روانشناسی عطر

بنظر شما عطری وجود دارد که شخصیت و حالات روحی شما را نشان دهد؟ شما چنین عطری دارید؟ ممکن است یک دلیل روانی وجود داشته باشد که هر روز شما را تشویق و ترغیب کند از یک عطر و یک رایحه بخصوص استفاده کنید. اگر تاکنون بدون در نظر گرفتن تاثیر رایحه‌ها از عطرهای مختلف استفاده کردید و هنوز آن عطر و بوی مورد علاقه خود را پیدا نکردید، شاید زمان آن رسیده که براساس روحیاتتان یک عطر ویژه انتخاب و استفاده کنید. روانشناسی عطر در این زمینه راهنمای شما خواهد بود.

روانشاسی عطرها و شناخت خلق و خو

امروز در علم روانشناسی متخصصین از روش‌های متفاوتی جهت پی بردن به شخصیت پنهان افراد استفاده می‌کنند. خلق و خو و شخصیت هرکسی مختص او است و در دیگری دیده نمی‌شود. برخی می‌گویند می‌توانند با دیدن دست خط افراد پی شخصیت آن‌ها ببرند، برخی بر این باورند که لباس پوشیدن شخصیت افراد را نشان می‌دهد و برخی نیز معتقدند با استفاده از روانشناسی عطرها می‌توانیم پی به درون افراد ببریم.

در ادامه قصد داریم با اشاره به روانشناسی بوی عطرها به شما بگوییم که خلق و خوی شما چگونه است و چه شخصیتی دارید.

روانشناسی عطر درمانی با شناخت رایحه‌های مختلف

هدف از روانشناسی عطر درمانی این است که با توجه به رایحه‌های مختلفی که افراد دوست دارند، به برخی از ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها اشاره کنیم.

روانشناسی عطر‌ با رایحه شیرین

در روانایاینیشناسی عطر زدن اشاره می‌شود که افرادی که به رایحه‌های شیرین و میوه‌ای علاقه دارند رویا پردازی می‌کنند و همواره آرزوهایی قشنگ و زیبا در سر پرورش می‌دهند. روانشناسی بوی عطر نشان می‌دهد که افراد علاقمند به رایحه شیرین اهداف خود را براساس آرزوهای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و تقریباً همواره تلاش می‌کنند در جهت رسیدن به آرزوهای خود گام بردارند.

روانشناسی عطر‌ با رایحه شیرین

این افراد همیشه روحیه‌ای شاد، سرزنده و امیدوار دارند و از رویا پردازی نمی‌ترسند. روانشناسی عطر درمانی می‌گوید افرادی که برای مدتی از این رایحه‌ها استفاده می‌کنند، تغییر خلقی محسوسی پیدا می‌کنند و به زندگی امیدوارتر می‌شوند. مردان و زنانی که علاقمند به رایحه‌های شیرین هستند. در روانشناسی عطر به عنوان افرادی بسیار مهربان، با روحیه لطیف و شوخ طبع شناخته می‌شوند.

در روانشناسی بوی عطر شیرین نشانه شادی، مهربانی و انرژی مضاعف است و تقریباً اثبات شده که علاقمندان با رایحه‌های شیرین همیشه نسبت به دیگر گروه‌ها دوستان بیشتری دارند و دیگران از در کنار آن‌ها بودن لذت بیشتری می‌برند.

این افراد در دوستیابی قدرت خارق‌العاده‌ای دارند و به سرعت می‌توانند جو حاکم در محیط را عوض کنند و با دیگران صمیمی شوند. اما روانشناسی بوی عطر به شما درمورد این افراد هشدار هم می‌دهد. اگر می‌خواهید، چنین افرادی با شما همیشه دوست و همراه باشند هرگز نباید فکر بدی کردن به آن‌ها در ذهنتان پرورش دهید.

علاقمندان به رایحه‌های شیرین در عین مهربان بودن به شدت حساس هستند و اگر از کسی ناراحت شوند، به سختی آن فرد را می‌بخشند.

