پیری زودرس

زیبایی و جوانی پوست برای خانم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که پیری زودرس پوست برای آن ها به یک کابوس وحشتناک تبدیل شده است. برای اینکه این کابوس به واقعیت تبدیل نشود، باید تغییراتی در سبک زندگی به وجود آورد. چون بسیاری از عادت های غلط ما موجب پیری زودرس پوست می شوند.  علاوه بر آن نیز با استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های ضد چروک هم می توان ظهور این چروک‌ها را به تعویق انداخت. در این مقاله شما را با روش های پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست آشنا می کنیم.

پیری زودرس پوست چیست؟

هر چه سن بالاتر می رود، چین، چروک و لک های پوستی افزایش می یابند. که این امر کاملا طبیعی است. اما اگر آثار پیری زودتر از موعد ظهور پیدا کنند، طبیعی نیست و به آن پیری زودرس پوست می گویند. خوشبختانه راه و روش های زیادی برای جلوگیری و درمان پیری زودرس پوست وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اگر شما هم خواهان پوستی جوان و زیبا هستید در ادامه با ما همراه باشید.

روش های خانگی برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست

عوامل زیادی باعث پیری زودرس پوست می شوند برخی از این عوامل کنترل پذیرند در ادامه این عوامل و راه های کنترل آن را بررسی می کنیم.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون حفاظت از پوست، مهم ترین عامل پیری زودرس پوست، پیدایش چین و چروک و لک در پوست صورت است. با این حال نور خورشید فواید زیادی هم برای بدن دارد. پس نباید آفتاب را کلا از زندگی حذف کنیم. توصیه ما برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب این است که نیم ساعت قبل از  خروج از منزل کرم ضد آفتاب با SPF بالای 30 استقاده کنید. از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات گرم بپرهیزید. از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید. دقت داشته باشید که فقط پوست صورت مهم نیست و علاوه بر پوست صورت، دست ها و گردن خود را نیز در برابر آفتاب بپوشانید.

حفاظت از پوست در برابر نور خورشید روند پیری پوست را برای مدت طولانی به تاخیر می اندازد. حتی اگر  علائم پیری پوست را دارید به پوست خود فرصت می دهید تا آسیب‌های خود را ترمیم کند.

محافظت در برابر آفتاب

برای درمان پیری زودرس پوست سیگار نکشید

سیگار کشیدن علاوه بر اینکه برای سلامتی بدن مضر است و  باعث ایجاد سرطان ریه و بیماری های قلبی می گردد. تاثیرات منفی نیز روی ظاهر شما می گذارد. به عنوان مثال باعث ایجاد چین و چروک پوست، سیاهی و کبودی زیر چشم، کدر شدن پوست، رنگ پریدگی، زرد شدن دندان ها و پیری زودرس پوست می شود. جمع شدن پوست اطراف لب هنگام سیگار کشیدن، چین و چروک دور لب را افزایش می دهد. همچنین نیکوتین با منقبض کردن رگ های خونی و کاهش خون رسانی مانع از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به سلول های پوست شده و پوست را چروک می کند. برای جلوگیری از پیری زودرس صورت و حفظ جوانی از همین امروز سیگار را کنار بگذارید. حتی به مکان هایی که در آن سیگار کشیده می‌شود، هم نروید چون ممکن است ناخواسته دود سیگار را استنشاق کنید.

سیگار کشیدن

خواب کافی

ارتباط مستقیمی بین کم خوابی با پیری زودرس پوست وجود دارد. چین و چروک، بد رنگ شدن پوست و تیرگی زیر چشم از آسیب‌های پوستی ناشی از کم خوابی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از پیری پوست صورت و داشتن پوستی زیبا و شاداب سعی کنید شب ها۷ تا ۸ ساعت به طور مداوم بخوابید. اگر هم از بی خوابی رنج می برید، حتما آن را درمان کنید.

خواب کافی

استفاده از لوازم آرایشی استاندارد

استفاده بیش از اندازه از لوازم آرایشی آن هم از نوع نامرغوب و غیر استاندارد پوست شما را کدر می کند و سرعت پیری پوست را چندین برابر می کند. نشانه های لوازم آرایش فاسد را بشناسید و از محصولات تاریخ انقضا گذشته استفاده نکنید.

