یکی از بهترین روش‌ها برای یک زندگی سالم و شاد، استفاده از رژیم غذایی گیاهی است. بر خلاف تصور اغلب مردم، گیاهخواری یک رژیم کاملاً سالم است. در این رژیم فرد گیاه‌خوار به میزان زیادی فیبر، مواد شیمیایی گیاهی، منیزیم، ویتامین c، چربی‌های غیراشباع و ویتامین e مصرف می‌کند. بر همین اساس، آمار سکته قلبی، افزایش فشارخون و کلسترول در افراد گیاه خوار بسیار کمتر است. از طرفی سیستم گوارش بدن بهتر می‌تواند غذاهای گیاهی را هضم کند. غذاهای گیاهی مانند انواع گوشت نیازی به طبخ زیاد ندارند، به همین دلیل سالم‌تر هستند. شما با خوردن غذاهای گیاهی به طبیعت نیز کمک بیشتری می‌کنید. در این رژیم برای برطرف‌کردن نیازهای بدن، لازم نیست گوشت بخورید. تحقیقات مختلف ثابت کرده است رژیم‌های غذایی که بدون گوشت هستند، سلامت فردی را افزایش می‌دهند. علاوه بر این گیاه خواری برای پوست نیز بسیار مفید است. استفاده از غذاهای گیاهی می‌تواند ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

اغلب افراد به دلیل تمایل زیادی که به خوردن مواد گیاهی و سبزی‌های تازه دارند، به رژیم گیاه خواری روی می‌آورند. این رژیم مزایای زیادی برای بدن به همراه دارد. بسیاری از افراد گیاه خوار به دلیل دغدغه‌های گوناگونی که در مورد حیوانات و محیط‌زیست دارند، این رژیم را انتخاب می‌کنند. در کشورهایی که مصرف گوشت بالایی دارند، مردم اغلب دچار چاقی مفرط، بیماری قلبی، سرطان و … می‌شوند.

انواع رژیم های گیاه خواری را بیشتر بشناسید

در رژیم گیاه خواری افراد از خوردن گوشت، ماهی، مرغ و… همچنین فراورده‌های آنان پرهیز می‌کنند. گیاه خواری می‌تواند به دلیل حقوق حیوانات، دلایل مذهبی یا مسائل اخلاقی به‌عنوان رژیم انتخاب شود. برخی از افراد نیز به دلیل شرایط آب‌وهوایی، همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای دوست دارند از رژیم گیاهی استفاده کند. در رژیم گیاهخواری طیف غذاهایی که فرد استفاده می‌کند، بسیار متنوع است. انتخاب نوع غذا و رژیم بر عهده و سلیقه خود فرد است. در گیاه خواری برای پوست رژیم‌ها به‌صورت کاملاً متنوع ارائه می‌شوند برخی از این رژیم‌ها عبارتند از:

  • افراد گیاه خوار Lacto-ovo: این افراد در رژیم غذایی خود از گوشت و ماهی استفاده نمی‌کنند. لبنیات و تخم‌مرغ در رژیم این افراد جا دارد.
  • گیاهخواران Lacto: این دسته از افراد گیاه خوار تخم‌مرغ مصرف نمی‌کنند، اما از لبنیات استفاده می‌کنند.
  • رژیم Pescetarian : در این رژیم افراد از مصرف گوشت خودداری می‌کنند، اما ماهی مصرف می‌کنند.
  • رژیم Vegan: افرادی که رژیم وگان دارند کلیه غذاهای حیوانی را از رژیم خود حذف می‌کنند. این افراد تخم‌مرغ نیز نمی‌خورند.
  • رژیم Flexitarian: این رژیم به طور عمده شامل غذاهای گیاهی می‌شود، اما گاهی اوقات افراد از گوشت، ماهی یا مرغ استفاده می‌کنند.

داشتن رژیم گیاه خواری کار سختی است. زیرا شما باید دقت کافی را در انتخاب‌های خود اعمال کنید. افراد گیاه خوار باید رژیم خود را طوری انتخاب کنند که همه نیازهای بدن به‌صورت کامل برطرف شود. گاهی اوقات به دلیل جبران نشدن نیازها با رژیم، افراد باید از مکمل‌های گوناگون استفاده کنند.

