علت بوی بد عرق زیر بغل چیست و چطور می توان آن را درمان کرد؟

بوی بد زیر بغل عارضه ای است که برخی از افراد با آن مواجه هستند. این که بدن یا زیر بغل بوی ناخوشایندی داشته باشد، از نظر علمی و پزشکی جای نگرانی ندارد اما می تواند فرد را از نظر وجهه اجتماعی با مشکلاتی مواجه کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال علت بوی بد عرق زیر بغل هستید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. شما می توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن و درمان بوی بد عرق زیر بغل انجام دهید که ممکن است مقداری از اضطراب تان برای حضور در جامعه را کاهش دهد.

علت بوی بد عرق چیست؟

بدن شما با غدد عرق پوشانده شده است و تعریق یک عملکرد ضروری برای خنک نگه داشتن بدن محسوب می شود. دو نوع اصلی از غدد عرق وجود دارد که اکرین و آپوکرین نام دارند.

غدد اکرین: این غدد بیشتر بدن شما را پوشانده و مستقیما روی سطح پوست باز می شوند.

غدد آپوکرین: این غدد در نواحی حاوی فولیکول های موی زیاد مثل کشاله ران و زیر بغل وجود دارند. این غدد به جای باز شدن به سطح پوست، در فولیکول مو تخلیه شده و سپس در سطح پوست باز می شوند.

وقتی بدن شما گرم می شود، غدد اکرین عرق آزاد می کنند که بدن شما را خنک می کند. این عرق معمولا تا زمانی که باکتری های روی پوست شروع به تجزیه آن کنند، بی بو است.در این حالت، برخی غذاها و نوشیدنی ‌هایی که مصرف کرده ‌اید و همچنین انواع خاصی از داروها، می ‌توانند علت بوی بد عرق زیر بغل باشند.

غدد آپوکرین در درجه اول در اثر استرس فعال شده و مایعی بی بو ترشح می کنند.  زمانی که این مایع با باکتری های روی پوست شما تماس پیدا کند، شروع به ایجاد بو می نماید. این غدد تا سن بلوغ شروع به کار نمی کنند. این مورد به عنوان اصلی ترین علت تغییر بوی عرق بدن در سن بلوغ شناخته می شود.

برخی افراد بیش از حد معمول عرق می کنند. این مشکل که هایپرهیدروزیس نامیده می شود، یکی ازعلت های بوی بد عرق است. افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس به خصوص در نواحی دست، پا و زیر بغل بیش از حد عرق می کنند. اگر پزشک تان معتقد باشد که شما به این بیماری مبتلا هستید، آزمایش ‌هایی را برای تایید تشخیص و شروع درمان تجویز می کند.

دلیل بوی بد عرق ممکن است ناشی از رعایت نکردن بهداشت یا عدم استفاده از محصولات ضدتعریق مناسب باشد. همچنین ممکن است علت بوی تند عرق ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

علت بوی بد عرق چیست

افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس بیش از حد عرق می کنند، به خصوص از دست، پا و زیر بغل که خود علت بوی بد عرق زیر بغل محسوب می شود.

دلایل بوی بد عرق

اگر شما هم همواره با این سوال مواجه هستید که دلیل بوی بد زیر بغل چیست ؟ باید بدانید که محیط شما، مواد غذایی که می خورید، داروهایی که مصرف می کنید، تغییرات در سطوح هورمونی یا اختلالات زمینه ای ممکن است در تغییر ناگهانی بوی بدن و بوی بد زیر بغل تاثیرگذار باشند.

تغییر در بوی بدن می تواند بخشی طبیعی از رشد باشد، مانند زمانی که یک نوجوان در حال گذراندن دوران بلوغ است. در دوران بلوغ، غدد عرق و هورمون ها فعال تر می شوند که می تواند علت تغییر بوی عرق زیر بغل باشد.

اگر جزو ورزشکاران هستید، ممکن است عرق بیش از حد و بوی بد عرق زیر بغل ناشی از ورزش باشد. درصورتی که ضد تعریق استفاده نکنید یا عادات بهداشتی سالم را رعایت ننمایید، عرق با باکتری ها ترکیب شده و باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود. اگر بوی بد زیر بغل و بدن دائمی باشد و با علائم دیگری همراه باشد، بهتر است برای پیدا شدن علت آن به پزشک مراجعه کنید. به طور مثال ممکن است بدن دچار عفونت شده باشد. اگر علت بوی بد عرق زیر بغل عفونت باشد، معمولا علائم دیگری مانند قرمزی، خارش، ترشح و تغییر رنگ پوست نیز به همراه خواهد داشت.