روانشناسی بوی عطر تلخ

اگر به رایحه‌های تلخ علاقمند هستید بنابراین در روانشناسی بوی عطر تلخ چند مورد از خصوصیات اخلاقی خودتان را خواهید دید. اگر دوست شما به رایحه‌های تلخ علاقمند است، روانشناسی عطر تلخ کمکتان می‌کند بدون کنجکاوی روشن بیشتر درباره‌اش اطلاعات کسب کنید. روانشناسی عطر زدن می‌گوید با اینکه این افراد عاشق رایحه‌های تلخ هستند، اما شما می‌توانید بر روی صبوری و خویشتنداری این افراد حساب باز کنید.

روانشناسی بوی عطر تلخ

افرادی که عاشق رایحه‌های تلخ هستند یک ایراد و حسن مشترک دارند، آن‌ها زمانی که تصمیمی می‌گیرند بر آن پافشاری می‌کنند تا زمانی که به هدف خود برسند. تفاوتی ندارد این تصمیم غلط باشد یا درست این افراد سعی می‌کنند حتماً به نتیجه برسند و حسرت عدم تلاش کردن را بعدها نخورند.

در روانشناسی عطرها مردان و زنان علاقمند به رایحه‌های تلخ را افرادی سخت کوش و شکست ناپذیر معرفی می‌کنند. اگر دقت کنید، بسیاری از ورزشکاران و افراد موفق که در سطح جهانی می‌درخشند بیشتر علاقه به عطرهای تلخ دارند. به ورزشکاران اشاره کردیم، باید بگوییم که این گروه فوق‌العاده به ورزش کردن و حفظ تناسب اندام علاقمند هستند.

همانطور که گفتیم و در روانشناسی عطر زدن نیز آمده این افراد در صبوری الگوی دیگران هستند. آن‌ها به راحتی از انجام کارها خسته نمی‌شوند و عقبگرد نمی‌کنند. به سختی می‌توانید چنین زنان و مردانی را عصبانی و ناراحت کنید و درضمن پرخاشگری آن‌ها را خیلی کم می‌توانید ببینید.

روانشناسی عطر درمانی به شما توصیه می‌کند، اگر دائماً در حال خوش گذرانی هستید و نمی‌خواهید از چند هدف مشخص شده پیروی کنید به فکر دوستی با این افراد نباشید. کسانی که علاقمند به رایحه‌های تلخ هستند به شدت هدف گرا هستند و نحوه مدیریت روابشان نیز بسیار منحصر به فرد است. بنابراین اگر می‌خواهید به چنین فردی نزدیک شوید و از در رفاقت وارد شوید، حتماً ابتدا به تمام سختی‌های راه فکر کنید.

روانشناسی بوی عطر تلخ

روانشناسی عطر با رایحه ملایم

اگر روحیه‌ای آرام دارید و ترجیح می‌دهید از شلوغی، هیجان و موقعیت‌های استرس‌زا همیشه دور بمانید، توصیه می‌کنیم از این به بعد از یک عطر با رایحه ملایم استفاده کنید. روانشناسی عطر درمانی به افرادی که زود عصبانی می‌شوند و موقعیت‌های استرس زا ذهنشان را مشوش می‌کند، مصرف رایحه‌های ملایم را توصیه می‌کند.

جالب است بدانید که علاقمندان به عطرهای ملایم واقعاً زود جوش هستند و شاید با کوچکترین اتفاقی عصبانی شوند. اما می‌توانید مطمئن باشید که آن‌ها انسان‌هایی صادق و مهربان هستند و فقط تحمل دروغ و دو رنگی را ندارند. این افراد به شدت به فکر دیگران هستند و هر کمکی از دستشان بربیاید دریغ نمی‌کنند. در حقیقت خودخواهی در این گروه راه ندارد.

