درمان ترک پوستی در بارداری

دوران بارداری یکی از جذاب ترین و شگفت انگیز ترین دوران زندگی یک زن است. در این دوران پوست بدن دچار تغییرات زیادی می شود. یکی از این تغییرات، ترک پوستی است. چون در این دوران حدود چهارده کیلوگرم به وزنتان اضافه می شود و این افزایش وزن ناگهانی باعث کشیدگی پوست و ایجاد ترک در قسمت های مختلف بدن به خصوص سینه و شکم می شود. این ترک ها زیبایی پوست بدن را از بین می برد و بسیار عذاب آور است. به همین دلیل زنان باردار به دنبال راهی برای درمان هر چه سریع تر آن می باشند تا زیبایی را به پوست خود برگردانند. خوشبختانه روش های زیادی برای درمان ترک های پوستی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

روش های درمان ترک پوستی

در این مقاله روش های مختلف درمان ترک پوستی شامل درمان خانگی، درمان با استفاده از کرم ترمیم کننده و درمان با لیزر را معرفی می کنیم.

درمان خانگی ترک های پوستی

ژل آلوئه ورا

از خواص آلوئه ورا برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات پوستی استفاده می شود. یکی از این مشکلات، ترک پوستی است. همانطور که می دانید در دوران بارداری با افزایش ناگهانی وزن، پوست بدن دچار کشیدگی می شود، کلاژن پوست در اثر این کشیدگی ضعیف می‌شود و در نتیجه خطوط ظریفی در زیر بالاترین لایه پوست تشکیل می‌شود. این خطوط همان ترک های پوستی هستند. آلوئه ورا حاوی ترکیبات گلوکومانان و جیبرلین است که با احیای کلاژن پوست به رفع ترک های پوستی کمک می کند. افزون بر این آلوئه ورا حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، و آنزیم‌هایی است که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارند می‌توانند با تغذیه پوست و حفظ سلامت آن به فرایند درمان این ترک ها کمک کنند.

از ژل آلوئه ورا هم به تنهایی هم با استفاده از مواد دیگر می توان برای درمان ترکهای پوستی استفاده کرد.

مطلب کلاژن چیست را در مجله میس و مستر مطالعه نمایید.

آلوئه ورا درمان ترک پوستی

روش انجام کار:

ژل موجود در یک عدد برگ آلوئه ورا را خارج کرده و روی قسمت های آسیب دیده بمالید به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوست شود. نیازی به شستشو نیست.

روش بعدی:

روغن موجود در کپسول های ویتامین  A  و‌E  را خارج کرده و به ژل آلوئه ورا اضافه کنید. این مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و روی این ترک ها اعمال کنید. چند دقیقه ترکیب را روی پوست ماساژ دهید. در این روش هم مانند روش قبلی، نیاز به شستشو نیست.

این روش ها را باید دو بار در طی روز انجام دهید تا به مرور زمان ترک ها محو شوند.

آب لیمو

آب لیمو دارای خاصیت اسیدی و سرشار از ویتامین C است. که با پاکسازی سلول های مرده به از بین بردن ترک های پوستی کمک می کند.

آب لیمو برای ترک پوستی

روش انجام کار:

آب یک عدد لیموترش تازه را بگیرید و روی  پوست اعمال کنید و به صورت دایره ای ماساژ دهید. ده دقیقه بعد پوستتان را با آب گرم بشویید و در آخر هم از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

روش بعدی:

مقداری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری آب خیار و دو قاشق غذا خوری آرد نخودچی را با هم ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. خمیر را روی  نواحی آسیب دیده بمالید، بعد از گذشت ۱۰ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

کره کاکائو

کره کاکائو فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. یکی از این فواید که احتمالا از بی خبرید، جلوگیری از ترک پوست در بارداری و درمان آن می باشد. این ماده خاصیت مرطوب کنندگی عالی دارد به همین دلیل برای درمان ترک پوست موثر واقع می شود.

