انتخاب رژگونه مناسب برای هر نوع پوست

رژگونه یکی از پرکاربردترین لوازم آرایشی در بین خانم ها است که باعث برجسته دیده شدن گونه ها می شود. یافتن رژگونه ای که با فرم صورت شما و رنگ پوست تان هماهنگ باشد، کار سختی است. تشخیص اینکه کدام رنگ برای رنگ چشم و پوست تان مناسب است، نقش مهمی در زیبا شدن آرایش تان دارد. در این مقاله از سایت میس و مستر قصد داریم راهنمای کاملی را برای انتخاب رژگونه مناسب پوست به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر همیشه در انتخاب رژگونه مناسب رنگ پوست خود دچار مشکل می شوید یا هنوز روش صحیح رژگونه زدن را نمی دانید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. ما به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

قبل از هر چیز باید بدانید که پوست خوب و سالم می‌تواند آرایش را بهتر نگه دارد. پس اگر می‌ خواهید رژگونه به ‌خوبی روی پوست‌ تان بخوابد و جلوه زیباتری بگیرد باید آن را تمیز کنید.

پیش از انتخاب رژگونه باید توجه داشته باشید که رنگ و جنس آن مناسب گونه شما باشد. به همین دلیل نیاز است که بدانید کدام نوع رژگونه مناسب جنس پوست شماست:

انواع رژگونه از نظر ساختار

انواع مختلفی از رژ گونه ها در بازار وجود دارد. انتخاب بهترین رژگونه برای شما به نوع پوست و هدف شما در استفاده از آن بستگی دارد. از نظر جنس به طور کلی سه دسته رژگونه داریم که باید بر اساس نوع پوست تان انتخاب شود. برای انتخاب بهترین نوع رژگونه آن را بر روی پوست دست خود تست کنید.

رژگونه پودری:

پرکاربردترین نوع رژگونه در مقایسه با دو نوع دیگر، نوع پودری آن است. از مزایای این نوع رژگونه، حفظ حالت طبیعی چهره، محو شدن آسان و جذب بهتر چربی پوست است. اگر پوستی چرب یا مختلط دارید بهتر است از این رژگونه استفاده کنید.

رژگونه کرمی: 

رژگونه های کرمی، مناسب پوست خشک تا نرمال است. چرا که حالت مخملی کرم، مانند یک مرطوب کننده عمل کرده و رژگونه بهتر جذب پوست می شود و باعث آبرسانی به پوست می شود.

رژگونه کرمی برای پوست های دارای چین و چروک بهترین انتخاب است.

رژگونه مایع و ژله  ای:

اگر به دنبال ماندگاری بالا هستید توصیه ما به شما استفاده از این رژگونه ‌ها است. این نوع رژگونه ها معمولا رنگ های پر رنگ تری دارند و بر خلاف رژگونه های پودری به راحتی محو نمی شوند.

رژگونه کرمی و مایع

 

هرکدام از این نوع رژگونه ها براش یا قلمو و روش استفاده مخصوص خودشان را دارند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

طرز استفاده و قلموی مناسب رژگونه بر اساس انواع آن

 

  • رژگونه پودری: برای این نوع رژگونه بهتر است از قلموهایی که زاویه دار هستند یا سر آن‌ها بزرگ است استفاده کنید. چون این مدل قلمو باعث می شود رژگونه بر روی پوست شما به صورت یکنواخت دیده شود.

روش استفاده : برای زدن این نوع رژگونه می توانید کمی از آن را به براش بزنید. سپس براش را بر روی سطحی بکوبید تا مقدار رژگونه اضافیش خارج شود. در آخر از حرکات چرخشی برای زدن آن به گونه ها استفاده نمایید.

  • رژگونه مایع یا ژله ای: برای این دسته از رژگونه بهتر است از اسفنج مخصوص آرایش استفاده کنید.

روش استفاده: آن را روی دو نقطه از استخوان گونه بزنید و بعد برای پخش کردن آن روی سطح پوست با اسفنج از حرکات ضربه ای استفاده کنید.

