تونیک مو چیست

موها نقش بسیار تاثیرگذاری در زیبایی ظاهری ما دارند. از دوران باستان تاکنون، آرایش موها به صورت مداوم توسط زنان و مردان انجام می شده و امروزه هم با همان میزان اهمیت ولی به شکل و شمایلی متفاوت از گذشته وجود دارد. این عضو شگفت انگیز درست همانند دیگر اعضای بدن، مثل قلب، شش ها و ریه نیازمند مراقبت و نگه داری است. همانطور اگر به چشم های خود اهمیت ندهید آن ها را در معرض خطر قرار داده اید، همانگونه که در صورت عدم توجه به پوست، آن را دچار آسیب و چروک خواهید کرد؛ بدون توجه و اهمیت به موها نیز به مرور زمان زیبایی، درخشش، خوش حالتی و حجم بالای آن را از دست خواهید داد. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است؛ پس پیش از ایجاد آسیب در موها چه به دلایل داخلی که می تواند کمبود ویتامین باشد و چه از طریق عوامل خارجی که می تواند عوامل محیطی مانند فیلترهای UV، استفاده از رنگ موی نامناسب و … باشد؛ از موهایتان محافظت کنید. اما چطور؟ پاسخ به سوال تونیک مو چیست تمام آن چیزی است که برای مراقبت از موها به آن نیاز دارید.

چگونه موهایی سالم تر داشته باشیم؟

اگر بخواهیم محافظت از موها را به چند مرحله تقسیم بندی کنیم، حفظ پاکیزگی موها، در درجه اول قرار می گیرد. شستشوی مرتب موها به وسیله یک شامپوی مناسب با جنس موها، با کیفیت و فاقد مواد صابونی و شیمیایی می تواند تا حد مطلوبی حفظ زیبایی و شادابی موهای ما را بر عهده بگیرد. چرا؟ با شستشوی موها منافذ کف سر از آلودگی ها و چربی های اضافه پاکسازی می شوند و  به این ترتیب راه های تنفسی باز شده و اکسیژن رسانی به خوبی به ریشه موها انجام خواهد شد. پس قبل از پاسخ به سوال تونیک مو چیست مطمئن شوید ساده‌ترین کارهای مراقبت‌ مو را انجام می‌دهید.

یکی دیگر از فواید شستشوی مرتب موها، افزایش گردش خون در کف سر است. این فرآیند کمک می کند تا تغذیه به خوبی به بافت سلولی منتقل شده و در نتیجه ریشه موها تقویت شود. استفاده از شامپوی مناسب که فاقد ترکیبات صابونی باشد می تواند به عنوان یاری رسان شما در مسیر داشتن موهایی سالم تر عمل کند؛ چرا که عدم وجود ترکیبات صابونی سبب می شود تا تنظیم PH در کف سر انجام شده و دچار خشکی، اگزما و التهاب نشوند.

موهای سالم با تونیک مو

قدم بعدی در محافظت از موها، تقویت آن ها به کمک ترکیبات مغذی است. در این قدم می توان به ماسک ها، ویتامین های به خصوص خوراکی، تونیک رویش مجدد مو و … اشاره کرد. به کمک این مواد می توان لطافت را به موها بازگرداند و مواد مغذی مورد نیاز آن ها که منجر به افزایش حجم موها می شود را در اختیارشان قرار داد. ویتامین های مانند E، A، زینک، B و … اگر به صورت منظم و به اندازه کافی استفاده شوند می توانند نقش موثری بر عهده بگیرند.

ماسک ها نیز در دو گروه داخل حمام و پس از حمام قرار می گیرند. ماسک مو داخل حمام پس از استفاده نیازمند شستشو بوده و نوع دوم آن ها نیازی به شستشو با آب ندارند. هر دو نوع این محصولات می توانند ساقه موها را تقویت کرده و خوش حالت تر نمایند. اما یک محصول دیگر نیز وجود دارد که هم بر ریشه موها و هم ساقه آن ها تاثیرگذار است. این دسته از محصولات را تونیک ضد ریزش و یا تونیک رویش مجدد مو می نامند. اما هیر تونیک یا تونیک مو چیست؟

چرا موها می ریزند؟

پیش از آن که به بررسی راه های افزایش حجم و رشد مو و پاسخ به سوال تونیک مو چیست بپردازیم، بهتر است در ابتدا بدانیم که چرا موها می ریزند، کم حجم می شوند و یا حالت خود را از دست می دهند. به وجود آمدن علائم نامبرده در موها می تواند دلایل متفاوت داشته باشد. حاملگی، اختلالات هورمونی، کمبود ویتامین، بیماری های خاص، استفاده از داروهای شیمیایی، عوامل ارثی و … همگی می توانند در کاهش رشد موها و تغییر و تضعیف حالت آن ها تاثیرگذار باشند.

