همانطور که می دانید، به کمک ضد آفتاب می‌توان از اثرات مخرب نور بیش از حد آفتاب روی پوست جلوگیری کرد. به همین خاطر استفاده از کرم های ضد آفتاب اهمیت زیادی دارد. اما ممکن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید، که از مصرف مواد شیمیایی برای مراقبت از پوست خود واهمه دارید. پیشنهاد ما به شما این است که خودتان دست به کار شوید و در خانه یک ضد آفتاب خانگی و طبیعی بسازید. ساخت کرم ضد آفتاب خانگی برای پوست راحت‌ تر از آن چیزی است که فکرش را می‌ کنید.  در این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر ۸  روش ساخت ضد آفتاب خانگی را برایتان گرد آورده ایم.

  • معمولا برای ساخت ضدآفتاب طبیعی خانگی از پودر اکسید استفاده می‌شود که مناسب‌تر است.
  • اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید موادی برای پوستتان استفاده می‌کنید طبیعی باشند، پیشنهاد ما به شما ساخت ضد آفتاب خانگی است.
  • روغن زیتون، روغن نارگیل با دارا بودن بیشترین میزان SPF بهترین ضد آفتاب های طبیعی به شمار می روند.

جالب است بدانید در طبیعت مواد فراوانی وجود دارند که به کمک فرمولاسیون قدرتمند خود می توانند از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت نمایند. ما به کمک همین مواد به راحتی می توانیم ضد آفتاب طبیعی خانگی بسازیم. در ادامه مطلب طرز تهیه بهترین ضدآفتاب‌های طبیعی را خدمتتان ارائه خواهیم کرد.

روش اول: ساخت ضد آفتاب خانگی با روغن شاهدانه

اولین ماده ای که قصد داریم آن را در ابتدای این مطلب به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی معرفی کنیم، روغن شاهدانه است. SPF این روغن معجزه آور ۶ است. این عدد نشان می دهد که روغن شاهدانه توانایی فوق العاده ای در محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب دارد.

مواد لازم برای ساخت ضد آفتاب خانگی:

  • سه قاشق سوپ خوری روغن شاهدانه
  • سه قاشق سوپ خوری روغن نارگیل
  • دو قاشق سوپ خوری ویتامین E
  • بیست قطره روغن دانه هویج
  • یک قاشق سوپ خوری اکسید روی (زینک اکسید)

 

طرز تهیه:

همه موادی را که در قسمت فوق ذکر شد، به همان میزان گفته شده در یک ظرف بریزید و باهم مخلوط نمایید. دقت داشته باشید، زمانی که می خواهید اکسید روی را به ترکیب خود اضافه کنید، برای جلوگیری از استنشاق (بوئیدن) آن، از ماسک استفاده کنید. سپس باید همه مواد را به مدت چند دقیقه هم بزنید تا مواد اولیه به خوبی با هم همگن شوند. به این ترتیب ضد آفتاب خانگی شما آماده است.

روش اول: ساخت ضد آفتاب خانگی با روغن شاهدانه

روش دوم: ساخت ضد آفتاب خانگی با آلوئه ورا و روغن نارگیل

ماده دیگری که به کمک آن می توانید، یک کرم ضد آفتاب خانگی طبیعی بسازید، روغن نارگیل است. میزان SPF این روغن شش الی هفت برآورد شده است و همین مقدار آن را به یک ماده ضد آفتاب طبیعی قدرتمند تبدیل کرده است. این روغن علاوه بر این که ضد آفتاب قوی است، یک مرطوب کننده عالی برای پوست هم هست. در مقاله دیگری درباره خواص روغن نارگیل برای پوست توضیح داده ایم. استفاده از ژل آلوئه ورا هم ماده فعال خوبی برای دستیابی به یک ضد آفتاب خانگی است. ژل آلوئه ورا قدرت این را دارد تا از سوختگی پوست جلوگیری کند و در درمان آن هم موثر باشد.

