علت و درمان سوزش واژن

سوزش واژن یکی از مشکلات شایع در میان خانم ها و به ویژه خانم های متاهل است. بسیاری از خانم ها این سوزش ها را نادیده می گیرند و به آن اهمیت نمی دهند. البته درست است که سوزش واژن اغلب نگران کننده نیست و خیلی زود از بین می رود، اما اگر این سوزش ها ادامه دار باشد، می تواند خبر از یک مشکل اساسی در سلامتی واژن بدهد. حال این سوال مطرح می شود که علت سوزش واژن و راه های درمان آن چیست. دلایل مختلفی برای سوزش واژن وجود دارد، که هر کدام روش درمانی خاص خود را هم دارد. برای دانستن علت و درمان سوزش واژن تا انتهای این مقاله با ما باشید.

  • سوزش واژن بسیار شایع است، اما در صورت درمان به‌موقع نگران‌کننده نیست و از ابتلا به بیماری‌های حادتر جلوگیری می‌شود.
  • برخی از علت های سوزش واژن، مانند بیماری های مقاربتی و عفونت های باکتریایی در صورت درمان نشدن، می توانند عوارضی جدی ایجاد کنند.
  • سوزش واژن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ از عفونت واژن و ادراری گرفته تا برخی بیماری‌های مقاربتی

 

علت و درمان سوزش واژن چیست؟

برای این که بتوان سوزش واژن را درمان کرد، ابتدا باید علت سوزش واژن را پیدا کنید. در این بخش به بیان مهم ترین دلایل سوزش واژن می پردازیم. همچنین در هر قسمت توضیح می دهیم که برای رفع و درمان سوزش واژن چه اقداماتی باید انجام دهید.

تحریک یا حساسیت به مواد شیمیایی

اولین علت سوزش واژن که قصد داریم در ابتدای این مطلب به آن بپردازیم، تحریک یا واکنش آلرژیک به مواد شوینده لباسشویی یا حتی دستمال توالت است. چنین عواملی هر چند چیز ساده ای است، اما می تواند باعث تحریک پوست واژن و ناحیه تناسلی شود. مواد شوینده لباسشویی، سفید کننده و نرم کننده لباس، فوم کف وان، صابون، شامپو، اسپری های بهداشتی زنانه، عطرها و کرم ها، انواع نوار بهداشتی و تامپون، دستمال توالت، کاندوم، اسفنج های ضد بارداری و لباس های زیر از جمله مواردی است که ناحیه تناسلی می تواند نسبت به آن حساسیت نشان دهد. اگر شما هم از سوزش واژن رنج می برید و گمان می کنید که علت سوزش واژن در شما یکی از این عوامل است، برای درمان آن باید اقدامات زیر را انجام دهد.

برای درمان سوزش واژن ناشی از تحریک یا حساسیت به هیچ عنوان از آب و صابون معمولی یا دوش واژینال برای شستشوی واژن خود استفاده نکنید. انجام چنین کاری باعث خشکی پوست واژن و به دنبال آن سوزش و خارش آن ناحیه می شود. در عوض می توانید واژن خود را به کمک ژل های بهداشتی مخصوص بانوان بشویید. عدم استفاده از کرم ها یا اسپری های خوشبو کننده برای واژن هم می تواند، به درمان سوزش واژن کمک کند. نوع لباس زیرتان را هم تغییر دهید. پوشیدن لباس های زیر نخی از آن جایی که قابلیت رد و بدل کردن هوا را دارند، می توانند سوزش ناحیه واژن را کاهش دهد. یکی دیگر از اقداماتی که در راستای درمان سوزش واژن خود می توانید انجام دهید، این است که لباس های زیر خود را با مواد شوینده ای بشویید که برند آن بیولوژیکی نباشد.

