بالم لب خانگی

با نزدیک شدن به فصل زمستان و خشکی هوا، مرطوب کننده لب به یکی از کالاهای ضروری مورد نیاز ما تبدیل می شود. همانطور که می دانید، لب ها فاقد غدد تعریق هستند و به همین علت است که در زمستان و در محیط های خشک دچار آسیب، حالت پوسته پوسته و خشکی می شوند و ما به صورت ناخودآگاه دائما آن ها را خیس می کنیم. بالم لب یکی از راه های درمان خشکی لب است اما به دلیل وجود ترکیبات مضر شیمیایی مانند الکل، اسانس های غیر خوراکی و … در بالم لب های صنعتی، استفاده از آن ها می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. ساخت بالم لب خانگی یک راه حل مناسب برای این مسئله است. اما طرز تهیه بالم لب خانگی چگونه است؟ با ما همراه باشید تا چند روش تهیه بالم لب خانگی را به شما آموزش دهیم.

چگونه بالم لب خانگی درست کنیم؟

درست همانند مواد غذایی که انواع خانگی آن ها ارزش غذایی و سلامتی بیشتری دارند، بالم لب خانگی هم به مراتب بهتر از بالم لب های صنعتی است. در تهیه این بالم ها شما از بهترین مواد اولیه بهره می گیرید و با استفاده از ترکیبات مغذی در دسترس مرطوب کننده ای درست می کنید که خواص ترمیم کننده فوق العاده ای به همراه دارد. برای آموزش بالم لب خانگی روش های متعددی وجود دارند که در تمامی آن ها چند نکته اساسی یکسان است:

اولا بالم لب خانگی را به روش بن ماری تهیه می کنیم. دوما برای ساخت بالم به صورت خانگی، به یک ظرف کوچک درب دار احتیاج خواهید داشت. و سوم اینکه در تمامی روش های تهیه بالم لب خانگی، می توانید از ویتامین های موثر مانند ویتامین E استفاده کنید.

1. طرز تهیه بالم لب خانگی با عسل

موم زنبور عسل، یکی از ترکیبات جدایی ناپذیر در لوازم آرایشی و بهداشتی با کیفیت است. خواص فراوان این ماده برای رطوبت رسانی به پوست بسیار زیاد است. در تهیه بالم لب خانگی هم، وجود موم زنبور عسل می تواند تضمین کننده رطوبت رسانی عمیق به پوست شما باشد. علاوه بر این، عسل می تواند خاصیت براق کنندگی به پوست لب هم داشته باشد. برای تهیه بالم لب خانگی با عسل:

  • ابتدا یک قابلمه کوچک را بردارید و آن را پر آب کنید و بر روی شعله با حرارت بسیار کم قرار دهید.
  • یک ظرف کوچک تر را انتخاب کرده و داخل قابلمه بگذارید.
  • قرار است ترکیبات مورد نیاز را در داخل ظرف دوم با هم ترکیب کنیم.

مواد مورد نیاز جهت تهیه بالم لب خانگی با عسل:

  • موم زنبور عسل: 4 قاشق چایی خوری
  • روغن نارگیل: 2 قاشق چایی خوری
  • عسل مایع: 1 قاشق چایی خوری
  • مقدار بسیار کمی از رژ لب بدون سرب با رنگ محبوب خودتان

همه مواد مورد نیاز خود را در داخل ظرف دوم بریزید و به آرامی هم بزنید تا به روش بن ماری و به کمک بخار آب به مرور حل شده و بافت یک دستی پیدا کند. می توانید برای ویتامینه کردن بالم لب خود، یک قرص ویتامین E را به کمک یک سوزن سوراخ کرده و به مواد اضافه کنید. وقتی تمامی ترکیبات حل شده و مخلوط شدند، آن را در ظرف کوچکی که از قبل کنار گذاشتید بریزید، درب آن را محکم بسته و در دمای اتاق قرار دهید تا مواد سرد شده و حالت نیمه جامد به خود بگیرد. پس از گذشت چند ساعت، بالم شما آماده استفاده است.