مواد لازم:

  • روغن نارگیل: 1/4 پیمانه
  • پودر اکسید روی: ۲ قاشق غذاخوری (یا بیشتر)
  • ژل خالص آلوئه ورا: ۱/۴ پیمانه
  • روغن عصاره گردو: 25 قطره (برای رایحه و تقویت SPF)
  • کره شی یا شی باتر: ۱ پیمانه یا کمتر

 

طرز تهیه:

ابتدا روغن نارگیل، روغن عصاره گردو و کره شی را در یک ظرف بریزید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا کره شی و روغن‌ها روی حرارت متوسط با هم ترکیب شوند. پس از گذشت چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید و زمانی که مواد خنک شدند، ژل آلوئه ورا را هم اضافه نمایید. در آخر و زمانی که مواد کاملا خنک بودند، زمان اضافه کردن اکسید روی است. پس از آن مواد را هم بزنید تا جایی که اطمینان حاصل کنید که اکسید روی خوب با مواد ترکیب شده است. به همین راحتی توانسته اید یک ضد آفتاب خانگی قدرتمند بسازید.

روش دوم: ساخت ضد آفتاب خانگی با آلوئه ورا و روغن نارگیل

ضد آفتاب خانگی برای پوست چرب

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پوست چربی دارند و همواره محصولات مراقبت از پوستی که انتخاب می کنید، فاقد چربی است، باید توجه داشته باشید که این ضد آفتاب‌های چرب هم نمی تواند برای شما مناسب باشد. بنابراین اگر نگران تجمع چربی روی پوست‌تان هستید ولی با این حال می خواهید یک ضد آفتاب خانگی هم داشته باشید، تنها کافی است، تمامی دستورالعمل های بالا برای ساخت کرم ضد آفتاب  خانگی را دنبال کنید، منتها به جای استفاده از روغن نارگیل از یک روغن حامل دیگر مانند روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین استفاده نمایید.

روش سوم: ساخت ضد آفتاب خانگی با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از قدرتمندترین ضد آفتاب های طبیعی است. این مسئله را از آن جایی می توان ثابت کرد که بدانیم میزان فاکتور محافظتی آن در برابر آفتاب ۷ است. این روغن شگفت انگیز علاوه بر این که از پوست شما در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند، به کمک آنتی اکسیدان‌هایی مانند توکوفرول (Tocopherol) می تواند،  آسیب‌های خورشید بر پوست شما را ترمیم کند. در ساخت این ضد آفتاب خانگی روغن نارگیل هم وجود دارد که در ابتدای مطلب با خواص بی شمار آن برای محافظت از پوست آشنا شدید.

مواد مورد نیاز:

  • نصف فنجان روغن زیتون
  • ¼ روغن نارگیل
  • یک چهارم فنجان موم عسل
  • 2 قاشق اکسید روی (مراقب باشید که پودر را استنشاق نکنید)
  • حداکثر یک قاشق چای خوری روغن اسانس تمشک – اختیاری
  • حداکثر 1 قاشق چای خوری روغن دانه هویج – اختیاری
  • 2 قاشق سوپ خوری شی باتر (با SPF طبیعی 4 تا 5)- اختیاری

 

طرز تهیه:

به منظور ساخت این ضد آفتاب خانگی تمام مواد گفته شده در قسمت بالا را به جز اکسید روی را به میزان لازم داخل یک ظرف بریزید. ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی مواد روی حرارت با هم مخلوط شدند، حرارت را خاموش کنید. سپس به مواد فرصت کافی دهید تا کاملا خنک شوند. زمانی که مواد دیگر گرمایی از خود نداشتند، اکسید روی را با احتیاط اضافه کنید. اکنون همه مواد را به هم بزنید تا مطمئن شوید که اکسید روی ترکیب شده است. به همین راحتی شما توانستید یک ضد آفتاب خانگی بسازید و تابستان خود را با آن بگذرانید.

