هر آنچه که باید درباره علائم و درمان خانگی عفونت قارچی واژن بدانید

یکی از بیماری های رایج در زنان، عفونت قارچی واژن است. این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد می شود. به دلیل رطوبت دائمی در محیط واژن و گرمای آن، به طور طبیعی قارچ ها رشد کرده و زندگی می کنند. این قارچ ها زمانی به بیماری و عفونت تبدیل می شوند که به صورت غیر طبیعی و با سرعت بسیار زیادی رشد کنند. عفونت قارچی واژن یا همان واژینیت، رایج ترین نوع عفونت در زنان محسوب می شود. اکثر زنان در طول زندگی خود، ممکن است چندین مرتبه به این نوع عفونت واژینال دچار شوند. در بسیاری از موارد، عفونت قارچی واژن با انجام درمان های خانگی و پس از سه الی هفت روز درمان می شود. در این مقاله، به بررسی علائم شدید عفونت قارچی، روش های درمان عفونت قارچی واژن و تعدادی از درمان های خانگی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نشانه های عفونت قارچی واژن

یکی از مهم ترین نشانه هایی که شما را متوجه وجود عفونت قارچی واژن می کند، احساس خارش و سوزش در ناحیه ی تناسلی است. برخی این نوع از عفونت را به نام عفونت پنیری شکل می شناسند. علائم عفونت قارچی واژن عبارتند از:

  • احساس خارش و سوزش در واژن
  • احساس درد و سوزش در هنگام مقاربت و برقراری رابطه ی جنسی
  • درد، زخم، قرمزی و التهاب واژن
  • مشاهده ترشحات غلیظ، سفید و بدون بو به شکل پنیر
  • مشاهده ترشحات آبکی واژن
  • وجود جوش در ناحیه تناسلی

در صورتی که علائم فوق را مشاهده کردید، می توانید مطمئن باشید که به عفونت قارچی واژن مبتلا شده اید. برای درمان عفونت پنیری شکل واژن، روش های خانگی و دارویی بسیاری وجود دارد که می تواند به سادگی و به سرعت، شما را از شر این بیماری و علائم آن خلاص کند. تنها یک مسئله وجود دارد که باید به آن توجه کنید. اگر علائم و نشانه های این بیماری را به صورت مکرر مشاهده می کنید، برای درمان عفونت شدید واژن، حتما به پزشک مراجعه نمایید. حال می خواهیم بدانیم، دلیل عفونت قارچی واژن چیست؟

دلایل عفونت قارچی واژن

برای از بین بردن قارچ واژن، باید در ابتدا دلایل بروز آن را بشناسید تا بتوانید از ابتلا این عفونت جلوگیری کنید. عفونت قارچی واژن ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • بیماری دیابت
  • بارداری
  • مصرف مکرر آنتی بیوتیک
  • استرس و اضطراب
  • کمبود خواب
  • رژیم غذایی نامناسب و سرشار از شکر
  • تغییرات هورمونی دوران قاعدگی
  • پوشیدن مکرر لباس زیر تنگ و پلاستیکی
  • برقراری رابطه ی جنسی حفاظت نشده
  • از طریق استخر
  • قرارگیری در محیط آلوده

مبتلا شدن به عفونت پنیری شکل واژن ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما در یک سرویس بهداشتی آلوده قرار بگیرید، ممکن است به این بیماری دچار شود. بنابراین نمی توان گفت عفونت قارچی واژن تنها به دلیل برقراری رابطه ی جنسی به وجود می آید.

عفونت قارچی از رشد بی رویه ی نوعی قارچ با نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. این نوع از عفونت قارچی، به کمک روش های درمانی ساده و در مدت زمان کم قابل درمان هستند. اما در صورتی که بیماری عود کند و به صورت مکرر اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد، به دلیل قارچ کاندیدا ایجاد نشده است و نیاز به درمان های دارویی و مشورت با متخصص خواهد داشت. برای تشخیص نوع قارچ واژن، تنها راهی که وجود دارد، انجام آزمایش های خاص است.