انواع رژیم های گیاه خواری

سالم ماندن بدن با رژیم گیاه خواری

خواص گیاه خواری برای پوست و بدن بسیار زیاد است. مطالعاتی که صورت‌گرفته است، نشان می‌دهد کیفیت زندگی و رژیم غذایی افراد گیاه خوار به‌مراتب بهتر از افراد گوشت‌خوار است. البته گیاه خواری برای پوست تنها به این عضو بدن ختم نمی‌شود، بلکه کل سیستم بدن را تغییر می‌دهد. گیاهخواران مواد مغذی و ضروری بدن مانند فیبر، منیزیم همچنین انواع ویتامین‌ها را به‌خوبی تأمین می‌کنند. علاوه بر این می‌توانند مواد دیگری را نیز برای سلامت بدن فرد فراهم نمایند.

افرادی که به دنبال کاهش وزن بدن خود هستند، می‌توانند با گرفتن رژیم گیاه خواری این کار را انجام دهند. طبق بررسی‌ها در مدت‌زمان 18 هفته افراد گیاه خوار توانستند 4.5 پوند وزن بیشتری نسبت به‌غیر گیاه‌خواران کم کنند. با آزمایش‌هایی که به مدت 6 ماه روی 74 نفر فرد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که رژیم گیاه خواری وزن افراد را حدود 2 برابر بیشتر از رژیم‌های کم کالری کاهش می‌دهد. شاخص توده بدنی افراد گیاه خوار نیز نسبت به افراد همه‌چیزخوار کمتر است.

خام ‌گیاه‌ خواری برای پوست چه فوایدی دارد؟

شما بعد از آغاز گیاه خواری، می‌توانید بلافاصله تأثیر آن را بر روی پوست خود مشاهده کنید. رنگ صورت افراد با گذر زمان روشن‌تر از قبل می‌شود. این موضوع سبب می‌شود، شما از لوازم آرایشی بسیار کمتری استفاده کنید. زیرا پوست بسیار بهتر و سالم‌تر از قبل می‌شود. تأثیر گیاه خواری برای پوست و موها کاملاً قابل مشاهده است. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که تأثیر گیاه خواری بر موها به‌مراتب دیرتر از پوست مشخص می‌شود.

تغییرات موها زمان بیشتری می‌برد. بعد از گذشت چند ماه گیاه‌خواران متوجه می‌شوند که موهای آنان بسیار براق و درخشان‌تر از قبل شده است. انواع ویتامین‌های مختلف و مواد مغذی در رژیم گیاه خواری تأمین می‌شوند. به همین دلیل پوست و موی افراد می‌توانند، از این مواد برای رشد بهتر، همچنین ترمیم خود استفاده می‌کنند. استفاده از رژیم گیاه خواری سبب می‌شود، بالانس مناسبی بین چربی‌های سالم همچنین مواد مغذی در بدن ایجاد شود.

سالم ماندن بدن با رژیم گیاه خواری

این نکته به‌مرور سبب می‌شود لک‌های سطحی پوست شما از بین بروند. افرادی که در نوجوانی دچار جوش و آکنه‌های زیادی می‌شوند، با استفاده از این رژیم می‌توانند آن را برطرف کنند. البته زمانی این رژیم نتیجه‌بخش خواهد بود که علت آکنه و جوش‌های شما رژیم غذایی ناسالم با چربی زیاد باشد. شما با استفاده از غذاهای گیاهی صاحب پوست یکدست‌تری می‌شوید. عدم تعادل در رژیم غذایی، ریشه بسیاری از مشکلات پوستی به شمار می‌رود.