خواص کره کاکائو برای درمان ترک پوستی

روش انجام کار:

روزی دو بار کره کاکائو را به تنهایی روی مناطق آسیب دیده بمالید. این کار را تا دو ماه تکرار کنید. بعد از دو ماه از تاثیرات این ماده بی نظیر، شگفت زده خواهید شد.

روش بعدی:

نصف فنجان کره کاکائو، یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم، دو قاشق چایخوری موم رنده شده، یک قاشق چای خوری از روغن هسته زردآلو و روغن ویتامین  Eرا با هم مخلوط کنید و تا زمانی که موم زنبور عسل ذوب شود، حرارت دهید. ترکیب را درون ظرفی در بسته ریخته و در یخچال نگهداری کنید. روزی سه بار استفاده کنید تا به تدریج ترک پوستی ناپدید شود.

اسکراب شکر

اسکراب شکر موثر ترین راه درمان ترک های پوستی است. شکر با خاصیت لایه برداری فوق العاده ای که دارد تمامی سلول های مرده پوست را از بین می برد. به علاوه با بهبود گردش خون در نواحی از پوست که دچار آسیب و ترک خوردگی شده است، به درمان این مشکل کمک می کند.

اسکراب شکر

روش انجام کار:

برای تهیه این اسکراب یک فنجان شکر را با یک چهارم فنجان روغن بادام و مقداری آب لیموی تازه مخلوط کنید تا خمیری زبر و یکدست حاصل شود. خمیر به دست آمده را روی ترک ها بمالید و ۸ تا ۱۰ دقیقه به خوبی ماساژ دهید. در آخر پوستتان را با آب گرم شستشو دهید و کرم مرطوب کننده بزنید. برای رسیدن به نتیجه ایده آل روزی دوبار از اسکراب شکر استفاده کنید.

روغن بنفشه بادام برای ترک پوست

روغن بنفشه بادام از ترکیب گیاه بنفشه و بادام به دست می آید که هر دو خواص فراوانی دارند. پس این روغن با داشتن خاصیت هر دوی آن ها بسیار پر فایده است. استفاده از روغن بنفشه بادام برای رفع ترک پوست بسیار موثر است. این روغن که یک مرطوب کننده عالی است سلول های آسیب دیده را بازسازی و ترمیم می کند. علاوه بر این دارای خاصیت ضد التهابی قوی نیز می باشد.

بوغن بنفشه برای درمان ترک پوستی

روش انجام کار:

چند قطره از این روغن را روی قسمت هایی از پوست که دچار ترک خوردگی شده اند٬ بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. لازم نیست آن را پاک کنید و به همان حالت رها کنید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ از بهترین راه های از بین بردن ترک پوست است. سفیده تخم مرغ حاوی اسید آمینه و پروتئین است که سلول های آسیب دیده پوست را بازسازی و ترمیم می کند. علاوه بر این سفیده تخم ‌مرغ غنی از ویتامین E و کلاژن می باشد. به همین دلیل برای از بین بردن ترک پوست از آن استفاده می شود.

سفیده-تخم-مرغ

روش انجام کار:

دو عدد سفیده تخم مرغ را با یک چنگال به خوبی هم بزنید و روی مناطقی که علائم ترک پوست وجود دارد، بمالید. وقتی سفیده تخم مرغ خشک شد با آب ولرم آبکشی کنید.

روغن نارگیل

یکی از راه های درمان ترک پوست شکم، ران، سینه، بازو و باسن در زمان بارداری، که پیشنهاد می شود حتما آن را امتحان کنید، استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل حاوی ویتامین A، ویتامین E، اسیدهای چرب مانند اسید کوپریک و اسید لوریک و دیگر مواد معدنی ضروری است، که پوستتان را تغذیه و ترک‌های آن را به سرعت درمان می‌کند. این روغن همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

روغن نارگیل

روش انجام کار:

مقداری روغن نارگیل، شکر و عسل را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود. این ترکیب را روی شکم، ران، سینه و هر قسمتی از بدن که دچار آسیب شده است٬ بمالید و ۳ دقیقه به صورت دایره وار ماساژ دهید. برای رسیدن به نتیجه ایده آل ده دقیقه صبر کنید. سپس پوستتان را بشویید. همچنین می توانید از روغن نارگیل به تنهایی برای درمان ترک پوست شکم در بارداری استفاده کنید.