سوزش واژن به علت یائسگی

یائسگی هم می تواند یک علت سوزش واژن در بانوان باشد. تغییرات سطح هورمون ها در دوران یائسگی می تواند، روی واژن تأثیر بگذارد و باعث سوزش آن شود. اگر همراه با سوزش واژن علائمی همچون گرگرفتگی، تعریق شبانه، اختلال خواب، کاهش میل جنسی، خشکی واژن، سردرد و تغییرات خلق و خو هم دارید، می توانید علت سوزش واژن خود را ورود به دوران یائسگی بدانید. در چنین مواقعی باید به پزشک مراجعه کنید و برای تسکین علائم یائسگی خود و درمان سوزش واژن طبق نظر پزشک از روش هایی مانند هورمون درمانی استفاده کنید.

سوزش واژن به علت یائسگی

سوزش واژن در اثر عفونت ادراری

علت دیگر سوزش واژن، ابتلا به عفونت ادراری است. بانوان در هر سنی می توانند، مبتلا به این بیماری آزاردهنده شوند. علائمی که نشان می دهد شما به عفونت ادراری مبتلا شده اید، عبارت است از درد هنگام دفع ادرار، سوزش و خارش ناحیه تناسلی و تکرر ادرار. از آن جایی که دستگاه ادرار و دستگاه تناسلی انسان رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند، عفونت ادراری در بانوان گاهی می‌تواند موجب سوزش در ناحیه واژن شود.  اگر علت سوزش واژن، عفونت ادراری باشد و نسبت به درمان آن اقدام نکنید، خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری های متعدد دیگر هم قرار داده اید. درمان سوزش واژن ناشی از عفونت ادراری بسیار ساده است و در طول مدت  ۵ الی ۷ روز که تماما بستگی به نظر پزشک متخصص دارد، می توانید با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها  عفونت ادراری خود را از بین ببرید و به دنبال آن به سوزش واژن خود هم خاتمه دهید.

عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی واژن را می توان یک علت بسیار مهم سوزش واژن زنان مطرح کرد. زمانی دستگاه تناسلی درگیر چنین عفونتی می شود، که انواع خاصی از باکتری‌ها در واژن تکثیر می‌شوند و همین امر تعادل فلور طبیعی این ناحیه را به هم می زند. اصلی ترین علائم این بیماری که با نام واژینور باکتریایی هم شناخته می شود و شایع ترین عفونت واژن در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله است، سوزش در واژن است که معمولا در زمان ادرار بیشتر می‌شود.

ترشحات سفید یا خاکستری واژن، درد، خارش شدید و بوی بد واژن هم می تواند همراه با این عفونت ظهور کند. توجه داشته باشید که اگر چنین علائمی را مشاهده کردید، حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید و بیماری خود را درمان کنید، چرا که این عفونت خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد. مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک اصلی ترین راه رهایی از این عفونت آزار دهنده و درمان سوزش واژن ناشی از این علت است.

عفونت باکتریایی واژن

سوزش به دلیل عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن هم یک علت شایع سوزش واژن است. زمانی واژن درگیر چنین عفونتی می شود که رطوبت واژن زیاد باشد و مخمر در آن بیش از حد رشد کند. بنابراین طبیعی است که واژن دچار سوزش و خارش هم شود. در چنین مواقعی علاوه بر سوزش واژن، فرد مبتلا علائمی چون خارش، قرمزی و تورم واژن، حس درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و در هنگام ادرار، ظهور بثورات قرمز در قسمت بیرونی واژن، خارج‌شدن ترشحات غلیظ و سفیدرنگ واژن را هم تجربه می کند.

اگر علت سوزش واژن خود را عفونت قارچی می دانید، آن را می توانید به کمک یک داروی ضد قارچ یا به‌شکل کرم و پماد یا به‌صورت خوراکی به‌صورت کپسول ضد قارچ درمان کنید. البته برخی درمان‌های خانگی و شیاف‌هایی که در واژن قرار می‌گیرند هم می‌توانند برای درمان سوزش واژن ناشی از عفونت قارچی کمک کننده باشند.

