها را بشویید و از سوی دیگر اگر نوع موهایتان خشک باشد، نیازی به شستشوی روزانه نیست و 2 تا نهایتا 3 مرتبه شستن موها در هفته کفایت می کند.

شستن هر روز موی سر

تعداد دفعات شستشوی موها به نوع مو، شیوه زندگی و فعالیت بدنی شما بستگی دارد.

نحوه صحیح شستن موی سر

پس از دانستن این موضوع که افزایش تعداد دفعات شستن موها می تواند منجر به ریزش مو شود، مهم ترین چیزی که برای جلوگیری از ریزش مو در اثر شستشو باید به آن پرداخته شود، نحوه شستن موی سر می باشد. نحوه شستن موها مسئله ای است، که تقریبا می توان گفت، هیچ کس اهمیتی برای آن قائل نمی شود. در صورتی که شستن موها نیز قاعده و قوانین خود را دارد که اگر به درستی آن ها را رعایت کنیم از مشکلاتی نظیر ریزش موها در امان خواهیم بود.

  • اولین قدم قبل از استفاده از بهترین شامپو مناسب موها، بخار دادن آن ها می باشد. این کار باعث می شود تا منافذ پوست که معمولا با روغن و خاک آلوده شده اند، تمیز شوند. منافذ پوست معمولا آلوده به روغن و خاک هستند. بهترین راه برای تمیز کردن آن ها، بخار دادن موهاست. برای انجام این کار، یک حوله را در آب داغ فرو ببرید و آب اضافی آن را بگیرید. حوله را دور سرتان بپیچانید سپس اجازه دهید تا 20 دقیقه روی سر باقی بماند و بعد از آن دوش بگیرید.
  • سپس باید مقداری از شامپو را کف دست خود بریزید و دست هایتان را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست ها پخش شود. این که چه مقدار شامپو برای شستن موهایتان احتیاج دارید، بستگی به حجم موی شما دارد. مسلما آقایان نسبت به خانم ها به شامپو کمتری نیاز خواهند داشت.
  • اکنون زمان ماساژ دادن پوست سر با نوک انگشتان می باشد. همانطور که شامپو را روی همه قسمت های پوست پخش می کنید، به کمک نوک انگشتانتان پوست سر و موهایتان را به آرامی ماساژ دهید. نکته ای که در این مرحله باید توجه داشته باشید، این است که به هیچ عنوان نباید از ناخن ها استفاده کنید.
  • در آخرین مرحله پیشنهاد ما شستن مو با آب سرد می باشد؛ چرا که آب سرد این قدرت را دارد تا کوتیکول ها را ببندد و رطوبت مو را حفظ نماید. همچنین در نهایت باعث می شود تا موهایی نرم و شفاف داشته باشید. از طرف دیگر استفاده از آب داغ باعث از بین رفتن روغن های طبیعی مو شده و به دنبال آن نیز کوتیکول های مو باز می شوند، به همین ترتیب رطوبت مو از بین رفته و موها را در معرض آسیب های متعددی قرار می دهد. بنابراین هرگز از آب داغ برای آبکشی استفاده نکنید و موهای خود را نهایتا با آب ولرم و نیمه گرم آبکشی نمایید.

نحوه شستن موی سر

توجه داشته باشید که مو نسبت به پوست احتیاج کمتری به شست و شو دارد و لزومی ندارد تا آن را هر روز بشوییم.

موهای خود را با چه بشوییم؟

برای این که مو در اثر شستشو، دچار آسیب و ریزش نشود، قطعا باید شوینده مناسبی را برای شستن موهای خود انتخاب کنید.

شستن مو با صابون بهتر است یا شامپو ؟

یکی از مهم ترین دغدغه ها در شستن موها این است که موهای خود را با صابون بشوییم یا شامپو؟ و آیا شستن مو با صابون ضرر دارد ؟

در زمان های قبل که شامپوها راهی بازار نشده بودند و چندان رایج نبودند، مردم برای شستن موهای خود از صابون استفاده می کردند. علت این انتخاب هم ایجاد کف در اثر استفاده از صابون و قدرت بالای آن برای از بین بردن چربی موی سر بود.