بالم لب خانگی با عسل

2. طرز تهیه بالم لب خانگی با وازلین

وازلین هم درست همانند عسل، یکی از ترکیبات موثر در رطوبت رسانی به پوست و درمان خشکی لب است. نکته ای که در این طرز تهیه بالم لب خانگی باید در نظر داشته باشید، تهیه وازلین بهداشتی است که برای پوست لب شما آسیبی به همراه نداشته باشد. در این روش هم درست مانند روش اول، یک قابلمه پر از آب و یک ظرف کوچک تر که داخل آن قرار بگیرد را روی شعله کم گاز قرار دهید تا مواد را به روش بن ماری با یکدیگر مخلوط کنیم.

مواد مورد نیاز جهت ساخت بالم لب خانگی با وازلین:

  • روغن نارگیل یا روغن زیتون: 2 قاشق چایی خوری
  • کپسول ویتامین E: یک عدد
  • وازلین بهداشتی: به مقدار لازم
  • مقدار خیلی کمی از رژ لب بدون سرب محبوبتان

همه مواد را داخل ظرف دوم ریخته و به آرامی هم بزنید تا کاملا یک دست شود. از این مرحله به بعد درست مانند روش اول عمل کرده و ترکیبات را در ظرف کوچکی بریزید که از قبل آماده کرده بودید. درب ظرف را بسته و اجازه بدهید تا مخلوط خودش را بگیرد. بالم لب خانگی شما آماده است. در صورت استفاده از روغن نارگیل در ترکیبات این مدل بالم لب را می توان به عنوان بالم لب خانگی نارگیلی هم معرفی کرد.

3. طرز تهیه بالم لب خانگی ترکیبی

بالم لب خانگی را می توان با ترکیب چند ماده موثری که در دو روش قبلی به صورت جداگانه استفاده کردیم تهیه کرد. در این روش مقدار مناسبی از روغن زیتون، روغن نارگیل و موم زنبور عسل را در ظرف ریخته و به همان روش بن ماری با یکدیگر مخلوط کنید و بر روی شعله کوچک به قدری هم بزنید تا یک دست شود. مواد را درون ظرف درب دار ریخته و اجازه دهید سرد شده و حالت نیمه جامدی به خود بگیرد. این مدل بالم لب خانگی را می توان تا یک ماه پس از تولید استفاده کرد.

4. بالم با روغن نارگیل و شی باتر

روغن نارگیل یکی از ترکیبات طبیعی بسیار مهم است که علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز لب ها می تواند آن ها را در برابر تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد و فیلترهای UV مقاوم نماید. در تهیه بالم لب خانگی به این روش هم، به یک قابلمه کوچک پر از آب و یک ظرف کوچک تر که درون آن قرار گرفته و آب به داخلش نریزد، نیاز داریم تا ترکیبات خود را به همان روش معروف بن ماری ذوب و یک دست کنید.

مواد لازم جهت تهیه بالم لب خانگی نارگیلی:

  • روغن نارگیل: 1/8 فنجان
  • روغن شی باتر: 1/8 فنجان
  • روغن بادام شیرین: 1 قاشق چایی خوری
  • عصاره نارگیل یا عصاره وانیل: 1 قاشق چایی خوری
  • موم زنبور عسل: 1/4 فنجان

تمامی مواد را داخل ظرف ریخته و به آرامی بر روی شعله و داخل آب هم بزنید تا ذوب شده و حالت یک دستی به خود بگیرد. می توانید برای رایحه بهتر بالم لب خود چند پر گل رز، یاس یا گل سرخ به آن اضافه کنید. تمامی مواد را داخل ظرف بریزید، درب ظرف را ببندید و چند ساعت به آن زمان بدهید تا ببندد. سپس از بالم لب خود استفاده کنید.

بالم لب خانگی

5. طرز تهیه بالم لب با نعناع

اگر می خواهید بالم لب شما علاوه بر خواص مرطوب کنندگی، حجم مختصری هم به لب هایتان ببخشد، پیشنهاد می کنیم بالم لب عسل خود را با مقدار کمی عصاره نعناع ترکیب کنید. نعناع می تواند در عین بخشیدن احساس خنکی و تازگی به لب ها، حجم مختصری به آن ها ببخشد. برای تهیه بالم لب خانگی به این روش، درست همانند روش اول عمل کرده و فقط به مقدار 1 قاشق چایی خوری عصاره نعناع را به ترکیبات اضافه کنید. توجه داشته باشید که روغن نعناع باید پیش از استفاده در مخلوط، کمی رقیق شود تا بتواند به راحتی با دیگر ترکیبات حالت یک دست پیدا کند.

