مراقبت از پوست

راه های مراقبت از پوست بسیاری وجود دارد که قطعا شما هم با آن ها روبرو شده اید اما واقعا برای مراقبت از پوست چه کنیم؟ چه می شود که گاهی بعضی از این راه ها نه تنها از پوست شما مراقبت نمی کند و حس شادابی به شما نمی دهد، بلکه باعث می شود پوست تان آسیب ببند. در این مطلب می خواهیم طرز مراقبت از پوست را به روش صحیح توضیح دهیم.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

پوست به بخش های مختلفی تقسیم می شود که هر بخش مراقبت های مخصوص به خود را نیاز دارد. راه های مراقبت از پوست بدن با روش مراقبت از پوست صورت تفاوت دارد. مراقبت از پوست پا و دست یکی نیستند و حتی روش های مراقبت از پوست اطراف چشم با مراقبت های پوست لب تفاوت دارند. نترسید قرار نیست در این مطلب لیستی از محصولات مراقبت از پوست برای بخش های مختلف بدن و صورت معرفی کنیم یا کلی کار مختلف بگوییم که زمان زیادی را از شما بگیرد. بلکه می خواهیم همه چیز را به شکلی توضیح دهیم که خودتان به راحتی بتوانید روتین مراقبت از پوست مورد نیازتان را انتخاب کنید.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

انواع پوست

اولین چیزی که برای مراقبت از پوست یا حتی خرید محصول پوستی باید بدانید نوع پوست‌تان است. این کار هم باعث می شود که از محصولات اشتباه و نامرتبط با نوع پوست خود استفاده نکنید و هم باعث آسیب رسیدن به آن نشوید. با ما همراه باشید تا نوع پوست خود را به درستی تشخیص دهید. بهتر است برای مشخص کردن صحیح نوع پوست خود، ابتدا صورت‌تان را به خوبی بشویید و پس از یک ساعت موارد گفته شده در پایین را بررسی کنید.

1. پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند، معمولا در تمام طول سال و مخصوصا بعد از شستشوی صورت، حالت کشیدگی و خارش احساس می کنند یا همیشه حالت پوسته پوسته روی صورت خود دارند. پوست این افراد چربی کافی تولید نمی کند و به همین دلیل پوست خشک می شود.

2. پوست چرب

به ناحیه T صورت خود که شامل چانه، بینی و پیشانی می شود دقت کنید. اگر چربی زیادی روی این نواحی احساس می کنید یا پوست‌تان معمولا براق است، پوستی چرب دارید. پوست های چرب بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند.

3. پوست معمولی

این مدل پوست ها نه چرب هستند و نه خشک. یعنی در ناحیه T صورت احساس چربی نمی شود و بعد از شستن صورت نیز حس خارش و کشیدگی روی پوست وجود ندارد. این مدل پوست ها جزء بهترین نوع پوست ها هستند که مراقبت آسان‌تری دارند.

4. پوست مختلط

افراد با پوست مختلط در ناحیه T صورت حس چربی دارند و در قسمت فک و گونه پوست آن ها شبیه به پوست های خشک یا معمولی است. پوست مختلط مراقبت بیشتری نسبت به باقی مدل های پوست نیاز دارد به خصوص پوست های مختلط خشک و چرب که باید دو نوع مراقبت همزمان برای آن ها انجام گیرد.

5. پوست حساس

چهار مدل پوست گفته شده در بالا انواع رایج پوست ها هستند اما به غیر از نوع پوست، ممکن است پوست شما حساس باشد یعنی گاهی دچار التهاب و قرمزی شود و نتوانید هر محصولی حتی مرتبط با نوع پوست خود را استفاده کنید. این نوع پوست ها حساسیت بیشتری به مواد و محصولات نشان می دهند و هنگام اصلاح نیز جوش می زنند. افراد با پوست حساس به راحتی دچار آفتاب سوختگی شده و ممکن است دچار اگزما هم بشوند.

تشخیص نوع پوست

روتین روانه مراقبت از پوست

حال که با نوع پوست خود آشنا شدید، بهتر است به سراغ مهم ترین کارهای مراقبتی روتین پوست برویم. این کارها باید روتین همه کسانی باشد که به مراقبت روزانه از پوست خود اهمیت می دهند.

