طرز تهیه مام خانگی برای داشتن پوستی خوشبو و سالم

کلرید آلومینیوم و سایر ترکیبات آلومینیوم، ترکیب اصلی اغلب ضد تعریق ها و دئودورانت ها هستند. این ترکیبات به راحتی جذب پوست شده و مجاری عرق را مسدود می کنند، بنابراین از تعریق جلوگیری به عمل می آید. ترکیبات آلومینیوم به همان میزان که از تعریق بیش از حد بدن جلوگیری می کنند، برای سلامتی نیز مضر هستند. علاوه بر این، با توانایی سم زدایی طبیعی بدن نیز تداخل داشته و با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان مرتبط هستند. استفاده از محصولات بدون آلومینیوم یا انواع مام خانگی از ابتلا به این مشکلات جلوگیری می کند.

برخی از تولید کنندگان اقدام به ساخت و ارائه دئودورانت های بدون آلومینیوم کرده اند. اما این محصولات معمولا هزینه بیشتری نسبت به دئودورانت ها و مام های معمولی دارند. البته شما می توانید خودتان در منزل دست به کار شوید و مام خانگی بدون آلومینیوم بسازید. زمانی که خودتان یک محصول بهداشتی را در خانه می سازید، دقیقا می دانید از چه ترکیباتی استفاده کرده اید و از طبیعی و ایمن بودن آن اطمینان دارید. پس مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با طرز تهیه مام خانگی بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه مام خانگی

مواد تشکیل دهنده مام خانگی

برای ساخت مام یا دئودورانت رولی در منزل به جوش شیرین، نشاسته ذرت و اسانس عطر همگی به میزان یک قاشق غذاخوری نیاز دارید. ۱۰۰ میلی لیتر آب مقطر و یک ظرف خالی مام نیز از دیگر مواد لازم برای ساخت این محصول هستند.

۱۰۰ میلی لیتر یا نصف لیوان آب مقطر را به همراه یک قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک قابلمه کوچک بریزید و هم بزنید تا جوش شیرین حل شود. در یک کاسه کوچک ۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را در مقداری آب حل کنید. مخلوط نشاسته را به آرامی به محلول آب داغ و جوش شیرین اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید و اجازه دهید به جوش بیاید.

سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود. حدود ۶ تا ۸ قطره اسانس معطر به ترکیب خود اضافه کنید و هم بزنید. اگر می خواهید ترکیبات مام خانگی شما کاملا طبیعی باشد، می توانید از اسانس نعناع استفاده کنید. ظرف خالی مام را از ترکیب به دست آمده پر کنید و بعد از هر بار دوش گرفتن از آن استفاده نمایید.

به همین راحتی دئودورانت خانگی شما آماده است. نتیجه آن بسیار عالی بوده و هزینه زیادی نیز در بر ندارد. شما می توانید در ترکیبات مام خانگی از اسانس های مختلف و مواد گوناگون استفاده کنید. به همین سادگی می توانید محصولات مراقبت شخصی خود را بسازید. این محصول علاوه بر این که ارزان بوده و سریع ساخته می شود، دوست دار محیط زیست نیز است.

یکی دیگر از روش های تهیه مام خانگی، استفاده از ترکیب ژل آلوئه ورا، جوش شیرین، آب مقطر، هیدروکسید منیزیم و اسانس اسطوخودوس است. به این منظور باید یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف فنجان آب مقطر، ۸ گرم هیدروکسید منیزیم و یک قاشق چایخوری اسانس اسطوخودوس با هم ترکیب کنید.

اولین قدم در ساخت این دئودورانت خانگی، ترکیب هیدروکسید منزیم با آب است. البته منزیم در آب ته نشین می شود، به همین علت باید آن را قبل از هر بار مصرف خوب تکان داد. سپس تمام مواد گفته شده را در یک کاسه ریخته و به خوبی ترکیب کنید. آب مقطر و منیزیم را نیز به مخلوط بالا اضافه نمایید. ترکیب به دست آمده را در یک ظرف مام خالی ریخته و استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که مام خانگی ضد تعریق نیست؛ چراکه هیچ نوعی از ترکیبات آلومینیوم در آن وجود ندارد. پس نباید انتظار داشته باشید که جلوی تعریق بیش از حد پوست شما را بگیرد. این محصول فقط پوست را خوشبو و باطراوت می کند.