تحقیقاتی که در زمینه تأثیر غذاهای گیاهی بر پوست انجام شده است، نشان می‌دهد، افرادی که وز بودن و خشکی موهای خود رنج می‌بردند، با رژیم سالم همه چیز را تغییر دادند (درمان وزی مو را از مقاله دیگر ما بخوانید). در گیاه خواری برای پوست و مو استفاده از مواد غذایی سالم و ارگانیک مانند نارگیل آووکادو سبب می‌شود، مو و پوست شما درخشندگی خاصی پیدا کنند. روغن موجود در نارگیل بسیاری از ویتامین‌های موردنیاز  پوست و مو را تأمین می‌کند.

مزایای استفاده از رژیم‌های گیاه خواری

در این بخش به بررسی رژیم گیاه خواری و تأثیراتی که به‌صورت غیر مستقیم بر پوست و بدن افراد دارد، می‌پردازیم. برخی از فواید گیاه خواری عبارتند از:

کاهش وزن افراد: استفاده از رژیم‌های گیاه خواری می‌تواند به‌مرور وزن افراد را کاهش دهد. همان‌طور که می‌دانید عامل ایجاد سلولیت‌های پوستی تجمع چربی‌هاست. افرادی که از رژیم‌های گیاه خواری استفاده می‌کنند، سلولیت بسیار کمتری دارند. چنانچه شما از رژیم گیاه خواری برای کاهش وزن خود استفاده کنید، به‌مرور به این نکته پی می‌برید که با کاهش وزن سلولیت‌های بدن شما نیز نسبت به گذشته کمتر می‌شوند. کاهش وزن سبب می‌شود، افراد سلامت بدن خود را حفظ کنند و کمردرد، پادرد و …  را تجربه نکنند. کاهش وزن فشار کمتری به زانوها و پاهای شما وارد می‌کند.

کاهش کلسترول: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم رژیم‌های غیر گیاه خواری سبب تجمع چربی‌ها در بدن می‌شوند. افرادی که از رژیم‌های گیاه خواری استفاده می‌کنند، در پخت غذاها نیز چربی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. در گیاه خواری برای پوست این موضوع سبب می‌شود، سطح کلسترول به‌تدریج کاهش یابد. کم‌شدن کلسترول نیز بافت‌های چربی زیرپوستی را کاهش می‌دهد به همین دلیل پوست افراد درخشنده‌تر و یکدست‌تر می‌شود. افراد گیاه خوار نسبت به گوشت‌خوارها سلولیت بسیار کمتری دارند. بدین ترتیب این افراد لازم نیست برای ازبین‌بردن چربی‌های بدن خود از روش‌های درمانی مختلفی استفاده نمایند و برای آن هزینه کنند.

پیشگیری از سرطان: افراد گیاه خوار بسیار کمتر از غیر گیاه‌خوارها دچار سرطان می‌شوند. میزان بروز سرطان پوست نیز در افراد گیاه خوار کمتر است. قطعاً تاکنون با تفاسیر مختلفی که از رژیم‌های غذایی کردیم، به تأثیر بی‌چون‌وچرای آن‌ها بر سلامت فردی پی بردید.

مزایای استفاده از رژیم‌های گیاه خواری

سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی: خطر بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی در افرادی که در رژیم غذایی خود از گیاهان استفاده می‌کنند، بسیار کمتر است. از آن جایی که یکی از عوامل سلامت پوست خون‌رسانی به آن است. بنابراین اگر این کار به‌خوبی انجام نگیرد، پوست افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. استفاده زیاد از چربی‌ها سبب می‌شود، عروق و رگ‌های خونی به‌مرور بسته شوند. بسته‌شدن عروق، خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن را مختل می‌کند و در نتیجه فرد دچار سکته قلبی می‌شود. بنابراین گیاه خواری برای پوست و گردش‌خون انسان بسیار مفید واقع می‌شود.

دیابت: افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می‌کنند، کمتر از سایر افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. یکی از عوامل تأثیرگذار در این موضوع کاهش مصرف چربی‌ها و در عوض افزایش میزان استفاده از فیبر، غلات، سبزیجات، حبوبات و … است. دیابت یکی از بیماری‌هایی است که در آن سلامت پوست افراد نیز به خطر می‌افتد. اگر پوست فرد مبتلا به دیابت آسیبی ببیند، خوب شدن کامل آن زمان زیادی می‌برد. حتی افرادی که دیابت دارند نیز می‌توانند، با تغییر رژیم غذایی خود سلامت پوست و بدن خود را بهتر کنترل نمایند.