1. کرم مرطوب کننده

پوست شما از هر مدلی باشد نیاز به استفاده از مرطوب کننده مخصوص به آن را دارید. کرم مرطوب کننده فقط برای مراقبت از پوست خشک نیست بلکه حتی اگر پوست چرب دارید باز هم روتین روزانه مراقبت از پوست چرب شما هم باید شامل مرطوب کننده پوست چرب باشد. مرطوب کننده ها باعث می شوند رطوبت پوست شما حفظ شود اما اگر پوست‌تان دچار کم آبی یا اصطلاحا دهیدراته است، می توانید قبل از مرطوب کننده از آبرسان استفاده کنید تا هم به پوست خود آبرسانی کنید و هم رطوبت پوست را حفظ نمایید.

البته استفاده از مرطوب کننده بعد از هر بار شستشوی صورت و بدن و شب ها قبل از خواب توصیه می شود. بنابراین استفاده از آن را صرفا به زمان خروج از منزل معطوف نکنید.

همچنین مرطوب کننده را فقط برای پوست صورت استفاده نکنید بلکه برای مراقبت از پوست دست و بدن نیز استفاده از مرطوب کننده بعد از هر بار شست و شو لازم است. این کار از خشکی پوست شما جلوگیری کرده و آن را نرم و لطیف می کند.

مرطوب کننده در روتین مراقبت از پوست

2. استفاده از ضد آفتاب

مهمترین مراقبتهای پوستی روزانه استفاده از ضد آفتاب است که برای همه افراد در تمام سنین و خانم و آقا واجب بوده و باید برای پوست صورت، پوست دست و سایر نواحی بدن که در معرض نور مستقیم خورشید خواهند بود، به کار می رود. اشعه های مضر داخل نور خورشید می توانند باعث چین و چروک در صورت شما شوند، پوست شما را دچار آفتاب سوختگی کنند یا حتی باعث سرطان پوست شوند. بنابراین محافظت از پوست در برابر این اشعه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته استفاده از ضد آفتاب چیزی نیست که فقط به عنوان روتین مراقبت پوست تابستان برای شما مطرح باشد بلکه در تمام طول سال باید مورد استفاده قرار گیرد. به خصوص در زمستان برفی، انعکاس نور از برف می تواند بسیار آسیب زا باشد.

برای انتخاب بهترین ضد آفتاب، ابتدا نوع پوست خود را در نظر بگیرید و سپس spf مناسب را خریداری کنید. سعی کنید از spf زیر 15 استفاده نکنید زیرا محافظت لازم از پوست انجام نمی شود. همچنین spf بالای 50 هم چندان توجیهی ندارد. بهترین spf ها 30 و 50 هستند که شما می توانید به انتخاب خود یکی را مورد استفاده قرار دهید.

همچنین فراموش نکنید که ضد آفتاب ها بیش از 2 تا 4 ساعت قدرت محافظت ندارند بنابراین تمدید آن در طول روز را از یاد نبرید. شما می توانید از کرم های ضد آفتاب دارای مرطوب کننده یا مرطوب کننده های با خاصیت ضد آفتاب هم استفاده کنید و به جای استفاده از دو محصول جدا، تنها از یک محصول استفاده نمایید. با این کار در وقت خود نیز صرفه جویی می کنید.

3. شست و شوی مناسب

از دیگر مراقبت های روزانه پوست باید به شست و شوی مناسب صورت اشاره کنیم. بهتر است روزی دو بار که یک بار شب قبل از خواب و بار دیگر صبح بعد از بیداری است، صورت خود را به خوبی بشویید. البته برای مراقبت از پوست صورت چرب می توانید تعداد دفعات شستشوی صورت را در طول روز  افزایش دهید تا چربی اضافه پوست شما گرفته شود. همچنین برای شستشوی بهتر می توانید از پاک کننده های صورت استفاده کنید تا به خوبی تمام آلودگی ها را از روی پوست صورت شما پاک کنند. برای مراقبت از پوست چرب و حساس سعی کنید از پاک کننده ملایم و ضد حساسیت استفاه کنید و به عنوان روتین مراقبت از پوست مختلط و خشک از شستن صورت با صابون خودداری کنید زیرا صابون می تواند باعث خشکی بیشتر پوست شود.