برای در امان ماندن پوست از این مشکلات، از لوازم آرایشی مرغوب و باکیفیت و متناسب با نوع پوست، آن هم در حد متعارف استفاده کنید. چون استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی حتی از نوع استاندارد ، باعث پیری زودرس پوست می شود.

لوازم آرایشی پیری زودرس پوست

آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید

پوست کم آب یا دهیدراته خسته، کدر و غیر شفاف به نظر می رسد. علائم پیری پوست مانند افتادگی و شل شدن پوست یا عمیق تر شدن چروک ها در این نوع پوست سریع تر ظاهر می شوند.

آبرسانی پوست به درمان پیری زودرس پوست کمک قابل توجهی می کند. اما چگونه می توان پوست را آبرسانی کرد؟ روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید. کمتر چای و قهوه بنوشید چون برای تامین آب بدن مناسب نیست، حتی ممکن است باعث کم آبی بدن هم بشوند. چون خاصیت ادرار آور دارند. از یک کرم آبرسان متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

آب کافی بنوشید

پوستی جوان با کاهش مصرف شکر

مصرف زیاد شکر به اصلی ترین پروتئین های ساختار پوست (الاستین و کلاژن) که باعث جوان ماندن پوست می شوند، صدمه می زند. الاستین و کلاژن نقش مهمی در استحکام بافت پوست دارند و آسیب به آن ها باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود. همچنین شکر با غیرفعال کردن آنزیم های آنتی اکسیدان طبیعی بدن، پوست را در برابر اشعه‌ خورشید آسیب پذیرتر می کند. در واقع مصرف زیاد شکر یعنی، شفافیت کمتر، چین و چروک بیشتر و بدتر شدن مشکلات پوستی نظیر آکنه و روزاسه. در نتیجه برای حفظ جوانی و طراوت پوست مصرف شکر را کاهش دهید و به جای آن ازشیرینی های طبیعی مانند عصاره استویا یا عسل خام  استفاده نمایید.

شکر

جلوگیری از پیری زودرس پوست با کنترل استرس

استرس مزمن، افزایش ترشح هورمون کورتیزول را به دنبال دارد.  این هورمون با کاهش تولید کلاژن باعث بروز مشکلات پوستی نظیر چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود. بنابراین می توان گفت کاهش استرس، بهترین راه جوانسازی و جلوگیری از پیری صورت  می باشد. از جمله فعالیت هایی که به کاهش استرس کمک می کنند می توان به مدیتیشن، یوگا و تایچی اشاره کرد. از دیگر راه های مدیریت و کنترل استرس، مراجعه به مشاوره روانشناسی یا استفاده از داروهای کاهنده اضطراب می باشد. تمامی این روش ها به کاهش استرس و حفظ جوانی پوست کمک قابل توجهی می کنند.

کنترل استرس کاهش پیری زودرس پوست

ورزش کردن

افرادی که ورزش نمی کنند. به مرور زمان زیبایی پوستشان از بین می رود و در آینده پوستشان افتاده خواهد شد. به علاوه چین و چروک‌های زیاد و تجمع چربی در اطراف چشم، گردن و دیگر قسمت‌های صورت تاثیر منفی روی ظاهر انسان دارد. اگر افراد از این همه عوارض مطلع بودند و می دانستند که در آینده چه ظاهری پیدا خواهند کرد، قطعا دست از بی تحرکی بر می داشتند و به ورزش رو می آوردند. ورزش کردن فواید زیادی برای زیبایی و سلامت پوست دارد. کاهش انواع جوش صورت، آکنه و مبارزه با علایم پیری پوست از جمله این فواید می باشد. بنابراین اگر شما هم می خواهید دچار پیری زودرس پوست نشوید و پوستی جوان و شفاف داشته باشید، هر روز به صورت منظم ورزش کنید.

ورزش برای جلوگیری از پیری زودرس پوست

برای درمان پیری زودرس صورت، آن را مرطوب نگه دارید.

با بالارفتن سن پوست نازک تر می شود و در نتیجه چین و چروک های آن عمیق تر به نظر می رسد. یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین راهکارها برای مقابله با چین و چروک و شاداب نگه داشتن پوست استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده می باشد. کرم مرطوب کننده به دلیل اینکه پوست را نرم تر و منعطف تر می کند، به موثرترین راهکار برای مقابله با پیری زودرس پوست تبدیل شده است. استفاده از کرم مرطوب کننده در همه ایام سال به خصوص در ماه های سرد، که پوست بیشتر دچار خشکی می شود، ضروری است و به بهبود بافت و ظاهر پوستتان کمک می کند.

