ریزش مو در فصل بهار به صورت قابل توجهی رخ‌ می دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که ریزش مو در بهار و پاییز بطور متوسط 50 تا 100 رشته مو در روز است. شما به احتمال زیاد روزانه نزدیک به 100 رشته در پاییز و بهار و نزدیک به 50 رشته در زمستان و تابستان ریزش مو دارید. با وجود این که ریزش موی فصلی وجود دارد، بیمارانی که دجار ریزش دوره‌ای می‌شوند معمولا در محدوده طبیعی ریزش موی سالم هستند. تا زمانی که از نظر فیزیکی تعداد موهای ریخته شده در روز را محاسبه نکنید، تشخیص اینکه ریزش موی شما صرفاً فصلی است یا شروع یک چیز جدی‌تر، آسان نیست.

به هر حال ریزش مو در بهار حتی در میان افرادی که بطور قطعی ریزش مو در آنها تشخیص داده نشده، مانند آلوپسی ارثی آندروژنیک یا آلوپسی آره آتا مربوط به خود ایمنی، نگران کننده است. فولیکول‌های سالم و کارآمد بین 50 تا 100 رشته در روز می‌ریزند. ریزش بیش از حد – که در ابتدا ممکن است منجر به مسدود شدن مجرا و بعداً نازک شدن قابل توجه روی پوست سر شود – یک شرایط احساسی است که ممکن است با یک بیماری جدی‌تر مرتبط باشد یا نباشد. اما ریزش مو در بهار باعث نگرانی افراد می‌شود که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

علائم ریزش مو چیست؟

بصورت کلی رایج‌ترین علائم ریزش موها در زیر آمده است:

  • نازک شدن گسترده پوست سر (آلوپسی آندروژنیک)
  • کاهش خط مو (آلوپسی آندروژنیک)
  • الگوی نعل اسبی در قسمت تاج (آلوپسی آندروژنیک)
  • لکه‌های طاس ناگهانی که تقریباً در طول شب ظاهر می‌شوند (آلوپسی آره آتا)
  • ریزش کامل تمام موهای بدن (آلوپسی توتالیس/یونیورسالیس)
  • موهای شکسته و آسیب دیده (آلوپسی کششی)
  • ریزش بیش از حد پس از کاهش وزن، استرس یا درمان دارویی (تلوژن افلوویوم)

مراجعه به پزشک یا متخصص ریزش مو می‌تواند نگرانی‌های شما را برطرف کند و در صورت لزوم، به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی برای به حداقل رساندن ریزش بیشتر، فعال کردن مجدد فولیکول‌ها یا بازیابی مناطق طاسی ایجاد کنید. البته باید میزان ریزش مو طبیعی را در نظر داشته باشید.

علائم ریزش مو

هر آنچه که باید در مورد ریزش موی فصلی بدانید

در طول سال، تغییرات آب و هوایی در پوسته زندگی ما نفوذ می‌کند و تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد می‌کند. آفتاب پوست ما را در تابستان برنزه می‌کند، هوای تازه بهار مجاری تنفسی را پاک می‌کند و ریزش فصلی مو را به همراه دارد. هوای خشک زمستان باعث ترک خوردن پوست می‌شود و برگ‌های پاییزی باعث ریزش موی فصلی می‌شود.

پس غیر معمول نیست که در پاییز متوجه ریزش مو شوید یا در بهار موهایتان بریزد که به عنوان ریزش موی فصلی شناخته می‌شود. چه چیزی باعث آن می‌شود و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید؟

زنان همچنین ممکن است سطوح کمی بالاتر از ریزش مو در بهار را تجربه کنند، اگرچه ممکن است کمتر از پاییز آشکار شود. این ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی دیوانه کننده‌ای باشد که معمولا در این فصل از سال رخ می‌دهد، افزایش گرده گل، آلرژی ها و تغییر در رژیم غذایی. هنگامی که با پدیده آزاردهنده‌ای مانند ریزش موی فصلی برخورد می‌کنیم، یکی از اولین پاسخ‌هایی که نیاز داریم در مورد مدت زمان است.

به طور متوسط، این ریزش مو چند هفته طول می‌کشد و به مرور زمان برطرف می‌شود. با این حال، هنگامی که این اتفاق خود را به شکلی شدید نشان می‌دهد، انجام چند قدم ساده می‌تواند تفاوت ایجاد کند. بنابراین، تیم متخصص ما در اینجا شش نکته ارزشمند را برای مبارزه سریع با ریزش مو در بهار و بازیابی سلامت موهای پرپشت ارائه کرده است.