در صورتی که هر روز آرایش می کنید، به هیچ وجه با صورت آرایش شده نخوابید. این کار بسیار به پوست شما آسیب می زند. حتما شب قبل از خواب به کمک یک آرایش پاک کن یا میسلار واتر صورت خود به طور کامل از مواد آرایشی پاک نمایید.

برای شست و شوی مناسب بدن نیز دوش کوتاه روزانه یا استحمام یک روز در میان را فراموش نکنید. این کار باعث می شود تعریق و آلودگی ها از بدن شما زدوده شوند.

شستشوی پوست

4. کرم دور چشم

پوست دور چشم حساسیت بیشتری نسبت به پوست صورت دارد بنابراین نیاز به مراقبت متفاوتی است. حتما شما هم می دانید که نباید ضد آفتاب را به دور چشم بزنید. همچنین بهتر است مرطوب کننده دور چشم نیز متفاوت از مرطوب کننده معمول صورت باشد. پس با این اوصاف برای مراقبت از پوست دور چشم چه کنیم؟

برخی از متخصصان بر این باور هستند که استفاده از کرم دور چشم برای افراد بالای 30 یا 40 سال مناسب است و قبل از آن پوست دور چشم نیاز به مراقبت خاصی ندارد اما برخی دیگر این کرم ها را به افراد بالای 20 سال نیز پیشنهاد می کنند. حال تصمیم با شما است که کدام باور را انتخاب کنید اما توصیه ما این است که اگر بالای 30 سال هستید، حتما از کرم های دور چشم هر روز به صورت مرتب استفاده کنید.

کرم های دور چشم انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی خاصی را ارائه می دهند. بنابراین برای انتخاب بهترین کرم دور چشم خود، ابتدا نیازتان را شناسایی کنید. می خواهید سیاهی زیر چشم خود را برطرف کنید یا پف آن را از بین ببرید یا چین و چروک چشم را کمتر کنید؟ برای هر کدام از این موارد باید محصول مرتبط را استفاده کنید. همچنین می توانید کرم های دور چشم مختلف را لایه به لایه به کار ببرید و همزمان چند نیاز خود را برطرف کنید.

بهترین زمان استفاده از کرم دور چشم نیز صبح و شب بعد از شستشوی کامل صورت است. البته بهتر است شب یک ساعت قبل از خواب این کار را انجام دهید تا کرم زمان مورد نیاز برای جذب شدن را داشته باشد.

کرم دور چشم

5. ورزش، تغذیه و خواب مناسب

ورزش مرتب مخصوصا ورزش هایی همچون یوگا که باعث آرامش می شوند و استرس را از بدن دور می کنند یکی از بهترین روش های مراقبت پوستی هستند. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات، غلات و میوه ها به سلامت و شادابی پوست شما بسیار کمک می کند.

داشتن خواب کافی و در زمان مناسب نیز یکی دیگر از موارد مراقبت از پوست است. همچنین سعی کنید زیاد به پوست خود دست نزنید، این کار آلودگی را به پوست شما منتقل می کند. اگر سیگار می کشید، ترک آن هم سلامت پوست شما را افزایش می دهد.

 

حتما بخوانید: هر آن چیزی که در مورد روتئین پوست های چرب و مختلط و تاثیر آن برای پوست باید بدانید.

پاکسازی پوست

مواردی که در بالا گفته شد، روتین مراقبت از پوست به صورت روزانه بودند که اگر به سلامت و شادابی پوست خود اهمیت می دهید، بهتر است هر از گاهی کارهای دیگری هم برای بهبود سلامت پوست خود انجام دهید. پاکسازی پوست یکی از این کارها است. پاکسازی نیز همچون دیگر مواردی که گفتیم باید با محصولات و روش های مرتبط با نوع پوست صورت گیرد. به خصوص برای روتین مراقبت از پوست چرب پاکسازی پوست بسیار مفید است. البته بدین منظور حتما باید از محصولات مراقبت از پوست چرب استفاده نمایید.

آموزش پاکسازی پوست چیزی نیست که همه جا به یک صورت گفته شود. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. از این رو شما انتخاب های گوناگونی دارید. همچنین می توانید هم به مراقبت خانگی از پوست بپردازید و با ماسک های مختلف خانگی یا محصولات موجود در بازار به پاکسازی پوست خود بپردازید (مانند پاکسازی با ماسک زغال)، هم مرتب به سالن های اسپا مراجعه کنید و پوست خود را پاکسازی نمایید.