  • رژگونه کرمی: از یک قلمو با نوک مسطح را استفاده کنید. دقت داشته باشید اندازه‌ی قلمو متوسط و دارای سری صاف باشد. برای زدن رژگونه‌های کرمی بهتر است از حرکات ضربه‌ای استفاده کنید.

روش استفاده: برای زدن این نوع رژگونه می توانید از حرکات چرخشی براش برای ترکیب کردن آن با پوست استفاده نمایید.

ویدئو زیر روش صحیح برجسته کردن گونه با رژگونه کرمی را آموزش می دهد:

طریقه صحیح ژرگونه زدن فقط به نوع و قلموی مورد استفادهِ آن ختم نمی شود، بلکه فرم صورت شما هم تاثیر زیادی در این موضوع دارد:

روش زدن رژگونه بر اساس شکل صورت:

اگرچه روش زدن رژگونه در حالت کلی به این صورت است که شما آن را تنها بر روی قسمت های برجسته گونه بزنید، اما این توصیه همیشه و برای هر فردی مناسب و کارساز نخواهد بود. شما باید در زدن رژگونه به شکل صورت خود نیز دقت کنید:

صورت های گرد: برای اینکه صورت های گرد لاغرتر نشان داده شوند، رژگونه را به استخوان گونه بزنید و آن را به سمت خارج و بالا به سمت گیجگاه کشیده و ترکیب نمایید.

صورت های مربعی: برای بهبود ظاهر این صورت ها، رژگونه را در امتداد گونه ها بزنید و یک سانتی متر از هر طرف بینی دور شوید و آنجا را هم کمی رژگونه بزنید.

صورت های دراز: برای نرم کردن سطح پوست، رژگونه را زیر سطح برجسته گونه ها بزنید، اما آن را در بقیه نقاط صورت پخش نکنید.

صورت های قلبی شکل: برای صورت های قلبی شکل، رژگونه را زیر سطح برجسته گونه بزنید و آن را در امتداد خط رویش مو محو کنید.

صورت های بیضی شکل: برای این مدل از صورت ها می توانید رژگونه را بر روی گونه های خود بزنید و در اطراف لبه ها آن را ترکیب یا Blend کنید. برای یافتن سطح برجسته صورت خود لبخند بزنید.

زدن رژگونه مناسب شکل صورت

حال که با انواع رژگونه و طرز استفاده صحیح از آن آشنا شدیم به سراغ “رنگ رژگونه” که یکی از مهمترین معیارهای انتخاب رژگونه مناسب است، می رویم:

راهنمای انتخاب رژگونه مناسب رنگ پوست:

انتخاب رژگونه مناسب برای هر شخص، آن هم با وجود تنوع بسیار زیاد محصولات در بین برندهای مختلف، کار چالش برانگیزی می باشد. توضیحات این بخش از راهنمای کامل انتخاب رژگونه مناسب به شما کمک می کند راحت تر بتوانید رژگونه مناسب رنگ پوست تان را پیدا کنید.

رنگ رژگونه از دو نوع تشکیل شده است یکی رنگ طبیعی که پوست را می پوشاند و دیگری رنگ دلخواهی که به پوست می دهد.

پوست به دلیل جریان خون زیر گونه ها و رگ ها، رنگی گیلاسی پیدا می کند، این رنگ بسته به آن که پوست شما روشن یا تیره باشد، متفاوت دیده می شود. ولی پیش از آن باید در مورد ته رنگ پوست اطلاع داشته باشید.

ته رنگ پوست معمولا در زمینه متعادل نور روز مشخص می شود. مهم است به خاطر داشته باشید که ته رنگ های زرد و زیتونی با رنگ های گرم تر و رنگ صورتی جلوه بهتری می گیرد و ته رنگ های آبی با رنگ های سرد و رنگ هایی با پایه آبی زیباتر می شوند.