دلایل بوی بد عرق

چرا عرق بوی بد میدهد ؟

موادغذایی که مصرف می کنید، گاهی اوقات می توانند باعث تغییر ناگهانی و موقتی در بوی بدن شوند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد پس از خوردن مارچوبه، بوی ناگهانی در بدن خود را تجربه می کنند. این بو زمانی که ماده غذایی مذکور متابولیزه شود، از بین می رود، مگر اینکه به طور مستمر خورده شود.

برخی تحقیقات نشان داده است، آقایانی که رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه ها و سبزیجات داشتند، بدون توجه به میزان بالای تعریق، بوی عرق کمتری داشتند. از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها نشان داده است که مصرف کربوهیدرات زیاد با بوی کمتر عرق مرتبط است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی ممکن است تأثیر منفی بر بوی بدن داشته باشد و به عنوان یکی از علت های بوی بد عرق زیر بغل معرفی می شود.

دلیل بوی بد عرق زیر بغل چیست ؟

استرس و اضطراب باعث تعریق بیشتر می شود و می تواند به عنوان یکی از علت های بوی بد عرق زیر بغل شناخته شود. اگر به اختلال هایپرهیدروزیس مبتلا هستید، گاهی اوقات بدون دلیل مشخص، بیش از حد و به طور غیر قابل کنترلی عرق می کنید. برخی از افراد به علت مسائل ژنتیکی، بیماری زمینه ای یا مصرف برخی داروها به این اختلال مبتلا می شوند.

علت تعریق

تاثیر انواع بیماری روی عرق

طبق تحقیقاتی در سال 2016 ، هایپرهیدروزیس و استرس با هم مرتبط هستند. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، استرس را تجربه می کنند، به خصوص اگر تعریق بیش از حد بر اعتماد به نفس آن ها تأثیر بگذارد. هایپرهیدروزیس اغلب در افراد مبتلا به بیماری های روحی مانند مشکلات اضطراب اجتماعی تشخیص داده می شود.

اضافه وزن، یکی دیگر از علت های بوی بد عرق زیر بغل است. افرادی که اضافه وزن دارند معمولا بیشتر عرق می کنند و اگر روزانه دوش نگیرند، دچار مشکل بوی بد زیر بغل و بدن خواهند شد. برخی از بیماری ها مانند دیابت، مشکلات کبدی یا بیماری کلیوی نیز علت بوی بد عرق هستند.

غده تیروئید پرکار یکی از بیماری هایی است که باعث افزایش تعریق می شود. برخی از شرایط ژنتیکی بسیار نادر هم می توانند بوی بدن شما را تغییر دهند. در بعضی موارد بوی عجیب بدن می تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد. به طور مثل اگر عرق شما بوی ادرار مانند داشته باشد به این معنی است که احتمالا مشکلات کبدی یا کلیوی دارید.

یکی دیگر از علت های بوی بد زیر بغل ، اضافه وزن است. برخی از بیماری ها مثل دیابت، بیماری کبدی یا کلیوی نیز علت بوی بد عرق هستند.

بوی بد عرق زیر بغل نشانه چیست ؟

بسیاری از افراد همواره با این سوال مواجه هستند که بوی عرق بدن نشانه چیست ؟ اگر پوست شما دچار عفونت شود، چه به دلیل بیماری قبلی و چه مشکلات دیگر، ممکن است بویی ناگهانی را در محل عفونت تجربه کنید.

برخی از انواع عفونت های پوستی یا شرایطی که ممکن است باعث ایجاد بوی بد شوند، عبارتند از:

  • تریکومایکوزیس آگزیلاریس: عفونت باکتریایی فولیکول های موی زیر بغل که علت بوی بد عرق است.
  • اریتراسما: یک عفونت باکتریایی سطحی پوست
  • اینترتریگو: بثورات پوستی که می تواند در حضور یک عفونت ثانویه مانند کاندیدیازیس (عفونت مخمری) بدبو شود.

برای بوی عرق زیر بغل چه کنیم ؟

استفاده از ضد تعریق یا دئودورانت یا ترکیبی از دئودورانت و ضد تعریق بعد از استحمام روزانه می تواند به رفع بوی بد زیر بغل کمک کند. گاهی اوقات، شما باید انواع مختلفی از ضد تعریق و دئودورات را امتحان کنید تا محصولی که با پوست شما سازگاری دارد را پیدا کنید.

