Table of Contents

در روزهای گرم تابستان، هندوانه یکی از میوه هایی است که نباید از آن غافل شوید. این میوه به شما کمک می کند تا با گرمای سوزان مبارزه کنید و در عین حال مجموعه ای از مزایای سلامتی، از کاهش خطر سرطان گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و بهبود پوست را ارائه می دهد. علاوه بر این، این میوه شیرینی منحصر به فرد و ملایمی دارد که آن را به یک خوراکی تابستانی مورد علاقه بسیاری از ما تبدیل کرده است. در ادامه این مطلب به مزایای هندوانه برای پوست و سلامتی بدن می پردازیم.

هندوانه در قرن ششم میلادی در مناطق آفریقای جنوبی به وجود آمد. در آغاز قرن هفتم، هند شروع به کشت این میوه کرد و از فواید آن بهره برد. در قرن دهم، چین شروع به تولید هندوانه کرد و اکنون می توانید این میوه را در هر کجای دنیا تهیه کنید. این میوه، خواص فراوانی برای سلامتی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شوید.

نقش هندوانه برای سلامت بدن، پوست و مو

هندوانه مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و چندین آنتی اکسیدان است که این میوه آبدار را به گزینه ای عالی برای بدن سالم تبدیل می کند. رنگ قرمز تیره این میوه از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن می آید و همچنین منبعی غنی از ویتامین های  A، C، B  و پتاسیم است. هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است و کالری کمی دارد. با این حال، ممکن است محتوای فیبر کمتری نسبت به سایر میوه ها باشد.

با تمام محتوای غذایی هندوانه، افزودن این میوه به رژیم غذایی می تواند برای افراد در هر سنی مفید باشد. علاوه بر این، تاثیرات مفید هندوانه بر بدن ما قابل انکار نیست.

فواید تغذیه ای هندوانه

ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی ‌اکسیدان ‌های موجود در هندوانه آن را به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی ما تبدیل می ‌کند. در اینجا حقایق تغذیه ای هندوانه آورده شده است:

  • 46 کالری
  • 2 گرم چربی
  • 0 میلی گرم کلسترول
  • 5 میلی گرم سدیم
  • 2 میلی گرم پتاسیم
  • 11 گرم کربوهیدرات
  • 6 گرم فیبر رژیمی
  • شکر 9 گرم
  • پروتئین 0.9 گرم
  • 17٪ RDI ویتامین
  • 1٪ RDI کلسیم
  • 20٪ RDI ویتامین
  • 2٪ RDI آهن
  • 3٪ RDI منیزیم

هندوانه برای پوست

خواص هندوانه برای پوست

بسیاری از مردم هنوز از فواید خوردن هندوانه آگاه نیستند. اگر شما نیز یکی از آنها هستید، در اینجا خواص هندوانه برای پوست صورت، مو و سلامتی را دریافت می کنید.

هندوانه برای داشتن پوستی سالم

اگر می خواهید پوستی سالم داشته باشید، خوردن هندوانه می تواند یک گزینه عالی باشد. فواید هندوانه برای پوست صورت به دلیل وجود ویتامین‌های  A، B  و C در این میوه است و می ‌توانند با پوست شما را تقویت، محافظت و تغذیه کنند. علاوه بر این، ویتامین C به درخشش کلی کمک می‌ کند و پوست شما را با تحریک تولید کلاژن روشن می‌کند.

مطلب کلاژن چیست را در مجله میس و مستر مطالعه نمایید. 

درمان و پیشگیری از آکنه پوست با هندوانه

فرض کنید به دنبال یک راه حل طبیعی برای درمان و جلوگیری از ایجاد آکنه هستید. در آن صورت، هندوانه می تواند یک راه حل استثنایی باشد. هندوانه اکسید نیتریک را در بدن شما افزایش می دهد، که روند بهبود آکنه یا هر زخم را تسریع می کند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی هندوانه نیز به کاهش التهاب ناشی از اسکار آکنه کمک می کند.

کنترل پیری پوست با هندوانه

از فواید هندوانه برای پوست می توان به جلوگیری از شل شدن پوست و پیری آن اشاره کرد. از جمله خاصیت هندوانه برای پوست، جلوگیری از بروز چین و چروک و خطوط پیری است. خواص ضد پیری هندوانه از آنتی اکسیدان لیکوپن و ویتامین های A و C ناشی می شود که پوست شما را شفاف و صاف می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک مکعب هندوانه بردارید و آن را به تمام صورت خود بمالید. بگذارید مدتی بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

هندوانه به دلیل مقادیر فراوانی آب که دارد و همچنین وجود آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها و … در بهبود سلامت پوست و مو بسیار مفید است.