پاکسازی پوست باعث لایه برداری از پوست، بسته شدن منافذ باز پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و مانع پیری زودرس می شود. همچنین شادابی و درخشش پوست‌تان را افزایش می دهد.

مراحل پاکسازی پوست صورت

1. شستشوی صورت با پاک کننده های مناسب نوع پوست شما که از انواع طبیعی و خانگی یا محصولات مختلف پاک کننده استفاده کنید.

2. بخور صورت با بخار گرم باعث می شود قبل از استفاده از ماسک صورت، پوست نرم شده و آلودگی ها به خوبی از روی آن پاک شوند.

3. استفاده از ماسک های پاک کننده که هم به صورت خانگی قابل تهیه هستند و هم محصولات متنوعی از آن ها را می توانید تهیه کنید.

4. تونرها محصولاتی هستند که برای زدودن آلودگی ها و باقی مانده آرایش روی صورت و تنظیم pH پوست به کار می روند. همچنین به بستن منافذ باز پوست کمک می کنند.

5. ماسک های مختلفی هم برای پاکسازی پوست وجود دارند که می توانید آن ها را به صورت آماده تهیه کنید یا در خانه بسازید.

تمام این مراحل به شاداب شدن پوست شما کمک می کند اما این مراحل می توانند به پوست شما استرس وارد کنند. این استرس وارد شده در نهایت نتیجه خوبی دارد و می تواند منجر به ایجاد سلول های پوستی جدید، افزایش شفافیت پوست و تحریک کلاژن سازی شود اما رعایت چند نکته برای مراقبت بعد از پاکسازی پوست می تواند باعث شود که پاکسازی شما نتیجه بهتری داشته باشد.

پاکسازی پوست صورت

مراقبت های بعد از پاکسازی صورت

پاکسازی پوست‌تان که به پایان رسید، به پوست خود استراحت دهید. از دست زدن و کندن جوش ها خودداری کنید. مواد آرایشی سنگین روی صورت به کار نبرید. از محصولات مراقبت از پوست قوی استفاده نکنید. به طور کلی با پوست به ملایمت برخورد کنید و حتی از ماساژ پوست خودداری کنید. در زمان شست و شو نیز به آرامی این کار را انجام دهید.

 

حتما بخوانید:همه ی آن چیزی که در مورد روتین پوست خشک برای سلامت پوست باید بدانید

نکات تکمیلی مراقبت از پوست

در ادامه به برخی نکات تکمیلی اشاره می کنیم.

مراقبت از پوست آقایان

مراقبت از پوست آقایان تفاوتی با خانم ها ندارد و آن ها نیز برای داشتن پوستی سالم و شاداب نیاز به مراقبت های روتین دارند. با وجودی که برخی برندها محصولات مراقبت از پوست آقایان به صورت جداگانه تولید کرده اند اما بیشتر محصولات مراقبتی همچون ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده جنسیت ندارند. بنابراین تمام موارد بالا که برای روتین روزانه گفتیم، به عنوان مراقبت از پوست صورت مردان نیز مطرح هستند.

مراقبت از پوست کودکان و نوزادان

مراقبت از پوست کودکان به دلیل حساسیت بیشتر آن ها، از بزرگسالان متفاوت است. معمولا محصولات مراقبتی برای کودکان از مواد ضعیف تری ساخته می شوند تا از آسیب به پوست آن ها جلوگیری شود. همچنین برای مراقبت از پوست نوزاد علاوه بر مواد ضعیف باید از مواد غیر معطر استفاده شود زیرا می تواند برای آن ها ایجاد حساسیت یا تنگی نفس کند. بنابراین هیچ گاه محصولات مراقبت از پوست و زیبایی بزرگسالان را برای کودکان و نوزادان استفاده نکنید.

مراقبت از پوست کودکان و نوزادان

مراقبت از پوست در بارداری

دوران بارداری یکی از آن زمان هایی است که پوست خانم ها نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. از طرفی در این دوران از هر محصولی نمی توان استفاده کرد زیرا برخی از مواد روی جنین تاثیر نامناسب می گذارند. بنابراین برای مراقبت از پوست صورت در بارداری حتما تمام محصولات مراقبت و زیبایی مورد استفاده خود را با پزشک هماهنگ کنید.