مواد تشکیل دهنده مام

مام خانگی ضد تعریق نیست؛ چراکه هیچ نوعی از ترکیبات آلومینیوم در آن وجود ندارد. این محصول بدن شما را خوشبو و با طروت می کند.

مام خانگی با روغن نارگیل

شمار زیادی از خانم ها پس از اصلاح و زمانی که پوست تحریک شده است از مام استفاده می کنند. به همین علت، استفاده از روغن ها و کره های طبیعی در مام ها می تواند ضمن از بین بردن بوی بدن، سوزش پوست را نیز برطرف کند. پیشنهاد ما به شما، تهیه مام خانگی با روغن نارگیل است. این دئودورانت طبیعی با روغن نارگیل و کره شی ساخته شده که هم پوست را مرطوب و تغذیه می کند و هم جوش شیرین، خاک رس و کره کاکائو موجود در آن باعث از بین رفتن بوی بد بدن می شود.

مواد تشکیل دهنده مام خانگی جامد با روغن نارگیل

  • ۳۰ گرم روغن نارگیل
  • ۱۵ گرم کره شی
  • ۱۵ گرم کره کاکائو
  • ۶۵ گرم جوش شیرین
  • ۱۵ گرم خاک رس دارویی
  • ۶ تا ۸ قطره اسانس برای افزودن عطر مثل رزماری، نعناع، اسطوخودوس، مریم گلی و …
  • یک ظرف خالی مام

کره کاکائو، کره شی و روغن نارگیل را در یک قابلمه ریخته و به روش بن ماری حرارت دهید تا کاملا ذوب شوند. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و مواد خشک و اسانس را به آن اضافه کنید. تمام مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. مخلوط به دست آمده را می توانید در ظرف خالی دئودورانت های استیکی بریزید. همچنین می توانید ترکیب حاصل را درون کاغذهای مخصوص کاپ کیک بریزید تا مصرف آن راحت تر باشد. توجه داشته باشید که این مام از نوع جامد بوده و با مام های مایع تفاوت دارد.

پس از این که مواد را درون ظرف دلخواه خود ریختید، اجازه دهید تا کاملا خنک شده و به حالت جامد در بیاید. برای افزایش سرعت خشک شدن مام خانگی جامد می توانید آن را در یخچال قرار دهید.

مام خانگی با روغن نارگیل

نکات ساخت مام خانگی

در ادامه به برخی از نکات مهم و کاربردی در مورد ساخت دئودورانت های خانگی اشاره خواهیم کرد. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول به مقاله دیگر ما به نام دئودورانت چیست مراجعه نمایید.

مصرف جوش شیرین

برخی از مردم تمایلی به مصرف جوش شیرین ندارند. خوب است بدانید که جوش شیرین تاثیر بسزایی در از بین بردن بوی بد بدن، بخصوص بوی بد عرق زیر بغل دارد. در صورت عدم تمایل به مصرف این ماده می توانید آن را از دستورالعمل ها حذف کنید.

مواد نگهدارنده مام های خانگی

مام های خانگی نیازی به افزودن نگهدارنده ندارند. اما اگر تمایل داشتید آن را برای مدت زمان بیشتری نگه دارید، می توانید از نگهدارنده های طبیعی استفاده کنید. یکی از نگهدارنده های طبیعی که می توانید از آن بهره بگیرید، کازگارد Cosgard است. توجه داشته باشید که این ماده حاوی اسید سالیسیلیک بوده و برای افرادی که به آسپیرین حساسیت دارند، توصیه نمی شود.