اگر فردی راستگو باشید مورد اعتماد این افراد قرار می‌گیرد. این افراد به شدت مورد اعتماد دیگران هستند و برای دوستی به شدت توصیه می‌شوند. از آنجایی که در حالت عادی آرام و مهربان هستند، بنابراین می‌توانید با کمی تلاش نظرشان را جلب کنید.

روانشناسی عطر با رایحه خنک

اگر در محیط شرکت و سازمانی کار می‌کنید و می‌خواهید خود را فردی منظم، موفق و مدیر نشان دهید، در روانشناسی عطر زدن به شما توصیه می‌شود از یک عطر با رایحه خنک استفاده کنید. در روانشناسی عطر افرادی که علاقمند به رایحه‌های خنک هستند، افرادی موفق و مغرورند. غرور این افراد کاذب نیست و سعی می‌کنند از آن در موقعیت مناسب و به اندازه استفاده کنند.

روانشناسی عطر با رایحه خنک

زنان و مردان علاقمند به رایحه خنک در هدف گذاری افرادی موفق تلقی می‌شوند و به شدت به مدیریت زمان معتقد هستند. آن‌ها می‌توانید تنها با چند برنامه ریزی دقیق به آنچه که می‌خواهند برسند. آن‌ها رویا پردازی نمی‌کنند، اما همیشه چند فکر بزرگ در سر دارند و سعی می‌کنند مقدمات عملی کردنشان را فراهم کنند.

روانشناسی عطر با رایحه تند

در بین مدیران و رتبه‌های عالی هر سازمان می‌توانید چند نفری را پیدا کنید، که لباسهایشان همیشه عطری تند را به همراه دارند. در حقیقت این کلید کاریزماتیک نشان دادن آن‌ها است. مدیران موفق همیشه سعی می‌کنند با استفاده از یک رایحه تند جدیت و جایگاه خود را بدون اینکه آن را به زبان بیاورند به دیگران یادآوری کنند.

روانشناسی عطرها نشان می‌دهد که افراد علاقمند به رایحه‌های تند به شدت باهوش هستند، بنابراین سعی نکنید این افراد را گول بزنید و یا اینکه به سخره بگیرید. مردان و زنان علاقمندان به عطرهای تند بسیار با اعتماد بنفس هستند و حرف‌ها و تحریک‌های روانی دیگران آن‌ها را خیلی راحت گوشه گیر نمی‌کند.

اگر در موقعیت‌های خاص به کمک نیاز داشتید و هم فکری دقیق و خوب خواستید این افراد مورد اعتماد و قابل اتکا خواهند بود. افرادی که علاقمند به عطرهای تند هستند در تصمیم گیری ریسک پذیر هستند، اما دقت و احتیاط را نیز چاشنی آن می‌کنند. فرد علاقمند به عطر تند اگر بخواهد چیزی را تغییر دهد، حتماً به این هدف می‌رسد. او می‌تواند هر موقعیتی را با تلاش و کوشش به نفع خود تغییر دهد.

روانشناسی عطر با رایحه تند

این افراد بسیار صبور هستند و در سختی‌ها شکیبایی قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. همینطور اگر شما ناراحت باشید، این گروه می‌توانند دوست خوبی برای شما بوده و سرزندگی و شادی را به شما برگردانند. این افراد در عین سرسختگی شاداب هستند و به دیگران روحیه می‌دهند.

روانشناسی عطر با رایحه گرم

همانطور که از رایحه این عطرها برمی‌آید، مصرف کنندگان آن‌ها نیز باید افرادی خون گرم باشند. افرادی علاقمند به رایحه‌های گرم هستند، به شدت خونگرم، مهربان و سرزنده هستند. اگر در یک جمع به انرژی مضاعف نیاز داشته باشید، چنین فردی می‌تواند بهترین گزینه باشد. او می‌تواند در کمترین زمان ممکن روحیه افراد را برگرداند و دیگران از حضور در کنار او به شدت لذت می‌برند.