مراقبت از پوست در فصل های مختلف

مراقبت های پوستی در فصل های مختلف کمی تغییر می کند. به طور مثال برای مراقبت از پوست در بهار، ممکن است با حساسیت پوستی مواجه شوید که احتمالا به دلیل خاصیت فصل بهار است. بنابراین جای نگرانی نیست.

همچنین برای مراقبت از پوست در تابستان تابش بیشتر و مستقیم نور خورشید می تواند باعث بیماری های پوستی شود و گرمای هوا نیز ممکن است باعث عفونت های قارچی گردد. بنابراین در تابستان بیشتر به بهداشت پوست خود اهمیت دهید و از ضد آفتاب به هیچ وجه غافل نشوید.

مراقبت از پوست در پاییز مربوط به محافظت در برابر وزش بادهای سرد و در نتیجه خشکی پوست می شود. بنابراین در این فصل آبرسان ها و مرطوب کننده ها بیشتر مورد نیاز هستند. از این مواد برای محافظت از پوست دست هم استفاده کنید تا از خشکی و ترک در امان بماند.

در نهایت مراقبت از پوست در زمستان همانند پاییز اما با نیاز به محافظت بیشتر پوست در برابر سرما و خشکی است. در این فصل از شستشوی بیش از حد پوست خودداری کنید زیرا باعث خشکی بیشتر می شود. مصرف مرطوب کننده را هم فراموش نکنید. در این فصل پوست لب یکی از حساس ترین قسمت ها می شود و خشک شدن آن می تواند باعث سوزش لب و پوسته شدن آن شود. بالم لب یکی از بهترین محصولات مراقبت از پوست لب است که در این زمستان بسیار کاربرد دارد.

محصولات مراقبت از پوست

در بالای این متن مهم ترین مراحل مراقبت از پوست را توضیح دادیم. حال سوال این است که برای مراقبت از پوست چه باید کرد؟ در این بخش می خواهیم درباره روش های مراقبت از پوست صحبت کنیم. این روش ها می توانند ارگانیک و با استفاده از منابع طبیعی در دسترس باشند یا به کمک محصولات مراقبتی موجود در بازار صورت گیرند یا حتی می توانید از محصولات مراقبت از پوست ارگانیک استفاده نمایید.

مهم ترین نکته ای که در هر صورت باید در نظر بگیرید، حتما از مراقبتهای پوستی مربوط به نوع پوست خود استفاده نمایید. این نکته را در زمان تحقیق در مورد مراقبت از پوست با مواد طبیعی نیز خواهید دید. در ادامه به سراغ معرفی محصولات مراقبت صورت، ماسک ها و مواد طبیعی و خانگی می رویم تا شما با روش های نگهداری از پوست صورت و بدن خود بیشتر آشنا شوید.

محصولات مراقبت از پوست

1. مرطوب کننده

مرطوب کردن صورت و بدن یک از کارهایی است که برای حفظ رطوبت پوست شما بسیار مهم است و بهتر است بعد از هر بار استحمام یا قبل از خروج از منزل حتما صورت گیرد.

روغن زیتون، روغن نارگیل، مخلوط شیر و عسل، ژل آلوئه ورا، روغن شی باتر و بسیاری روغن ها و مواد دیگر طبیعی می توانند به عنوان مرطوب کننده برای پوست صورت و بدن شما مورد استفاده قرار گیرند.

برندهای مختلف نیز به کمک مواد طبیعی و شیمیایی به تولید کرم های نرم کننده می پردازند. این کرم ها می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند تا نیازهای مراقبتی شما را برطرف کنند. به طور مثال اگر به دنبال کرم مرطوب کننده برای پوست جوش دار هستید، باید از کرم های مرطوب کننده مخصوص پوست چرب استفاده نمایید یا اگر پوستی حساس دارید، حتما از کرم مرطوب کننده مخصوص پوست های حساس استفاده کنید.

برندهایی همچون کلینیک، کدلی، بایودرما، ایوروشه، لویی ویدمر و بی یلندا از بهترین برندهای تولید کننده محصولات نرم کننده خارجی هستند که برای انواع پوست و حتی رنگ های مختلفی پوستی به تولید محصولات با کیفیت می پردازند.