مرطوب کننده جلوگیری از پیری زودرس پوست

از شستشوی زیاد پوست بپرهیزید

شست و شوی بیش از اندازه پوست، با از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث خشکی و پیری زودرس پوست می شود. در نتیجه پرهیز از شستشوی زیاد یکی دیگر از راه های مقابله با پیری زودرس پوست صورت می باشد. پوست صورت خود را یک تا دو بار در روز با استفاده از یک پاک کننده مناسب شست و شو دهید. اگر پاک کننده ای که از آن استفاده می کنید، پوستتان را به خوبی تمیز نمی کند و مجبورید دوبار صورتتان را بشویید، یا اگر آن قدر قوی است که پوستتان را قرمز، حساس و خشک می کند. در اولین فرصت آن را با یک پاک کننده مناسب جایگزین کنید.

شستن صورت برای جلوگیری از پیری زودرس پوست

 از لب‌هایتان غافل نشوید

یکی از مهم ترین مراقبت های ضدپیری که در ابتدای مقاله گفته شد، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. بسیاری از افراد برای محافظت از پوست در برابر نورخورشید فقط از کرم ضدآفتاب استفاده می کنند و از لب ها غافل می شوند. اشعه‌های UV به  لب‌ها نیز صدمه می‌زنند. در واقع، این اشعه‌ها سطح کلاژن را خیلی سریع کاهش می‌دهند و لب ها را نازک، باریک و دچار افتادگی می کنند. لب های باریک و افتاده تاثیر منفی روی چهره می گذارد و شما را پیرتر نشان می دهد. برای مقابله با پیری زودرس پوست لب از بالم لب حاوی SPF استفاده کنید. دقت داشته که هر دو ساعت باید آن را پاک و مجددا استفاده کنید.

لب

جلوگیری از پیری زودرس پوست رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی ناسالم، به ویژه رژیمی که حاوی مقادیر زیادی از شکر باشد به سلامت پوست آسیب می رساند. مولکول های شکر وقتی وارد بدن می شوند به الاستین و کلاژن می چسبند و با تولید نوعی رادیکال آزاد باعث تخریب الاستین و کلاژن می شوند. دریافت ناکافی میوه و سبزیجات از دیگر عوامل پیری زودرس پوست می باشد. بدن ما بدون آنتی اکسیدان و مواد معدنی موجود در میوه ها و سبزیجات قادر به مبارزه با رادیکال آزاد نمی باشد که نتیجه آن ظهور سریع نشانه های پیری است. افزایش مصرف میوه و سبزی همچنین باعث افزایش رنگ و درخشش پوستتان می شود. با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، سلامتی و زیبایی را به پوستتان هدیه دهید.

رژیم غذایی سالم جلوگیری از پیری زودرس پوست

 

استفاده از با کرم های ضدپیری و جوان کننده

در این قسمت به معرفی تعدادی از بهترین محصولات ضدچروک می پردازیم که با استفاده منظم از آن ها می توانید پیری زودرس پوست را برای مدت طولانی به تاخیر بیندازید.

کرم ضد پیری و جوان کننده دکتر کلوگل

اگر دوست دارید پوستی جوان و شاداب داشته باشید، مصرف کرم ضد پیری و جوان کننده دکتر کلوگل را از دست ندهید. این محصول، مناسب برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و همچنین خطوط ریز می باشد.

کرم ضد چروک صورت دکتر کلوگل حاوی روغن تامانو، سدیم هیالورونات و ویتامین E است که باعث حفظ جوانی و شادابی پوست می شود و از آسیب های پوستی جلوگیری می کند. همچنین استفاده مداوم از این محصول پوست را سفت نگه می دارد.

کرم ضد چروک دکتر کلوگل

کرم ضد چروک نئودرم مدل Optimal

اگر از چروک شدن پوست خود ناراضی هستید و به دنبال محصولی برای از بین بردن آن می باشید کرم ضد چروک نئودرم بهترین گزینه است. این کرم حاوی روغن دانه‌ انگور، جوانه‌ گندم و شی باتر به همراه دیگر ترکیبات موثر است. تمامی این ترکیبات  از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و پوستی جوان و شاداب را به ارمغان می آورند. این محصول را برای صورت و گردن می توان استفاده کرد.