علاقمندان به رایحه‌های گرم عاشق سفر کردن هستند و از هر فرصتی برای سفر رفتن استفاده می‌کنند. آن‌ها از اینکه دوستان و خانواده خود را نیز در سفر و گردش همراهی کنند لذت میبرند. اگر می‌خواهید در کار و مسابقه رقیب چنین افرادی شوید، حتماً باید زحمت زیادی بکشید چراکه آن‌ها به شدت سختکوش هستند.

این افراد بسیار باهوش هستند و در رقابت‌ها می‌توانند راه‌های موفقیت و زودتر به نتیجه رسیدن را به شما نشان دهند. زنان و مردان علاقمند به رایحه‌های گرم برای اینکه به خواسته‌ها و اهداف خود برسند بسیار تلاش می‌کنند. معمولاً رویا پردازی نمی‌کنند و تنها چند هدف خیلی بزرگ را تا زمان تحقق یافتن دنبال می‌کنند.

روانشناسی عطر با رایحه گرم

در روانشناسی بوی عطر علاقمندان به عطر گرم افرادی مورد اعتماد شناخته می‌شوند. اگر بخواهید چیزی را به آن‌ها امانت بدهید، بهترین گزینه هستند. این افراد به شدت مسئولیت پذیر هستند و تبعات کارهایی که انجام می‌دهند را می‌پذیرند. این گروه از زنان و مردان بسیار احساساتی و مهربان هستند و همیشه از سوی دیگران بخاطر داشتن چنین صفاتی مورد تعریف و تمجید قرار می‌گیرند.

آیا رایحه‌ای وجود دارد که بتواند ما را خوشحال کند؟

روانشناسی عطر درمانی به این سوال شما پاسخ بله می‌دهد. یک رایحه می‌تواند شما را به دوران کودکی‌تان برگرداند، یا شما را به یاد کسی که دوستش دارید می‌اندازد یا فقط یک روز واقعاً خوب را که سپری کردید را تداعی می‌کند. بنابراین یک رایحه چنین قدرتی دارد و می‌تواند شما را خوشحال کند، چراکه خاطرات خوش را زنده می‌کند.

بویایی قویترین حس شماست

روانشناسی عطر درمانی به این دلیل برخی از افراد به مصرف رایحه‌های بخصوص تشویق می‌کند، که حس بویایی قویترین حس در انسان محسوب می‌شود. مردم اغلب زیاد در مورد تاثیر رایحه‌ها فکر نمی‌کنند، با وجود اینکه بسیار از آن تاثیر می‌پذیرند. بویایی قوی‌ترین حس انسان است و اصلاً نباید آن را دست کم بگیرید. حتی اگر رایحه‌ای یک موقعیت بد را در خاطر شما تداعی می‌کند، بهتر است برای آرامش روح از آن رایحه دوری کنید. 

بویایی قویترین حس شماست

تقویت خلق و خو با عطرها

این روز‌ها که بیشتر مردم ناچار به در خانه ماندن و قرنطینه هستند، حتی متخصصین نیز به علم روانشناسی عطرها کم کم اعتقاد پیدا می‌کنند. در شرایط فعلی که سعی می‌کنیم خودمان را با خطرات کرونا ویروس تطبیق دهیم، ممکن است بتوانیم با استفاده از عطر مورد علاقه خودمان هر روز کمی آرامش پیدا کنیم و از سختی در خانه ماندن بکاهیم.

پشت پرده روانشناسی عطر زدن این است که شما به همان میزان که می‌توانید با آرایش کردن و تعویض لباس روحیه خود را تغییر دهید، با استفاده از یک عطر خوب نیز می‌توانید انرژی و روحیه خود را حفظ کنید. حتی اگر از منزل خارج نمی‌شوید و در خانه کار می‌کنید، هر روز صبح از یک رایحه که خاطره خوشی را زنده می‌کند استفاده کنید.

عطرها و رایحه‌هایی که با روحیه شما سازگار هستند می‌توانند خلق و خوی شما را تقویت کنند. جالب است بدانید روانشناسی بوی عطرها نشان می‌دهد، برخی از عطرها می‌توانند سطح بازدهی شما را افزایش دهند و شما را تبدیل به فردی پر انرژی، سختکوش و شکست ناپذیر کنند.

