خانم ها وسواس زیادی برای زیبا به نظر رسیدن دارند. بنابراین برای جذاب‌تر شدن و جوان به نظر رسیدن از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. دنیای امروزه تنوع بالای از محصولات آرایشی دارد که مواد مختلفی ساخته می‌شوند. یکی از پرطرفدارترینِ آنها لوازم آرایشی گیاهی است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به استفاده از لوازم آرایش علاقه بسیاری دارید، خرید این لوازم آرایشی می‌تواند پوست شما را سالم‌تر نگه‌دارد. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید تا با انواع و فواید لوازم آرایشی طبیعی آشنا شوید. شما می‌توانید در منزل اکثر آنها را درست کنید یا از برندهای معتبر که لوازم آرایشی گیاهی می‌سازند آنها را خریداری کنید.

این روزها افراد بسیاری به دنبال استفاده از لوازم آرایشی گیاهی و ارگانیک هستند و آنرا هدیه‌ای ارزشمند از طبیعت می‌دانند. فرمولاسیون این محصولات آرایشی به دلیل عوارض جانبی نسبتاً کم یا صفر به نسبت محصولاتی که از مواد مصنوعی یا شیمیایی ساخته می‌شود، همیشه توجه زیادی را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید که نتیجه نهایی آرایش کردن با لوازم آرایشی گیاهی بسیار دلچسب و تحسین برانگیز است. این محصولات به این دلیل به این نام معروفند زیرا از مواد سازگار با محیط زیست در ساخت آنها استفاده می‌شود. همچنین برای تست لوازم آرایشی گیاهی از حیوانات استفاده نمی‌شود.

لوازم آرایشی گیاهی از چه موادی ساخته می‌شود؟

از قدیم الایام از گیاهان و ادویه جات برای حفظ و افزایش زیبایی انسان استفاده شده است. زنان هندی مدت‌هاست که به کمک لوازم آرایشی گیاهی خود را زیباتر می‌کنند. از گیاهانی مانند چوب صندل و زردچوبه برای مراقبت از پوست، حنا برای رنگ کردن مو، کف دست و پا استفاده می‌کنند. همچنین از روغن‌های طبیعی برای خوشبو کردن بدنشان بهره می‌برند.

زیبایی پوست و موی افراد به سلامت، عادات، شغل، سبک زندگی، شرایط آب و هوایی و نگهداری بستگی دارد. پوست به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما در تابستان کم آب می‌شود و باعث ایجاد چین و چروک، کک و مک، رنگدانه و آفتاب سوختگی می‌شود. زمستان شدید باعث آسیب‌هایی به پوست مانند ترک، بریدگی، خیساندن و عفونت می‌شود. بنابراین استفاده از لوازم آرایشی که از مواد طبیعی ساخته شده است می‌تواند این آسیب ها را التیام بخشد و خود باعث بدتر شدن آنها نشود. اگر از لوازم آرایش غیرگیاهی استفاده شود پوست در معرض عوامل شیمیایی قرار می‌گیرد.

لوازم آرایشی گیاهی از چه موادی ساخته می‌شود؟

لوازم آرایشی گیاهی به محصولات زیبایی گفته می‌شود که به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی دارای فعالیت فیزیولوژیکی مطلوبی مانند التیام بخشی، صاف کنندگی پوست، خواص تقویت کنندگی و حالت دهنده هستند. علم از بسیاری از گیاهان برای ساختن لوازم آرایشی برای زیبایی و محافظت در برابر تأثیرات خارجی استفاده کرده است. محتوای طبیعی موجود در گیاه شناسی هیچ عارضه جانبی بر روی بدن انسان ایجاد نمی‌کند. در عوض بدن را با مواد مغذی و سایر مواد معدنی مفید غنی می‌کند. لوازم آرایشی گیاهی از منابع مختلف گیاهی تهیه می‌شود که بر عملکرد پوست تأثیر می‌گذارند و مواد مغذی لازم برای پوست یا موی سالم را فراهم می‌کنند.

افزایش تقاضا برای محصولات طبیعی راه جدیدی را در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایجاد کرده است. گیاهان طبیعی و فرآورده‌های آن‌ها وقتی به دلیل ارزش و فواید آن در تهیه لوازم آرایشی استفاده می‌شوند، لوازم آرایشی گیاهی نامیده می‌شوند. باور عمومی وجود دارد که لوازم آرایشی مبتنی بر مواد شیمیایی برای پوست مضر هستند و افزایش آگاهی مصرف کنندگان از محصولات گیاهی باعث تقاضا برای محصولات طبیعی و عصاره‌های گیاهی در فرآورده‌های آرایشی شد.