درمان و پیشگیری از آکنه پوست با هندوانه

محافظت از پوست با هندوانه در برابر آفتاب سوختگی

بر اساس یک مطالعه آلمانی، لیکوپن و بتاکاروتن ترکیباتی هستند که می توانند از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنند. همچنین می توانید با کمک بتاکاروتن موجود در هندوانه با بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و ویتیلیگو مقابله کنید. یکی دیگر از مواد مغذی که به سلامت پوست کمک می کند، میزان ویتامین A موجود در هندوانه است که با ترمیم، سلول های پوستی جدید ایجاد می کند.

کمک به آرام کردن التهاب پوست

خاصیت هندوانه برای پوست صورت شامل کاهش التهاب پوست نیز می شود. هندوانه به دلیل وجود ترکیبی به نام لیکوپن، از جمله کاهش التهاب برای پوست مفید است. خواص ضد التهابی لیکوپن، یک کاروتنوئید، بهترین گزینه برای مبارزه با هرگونه التهاب در بدن ما است.

آموزش ساخت انوع ماسک هندوانه برای پوست صورت

چند مدل ماسک صورت خانگی وجود دارد که به راحتی و با استفاده از هندوانه ساخته می شوند. در ادامه آموزش چند مدل ماسک هندوانه برای پوست صورت را به شما ارائه می دهیم.

آموزش ساخت انوع ماسک هندوانه برای پوست صورت

۱. ماسک صورت هندوانه و خیار برای از بین بردن تیرگی پوست

هم هندوانه و هم خیار برای پوست بسیار مفید هستند. مزایای هندوانه برای پوست شامل صاف و درخشان و همچنین روشن کردن پوست است. ماسک صورت را با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری خیار رنده شده با مقداری آب هندوانه آماده کنید. مخلوط را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه با آب سرد بشویید.

۲. ماسک صورت هندوانه و ماست برای پوستی درخشان

ترکیب آب هندوانه و ماست می تواند پوستی لطیف و درخشان به شما بدهد. برای تهیه این ماسک، دو قاشق غذاخوری ماست را با ۲ قاشق غذاخوری آب هندوانه مخلوط کرده و خمیری یکدست درست کنید. خمیر را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 15 تا 20 دقیقه بماند. برای داشتن پوستی شاداب و درخشان آن را با آب معمولی بشویید.

۳. ماسک صورت هندوانه و شیر برای روشن تر شدن چهره

شیر یک پاک کننده طبیعی است که نه تنها سلول های مرده پوست را از بین می برد بلکه خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد. این ماسک صورت وعده می دهد که پوست شما را در این گرمای سوزان مرطوب و هیدراته نگه دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند تکه هندوانه را له کنید و 2 قاشق غذاخوری شیر خام به آن اضافه کنید. آن را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. آن را بشویید و صورت خود را خشک کنید.

۴. ماسک صورت هندوانه و لیمو برای پوست های خشک

اگر پوست خشکی دارید، هندوانه برای پوست عالی است و این ماسک صورت طبیعی برای شما بهترین عملکرد را دارد. لیمو به آرامی سلول های خشک و مرده پوست شما را لایه برداری می کند، در حالی که عسل و آب هندوانه پوست خشن شما را مرطوب و آبرسانی می کنند. برای این منظور آب هندوانه را در ظرفی بریزید و یک قاشق غذاخوری آبلیمو و عسل به آن اضافه کنید. این ماسک را مخلوط کرده و روی صورت بزنید و بگذارید مدتی بماند سپس با آب بشویید.

5. یخ هندوانه برای پوست

هندوانه یک تونر طبیعی است. می توان از آن به عنوان جایگزین خوبی برای تونرها استفاده کرد. آب قرمز آن یک قابض طبیعی است و ظاهر پوست را بسیار بهبود می بخشد. برش هندوانه را مستقیماً روی صورت خود بمالید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید. این کار صورت شما را هیدراته نگه می دارد. برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و همچنین افزایش شادابی و نشاط پوست، می توانید آب هندوانه را در فریزر بگذارید تا یخ بزند و سپس با آن پوست صورت خود را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

5. یخ هندوانه برای پوست

سایر خواص هندوانه برای سلامت بدن

در ادامه این مطلب به خواص هندوانه برای سلامتی کلی بدن می‌پردازیم.

تقویت رشد مو با هندوانه

هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C است که برای سنتز کلاژن لازم است و نقش مهمی در تقویت مو و حفظ نرمی پوست شما دارد.

