استفاده از پایه مناسب برای یک آرایش زیبا مهم است. برای ظاهری حرفه ای و جذاب، دو گزینه وجود دارد: فونداسیون یا پنکیک. هم پنکیک و هم فونداسیون یا کرم پودر به عنوان پایه آرایش استفاده می شوند، اما تنها تفاوت در پوشش، هدف و تکنیک استفاده از آن است. در ادامه این مطلب قصد داریم فرق پنکک و کرم پودر را مورد بررسی قرار دهیم.

پنکک چیست؟

پنکک یک نوع لوازم آرایشی ساخته شده از یک پودر محلول و مات که به صورت کیک نازکی فشرده شده و معمولاً با یک اسفنج مرطوب استفاده می شود. پودر فشرده نام دیگر پنکک است. پنکک برای اولین بار توسط شرکت لوازم آرایشی معروف، مکس فکتور ساخته شد. کمپانی آرایشی که توسط Max Factor & Co در اواخر دهه 1930 اختراع شد. نام گذاری پنکک به این دلیل بود که پودری شبیه کیک بود که در ظرفی شبیه به تابه قرار داشت.

وقتی صدا و نورهای ملایم‌ تر جایگزین فیلم ‌های صامت و ارتوکروماتیک در سال 1927 شد، فکتور در سال 1929 به فکر ساخت محصولی متناسب با گریم هالیوود کرد و در اواخر دهه 1930، زمانی که فیلم‌ های تمام رنگی شروع به کار کردند، فاکتور به همراه پسرش فرانک محصولی را تولید کردند. مفهومی که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد: پنکک.

آیا پنکک برای پوست چرب مفید است؟

پنکک یک پودر فشرده سازی شده کامل است که بیشتر برای پوست های چرب مورد استفاده قرار می گیرد. چون قادر است چربی پوست را کنترل و از درخشندگی یا برق افتادگی آن جلوگیری کند. بنابراین همه کسانی که پوست چرب دارند باید حتما این محصول را امتحان کنند. فقط مطمئن شوید که رنگ پنکک را با توجه به رنگ پوست خود انتخاب کنید. در مقاله دیگری بهترین پنکک برای پوست چرب را معرفی کرده ایم.

یک پنکک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک پنکک خوب در وهله اول باید بهترین پوشش و ظاهر طبیعی را برای پوست به وجود بیاورد. همچنین باید دارای SPF باشد و از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت کند. یک پنکیک خوب باید ضد آب باشد و روکش مخملی کاملی به پوست شما بدهد. علاوه بر این، در تمام طول روز ظاهر طبیعی بی عیب و نقصی به پوست شما می بخشد. البته این تمام ماجرا نیست. یک برند خوب پنکک باید تناژها و سایه های مختلفی را متناسب با انواع رنگ پوست ارائه دهد.

لیستی از بهترین برندهای پنکک در جهان را در زیر می‌خوانید:

  • پودر فشرده Maybelline New York Fit Me
  • پودر فشرده Lakme Radiance
  • پودر فشرده مات سبک و بدون وزن Canada Faces
  • پودر فشرده Coloressence Perfect Tone
  • پودر فشرده Colorbar

فرق پنکک و کرم پودر

در چه مواردی از پنکک استفاده می کنیم؟

پنکک یک پوشاننده صورت فشرده شده است و با یک اسفنج آرایشی مرطوب روی پوست اعمال می شود. بافت پودری آن از چرب شدن صورت و درخشندگی آن در طول روز جلوگیری می کند. بنابراین بهترین گزینه برای افرادی است که پوست بسیار چربی دارند. همچنین، اگر رنگدانه های ناهمواری روی پوست تان دارید، می توانید از پنکک برای پوشاندن پوست خود استفاده کنید. علاوه بر این، به عنوان رژگونه یا کانتور نیز می توان از سایه های مختلف پنکک استفاده کرد. این محصول در درجه اول برای افزودن درخشش طبیعی به گونه ها استفاده می شود.

پنکک یکی از انواع لوازم آرایشی مورد نیاز برای زیرسازی صورت است که کاربردی شبیه به کرم پودر دارد. البته در برخی ویژگی ها مثل روش مصرف و نوع پوشش دارای تفاوت هایی با هم هستند.