راهنمای انتخاب رژگونه مناسب رنگ پوست

راهنمای انتخاب رژگونه مناسب برای پوست روشن

اگر پوست روشن دارید رنگ های بیش از حد روشن استفاده نکنید، مگر اینکه رنگ پوست تان خیلی روشن و سرد باشد. رنگ هایی مثل صورتی ملایم، هلویی و مرجانی ملایم برای پوست شما مناسب هستند. رژگونه های کرمی روی پوست های روشن بهتر می نشیند و آن را طبیعی تر نشان می دهد.

پوست سفید با درجه‌‌ی زیاد: برای این رنگ پوست بهتر است از رنگ‌هایی با تن صورتی استفاده شود و هرگز رنگ‌هایی با طیف تیره را انتخاب نکنید، چون که این تضاد باعث ناهماهنگی در پوست می‌شود.

پوست خیلی روشن و سرد بور: اگر مانند آماندا سیفراید پوست خیلی روشن با ته رنگ قرمز و سرد دارید، از رنگی برای رژگونه خود استفاده کنید که حاوی رنگ صورتی با ته مایه سرد باشد. هر رنگی که ته رنگ گرمی در خود داشته باشد چهره شما را قرمز و برافروخته نشان خواهد داد. برای همین بهتر است که از رنگ های ملایم به جای آن استفاده شود.

رژگونه

پوست سفید معمولی: این دسته از افراد برای هماهنگی بهتر رنگ پوست و رنگ رژگونه، باید از رنگ‌های برنزه یا زرد و هلویی ملایم استفاده کنند و هرگز از رژگونه‌هایی با رنگ‌های تند استفاده نکنند.

راهنمای انتخاب رژگونه مناسب رنگ پوست متوسط و گندمی:

برای خانم هایی با پوست گندمگون، رژگونه ای به رنگ صورتی کم رنگ و هلویی بهترین گزینه است.

صورتی تیره یا بعضی از سایه های ارغوانی مرز مشخصی بر روی پوست شما به جا می گذارند؛ بخصوص اگر همه گونه تان را با آن بپوشانید.

پوست گندمی: بهتر است به سراغ رژگونه‌ای با تن بنفش و صورتی بروید و از رنگ‌های تیره‌تر که باعث خستگی چهره می‌شود اجتناب کنید.

اگر پوست شما متوسط و گندمی است اما موهای روشن و طلایی دارید (طبیعی یا رنگ شده تفاوتی نمی کند)، از رنگ های صورتی هلویی استفاده کنید تا هم با ته رنگ پوست شما و هم با ته رنگ موهای شما هماهنگی داشته باشد.

میزان تیرگی و روشنی رنگ رژگونه را بر اساس تیرگی و روشنی پوست تان انتخاب کنید و از طیف خیلی تیره یا خیلی روشن استفاده نکنید.

پوست زرد: بهتر است از رنگ‌های هلویی که ترکیبی از نارنجی، گلبهی و قرمز است استفاده کنید.

پوست گندمی کمی سبزه : اگر پوست سبزه تری دارید، باید حواستان باشد که از رنگ های آلبالویی فاصله بگیرید؛ چون این رنگ، چهره ی شما را پف آلود نشان خواهد داد.

راهنمای انتخاب رنگ موی مناسب رنگ پوست بژ: افرادی که مانند لوسی لو که از نژاد زردپوست هستند ته رنگ بژ روی پوست خود دارند. بهترین رنگ برای هماهنگ شدن با ته رنگ بژ رنگ صورتی کمرنگ است که زردی چهره را برطرف می کند و حالتی زنده و بشاش به چهره می دهد که با تن بژ پوست و موهای تیره هم هماهنگی خوبی دارد.

 lucy liu لوسی لو- رژگونه  پوست زرد

پوست زیتونی : اگر پوست شما مایل به زیتونی است، به جای یک رنگ برای رژگونه باید از دو رنگ استفاده کنید. ابتدا از یک برنزه کننده کرمی استفاده کرده و گونه های خود را مشخص و برجسته کنید. سپس روی برجستگی گونه از رنگ هلویی با ته رنگ قرمز استفاده کنید تا چهره ای جذاب داشته باشید.

