چه کنیم که در هنگام ماسک زدن جوش یا آکنه نزنیم؟

شیوع ویروس کرونا سبک زندگی ما را تا حد زیادی تغییر داده است. یکی از تغییراتی که برای پیشگیری از این ویروس منحوس لازم و حیاتی است، استفاده از ماسک می باشد. ماسک زدن مشکلات زیادی از جمله آکنه ماسک را به وجود می آورد. درست است که داشتن آکنه ماسک ناراحت کننده است ولی به هیچ عنوان نباید استفاده از ماسک را متوقف کنید. در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر راهکارهایی را به شما آموزش می دهیم که با استفاده از آن دیگر در هنگام ماسک زدن جوش نمی زنید.

چطور هنگام ماسک زدن جوش نزنیم و اگر زدیم برای درمان آن چه کنیم؟

اگر شما هم می خواهید بدانید که آیا ماسک زدن باعث جوش صورت میشود ؟ باید به شما بگوییم که بله؛ این اتفاق برای شمار زیادی از افراد و به خصوص بانوان رخ می دهد. رابطه ماسک زدن و جوش صورت به این دلیل ایجاد شده است که تنفس پوست در ناحیه ای از صورت که زیر ماسک است به شدت کاهش یافته و حتی دچار تعریق می شود. در ادامه برخی از روش های جلوگیری از جوش زدن در زیر ماسک را برای شما بازگو خواهیم کرد. 

از ماسک مناسب استفاده کنید

بهترین ماسک، ماسک های نخی و پارچه ای هستند که کمتر باعث بروز آکنه ماسک می شوند. جنس داخلی ماسک که در تماس مستقیم با پوست صورت است حتما باید کتان یا نخ خالص باشد.

استفاده از ماسک صورت پارچه ای برای جوش صورت توصیه می شود؛ چراکه ماسک های پارچه ای نازک از بروز آکنه ماسک پیشگیری می کنند، ولی یک عیب بزرگ دارند و آن هم این است که محافظت لازم را در برابر ویروس کرونا ندارند. ماسک های پارچه ای چند لایه (سه لایه) که ضخیم تر هستند، بهترین محافظ در برابر ویروس می باشند.

بهترین ماسک پارچه ای

ماسک را خیلی محکم به صورت فشار ندهید

درست است که ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا باید کاملا دهان و بینی را بپوشاند، ولی ماسک نباید خیلی تنگ باشد و فشار زیادی به صورتتان بیاورد. پس دقت کنید ماسکی که می زنید اندازه صورتتان باشد و آن را خیلی محکم به چهره خود فشار ندهید و به تنظیم سفتی کش و بند ماسک توجه کنید. چون اصطکاک و فشار زیاد ماسک به صورت، احتمال ایجاد آکنه ماسک را افزایش می دهد.

بهداشت ماسک را جدی بگیرید تا زدن جوش در امان بمانید!

یک علت جوش زدن زیر ماسک استفاده از ماسک های کثیف است، که سرشار از عرق و آلودگی هستند و بدترین آسیب ها را به پوست می زنند. پس برای اینکه هنگام ماسک زدن جوش نزنید از ماسک های تمیز و ضد حساسیت استفاده کنید. اگر از ماسک یکبار مصرف استفاده می کنید در صورت امکان دو ساعت یکبار آن را تعویض کنید. اگر از ماسک پارچه ای استفاده می کنید مرتب و قبل از هر بار استفاده آن را با آب و شوینده ملایم و بدون بو شستسو دهید و زیر نور آفتاب بخشکانید.

صورتتان را روزی ۲ بار با شوینده ملایم و ضدآکنه شستسو دهید

صورت خود را قبل از ماسک زدن و پس از برداشتن آن با یک پاک کننده ملایم بشویید تا از وجود هرگونه آرایش، گرد و خاک و آلودگی پاک شود. برای شستن پوست های چرب و مستعد آکنه از محلول های حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید، تا چربی اضافه و پوست های مرده پاک شود و از مسدود سدن منافذ پوست پیشگیری شود. این گونه، احتمال جوش زدن بعد از ماسک کاهش می یابد. تا جایی که می توانید و امکان دارد هر ۲ یا ۴ ساعت یکبار در طول روز و در یک محیط خلوت و تمیز که کاملا ایمن است، ماسکتان را بردارید تا هم پوستتان هوا بخورد و هم آلودگی های سطح پوستتان را با یک پاک کننده آرایش مناسب یا شیر پاک کن تمیز کنید. پس از پاک کردن پوست مجددا کرم مرطوب کننده بزنید.