آرایش با پنکیک می تواند حتی به بهبود رنگ پوست کمک کند. همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، پنکیک نوعی کرم پودر است که پوشش کاملی ایجاد می‌ کند، رنگ پوست را یکدست می ‌کند و می ‌تواند عیوب پوست مانند لکه‌ ها ، تغییر رنگ‌ ها، زخم ‌ها و حتی خالکوبی ‌ها را بپوشاند.

تفاوت پنکک و پودر فیکس چیست؟

از پنکک برای پوشاندن نواقص پوست و همچنین صاف و یکدست کردن رنگ پوست استفاده می شود. این محصول مستقیماً روی پوست می ‌نشیند، بنابراین باید مراقب میزان استفاده از آن باشید. در حالی که پودرهای فیکس تاثیری در پوشاندن نواقص و یکدست کردن رنگ پوست ندارند. این محصول برای تثبیت آرایش و افزایش ماندگاری آن کاربرد دارد. پودرهای فیکس معمولا در 4 تا 8 رنگ موجود هستند؛ زیرا تنها هدف آن ها تثبیت کردن آرایش است و هیچ گونه پوششی برای پوست ایجاد نمی کند.

کرم پودر یا فوندیشن چیست؟

فونداسیون یا کرم پودر نوعی پایه آرایش است که از فرمولاسیون ضخیم و کرمی برای ایجاد پوشش خوب و یکنواخت استفاده می کند. کرم پودرهای زیر برای پوست چرب مناسب هستند:

  • Lakme Perfect Radiance Intense Whitening Compact
  • Sheercover Mineral Make-up
  • Revlon Colorstay Mineral Blush
  • Mac Studio Fix Powder Plus Foundation
  • Revlon Colorstay Foundation for Oily Skin
  • Lotus Herbals Purestay Compact.

کرم پودر یا فوندیشن چیست؟

مصرف پنکک بهتر است یا کرم پودر؟

فونداسیون مایع بیشترین پوشش را دارد و اگر لکه‌ های بزرگ ‌تری از پوست وجود دارد که به دنبال صاف کردن آن هستید بهتر است از آن استفاده کنید. در ادامه فرق پنکک و کرم پودر را از جنبه های مختلف بررسی می کنیم:

تفاوت پنکک و کرم پودر از لحاظ هدف مصرف

آرایش با پنکیک معمولاً برای مدل‌ ها در تبلیغات و همچنین مجریان استفاده می ‌شود. دلیلش این است که روی صحنه و تلویزیون، صورت هنرمند شفاف و صاف به نظر می رسد. همچنین به دلیل این که نور زیادی روی صورت هنرمند فوکوس می کند، استفاده از کرم پودر باعث براق به نظر رسیدن چهره می شود. بنابراین، پنکک گزینه بهتری برای هنرمندان تلویزیونی است. در نور روز، آرایش با پنکیک بسیار شیرین به نظر می رسد. کرم پودر برای هر کاربرد دیگری عالی است: مهمانی ها، قرارهای روزانه، رویدادهای رسمی و … .

 اگر درست اعمال شود، گاهی اوقات دیگران حتی نمی توانند بگویند که شما از کرم پودر استفاده می کنید. این نشان می دهد که وزن آن چقدر سبک است (باز هم بستگی به نحوه استفاده و خرید آن دارد). پس فرق پنکک و کرم پودر در نوع پوشش و جلوه آن است. مجریان به دلیل مقاومت در برابر نورهای سنگین ترجیح می دهند از پنکیک استفاده کنند. هنگامی که نورهای هالوژن روی صورت افراد می افتند، فونداسیون ها صورت را براق و چرب جلوه می دهند.

فرق بین پنکیک و کرم پودر از نظر راحتی مصرف

فونداسیون ها می توانند سبک، شفاف، پودری و حاوی انواع فرمولاسیون مختلف باشند. به طور کلی، احساس سبک ‌تری به شخص می دهند و گاهی آنقدر سبک ‌تر به نظر می ‌رسد که فرد احساس می ‌کند محصولی استفاده نکرده است. در مقابل، پن کیک سنگین است و روی پوست واضح به نظر می رسد. فونداسیون ها هنگام انجام فعالیت های ورزشی باعث تعریق بیشتر می شوند، بنابراین در این موارد از پنکیک استفاده می شود. پس فرق پنکک و کرم پودر در میزان پوشانندگی صورت و همچنین تعریق آن است.