در بین برندهای ایرانی نیز ممکن است برخی افراد سینره را بهترین برند مراقبت از پوست ایرانی بشناسند اما برندهای دیگری همچون شون، کامان، سی گل، لابورن و بسیاری برندهای دیگر نیز محصولات بسیار با کیفیتی را با قیمت مناسب و برای پوست های مختلف راهی بازار می کنند.

2. ضد آفتاب

شاید استفاده از ضد آفتاب در ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوست، اولین مرحله نباشد اما قطعا مهم ترین مرحله است و رابطه مستقیمی با سلامت پوست شما دارد.

از آنجایی که استفاده از مواد طبیعی به عنوان ضد آفتاب چندان رایج نیست، معمولا همه افراد از محصولات ضد آفتاب استفاده می کنند. همچنین برخی از این محصولات می توانند علاوه بر ممانعت از آسیب های پوستی در اثر برخورد اشعه های مضر آفتاب، خاصیت نرم کنندگی هم داشته باشند یا به عنوان کرم پودر نیز مورد استفاده قرار گیرند. تقریبا تمامی برندهای تولید کننده محصولات مراقبت از پوست، به دلیل اهمیت ضد آفتاب به تولید این محصول نیز می پردازند. بنابراین اگر به دنبال این هستند که چگونه از پوست خود محافظت کنیم، استفاده از ضد آفتاب های با کیفیت و مناسب را در ابتدای لیست مراقبتی خود قرار دهید.

ضد آفتاب

3. کرم دور چشم

پوست اطراف چشم بسیار حساس است و باید مراقبت ویژه ای از آن شود. پوست دور چشم یکی از بخش های صورت است که انواع چرب، خشک و مختلط ندارد و همه افراد از یک نوع کرم های مراقبت از پوست دور چشم استفاده می کنند. تنها تفاوت در کرم های دور چشم، برند و کاربرد آن ها است.

به طور مثال برخی از کرم های دور چشم برای از بین بردن سیاهی دور چشم و برخی برای بهبود چین و چروک پوست اطراف چشم به کار می آیند. بنابراین شما می توانید با در نظر گرفتن نیازتان، کرم دور چشم مورد نظر خود را خریداری نمایید. همچنین می توانید از کرم های چند کاربرده استفاده کنید یا کرم های مختلف را لایه به لایه روی پوست اطراف چشم خود به کار ببرید.

برندهایی همچون فیلورگا، الارو، سینره، سی گل و نئودرم و برندهای بسیار دیگر، کرم های دور چشم با کیفیتی دارند که شما می توانید از بین آن ها محصول مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

به جز کرم های دور چشم، ماسک های مختلفی نیز هستند که برای دور چشم استفاده می شوند. شما هم می توانید با مواد خانگی ماسک مورد نظر خود را بسازید و هم از ماسک های آماده موجود در بازار استفاده نمایید. خیار یکی از مواد طبیعی است که برای از بین بردن پف زیر چشم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ماسک های خانگی که از نعنا و عسل یا روغن بادام و آبلیمو تهیه می شوند می توانند برای از بین بردن گودی زیر چشم ها استفاده شوند.

4. شست و شو و پاکسازی پوست

شست و شوی صحیح و پاکسازی کامل پوست از کارهای مهم برای مراقبت از پوست و داشتن پوستی سالم هستند. شستن صورت باید روزی دوبار حتما انجام گیرد و پاکسازی پوست نیز با توجه به پوست شما می تواند هفته ای یکبار یا حتی ماهی یکبار انجام شود. البته اینکه پاکسازی پوست را در خانه و خودتان انجام می دهید یا به مراکز تخصصی می روید، در میزان مورد نیاز پاکسازی تاثیر دارد. توجه داشته باشید که حتما نوع پوست خود را در زمان انتخاب محصولات پاک کننده و لایه بردار در نظر بگیرید.

برای شست و شوی کامل پوست صورت شما در ابتدا به یک آرایش پاک کن یا میسلارواتر مناسب نیاز دارید تا هم آرایش‌تان را به طور کامل پاک نماید و هم آلودگی ها را از صورت شما بزداید. همچنین می توانید از ماسک های پاک کننده صورت استفاده نمایید یا به صورت خانگی آن ها را تهیه کنید.