شب ها هم قبل از خواب صورت خود را تمیز کنید و هرگز با صورت آلوده نخوابید. بعضی ها به اشتباه فکر می کنند که زدن ماسک مانع از آلوده شدن پوست می شود در صورتی که محیط گرم زیر ماسک فضای بهتری برای آلودگی ها فراهم می کند.

مزایای شیرپاک کن در پاکسازی صورت

محصولات پوستی خود را با دقت انتخاب کنید

برای اینکه در هنگام ماسک زدن جوش نزنید از محصولاتی که باعث تحریک پوست می شوند به هیچ عنوان استفاده نکنید. برای پوست های مستعد آکنه اسکراب‌ها یا مواد شوینده پوستی که در ترکیبات خود سدیم لوریل سولفات دارند، محصولات مناسبی نیستند، چرا که با تخریب لایه محافظ پوست باعث ایجاد آکنه ماسک می‌شوند، اسکراب‌هایی که دارای ذرات ماسه‌ مانند هستند هم برای پوست مناسب نیستند. بنابراین در روزهای کرونایی برای شستن صورت خود به هیچ عنوان از این محصولات استفاده نکنید.

۲ بار در روز پوستتان را آبرسانی کنید

دو بار در روز با استفاده از یک کرم آبرسان سبک و فاقد چربی پوستتان را آبرسانی کنید. با هیدراته شدن پوست جوش های ناشی از ماسک زدن کاهش می یابد. فقط دقت کنید که باید بین استفاده از کرم‌ها تا پوشیدن ماسک‌های معمولی حداقل ۱۵ دقیقه فاصله بگذارید و اگر ناچارید از ماسک N95 استفاده کنید، بین استفاده از کرم تا زدن ماسک، بهتر است حداقل نیم ساعت فاصله باشد.

آکنه ماسک چیست

پوست را مرطوب نگه دارید

اگر مایلید بدانید که قبل از زدن ماسک چه کنیم جوش نزنیم ؟ باید بدانید که بهتر است قبل از ماسک زدن و پس از آن که صورت خود را شستید، با استفاده از یک مرطوب کننده سبک و بدون روغن پوست خود را مرطوب کنید. استفاده از مرطوب کننده صورت فواید زیادی برای پوست دارد و به عنوان یک محافظ طبیعی عمل می کند و از ایجاد جوش در اثر ماسک زدن پیشگیری می کند. حتی اگر پوستتان چرب است هم باید آن را مرطوب نگه دارید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بین استفاده از کرم و ماسک زدن حتما فاصله بیندازید. در صورت نیاز شب ها قبل از خواب بعد از این که صورتتان را شستسو دادید از یک کرم مرطوب کننده قوی تر یا کرم شب و روز استفاده کنید.

برای جلوگیری از آکنه ماسک از انجام آرایش و میکاپ زیر ماسک خودداری کنید

اگر می خواهید هنگام ماسک زدن جوش نزنید، از انجام آرایش و میکاپ در محدوده زیر ماسک خودداری کنید. زیرا آرایش منافذ پوست را مسدود می کند و با افزایش و تجمع باکتری‌ها در منافذ پوست باعث ایجاد جوش ماسک می ‌شود. ولی اگر برای افزایش روحیه در این اوضاع واقعا به آرایش نیاز دارید.  قسمت هایی از صورت که خارج از ماسک است را کمی آرایش کنید. به عنوان مثال چشم و ابروهایتان را آرایش کنید تا این گونه بتوانید یک روز پر از استرس را راحت تر سپری کنید.

علت جوش زدن بعد از ماسک

استرس خود را کنترل کنید

شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از افراد استرس زا است. برای جلوگیری از بروز آکنه ماسک باید استرس خود را کنترل کنید. چون اگر استرس کنترل نشود، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و بدن واکنش های آلرژیک نشان خواهد داد. به همین دلیل هم جوش، کهیر و خارش پوست بروز می کند.

لایه برداری شیمیایی

برای اینکه در هنگام ماسک زدن جوش نزنید، از پوست خود مراقبت کنید و از لایه برداری بیش از حد پوست خودداری نموده و فقط هفته ای یک تا دوبار و نه بیشتر پوستتان را لایه برداری کنید.

روتین مراقبت از پوست را ارتقا دهید

در این روزها پوست شما برای در امان ماندن از آکنه ماسک ها بیش از هر زمان دیگری نیاز به مراقبت دارد پس روتین مراقبت از پوست را ارتقا دهید.