برای پیدا کردن بهترین قسمت برای زدن رژ گونه، لبخند بزنید، قسمتی از گونه که بالا آمده است را تا نزدیکی کانسیلر چشم با کمی رژگونه سایه بزنید.

راهنمای انتخاب رژگونه مناسب رنگ پوست تیره و سبزه:

بیشتر رنگ ها با این رنگ پوست هماهنگی دارند و تقریبا بیشتر رنگ های رژگونه را می توان در آرایش این پوست به کار برد. البته در آرایش پوست سبزه و تیره، بهتر است از رنگ های گرم مایل به قهوه ای و مرجانی با ته رنگ بنفش و تیره برای آرایش خود استفاده کنید. همچنین سایه های قرمز پررنگ، نارنجی می توانند رنگ های مناسبی باشند.

در واقع راز کار در این است که رنگی را انتخاب کنید که در بسته بندی براق به نظر می رسد. این رنگ ها بر خلاف رنگ ملایم شان باعث می شوند شما شاداب به نظر برسید.

 پوست تیره طلایی: اگر شما نیز مانند کریسی تیگن رنگ پوستی مایل به طلایی و تیره دارید و می خواهید آرایشی کامل داشته باشید. بهتر است از رنگ های هلویی مایل به صورتی یا رنگ گل سرخ (صورتی و قرمز) برای رژگونه خود استفاده کنید تا با ته رنگ طلایی پوست شما هماهنگ شود و ترکیبی درخشان و زیبا به وجود آورد.

کریسی تیگن- رژگونه مناسب پوست تیره

پوست خیلی تیره: داشتن پوست خیلی تیره خبر خوبی برای آرایشگرها است! چون می توانند از هر رنگی، هر چقدر هم که تند و تیره باشد، برای آرایش شما استفاده کنند. برای رژگونه پوست های خیلی تیره هم بهتر است از انواع اکلیلی پررنگ و درخشان استفاده شود.

اگر پوست شما تیره متمایل به رنگ های گرم است، رنگ های ارغوانی تیره و براق را امتحان کنید و اگر پوست شما به سردی می رود یک نارنجی یا آجری سرزنده را انتخاب کنید.

در ادامه این نکته را باید در نظر داشته باشید که رنگ چشم های شما هم تاثیر زیادی بر چهره شما می گذارد. بنابراین در انتخاب رژگونه علاوه بر رنگ پوست به تناسب آن با رنگ چشم ها هم باید دقت کرد:

انتخاب رژگونه مناسب رنگ چشم

چشم های قهوه ای:

برای چشم های قهوه ای، انواع رگه های قرمز جگری، اناری و گوجه ای مناسب است. اما رنگ های خنثی و انواع طیف های قهوه ای رنگ فروغ این چشم ها را از بین می برند. اگر پوستی روشن و چشمانی تیره دارید، باید رژگونه ای انتخاب کنید که صورت شما را شاداب تر جلوه دهد. رنگ صورتی سرد هلویی انتخابی است که به این ترکیب چهره می آید و آن را زنده و درخشان می کند.

چشم های آبی:

برای خانم های چشم آبی، رژگونه هلویی یا صورتی یخی مناسب است و قهوه ای مایل به بادمجانی، درخشش چشم هایشان را کاهش می دهد.

رژگونه مناسب رنگ چشم آبی

چشم های میشی:

رژگونه ای به رنگ بنفش مایل به ارغوانی، چشم های میشی را زیباتر می کند اما رنگ های صورتی مایل به نارنجی، رنگ این چشم ها را متمایل به خاکستری نشان می دهد.

چشم های سبز:

تمام طیف های صورتی، رنگ سبز چشم ها را مشخص تر می کنند، اما قهوه ای تیره گیرایی این چشم ها را از بین می برد.