فرق پنکک و کرم پودر از نظر روش استفاده

روند اعمال آرایش با پنکیک مانند کرم پودر معمولی است، فقط شما برای مصرف پنکک به یک اسفنج مرطوب نیاز دارید. در صورتی که برای زدن کرم پودر از اسفنج خشک استفاده می شود. همچنین، هم مانند کرم پودر می توان از چندین رنگ پنکک برای برجسته کردن و سایه زدن ویژگی های مختلف صورت استفاده کرد.

از آنجایی که پن کیک ضخیم است، زمان بیشتری طول می کشد تا آن را روی صورت خود بمالید. بهتر است پنکیک را به صورت لایه لایه و مرحله ای استفاده کنید تا ظاهری باکیفیت داشته باشد. بنابراین برای استفاده از آن باید اسفنج یا پد آرایشی شما مرطوب باشد. این شبیه به رنگ آمیزی پوست شما است. استفاده از فونداسیون، با تمرین صحیح، می تواند بسیار سریع تر باشد. در بیشتر مواقع یک لایه برای پوشاندن کل صورت شما بدون اینکه مصنوعی به نظر برسد کافی است. علاوه بر این، برای اطمینان از پوشش کامل، نیازی به مرطوب کردن اسفنج نیست.

فرق پنکک و کرم پودر از نظر روش استفاده

روش پاک کردن آرایش پنکیک به دلیل تعداد لایه ‌ها و پوششی که ایجاد می‌ کند طولانی ‌تر است، در حالی که فونداسیون زمان کمتری برای پاک کردن آرایش از شما می گیرد. در نتیجه فرق پنکک و کرم پودر، نحوه صحیح مصرف و همچنین مدت زمان پاک کردن آن را نیز شامل می شود.

هنگام مصرف کرم پودر و پنکک می توان از اسفنج یا بیوتی بلندر استفاده کرد. اما فرق پنکک و کرم پودر از لحاظ روش مصرف این است که برای زدن پنکک باید اسفنج شما مرطوب باشد. در صورتی که برای مصرف کرم پودر نیازی به خیس کردن اسفنج ندارید.

نحوه صحیح استفاده از پنکک

همان طور که گفتیم، فرق پنکک و کرم پودر در نحوه مصرف آن هاست. آرایش پنکیک نوعی آرایش غلیظ، سنگین، بر پایه روغن و موم است که پوشش زیادی را ایجاد می کند. در واقع پوشش بسیار بیشتری نسبت به آرایش های معمولی مبتنی بر کرم ارائه می دهد، بنابراین اغلب فقط برای اجراهای تئاتری توسط افرادی که قرار است روی صحنه یا صفحه نمایش ظاهر شوند، مانند مدل ها و بازیگران، استفاده می شود. هدف از پنکیک ارائه یک روکش بدون عیب و مات است که از دور قابل مشاهده باشد، اما به دلیل اینکه پوششی ضد آب نیز ایجاد می کند، برای افرادی که پوست بسیار چرب دارند نیز قابل استفاده است. تحت تاثیر تعریق پوست، استفاده از این نوع آرایش در ابتدا ممکن است دشوار باشد، اما راز پوشش کامل، استفاده از مقدار مناسب آب و ترکیب مناسب است. در ادامه با فرق پنکک و کرم پودر از لحاظ روش مصرف بیشتر آشنا می شوید.

برای زدن پنکک ابتدا اسفنج خود را خیس کنید. پنکیک باید با آب و یک اسفنج متراکم استفاده شود. نکته مهم در مورد مصرف پنکیک این است که می‌ توانید میزان پوشش پوست را با اضافه کردن آب بیشتر یا کمتر کنترل کنید.

  • برای پوشش منظم، اسفنج خود را با آب خیس کنید و سپس آن را فشار دهید تا اسفنج مرطوب شود.
  • برای پوشش سبک تر، اسفنج را بیشتر خیس کنید و سپس آن را به آرامی فشار دهید.
  • در حالی که استفاده از آب بیشتر به شما امکان می دهد پوشش را کمتر کنید، استفاده بیش از حد از آن نیز می تواند منجر به بروز ناهمواری و رگه هایی روی پوست شود.
  • از آنجایی که آرایش پنکیک می تواند چنین پوشش سنگینی ایجاد کند، در واقع می توانید از سایه ای استفاده کنید که دو یا سه درجه روشن تر از رنگ پوست شما باشد.