لوسیون و ضد آفتاب ها را فراموش نکنید

لوسیون و ضد آفتاب ها با ایجاد آرامش و تعادل در پوست از جوش زدن بر اثر ماسک جلوگیری می کنند.

برای جلوگیری از آکنه ماسک آب کافی بنوشید

روزانه ۸ لیوان آب بنوشید و پوست خود را هیدراته نگه دارید، چون هیدراته بودن پوست آکنه ماسک را کاهش می دهد.

چسب جوش

برای درمان آکنه بر اثر استفاده از ماسک از چسب جوش متناسب با اندازه و شدت جوش های خود استفاده کنید. این چسب ها حاوی هیدروکلراید هستند و می توانند  با جذب آلودگی ها و چربی ها، مانع از رسیدن آن ها به پوست شوند.

چسب جوش چیست

درمان آکنه ماسک با استفاده از داروهای موضعی بدون نسخه

بنزوئیل پراکسید یک داروی موضعی بدون نسخه است که می توانید برای درمان آکنه ماسک از آن استفاده کنید. این دارو باعث کاهش التهاب لایه برداری سلول های مرده پوست و از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه ماسک می شود. از دیگر داروهای موضعی می توان ترتینوئید یا ایزوترتینوئین و اسید سالیسیلیک را نام برد.

درمان آکنه ماسک با داروهای خوراکی

گاهی اوقات پزشکان از داروهای خوراکی  برای درمان آکنه ماسک استفاده می‌کنند. داکسی سیکلین یا تتراسیکلین از داروهای آنتی بیوتیک محبوبی هستند که به کاهش باکتری های ایجاد کننده آکنه ماسک کمک می کنند.  این داروها را حتما با تجویز پزشک استفاده کنید.

اگر در هنگام ماسک زدن جوش می زنید هرگز آن را دست کاری نکنید

از دست زدن به صورت و دستکاری جوش ها اجتناب کنید. چون دست زدن به صورت هم خطر انتقال کرونا را افزایش می دهد و هم باعث انتقال چربی و آلودگی دست به صورت، مسدود شدن منافذ پوستی و بروز آکنه جدید و شدید تر شدن آکنه ماسک های قبلی می شود.

علت جوش زدن زیر ماسک

کلام آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر نکاتی پیرامون پیشگیری و درمان آکنه ماسک را بررسی نمودیم. پس حتما این نکات را رعایت کنید و هرگز به خاطر آکنه ماسک، استفاده از ماسک را متوقف نکنید. اگر با رعایت تمامی این نکات باز هم با ماسک زدن جوش می زنید حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید، چون امکان دارد جوش زدن تان ربطی به ماسک نداشته باشد و مشکل از جای دیگری باشد.

سوالات متداول پیرامون آکنه ماسک و جوش زدن صورت

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در رابطه با موضوع آکنه و جوش زیر ماسک پاسخ خواهیم داد.

چرا در هنگام ماسک زدن جوش می زنیم؟

ماسک با فشار آوردن به پوست، فولیکول های موی زیر پوست را تحریک می کند و باعث بوجود آمدن آکنه ماسک می شود. همچنین هنگامی که ماسک می زنیم هوای کمتری به پوست می رسد و محیط گرم و مرطوبی زیر ماسک ایجاد می شود که مناسب برای رشد باکتری و جوش زدن می باشد.

آکنه ماسک (ماسکنه) چیست؟

آکنه ماسک، یکی از انواع جوش صورت است که به تازگی کشف شده است، این جوش، یک نوع آکنه مکانیکال است که در مناطقی مانند پل بینی ، گونه و چانه  که ماسک صورت را لمس می کند، ایجاد می شود. این نوع آکنه با جوش های ناشی از هورمون ها یا مسائل ارثی مانند آکنه کیستیک تفاوت دارد.

چرا نباید زیر ماسک آرایش کنیم؟

زیرا آرایش منافذ پوست را مسدود می کند و با افزایش و تجمع باکتری‌ها در منافذ پوست باعث ایجاد آکنه ماسک می ‌شود.

چیکار کنیم زیر ماسک جوش نزنیم ؟

استفاده از شوینده مناسب پوست به صورت روزانه، استفاده از ماسک تمیز، نداشتن آرایش و میکاپ زیر ماسک تنها برخی از روش های جلوگیری از جوش زدن زیر ماسک هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید.

چرا زیر ماسک جوش می زنیم ؟

پوست زیر ماسک قدرت تنفس خود را تا حد زیادی از دست می دهد و دچار تعریق می شود. این عوامل باعث می شوند تا پوست تحریک شده و جوش بزند.