تقویت خلق و خو با عطرها

نظر روانشناسان در رابطه با قدرت حواس پنج گانه

داریل اپلتون می‌گوید: آرامش و امنیت می‌تواند ورای چیزهایی مانند حمایت و درمان باشد، گاهی درک نیازها درونی می‌تواند به آرامش بیشتر منتهی شود. درک اینکه چه چیزی به آرامش و تسکین کمک می‌کند یا به ما احساس قوی و قدرتمند بودن می‌دهد، منحصر به فرد و مهم است.

مواردی که هر کسی را می‌تواند قدرتمندتر کند متفاوت است، اما نگاه کردن به حواس پنج گانه می‌تواند به شما کمک کند تا به احساس آرامش درونی، شادی یا حتی اعتماد به نفس برسید.

دکتر اپلتون روان درمانگر مشهور در مورد رایحه‌ها اینگونه عنوان می‌کند: بو یک سلاح مخفی در این زرادخانه است که می‌تواند به ما کمک کند تا کار یا لحظه‌ای را که در دست داریم به سرانجام برسانیم. زمانی که ما با چیزهایی احاطه می‌شویم که به احساس خوبی می‌دهند، همچون آرایش، لباس، صداها و بوها از نظر آماری عملکردمان بهبود پیدا می‌کند و احساس بسیار خوشایندی خواهیم داشت.

بنابراین روانشناسی عطر زدن را به شما توصیه می‌کند. احساس خوشایند استفاده از عطر مورد علاقه‌تان می‌تواند با احساسی که هنگام بازی کردن و آرایش کردن دارید، برابر باشد. داشتن رایحه‌ای که به شما احساس هوشیاری، آمادگی، قدرتمندی یا آرامش می‌دهد، می‌تواند ذخیره انرژی شما را برای استفاده در طول روز افزایش دهد. 

روانشناسی عطر

عملکرد عطر در تقویت خلق و خوی شما

در روانشناسی و به طور ویژه روانشناسی عطر برای چگونگی عملکرد عطر در تقویت خلق و خوی شما یک توضیح وجود دارد. دکتر اپلتون در اینباره می‌گوید: بوهایی که از طریق سیستم بویایی احساس می‌کنید، پیوندهای محکمی با حافظه و محور ترس مغز دارند. به همین دلیل است که ما بوی نوزاد جدید را دوست داریم یا می‌توانیم بوی دود یا گاز را به عنوان یک هشدار به سرعت تشخیص دهیم.

رایحه و عطر مورد علاقه ما چیزی بیش از آنی است که دوست داریم. رایحه‌ای که شما به عنوان عطر استفاده می‌کنید می‌تواند اعتماد به نفستان را افزایش دهد و به این حس گره بخورد. این رایحه می‌تواند زمان‌ها و موقعیت‌هایی که با یادآوری آن‌ها احساس قدرت می‌کنید را زنده کند. گاهی یک عطر می‌تواند دردها و تنش‌های شما را تسکین دهد.

بعنوان مثال رایحه مرکبات می‌تواند احساس بیداری، سرزندگی و تمیز بودن را در شما زنده کند. افرادی که به رایحه‌های میوه‌ای علاقمند هستند خلق و خوی بسیار سرزنده‌ای دارند و پر از انرژی هستند. اگر بخواهید بوی خاک و جنگل را در ذهنتان زنده کنید و به آرامش برسید، توصیه می‌کنیم از رایحه‌هایی همچون خاک و چوب استفاده کنید. در این باره توصیه می کنیم مقاله آروماتراپی چیست را از دست ندهید.

نقاط کور بویایی چیست؟

در بخشی از روانشناسی عطرها به این موضوع اشاره می‌شود که خیلی از افراد نقاط کور بویایی دارند. منظور از نقاط کور بویایی این است که حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید برخی از رایحه‌ها را استشمام کنید. به همین علت است که می‌گوییم این افراد نمی‌توانند بهترین حس را از مصرف عطرها دریافت کنند.