علائم عفونت قارچی واژن

راه های جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی واژن

همانطور که می دانید، همواره پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، تنها زمانی که به بیماری مبتلا شده اید نباید به فکر روش های درمان آن بیفتید. روش های ساده و مفید بسیاری وجود دارند که شما می توانید با انجام آن ها از ابتلا به عفونت پنیری شکل واژن جلوگیری کنید. این روش ها عبارتند از:

– رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. کم تر از شکر و مواد غذایی قندی استفاده کنید.

– ماست بخورید. ماست حاوی ترکیباتی است که می تواند میزان رشد قارچ واژن را کنترل کند.

– لباس زیر نخی، کتان و پنبه بپوشید. از پوشیدن لباس زیرهای پلاستیکی خودداری کنید.

– لباس زیر خود را حتما با آب گرم بشویید.

– برای شستن خود، به هیچ عنوان از صابون استفاده نکنید. صابون منجر به تغییر سطح PH در ناحیه ی تناسلی می شود و همین امر، امکان ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش خواهد داد.

محصولات بهداشتی را برای شستشوی خود استفاده کنید که مرغوب بوده و فاقد ترکیبات شیمیایی و مواد عطری باشد.

– به هیچ عنوان از تامپون ها و یا پدهای بهداشتی معطر استفاده نکنید.

– رطوبت، عامل اصلی ایجاد عفونت قارچی واژن است. به هیچ عنوان با لباس خیس برای مدت طولانی ننشینید.

– هرگز در وان آب داغ ننشینید و برای مدت زمان طولانی با آب داغ دوش نگیرید.

– از پوشیدن جوراب شلواری های تنگ، شلوارهای تنگ، لباس های تنگ و ساق های تنگ خودداری کنید.

– از خوشبوکننده های واژینال استفاده نکنید.

– لباس زیر خود را به صورت روزانه تعویض کنید.

– به هیچ عنوان از دوش واژینال استفاده نکنید.

روش های درمان قارچ تناسلی زنان

ممکن است به هریک یک از دلایلی که پیش تر ذکر کردیم، به عفونت قارچی واژن یا قارچ تناسلی بانوان دچار شوید. به طور کلی برای از بین بردن قارچ واژن، دو روش درمان دارویی و خانگی وجود دارد.

روش های درمان دارویی قارچ واژن

بسته به میزان پیش روی عفونت قارچی واژن، درمان های دارویی بسیاری وجود دارند که برخی با نسخه ی پزشک و برخی بدون نیاز به نسخه ی پزشک در داروخانه ها به فروش می رسند. از متداول ترین روش ها، می توان به درمان عفونت واژن با کلوتریمازول اشاره کرد. کلوتریمازول که به 4 صورت خوراکی، پماد واژینال، پماد موضعی و شیاف واژینال قابل استفاده است. معمولا از کلوتریمازول، به عنوان پماد برای عفونت قارچی واژن استفاده می کنند. درمان های دارویی دیگری وجود دارند که بدون نسخه از داروخانه های قابل تهیه هستند. این موارد عبارت می شوند از:

  • میکونازول (مونیستات)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)
  • بوتوکونازول
  • ایتراکونازول (ترازول)

 

درمان عفونت واژن

 

درمان خانگی عفونت قارچی واژن

بسیاری از افراد، روش های درمان سنتی عفونت قارچی واژن را ترجیح می دهند. از روش های درمان خانگی عفونت قارچی واژن، می توان چند روش متداول زیر را مورد استفاده قرار داد.

  1. درمان عفونت قارچی واژن با سرکه

یکی از مهم ترین روش های درمان خانگی عفونت قارچی، استفاده از سرکه است. سرکه می تواند تمامی میکروارگانیسم های مضر بدن را از بین ببرد. برای استفاده از این روش درمانی، پیشنهاد می کنیم از سرکه ی سیب استفاده کنید. برای این منظور، به مقدار لازم سرکه را درون یک تشت کاملا تمیز ریخته و چهار برابر میزان سرکه، آب گرم اضافه کنید. روزی یک مرتبه به مدت 15 الی 20 دقیقه درون تشت سرکه و آب گرم بنشینید.

