علت و درمان لکه یا لک سفید روی ناخن

امروزه و با وجود انواع روش های زیبایی ناخن مانند: پدیکور، مانیکور، ژلیش ناخن، کاشت ناخن و… توجه به سلامت ناخن ها تا حدی کاهش یافته است اما باید دقت کنید که سلامت ناخن از زیبایی آن اهمیت بیشتری دارد. یکی از مواردی که نشان دهنده ایجاد مشکلات در ناخن است ایجاد لکه سفید روی ناخن می باشد. این لکه های سفید گاهی به صورت پراکنده روی ناخن های متعدد ایجاد می شوند و گاهی تمام سطح یک ناخن را در بر می گیرند، البته هر دو حالت از نظر پزشکی یکسان هستند.

جالب است بدانید که همواره این تفکر وجود داشته است که لک سفید روی ناخن به دلیل کمبود کلسیم و روی در بدن ایجاد می شود. با ما همراه باشید تا میزان صحت این گفته را ارزیابی کنیم و علت نقطه های سفید روی ناخن را همراه با هم پیدا کنیم.

  • لوکونیشیا چیست ؟
  • سفیدی روی ناخن نشانه چیست ؟
  • علت سفیدی روی ناخن کودک
  • روش های درمان لکه سفید روی ناخن
  • درمان خانگی لک سفید روی ناخن

 

لوکونیشیا چیست ؟

لوکونیشیا نامی علمی برای زمانی است که لک سفید روی ناخن بچه و بزرگسالان ایجاد می شود. بهتر است بدانید که این بیماری بی خطر است و می تواند به دلایل متعددی رخ دهد. لوکونیشیا می تواند در طول عمر انسان چندین بار روی ناخن های دست یا پا و در ابعاد مختلف ظاهر شود. از جمله دلیل لکه های سفید روی ناخن می توان به حساسیت و آلرژی، عفونت قارچی، کمبود مواد معدنی و ویتامین، آسیب دیدن ناخن ها، ضربه دیدن ناخن ها و…. اشاره کرد.

لوکونیشیا از نظر ظاهری به سه دسته تقسیم می شود. در حالت اول نقاط کوچک روی ناخن های دست یا پا ایجاد می شود. در حالت دوم نقاط بزرگ سفید رنگ روی یک ناخن را می پوشاند و در حالت سوم هم خطوط عرضی یا طولی روی ناخن ایجاد می شود. در ادامه مقاله علت خط های سفید روی ناخن را توضیح خواهیم داد.

برای درمان لوکونیشیا یا لکه سفید روی ناخن بهتر است ابتدا علت ایجاد آن را تشخیص داده و سپس برای درمان آن اقدام نمایید. در ادامه مقاله، علل ایجاد آن و راه های درمان هر یک را از علت سفیدک زدن ناخن کودک تا درمان های خانگی برای شما توضیح خواهیم داد.

لوکونیشیا نامی علمی برای زمانی است که لک های سفید روی ناخن ایجاد می شود.

علت و درمان لکه سفید روی ناخن

لکه های سفید روی ناخن نشانه چیست ؟

سوال مهم اینجاست که علت سفیدی روی ناخن چیست؟ دلایل متعددی برای ایجاد لکه سفید ناخن وجود دارد که در ادامه قصد داریم برخی از اصلی ترین دلایل وجود لکه سفید روی ناخن را برای شما شرح دهیم.