کرم نئودرم

سرم ضد چروک و آبرسان الارو مدل Youth Preserving Hydra Plus

به افرادی که با افزایش سن پوستشان دچار چروک گشته و شل شده است، پیشنهاد می شود این کرم مناسب برای جلوگیری از پیری پوست را خریداری کنند. در ترکیبات آن از ماده ای شبیه بوتاکس استفاده شده است که باعث رفع چروک پیشانی، صورت و گردن می شود. این محصول خاصیت آب رسانی فوق العاده ای دارد که کمک می کند تا حد قابل توجهی رطوبت به پوست شما باز گردانده شود و حالت ارتجاعی آن افزایش یابد. این محصول با بافت بسیار سبکی که دارد به سرعت جذب پوست می شود. با استفاده منظم این محصول درخشندگی و شفافیت پوست، افزایش پیدا می کند. سرم ضد چروک و آبرسان الارو مدلYouth Preserving Hydra Plus کاملا طبیعی و فاقد پارابن است.

کرم دور چشم الارو

کرم ضد چروک شب ریچ ایوروشه

کرم ضد چروک شب ریچ ایوروشه حاوی اسیدهای چرب ضروری می باشد که پوست را کاملا تغذیه کرده و با کاهش قابل توجه  اثرات پیری زودرس پوست از جمله چین و چروک و خطوط ریز سبب یکنواختی و صافی آن می‌گردد. همچنین این محصول حاوی عصاره ۳۰ گیاه جهت تغذیه مناسب پوست برای مبارزه با آثار پیری زودرس می باشد. با استفاده منظم از این محصول شاهد پوستی لطیف، شفاف و درخشنده خواهید بود.

کرم ضد پیری زودرس یوروشه

کلام آخر

در این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر با روش های پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست آشنا شدید. با به کارگیری این روش ها در سن ۵۰ سالگی، ۳۰ ساله به نظر می رسید. اگر شما هم روش دیگری به غیر از روش های ارائه شده می شناسید، می توانید از طریق بخش ارسال دیدگاه آن را با ما و همراهان همیشگی سایت میس و مستر در میان بگذارید.

سوالات متداول پیرامون پیری زودرس پوست

کمبود چه ویتامینی باعث پیری زودرس پوست میشود؟

کمبود ویتامین C
کمبود ویتامین A
ویتامینB3
ویتامین E
ویتانین D
ویتامین K

از چه سنی می توان استفاده از کرم ضد چروک را آغاز کرد؟

به طور کلی ساخت کلاژن در بدن از ۳۰ سالگی کند شده و به تدریج متوقف می شود. اما این امر در تمامی نژادها و کشورها یکسان نیست  و ممکن است در برخی نژاد ها زودتر و در برخی دیرتر ساخت کلاژن متوقف شود.
به طور میانگین بهتر است از سن ۳۰ سالگی شروع به استفاده از کرم ضدچروک کنید تا دچار پیری زودرس پوست نشوید و از آسیب های جدی در امان بمانید. متخصصان پوست به افرادی که پوست بسیار خشک و حساسی دارند توصیه می کنند از ۲۵ سالگی استفاده از کرم ضد چروک را آغاز کنند.
در کنار این کرم ها استفاده از کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید، استفاده از کرم مرطوب کننده نیاز به سن خاصی ندارد و از ابتدا استفاده از آن را آغاز کنید تا رطوبت مورد نیاز پوست تامین شود.

بهترین و موثرترین برندهای کرم ضد چروک کدامند؟

الارو: این برند محبوب و معروف فرانسوی به تولید محصولات ضد چروک با کیفیت عالی پرداخته است.
ایوروشه: این برند معروف فرانسوی نیز تولید کننده محصولات ضد چروک با کیفیت فوق العاده می باشد.
علاوه بر برندهای خارجی بسیاری از برندهای ایرانی بسیاری نیز اقدام به تولید و عرضه محصولات ضد چروک کرده اند که برخی از معروف‌ترین‌های آن‌ها عبارتند از: سینره و لابورن