ضد تعریق ها با مسدود کردن موقت منافذی که عرق را آزاد می کنند، در کاهش میزان تعریق موثر واقع می شوند. در این حالت، همانطور که بدن کمتر عرق می کند، بوی کمتری نیز ایجاد می شود.

دئودورانت ها بوی عرق را کاهش می دهند اما تاثیری در میزان تعریق ندارند. این محصولات اغلب بر پایه الکل هستند و پوست شما را اسیدی می کنند. این امر از تشکیل باکتری های محرک بو جلوگیری می کند.

استحمام روزانه

یکی دیگر از اقداماتی که می توانید جهت از بین بردن بوی بد عرق زیر بغل به کار ببرید، این است که غذاهای تند را از رژیم غذایی خود حذف کنید. معمولا غذاهای شامل ادویه کاری، سیر، فلفل تند، کلم بروکسل، کلم بروکلی و پیاز می توانند علت بوی بد عرق زیر بغل باشند که با حذف یا کاهش آن ها می توانید از این عارضه تا حد زیادی پیشگیری کنید.

حتی الکل نیز می تواند بوی عرق شما را تغییر دهد، پس بهتر است تا نوشیدن مشروبات الکلی را کنار بگذارید. اگر این نوع غذاها را به طور منظم مصرف می کنید، سعی کنید کمتر از آن ها استفاده کنید یا به طور کامل از خوردن آن ها دست بکشید. با این کار ممکن است تا حد زیادی بوی بد عرق زیر بغل بهبود یابد.

یکی از اقداماتی که می توانید جهت از بین بردن بوی بد عرق زیر بغل به کار ببرید، این است که غذاهای تند را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا مصرف آن ها را کاهش دهید.

درمان بوی عرق

اگر دئودورانت ها موثر نیستند با پزشک خود در مورد دئودورانت های قوی یا تزریق بوتاکس صحبت کنید. اگرچه بسیاری با بوتاکس به دلیل استفاده از آن در صاف کردن چین و چروک های صورت آشنا هستند، اما این روش چندین کاربرد دیگر مانند رفع بوی بد زیر بغل دارد. تزریق بوتاکس به غدد عرق می تواند میزان تعریق و بوی بد زیر بغل را کاهش دهد. بوتاکس یک راه حل دائمی نیست. اثرات تزریق تنها چند ماه دوام دارد، بنابراین باید این روش را به صورت دوره ای تکرار کنید.

برای از بین بردن بوی عرق زیر بغل می توانید از محلول پراکسید هیدروژن و آب استفاده کنید. به این صورت که یک قاشق چایخوری پراکسید سه درصد را با یک فنجان آب ترکیب کنید. محلول به دست آمده را با استفاده از پنبه روی زیر بغل و سایر نواحی بدن که احتمال بوی بد در آن ها وجود دارد، بزنید. این کار باعث از بین رفتن برخی باکتری های ایجاد کننده بوی بد می شود.

یکی از راه های درمان بوی بد زیر بغل استفاده از بادی میست است. با مشاهده ویدئوی زیر با ساده ترین روش ساخت این محصول آشنا خواهید شد. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بادی میست چیست مراجعه نمایید.

از بین بردن بوی عرق

برای از بین بردن بوی بد عرق بهتر است هر روز دوش بگیرید. حمام کردن روزانه بعد از فعالیت های شدید جسمی مانند کار کردن یا انجام حرکات ورزشی به شما در خلاص شدن از شر باکتری ها که علت بوی بد زیربغل هستند، کمک می کند.

یکی دیگر از روش های درمان بوی عرق زیر بغل این است که لباس های گشاد و خنک بپوشید. پارچه های قابل تنفس مثل پنبه، کتان و ترکیبات ضد رطوبت به شما کمک می کنند تا کمتر تعریق کنید. توجه داشته باشید، رعایت این نکته برای افرادی که تعریق زیادی دارند، بسیار مهم و موثر است. پوشیدن لباس های سبک و خنک به پوست شما کمک می کند تا راحت تر تنفس کرده و همواره خنک بماند. به همین دلیل عرق نکرده و منجر به ایجاد بوی بد نمی شود.

