روش ساخت کوکتل پدیکور در خانه

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که عاشق حمام کردن و آب بازی در وان حمام هستند و به دنبال راهی برای افزایش کارایی و حس آرامشی که این کار می دهد  می گردند، ما به شما بمب حمام یا همان کوکتل پدیکور را پیشنهاد می کنیم. در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به آموزش ساخت کوکتل پدیکور خانگی پرداخته ایم. کوکتل های حمام (Bath Bomb) این روز ها طرفداران زیادی پیدا کرده اند و بسیار ترند شده اند. خیلی از افراد برای بهره بردن از خواص زیادی که برای پوست دارند و بسیاری دیگر به خاطر حالت رنگارنگ جالب و جوشانی که پس از برخورد با آب پیدا می کنند از آن ها استفاده می کنند. اهمیتی ندارد که فردی بالغ باشید یا کودک، از حالت جوشان و به قول معروف انفجاری رنگارنک این کوکتل ها در آب لذت خواهید برد. روش ساخت کوکتل پدیکور بسیار ساده است و شما می توانید با توجه به علایق و نیاز پوستتان یک کوکتل با خواص درمانی مخصوص خود را بسازید.

کوکتل پدیکور چیست؟

کوکتل های پدیکور که با نام بمب حمام نیز شناخته می شوند توپک هایی که دست ساز هستند و موقع انفجار به صورت جوشان در آب شروع به پراکنده کردن مواد معطر زیادی می کنند و باعث خوشبو شدن و ایجاد حسی آرامش بخش در محیط می شوند. در ترکیبات کوکتل پدیکور روغن و کره های مخصوصی استفاده شده است که نه تنها حس چربی را به آب و پوست پا نمی دهند، بلکه باعث نرمی و لطافت پوست هم می شوند. از سوی دیگر مواد استفاده شده در ساخت کوکتل پدیکور کاملا گیاهی بوده و اکثرا حاوی نمک دریایی است که در سم زدایی بدن نقش خیلی مهمی را ایفا می کند.

برای استفاده از کوکتل پدیکور یا بمب حمام کافی است آن را در آب ولرم رها کنید تا بجوشد و با آب ترکیب شود.

همانطور که از اسم این محصول پیداست بیشترین کاربرد آن در پدیکور کردن پا است. اما پدیکور چیست ؟ پدیکور یکی از خدمات سالن های زیبایی است که در آن از طریق روش‌های علمی و استریل، گوشت اضافه اطراف ناخن و پوست مرده کف پا برداشته شده و همچنین ناخن های پا، سوهان کشی، فرم دهی و پاکسازی می‌شوند. با استفاده از پدیکور می‌توان زیبایی و سلامتی را به پاها هدیه داد.

کوکتل پدیکور

خواص کوکتل پدیکور

کوکتل های پدیکور بسته به موادی که در ساخت آن ها استفاده می شود خواص فراوانی دارند، قبل از استفاده از هر گونه کوکتل پدیکور شما باید از خواص آن آگاه باشید  و بدانید در چه شرایطی نباید از این محصولات استفاده کنید.

مهمترین خاصیت کوکتل پدیکور درمان ترک پا می باشد:

تاثیر کوکتل پدیکور در درمان ترک پا

ترک پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، علت ترک پا ممکن است به خاطر کمبود ویتامین، سرد و گرم شدن پوست، تاثیری پیری و … باشد. استفاده از کوکتل پدیکور از پاهای شما در برابر آسیب ها محافظت کرده و سلامتی و طراوت را به پا های شما باز می گرداند. کوکتل پدیکور به شما کمک می کند تا لایه های مرده را از بین ببرید ، سموم را از روی پوست پا  دفع کرده و تغذیه رسانیپوست تان را تغذیه رسانی کنید.

دیگر مزایای استفاده از کوکتل پدیکور

  • درمان عارضه های پوستی
  • کمک به درمان واریس
  • تنظیم جریان خون و خونرسانی کافی به پاها
  • دارا بودن خواص ضدالتهابی برای تسکین پوست
  • مملو از مواد معدنی همچون منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسيم
  • نرم و لطیف کردن پوست پا و انگشتان
  • حالت دهی به ناخن ها و صاف کردن لایه مرده روی ناخن
  • یک لایه بردار و اسکراب فوق العاده
  • خوشبو كننده و جوان كننده پوست
  • از بین برنده استرس و خستگی
  • کوچک کردن منافذ عمیق پوست
  • ایجاد تعادل بین تولید چربی و خنثی کردن باکتری ها

روش ساخت کوکتل پدیکور خانگی

طرز تهیه کوکتل پدیکور بسیار ساده است. این کوکتل پر خاصیت و جالب از ترکیب نمک دریایی یا نمک اپسوم، جوش شیرین و سیتریک اسید (جوهر لیمو) و روغن های نرم کننده و تغذیه کننده پوست ساخته می شود. (البته شما می توانید در صورت تمایل به آن ها رنگ خوراکی و اسانس های معطر مورد علاقه تان را نیز اضافه کنید.)