6. نحوه ساخت بالم با توت فرنگی

آیا به دنبال یک راه طبیعی برای ویتامینه کردن بالم لب خود به صورت طبیعی هستید؟ استفاده از توت فرنگی می تواند بیشتر این مسیر را به تنهایی برای شما طی کند. همانطور که می دانید توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، E و K، آهن و منیزیم است. ترکیبات آنتی اکسیدانی توت فرنگی کمک می کنند تا بالم لب شما خواص ضد آفتاب داشته و از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب و همچنین تاثیرات رادیکال های آزاد یا دیگر عوامل مخرب محیطی مانند آلودگی هوا محافظت نماید.

  • مواد لازم جهت تهیه بالم لب خانگی با توت فرنگی
  • موم زنبور عسل: 2 قاشق غذا خوری
  • روغن آفتابگردان: 4 قاشق غذا خوری
  • توت فرنگی: حداقل 1 عدد

ابتدا توت فرنگی را به کمک پشت قاشق به خوبی له کنید و به همراه دیگر ترکیبات داخل ظرفی بریزید که از قبل جهت انجام روش بن ماری بر روی شعله بسیار کم آماده کرده اید. مواد را به قدری هم بزنید تا موم کاملا ذوب شده و بافت یک دستی در تمامی ترکیبات ایجاد شود. سپس مواد خود را پیش از سرد شدن داخل ظرف در بسته ریخته و اجازه دهید تا سفت شود. سپس از بالم لب توت فرنگی خود استفاده کنید. برای رنگ بخشیدن بیشتر به بالم لب خود می توانید مقداری کمی از رژ لب با رنگ دلخواهتان را خورد کرده و به ترکیبات در حال ذوب اضافه کنید؛ فقط توجه داشته باشید که رژ لب منتخب شما فاقد سرب باشد.

7. بالم لب جذاب با چغندر

یکی دیگر از بالم لب های خانگی جذاب که رنگ خیره کننده ای دارد، بالم لب چغندر است. برای اینکه طرز تهیه این بالم جذاب را یاد بگیرید، حتما ویدیوی زیر را تماشا کنید. علاوه بر خاصیت نرم کنندگی، این بالم شما را از رژ لب زدن بی نیاز خواهد کرد و رنگ دوست داشتنی و در عین حال طبیعی به لب هایتان می‌ بخشد.

ختم کلام

همانطور که متوجه شدید، برای تهیه بالم لب خانگی روش های متعدد و متنوع بسیاری وجود دارند. شما می توانید با کمک مواد طبیعی مغذی که در خانه دارید به راحتی یک بالم لب مغذی تهیه کنید. با مطالعه روش های نامبرده متوجه شدیم که در تمامی دستور تهیه بالم لب خانگی چند نکته یکسان است. نکته اول و بسیار مهم، ذوب کردن مواد به روش بن ماری است. در این روش ترکیب، مواد شما به صورت مستقیم با شعله در ارتباط نیستند؛ به همین علت نمی سوزند و خواص خود را از دست نخواهند داد.

مسئله دوم خلاقیت است. همانطور که احتمالا متوجه شدید، به کمک موم زنبور عسل یا وازلین بهداشتی می توانید یک بالم لب طبیعی خانگی درست کنید. می توانید خلاقیت را سر لوحه قرار داده و مواد مغذی بسیاری را به این دو ترکیب اضافه کنید تا تاثیرات آن بر روی لب های شما تغییر کند. به عنوان مثال با استفاده از چند قطره لیمو در ترکیب با وازلین و روغن نارگیل می توانید علاوه بر بخشیدن رایحه دلپذیر لیمو، خواص ویتامین C را به بالم لب خود بیافزایید؛ فقط نیاز دارید تا کمی دقیق تر به مواد خوراکی و طبیعی اطرافتان و خواص هریک از آن ها نگاه کنید.