از کدام گیاهان در لوازم آرایشی گیاهی استفاده می‌شود؟

استفاده از لوازم آرایشی این روزها بسیار رایج شده است. این محصولات می‌توانند بلافاصله پوست شما را زیبا کنند، اما مواد شیمیایی و پارابن‌های بکار رفته در این محصولات در استفاده مداوم، پوست را ناسالم و کدر می‌کنند و عوارض جانبی طولانی مدت و مشکلات سلامتی بجا می‌گذارند. به جای استفاده از این محصولات پر از مواد شیمیایی، سعی کنید لوازم آرایشی گیاهی خریداری و استفاده کنید.

گیاهان بسیاری در صنعت آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهمترین گیاهانی که در تهیه لوازم آرایشی کاربرد دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از کدام گیاهان در لوازم آرایشی گیاهی استفاده می‌شود؟

آلوئه ورا در لوازم آرایشی گیاهی

گیاه آلوئه ورا خواص درمانی متعددی دارد و به همین دلیل در لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی نیز کاربردهای متنوعی دارد. برگ‌های این گیاه حاوی ماده‌ای ژل مانند است که دارای بسیاری از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه است. همه این مواد مغذی دارای خواص مرطوب کنندگی، تسکین دهنده، تقویت کننده و ضد التهابی هستند. از آب آن در ساخت لوسیون‌های مرطوب کننده، کرم‌ها، دئودورانت‌ها و محصولات مراقبت از مو نیز استفاده می‌شود.

رز در لوازم آرایشی گیاهی

گل‌های رز به دلیل زیبایی و عطر بی‌بدیلشان ارزشمند هستند! آنها در طیف وسیعی از گونه‌ها موجود هستند که به عنوان یک گیاه زینتی در خانه‌ها و باغ‌ها استفاده می‌شوند. جدای از آن، گل رز در صنعت آرایشی و بهداشتی نیز کاربردهای فراوانی دارد، زیرا روغن آن سرشار از ویتامین‌ها با خاصیت‌های آب‌رسانی، ضدباکتریایی و ضد قارچی فوق‌العاده است و آن را به یکی از بهترین گیاهان در تهیه لوازم آرایشی تبدیل کرده است.

کالاندولا در لوازم آرایشی گیاهی

نگهداری و مراقبت از این گل آسان است. کالاندولا از گیاهانی است که خواص فراوانی برای التیام پوست در برابر آفتاب، بهبود بافت پوست، درمان آکنه، ضد پیری و کاهش قرمزی دارند. کرم‌ها، لوسیون‌ها و پمادهای مختلفی توسط روغن گل همیشه بهار تهیه می‌شود که با خیساندن گل‌ها در روغنِ حامل استخراج می‌شود.

هیبیسکوس

گیاهان هیبیسکوس سرشار از اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ها و الیگوپپتیدها هستند که به کاهش خطوط و چین و چروک‌های پوست و از بین بردن چروک دست کمک می‌کنند و اثر ضد پیری دارند. همچنین برگ‌ها و گل‌ها برای مراقبت از مو مفید هستند. از گل‌ها در تهیه بسیاری از محصولات تغذیه کننده پوست و مو و لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

اسطوخودوس (لاواندولا)

روغن گیاه اسطوخودوس دارای اثرات آرام بخش، تسکین‌دهنده و التیام بخش است و به عنوان مرطوب‌کننده پوست استفاده می‌شود. علاوه بر رایحه مطبوع، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی نیز دارد. روغن اسطوخودوس همچنین در عطر، حمام و محصولات مراقبت از بدن کاربردهای مختلفی دارد و در لیست مواد کاربردی جهت تهیه لوازم آرایشی قرار دارد.

خیار در لوازم آرایشی گیاهی

خیار دارای خواص ضدالتهابی، نرم کننده و مرطوب کننده است. حاوی 95 درصد آب، ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها، سیلیس و اسیدهای چرب است و به دلیل خاصیت آبرسانی به طور گسترده در لوسیون‌ها، کرم‌ها و پاک‌کننده‌ها و لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

بابونه در لوازم آرایشی گیاهی

بابونه کاربرد گسترده‌ای در تولید لوازم آرایشی دارد. زیرا دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی، نرم کنندگی، ضدالتهابی، ضد درد، ضد قارچ و التیام بخش است. علاوه بر این، محصولات بابونه ضد حساسیت هستند و با جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، سوزش پوست را کاهش می‌دهند و آن را به یکی از بهترین گیاهان با کاربردهای آرایشی در لیست تبدیل می‌‌کند!