همانطور که می دانید صابون ها از مواد شیمیایی ساخته شده اند و ماهیتی قلیایی دارند. مو در تماس با اسیدها و قلیاها واکنش های مختلفی نشان می دهد. بنابراین هنگامی که مو را با صابون شستشو می دهیم، پایه قلیایی صابون با ماهیت خنثی مو سازگاری پیدا نمی کند و باعث می شود تا مو زبر و کدر شود و تارهای مو نیز در هم تنیده شوند. در طرف مقابل اگر مو با ماده ای که خاصیت اسیدی دارد، شسته شود، موهایی صاف، نرم و درخشان را به ارمغان خواهد آورد. همچنین در آب، یون فلزات گوناگون وجود دارد و هنگامی که به شستن موها با صابون می پردازیم، صابون نمی تواند با یون های موجود در آب مصرفی مقابله کند و به همین خاطر به سرعت تشکیل رسوب می دهد. این رسوبات که در بین تارهای مو باقی می ماند، مو را در برابر آسیب های احتمالی بی دفاع می کند.

مسلما امروزه مردم نسبت به گذشته خیلی بیشتر موهای خود را می شویند و به همین خاطر به مواد شوینده ملایم تری احتیاج خواهند داشت تا موهای آنان در اثر شستشو روزانه آسیب نبیند.

امروزه شامپوها حاوی مقادیر زیادی مواد پاک کننده، عوامل تقویت کننده مو و ضد ریزش، مواد حالت دهنده، مواد خوشبو کننده و …. می باشند. وجود چنین فرمولاسیون قدرتمندی باعث می شود تا در هنگام شستن موها با شامپو در کنار تمیزی و درخشندگی که برای موها ایجاد می شود، از خشک و کدر شدن آن ها نیز جلوگیری گردد.

شستن مو با صابون بهتر است یا شامپو

شستن مو بدون شامپو

حال اگر شما هم می خواهید، موهای خود را بدون هیچ گونه مواد شیمیایی شستشو دهید، گزینه های زیادی نظیر سرکه، نمک و… پیش رویتان خواهید داشت که علاوه بر این که هیچ آسیبی به مو وارد نمی کنند، فواید بی شماری را هم برای موها دارند.

جایگزین کردن مواد طبیعی برای شستن موها با شامپو یکی از روش های تقویت موی سر است که در کنار جلوگیری از ریزش مو، زیبایی و درخشندگی خیره کننده ای را هم برای موهای سر به ارمغان می آورد.

شستن مو با نمک

اگر می خواهید در اثر شستن روزانه موی سر دچار مشکلاتی نظیر ریزش مو نشوید، از شستن موها با نمک غافل نشوید. همانطور که می دانید، نمک حاوی مواد معدنی است و با تکیه بر همین مواد معدنی خاصیت ضدعفونی کنندگی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد که در تقویت فولیکول های مو نقش مهم و موثری را ایفا می کنند. همچنین نمک قدرت این را دارد تا سلول های مرده پوست را از بین ببرد، خارش سر را درمان کند و مهم تر از همه مانع از ریزش مو شود و به رشد سریع آن نیز کمک نماید.

برای آن که بتوانید به کمک نمک، موهای خود را شستشو دهید به یک فنجان صابون مایع، 2 قاشق غذاخوری نمک و مقداری آب احتیاج دارید. آن دسته از افرادی که موی خشک و آسیب دیده دارند و به شستن مو با شامپو بچه عادت کرده اند، می توانند به جای استفاده از صابون مایع، مقداری شامپو بچه به ترکیب خود اضافه نمایند. این گونه افراد همچنین می توانند از روغن زیتون یا نارگیل کمک بگیرند.

اکنون داخل ظرفی مواد گفته شده را با هم ترکیب نمایید. در صورتی که متوجه سفتی مواد شدید، به راحتی می توانید با اضافه کردن آب به ترکیب از سفتی آن بکاهید. بدین ترتیب شامپو خانگی شما آماده است و به راحتی می توانید داخل بطری بریزید و هر بار موهای خود را به کمک آن شستشو دهید. توجه داشته باشید که استفاده از این مواد برای شستن موها بیش از هفته ای یک مرتبه توصیه نمی شود.