روغن آرگان

اصلی ترین علت ترک های پوستی در دوران بارداری تولید پایین کلاژن است. روغن آرگان خواص بسیاری دارد و تولید کلاژن پوست را تقویت و به رفع این مشکل کمک شایانی می کند. این روغن حاوی ویتامینE ، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب است، در نتیجه ترمیم کننده، سفت کننده و رطوبت بخش پوست می باشد.

روغن آرگان برای درمان ترک پوستی

روش انجام کار:

روغن آرگان را روی ترک ها بمالید و به خوبی ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

روغن زیتون و کندر 

روغن زیتون به دلیل دارا بودن مواد مغذی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها توانایی آبرسانی، کلاژن سازی و ترمیم پوست را دارد. به علاوه کندر یک جمع کننده بسیار قوی است که به سفت شدن پوست بدن کمک می کند.

روغن کندر

روش انجام کار:

مقداری کندر را پودر کنید و با روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را تا جایی که کندر کاملا حل ‌شود، حرارت دهید. ترکیب به دست آمده را روی ترک ها بمالید. این کار را سه ماه تکرار کنید. بعد از این مدت، یک ماه پوست را با ژل آلوئه ورا ماساژ دهید تا پوست کاملا صاف و شاداب شود.

درمان ترک پوست با کرم ترمیم کننده

کرم رازیانه برای ترک پوست

کرم رازیانه یک روش عالی برای جلوگیری از ایجاد این مشکل و درمان آن می باشد. این کرم با افزایش خاصیت کشسانی پوست، احتمال ترک خوردگی و خارش پوست را کاهش می دهد.

کرم رازیانه  را روی پوستتان بمالید و چند دقیقه با حرکات دایره‌ای شکل پوستتان را ماساژ دهید. نیازی به شستشو نیست. اجازه دهید این کرم روی پوست بماند.

روغن رازیانه

کرم بایو اویل برای ترک پوستی

روغن ترمیم کننده پوست بایواویل غنی از ترکیبات گیاهی مانند عصاره گیاه رزماری، بابونه، اسطوخدوس و ویتامین های A  و E است. ویتامین A به بهبود اختلالات رنگ پوست کمک می کند. ویتامین E باعث تقویت پوست و ترمیم سلول های آسیب دیده می شود. عصاره بابونه و سایر مواد به تسکین پوست و رفع التهابات کمک می کنند. عنصر فعال porcElinE oil  پوست را آبرسانی عمیق می کند.

برای جلوگیری از ایجاد ترک پوست در بارداری از ابتدای سه ماه دوم، روزی دوبار کرم را روی نواحی از پوست که احتمال ایجاد ترک پوستی را دارد، ماساژ دهید.

برای درمان و بهبودی ترک شکم بعد از زایمان روزی دو بار کرم را روی نواحی از پوست که دچار ترک شده، بمالید و با حرکات دایره ای شکل ماساژ دهید.

بایواویل

کرم رتینوئید

این کرم که از مشتقات ویتامین A  می باشد، به کلاژن سازی پوست کمک کرده و باعث می شود ترک های ایجاد  شده روی پوست ناپدید شوند و پوست به حالت قبلی و طبیعی خود باز گردد. خانم های باردار و شیرده حتما این کرم را تحت نظر پزشک استفاده کنند چون در بعضی موارد ممکن است ایجاد حساسیت کند.