  1. لکه سفید روی ناخن کمبود چه ویتامینی است؟ تصوری قدیمی درباره لکه سفید ناخن وجود دارد که بر طبق آن علت اصلی سفیدی ناخن کمبود کلسیم است. این در حالی است که متخصصان دلیل ایجاد لکه سفید ناخن را کمبود مواد معدنی و ویتامین در بدن اعلام کرده اند.
  2. دیگر دلیل لکه سفید روی ناخن حساسیت به لاک، برق ناخن، مواد کاشت و… است. استفاده از برخی برندهای نامعتبر پدهای لاک پاک کن هم می تواند سبب ایجاد آلرژی شده و منجر به ایجاد لک سفید روی ناخن شود. پیشنهاد می کنیم هنگام استفاده از لوازم مرتبط با زیبایی ناخن ها حتما از برندهای شناخته شده و معتبر استفاده نمایید تا از این طریق احتمال آسیب به ناخن ها را تا حد امکان کاهش دهید.
  3. یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن، بروز عفونت های قارچی است. در حالت کلی درمان لکه سفیدروی ناخن نیازی به مراجعه به پزشک ندارد اما در صورتی که مشکل عفونت قارچی وجود داشته باشد باید به پزشک متخصص رجوع کرده و سریعا برای درمان آن اقدام نمایید. زیرا عفونت قارچی می تواند پیشرفت کند و تمام سطح ناخن را بپوشاند. یکی از راه های تشخیص عفونت قارچی بررسی دقیق لک های روی ناخن است. هنگام ایجاد لکه سفید ناخن حتما به اندازه لک ها و میزان تغییر آن در طول زمان دقت نمایید. در صورتی که پس از مدتی متوجه بزرگتر شدن آن ها شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  1. بهتر است بدانید که لکه سفید زیر ناخن می تواند به دلیل عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمی درمانی و برخی داروهای خاص نیز ایجاد شود. در این شرایط پس از قطع مصرف داروها، سلامت ناخن به مرور زمان باز می گردد.
  2. افرادی که به بیماری های کلیوی، قلبی، اگزما و برخی دیگر از بیماری ها مبتلا هستند هم ممکن است دچار مشکل لک سفید روی ناخن شوند.
  3. این مشکل می تواند در اثر تغییرات هورمونی هم ایجاد شود.
  4. در برخی موارد آسیب وارد شدن به ناخن می تواند سبب ایجاد لکه سفید روی ناخن شود. حوادثی مانند ضربه وارد شدن به ناخن، گیر کردن ناخن ها بین در، برخورد ناخن با اجسام تیز یا محکم همگی می توانند علتی برای ایجاد سفیدی روی ناخن باشند.

یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن بروز عفونت های قارچی است.

علت ایجاد لکه سفید روی ناخن کودک

مشکل لکه های سفید روی ناخن ممکن است برای کودکان هم ایجاد شود. اگر شما هم با سفید شدن ناخن کودک مواجه شدید، بهتر است که سریعا به پزشک اطفال مراجعه کنید اما خیلی نگران نباشید. سفید شدن روی ناخن کودک در اغلب مواقع خطرناک نیست و با گذشت زمان بهبود پیدا می کند. در واقع در بیشتر اوقات علت سفید شدن ناخن کودک چیز نگران کننده ای نیست.

پیشنهاد می کنیم که اگر ناخن کودک شما به مشکلات زیر دچار شده است، برای سفیدی ناخن کودک به پزشک مراجعه کنید.

  1. در صورتی که تمام ناخن های کودک به طور کامل سفید شوند.
  2. اگر خطوط موازی و سفید رنگ، سطح تمام ناخن های کودک شما را پوشش دهد.
  3. در صورتی که ناخن کودک به رنگ سفید یا حتی قهوه ای دربیاید.
  4. اگر لکه سفید روی ناخن کودک یک ساله یا بزرگتر شما روی تمام ناخن‌ها وجود داشته باشد.

به جز این موارد، علت لکه های سفید روی ناخن کودکان مشکل حادی نیست. 

روش های درمان لکه سفید روی ناخن

همانطور که قبلا اشاره کردیم، برای پیدا کردن روش درمان لکه سفید روی‌ ناخن، ابتدا باید علت ایجاد آن را تشخیص دهید و سپس برای درمان سفیدی روی ناخن اقدام کنید. اما سفیدی روی ناخن به چه علت است؟ به عنوان مثال برای درمان لکه سفید روی ناخن در اثر عفونت قارچی باید به پزشک مراجعه کنید و داروهای ضد قارچ مصرف کنید. در این حالت درمان این لک ها ممکن است تا چند ماه زمان ببرد.

در صورتی که لکه سفید ناخن به دلیل کمبود مواد معدنی ایجاد شده باشد، می توانید با نظارت پزشک متخصص مصرف مکمل های غذایی مانند روی و ویتامین B را آغاز کنید. مصرف ویتامین B در رشد، استحکام و تقویت ناخن ها بسیار موثر است. پس همیشه به یاد داشته باشید که دلیل احتمالی سفیدی روی ناخن کمبود چه ویتامینی است.

اگر لکه های سفید روی ناخن شما به دلیل حساسیت به مواد کاشت ناخن، لاک ها و… ایجاد شده باشند، بهترین راه قطع تماس ناخن ها با این مواد است. مدتی به ناخن های خود استراحت دهید و از هیچ گونه مواد شیمیایی برای آن ها استفاده نکنید.