سپس اسفنج را به پنکک بمالید. برای پوشاندن یک طرف اسفنج با آرایش، از فشار ملایم به عنوان مالش استفاده کنید. برای پوشش سبک ‌تر، از فشار اضافی استفاده نکنید: وزن ناشی از آب، اسفنج را به اندازه ‌ای به پنکک فشار می دهد که مقدار مناسب را جذب کند.

آرایش را روی صورت خود بمالید. با مقدار پنکیکی که روی اسفنج دارید، آرایش را روی صورتتان شروع کنید. وقتی تمام شد، دوباره اسفنج را به آرایش مالیده و به پوشاندن صورت خود ادامه دهید.

  • پنکیک را روی صورت، گونه ها، بینی، پیشانی و حتی پلک های خود بمالید. اگر از پوشش ضخیم در سایه ای استفاده می کنید که به طور قابل توجهی با رنگ طبیعی پوست شما متفاوت است، کل گلو و گردن خود را تا پشت گوش ها نیز بپوشانید.
  • برای پوشش سبک تر، از حرکات سبک و سریع استفاده کنید تا یک لایه نازک پنکیک را روی پوست بمالید.
  • هنگامی که از کرم پودر خود استفاده می کنید، مراقب باشید که محصول را زیاد یا خیلی کم استفاده نکنید. همچنین، بهتر است از محصولات باکیفیت استفاده کنید، زیرا بازده رنگ بهتری دریافت خواهید کرد.

آرایش را با هم ترکیب کنید. وقتی صورت خود را پوشانید، آب اضافی اسفنج را بگیرید و آن را به سمت تمیز برگردانید تا عملیات مربوط به فید کردن آغاز شود. از فشار ملایم برای ترکیب آرایش با پوست خود استفاده کنید. نواحی بین چشم ها و گوشه های بینی، دهان و گوشه چشم ها را فراموش نکنید. هنگام فید کردن، روی صاف کردن پوشش و از بین بردن رگه ها تمرکز کنید.

بگذارید آرایش خشک شود. پس از اتمام فید کردن، چند لحظه به آرایش فرصت دهید تا خشک شود. اگر می خواهید پوشش سبک تری داشته باشید، صورت خود را در حالی که هنوز مرطوب است با یک پارچه یا دستمال پاک کنید تا آرایش و آب اضافی جذب شود.

صورت خود را فیکس کنید. از یک برس، بیوتی بلندر یا اسفنج تمیز استفاده کنید تا یک لایه نازک از پودر فیکس را روی پنکیک بمالید. پودر اضافی را بردارید و با صاف کردن صورت با یک اسفنج یا بیوتی بلندر، سطح آن را صاف کنید.

  • قبل از استفاده از پودر مطمئن شوید که پنکیک کاملا خشک شده است.

نحوه استفاده از پنکک

نحوه استفاده از پنکک برای کانتورینگ صورت

همان طور که احتمالا می دانید، کانتورینگ روشی برای اعمال آرایش تیره تر و روشن تر در نواحی مختلف صورت به منظور برجسته کردن و از بین بردن برخی نواقص است. در مقاله دیگری به آموزش کانتورینگ و هایلایت صورت پرداخته ایم. به عنوان مثال، می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • آرایش تیره‌تر زیر گونه ‌هایتان برای اینکه صورت تان بلندتر و لاغرتر به نظر برسد.
  • آرایش سبک ‌تری روی استخوان ‌های گونه‌ تان انجام دهید تا برجسته ‌تر شوند.
  • آرایش تیره ‌تر روی استخوان فک‌ تان برای باریک ‌تر نشان دادن صورتتان
  • آرایش تیره در اطراف تیغه بینی برای باریکتر نشان دادن آن
  • آرایش روشن در گوشه های چشم برای برجسته نشان دادن آن ها

برای کانتورینگ ابتدا رنگ آرایش خود را انتخاب کنید. روند اعمال پنکیک برای کانتور مانند کرم پودر معمولی است، فقط شما از چندین رنگ برای برجسته کردن و سایه زدن ویژگی های مختلف استفاده می کنید. شما به آرایش پنکیک معمولی خود (که با رنگ پوست شما مطابقت دارد)، یک پنکیک روشن برای برجسته کردن، و یک پنکیک برای خطوط تیره تر نیاز دارید.