  1. درمان عفونت واژن با روغن نارگیل

روغن نارگیل، اگر اصل باشد می تواند میزان تولید و افزایش رشد قارچ ها را متوقف کند. می توانید از روغن نارگیل به صورت مستقیم و بر روی ناحیه ی سوزش و خارش استفاده کنید. برای بهره گیری از این روش درمانی، مقداری از روغن نارگیل را به کمک دست تمیز خود بر روی ناحیه بمالید.

  1. درمان خانگی عفونت قارچی با روغن درخت چای

روغن درخت چای نیز درست همانند روغن نارگیل می تواند اثرات ضد قارچی داشته باشد. این روغن می تواند منجر به تعادل میزان باکتری های واژینال شود. این روغن را می توان به صورت ترکیبی با روغن نارگیل و روغن جوجوبا مورد استفاده قرار داد. توجه داشته باشید که روغن درخت چای به هیچ عنوان خوراکی نیست و تنها می توان از آن به صورت موضعی استفاده کرد.

روغن درخت چای برای عفونت واژن

  1. درمان عفونت پنیری شکل با ماست یونانی

ماست یونانی سرشار از پروبیوتیک هاست. علاوه بر این، این ماست حاوی باکتری های مفیدی مانند لاکتوباسیلوس و اسیدوفیلوس است که می توانند در کنترل و درمان قارچ واژینال موثر باشند. پیشنهاد می کنیم مصرف ماست ساده ی یونانی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، گزینه های دیگری هم وجود دارند که می توان به کمک آن ها و به صورت خانگی، عفونت قارچی واژن را درمان کرد. این روش ها عبارت هستند از:

  • مصرف خوراکی سیر در رژیم غذایی به صورت مکرر و روزانه
  • مصرف قرص جوشان ویتامین C
  • استفاده از روغن اسانسی پونه به صورت موضعی
  • ترکیب روغن زیتون و روغن بادام خالص به صورت موضعی
  • مصرف واژینال شیاف پروبیوتیک (خوردن پروبیوتیک ها اثرگذاری خود را پس از 10 روز از اولین مصرف نشان می دهند).
  • استفاده ی موضعی از پراکسید هیدروژن

 

عفونت قارچی، شایع ترین بیماری در تمامی زنان

تمامی زنان، اعم از مجرد یا متاهل، چه به لحاظ جنسی فعال باشند و چه نباشند، ممکن است با مشکل قارچ تناسلی دست و پنجه نرم کنند. همانطور که قبل تر گفتیم، عفونت قارچی واژن یا همان عفونت پنیری شکل می تواند به دلایل مختلفی از جمله، برقراری رابطه ی جنسی حفاظت نشده، قرار گیری در محیط آلوده، پوشیدن لباس تنگ برای مدت طولانی، استرس و اضطراب، کاهش سیستم ایمنی بدن، وجود بیماری دیابت کنترل نشده و بسیاری موارد مشابه دیگر ایجاد می شود. تنها عامل مبتلا شدن به عفونت پنیری شکل واژینال، موارد جنسی نیست. اما یکی از شایع ترین دلایل آن، آلوده بودن آلت شریک جنسی است که پس از انجام عمل دخول بدون کاندوم، به فرد منتقل می شود.

بنابراین، پیشنهاد می کنیم اگر تمامی موارد نام برده شده در جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی واژن را رعایت می کنید، آزمایش داده اید و هیچ گونه تغییرات هورمونی و قارچی نداشته اید، دچار دیابت نیستید و سطح اضطرابتان هم در حد معقول پایین است، این موضوع را به شریک جنسی خود منتقل کنید تا او هم به پزشک مراجعه کند. در بسیاری از موارد، عفونت قارچی واژن پس از سه تا هفت روز و با کمک روش های درمان دارویی بدون نسخه مانند پماد واژینال کلوتریمازول و یا با استفاده از درمان های خانگی مانند نشستن در تشت سرکه یا مصرف ماست یونانی درمان می شود. اما اگر علائم عفونت قارچی واژینال شما بیشتر و از حد تحملتان خارج شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که عود این بیماری می تواند نشانه بیماری های جدی تر مانند ضعف سیستم ایمنی و یا حتی ایدز باشد.

