فواید ماسک زغال برای پوست صورت و نحوه استفاده آن

در سال جاری استفاده از زغال چوب در محصولات آرایشی و بهداشتی رواج زیادی داشته است. جالب است بدانید، زغال از زمان‌های قدیم برای شست و شو، دفع سموم و عفونت‌ها استفاده می‌شده است. ماسک زغال یا بلک ماسک ساخته شده از زغال فعال چوب است. در واقع زغال فعال، پودر حاصل از سوختن زغال چوب در حرارت بالاست. زغال فعال علاوه بر خواص زغال، قدرت چسبندگی و جذب چربی بالایی نیز دارد و به همین دلیل در ترکیبات ماسک‌های پوست جای گرفته است. در این مقاله در مورد فواید ماسک زغال برای پوست صورت و بدن و طرز استفاده آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

فواید و خواص ماسک زغال فعال

هر چند تمامی خواص ماسک زغال فعال هنوز به طور کامل مورد آزمایش و تائید متخصصان پوست و مو قرار نگرفته است، اما فواید ماسک زغال توسط افرادی که از این ماسک استفاده کرده اند، به صورت تجربی و عینی تائید شده است. این ماسک دارای خواص بسیاری است که در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • آکنه به دلیل وجود چربی و باکتری‌های مضر در منافذ باز پوست ایجاد می‌شود. یکی از فواید ماسک زغال ، آنتی باکتریال بودن این ماده است که به پاکسازی منافذ پوست از باکتری‌های مضر کمک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش آکنه‌های پوست می‌شود.
  • از دیگر فواید ماسک زغال ، کنترل چربی پوست است که باعث کاهش جوش‌های سر سیاه می‌شود.
  • به دلیل وجود خاصیت لایه برداری، ماسک زغال فعال برای جای جوش بسیار موثر بوده و به مرور زمان باعث ایجاد شفافیت و رفع جای جوش می‌شود.
  • ماسک زغال تمام سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کند.
  • از فواید ماسک زغال، می‌توان به جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس هم اشاره کرد.
  • استفاده از ماسک زغال باعث کوچک شدن منافذ پوست می‌شود.
  • در درمان جای نیش حشرات مانند نیش زنبور روی پوست موثر است.

 

فواید ماسک زغال برای پوست صورت

 

بهترین مارک ماسک زغال

اگر تمایل به تهیه ماسک زغال دارید و می‌خواهید بهترین ماسک زغال را تهیه کنید، 2 راه برای تهیه این محصول پیش روی شما قرار دارد.

اولین و ساده ترین راه برای تهیه و استفاده‌ فواید بی نظیر ماسک زغال ، خرید این ماسک است. البته تنوع برندهای موجود در بازار می‌تواند باعث سردرگمی خریدار شود. پیشنهاد ما به شما برای سهولت در انتخاب، توجه به ویژگی‌های پوستی خود است.

  • در صورتی که پوست چرب دارید می‌توانید از ماسک زغال حاوی خاک رس استفاده نمایید. فواید ماسک زغال همراه با خاک رس، سبب جذب بهتر چربی اضافی پوست شما می‌شود.
  • برای پوست‌های خشک از ماسک‌هایی که خاصیت آبرسانی دارند استفاده کنید تا باعث خشکی بیش از حد پوست نشود.
  • هنگام خرید ماسک زغال حتماً کاتالوگ محصول را مشاهده کرده و از سازگاری مواد تشکیل دهنده آن با پوست خود اطمینان حاصل کنید.
  • از برندهای نا آشنا استفاده نکنید.
  • توجه کنید که سیاه بودن رنگ ماسک به معنای این که ماسک حاوی زغال فعال است، نمی‌باشد. برای کسب اطمینان کاتالوگ محصول مورد نظر را مطالعه کنید.

دومین راه، استفاده از روش‌های ساخت ماسک زغال خانگی می‌باشد. شما می‌توانید به سادگی اقدام به تهیه ماسک زغال در منزل نمایید و از فواید ماسک زغال خانگی خود بهره ببرید. با کمی جست و جو در اینترنت با طرز تهیه ماسک زغال آشنا شده و بهترین روش استفاده از ماسک زغال را نیز بیابید.

در صورت انتخاب هر کدام از راه های تهیه ماسک زغال، تفاوت زیادی در فواید ماسک زغال و طریقه استفاده از آن ایجاد نمی‌شود.