مواد لازم برای ساخت بمب حمام

جوش شیرین:

پایه اصلی این ترکیب جالب و جوشان، جوش شیرین می باشد. جوش شیریند یک نوع ماده قلیایی است که  وقتی با سیتریک اسید ترکیب می شود، واکنش جوشیدن را به وجود می آورد.

سیتریک اسید:

سیتریک اسید یا جوهر لیمو یکی از مواد اصلی در ساخت کوکتل پدیکور به حساب می آید و یکی از دلایل مهم در جوشان شدن این کوکتل ها می باشد.

نشاسته ذرت:

نشاسته ذرت  سبب ایجاد حسی نرم و ابریشمی روی پوست می شود، برای همین در ترکیب کوکتل کاربرد زیادی دارد.

نمک، روغن و مایع:

انواع نمک ها و رس ها، گیاهان پودر شده نیز گاهی در بمب های حمام استفاده می شوند. که به نرم و مرطوب شدن پوست و تغذیه ی آن کمک می کند. این بخش از تنوع زیادی برخوردار است و شما با توجه سلیقه خود می توانید از انواع روغن ها با خواص مختلف در ساخت کوکتل موردنظرتان استفاده کنید، در ادامه برای شما یک نمونه ساخت کوکتل پدیکور برای درمان ترک پا آورده ایم :

برای روغن شما می توانید از روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل یا روغن های فانتزی تری مثل روغن سنجد تلخ، روغن آرگان یا روغن زردآلو استفاده کنید.

برای نمک: بهتر است از نمک دریایی یا نمک اپسوم استفاده کنید. نمک های معدنی دیگری هم در بازار موجود هستند که خواص درمانی بسیاری دارند استفاده از آن ها نیز توصیه می شود.

برای مایع: بهتره از روغن عنبر سائل یا ویچ هازل استفاده کنید چرا که باعث نرمی لطافت پوست شما می شود.

رایحه و رنگ

شما با کمک کوکتل پدیکور می توانید آروماتراپی یا رایحه درمانی کنید و با توجه به نیاز و سلیقه تان، در این بخش شما می توانید کاملا انحصاری و سلیقه ای عمل کنید و از هر رنگ خوراکی و اسانس روغنی یا گیاهان دارویی مورد علاقه تان در ساخت کوکتل پدیکور استفاده کنید تا حسی سرشار از لذت و آرامش را پس از استفاده از کوکتل مختص خودتان را تجربه کنید.

همچنین شما می توانید از ترکیبات پر خاصیت زیر در ساخت کوکتل پدیکور خانگی تان بهره ببرید:

  • روغن اسانسی فلفل سیاه کاربرد زیادی در تحریک گردش خون، دردهای عضلانی و کبودی‌ها دارد. استفاده از این روغن به همراه روغن اسانس زنجبیل باعث کاهش دردهای آرتروز و افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود.
  • روغن اسانس اسطوخدوس (Lavender) خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای بریدگی‌ها و سوختگی‌های جزئی و همچنین برای افزایش آرامش و بهبود خواب استفاده می‌شود. این روغن تاثیر زیادی تسکین علائم سردرد و میگرن دارد.
  • روغن نعناع دارای خاصیت ضد میکروبی است و برای تسکین درد بسیار مفید بوده و به کاهش خستگی پا ها کمک می کند.
  • استفاده از روغن زیتون در ساخت کوکتل پدیکور به دلیل خواص مرطوب کنندگی که دارد به نرم تر شدن پا ها کمک می کند.
  • روغن نارگیل یک مرطوب کننده عالی برای حفظ رطوبت پوست محسوب می شود و  نقش زیادی در جوانسازی پوست پا دارد . علاوه بر این روغن نارگیل باعث درمان بیماری های پوستی و نرم و یکدست شدن پوست پا می شود.
  • قهوه خواص ضد التهابی دارد و به کاهش تورم و درد پا کمک کرده، همچنین برای بهبود گردش خون در پاها مفید می باشد.
  • شکر و وانیل یک لایه بردار خوب برای پا می باشد. این اسکراب به رفع سلول های مرده پوست کمک کرده و باعث مرطوب شدن آن ها می شود