ترتیئوید

محصولات پلمرز

برند قدرتمند پلمرز محصولات ضد ترک فوق العاده ای مانند لوسیون کره کاکائو، کرم ضدترک و بادی باتر ضد ترک را تولید و روانه بازار کرده است. این محصولات اثربخشی فوق العاده ای دارند به همین جهت طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. این محصولات غنی از ترکیبات گیاهی و ویتامین های ضروری برای سلامت پوست هستند که باعث تقویت و ترمیم سلول های آسیب دیده می شوند و به رفع ترک های پوستی کمک شایانی می کنند. شما می توانید محصولات پلمرز را از طریق فروشگاه اینترنتی میس و مستر تهیه کنید

محصولات پلمرز برای درمان ترک پوستی

پماد ویکس

پماد ویکس از چندین ترکیب روغنی و گیاهی تسکین دهنده مانند روغن اوکالیپتوس، روغن تربانتین، روغن برگ سدر، کافور و پترولیوم تسکیل شده است. این مواد با خاصیت مرطوب کنندگی که دارند به درمان ترک پوستی کمک می کنند.

پماد ویکس را روی مناطق آسیب دیده پوست بمالید و دو دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. تا کاملا جذب پوست شود. قسمتی که آغشته به روغن کردید را با یک پلاستیک یا سلفون بپوشانید و بگذارید تا صبح در همین حالت باشد. اگر هر شب قبل از خواب این کار را تکرار کنید به مرور زمان ترک ها محو می شوند.

پماد ویکس

درمان قطعی با لیزر

لیزر ترکهای پوستی از جدید ترین روش های درمانی است. اگر از روش های قبلی نتیجه نگرفتید. برای درمان قطعی ترک پوست، از این روش استفاده کنید. دو نوع لیزر برای ترک پوست وجود دارد. یکی لیزر لایه برداری سطحی پوست و دیگری لیزر جوان سازی پوست. در لیزر لایه برداری با حذف خارجی ترین لایه پوست از قسمت اپیدرم امکان رشد سلول های جدید و پر شدن علائم ترک پوستی فراهم می شود. در لیزر جوان سازی پوست با ایجاد حفره هایی کوچک در پوست اطراف ترک به پوست جدید اجازه جایگزین شدن با پوست قدیمی داده می شود و در نتیجه باعث تولید کلاژن جدید در پوست می شود. در این روش چون پوست لایه برداری نمی شود پس ساده تر از روش قبلی است و درد کمتری هم دارد ولی تاثیر روش اول در از بین بردن ترک ها بیشتر است.

کلام آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر روش های درمان ترک پوستی را به شما آموزش دادیم، ولی از آن جایی که پیشگیری بهتر از درمان است، در دوران بارداری با پیروی از برنامه غذایی و ورزشی مناسب که توسط پزشک معالج تنظیم شده باشد، از اضافه وزن بیش از حد جلوگیری کرده و وزن خود را متناسب نگه دارید. بدین ترتیب هم احتمال ایجاد این مشکل به حداقل می رسد و هم برای سلامتی شما و نوزادتان مفید است.

سوالات متداول پیرامون ترک پوستی در بارداری

آیا ترک های پوستی درمان دارد؟

این ترک ها تا زمانی که سفید نشده اند، امکان درمانشان وجود دارد. ولی درمان ترک پوستی سفید به دلیل تنگ شدن عروق خونی و سختی ورود کلاژن به پوست بسیار سخت است اما با روش های پیشرفته پزشکی امکان پذیر می باشد.

چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم؟

روش های متعددی برای درمان این مشکل وجود دارد. که در این مقاله درمان های خانگی٬ درمان با استفاده از کرم های ترمیم کننده و درمان با لیزر را بررسی نمودیم. اگر ترک های پوستی شما قرمز رنگ است و شدت آن ها کم می باشد، می توانید با روش های خانگی گفته شده به راحتی آن ها را درمان کنید. ولی اگر شدت و میزانشان زیاد است یا رنگ آن ها سفید شده فقط با روش های پزشکی مانند لیزرینگ می توانید آن ها را از بین ببرید.

منابع

https://www.parents.com/pregnancy/my-body/best-natural-stretch-mark-treatments/