البته باید اشاره کنم که چنین اتفاقاتی تنها با پرهیز از خوردن گوشت اتفاق نمی‌افتد، بلکه نیاز به رعایت برخی از اصول دارد که عبارتند از:

  • میزان مشخصی از کالری در رژیم غذایی دریافت کنید
  • تمرکز خود را روی استفاده از انواع سبزیجات میوه‌ها و غلات بگذارید
  • از غذاهای فرآوری شده کمتر استفاده نمایید
  • نوشیدن الکل را کاهش دهید
  • از مصرف نمک، چربی‌های ناسالم و شکر پرهیز نمایید
  • مصرف سیگار را کنار بگذارید

به‌طورکلی باید سبک زندگی خود را سالم کنید. افراد باید در کنار برخورداری از رژیم گیاه خواری برای پوست به طور مرتب ورزش را نیز در برنامه‌های خود قرار دهند. رژیم غذایی گیاهی نسبت به رژیم غذایی بر اساس گوشت، از پایداری بیشتری برخوردار است. رژیم‌های گیاهی نسبت به گوشت آسیب بسیار کمتری به محیط وارد می‌کنند.

چند نکته مهم در مورد آغاز رژیم گیاه خواری

افراد باید پیش از شروع استفاده از رژیم‌های گیاهی نکات گوناگونی را مدنظر قرار دهند. در این بخش به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم:

  • در گام اول باید در خصوص مواد مغذی همچنین شیوه به‌دست‌آوردن آن‌ها اطلاعات کسب کنید
  • می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های مربوط به گیاه خواری یا فروشگاه‌های مواد غذایی این اطلاعات را به دست آورید
  • برای خود یک برنامه هفتگی خرید، همچنین برنامه غذایی مناسب تدارک ببینید
  • تمرکز خود را روی استفاده از غذاهای بدون گوشت که به‌صورت کامل پروتئین‌های بدن شما را تأمین می‌کنند، بگذارید
  • تغییرات را باید به‌صورت تدریجی آغاز کنید
  • می‌توانید در ابتدا رژیم خود را با غذاهایی که گوشت ندارند مانند سالاد، پنیر و … آغاز کنید و به‌مرورزمان تغییرات را به‌صورت ماهیانه انجام دهید

تجربه ثابت کرده است که انجام تغییرات به‌صورت تدریجی به دلیل وجود 2 عامل بهتر جواب می‌دهد. اول این که در طولانی‌مدت به یک سبک زندگی تبدیل می‌شود. انجام تغییرات در رژیم گیاه خواری برای پوست و بدن به‌صورت ناگهانی، ممکن است سیستم گوارش افراد را دچار مشکل کند. به طور مثال، اگر خیلی ناگهانی مصرف لوبیای خود را افزایش دهید، ممکن است دچار نفخ معده شوید. صبور بودن در اجرای رژیم نکته مهمی است که نباید ساده از کنار آن عبور کنید. تغییرات تدریجی سیستم بدن شما را به‌مرور با آن‌ها وفق می‌دهد.

فواید گیاه خواری برای پوست

نکات مهم در خصوص عدم مصرف گوشت

افرادی که می‌خواهند گوشت را به‌طورکلی از رژیم غذایی خود حذف کنند، باید برخی نکات را رعایت کنند. این نکات به شرح زیر هستند:

  • استفاده از محصولاتی مانند برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار که غلات کاملی دارند را آغاز کنید. این محصولات می‌توانند ویتامین B موردنیاز بدن را تأمین کنند.
  • رژیم غذایی خود را بر پایه استفاده از سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات قرار دهید
  • باید در مصرف لبنیات و تخم‌مرغ حد اعتدال را رعایت کنید، می‌توانید شیر سویا را نیز به آن‌ها اضافه کنید.
  • در مورد مکمل‌های غذایی مانند B12 حتماً با متخصص تغذیه مشورت نمایید
  • حتماً در هنگام خرید به برچسب تنقلات گیاهی سالم دقت کنید، زیرا موادی که مصرف می‌کنید نباید مقادیر زیادی شکر یا نمک را در خود داشته باشند
  • توجه کنید که غذاهای فست‌فودی اگرچه گیاهی نیز باشند، حاوی مقادیر زیادی کالری و مواد ناسالم هستند، بنابراین در رژیم گیاه خواری برای پوست جایی ندارند
  • از مصرف موادی که قند و چربی زیادی دارند، پرهیز کنید.