  • مطمئن شوید که ته رنگ محصول با رنگ پوست شما مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر ته رنگ صورتی دارید و از کرم پودر خنثی و خنک استفاده می کنید، اکسیده شده و روی پوست شما زرد به نظر می رسد.
  • برای کانتور، سایه ای را انتخاب کنید که چند درجه تیره تر از پنکیک معمولی شما باشد.
  • برای هایلایتر، پنکیکی را انتخاب کنید که چند درجه روشن تر از پنکیک معمولی شما باشد. اگر می خواهید پنکیک لکه های قرمز یا تیره را نیز بپوشاند، سایه مایل به سبز را انتخاب کنید.

برای شروع کار ابتدا صورت خود را بشویید و مرطوب کنید. صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید تا روغن، عرق و کثیفی از بین برود. سپس صورت خود را خشک کنید و از یک مرطوب کننده یا تونر بدون روغن استفاده کنید. اجازه دهید مرطوب کننده حدود پنج دقیقه جذب شود.

اگر روی صورتتان آب، روغن، کثیفی یا عرق وجود داشته باشد، آرایش پنکیک به خوبی به پوست شما نمی‌ چسبد، به همین دلیل است که باید با پوست تمیز و بدون چربی شروع کنید.

کانتور کنید تا گونه هایتان برجسته شود. اگر می‌ خواهید صورت تان باریک ‌تر به نظر برسد و گونه ‌هایتان برجسته ‌تر شود، می ‌توانید برای این کار، گونه ‌هایتان را کانتور کنید. به یاد داشته باشید که وقتی با پنکیک کانتور می ‌کنید، باید کمی سریع‌ تر از آرایش معمولی کار کنید، زیرا وقتی تمام آرایش را انجام دادید، باید همه چیز را با هم ترکیب کنید. در واقع این فرق پنکک و کرم پودر در استفاده از تکنیک های کانتورینگ است. چون در زمان استفاده از کرم پودر برای کانتور، به اندازه کافی وقت برای فید کردن آن ها خواهید داشت. با استفاده از یک اسفنج آرایشی نازک که با آب مرطوب است، فید کردن را آغاز کنید.

  • یک خط نازک از پنکیک هایلایتر بالای استخوان گونه، از وسط گونه تا نقطه ای که ابروی شما به پایان می رسد، بکشید.
  • خطی به اندازه عرض انگشت از پنکیک تیره ‌تر زیر استخوان گونه، از گوش به سمت گوشه دهان بکشید.خط را فراتر از جایی که مردمک چشم شما قرار دارد گسترش ندهید.
  • حتما برای هر رنگ از یک اسفنج جداگانه استفاده کنید.

یکی از کاربردهای پنکک، کانتورینگ است. از کرم پودر نیز می توان برای کانتور صورت استفاده کرد. فرق پنکک و کرم پودر در کانتورینگ این است که اگر از پنکک برای این کار استفاده می کنید باید سرعت عمل خود را افزایش دهید و سریع تر محصولات را روی پوست خود فید کنید.

یک خط فک تراش خورده به صورت خود بدهید. این می تواند به شما تعریف بیشتری در اطراف فک بدهد و به پنهان کردن چربی اضافی زیر چانه کمک کند. با پنکیک تیره تر و اسفنج، پنکیک را روی خط فک و ناحیه درست زیر آن بمالید. این کار را در دو طرف صورت انجام دهید.

  • از گوش خود شروع و خط فک را تا چانه دنبال کنید. برای اینکه چانه ‌تان باریک ‌تر به نظر برسد، همانطور که به چانه نزدیک می‌ شوید، آرایش را باریک ‌تر کنید تا از انحنای چانه‌ تان پیروی نکنید.
  • برای پنهان کردن چربی اضافی زیر چانه، فک زیر چانه خود را با پنکیک نیز دنبال کنید.