برای پاکسازی پوست نیز پس از شست و شوی کامل صورت نیاز به استفاده از تونرها و پس از آن ماسک های پاکسازی کننده و لایه بردار هستید. تعداد ماسک صورت خانگی برای جوانسازی و بهبود سلامت پوست آنقدر زیاد است که شما به راحتی می توانید با توجه به مواد موجود در خانه خود، چندین ماسک برای نیازهای مختلف بسازید و به پوست خود جان تازه ای بدهید. همچنین ماسک های آماده موجود در بازار در برندها و قیمت های مختلف موجود هستند تا اگر زمان کافی برای ساخت ماسک های خانگی ندارید، از آن ها استفاده نمایید.

ماسک صورت

5. کرم های ترمیم کننده

اگر بخشی از پوست صورت یا بدن شما دچار آسیب هایی همچون سوختگی یا جراحت های دیگر شده است، می توانید از کرم هایی همچون کرم ترمیم کننده پوست سینره، الارو، بایودرما، هیدرودرم، سی گل و برندهای مختلف دیگر استفاده نمایید و جای زخم خود را برطرف کنید.

همچنین اگر به دلیل بارداری یا تغییر وزن ناگهانی دچار ترک پوستی شده اید، می توانید از کرم های مخصوص از بین بردن ترک یا حتی جلوگیری از ایجاد ترک استفاده کنید تا هم سلامت پوست خود را حفظ نمایید هم زیبایی را به آن باز گردانید.

6. محصولات مراقبت از پوست کودکان

همانطور که گفتیم، پوست کودکان از حساسیت بیشتری نسبت به بزرگسالان برخوردار است بنابراین باید از محصولات مخصوص به پوست خود استفاده نمایند. برندهایی همچون اوریاژ، کیووی، سی گل، سینره، باباریا و لابورن محصولات مختلفی برای پوست کودکان دارند. همچنین برند معتبر فیروز نیز سال هاست که به عنوان برندی برای نوزادان و کودکان شناخته می شود که محصولات با کیفیتی به بازار عرضه می کند.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تمام کارهایی که برای مراقبت از پوست مورد نیاز است توضیح دهیم. برخی از این کارها باید هر روز انجام شوند. کارهای روتین روزانه بسیار ساده هستند و نیازی نیست زمان زیادی برای انجام آن ها صرف کنید. این موارد شامل:

  • استفاده از مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست
  • استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب به پوست از طریق اشعه های مضر آفتاب
  • شستشوی صحیح صورت به خصوص در شب و صبح
  • استفاده از کرم های دور چشم
  • ورزش، تغذیه و خواب مناسب

این ها موارد اصلی بودند که شما به راحتی می توانید هر روز انجام دهید و سلامت پوست خود را حفظ نمایید. البته در زمان استفاده از محصولات مراقبتی حتما باید نوع  پوست خود را در نظر بگیرید که به این نکته در متن به صورت مفصل اشاره شد.

به جز موارد ذکر شده، کارهایی همچون پاکسازی گاه به گاه پوست، استفاده از ماسک ها و کرم های ترمیم کننده می توانند باعث زیبایی و تضمین بیشتر سلامت پوست شما شوند.

سوالات متداول درباره مراقبت از پوست


برای مراقبت از پوست چه کنیم؟

برای مراقبت صحیح از پوست باید چند کار را به صورت روتین انجام داد. این کارها بسیار آسان هستند و در صورتی که به عادت تبدیل شوند، سلامت پوست را تضمین می کنند. کارهایی همچون استفاده مداوم از مرطوب کننده، ضد آفتاب و …

در چه سنی باید مراقبت از پوست را شروع کنیم؟

مراقبت از پوست کاری است که از کودکی می تواند شروع شود. به طور مثال استفاده از ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده برای تمام سنین ضروری است اما برخی از کرم ها همچون کرم های دور چشم …

آیا روش مراقبت از پوست مادرم برای من مناسب است؟

در انتخاب روش صحیح مراقبت از پوست آنچه که بسیار مهم است، در نظر گرفتن نوع پوست است. ممکن است شما نوع پوستی متفاوت از مادر، خواهر یا دوست خود داشته باشید بنابراین هر محصول یا روشی که آن ها به کار می برند لزوما برای شما کاربرد نخواهد داشت. برای مشخص کردن صحیح نوع پوست خود می توانید به روش گفته شده در متن مراجعه کنید.