 

خام‌ خواری چه تاثیری در سلامت پوست دارد؟

لازمه برخورداری از یک پوست سالم، استفاده از مواد معدنی، انواع ویتامین همچنین آب فراوان است. سبزیجات و میوه‌هایی که افراد گیاه خوار مصرف می‌کنند، مقادیر بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی دارند. پایه و اساس مواد گیاهی از آب تشکیل شده است. مصرف سبزیجات به‌صورت خام میزان ویتامین‌های مغذی را افزایش می‌دهد. آنتی‌اکسیدانی که در غذاهای گیاهی وجود دارد، پوست سالم‌تری را برای افراد فراهم می‌کند.

در اثر سوخت‌وساز و فرایند متابولیسمی که به طور روزانه و در هر ثانیه در بدن اتفاق می‌افتد، میزان زیادی رادیکال آزاد تولید می‌شود. این رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن حمله می‌کنند و به آن‌ها آسیب می‌زنند. هر چه مقدار رادیکال‌های آزاد در بدن بیشتر باشد، طبیعتاً از عمر افراد کاسته می‌شود. از طرفی این تخریب سلولی پوست افراد را نیز به پیری دچار می‌کند.

حال سؤال اصلی این جاست که اکسیدان‌ها چگونه به سلامت پوست کمک می‌کنند؟ آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد ترکیب می‌شوند. از این طریق آنتی‌اکسیدان‌ها اجازه نمی‌دهند که رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن آسیب بزنند. مزیت بزرگ دیگری که آنتی‌اکسیدان‌ها در گیاه خواری برای پوست دارند، این است که سلول‌های آسیب‌دیده را نیز ترمیم می‌کنند. نکات ذکر شده ثابت می‌کند که مصرف غذاهای گیاهی می‌تواند، تأثیر بسیار زیادی بر سلامت پوست و موی شما بگذارد. فواید گیاه خواری برای پوست غیر قابل انکار است.

فواید گیاه خواری برای پوست

تاثیراتی که سریعا بعد از گیاه خواری بر پوست می بینید!

علاوه بر تأثیرات غیر مستقیمی که برای تأثیر رژیم گیاه خواری بر روی پوست ذکر کردیم، این رژیم تأثیرات مستقیمی نیز دارد که خیلی سریع قابل ‌مشاهده هستند. شما با خوردن غذاهای گیاهی می‌توانید تا حد زیادی مشکلات پوستی خود را رفع کنید. برخی از تأثیرات گیاه خواری بر پوست افراد عبارتند از:

محو کردن آکنه‌ های پوستی با گیاه خواری

 شاید از خواندن این مطلب تعجب کنید، اما باید بگویم که طبق تحقیقات گسترده‌ای که صورت گرفته است، ایجاد آکنه بر روی پوست با مصرف شیر ارتباط دارد. علت این موضوع هورمون‌های رشدی است که در حیوانات باردار وجود دارد. هورمون رشد ترشح چربی‌ها در پوست را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل پوست این چربی‌ها را با آکنه خارج می‌کند. بالانس هورمونی افراد با مصرف شیر به هم می‌خورد و همین امر سبب بروز آکنه روی پوست می‌شود. اگر انجام گیاه خواری برای پوست عنصر مهمی برای شما محسوب می‌شود، نباید زیاد شیر بنوشید.