روش سوم: ساخت ضد آفتاب خانگی با روغن زیتون

روش چهارم: کرم ضدآفتاب با استفاده از آلوئه ورا و روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یکی دیگر از مواد طبیعی است که می تواند به شما در ساخت یک ضد آفتاب خانگی کمک نماید. این روغن سرشار از ویتامین E، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هاست و به کمک همین فرمولاسیون قدرتمند می تواند از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت نماید و علاوه بر این حساسیت به آفتاب را هم کاهش دهد. وجود ژل آلوئه ورا در کنار روغن آفتابگردان خاصیت ضد آفتاب بودن آن را چندین برابر می کند، چرا که آلوئه ورا هم خاصیت حفاظت از پوست در برابر افتاب را دارد.

مواد مورد استفاده:

  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • ½ قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان
  • ¼ فنجان آب
  • ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری اکسید روی

 

طرز تهیه:

ابتدا ژل آلوئه ورا، روغن آفتابگردان و آب را به همان میزان گفته شده در یک ظرف بریزید و باهم مخلوط نمایید. پس از آن نیز اکسید روی را بردارید و به مواد خود اضافه کنید. حال که همه مواد اضافه شدند، آن ها را به خوبی با هم مخلوط کنید. زمانی ضد آفتاب خانگی شما آماده است، که همه مواد به خوبی با هم ترکیب شده باشند.

روش چهارم: کرم ضدآفتاب با استفاده از آلوئه ورا و روغن آفتابگردان

 روش پنجم: کرم ضد آفتاب خانگی با استفاده از روغن نارگیل و کنجد

یکی دیگر از ضد آفتاب های طبیعی که می توانید از آن برای تهیه کرم ضد آفتاب خانگی روغن کنجد است. روغن کنجد از آن جایی که یک منبع غنی از ویتامین E می باشد و خواص آنتی اکسیدانی فراوانی دارد، قدرت این را دارد تا از پوست در برابر نور آفتاب و در مقابل اشعه UV خورشید محافظت نماید. به همین خاطر می توان آن را به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی خوب معرفی نمود. در این روش از ساخت ضد آفتاب خانگی علاوه بر روغن کنجد از روغن های نارگیل و آفتابگردان که هر کدام از آن ها به تنهایی حاوی SPF طبیعی بوده و خاصیت حفاظت را از پوست در برابر خورشید دارند، هم استفاده می شود. پس بی جهت نیست که می توان آن را بهترین ضد آفتاب خانگی نامید.

مواد موردنیاز:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان

 

طرز تهیه:

برای ساخت این ضد آفتاب خانگی باید روغن های نارگیل، کنجد و آفتابگردان را به همان میزان گفته شده در یک ظرف بریزید. سپس آن را روی یک قابلمه که حاوی آب جوش است، قرار دهید. این کار باعث می شود تا این روغن ها به خوبی با هم مخلوط شوند. پس از چند دقیقه از روی حرارت بردارید و مقداری به مواد اجازه دهید تا سرد شود. زمانی که سرد شد، ضد آفتاب خانگی شما آماده است و می توانید آن را روی صورت خود بمالید.

 روش پنجم: کرم ضد آفتاب خانگی با استفاده از روغن نارگیل و کنجد

روش ششم: کرم ضد آفتاب خانگی با روغن نارگیل و روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین یکی از پرخاصیت ترین روغن های گیاهی است که امروزه در طبیعت یافت می شود. اکنون می خواهیم این روغن را به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی معرفی کنیم. روغن بادام شیرین به طور طبیعی دارای SPF برابر با 5 است. به همین خاطر می تواند از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت نماید. علاوه بر این حجم بالای ویتامین E موجود در آن به درمان آفتاب‌ سوختگی هم کمک می‌کند. آیا این دلایل کافی نیست تا به کمک این روغن گیاهی یک ضد آفتاب خانگی درست کنیم؟

مواد مورد استفاده:

  • 1/3 فنجان روغن نارگیل
  • 1/4 فنجان روغن بادام شیرین
  • کره درخت روغن قلم ۲ قاشق غذاخوری
  • موم زنبور عسل 1/4 پیمانه
  • پودر روی غیرنانو ۴ قاشق غذاخوری
  • ۲۰-۲۵ قطره روغن ضروری دانه هویج

