آروماتراپی چیست

علاقه مندان به طب سنتی، سال هاست که از معجزه روغن های ضروری در آروماتراپی بهره می برند. آروماتراپی، استفاده از انواع اسانس ها در بهبود وضعیت سلامت جسمی و روحی است. اسانس ها یا همان روغن های ضروری، فوق العاده هستند و فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم همه چیز در پاسخ به این سوال که آروماتراپی چیست را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کاربرد اسانس در ماساژ آروماتراپی چیست؟

اسانس ها عصاره های غلیظ گیاهی هستند. همه گیاهان از مواد شیمیایی ساخته شده اند که برخی از آن ها برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند. برای تولید اسانس، به مقدار زیادی از مواد گیاهی نیاز است که همین امر موجب شده تا برخی از این اسانس ها قیمت بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، از حدود ۲۵۰ پوند گل اسطوخدوس تنها یک پوند اسانس این گیاه به دست می آید.

از آنجایی که برای ساخت یک اسانس مقدار زیادی از گیاه لازم است، می توان گفت که اسانس ها یک نوع داروی قوی هستند که فواید بیشماری دارند. به همین دلیل است که از انواع اسانس های مختلف در آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده می شود.

کاربرد اسانس در آروماتراپی چیست؟

فواید اسانس ها در رایحه درمانی چیست؟

در آروماتراپی، از اسانس ها یا روغن های ضروری به صورت موضعی یا استنشاقی استفاده می شود. مطالعات نشان می دهند که اسانس ها دارای فواید زیر هستند:

  • تقویت خلق و خو
  • بهبود عملکرد شغلی از طریق کاهش استرس و افزایش توجه
  • بهبود خواب
  • از بین بردن باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها
  • کاهش اضطراب و درد
  • کاهش التهاب
  • کاهش حالت تهوع
  • تسکین سردرد

در ادامه به چند روغن ضروری رایج و فواید آن ها اشاره شده است.

فواید روغن اسطوخدوس در اروماتراپی چیست؟

اسطوخودوس یک روغن ملایم با فواید بسیار است. شما می توانید این روغن را به روش های مختلف مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید روغن اسطوخدوس را به روش استنشاقی به کار ببرید. می توانید مقداری از آن را درون ظرف مخصوص اسانس سوز بریزید و در محیط اتاق قرار دهید. همچنین می توانید روغن اسطوخودوس را با یک روغن حامل مثل روغن بادام ترکیب کرده و پوست خود را با آن ماساژ دهید.

اسطوخودوس در کاهش درد، استرس و بهبود خواب موثر است. حتی محققان بر این عقیده هستند که قبل از کشف ضد عفونی کننده ها، از اسطوخودوس به عنوان یک ماده تمیز و ضد عفونی کننده در بیمارستان ها استفاده می شد.

اسانس یا روغن ضروری از گیاهان مختلف به دست می آیند که بسیار غلیظ بوده و کاربرد زیادی در بهبود سلامت بدن دارند. یکی از این گیاهان اسطوخودوس است که در کاهش استرس و بهبود خواب بسیار مفید واقع می شود.

فواید روغن اسطوخدوس در آروماتراپی چیست؟

 

فواید روغن درخت چای در اروما تراپی چیست؟

از روغن درخت چای به عنوان ضد عفونی کننده، ضد میکروب یا ضد قارچ استفاده می شود. همچنین از آن می توان برای بهبود آکنه و از بین بردن باکتری های پای ورزشکاران نیز استفاده کرد.

برای از بین بردن آکنه باید مقداری پنبه را آغشته به روغن درخت چای کنید. سپس آن را مستقیما روی آکنه بمالید. برای از بین بردن باکتری پای ورزشکاران نیز باید مقداری از روغن درخت چای را با یک روغن حامل مثل روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

خواص روغن نعناع در آروماتراپی و رایحه درمانی چیست؟

روغن نعناع فلفلی نیز خواص متعددی در آروماتراپی یا رایحه درمانی دارد. از جمله فواید این گیاه خارق العاده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد التهاب، ضد قارچ و ضد میکروب
  • تسکین سردرد
  • مبارزه با خستگی مفرط
  • بهبود خلق و خو
  • بهبود اسپاسم روده
  • بهبود وضعیت گوارش
  • افزایش عملکرد حافظه

در صورت داشتن سندرم روده تحریک پذیر یا تحریک معده، چای نعناع می تواند وضعیت شما را بهبود ببخشد. چای نعناع بسیار ملایم بوده و روش مصرف آسانی دارد. چنانچه قصد دارید این روغن را به صورت موضعی به کار ببرید، باید آن را با یک روغن حامل رقیق کرده باشید.

فواید روغن اکالیپتوس در آروماتراپی چیست؟

اکالیپتوس یک اسانس عالی است که در فصول سرد سال در دسترس است. این گیاه می تواند احتقان بینی را برطرف کرده و به شما کمک کند تا راحت تر نفس بکشید. همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد، در کاهش درد موثر است و با ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال مبارزه می کند.

هنگام استفاده از روغن اکالیپتوس باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. یعنی قبل از مصرف باید حتما آن را با یک روغن حامل رقیق کنید. این روغن نباید به صورت خوراکی مورد استفاده قرار بگیرد. به یاد داشته باشید این روغن باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نیز دور نگه داشته شود.

فواید روغن لیمو در آروماتراپی چیست؟

روغن لیمو که از پوست لیمو استخراج می شود، می تواند به صورت موضعی یا استنشاقی مورد استفاده قرار بگیرد. این اسانس در کاهش افسردگی و اضطراب، کاهش درد، رفع حالت تهوع و از بین بردن باکتری ها موثر واقع می شود. همچنین، یک مطالعه نشان می دهد که رایحه درمانی با روغن لیمو ممکن است عملکرد شناختی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود ببخشد.