همچنین طبق تحقیقات انجام شده بر روی کره، این ماده غذایی نیز نقش مهمی در ایجاد آکنه دارد. افرادی که در رژیم غذایی خود سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند، دچار آکنه نمی‌شوند. اما از یک سو مصرف گوشت و غذاهای فراوری شده، آکنه را روی پوست افراد افزایش می‌دهد. گیاهخواری با کاهش دادن التهابات سیستماتیک از بروز انواع جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

کم‌شدن چربی پوست

 بذر کتان یکی از روغن‌های طبیعی و مفید به شمار می‌رود. این روغن تولید چربی پوست را تنظیم می‌کند و سبب کاهش منافذی که مسدود شده‌اند، می‌شود. لیگنان و اسیدهای چربی که در کتان وجود دارند، ظاهر پوست را بهتر می‌کنند. غلات نیز تولید سبوم را کاهش می‌دهند. با خوردن سبزیجات و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها چین‌وچروک‌های ریزی که روی پوست وجود دارد، به‌تدریج از بین می‌رود. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، به‌مرور علائم پیری پوست افراد را کاهش می‌دهند.

مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، سبب بهترشدن وضعیت پوست می‌شود. بهترین منابع برای دریافت آنتی‌اکسیدان غذاهای گیاهی به شمار می‌روند. میزان آنتی‌اکسیدان موجود در این مواد حدود 33 برابر بیشتر از گوشت قرمز است. به همین دلیل گیاه خواری برای پوست توصیه می‌شود. هیارولونیک اسید نیز یکی از مواد لازم برای بهبود شرایط پوست است. بنابراین مصرف غذاهای گیاهی که سرشار از هیارولونیک اسید هستند یا به تولید آن کمک می‌کنند، سبب می‌شود چین‌وچروک‌های پوستی از بین برود.

ازبین‌رفتن تیرگی‌های پوستی با گیاه خواری

مصرف مداوم سبزیجات نارنجی مانند هویج و کدو سبب افزایش مصرف بتاکاروتن می‌شود. بتاکاروتن یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. این ماده علاوه بر ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد درخشندگی و شفافیت پوست را دوچندان می‌کند. میوه‌هایی مانند انبه، سیب و کیوی نیز به دلیل وجود ویتامین C شفافیت پوست را افزایش می‌دهند. اگر به پوست افرادی که در آسیای شرقی و کشورهایی مانند کره و ژاپن زندگی می‌کنند، توجه کرده باشید در سنین بالا نیز درخشندگی خاصی دارند.

عمده دلیل این موضوع رژیم غذایی ساکنین این کشورها است. اغلب غذاهای کره‌ای و ژاپنی سرشار از سبزیجات هستند. به همین دلیل مردم آسیای شرقی علاوه بر پوست بسیار لطیف و خوب، عمر طولانی نیز دارند. مصرف بالای سبزیجات سبب شده است که این افراد در سنین بالا نیز پوست یکدست و بدون چین‌وچروک داشته باشند.

فواید گیاه خواری برای پوست

قوی شدن ناخن‌ها در اثر گیاه خواری

افرادی که رژیم گیاه خواری دارند از ناخن‌های قوی‌تری برخوردارند. کسانی که رژیم گیاه خواری برای پوست را مدنظر دارند از مواد غذایی کم ارزش استفاده نمی‌کنند و به این شکل سلامت پوست و موی خود را تضمین می‌کنند. استفاده از لوبیا در رژیم گیاه خواری نقش بسیار مهمی در سلامت ناخن‌ها دارد. وجود بیوتین و امگا 3 سبب می‌شود کنار ناخن افراد پوسته‌پوسته نشود. در مقاله دیگری علت پوست پوست شدن ناخن را توضیح داده‌ایم.

بهترشدن پوست چشم‌ها با گیاهخواری

شاید برایتان جالب باشد که رژیم‌های گیاهی وضعیت چشم افراد را نیز دچار تحول می‌کنند. این موضوع به دلیل از بین رفتن رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد. تیرگی و پف پوست زیر چشم با مصرف غذاهای گیاهی کاهش می‌یابد. وجود مقادیر زیاد فیبر در بدن به سم‌زدایی آن کمک زیادی می‌کند و در نهایت پوست صورت و اطراف چشم‌ها را بهتر می‌کند.