بابونه در لوازم آرایشی گیاهی

ریحان

ریحان علاوه بر مصارف دارویی، در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز کاربردهای فراوانی دارد. عمدتاً در محصولات مراقبت از مو، درمان آکنه، عطرها و محصولات مراقبت از بدن استفاده می‌شود. همچنین به تمیز کردن چربی و آلودگی از منافذ مسدود شده کمک می‌کند. ویژگی‌های ضدمیکروبی و ضدالتهابی ریحان به کنترل آکنه نیز کمک می‌کند.

گل همیشه بهار

این گل سرشار از کاروتنوئیدها (ترکیباتی مانند ویتامین A) است و می‌تواند به جوانسازی پوست‌های کدر و آسیب دیده کمک کند. این گل دارای خواص ضدباکتری، ضدعفونی کننده و ضدالتهابی هستند که به درمان زخم‌ها، بثورات، آکنه، لکه‌ها و سایر مشکلات پوستی کمک می‌کنند. روغن استخراج شده از گل همیشه بهار کاربردهای مختلفی در صنایع آرایشی و بهداشتی از جمله ساخت لوازم آرایشی گیاهی دارد و در تهیه کرم‌های ضد آفتاب، روغن‌های حمام، لوسیون‌های ضد پیری، نرم کننده‌ها و بالم لب استفاده می‌شود.

رزماری

به دلیل طعم معطر رزماری در غذاها استفاده می‌شود، اما می‌توانید از آن برای افزایش زیبایی خود نیز استفاده کنید. از آنجایی که برگ‌ها سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین A و C هستند و دارای ویژگی های ضدقارچی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی هستند که به درمان آلوپسی و سایر مشکلات مربوط به مو کمک می‌کند از آن برای ساخت لوازم آرایشی استفاده می‌شود. روغن رزماری همچنین برای درمان چین و چروک پوست و همچنین برای التیام آکنه کاربرد دارد. رزماری را می‌توانید به عنوان ماده اصلی در بسیاری از پاک‌کننده‌ها، کرم‌ها و ماسک‌های صورت پیدا کنید.

رزماری

لیمو

برای سال‌ها در محصولات مراقبت از پوست و مو از لیمو استفاده می‌شود، زیرا منبعی غنی از ویتامین C است. همچنین تجدید سلولی را افزایش می‌دهد، تولید سبوم را کنترل می‌کند و پوست را سفت‌تر و شاداب‌تر می‌کند.لیمو در صنایع آرایشی و بهداشتی و در ساخت لوازم آرایشی ، روغن‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها کاربرد فراوانی دارد.

گوجه فرنگی

سرشار از لیکوپن است که با آسیب سلولی، التهاب پوست مبارزه می‌کند و به کوچک کردن و درمان منافذ باز پوست، درمان آکنه، درمان آفتاب سوختگی و جوانسازی پوست کدر کمک می‌کند. عصاره آن به طور گسترده در بسیاری از لوسیون‌ها، کرم های ضد‌آفتاب و محصولات مراقبت از پوست و تهیه لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

یاس بنفش هندی

این گیاه که معمولاً به نام چریش شناخته می‌شود، کاربردهای مختلفی در ساخت لوازم آرایشی گیاهی ، صابون، کرم و لوسیون دارد. روغن چریش حاوی لیمونوئیدها، آنتی اکسیدان، ویتامین E و کلسیم است که در درمان پوست چین و چروک، جای زخم، آکنه و تقویت تولید کلاژن موثر است.

قدمت لوازم آرایشی گیاهی

برای درک منشأ لوازم آرایشی گیاهی باید در زمان حدود 6000 سال به عقب سفر کنیم. اولین نگاه اجمالی به لوازم آرایشی را در مصر باستان می‌توان دید، جایی که آرایش به عنوان نشانه‌ای از ثروت بود و اعتقاد داشتند که اینکار برای خدایان جذاب است. خط چشم استادانه به کمک لوازم آرایشی، مشخصه‌ی هنر مصری در اوایل 4000 سال قبل از میلاد در مردان و زنان ظاهر شد. سرمه، رژلب ، پودرهای سفید برای روشن کردن رنگ پوست، و سایه چشم مالاکیت (رنگ سبز آن نشان دهنده خدایان هوروس و ری) همگی از دسته‌ی لوازم آرایشی گیاهی بوده که مورد استفاده مردمی قرار می‌گرفته است.