با وجود اینکه همه افراد دارای نقاط کور بویایی هستند و نمی‌توانند برخی از بوها را تشخیص دهند، اما لازم است که به تجربیات شخصی خود تکیه کنند و یک عطر با رایحه‌ای که مطابق روحیات و خلق و خوی آن‌هاست را انتخاب نمایند.

نقاط کور بویایی چیست؟

چگونه برای دیگران عطر انتخاب کنیم؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود توصیه کنیم از نکات ذکر شده در روانشناسی عطرها استفاده کنید، خرید عطر برای دیگران است. با توجه به روانشناسی عطر، ما به طور ناخودآگاه عطرهایی را ترجیح می‌دهیم که شبیه رایحه‌های بیولوژیکی ما هستند.

بنابراین با وجود اینکه ممکن است فکر کنیم که یک عطر خیلی خوشبو است، اما ناخودآگاه می‌گوییم این چیزی نیست که او دوست داشته باشد، یا هنوز کمی با سلیقه او فاصله دارد. بنابراین در اینجا باید از رایحه بیولوژیکی خود فاصله بگیریم و رایحه‌ای را انتخاب کنیم که به روحیه او نزدیک باشد.

شما می‌توانید خلق و خوی کسی را که می‌خواهید برایش عطر بخرید را در چهار گروه متفاوت طبقه بندی کنید. در ادامه به این چهار گروه اشاره خواهیم کرد.

4 عنصر طبقه بندی خلق و خو براساس عطر‌ها

ترکیبات سبز، گیاهی، مخروطی و میوه‌ای و تازه بر عطر غالب هستند یا قلب عطر محسوب می‌شوند. این رایحه‌ها در دسته عناصر AIR قرار می‌گیرند. این نت‌ها از فعالیت ذهنی پشتیبانی می‌کنند و سبب تحریک عملکرد شناختی خلاق می‌شوند.

ترکیبات تند، میوه‌ای، گرم و غنی در دسته FIRE قرار می‌گیرند. این عطرها و رایحه‌ها سبب افزایش نشاط و شادابی می‌شوند. انتخاب چنین عطرهایی برای افرادی توصیه می‌شود که دوست دارند همواره سرزنده و بشاش به نظر برسند.

عطرهای گلگون، گلی، لطیف و ملایم نشان دهنده عنصر آب هستند. اگر شما مرتباً در استرس و اضطراب دست و پا میزنید حتماً باید عطری تهیه کنید که آرامش درونتان را افزایش می‌دهد. چنین عطرهایی توانایی کاهش اضطراب و استرس دارند. معمولاً رایحه‌های گلی به افراد و بخصوص بانوان کمک می‌کنند که به تعادل روحی برسند.

دسته چهار گروهی از رایحه‌ها هستند که بوی کارامل، خاک و ترکیبات شیرین را تداعی می‌کنند. عطرهای شیرین نشان دهنده عنصر زمین هستند. این عطرها مصرف کننده را سرخوش می‌کنند. چنین رایحه‌هایی کمی اشتها برانگیز نیز هستند. عطرهای شیرین احساس شادی و شور را در شما زنده می‌کنند و سبب جلب نظر دیگران به سمت شما می‌شوند.

روانشناسی عطرها

سخن پایانی

نکاتی که در ارتباط با رایحه‌های مختلف عطرها گفتیم و در روانشناسی عطرها نیز به آن‌ها اشاره شده، حاصل خصوصیات درونی افراد و ویژگی‌های عطرهایی است که استفاده می‌کنند. اگر شما می‌خواهید کسی را با عطری خوشبو غافلگیر کنید، چه بهتر که محصولی مطابق با روحیات او خریداری نمایید. درضمن شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات به شناختی جزئی از طرف مقابل خود برسید، البته یک رایحه به تنهایی نمی‌تواند تمام روحیات یک نفر را آشکار کند.