فواید نمک برای پوست و مو

شستن سر با سرکه سیب

یکی از بهترین موادی که می تواند جایگزین خوبی برای انواع شامپو یا صابون شود، سرکه سیب می باشد. سرکه سیب علاوه بر این که می تواند به عنوان یک پاک کننده قوی، بدون از بین بردن چربی و روغن طبیعی مو، آن را تمیز و پاک نماید، قابلیت این را دارد تا موها را درخشان و براق جلوه دهد.

برای آن که بتوانید از خواص شگفت انگیز این ماده جادویی برای موهایتان بهره ببرید، لازم است تا 3 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید. سپس آن ها را خوب مخلوط کرده و روی پوست سر و موهای خود بریزید. پس از گذشت چند دقیقه و به محض این که مایع به کف سر رسید، به کمک انگشتان خود پوست سرتان را ماساژ دهید. سپس سرتان را با آب بشویید تا محلول سرکه سیب کاملا از روی موهایتان پاک شود.

فواید سرکه سیب برای مو

 

شستن مو با آب خالی

  • قبل از این که بخواهید موهای خود را با آب خالی بشویید، حتما لازم است موهایتان را چند دقیقه شانه کنید. این کار باعث می شود تا چربی های مو آزاد شوند و به سمت انتهای مو حرکت کنند. در نتیجه شستن موها راحت تر از همیشه انجام می گیرد.
  • پس از این که موهای خود را با دقت شانه کردید، با سر انگشتان و با فشاری ملایم سطح پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار هم کمک می کند تا چربی هایی که روی پوست سر جمع شده اند، آزاد شوند، چرا که وظیفه آزاد کردن این چربی ها به عهده شامپو می باشد ولی چون قصد استفاده از شامپو را ندارید باید به کمک ماساژ پوست سر این چربی ها را آزاد کنید.
  • در مرحله بعد مجددا موهای خود را شانه کنید، به گونه ای که موها کاملا صاف، یکدست و عاری از هر گونه در هم پیچیدگی باشد.
  • اکنون موها آماده شستشو می باشند. ابتدا باید با آب داغ آن ها را خیس کنید. شاید این سوال برایتان مطرح شود که چرا باید در این مرحله از آب داغ استفاده کنیم؟ دلیل آن واضح است. آب گرم کمک می کند، بافت مو از هم باز شود و به دنبال آن چربی های روی موها رها شود. در صورتی که اگر در شروع شستن موها از آب سرد استفاده کنید، تمامی چربی ها روی کف سر منجمد شده و به هیچ عنوان بدون شامپو از بین نمی روند.
  • پس از این که موها به طور کامل خیس شدند، آن ها را قسمت به قسمت کنار بزنید تا آب به پوست سر برسد. بلافاصله پس از این که پوست سر با آب تماس پیدا کرد، با نوک انگشتان خود شروع به ماساژ دادن کنید تا چربی های روی پوست سر با جریان آب شسته شوند. سپس با انگشتان خود آب را لابه لای موهایتان هدایت کنید و انگشتان خود را از بالا به سمت انتهای مو حرکت دهید تا هر گونه چربی که روی سطح موها وجود دارد نیز از بین برود. تا تمیز شدن کامل موها این فرایند را چندین مرتبه تکرار کنید.
  • در پایان و پس از اطمینان یافتن از تمیز شدن پوست سر و موها، با آب سرد موهایتان را آب کشی کنید. استفاده از آب سرد در پایان کار باعث درخشان و براق شدن موهایتان خواهد شد. به این ترتیب و به همین سادگی می توانید موهای خود را بدون استفاده از هیچ گونه مواد شوینده ای تمیز بشویید.

شستن موها با آب

کلام آخر

در این مطلب از مجله زیبایی میس و مستر با نحوه شستشوی صحیح موها و تعداد دفعات لازم برای شستن موها در طول هفته آشنا شدید.

شما در طول هفته چند بار موهای خود را می شویید؟ آیا برای شستن موهای خود از شامپو استفاده می کنید یا مواد طبیعی و گیاهی را جایگزین آن ها می نمایید؟

اکنون تقاضامندیم هر گونه تجربه یا پیشنهاد خود را در این زمینه، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و همراهان همیشگی این مجله به اشتراک بگذارید.

منابع

teenvogue