غنی از آنتی اکسیدان بالا

هندوانه دارای مقادیر بالایی از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، تری ترپنوئیدها و ترکیبات فنلی است. شما با مصرف این میوه قادر خواهید بود رادیکال های آزاد را خنثی کنید و با کمک کاروتنوئید لیکوپن التهاب را کاهش دهید. هندوانه همچنین دارای تری ترپنوئید کوکوربیتاسین E است که با خواص ضدالتهابی خود از فعالیت آنزیم های سیکلواکسیژناز جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

هندوانه به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند زیرا منبع غنی ویتامین C است. همچنین به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا آنتی بادی تولید کند زیرا منبع غنی ویتامین B6 است. علاوه بر این، ویتامین A موجود در میوه با تنظیم سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها محافظت و در عین حال به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

هندوانه حاوی انواع ویتامین A، B و C است که همه این موارد در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس، بهبود سلامت قلب، کاهش درد عضلات، پیشگیری از سرطان و … موثر هستند.

کاهش استرس با هندوانه!

هندوانه یکی از میوه هایی است که به شما در کاهش استرس کمک می کند زیرا هندوانه حاوی ویتامین ها و مواد مغذی زیادی مانند ویتامین B6 است. این مواد مغذی حملات پانیک و اضطراب را کاهش می دهند و با تولید مواد شیمیایی مورد نیاز برای انجام همین کار، استرس را تسکین می دهد. علاوه بر این، با افزودن هندوانه به رژیم غذایی خود، می توانید رگ های خونی خود را بدون عوارض جانبی داروها آرام کنید. اگر استرس خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید، خواهید دید که پوست به مراتب زیباتر، درخشان تر و جوان تری دارید. پس از مزایای هندوانه برای پوست غافل نشوید.

کاهش استرس با هندوانه!

بهبود سلامت قلب

شایان ذکر است که عوامل سبک زندگی نقش اساسی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح جهان، ایفا می کنند. به عنوان مثال، هندوانه با کاهش فشار خون و سطح کلسترول برای قلب مفید است و خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. لیکوپن همچنین ممکن است با کاهش فشار خون و کلسترول از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کند. هندوانه همچنین حاوی منیزیم، پتاسیم، ویتامین های  A، B6  و C، ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای قلب است.

نقش هندوانه در کاهش درد عضلانی

هندوانه ممکن است کلید مناسبی برای دردهای عضلانی باشد. این میوه به تسکین درد عضلات پس از یک تمرین سنگین کمک می کند زیرا سرشار از الکترولیت ها و اسید آمینه سیترولین است. علاوه بر این، طبق یک مطالعه ایرانی، سیترولین موجود در هندوانه می تواند به کاهش خستگی عضلات کمک کند. سیترولین ممکن است با تسریع روند حذف اسید لاکتیک به تسکین درد عضلانی کمک کند. نوشیدن آب هندوانه ممکن است با دریافت اکسیژن بیشتر به عضلات شما کمک کند تا سریعتر بهبود یابند.

جلوگیری از آسیب کلیه

درصد پتاسیم در هندوانه نسبت به سایر غذاها کمتر است، اگرچه آنها منبع خوبی از پتاسیم هستند. بنابراین، افرادی که از بیماری مزمن کلیوی رنج می برند، باید از میوه های کم پتاسیم استفاده کنند.هندوانه می تواند گزینه ای سالم برای شما باشد. با این حال، کلیه ها ممکن است پتاسیم اضافی خون را در برخی از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی حذف نکنند. بنابراین، این ممکن است عوارضی ایجاد کند. به همین دلیل، اگر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستید، قبل از خوردن هندوانه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف هندوانه برای کبد

برخلاف الکل و کافئین، هندوانه به عنوان یک ادرارآور طبیعی، جریان ادرار را بدون فشار به کلیه افزایش می دهد. همچنین به کبد شما کمک می کند آمونیاک را پردازش کند، که به کلیه ها کمک می کند تا از شر مایعات اضافی خلاص شوند بدون اینکه فشاری بر آنها وارد شود. تا زمانی که کبد شما خوب کار کند، پوست شما زیبا و شفاف به نظر خواهد رسید و این از مزایای هندوانه برای پوست محسوب می شود.

کمک به پیشگیری از سرطان

فواید هندوانه برای سرطان نیز از ترکیب لیکوپن ناشی می شود که میزان عود کردن سرطان را کاهش می دهد. علاوه بر این، رنگ قرمز مشخصه هندوانه از رنگدانه لیکوپن می آید که همچنین از بروز برخی سرطان ها جلوگیری می کند زیرا یک آنتی اکسیدان قوی است.