چگونه ماسک زغال درست کنیم؟

برای تهیه ماسک زغال خانگی ابتدا باید زغال فعال چوب تهیه کرد. این ماده را می‌توان از سایت‌های فروش آنلاین به صورت بسته‌های 100 گرمی و یا از داروخانه‌ها به صورت کپسول‌های حاوی زغال فعال خریداری کرد. در هنگام خرید از داروخانه حتما دقت کنید که کپسول حاوی زغال فعال خالص باشد و هیچگونه افزودنی نداشته باشد.

دستورالعمل‌های طرز تهیه ماسک زغال

در ادامه برخی از دستورالعمل‌های طرز تهیه ماسک زغال برای صورت را توضیح خواهیم داد.

  • ساده ترین طرز تهیه ماسک زغال فعال بدین صورت است که مقداری زغال فعال را با مقدار اندکی آب مخلوط کنید. این ماسک زغال خانگی صرفاً خاصیت پاک کنندگی دارد و به دلیل نداشتن مواد افزودنی و شیمیایی برای پوست‌های حساس مناسب است.
  • به میزان یک عدد کپسول زغال فعال را با 2 قاشق چایخوری آب گل رز مخلوط کنید. این ماسک برای پوست‌های چرب مفید است و چربی اضافی پوست را می‌گیرد.
  • 1 فنجان شکر سیاه یا شکر قهوه ای، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 3 عدد کپسول زغال فعال را با هم مخلوط کرده و اجازه دهید خمیر به مدت 1 ساعت استراحت کند. از فواید ماسک زغال خانگی شما، می‌توان به پاکسازی پوست از آلودگی و از بین بردن جوش‌هایسرسیاه و سرسفید اشاره کرد.
  • نصف قاشق غذاخوری پودر زغال فعال، نصف قاشق غذاخوری خاک بنتونیت (خاک رس)، چند قطره سرکه سفید یا سرکه سیب، یک تا دو قطره روغن اسطوخودوس با هم مخلوط کنید. این ماسک زغال خانگی مناسب برای مقابله با آکنه است و روی پوست گردن هم می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از این ماسک زغال برای پوست خشک و حساس، توصیه نمی‌شود.
  • یک عدد کپسول زغال فعال، مقدار کافی آب، یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سیب، 1 قطره روغن اسانس لیمو ترش را با هم مخلوط کنید. این ماسک زغال خانگی دارای خاصیت جوانسازی پوست می‌باشد و سموم پوست را از بین می‌برد.

 

طرز استفاده از ماسک زغال

با پیروی از دستورالعمل زیر در رابطه با طریقه استفاده از ماسک زغال می توانید از تمامی فواید بلک ماسک بهره مند شوید.

روش استفاده از ماسک زغال برای صورت به شرح زیر است:

  • موهای خود را ببندید (جهت جلوگیری از کنده شدن موها توسط ماسک زغال).
  • پوست صورت را شسته و به خوبی خشک کنید.
  • مقدار مناسبی از ماسک صورت زغال را روی صورت خود بمالید. توجه داشته باشید که از این ماسک در اطراف چشم، لب و خط رویش مو استفاده نکنید.
  • به ماسک زمان کافی برای خشک شدن بدهید. توجه کنید که زمان مورد نیاز برای خشک شدن ماسک بین 10 تا 30 دقیقه متغیر است و وابسته به نوع آن می‌باشد.
  • ماسک زغال را به آرامی از روی پوست جدا کنید.
  • صورت خود را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید.
  • از یک مرطوب کننده و یا آبرسان مناسب جهت جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنید.

 

طرز استفاده از ماسک زغال

 

قبل از مصرف ماسک زغال به نکات زیر توجه کنید:

دقت داشته باشید که قبل از استفاده ماسک زغال روی صورت، حتماً مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی پوست آرنج خود تست کنید. در صورت ایجاد حساسیت، قرمز و ملتهب شدن پوست از مصرف آن خودداری نمایید و یا از سایر برندهایی که با پوست شما سازگاری دارند، استفاده نمایید.

در صورت وجود اگزما و یا حساسیت پوستی حتماً قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و کاربرد ماسک زغال می تواند مشوق خوبی برای استفاده متعدد از این ماسک باشد اما توصیه متخصصان در مورد طرز استفاده از ماسک زغال ، فاصله زمانی حداقل دو هفته برای پوست‌های حساس و خشک است. بدین معنی که بین هر بار استفاده از ماسک زغال حداقل دو هفته زمان به پوست بدهید زیرا این ماسک دارای خاصیت لایه برداری می‌باشد و استفاده زیاد و در فواصل زمانی کوتاه، ممکن است باعث آسیب دیدن پوست‌های حساس شود.