قدمت لوازم آرایشی گیاهی

لوازم آرایشی گیاهی ایرانی

تقاضا برای خرید لوازم آرایشی گیاهی بسیار رو به افزایش است. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین شرکتهای تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی نیز در تولید انواع لوازم آرایشی گیاهی تلاش می‌کنند. در اینجا چند برند معتبر از لوازم آرایشی گیاهی ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد‌:

  • سینره (Cinere)

برند سینره در تولید محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مو بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند. اگر به دنبال خرید لوازم آرایشی طبیعی ایرانی می‌توانید از این برند با اطمینان خرید کنید.

  • مای (My)

شرکت مای محصولات با کیفیتی تولید می‌کند که می‌توان ادعا کرد که رقیب محصولات خارجی در ایران است. دسته‌بندی کاملی از لوازم آرایشی گیاهی و بهداشتی برای خانمها و آقایان دارد.

  • این‌لِی (InLay)

شعار این شرکت زیبایی طبیعی است. این لی دارای لابراتوارهایی است که از محصولات گیاهی و لوازم آرایشی و مراقبت پوست و مو می‌سازد.

  • شون (Schon)

برند شون به کمک بهترین مواد اولیه گیاهی و بدون استفاده از مواد شیمیایی لوازم آرایشی تولید می‌کند و زیبایی و سلامتی طبیعت را به پوست و موی برمی‌گرداند. پرطرفدارترینِ این محصولات شامل پنکیک، انواع خط چشم،‌ رژلب جامد و مایع گیاهی، رژگونه و سایه گیاهی هستند.

  • هربی فارمد (Herbi Pharmed)

به‌عنوان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید محصولات گیاهان دارویی در ایران است. این شرکت از سال 1391 در زمینه تولید داروهای گیاهی و عصاره‌های دارویی بر پایه گیاه لوازم آرایش ایرانی محصولات خود را به طور خاص مطابق با نیازهای مشتریان تهیه می‌کند.

لوازم آرایشی گیاهی ایرانی

لوازم آرایشی گیاهی خارجی

لوازم آرایشی گیاهی به فرآورده‌های حاوی فیتوکمیکال از منابع مختلف گیاهی اطلاق می‌شود که بر عملکرد پوست تأثیر می‌گذارند و مواد مغذی لازم برای پوست یا موی سالم را تأمین می‌کنند. برندهای مختلفی در تولید لوازم آرایشی گیاهی در دنیا با هم رقابت می‌کنند. شرکتهای مختلفی لوازم آرایشی گیاهی در ایران تولید می‌کنند. اما از برندهای شناخته‌شده‌ی بین المللی می‌توان به لوریفلیم و ایوروشه اشاره کرد.

لوازم آرایشی گیاهی اوریفلیم

در سال 1967، اوریفلیم محصولاتی با عطر کمتری معرفی کرد که بصورت ارگانیک از گیاهان و عصاره‌های گیاه‌ها تهیه شده بود که برای کاهش خطر آلرژی استفاده می‌کردند. بخش طراحی و تولید لوازم آرایشی گیاهی و مراقبت از پوست و مو با محصولات ارگانیک و گیاهی با سرعتی خارق العاده‌ای در حال رشد است. محصولات با برچسب “گیاهی” یا “ارگانیک” بیشتر از انواع دیگر لوازم آرایشی مورد توجه قرار گرفته است. لوازم آرایشی اوریفلیم به این معنی است که محصولات فاقد هرگونه سیلیکون هستند. محصول مذکور تنها با استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک و عاری از هرگونه مواد شیمیایی خشن و مضر برای اکوسیستم ساخته شده است.

لوازم آرایشی گیاهی ایوروشه

شرکت ایوروشه با این باور تاسیس شده که طبیعت راهنمای آنها در تولید محصولاتش خواهد بود، محصولاتی که از گیاهان و تقریباً 250 ماده طبیعی برداشت شده و ساخته شده‌اند. تا به امروز، این رمز موفقیت ایوروشه بوده است. در سال 1959، آقا YVES ROCHER اولین محصولات زیبایی مبتنی بر گیاهان را طراحی و تولید کرد. ایوروشه خالق زیبایی گیاه شناسی است و جایگاه پیشرو در تولید لوازم مراقبت از پوست و لوازم آرایشی گیاهی در فرانسه را دارد. این شرکت اکنون انواع لوازم آرایشی ساخته شده از گیاهان و محصولات زیبایی با کیفیت و ایمنی را با قیمت مناسب برای زنان ارائه دهد.