 

طرز تهیه:

به منظور ساخت این ضد آفتاب خانگی ابتدا باید روغن نارگیل، کره درخت روغن قلم و موم زنبور عسل را به میزان گفته شده داخل ظرفی بریزید و مواد را به کمک حرارت متوسط هم بزنید و ذوب کنید. پس از ذوب شدن و ترکیب شدن مواد با هم باید آن را از روی حرارت برداشته و به آن فرصت کافی بدهید تا خنک شود. سپس پودر اکسید روی را به مواد اضافه کنید. اکنون همه مواد را هم بزنید تا اکسید روی هم به خوبی مخلوط شود. به همین راحتی و در عرض فقط چند دقیقه کرم ضد آفتاب خانگی شما آماده است. می توانید آن را در یک کاسه ی شیشه ای ریخته و نگهداری کنید و در مواقع لزوم از آن استفاده نموده و از خواص بی شمار آن بهره ببرید.

روش ششم: کرم ضد آفتاب خانگی با روغن نارگیل و روغن بادام شیرین

روش هفتم: ساخت کرم ضد آفتاب با استفاده از چای سبز

شاید باورش برایتان سخت باشید که بدانید به کمک چای سبز هم می شود، یک کرم ضد آفتاب خانگی ساخت. چای سبز جزو ضد آفتاب های قدرتمند است، به گونه ای که وقتی روی پوست قرار می گیرد و پوست در برابر اشعه آفتاب باشد، به خوبی می تواند اشعه UV را جذب نماید. چای سبز همچنین به کمک آنتی اکسیدان هایی که دارد، پوست را از آسیب های اشعه ماورا بنفش و اثرات پیری زودرس پوست در امان می دارد. وجود مواد دیگری مانند روغن بذر هویج و… که خودشان هم میزان ُSPF قابل قبولی دارند، در کنار چای سبز قدرت این ضد آفتاب خانگی را چندین برابر می کند.

مواد موردنیاز:

  • ۱ فنجان چای سبز تزریق شده در روغن نارگیل
  • ¼ فنجان موم زنبور عسل
  • ⅛ فنجان روغن تمشک قرمز
  • ⅛ فنجان کره درخت روغن قلم
  • ۲ قاشق غذاخوری اکسید روی بدون پوشش نانو
  • ۱ قاشق چایخوری روغن ویتامین E
  • ۲۰ قطره روغن بذر هویج

 

طرز تهیه:

در این روش از ساخت ضد آفتاب خانگی ابتدا باید روغن نارگیل، موم زنبور عسل و کره درخت روغن قلم را در یک ظرف بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا مواد ذوب شود.

زمانی که مواد کاملا ذوب شدند، ظرف را از روی حرارت بردارید. سپس به مدت ۱-۲ دقیقه صبر کنید تا مواد خنک شوند. پس از گذشت این مدت زمان باید مواد باقی مانده در دستورالعمل را هم به ترکیب خود اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مواد کاملا با هم ترکیب شدند، می توانید به خود ببالید که یک ضد آفتاب خانگی ساخته اید.

ضدافتاب طبیعی

روش هشتم: ساخت ضد آفتاب خانگی با روغن آووکادو

آخرین ماده ای که قصد داریم آن را به عنوان یک ماده ضد آفتاب طبیعی معرفی کنیم تا به کمک آب بتوانید، یک کرم ضد آفتاب بسازید، روغن آووکادو است. روغن آووکادو از آن جایی که SPF طبیعی دارد، خیلی خوب می تواند از عهده محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب بر بیاید. این ضد آفتاب خانگی را می توان قوی ترین ضد آفتاب نامید، چرا که چندین ماده با فرمولاسیون قدرتمند کنار هم قرار می‌گیرند تا این کرم ساخته شود. روغن نارگیل و کره درخت روغن قلم جزو این دسته مواد هستند که به طور طبیعی خاصیت محافظت کنندگی دارند.