رژگونه مناسب رنگ چشم سبز

 

مورد دیگری که در انتخاب بهترین رژگونه به شما کمک می کند، هماهنگی آن با ترکیب آرایش شما در فصل های مختلف می باشد:

راهنمای انتخاب رژگونه مناسب فصل

زمانی که رنگ پوست تان را تشخیص دادید، می توانید متناسب با فصل، رنگ رژگونه مورد نظرتان را انتخاب کنید. در این بخش از راهنمای انتخاب رژگونه مناسب، به شما خواهیم گفت کدام رنگ مناسب فصل های مختلف است.

تابستان فرصتی عالی برای امتحان کردن رنگ های روشن تر است. فرقی نمی کند که از رنگ های زنده و درخشان استفاده کنید یا رنگ های خنثی و نرم یا حتی رنگ های کمرنگ، بهتر است رنگ رژگونه شما بهترین همخوانی را با لباس تان داشته باشد.

رژگونه های بهاره و تابستانه

برای انتخاب رژگونه بهار و تابستان بهتر است که به سراغ استفاده از رژگونه ای روشن بروید. مثلا رژگونه هلویی می تواند انتخاب خوبی برای این فصل ها باشد.

رژگونه مرجانی: اگر لباس سفید، کتان راه راه یا حتی مدل گلدار پوشیده اید، استفاده از رژگونه های مرجانی روی صورت بهترین گزینه برای حفظ درخشندگی آن بدون بر هم خوردن ست لباس هایتان خواهد بود.

رژگونه کرمی صدفی: این رنگ خنثی با هر نوع لباس در رنگ های مختلف همخوانی دارد، اما بهتر است آن را با رنگ های پررنگ امتحان کنید.

رژگونه با مایه های صورتی یا ساتن هلویی: رنگ های صورتی روشن تر برای تکمیل لباس هایی با رنگ شربتی، صورتی پررنگ و حتی رنگ های خنثی ساده بسیار مناسب اند. استفاده از این رنگ ها، ساده ترین روش برای روشن تر کردن صورت است.

رژگونه مومی صورتی: اگر لباس تان کمرنگ و خنثی است، بهتر است از رژگونه صورتی استفاده کنید چرا که با پوست تان بیشتر همخوانی خواهد داشت.

رژگونه پودری به رنگ قاصدکی: پودرهای روشن کننده با هر رنگی همخوانی دارند؛ چرا که آنها رنگ های افزودنی ملایم و خفیفی هستند که به صورت تان اضافه می شوند. مهم نیست که رنگ یا ته رنگ پوست تان چیست، این پودرها باعث از بین رفتن سایه های صورت می شوند و سایه های ظریف تر و ملایم تری روی صورت به جا می گذارند.

در انتخاب رژگونه بهار و تابستان از رنگ های روشن، فانتزی و شاد استفاده کنید.

انتخاب رژگونه فصل تابستان

رژگونه مناسب فصل پاییز و زمستان

برای انتخاب رژگونه پاییز و زمستان به این نکته دقت داشته باشید که رژگونه باید بسیار ملیح و ملایم نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. همچنین استفاده از برنزه کننده ها در این فصل مناسب نیست، چون باعث می شود چهره شما تیره و گرفته به نظر بیاید. رژگونه هلویی، گل بهی یا صورتی بسیار لطیف مناسب آرایش زمستانی است. نیازی نیست که گونه ها را سرخ کنید زیرا جذابیت و اغواگری لب ها را از بین می برد. همچنین به نظر بیننده می آید که گونه های شما از شدت سرما سرخ شده اند. در حالی که رژ گونه های کمرنگ و شاد چهره شما را جذاب تر می کند.

در فصل های سرد از رژگونه هایی با طیف رنگی هلویی و صورتی و رژگونه هایی متمایل به رنگ قرمز همانند گیلاسی استفاده کنید.