محققان طی پژوهشی دریافتند که اصلاح زیر بغل و از بین بردن موهای زائد نقش بسزایی در جلوگیری از بوی بد زیر بغل دارد؛ چرا که تجمع باکتری ها لابلای موهای زائد، یکی از علت های بوی بد عرق است.

از آنجایی که استرس می تواند عامل تشدید تعریق و علت بوی بد عرق زیر بغل باشد، توصیه می شود تکنیک های مدیریت استرس و کاهش اضطراب را در پیش بگیرید تا از بروز تعریق بیش از حد و به وجود آمدن بوی بد زیر بغل جلوگیری شود.

اگر از چندین نوع دئودورانت یا ضد تعریق و همچنین سایر روش های درمانی استفاده کرده اید و هیچ چیزی به کاهش بوی زیر بغل شما کمک نکرده، پیشنهاد می کنیم با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

علت بوی عرق در کودکان

کودکان معمولا تا قبل از سن بلوغ، تعریق با بوی بد و ناخوشایند ندارند. در واقع احتمال اینکه علت بوی بد عرق زیر بغل کودکان وجود باکتری در سطح پوست باشد، بسیار اندک است. اگر کودک شما قبل از سن ۹ سالگی دچار تعریق بیش از حد و همچنین بوی بد زیر بغل باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. بهداشت ضعیف و عادات غذایی از جمله علت های بوی بد زیر بغل در کودکان محسوب می شوند.

بلوغ زودرس، مصرف برخی داروها، ابتلا به برخی بیماری ها مثل فنیل کتونوری و سندرم ماهی از جمله دیگر علت های بوی بد عرق در کودکان هستند که نیاز به مراجعه پزشک و درمان تخصصی دارند.

علت بوی عرق در کودکان

غدد اکرین معمولا تا سن بلوغ فعال نمی شود. به همین دلیل کودکان بوی عرق ناخوشایند ندارند. اما اگر این عارضه را در آن ها مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به برخی از رایج ترین سوالات در رابطه با علت بوی بد عرق در ناحیه زیر بغل پاسخ دهیم.

علت بوی بد عرق زیر بغل زنان چیست؟

علت بوی بد عرق زیر بغل در زنان می تواند تغییرات هورمونی یا رسیدن به دوران یائسگی باشد. تغییرات هورمونی اغلب در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ می دهد که تعریق بیش از حد را به دنبال خواهد داشت. تعریق بیش از حد نیز از جمله علت های بوی بد زیر بغل است.

کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود؟

محققان طی مطالعات خود به این نتیجه دست یافتند که کمبود ویتامین C در بدن می تواند یکی از علت های بوی بد عرق زیر بغل باشد. از طرف دیگر، مصرف بیش از حد برخی دیگر از ویتامین ها مثل B1 نیز می تواند منجر به بوی بد زیر بغل شود.

آیا درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی ممکن است؟

برای درمان و از بین بردن علت بوی بد عرق زیر بغل می توان از انواع روش های سنتی استفاده کرد. جوش شیرین تاثیر زیادی در از بین بردن باکتری های عامل بوی بد زیر بغل دارد. برای این کار می توانید بعد از حمام مقداری جوش شیرین را با چند قطره گلاب ترکیب کرده و روی پوست زیر بغل بزنید.

پماد برای بوی زیر بغل چی خوبه؟

علاوه بر دئودورانت، کرم های ضد تعریق نیز در بازار موجود هستند که می توانید جهت از بین بردن بوی بد زیر بغل از آن ها استفاده کنید. برندهای کلیون، لامینین، میراکل و جنتالین از جمله مارک هایی هستند که انواع کرم های ضد تعریق مناسب و با کیفیت را روانه بازار کرده اند.

 

سخن آخر

برخی افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند و به بیماری به نام هایپرهیدروزیس مبتلا هستند. این تعریق بیش از حد می تواند علت بوی بد عرق زیر بغل باشد. راه حل های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد.

اسپری های ضد تعریق یا انواع خوشبو کننده ها می توانند به شما در مدیریت بوی بد زیر بغل کمک کنند. اگر این محصولات تاثیری ایجاد نکردند، ممکن است پزشک اسپری های قوی تری تجویز کرده یا تزریق بوتاکس را توصیه کند. رعایت بهداشت و استحمام روزانه، پوشیدن لباس های گشاد، کاهش استرس و اصلاح موهای زائد در ناحیه زیر بغل ممکن است در جلوگیری یا درمان علت بوی بد عرق زیر بغل موثر باشد.

منبع

healthline