در صورتی که خط سفید روی‌ ناخن دست یا پا بر اثر ضربه دیدن ایجاد شده باشد پس از مدتی با بهبود محل آسیب دیده، لکه ها هم از بین می روند اما باید بدانید که این فرآیند می تواند کمی زمان بر باشد.

در صورتی که لک ناخن شما پس از گذشت دو ماه بهبود پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید و علت خال سفید روی ناخن را جویا شوید.

درمان سفیدی روی ناخن در خانه

در مواردی که نقاط سفید روی ناخن به دلیل کمبود مواد معدنی و یا آسیب دیدن بستر ناخن ایجاد شده باشد، استفاده از برخی مواد طبیعی به بهبود آن کمک می کند. برای اثر گذاری روش های درمان خانگی بهتر است که این اعمال را در عادات روزانه خود قرار دهید و برای حداقل یک ماه تکرار نمایید.

لیموی تازه: یک عدد لیموی تازه بردارید و آن را ببرید. حالا لیمو را روی ناخن های خود بمالید و صبر کنید تا آب لیمو خشک شود. این روش در طولانی مدت علاوه بر کمک به بهبود لک های روی ناخن باعث محکم شدن آن ها هم خواهد شد.

لیمو و فواید آن برای ناخن

گیاهان با برگ سبز: مصرف روزانه سبزیجات می تواند کمک به سزایی در بهبود کلی شرایط سلامتی افراد داشته باشد.

فواید سبزیجات برای لکه سفید روی ناخن

روغن نارگیل: روغن نارگیل دارای خاصیت ضد قارچ و ضد التهابی است به همین دلیل به عنوان درمانی خانگی برای درمان مشکلات ناخن به کار می رود. برای استفاده از روغن نارگیل می توانید چند قطره از آن را روی ناخن های خود پخش کرده و سپس به آرامی ناخن ها را ماساژ دهید.

جذب مواد از طریق ناخن فرآیندی دشوار و زمان بر است. پیشنهاد می کنیم که برای جذب بهتر مواد از طریق ناخن، روغن نارگیل را شب روی ناخن بمالید و بگذارید تا صبح روی دست بماند. صبح روز بعد می توانید دستان خود را با آب بشویید.

ماسک روغن نارگیل برای ناخن

ترکیب روغن زیتون و لیمو: 2 قاشق چایخوری آب لیمو را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. محلول حاصل را روی ناخن بمالید و اجازه دهید تا به مدت 30 دقیقه روی ناخن ها بماند. پس از گذشت 30 دقیقه دستان خود را با آب بشویید.

تاثیر لیمو و زیتون بر ناخن

ترکیب روغن زیتون و روغن درخت چای: استفاده از ترکیب روغن درخت چای و روغن زیتون برای ناخن ها بسیار مفید و موثر است. با استفاده مداوم این محلول نتایج مثبت ایجاد شده روی ناخن های خود را به چشم خواهید دید.

فواید روغن درخت چای برای ناخن

در انتها

در انتها به شما یادآوری می کنیم که ایجاد لکه سفید روی ناخن در بیشتر موارد نشانه ی بیماری خطرناک نیست اما برای بهبود به زمان نسبتا طولانی (بین 2 تا 3 ماه) نیاز دارد. این بیماری در اکثر موارد با درمان های خانگی و رعایت اصول بهداشتی مانند شستن مرتب ناخن ها و استفاده از کرم های مرطوب کننده بهبود پیدا می کند. در صورتی که لکه سفیدروی ناخن پس از گذشت دو ماه بهبود پیدا نکرد حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

برخی سوالات متداول در زمینه لک های سفید روی ناخن

 
لکه سفید ناخن نشانه چیست ؟

ایجاد لکه های سفید روی ناخن در بیشتر موراد نشان از کمبود مواد معدنی در بدن دارد اما برخی بیماری ها نظیر نارسایی کلیوی و قلبی نیز می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. برای آشنایی کامل با عوامل ایجاد این مشکل می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

درمان خانگی لک سفید روی ناخن ؟

موادی مانند لیمو، روغن زیتون، روغن نارگیل و… می توانند در بهبود کلی شرایط ناخن ها موثر باشند. با مطالعه مقاله وبلاگ میس و مستر می توانید با انواع درمان های خانگی لکه سفید روی ناخن آشنا شوید.

لوکونیشیا چیست؟

لوکونیشیا نام علمی شرایطی است که لک های سفید روی تمام یا بخشی از ناخن ایجاد می شود.

 

منابع

medicalnewstoday