این برند با بیش از 50 سال تجربه، پیشگام در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی طبیعی است، به بیش از 30 میلیون زن در سراسر جهان با بیش از 300 میلیون محصول از لوازم آرایشی خدمات‌رسانی می‌کند.

لوازم میکاپ خارجی طبیعی

لوازم آرایشی گیاهی دست ساز و خانگی

بسیاری از گل‌ها، سبزیجات و گیاهان را می‌توان برای تهیه لوازم آرایشی گیاهی در آشپزخانه خود استفاده کرد و این فرآیند به اندازه تهیه یک سس ساده زمان‌بر نیست! شما می‌توانید به راحتی از گیاهانی که در منزل پرورش می‌دهید برای تهیه لوازم آرایش، شامپوهای طبیعی، آبکشی مو، صورت، مرطوب‌کننده‌ها و روغن‌های بدن استفاده کنید. از فواید آن این است که دقیقاً می‌دانید که در لوازم آرایشی دست سازی که ساخته‌اید چه چیزی وجود دارد.

هنر ایجاد محصولات زیبایی از مواد طبیعی حداقل به دوره مصر برمی‌گردد، زمانی که زنان خود را با عطرهای ساخته شده از خیساندن اسانس گیاهان و گل در روغن‌هایی مانند کنجد، گلرنگ، بادام و زیتون معطر می‌کردند. امروزه در آشپزخانه می‌توانید همان روش را انجام دهید. یونانیان باستان احساس می‌کردند که برای کمک به سلامت و زیبایی، به کار بردن لوازم آرایشی طبیعی می‌تواند کمک کند که حواس انسان ها سرزنده باقی بماند. آن ها بودند که برای اولین کرم پودر گیاهی ساختند.

در اینجا چند روش برای تهیه لوازم آرایشی گیاهی دست ساز خانگی را آموزش می دهیم:

ساخت سرمه چشم با فندق

یکی از محصولاتی که از قدیم در بین زنان بسیار استفاده می‌شد سرمه چشم بود. آن ها به کمک سوزاندن آرام فندق لوازم آرایشی گیاهی دست ساز می‌ساختند که علاوه براینکه بر زیبایی‌شان تاثیر می‌گذاشت، فوایدی هم برای چشم و رشد مژه و ابرو نیز داشت.

طرز تهیه شامپوی گیاهی

شامپوهای گیاهی به موها قدرت و درخشندگی می‌بخشند. از شکوفه‌های کالاندولا برای تهیه رژلب قرمز، اسطوخودوس برای سایه چشم و شکوفه‌های بابونه برای آرایش موها استفاده کنید.

مواد لازم:

  • 1/3 فنجان گل همیشه بهار، بابونه یا اسطوخودوس
  • کمی آب مقطر
  • کمی شامپو بچه

روش تهیه: برای ساخت این لوازم آرایشی گیاهی دست ساز شکوفه‌های گیاهان و آب را در یک قابلمه استیل ضد زنگ یا لعابی به جوش بیاورید.بعد از به جوش آمدن، زیر حرارت را خاموش کنید، درب آن را ببندید تا خنک شود. شکوفه‌ها را صاف کنید، مخلوط را در ظرف پلاستیکی بریزید. شامپو بچه را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود.

ماسک خیار و مریم گلی: یک پاک‌کننده صورت عالی

مواد لازم:

  • 1/2 خیار (پوست کنده و خرد شده)
  • 2/3 فنجان برگ مریم گلی
  • 2 عدد سفیده تخم مرغ
  • آب لیمو

روش تهیه :خیار را بصورت خیلی ریز خرد کنید. برگهای مریم گلی را بجوشانید. به محض اینکه جوشید آن را خاموش کرده و صبر کنید تا کامل خشک شود. سپس آنرا از صافی رد کنید تا برگهای مریم گلی از آب جدا شود. حال دو عدد سفیده تخم مرغ را در این ترکیب بریزید و آن را مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را بر روی صورت بمالید و نیم ساعت استراحت کنید. سپس آن را بشویید.

منابع

yvesrocher

uk.oriflame

pharmatutor

reneesgarden

balconygardenweb