در مواردی مانند تاثیرات داروهای شیمیایی و یا عوامل ارثی پیشگیری و درمان خاصی وجود ندارد. به عنوان مثال داروهای بیماری سرطان تاثیر مستقیمی بر رویش موها دارند و پس از بهبود و پایان دوره درمان، زمانی که داروهای شیمیایی دیگر استفاده نمی شوند، رشد موها به صورت خود به خودی آغاز می شود. در عوامل ارثی نیز فرد به صورت ژنتیکی پس از 30 سالگی و به مرور زمان دچار ریزش مو می شود و ریشه ی موهایش را از دست خواهد داد. در چنین موردی نیز درمان های دارویی و ویتامینی تاثیرگذار نیستند و تنها چیزی که می تواند موهای آن ها را مجددا بازپروری کند، کاشت و پیوند مو است. اما در موارد دیگر مانند کمبود ویتامین ها، تاثیرات فیلترهای UV، استفاده بیش از حد از رنگ موها و مواد دکلره را می توان به کمک ویتامین های خوراکی، ماسک ها و تونیک های مو پیشگیری و درمان نمود.

درمان ریزش مو با تونیک

تونیک تقویت کننده مو چیست؟

تونیک واژه فرانسوی کلمه تونر، عصاره ای گیاهی است که جهت شفاف کردن، تسکین دادن و گاهی تحریک کردن پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. این کالا به طور معمول با موادی مانند عصاره گلیسیرین، آب، الکل و یا ترکیبات روغنی دیگر ترکیب شده و به عنوان استعمال خارجی برای موها و یا پوست مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله می خواهیم در مورد تونیک مو و فواید آن صحبت کنیم.

تونیک مو از دهه های 60 تا 70 میلادی در میان افراد محبوبیت پیدا کرد و عموما توسط مردان برای حالت دهی به موهایشان مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما در گذر زمان استفاده از آن ها در میان بانوان نیز رایج شد. اما هدف اصلی استفاده از تونیک های مو چیست؟

در پاسخ به این سوال که فواید تونیک مو چیست باید بگوییم استفاده از تونیک برای مو تنها چند هدف ساده اما حیاتی را به دنبال خواهد داشت. اولین و مهم ترین فایده استفاده از تونیک حالت دهی به موها، افزایش درخشش آن ها و کاهش وز در آن است. در عین حال و در کنار تاثیرات ظاهری، تونیک مو اگر با استفاده از ترکیبات گیاهی مغذی ساخته شده باشد، می تواند در جلوگیری از ریزش مو و افزایش رویش مجدد مو نیز تاثیرگذار باشد.

تونیک مو در کاهش التهابات کف سر نیز موثر است. این کالای شگفت انگیز می تواند رشد و نمو باکتری های کف سر را کنترل کرده و در نتیجه از بروز شوره، خارش و … جلوگیری و یا در صورت وجود آن ها را درمان کند. تونیک مو را می توان در انواع صنعتی که توسط تولید کنندگان مطرح آرایشی بهداشتی تولید می شود و در انواع خانگی که می توان آن ها را به وسیله مواد ساده و دم دستی تهیه کرد، مورد استفاده قرار داد. تونیک های صنعتی را می توان از فروشگاه های معتبر آرایشی و بهداشتی تهیه کرد اما برای تهیه تونیک خانگی نیاز به کمی همت دارید.

تونیک مو چیست

تونیک مو خانگی چیست؟

همانطور که گفتیم، تونیک مو را همانند دیگر کالاهای تغذیه کننده پوست و مو می توان به صورت خانگی تهیه کرد. با بهره گیری از چند ماده ساده که در هر خانه ای پیدا می شود و یا به راحتی می توان آن ها از فروشگاه ها و یا عطاری های محل سکونت خریداری کرد موهای خود را سالم، شاداب، درخشان و پرپشت کنید. در ادامه چند روش تهیه تونیک مو خانگی را معرفی می کنیم.

تونیک مو روغن نارگیل

این تونیک در ترکیب با سرکه سیب تولید می شود و در درمان ، شوره خشک، خشکی، شکنندگی و ریزش مو تاثیرگذار است. جهت ساخت این تونیک مو، 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب را با 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و درون یک ظرف بریزید. ظرف شامپو می تواند برای این تونیک مناسب باشد. به خوبی ظرف را تکان دهید تا محلول ترکیب شود. هفته ای یک مرتبه از تونیک بر روی ساقه و ریشه موهایتان زده و ماساژ دهید.