راهنمای انتخاب رژگونه مناسب فصل زمستان

سخن آخر

به‌ طور کلی، آرایش‌کردن از آن دسته کارهایی است که برای حرفه ای شدن نیاز به تمرین و تکرار دارد. پس اگر در چند دفعه اول استفاده از هر یک از لوازم آرایشی، نتیجه خوبی نصیب ‌تان نشد، اصلا ناراحت و دل‌ سرد نشوید. سعی کنید که با تمرین بیشتر به نتایج دلخواه تان برسید. نکات راهنمای انتخاب رژگونه مناسب را هم به خاطر بسپارید.

  • اگر پوستی رنگ‌پریده و روشن دارید، بهتر است از رژگونه‌ای با طیف صورتی کم‌رنگ استفاده کنید.
  • اگر پوست ‌تان سفید معمولی است، انتخاب رنگ هلویی به زیبایی‌تان اضافه خواهد کرد.
  • اگر پوست ‌تان به رنگ گندمی است، انتخاب رنگ صورتی تیره‌تر برایتان مناسب تر است.
  • اگر پوست‌ تان تیره است و سبزه محسوب می‌شوید، طیف رنگی روشن تر مناسب پوست شماست و باید به سراغ رنگ زردآلویی روشن و شفاف بروید.

در آخر یادتان باشد که رنگ موها و رژ لب‌ تان هم باید با رنگ رژگونه‌ تان هماهنگ باشد. اگر می‌خواهید زیبا و جذاب شوید، نباید طوری آرایش کنید که رنگ‌های به‌ کار رفته در آرایش‌ تان با رنگ و جنس پوست ‌تان ناهماهنگ باشند.

سوالات متداول راهنمای انتخاب رژگونه مناسب
چگونه رنگ پوستم را تشخیص بدهم؟

بعضی از مردم با تکیه بر رنگ رگ هایشان رنگ پوست شان را تشخیص می دهند. به رگ های روی مچ دست تان نگاه کنید. اگر آبی/ بنفش است رنگ پوست شما در طیف سرد (متمایل به آبی) قرار دارد. اگر رگ های شما سبز بود رنگ پوست شما در طیف رنگ گرم (زرد) قرار دارد. در افراد با رنگ خنثی تشخیص بین سبز و آبی سخت است.

چه قلم یا برس آرایشی مناسب رژگونه است؟

برس رژگونه دارای موهای نرم و بلندی است که برای رنگ دهی و برجسته کردن گونه ها مورد استفاده قرار می گیرد. هر چه سر این برس نرم تر باشد، رنگ دهی لطیف تری بر جای گذاشته و هر چه متراکم تر باشد، رنگ به صورت برجسته تر روی گونه ها باقی می ماند.

چرا رژ گونه روی صورتم دوامی ندارد؟ 

ترتیب مراحل آرایش اهمیت زیادی دارد. برای دوام بیشتر رژگونه، باید ابتدا یک رژگونه کرمی سپس کمی پودر مات و در نهایت رژگونه پودری مورد نظرتان را روی گونه بزنید.

آیا رژگونه مدل ضد آب هم دارد؟

بله, مثلا رژگونه برند لورینت ضد آب است.

رژگونه شاینی مناسب تر است یا مات؟

باید مناسبت و موقعیتی که در آن قرار دارید را در نظر بگیرید. اگر می خواهید چهره ای با آرایش لایت اما شاداب داشته باشید از رژگونه مات استفاده کنید. رژگونه شاینی و براق برای آرایش شب و مهمانی ها مناسب تر می باشد.

آیا استفاده از رژگونه باعث ایجاد لک پوستی می شود؟

بله, اگر از برندهای بی کیفیت استفاده کنید پوست شما ممکن است دچار لک و آکنه شود.

منابع:

https://www.rankandstyle.com/top-10-list/best-blushes-for-fair-skin

https://www.marieclaire.com/beauty/makeup/a19860598/best-blush/

https://www.byrdie.com/the-perfect-blush-color-for-your-complexion