سلامت خود را در درجه ی اول اهمیت قرار دهید!

همه ی ما دوست داریم زیبا، تمیز و خوشبو باشیم. این مسئله در تمامی انسان ها، به خصوص بانوان یکسان است. اما باید توجه داشته باشید که زیبایی شما در گروی سلامتی شما خواهد بود. استفاده از دئودورانت های واژینال ممکن است بوی خوشایندی داشته باشد اما بر هم زننده ی اصلی تعادل باکتری ها، میکروب ها، قارچ ها و میزان رطوبت در آلت تناسلی زنان است. این به این معنی است که شما با استفاده از اسپری های خوشبو کننده ی واژینال، یک ساعت بوی خوش را به یک هفته خارش، سوزش، التهاب، قرمزی، درد و غیره ترجیح داده اید.

ارجحیت سلامتی بر دیگر موارد، تنها در مورد استفاده از دئودورانت خوشبو کننده ی واژینال صادق نیست. استفاده از دوش واژینال برای شستشوی واژن، استفاده از صابون برای شستشوی خود، استفاده از انواع ژیلت های آلوده و دیگر موارد احتمالی مشابه، می تواند تعادل را در سیستم کارکرد آلت تناسلی زنان از بین برده و منجر به ایجاد بیماری هایی مانند عفونت قارچی واژن شود. بنابراین، هر زمان که قصد داشتید از هریک از موارد نامبرده استفاده کنید، فراموش نکنید که عفونت قارچی واژن یکی از شایع ترین و متداول ترین بیماری ها در زنان است و ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد.

ختم کلام

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، عفونت قارچی واژن یا همان عفونت پنیری شکل واژن، یکی از رایج ترین و متداول ترین عفونت ها در میان بانوان است. عفونت قارچی را می توان از طریق علائمی مانند خارش، سوزش، التهاب، ترشح و غیره در ناحیه تناسلی تشخیص داد. این نوع از عفونت واژینال را به کمک درمان های دارویی مانند پماد کلوتریمازول موضعی یا واژینال و درمان های خانگی مانند سرکه سیب، روغن نارگیل و غیره به مرور زمان و در طول 3 تا 7 روز از بین می برند. برای جلوگیری از عفونت قارچی واژن، می توانید به اندازه کافی آب بنوشید، ماست بخورید، از لباس زیر نخی استفاده کنید، لباس تنگ نپوشید و عوامل اضطراب را در خود کنترل کنید.

همانطور که اشاره کردیم، یکی از دلایل بروز عفونت قارچ تناسلی زنان دیابت کنترل نشده است. بنابراین اگر برای مدت طولانی و به دفعات زیاد دچار این نوع از عفونت واژینال می شوید، برای انجام آزمایش های مربوطه و تشخیص بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید. گاهی اوقات، ممکن است عفونت قارچی که شما به آن مبتلا شده اید از نوع قارچ کاندیدا نباشد. به همین علت، اگر پس از گذشت سه تا هفت یا نهایتا ده روز با روش های درمان خانگی، بهبودیتان به طور کامل حاصل نشد، به متخصص زنان مراجعه کنید.

متخصصان این حوزه، با انجام چند آزمایش ساده می توانند نوع قارچ ایجاد کننده ی بیماری عفونت قارچی واژن را تشخیص داده و با استفاده از روش های درمان دارویی به خصوص، در جهت از بین بردن کامل آن در بدن شما اقدام کنند. پیشنهاد می کنیم، از درمان های دارویی ثابت نشده، بدون مشورت و توصیه ی پزشک متخصص، استفاده نکنید. چرا که استفاده ی اشتباه از دارو و در دوز مصرفی نامناسب، نه تنها در درمان بیماری شما تاثیر نخواهد داشت، که با بالا بردن مقاومت عوامل عفونت زا، طول درمان را افزایش می دهند.

منبع

medicalnewstoday