بینی خود را باریک تر نشان دهید. برای این کار، با استفاده از پنکک روشن تر یک خط هایلایتر را در مرکز بینی خود از بین ابروها تا نوک آن بمالید. با پنکیک تیره ‌تر، یک خط به سمت پایین وسط بینی خود بکشید، از انتهای داخلی هر ابرو تا نوک بینی. در نوک بینی، آرایش را کمی به سمت داخل باریک کنید.

به پیشانی خود تعریف بیشتری بدهید. با پنکیک تیره ‌تر، یک خط نازک روی پیشانی ‌تان، درست زیر خط موهایتان بزنید. خط را در ناحیه بالای انحنای طبیعی ابروها کمی ضخیم تر کنید.

ویژگی‌ های دیگر صورت تان را برجسته کنید. با استفاده از مقدار کمی هایلایتر می توانید ویژگی های دیگر را برجسته کنید. این شامل کشیدن دایره ای از هایلایتر به مرکز چانه، کشیدن یک شکل V کوچک در بین ابروها و قرار دادن یک هایلایتر در قسمت کمان کوپید (مرکز بالای لب بالایی) است. برای اینکه چشمانتان بیشتر در معرض دید قرار گیرد، زیر هر چشم یک نیم دایره هایلایتر بزنید.

حالا پنکیک معمولی را بمالید و مخلوط کنید. یک اسفنج آرایشی معمولی (نه نازک) را مرطوب کنید و از آن استفاده کنید تا پنکیک معمولی را روی نواحی باقیمانده از صورت خود که هایلایتر یا کانتور قرار نداده اید، بمالید. وقتی کارتان تمام شد، اسفنج را برگردانید و بلافاصله آرایش را ترکیب کنید تا خطوط خشن، لکه های ناهموار یا تغییر رنگ ناگهانی ایجاد نشود.

در نهایت پودر فیکس بزنید. هنگامی که سه رنگ را با هم ترکیب کردید، اجازه دهید پنکیک خشک شود و سپس یک پودر تکمیلی، پودر فیکس یا فیکساتور را روی آن بزنید. از برس یا اسفنج نیز برای مخلوط کردن پودر استفاده کنید. در مقاله دیگری توضیح داده ایم که فیکساتور چیست.

سخن آخر

پنکک و کرم پودر دو لوازم آرایشی پرکاربرد در زیرسازی صورت است که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. از جمله فرق پنکک و کرم پودر می توان به نوع پوشش و جلوه آن ها روی صورت اشاره کرد. به این ترتیب که پنکک پوشش سنگین تری روی پوست ایجاد می کند؛ در حالی که کرم پودر پوشش سبک تر و یکنواخت تری دارد. البته این ویژگی ها با توجه به نوع و برند محصول متغیر است. در این مطلب به بررسی تمام نکات مربوط به فرق پنکک و کرم پودر پرداختیم.

پرسش و پاسخ متداول

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات درباره فرق پنکک و کرم پودر پاسخ دهیم.


آیا می توان از کرم پودر و پنکک همزمان استفاده کرد؟

کرم پودر و پنکک را می توان هم به طور جداگانه و هم با هم استفاده کرد. اگر قصد دارید از ترکیب این دو استفاده کنید، باید ابتدا کرم پودر بزنید و از پنکک برای خشک کردن در مرحله نهایی به کار ببرید.

فرق پنکک و کرم پودر چیست؟

پنکک بافت پودری و فشرده دارد. در صورتی که بافت کرم پودر رقیق و کرمی است. از پنکک معمولا برای گریم سینمایی استفاده می شود. چون باعث برق افتادن و درخشندگی صورت نمی شود. از کرم پودر معمولا برای قرارها و موقعیت های روزانه استفاده می شود.

فرق کانسیلر و کرم پودر چیست؟

کانسیلر و کرم پودر بافت شبیه به هم و کرمی دارند. تفاوت این دو محصول در نوع کاربرد آنها است. از کانسیلر معمولا برای پوشاندن نواقص چهره مثل سیاهی و گودی دور پلک استفاده می شود. همچنین، کانسیلرهای تصحیح کننده رنگ نیز در بازار موجود هستند که کار یکنواخت کردن رنگ پوست را انجام می دهند. کرم پودر تنها در پوشانندگی پوست کاربرد دارد و با استفاده از آن نمی توان نواقص بزرگ پوست را پوشاند.

منابع

sindhukavuru.wordpress

parkerslegacy

wikihow