تونیک مو قهوه

در پاسخ به تونیک مو قهوه برای چیست باید گفت که در واقع قهوه سرشار از کافئین است و می تواند از ریزش موها جلوگیری کند. جهت تهیه تونیک قهوه می توانید مقداری قهوه را دم کرده و به صورت روزانه در هنگام شانه کردن موهایتان از آن اسپری کنید. علاوه بر این قهوه را می توانید در ترکیب با روغن زیتون به عنوان تونیک مو استفاده کنید. به این منظور باید پودر قهوه و روغن زیتون بکر را به مقدار مساوی با هم ترکیب کرده و هفته ای یک مرتبه پیش از حمام بر روی مو بزنید. اجازه دهید مخلوط قهوه و روغن زیتون به مدت یک ساعت بر روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

تونیک مو موز

اگر کف سرتان می خارد، دچار التهاب شده و یا شوره زده است، یک موز رسیده را به طور کامل له کنید و به پوست کف سر بمالید. اجازه دهید این ماده حداقل 7 ساعت بر روی موهایتان باقی بماند و سپس به طور کامل و با آب ولرم بشویید. موز را می توانید در ترکیب با پنیری که رنده شده باشد نیز استفاده نمایید. این ترکیب را باید نهایتا پس از 2 ساعت از روی موهای خود بشویید. مواد معدنی داخل موز، علاوه بر کاهش التهابات و خارش کف سر می تواند درخشش را به موها بازگرداند.

تونیک مو زنجبیل

اما تونیک مو زنجبیل چیست و چه فوایدی دارد؟ یکی از ساده ترین و تاثیرگذارترین تونیک های مو، تونیک مو زنجبیل است. زنجبیل می توان میزان گردش خون در کف سر را افزایش داده و به این ترتیب باعث افزایش تغذیه رسانی به کف سر شود. این فرآیند سبب می شود تا فولیکول مو تقویت شده و ریزش موهای شما به مرور زمان از بین برود. به این منظور مقداری زنجبیل را درست همانند یک دمنوش دم کرده و داخل یک ظرف اسپری بریزید. هفته ای یک  مرتبه، محلول را پس از استحمام به موهایتان و کف سرتان اسپری کنید. علاوه بر این با آموزش ویدیویی زیر می‌توانید تونیک مو زنجبیل درست کنید:

تونیک مو عسل

عسل یک ماده آنتی باکتریال بسیار قوی است و می تواند خشکی شدید موها را به طور کامل از بین ببرد. عسل را می توانید به تنهایی و یا در ترکیب با روغن زیتون، روغن بادام و یا پیاز مورد استفاده قرار دهید. عسل را با روغن زیتون ترکیب کرده و محلول به دست آمده را به طور کامل بر روی ساقه موها و پوسته کف سر بمالید و روی آن را با یک کلاه رنگ بپوشانید. پس از یک ساعت موهایتان را به طور کامل با آب بشویید. پیاز نیز یک ماده بسیار تاثیرگذار در کاهش التهابات کف سر و ریزش مو است. می توانید چند قطره عسل را با کمی آب پیاز رنده شده مخلوط کرده و بر روی موهایتان بمالید. یک ساعت به آن استراحت دهید تا فرمولاسیونش عمل کند و سپس با آب به طور کامل بشویید.

تونیک مو شیر و روغن بادام

شیر سرشار از چربی های مفید و مورد نیاز مو و همچنین کلسیم است. بنابراین می تواند تاثیر شگرفی در کاهش ریزش مو داشته باشد. برای این روش دو قاشق چای خوری روغن بادام را با دو لیوان شیر پر چرب ترکیب کرده و به ساقه و ریشه موها بمالید. پس از گذشت 2 ساعت موهایتان را با یک شامپو مناسب و ملایم مانند شامپو بچه و آب ولرم بشویید. جهت دریافت نتیجه، این کار را هفته ای یک مرتبه تکرار کنید.

کلام آخر

حال که می دانید تونیک مو چیست چند نکته را هم به یاد داشته باشید. اولین و مهم ترین نکته در مسیر بازیابی زیبایی و پرپشتی موهایتان صبر است. توقع نداشته باشید که در اولین مرتبه استفاده معجزه ای رخ دهد؛ پس صبور باشید تا به آرامی و به مرور زمان نتایج مورد قبول خود را مشاهده نمایید. دومین نکته که باید به آن توجه کنید، پشتکار است. تقویت موها مثل هر کار دیگری در این دنیا پس از مدتی تبدیل به روتین شده و ممکن است دیگر اشتیاق اولیه برای استفاده از آن و مشاهده نتایج را نداشته باشید. پس دومین کاری که باید انجام دهید تکرار این روتین است. فراموش نکنید رسیدن به هدف داشتن موهای سالم و زیبا، یک حرکت قدم به قدم است و شما برای دریافت نتیجه مطلوب باید به طور منظم و درست استفاده از هر روش درمانی را ادامه دهید. در آخر فراموش نکنید، رسیدگی به خود یکی از مهم ترین کارها در زندگی است؛ چرا که شما مهم ترین فرد زندگی خودتان هستید و جدای از جنبه های زیبایی و ظاهری، باید در جهت حفظ سلامتیتان کوشا باشید. مراقبت از موها، تنها یکی از جنبه های مراقبت از خود محسوب می شود.