هر آنچه که باید در مورد ریزش موی فصلی بدانید

درمان ریزش مو در فصل بهار

در این بخش به روش های درمان ریزش مو در بهار می پردازیم.

1. رژیم غذایی متعادل در برابر ریزش مو در فصل بهار

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی اولین قدم برای کمک به بازسازی مو در این مرحله از ریزش موها در بهار است. در طول تغییرات فصلی، حتی بیشتر از بقیه سال، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تغذیه صحیح ساقه مو را تامین می‌کنید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی کمیاب هستند که مو را قوی، مقاوم و به وضوح سالم می‌کنند. به ویژه، ویتامین‌های B برای تحریک رشد مجدد صحیح مو و بهبود ساختار آن ضروری هستند. در عوض، ویتامین A و ویتامین C دارای یک آنتی اکسیدان قوی و تحریک جریان خون هستند و در نتیجه پوست سر را تغذیه و هیدراته نگه می‌دارند و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.

2. کوتاه کردن مرتب موها برای حفظ سلامت مو

در حال حاضر، به خوبی شناخته شده که کوتاه کردن مو به طور مستقیم رشد مجدد را تحریک نمی‌کند. با این حال، یک برش تنظیم کننده انتهای شکننده و آسیب دیده را از بین می‌برد و باعث می‌شود موها به وضوح سالم تر و مرتب تر شوند. همچنین این واقعیت است که انتهای موهای خشک باعث ضعیف شدن فیبر مو شده و در نتیجه باعث شکستن مو می‌شود. بنابراین ریزش مو در بهار پیش می‌آید و باید مقاومت ساختار مو را افزایش دهیم.

3. اسپری محرک برای خداحافظی با ریزش مو در فصل بهار

در این فصل، افزودن برخی از محصولات خاص اضافی به روال مراقبت از موی شما می‌تواند بازسازی مو را تسریع کند. اینها اساساً لوسیون‌های اسپری یا درمان‌های فشرده‌ای هستند که از ترکیبی از مواد فعال و عصاره‌های طبیعی برای تسریع رشد مو، پس از ریزش مو استفاده می‌کنند. برای آشنایی با قویترین محلول رویش مو خانگی مقاله دیگر ما را بخوانید.

درمان ریزش مو در فصل بهار 

4. شامپوی مغذی در برابر ریزش موی فصلی

هنگام انتخاب محصولات برای موهایمان، مهم است که دو عامل را در نظر داشته باشیم: نوع مو و فصل. نیاز موهای ما نیز با توجه به فصلها متفاوت است. به عنوان مثال، در فصل زمستان موها به دلیل محیط‌های سرد و گرم، خشک‌تر می‌شوند. در عوض، در بهار (و همچنین در پاییز) این عادت خوبی است که شامپوی ضد ریزش و محرک را وارد برنامه زیبایی خود کنید تا جلوی ریزش موهای بیشتر را بگیرید.

5. ماساژ پوست سر برای کاهش ریزش مو

ماساژ پوست سر یک راه عالی برای تحریک میکروسیرکولاسیون است و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به فولیکول‌های مو می‌رساند. به این ترتیب هم رشد مجدد مو و هم گردش خون تحریک می‌شود. مورد دوم به خصوص در مناطقی که موها شروع به نشان دادن اولین نشانه‌های ضعیف شدن می‌کنند اهمیت حیاتی دارد؛ چرا که گردش خون خوب روند ریزش موها را کند می‌کند.

6. گرمای کمتر، سلامت بیشتر برای موهای شما

آخرین نکته برای مراقبت از مو و مبارزه با ریزش مو در بهار این است که به نحوه استفاده از سشوار، اتوی مو توجه کنید. اول از همه، بهتر است از افزایش دما و روزهای آفتابی استفاده کنید تا موهایتان خشک شود و به طور طبیعی موهایتان را حالت دهید.

یکی دیگر از عادت‌های خوب این است که به آرامی تا حد امکان با یک حوله آب را با آغشته کردن و عدم مالش خارج کنید. در نهایت، اگر واقعاً نمی‌توانید راحتی این ابزارهای حالت دهنده را رها کنید، خوب است قبل از قرار دادن موها در معرض منابع گرما و حفظ فاصله مناسب، از یک روغن محافظ استفاده کنید و محافظت از مو در برابر حرارت را جدی بگیرید. به این ترتیب خطر آسیب رساندن به فیبر مو که در این فصل تحت فشار زیادی قرار دارند کاهش می‌یابد.