عناصر مورد استفاده:

  • 1/2 فنجان روغن آووکادو (دارای SPF طبیعی است)
  • 1/2 فنجان روغن نارگیل (دارای SPF طبیعی است)
  • 1/4 فنجان موم زنبور عسل (وجود موم عسل باعث می شود کمی خاصیت ضد آب به کرم اضافه شود)
  • ۲ قاشق غذاخوری کره کاکائو (یا کره درخت روغن قلم که دارای خصوصیات SPF طبیعی است)
  • ۲ قاشق غذاخوری اکسید روی (این باعث می شود SPF در حدود ۲۰ باشد. برای SPF بالاتر نیز می توان بیشتر اضافه کرد.)
  • ۳۰ قطره از روغن‌های اساسی مورد علاقه خود (از روغن مرکبات استفاده نکنید)

 

طرز تهیه:

پیش از هر کاری موم زنبورعسل و کره درخت روغن قلم را روی حرارت ملایم ذوب کنید. سپس آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید کمی خنک شود. پس از گذشت چند دقیقه و زمانی که مواد کاملا خنک شد، باید پودر اکسید روی و سایر روغن های اساسی را به آن اضافه کنید و هم بزنید. هم زدن را تا زمانی که اکسید روی حل شود، ادامه دهید.

روغن آووکادو

کلام آخر

در این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بهترین روش‌های ساخت کرم ضد آفتاب خانگی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. اکنون که دانستید، ساخت ضد آفتاب خانگی نه تنها سخت و پیچیده نیست، بله آسان و سرگرم کننده هم هست، به راحتی می توانید در منزل کرم ضد آفتاب بسازید، از آن لذت ببرید و تابستانی آفتابی داشته باشید!

در پایان تقاضامندیم، نقطه نظرات خود را در رابطه با هر کدام از روش های ساخت ضد آفتاب در خانه در این مقاله را با ما و سایر مخاطبین علاقه مند از طریق بخش ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در ادامه این مطلب به سه مورد از رایج ترین این سوالات درباره درست کردن کرم ضد آفتاب در خانه پاسخ داده شده است.


کدام مواد طبیعی خاصیت ضدآفتابی دارند؟

اکثر روغن‌های گیاهی خاصیت ضد آفتابی دارند و می توانند از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب جلوگیری کنند. در میان آن ها روغن بادام شیرین، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن بادام زمینی میزان SPF بالاتری دارند. روغن زیتون دارای SPF 7 ، روغن نارگیل دارای SPF ۶،  روغن بادام دارای فاکتور محافظتی در برابر آفتاب حدود 4 است. روغن کنجد دارای فاکتور محافظتی در برابر آفتاب حدود 2 است.

مزایای ضد آفتاب خانگی چیست؟

برای کرم های ضد آفتاب تجاری اغلب مواد شیمیایی تند و مضر بیش از حد لازم مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای سلامتی پوست شما زیان‌بار هستند. از آن جایی که در فصل تابستان هم قرار داریم و میزان استفاده از کرم ضد آفتاب بیش از هر وقت دیگری است، باید توجه داشته باشیم که ضدآفتاب ما باید فاقد سموم باشد؛ چرا که این سموم می تواند، کارکرد هورمون‌ها را مختل کند و مشکلات زیادی را به بار آورد. ضد آفتاب های خانگی از آن جایی که خودتان می سازید و از بهترین و مرغوب ترین مواد استفاده می کنید، سالم تر هستند و از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه تر از خرید کرم های ضد آفتاب تجاری است.

چگونه ضد آفتاب خانگی بسازیم؟

ساخت ضد آفتاب خانگی بر خلاف آنطور که به نظر می رسد، سخت و پیچیده نیست. شما به راحتی و به کمک موادی نظیر روغن نارگیل و…. که به طور طبیعی دارای خاصیت ضد آفتابی هستند، می توانید در خانه به ساخت کرم ضد آفتاب بپردازید. با مطالعه این مطلب می توانید با بهترین راهکارها برای ساخت ضد آفتاب طبیعی و خانگی آشنا شوید.