طریقه مصرف ماسک زغال برای پوست‌های چرب بدین صورت است که می‌توان از این نوع ماسک هفته‌ای یک بار به جهت کنترل چربی پوست استفاده کرد.

ماسک زغال هنگام جدا شدن از پوست، موهای زائد صورت را نیز از پوست جدا می‌کند، بنابراین قبل از استفاده ماسک زغال حتما موهای زائد پوست را اصلاح نمایید، در غیر این صورت جداسازی ماسک از صورت دردناک خواهد بود.

 فواید ماسک زغال برای بدن

فواید ماسک زغال تنها محدود به ماسک صورت نمی‌شود بلکه در صنعت بهداشت دهان و دندان، لوازم آرایش، مو و پوست بدن نیز کاربرد دارد.

زغال فعال به دلیل جذب سلول‌های مرده و باکتری‌های مضر برای رفع تیرگی زیر بغل و حتی رفع بوی بد بدن نیز قابل استفاده می‌باشد.

طرز تهیه ماسک زغال فعال و آبلیمو برای بدن به این شرح می‌باشد: مقدار 2 عدد کپسول زغال فعال، 2 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق چایخوری آبلیمو تازه را با هم مخلوط کنید.

طریقه استفاده ماسک زغال برای بدن

ماسک حاصل را در نواحی تیره زیر بغل قرار داده و بعد از 10 دقیقه آن را بشویید. از این ماسک می‌توانید هر هفته یک بار استفاده کنید تا به فواید ماسک زغال پی ببرید.

 معایب ماسک زغال

هرچند که فواید ماسک زغال قابل انکار نیست اما استفاده از این محصول دارای معایبی نیز می‌باشد که باید قبل از استفاده از آن‌ها اطلاع پیدا کرد.

  • ماسک زغال به دلیل خاصیت جذب چربی تمامی چربی‌های سطح پوست، حتی چربی‌های مفید را از پوست جدا می‌کند که باعث خشکی پوست می‌شود و صورت را در معرض اشعه uv و باکتری‌ها قرار می‌دهد. به همین دلیل استفاده از ماسک زغال برای صورت در مدت طولانی توصیه نمی‌شود.
  • در صورت وجود آکنه، جدا کردن ماسک صورت زغال از پوست ممکن است دردناک باشد و حتی باعث ایجاد زخم روی پوست شود.

آیا ماسک زغال موهای صورت را می کند ؟

توجه کنید که ماسک زغال با وکس زغال برای صورت متفاوت است. ماسک رغال قدرت مو زدایی نداشته و به همین دلیل نمی توان از آن انتظار داشت که خواص و فواید وکس زغال برای صورت را داشته باشد. 

کلام آخر

در انتها به شما متذکر می شویم که مراقبت از پوست خود را فراموش نکنید. ماسک های مختلفی برای انواع پوست ها وجود دارند و ماسک زغال تنها یکی از این ماسک هاست. فواید ماسک زغال بر هیچکسی پوشیده نیست. به همین دلیل توصیه می کنیم که حداقل یکبار از این محصول استفاده نمایید.

سوالات مرتبط در رابطه با ماسک زغال و فواید آن

آیا ماسک زغال برای جوش صورت خوب است ؟

بله. یک کاربرد ماسک زغال یا ماسک زغالی صورت ، کمک به کاهش جوش های صورت است.

ماسک زغال چیست ؟

ماسک زغال یا بلک ماسک یکی از انواع ماسک های مراقبت پوست است که از زغال فعال چوب ساخته شده است.

ماسک زغال چه فایده ای دارد ؟

این ماسک فواید بسیاری دارد از جمله: کاهش جوش های سر سیاه، کاهش آکنه و بسیاری موارد دیگر که با مطالعه این مقاله می توانید با بسیاری از مهمترین این فواید آشنا شوید.

نحوه استفاده از ماسک زغال چگونه است ؟

آموزش مرحله به مرحله استفاده از ماسک زغال در مقاله ما در وب سایت میس و مستر به طور کامل توضیح داده شده است. با مراجعه به این مقاله می توانید پاسخ سوال خود را بیابید.