شما می توانید 20 میلی گرم لیکوپن را در یک وعده دو فنجان هندوانه پیدا کنید که ممکن است با مبارزه با رادیکول های آزاد از شما در برابر انواع مختلفی از سرطان محافظت کند. علاوه بر این، طبق یک مطالعه در شیکاگو، لیکوپن همچنین دارای خواص شیمیایی پیشگیری کننده در سلول های سرطان پروستات است.

خواص هندوانه برای کاهش وزن

آیا می دانستید هندوانه برای کاهش وزن مفید است؟ هندوانه به دلیل محتوای بالای آب خود می تواند با کالری کمتر احساس سیری در شما ایجاد کند. علاوه بر این، مقدار بالای آب موجود در هندوانه ممکن است با تسریع متابولیسم و ​​دفع سموم و چربی ها به کاهش وزن کمک کند. بنابراین با افزودن میوه هایی مانند هندوانه که تراکم کالری کمی دارند به رژیم غذایی خود، می توانید به طور سالم وزن کم کنید.

واترملون کاهش وزن

خواص هندوانه برای افراد مبتلا به دیابت

اگرچه هندوانه برای دیابت مفید است، اما باید احتیاط کرد. هندوانه بار گلیسمی کمتری دارد اما شاخص گلیسمی بالاتری دارد و بنابراین میوه‌ای مناسب برای دیابت است. علاوه بر این، طبق یک مطالعه در نیجریه، هندوانه دارای خواص ضد دیابتی است. مطالعه دیگری نشان می دهد که آب تفاله هندوانه ممکن است در نهایت با افزایش توده بافت چربی قهوه ای و کاهش توده چربی سفید اضافی، دیابت را درمان کند. با این حال، برخی از مطالعات اثر معکوس را بیان می کنند. بنابراین، بهتر است در صورت ابتلا به دیابت، قبل از مصرف هندوانه به توصیه های پزشک خود توجه کنید.

کنترل فشار خون بالا با هندوانه

هندوانه به ویژه برای فشار خون مفید است زیرا منبع طبیعی سیترولین دارد. علاوه بر این، ارتباط نزدیکی با اسید آمینه ای به نام آرژنین دارد که نقش اساسی در حفظ فشار خون دارد. طبق این مطالعه، مصرف داوطلبان از آب هندوانه غلیظ، سطوح آرژنین تبدیل شده از سیترولین را افزایش می دهد.علاوه بر این، پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی موجود در هندوانه است که فشار خون بالا را کاهش و تنظیم می کند.

کمک به سیستم عصبی

هندوانه دارای آنتی اکسیدان دیگری به نام کولین است که به عملکردها و فعالیت های متعددی کمک می کند. برخی از فعالیت ها عبارتند از: حرکت عضلات، یادگیری و حافظه، انتقال تکانه های عصبی، رشد اولیه مغز و حفظ ساختار غشای سلولی. اگرچه شواهد کافی وجود ندارد، طبق یک نظریه، کولین ممکن است پیشرفت زوال عقل در بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

افزایش جریان خون با هندوانه

هندوانه می تواند یک گزینه عالی برای بهبود گردش خون باشد. همچنین به کاهش فشار خون کمک و در نتیجه به قلب شما در این روند کمک می کند. هندوانه می تواند رگ های خونی را انعطاف پذیرتر کند و جریان خون را با کمک پتاسیم موجود در میوه افزایش دهد. همچنین فشار وارده بر قلب را در این فرآیند کاهش می دهد. با بهبود گردش خون، پوست نیز همیشه سالم و درخشان به نظر می رسد که از مزایای دیگر هندوانه برای پوست است.

محافظت از مفاصل

یکی دیگر از مزایای شناخته شده هندوانه این است که از مفاصل شما محافظت می کند. رنگدانه طبیعی به نام بتا کریپتوکسانتین موجود در هندوانه از مفاصل شما در برابر التهاب محافظت می کند. در نتیجه، طبق برخی مطالعات، در طول زمان احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد. علاوه بر این، لیکوپن ممکن است در مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن، مفاصل شما را ایمن نگه دارد و آسیب‌های ناشی از این فرآیند را کاهش دهد.

کمک به هیدراته و خنک ماندن بدن

لیکوپن یکی دیگر از ترکیبات اولیه موجود در هندوانه است که دارای چندین فواید است. طبق یک مطالعه آمریکایی، لیکوپن خواص ضد التهابی را نشان داد. حقایق سلامتی درباره هندوانه از محتوای بالای آب ناشی می شود که بدن شما را هیدراته و خنک نگه می دارد. هیدراته نگه داشتن بدن شما به اندازه کافی باعث تنظیم دمای بدن، عملکرد طبیعی اندام ها، تحویل مواد مغذی سلولی و هوشیاری می شود.