آیا رژیم وگان مشکل پوستی ایجاد می‌کند؟

چنانچه رژیم گیاهی که افراد استفاده می‌کنند، مواد معدنی و مغذی لازم را نداشته باشد، به پوست آسیب می‌زند. اگر می‌خواهید پوست شفاف و سالمی داشته باشید، باید کلیه نیازهای آن را برطرف کنید. برطرف نکردن این نیازها سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب هستند از جمله آووکادو و نارگیل می‌توانند خشکی پوست را از بین ببرند.

اما بر خلاف گیاه خواری برای پوست رژیم‌هایی که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع یا قندهای تصفیه شده هستند، مشکلات پوستی را چندبرابر می‌کنند. بنابراین با توجه ‌به مواردی که ذکر کردیم، رژیم وگان هرگز صدمه‌ای به پوست افراد نمی‌زند. تنها نکته‌ای که شما باید رعایت کنید، این است که در برنامه غذایی خود کلیه نیازهای ضروری بدن را رفع کنید. به طور کلی گیاهخواری پوست افراد را نسبت به گذشته متحول می‌کند.

خواص خام گیاهخواری برای پوست

آیا رژیم‌های گیاهی و وگان در پاکسازی پوست نقش دارند؟

جواب این سؤال به نوع غذای گیاهی که شما مصرف می‌کنید، دارد. اجازه دهید موضوع را برای شما به‌صورت ساده‌تر بیان کنم. رژیم گیاهی اگر ناسالم باشد، می‌تواند سبب ایجاد التهابات پوستی شود. به طور مثال سیب‌زمینی سرخ‌کرده یک غذای گیاهی محسوب می‌شود. اما فرایند آماده‌سازی آن با روغن و عمل سرخ شدن انجام می‌گیرد. مصرف این سیب‌زمینی که با انواع چربی‌های مصنوعی سرخ شده است، می‌تواند منجر به ایجاد التهابات پوستی شود؛ بنابراین تنها گیاه خوار یا وگان بودن برای بهبود شرایط پوستی کافی نیست.

افراد باید دقت کافی را در نوع غذاهای گیاهی که مصرف می‌کنند، داشته باشند. وگان بودن همچنین گرفتن رژیم گیاه خواری برای پوست به این معناست که شما به حیوانات و محیط‌زیست اهمیت می‌دهید. اما این موضوع دلیلی بر سالم بودن شما و رژیم غذایی که دارید، نیست. برای سلامتی کامل، شما باید از یک رژیم غذایی کامل برخوردار باشید.

برای مثال زنان باردار یا شیرده باید کلیه مواد مغذی که برای بدن لازم است را از طریق مصرف غذاهای گیاهی دریافت کنند. اگر دوران بارداری را سپری می‌کنید، یا به کودک خود شیر می‌دهید، باید از مکمل‌هایی که حاوی ویتامین‌های D و B12 هستند، مصرف نمایید. اسیدفولیک، امگا 3 و آهن نیز می‌تواند برای بدن و پوست مفید واقع شود. مطالعات گسترده‌ای که در خصوص انواع رژیم‌های گیاهی صورت‌گرفته است بر این موضوع تاکید دارد که رژیم گیاهی صرفاً برای بهبود بیماری‌های پوستی مفید نیست. بلکه این رژیم‌ها می‌توانند سبب جوانی چهره و درخشش آن شوند. رژیم‌های گیاهی از پیر شدن پوست افراد جلوگیری می‌کنند.

چند غذای گیاهی مؤثر در بهبود کیفیت پوست

در بخش قبلی ذکر کردیم که گیاه خوار بودن، باید با رژیم غذایی سالم نیز همراه باشد. در این بخش به معرفی چند غذای گیاهی در رژیم گیاه خواری برای پوست که تأثیر به سزایی در شادابی و درخشندگی آن دارند، می‌پردازیم.