ابزار لازم برای ساخت کوکتل پدیکور:

برای اینکه حالت نهایی شکل فانتزی و یکدستی داشته باشد، توصیه می شود که از وسایل اندازه گیری حرفه ای تری استفاده کنید، برای مثال:

ترازوی دیجیتال برای وزن های مورد استفاده خیلی دقیق، قالب های گرد برای اینکه کوکتل پدیکور شما شکل زیباتری به خود بگیرد. شما می توانید این قالب ها مغازه های لوازم قنادی تهیه کنید.

مقدار لازم از هر ماده برای ساخت کوکتل

  • حدود یک فنجان جوش شیرین
  • نصف فنجان سیتریک اسید
  • نصف فنجان نمک دریایی یا نمک اپسوم
  • سه چهارم فنجان نشاسته ذرت
  • 2 قاشق غذا خوری از روغن مورد علاقه تان
  • 2 قاشق چای خوری از روغن عنبر سائل
  • 1 قاشق چای خوری عصاره وانیل
  • 30 تا 40 قطره اسانس روغنی مورد علاقه تان

نحوه ساخت کوکتل پدیکور پا و بمب حمام :

ابتدا جوش شیرین، سیتریک اسید، نمک دریایی و نشاسته ذرت را با هم در داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

آن ها را به خوبی با یکدیگر تریکب کنید.

مواد را با هم ترکیب کنید

در یک کاسه کوچک، روغن، عنبرسائل و عصاره وانیل را مخلوط کرده، سپس اسانس مورد علاقه تان را به آن اضافه کنید.

اسانس و روغن عنبر سائل برای کوکتل پدیکور

حالا مواد مایع رو به صورت قطره قطره به مواد خشک اضافه کنین و با دست یا همزن دستی به خوبی مخلوط کنید.

مرحله بعدی در ساختن بمب حمام

مخلوط باید کمی حالت چسبندگی داشته باشد و وقتی به هم فشرده می شود بهم متصل شده و جدا نشود. ممکن است نیاز باشد اندکی روغن عنبرسائل به مخلوطتان اضافه کنید تا به فرمی که لازم است برسد.

ساخت کوکتل پدیکور

اکنون به سرعت قالب را با همان اسانس مورد علاقتان چرب کنید و مخلوط را داخل قالب قرار دهید و درب آن را محکم ببندید، 24 تا 48 ساعت به آن زمان بدهید تا کامل شکل قالب را به خود بگیرد و از هم وا نرود.ساخت بمب حمام در خانه

سپس قالب را باز کنید کوکتل را داخل یک پلاستیک بدون هوا قرار بدین و در طول 2 هفته بعد می توانید آن را استفاده کنید.

ساخت بمب حمام خانگی

چند ایده برای ساخت کوکتل پدیکور :

شما به راحتی و با کمی خلاقیت می توانید بمب حمامی خاص و زیبا را درست کنید در ادامه چند نمونه ایده ساخت بمب حمام را برای شما گردآوری کرده ایم.

آموزش تصویری ساخت کوکتل پدیکور صدفی

در ویدئو زیر یک روش بسیار ساده برای ساختن بمب حمام صدفی آموزش داده شده است:

کوکتل پدیکور لیمو و بابونه

بمب حمام لیمو و بابونه

کوکتل پدیکور گل سرخ

کوکتل پدیکور قلبی

بمب حمام قلبی

سخن آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر برای شما طریقه ساخت بمب حمام ( کوکتل پدیکور) را به صورت کامل به همراه فیلم آموزشی توضیح دادیم. استفاده از بمب حمام خواص بسیار زیادی مثل: لایه برداری و اسکراب، میکروب زدایی، آروماتراپی و… دارد و بیشترین کاربرد آن هنگام پدیکور کردن پا و برای درمان ترک پا می باشد. ساخت کوکتل پدیکور علاوه بر این که کاری بسیار جالب و هیجان انگیز است، به شما این حق انتخاب را می دهد تا محصولی منحصر به فرد، مطابق با سلیقه و نیازتان بسازید.  تجریبات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع :

https://www.diycraftsy.com/diy-bath-bombs/