کمک به هضم بهتر غذا

هندوانه برای سلامتی مفید و برای هضم غذا ضروری است زیرا آب فراوان و مقدار کمی فیبر دارد. آب ضایعات را از طریق دستگاه گوارش به طور موثرتر حرکت می دهد، در حالی که فیبر به منظم نگه داشتن حرکات روده شما کمک می کند. بر اساس نظرسنجی روی 4561 بزرگسال، افرادی که مایعات کم و مصرف فیبر کم داشتند، بیشتر در معرض یبوست بودند. با این وجود ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشد.

کمک به هضم بهتر غذا

از بین بردن میل خوردن شیرینی جات

اگر می خواهید تمایل مصرف شیرینی خود را سیر کنید اما نمی خواهید بدن خود را با شکر پر کنید، انتخاب هندوانه می تواند گزینه ایده آلی باشد. اگرچه هندوانه قند کمی دارد، اما یک میوه تابستانی است که میل شما به مصرف شیرینی جات را بدون پر کردن بدن شما با قند مضر برطرف می کند.

هندوانه قند بسیار کم و شیرینی دلنشینی دارد که مصرف آن باعث می شود تمایل شما به مصرف قند مصنوعی و شیرینی جات کاهش یابد.

بهبود زخم با هندوانه

مقادیر بالای ویتامین C موجود در هندوانه به تشکیل بافت همبند جدید کمک و در نتیجه با بهبود سیستم ایمنی به بهبود و از بین بردن جای زخم ها کمک می کند. علاوه بر این، کلاژن جزء اصلی برای بهبود زخم است که به مقدار زیاد در این میوه یافت می شود. بنابراین، می توانید مصرف هندوانه را افزایش دهید که به بهبود ویتامین C در بدن ما کمک می کند. در واقع این یکی دیگر از خواص هندوانه برای پوست است.

بهبود مشکلات دندان

هندوانه ممکن است توانایی حفظ مویرگ ها و لثه ها را با کمک ویتامین C موجود در میوه داشته باشد. علاوه بر این، هندوانه همچنین می تواند از شرایطی مانند خونریزی لثه و التهاب لثه که به دلیل کمبود ویتامین C ایجاد می شود، جلوگیری کند. علاوه بر این، ویتامین C موجود در هندوانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های لثه و سایر عفونت های لثه را با از بین بردن باکتری های موجود در دهان کاهش دهد.

هندوانه برای سلامت چشم ها

مقادیر بالای بتاکاروتن موجود در هندوانه به ویتامین A تبدیل می شود که به محافظت از چشمان شما در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن کمک و با تولید رنگدانه های شبکیه چشم از شب کوری جلوگیری می کند. همچنین می توانید غشاهای مخاطی، بافت اسکلتی و نرم، دندان ها و پوست سالم را با کمک ویتامین A حفظ کنید.

سخن آخر

میوه ‌های فصلی باعث درخشندگی پوست شما می‌ شوند و میوه ‌های دارای ترکیب اصلی آب می ‌توانند برای پوست معجزه کنند. هندوانه، میوه‌ ای سرشار از فواید زیبایی است که می‌ تواند به پوست شما در برابر آسیب ‌های خورشیدی کمک و از آن محافظت کند و همچنین در این روزهای پر استرس تابستان آن را شاداب و جوان نگه دارد. با داشتن چندین ویتامین و آنتی اکسیدان، می توانید به راحتی با استفاده از هندوانه ماسک های زیبایی و شاداب کننده برای صورت خود درست کنید که در کمترین زمان پوستی شفاف و روشن تر به شما می بخشند.

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد مزایای هندوانه برای پوست پاسخ دهیم.


فواید آب هندوانه برای مو چیست؟

هندوانه حاوی مقادیری ویتامین C است که مصرف آن باعث افزایش کلاژن سازی و تقویت مو شده و بافت آن را نرم و براق نگه می دارد.

یخ هندوانه برای پوست چه مزایایی دارد؟

هندوانه یک تونر طبیعی پوست است که مصرف آن خواص بسیاری دارد. برای افزایش مزایای آب هندوانه برای پوست، می توان مقداری از آن را فریز کرد تا اثر ضد پیری آن دو چندان شود.

خواص هندوانه برای کبد و کلیه چیست؟

هندوانه به کلیه کمک می کند تا آمونیاک بدن را بهتر پردازش کند. همچنین، به کلیه ها در دفع بهتر ادرار کمک می کند.

 

منابع

stylesatlife

swirlster.ndtv