  1. سیب‌زمینی شیرین برای پوست

این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های C، E و آنتوسیانین است. آنتوسیانین در جلوگیری از ایجاد لک، همچنین ازبین‌بردن لک‌های تیره نقش مهمی دارد. سیب‌زمینی شیرین سرشار از سلنیوم، آهن، فیبر و کلسیم است.

  1. گردو برای پوست

چربی‌های مغذی خوبی در گردو وجود دارد که با جذب رطوبت سبب کاهش التهابات پوستی می‌شود. مصرف گردو سبب می‌شود، جوش نزنید. شما می‌توانید با روش‌های مختلفی گردو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. شما می‌توانید در تهیه مارچوبه‌ای خامه‌ای وگان یا اسفناج ریزویتو از گردو استفاده کنید.

  1. هویج برای پوست

هویج یکی از مواد غذایی است که انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در خود دارد. هویج ویتامین C زیادی دارد. بتاکاروتن موجود در این ماده غذایی، به کم‌شدن التهابات پوستی کمک می‌کند. بیکن هویج می‌تواند غذای مفیدی برای افراد گیاه خوار باشد. افرادی که به بیماری‌های پوستی مانند اگزما، آکنه یا پسوریازیس دچار هستند، با مصرف غذاهای گیاهی می‌توانند پوست شفاف‌تر و بهتری داشته باشند.

  1. توت برای پوست

انواع گوناگون توت‌ها پر از آنتی‌اکسیدان هستند. زغال اخته یک ماده غذایی است که مقدار زیادی فلاونوئید در خود دارد و می‌تواند در رژیم گیاه خواری برای پوست وجود داشته باشد. جالب است بدانید که آووکادو نیز یکی از انواع توت به شمار می‌رود. این ماده غذایی مملو از ویتامین‌های E و C است که هر دو آن‌ها خاصیت ضدالتهابی برای پوست دارند. کیوی نیز یک نوع توت محسوب می‌شود که میزان ویتامین C آن بیشتر از پرتقال است. مصرف این ماده سیاهی پوست دور چشم را کاهش می‌دهد.

چند غذای گیاهی

جمع‌بندی

گیاه خواری برای پوست را در مقاله امروز به طور مفصل بررسی کردیم. به‌طورکلی، افراد گیاه خوار نسبت به‌غیر گیاه‌خواران زندگی بسیار سالم‌تری دارند. شما علاوه بر حفظ حقوق حیوانات، می‌توانید در سلامت خود نیز نقش اساسی داشته باشید. مردم ممکن است بنا بر دلایل بسیار گوناگونی از این رژیم غذایی پیروی کنند. برخی افراد معتقدند که با استفاده از غذاهای گیاهی، می‌توانند از مصرف هورمون‌های موجود در غذاهای حیوانی در امان باشند. افرادی که تصمیم به گیاه خواری می‌گیرند، باید بیش از هر چیزی بدانند که می‌خواهند از کدام رژیم گیاه خواری استفاده کنند.

توجه داشته باشید که گیاهی بودن یک غذا به این معنا نیست که مطلقاً سالم است. حتی در برخی از موارد گیاه خوار شدن می‌تواند، خوردن غذاهای ناسالم را افزایش دهد. این موضوع علاوه بر پوست کلیه فرایندهای بدن را درگیر می‌کند. رژیم‌های گیاه خواری و وگان کربوهیدرات‌های تصفیه شده بیشتری مانند برنج، پاستا، نان دارند. این غذاها میزان گلوکز و انسولین بدن را افزایش می‌دهند. افزایش انسولین نیز تولید سبوم را بیشتر می‌کند. پوست برای روان‌تر کردن خود نوعی روغن تولید می‌کند که می‌تواند در از بین رفتن آکنه مؤثر باشد.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/8749

https://www.livekindly.co/vegan-diet-healthy-skin/

https://www.glamourmagazine.co.uk/article/vegan-skin-benefits

https://krishijagran.com/health-lifestyle/10-benefits-of-being-a-vegetarian/

https://www.healthline.com/nutrition/vegetarian-diet-plan

https://www.byrdie.com/vegan-diet-skin-hair