کاهش ریزش مو در بهار

این نکات مفید باید به شما کمک کند تا با ریزش موها در بهار مقابله کنید. با این حال، اگر ریزش مو حتی در ماه‌های بعد ادامه یابد یا حجم موها واقعاً زیاد باشد، بهترین توصیه همیشه توصیه یک متخصص است.

علت ریزش مو در بهار چیست؟

در پاییز، درختان برگ‌های خود را از دست می‌دهند و گلها راه را برای شکوفه‌های جدید در بهار باز می‌کنند. چرخه زندگی این گیاه در بهار شباهت‌های زیادی با چرخه زندگی مو انسان دارد. مرحله دوم از سه مرحله مجزا (آناژن، کاتاژن و تلوژن) تشکیل شده است که طی آن مو رشد می‌کند، حفظ می‌شود، پسرفت می‌کند و سپس می‌ریزد. بنابراین ریزش بین 25 تا 60 تار مو در روز کاملا طبیعی است.

اما در برخی موارد با فرا رسیدن بهار این ریزش بیشتر می‌شود. تغییر نور بر هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد و بنابراین تأثیر مستقیمی بر رشد مو دارد. اصطلاح علمی برای این نوع ریزش مو، تلوژن افلوویوم حاد است، که رایج ترین شکل ریزش مو به حساب می‌آید. نسبت موها در فاز آناژن به 70٪ (در مقابل 85٪ در شرایط فیزیولوژیکی)، همراه با افزایش موها در فاز تلوژن (30٪ در مقابل کمتر از 10٪) تغییر می‌کند و ریزش مو می‌تواند تا 300 عدد در روز برسد. ریزش موی فصلی همچنین می‌ تواند به دلیل استرس و خستگی انباشته که اغلب با این فصل از سال همراه است و همچنین با تغییر رژیم غذایی ایجاد شود.

چگونه با ریزش موی فصلی مبارزه کنیم؟

ریزش موی فصلی مخصوصا ریزش موها در بهار می‌تواند در هر زمانی ظاهر شود، حتی اگر قبلاً تحت تأثیر آن قرار نگرفته‌اید. شما می توانید با اتخاذ برخی عادات ساده و روزانه به کاهش سرعت آن کمک کنید. روال مناسبی برای مراقبت از موهایتان در فصل بهار شروع کنید.

شامپویی را انتخاب کنید که روی مو و پوست سر شما ملایم باشد. موهای خود را به جای قیطان‌های تنگ، پایین یا شل نگه دارید، که می‌تواند باعث شکننده شدن فیبر مو شود. و مهمتر از همه برای کاهش ریزش مو توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید. ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش اساسی در حفظ چرخه طبیعی مو دارند، به ویژه با توجه به تجدید سلول‌های ماتریکس پیاز مو، که به سرعت تقسیم می‌شوند که مقدار کافی باید به پوست سر برسد تا تغذیه کافی برای آن فراهم شود و رشد مناسب مو را بیشتر کند.

در طول تغییرات فصل، جهت جلوگیری از شدت ریزش مو مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آمینه سولفور، روی، آهن و سلنیوم می‌توانند یک درمان مکمل موثر در برابر ریزش موی فصلی باشند.

ریختن موهای فصلی

میزان غیرطبیعی ریزش مو در بهار چند تار مو است؟

اگر شما هم موهایتان در فصل بهار مانند گربه مالت می‌ریزد، ناامید نشوید. اگرچه ممکن است احساس کنید با ریزش مو در بهار به زودی کچل می‌شوید. اما در نظر داشته باشید ممکن است گرفتار ريزش مو در این فصل شده‌اید. در اینجا راهنمایی است که چه زمانی باید نگران ریزش مو باشید.

ریزش مو یکی از رایج ترین مشکلاتی است که هم مردان و هم زنان در هر سنی تجربه می‌کنند و بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی می‌گذارد. ریزش موها در مواقعی آشکارتر می‌شود که سطح استرس را افزایش می‌دهیم، زمانی که داروی ما تغییر می‌کند یا ناگزیر با افزایش سن. اما در طول تغییرات فصل بهار، بسیاری متوجه تغییراتی در حس، ظاهر و کیفیت موهای خود می‌شوند و ممکن است از تعداد رشته‌هایی که در برس‌هایشان گیر کرده‌اند نگران شوند.