روغن لیمو برای رایحه درمانی و استفاده موضعی بی خطر است. اما برخی گزارش ها نشان می دهد که می تواند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد. پس حین مصرف روغن لیمو از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید یا حتما بهترین ضد آفتاب مناسب پوست خودتان را بزنید. این موضوع شامل سایر روغن های مرکبات نیز می شود.

فواید روغن لیمو در آروماتراپی چیست؟

فواید روغن رزماری در آروماتراپی چیست؟

احتمالا برای طعم دادن به برخی غذاها از رزماری استفاده کرده اید. اما خواص رزماری تنها شامل چاشنی غذا نمی شود و خواص بسیاری از جمله بهبود عملکرد مغز، تقویت رشد مو، کاهش درد و استرس، بهبود خلق و خو و کاهش التهاب مفاصل را نیز به همراه دارد.

روغن رزماری برای استفاده در رایحه درمانی به صورت موضعی بی خطر است. اما اگر باردار هستید یا فشار خون بالا و صرع دارید، توصیه می شود از مصرف روغن رزماری بپرهیزید.

یکی دیگر از اسانس های مفید در بهبود وضعیت سلامت، روغن رزماری است که نتایج موثری در افزایش عملکرد مغز، بهبود خلق و خو و کاهش التهاب و درد مفاصل دارد.

نحوه استفاده از اسانس ها در آروماتراپی چیست؟

از آنجایی که روغن های ضروری بسیار قوی هستند، توصیه می شود در مقادیر کم تنها چند قطره از آن ها را مورد استفاده قرار دهید. همچنین، سعی کنید از روغن های ضروری به صورت روزانه و معمول استفاده نکنید؛ زیرا بدن می تواند به آنها عادت کند و کارایی آن را کاهش دهد.

چند روش برای مصرف اسانس ها وجود دارد که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح می دهیم.

روش استنشاقی آروماتراپی یعنی چه؟

روش استنشاقی آروماتراپی چیست؟ در واقع این یک راهکار عالی برای بهبود خلق و خوی شماست. زمانی که اسانس را نفس می کشید، عطر آن بلافاصله وارد سیستم عصبی مرکزی شما شده و واکنس احساسی شما را تحریک می کند. به همین دلیل می تواند اضطراب و استرس شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای این کار می توانید اسانس ها و آب را در یک اسانس سوز ریخته و زیر آن را روشن کنید. ذرات اسانس در هوای محیط شما پخش می شود تا بتوانید آن را تنفس کنید.

رایحه درمانی از طریق استنشاقی ممکن است در افراد مسن مبتلا به زوال عقل یا مشکلات رفتاری به خوبی کار نکند. به این دلیل که افراد با افزایش سن، قدرت بویایی شان کاهش می یابد. علاوه بر این ممکن است با این روش دچار سردرد شوید. برای درک علت سردرد با بوی عطر حتما مقاله دیگر ما را بخوانید.

روش موضعی اروماتراپی چیه؟

یک روش دیگر رایحه درمانی، به صورت موضعی است. اما آروماتراپی موضعی چیست؟ قبل از هر کار باید بدانید که مالیدن روغن ضروری به تنهایی روی پوست خطرناک است و احتمال بروز واکنش های آلرژیک را به دنبال دارد. شما باید روغن ضروری یا اسانس مورد نظر خودتان را با یک روغن حامل ترکیب کرده و سپس روی پوست بمالید. 

نحوه انجام رایحه درمانی

محصولات آروماتراپی با روش خوراکی چیست؟

برخی افراد روغن های ضروری را به صورت خوراکی در چای یا به تنهایی روی زبان خود مصرف می کنند. البته اگر توسط یک پزشک یا گیاه شناس آموزش ندیده اید، توصیه می کنیم از این روش استفاده نکنید. از آنجایی که اسانس ها بسیار قوی هستند، مصرف آن ها به صورت خوراکی ممکن است مضر باشد.

سخن آخر

پاسخ خلاصه به سوال آروماتراپی چیست این است که آروماتراپی یا رایحه درمانی یک نوع روش درمان سنتی است و به عنوان مکمل در کنار درمان اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از انواع روغن های گیاهی و اسانس ها برای درمان هر یک از مشکلات و بیماری ها استفاده می شود. از آنجایی که احتمال بروز واکنش های آلرژیک نسبت به روش آروماتراپی بسیار زیاد است، توصیه می شود قبل از مصرف حتما با پزشک یا متخصص مشورت های لازم به عمل بیاید.

سوالات متداول درمورد اینکه آروماتراپی چیست

در ادامه این مطلب قصد داریم به سوالات متداول در مورد آروماتراپی چیست پاسخ دهیم.


محصولات آروماتراپی چیست؟

در آروماتراپی از روغن های ضروری و اسانس ها استفاده می شود. اسانس را نمی توان به تنهایی مصرف کرد و باید حتما با یک روغن حامل مثل روغن بادام ترکیب شود.

آروماتراپی صورت چیست؟

در آروماتراپی صورت باید متناسب با نوع درمان از روغن مورد نظر به صورت موضعی استفاده کرد.

کاربرد آروماتراپی برای زایمان چیست؟

قبل از زایمان با مشورت پزشک می توان از روش آروماتراپی جهت کاهش درد استفاده کرد.

روغن های آروماتراپی شامل چه مواردی هستند؟

در رایحه درمانی از روغن های بسیاری که هر کدام خواص و کاربردهای خاص خودشان را دارند استفاده می شود. از جمله این روغن ها می توان به روغن میخک، روغن اکالیپتوس، روغن نعناع، روغن فلفل سیاه، روغن گل یاس و … اشاره کرد.

 

منبع

health.clevelandclinic