علت و درمان سوزش واژن

بیماری های پوستی مانند نظیر پسوریازیس یا اگزما

بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما هم می توانند علت سوزش واژن شما باشند. هر کدام از این بیماری ها ممکن است، هر قسمت از بدن حتی دهانه واژن را هم درگیر کند. پوستی که درگیر این بیماری ها می شود، ملتهب،  قرمز رنگ و پوسته پوسته می شود. چنین علائمی می تواند سوزش و خارش را هم به دنبال داشته باشد. اگر مبتلا به هر کدام از بیماری های پسوریازیس یا اگزما هستید و در دهانه واژن خود هم چنین علائمی را مشاهده کرده اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر علت سوزش واژن شما این بیماری ها باشد، پزشک متخصص به احتمال زیاد مرطوب کننده ها (امولسیون ها) و کرم های استروئیدی را تجویز می کند.

بیماری سوزاک

علت دیگر سوزش واژن که باید به فکر درمان آن باشید، ابتلا به بیماری سوزاک است. سوزاک یک بیماری مقاربتی است که به طور معمول از طریق تماس جنسی با شخصی که عفونت دارد، منتقل می شود. این بیماری از آن جایی که غشاهای مخاطی دهانه رحم و لوله های رحمی را آلوده می کند می تواند باعث ایجاد سوزش واژن در فرد مبتلا گردد. داشتن علائمی نظیر درد هنگام ادرار، ترشحات واژن و خونریزی واژینال بین دوره های قاعدگی همراه با سوزش واژن می تواند به شما اطمینان دهد که به سوزاک مبتلا شده اید.

این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود، پروسه درمان طولانی مدتی ندارد. اما در صورت تشخیص دیرهنگام، درمان این بیماری بسیار زمان‌بر و پر هزینه است. اگر می خواهید راجع به این بیماری و نحوه تشخیص آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، به مقاله بیماری سوزاک چیست و آیا با کاندوم قابل پیشگیری است، در همین مجله مراجعه نمایید.

سوزش واژن در اثر کم آبی بدن

شاید تعجب کنید، ولی یک علت سوزش واژن می تواند کم آبی بدن باشد. حتما می دانید که وجود آب کافی در بدن، عامل مهمی است که به حفظ سلامتی بدن کمک می کند. این را هم می دانید که هنگام دفع ادرار، سموم و باکتری های بد از بدن خارج می شوند. حال اگر شما به هر دلیلی در طول روز به اندازه کافی آب مصرف نکنید، این باکتری ها و سموم در بدن شما باقی می مانند و احساس سوزش واژن را تجربه خواهید کرد. برای درمان سوزش واژن که ناشی از کمبود آب در بدن باشد، باید میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.

سوزش واژن در اثر کم آبی بدن

درمان سوزش واژن با روش های خانگی

درست است که بسیاری از دلایل سوزش واژن نیاز به درمان پزشکی دارد و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد.  با این حال بعضی از درمان های خانگی هم می توانند به رفع سوزش واژن کمک کنند. در ادامه چند روش خانگی برای درمان سوزش واژن را معرفی خواهیم کرد.

درمان سوزش واژن با سرکه سیب

یکی از آسان ترین روش هایی که برای درمان سوزش واژن وجود دارد، استفاده از سرکه سیب است. از آن جایی که سرکه سیب دارای خواص ضدباکتری و ضد قارچی است، قدرت این را دارد تا سوزش و خارش ناحیه تناسلی زنان را برطرف کند. سرکه سیب همچنین می تواند سطح PH  واژن را هم به حد تعادل برساند و سلامتی را برای ناحیه تناسلی شما به ارمغان آورد.

به منظور بهره بردن از خواص سرکه سیب برای درمان سوزش واژن تنها کافی است، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کنید و روزانه دو بار و به مدت چند روز از آن برای شستن واژن استفاده کنید. به همین سادگی از شر سوزش واژنتان راحت خواهید شد.

درمان سوزش واژن با سرکه سیب

کمپرس سرد روی واژن

استفاده از کمپرس سرد هم یکی از موثرترین روش های درمان سوزش واژن است. اگر شما هم از سوزش و یا خارش ناحیه شرمگاهی خود به ستوه آمده اید، تنها کافی است، از کمپرس سرد روی دستگاه تناسلی خود استفاده کنید. این کار باعث بی حس شدن ناحیه شده و به کاهش التهاب و خارش آن کمک می کند.