جایگزین های مناسب آلوئه ورا

به جای ژل آلوئه ورا می توانید از سایر محصولات مثل ژل دانه چیا و دانه کتان استفاده کنید اما این ترکیبات باید حتما در یخچال نگهداری شوند. آلوئه ورا یک مرطوب کننده طبیعی است که رطوبت را از هوا می گیرد. ممکن است در ابتدای مصرف متوجه شوید که زیربغل شما مرطوب شده است اما پوست شما پس از یک هفته خود را با محصول جدید وفق داده و رطوبت آن تنظیم می شود.

مام ضد تعریق و خوشبو کننده را پس از استحمام و روی پوست تمیز استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف مام

سعی کنید زمانی که پوست بدن شما تمیز و خشک است از مام خانگی استفاده کنید؛ چراکه استفاده از هر گونه مام رول و دئودورانت روی پوست چرک و بد بو نه تنها بوی بد را از بین نمی برد، بلکه احساس بدتری را برای افراد ایجاد می کند.

استفاده از روغن های ضروری

برخی از بهترین گزینه های روغن ضروری برای ساخت مام خانگی، اسطوخودوس، روغن درخت چای، رزماری و گریپ فروت هستند. البته باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که قرار گرفتن پوست آغشته به روغن ضروری در معرض تابش مستقیم خورشید باعث سوختگی و تیرگی آن می شود. البته زیربغل معمولا در معرض نور مستقیم خورشید قرار نمی گیرد اما اگر قصد آفتاب گرفتن دارید، از روغن های ضروری استفاده نکنید. معمولا روغن های مرکبات در صورتی که در معرض نور خورشید قرار بگیرند، باعث سوختگی بیشتری می شوند.

روغن های ضروری

میزان غلظت دئودورانت های خانگی

برای غلیظ تر کردن مام خانگی خود می توانید از آب مقطر کمتری استفاده کنید. همچنین می توانید، آب آلوئه ورا را جایگزین آب مقطر نمایید. در صورتی که ظرف مخصوص مام در خانه ندارید، برای استفاده از مام های مایع روی بدن می توانید از کمی پنبه کمک بگیرید. این در حالی است که استفاده از مام های دارای سری غلتان، راحت تر و مقرون به صرفه تر است؛ چراکه پس از هر با اتمام محصول، می توانید ظرف آن را شسته و دوباره از ترکیب مورد نظر پر کنید.

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد محصولات دئودورانت خانگی پاسخ دهیم.

مام چیست؟

مام یکی از زیرمجموعه محصولات دئودورانت یا ضد تعریق است که استفاده از آن نه تنها از تعریق بیش از حد بدن جلوگیری می کند، بلکه باعث خوشبو شدن آن می شود.

نحوه ساخت مام زیربغل سنتی چگونه است؟

برای ساخت مام زیربغل سنتی می توانید از انواع ترکیبات طبیعی که در هر خانه ای یافت می شود، کمک بگیرید. به طور مثال می توانید از ترکیب جوش شیرین، ژل آلوئه ورا و مقداری روغن نعناع استفاده کنید.

امکان استفاده از صابون در ساخت مام وجود دارد؟

صابون یک محصول قلیایی است و استفاده از آن در ساخت مام خانگی توصیه نمی شود. چرا که پس از هر بار استفاده از صابون نیاز به آبکشی پوست دارید. در صورتی که بعد از مصرف مام نباید تا مدتی پوست را بشویید.

طرز تهیه دئودورانت خانگی با جوش شیرین چیست؟

برای این کار باید به میزان مساوی جوش شیرین را با نشاسته ذرت، اسانس و همچنین نصف فنجان آب مقطر ترکیب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به متن مقاله مراجعه نمایید.

 

سخن آخر

دئودورانت های خانگی بهترین گزینه برای افزایش سلامت بدن و همچنین کاهش هزینه ها هستند؛ چرا که در ترکیبات مام های کارخانه ای از آلومینیوم استفاده می شود که برای سلامت پوست و بدن مضر است. مام های خانگی را می توانید بر اساس سلیقه خود با مواد اولیه طبیعی مختلفی بسازید. معمولا در ترکیبات اصلی مام از آب مقطر، جوش شیرین و روغن ضروری استفاده می شود.

منابع

mommypotamus