این سوال پیش می آید: آیا آب و هوا می‌تواند باعث ریزش موهای شما شود؟ و دلیل ريزش مو در فصل بهار همین است؟ هر تار مو پس از تکمیل فرآیند رشد خود می‌ریزد. این دوره بسته به ژنتیک ما متفاوت است و تقریباً دو تا هشت سال طول می‌کشد تا یک رشته فاز رشد فعال خود را کامل کند. هر انسان به طور متوسط ​​100000 تا 150000 فولیکول مو در پوست سر و حدود 5 میلیون در بدن خود دارد.

به گفته متخصصان پوست، ریزش بین 50 تا 100 تار مو در هر روز طبیعی است، بنابراین دیدن توده در حمام دلیلی برای هشدار نیست. با این حال، اگر به‌طور فزاینده‌ای مشاهده می‌کنید که تارهای بیشتری می‌ریزند و این ریزش بدون وقفه برای دو ماه یا بیشتر ادامه می‌یابد و خود را به صورت لکه‌های طاس روی پوست سر یا نازک شدن مو نشان می‌دهد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

علت ریزش موهای بهاره چیست؟

چه عواملی باعث افزایش ریزش مو می شود؟

رشد مو فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که از سه مرحله می‌گذرد:

  • آناژن زمانی که به طور فعال رشد می‌کند.
  • کاتاژن زمانی که رشد آن متوقف می‌شود.
  • تلوژن زمانی که شروع به ریزش می‌کند.

ژنتیک و هورمون‌های ما تعیین کننده تراکم و ضخامت موهای ما هستند. بنابراین، شرط لازم برای داشتن موهایی شاداب، ژنتیک خوب است. با این حال، اختلالات هورمونی مختلف، به ویژه گواتر و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، می‌تواند ریزش مو را افزایش دهد.

یکی دیگر از انواع مهم ریزش مو که به تغییرات هورمونی نسبت داده می‌شود ریزش موی واکنشی است که در زنان بعد از زایمان دیده می‌شود. عوامل فیزیکی مانند داروها یا درمان‌های شیمیایی مانند خشک کردن و سفید کردن و حرارت زیاد ناشی از ابزارهای حالت دهنده نیز می‌توانند ریزش موها را افزایش دهند.

اگر رژیم غذایی شما فاقد پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ضروری است که همگی برای رشد مو ضروری هستند، ممکن است موهای شما کدر به نظر برسد یا احساس کنید که اصلا رشد نمی‌کنند. پیروی از رژیم‌های غذایی محدود، تحت عمل جراحی، تجربه عفونت‌ها و تحمل استرس روزانه، یا اخیراً استرس همه گیر، همگی می‌توانند به ریزش مو کمک کنند.

رابطه بین تغذیه و ریزش مو در طول سال ادامه دارد، نه تنها در تغییرات فصلی مانند بهار. اما ریزش مو در بهار همیشه توجه افراد را به خود جلب می‌کند. موهای ما مواد مغذی را از غذاهایی که مصرف می‌کنیم جذب می‌کنند و خود را تشکیل می‌دهند، در حالی که محصولات موضعی و عوامل محیطی می‌توانند به سلامت آن کمک کنند. موها بعد از مغز استخوان سریع‌ترین رشد را در بدن ما دارند و از این رو برای سازگاری با این رشد سریع به پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. در غیاب چنین مواد مغذی، ریزش مو رخ می‌دهد و ریزش موی موجود ممکن است شدیدتر شود.

مهمترین مواد مغذی مورد نیاز موهای ما آهن، روی، ویتامین A، ویتامین Bs، B2، B5، B6، B9، B12 و به طور خاص بیوتین،B7 ، ویتامین های C و E و اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و 6 است. در صورت کمبود، پزشک می‌تواند به طور موقت مکمل‌هایی برای شما تجویز کند که ممکن است ریزش مو را کاهش دهد. مخصوصا در کاهش شدت ریزش مو در بهار موثر است. 

ریزش موهای فصلی

دلیل اصلی ریزش موی فصلی در بهار چیست؟

اگرچه ریزش موی فصلی هنوز یک موضوع بحث برانگیز است، اجماع عمومی بر این است که تغییرات آب و هوا می‌تواند ریزش مو را افزایش دهد و در زنان شایع تر است. تصور می‌شود دلیل آن تغییرات هورمونی یا استرس باشد. در عین حال، بسیاری از پزشکان آن را به عوامل محیطی مانند ماه‌ها، نمک دریا، کلر استخر و اشعه خورشید در تابستان نسبت می‌دهند.

برعکس، مطالعات نشان داده‌اند که در طول بهار، رشد مو برای محافظت از پوست سر در برابر نور خورشید افزایش می‌یابد. آب و هوای گرمتر همچنین تامین مواد مغذی مورد نیاز برای تولید کراتین را افزایش می‌دهد، پروتئین مو از آن تشکیل شده است، بنابراین تولید آن را افزایش می‌دهد، که منجر به رشد سریع تر و قفل‌های طولانی‌تر می‌شود. به همین دلیل است که پس از بهار، پس از ماه‌ها افزایش رشد، بسیاری از مردم از ریزش مو بیش از حد شکایت دارند، به‌ویژه بین سپتامبر و نوامبر. بنابراین ریزش مو در بهار طبیعی است.

دانشمندان می‌گویند این واقعیت که ریزش موی فصلی مخصوصا ریزش مو در بهار در زنان بیشتر است به دو دلیل اصلی برمی‌گردد: آگاهی و تغییرات هورمونی و روانی. خانم ها بیشتر از وضعیت موهای خود آگاه هستند و روزانه زمان بیشتری را صرف آن می کنند. زنان همچنین هر ماه تغییرات هورمونی بیشتری را تجربه می‌کنند که بر وضعیت روانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، بنابراین متخصصان پوست تصور می‌کنند که این تأثیر باعث افزایش ریزش مو نیز می‌شود. 

از کدام محصولات مراقبتی استفاده کنیم؟

از کدام محصولات مراقبت از مو استفاده کنیم؟

در طول ریزش استفاده از محصولات مراقبت از مو الزامی است. استفاده از شامپوهای بدون سولفات با سورفکتانت های ملایم و انتخاب محصولات بدون سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات می‌تواند نقطه شروع خوبی برای کاهش ریزش مو باشد. سرم‌ها یا محلول‌هایی که جریان خون را در پوست سر از طریق موادی مانند کافئین و محصولات حاوی ویتامین‌های مختلف برای مبارزه با خشکی و تیرگی، افزایش می‌دهند، می‌توانند درمان موقتی نیز ارائه دهند.

با توجه به این نکته، آیا شامپوهای ضد ریزش مو واقعاً از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟ این محصولات می‌توانند به کوتاه شدن روند ریزش مو در ریزش فیزیولوژیکی مو و همچنین ریزش مو در بهار کمک کنند. اما اگر یک بیماری یا کمبود مواد مغذی داشته باشید، احتمالاً شامپوها کمک زیادی نخواهند کرد. در مورد مکمل‌ها هم همینطور. آنها می‌توانند مو را تقویت کرده و ریزش موها را کاهش دهند، اما مانند همه مسائل بهداشتی، ابتدا باید به مشکلات اساسی رسیدگی شود.

علت ریزش موهای کودکان

علت ریزش موی کودکان در بهار چیست؟

دیدن ریزش موهای فرزند خردسال شما می‌تواند یک شوک واقعی باشد. ریزش موی کودکان غیر معمول نیست، اما علل آن ممکن است با طاسی بزرگسالان متفاوت باشد. اغلب، کودکان به دلیل اختلال در پوست سر، مخصوصا در فصل بهار موهای خود را از دست می‌دهند و گرفتار ریزش مو در بهار می‌شوند.

معمولا نوع ریزش مو در کودکان ماندگار و خطرناک نیست. با این حال می‌تواند بر سلامت عاطفی کودک تأثیر بگذارد. به فرزندتان توضیح دهید که چرا ریزش مو در فصل بهار اتفاق افتاده است و چگونه قصد دارید مشکل را برطرف کنید. به کودکانتان توضیح دهید که موهای آنها دوباره رشد می‌کند. ریزش موهای کودکان در بهار یک مشکل رایج است که می‌تواند باعث ناراحتی روانی قابل توجهی شود. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه ریزش مو در بهار ممکن است با بقیه فصول متفاوت باشد، که به گفته محققان می‌تواند به ارزیابی رژیم‌های درمانی برای این بیماری کمک کند.