به منظور تهیه کمپرس سرد باید چند قطعه یخ را داخل پارچه تمیزی بپیچید و آن روی واژن قرار دهید. چند دقیقه بعد آن را برداشته، 30 ثانیه صبر کنید و مجددا این کار را تکرار کنید تا زمانی که سوزش تسکین پیدا کند. علاوه بر این می توانید ناحیه واژن را چند بار در روز با آب سرد بشویید. البته توجه داشته باشید که اگر علت سوزش واژن شما ابتلا به بیماری هایی مقاربتی و عفونت ها باشد، این روش کارساز نخواهد بود.

کمپرس سرد روی واژن

حمام نمک برای رفع سوزش واژن

 آخرین روش خانگی  برای درمان سوزش واژن که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم، حمام نمک است. حمام نمک هم می تواند به شما کمک کند تا سوزش واژن خود را از بین ببرید. نمک از آن جایی که قدرت این را دارد تا رشد میکروب های عامل عفونت را متوقف کند، به همین خاطر می تواند سوزش واژن، خارش و ناراحتی های دیگر را برطرف کند.

برای درمان سوزش واژن به کمک حمام نمک ابتدا باید وان حمام را با آب گرم پر کنید و به مقدار نصف فنجان نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید. 10 تا 15 دقیقه در وان به حالت چمباتمه بنشینید. برای بهترین نتیجه دو یا سه بار در روز و به مدت چند روز این کار را انجام دهید. روش دیگر بهره بردن از خواص اعجاب انگیز نمک برای سلامت واژن این است که 1 قاشق غذاخوری نمک را به 1 لیوان آب اضافه کنید و هر زمان احساس خارش داشتید واژن را با آن بشویید.

حمام نمک برای رفع سوزش واژن

کلام آخر

این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر را به بیان علت سوزش واژن و روش های درمان آن پرداختیم. اکنون با مطالعه این مطلب و با دانستن علت سوزش واژن خود می توانید با مراجعه به پزشک و یا کمک از روش های درمان خانگی، سوزش واژن خود را درمان کنید. در پایان تقاضامندیم، اگر سوال یا تجربه ای درباره علت سوزش واژن و بهترین راه درمان آن دارید، نظر خود را در بخش دیدگاه ها با ما و دیگر همراهان عزیز مجله زیبایی میس و مستر در میان بگذارید.

سوالات متداول در خصوص علت و درمان سوزش واژن

در ادامه این بخش به سه مورد از رایج ترین سوالات در رابطه با علت و درمان سوزش واژن پاسخ می دهیم.


چگونه سوزش واژن را درمان کنیم؟

اولین قدم در انتخاب روش درمان سوزش واژن تشخیص علت ایجاد آن است. در این مقاله قدم به قدم توضیح دادیم که چطور علت سوزش واژن را شناسایی و مطابق با آن، سوزش را درمان کنید. ضمن آن که می توانید در کنار تجویز پزشک، از درمان های خانگی همچون استفاده از سرکه سیب، کمپرس یخ و… هم برای رهایی از این مشکل استفاده کنید.

برای سوزش واژن چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از علت های سوزش واژن به مرور زمان و به صورت خود به خود و طبیعی از بین می روند اما اگر این علائم ادامه یابند یا بدتر شوند، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد، پزشک پس از تشخیص عاملی که باعث احساس سوزش شده است، دارو تجویز می کند.

علت سوزش واژن حین و بعد از نزدیکی چیست؟

ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری های مرتبط با واژن می تواند علت سوزش واژن در حین یا بعد از نزدیکی باشد. البته استفاده از محرکاتی مثل کاندوم یا ژل لوبریکانت هم می تواند باعث سوزش واژن در رابطه جنسی شود. افرادی که در اثر استفاده از کاندوم دچار سوزش واژن می‌شوند، بهتر است از روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنند.