جوش یکی از متداول‌تری معضل‌هایی است که پوست انسان را درگیر می‌کند. هرچند که ممکن است شدت آن متفاوت باشد، همة مردم دنیا برای مدتی به این بیماری پوستی دچار شده‌اند. برخی از مردم این بیماری را که اغلب در دوران نوجوانی شدت می‌یابد،‌ تا سال‌ها به همراه دارند و از آن رنج می‌برند. این بیماری خطرناک نیست،‌ اما زیبایی صورت شما را تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در‌صورتی‌که شما به دنبال راه‌حلی دائمی برای ازبین‌بردن جوش‌های خود هستید،‌ مصرف مواد غذایی ضد جوش را به شما توصیه می‌کنیم.

این درمان نسبت به سایر درمان‌ها ارجحیت دارد؛ چراکه برای انجام آن نیاز به‌صرف وقت معینی نخواهید داشت. علاوه بر این،‌ این راه درمان بسیار محبوب است، چراکه برخلاف بسیاری از روش‌های درمان بیماری‌ها، این درمان شما را از چیزی منع نمی‌کند. پس با همراه باشید تا این درمان خوش‌مزه و دوست‌داشتنی را بیشتر بشناسیم.

جوش و آکنه چیست؟

پیش از اینکه درمان هرگونه بیماری را آغاز کنید، لازم است حداقل، اطلاعاتی کلی را دررابطه‌ با آن به دست آورید. پس،‌ اگر شما نیز از آکنه رنج می‌برید،‌ بهتر است پیش از اقدام به درمان با مواد غذایی ضد جوش کمی بیشتر درباره آن بدانید. درحقیقت، آکنه و انواع جوش صورت نوعی بیماری یا مشکل پوستی است. این بیماری ممکن است سبب ایجاد چندین نوع برآمدگی‌ها روی سطح پوست شود. این برآمدگی‌ها ممکن است در هرجایی از بدن ایجاد شوند، اما در برخی از نواحی به میزان زیادی به وجود می‌آیند.

جوش و آکنه چیست؟

چهار ناحیه از بدن انسان که شامل صورت،‌ گردن، پشت و شانه‌ها می‌شوند، مستعد جوش هستند. در اغلب اوقات آکنه‌ها به دلیل تغییر در ترشح هورمون‌ها در بدن به وجود می‌آیند. ازاین‌رو، این بیماری بیشتر در دوره بلوغ و نوجوانی در صورت و بدن ظاهر می‌شود. در اغلب افراد،‌ آکنه به‌آرامی و خودبه‌خود درمان شده و از بین می‌رود و نیازی به خوردن مواد غذایی ضد جوش ندارند. اما متأسفانه هستند کسانی که نه‌تنها از شر آکنه خلاص نمی‌شوند،‌ بلکه این بیماری با شدت بیشتری به پوست آن‌ها حمله می‌کند.

پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم که آکنه از نظر جسمانی خطر شدیدی را به دنبال نخواهد داشت، اما این بیماری با سماجت خود و ازبین‌بردن زیبایی بر روان انسان تأثیر می‌گذارد. این بیماری ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی، فوبیای اجتماعی و اعتمادبه‌نفس پایین شود.

هرکسی بسته به شدت آکنه خود ممکن است راه‌های متفاوتی همانند مصرف مواد غذایی ضد جوش را در مقابل این بیماری در پیش گیرد. برخی افراد که جوش‌های کمی دارند، ممکن است آن‌ها را به حال خود رها کنند تا خودبه‌خود از بین بروند. برخی دیگر که آکنه آن‌ها را آزار می‌دهد احتمالاً به درمان‌های بدون نسخه روی می‌آورند یا در موارد شدید‌تر به پزشک مراجعه می‌کنند.

چه چیزی موجب بروز آکنه و جوش می‌شود؟

اینکه از چگونگی ایجاد آکنه اطلاع داشته باشیم، می‌تواند به ما در درک بیشتری این بیماری و درمان آن با استفاده از مواد غذایی ضد جوش کمک کند. سطح پوست پر از سوراخ‌های کوچکی است که به غدد چربی یا غدد عرقی موجود در زیرپوست متصل هستند. منافذ پوست در واقع همین سوراخ‌ها هستند.

چه چیزی موجب بروز آکنه و جوش می‌شود؟

غدد چربی موجود در زیرپوست، مایعی روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند. سبومی که در این غدد تولید می‌شود از طریق کانال‌های نازکی که فولیکول نام دارند به سطح پوست فرستاده می‌شود.  این روغن، سلول‌ها مرده پوست را از طریق فولیکول به سطح پوست انتقال می‌دهد و پوست شما را از شر آن‌ها خلاص می‌کند. همچنین، در هر فولیکول یک مو رشد می‌کند.

هرگاه منافذ پوست به‌وسیله سلول‌های مرده پوست، چربی اضافی و گاهی اوقات باکتری‌ها مسدود شود، چربی در زیر آن جمع شده و برآمده می‌شود. به این برآمدگی جوش یا آکنه می‌گویند. در دوران بلوغ، ترشح هورمون‌ها سبب می‌شود که غدد چربی،‌ چربی اضافی تولید کنند. از این خطر بروز آکنه افزایش پیدا می‌کند.

انواع جوش و آکنه

پیش از خلاص شدن از شر آکنه به‌وسیله خوردن مواد غذایی ضد جوش لازم است بدانید که با چه نوع آکنه‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنید. به‌طورکلی، اغلب دو نوع آکنه بر روی پوست ظاهر می‌شوند. نوع اول،‌ جوش سرسفید نام دارد. در حقیقت، زمانی که شخصی به جوش یا آکنه اشاره می‌کند،‌ اغلب اوقات منظور او جوش سرسفید است. این جوش‌ها زمانی به وجود می‌آیند که منافذ پوست مسدود شده اما به‌صورت بسته باقی می‌مانند. این نوع جوش‌ها برجستگی‌های سفت و سفید رنگی هستند که بسیاری را آزار می‌دهند. در مقاله دیگری روش های درمان جوش سرسفید را توضیح داده ایم.

نوع دیگر جوش،‌ جوش سرسیاه نام دارد. جوش سرسیاه زمانی ایجاد می‌شود که منفذ پوست مسدود ‌شده ولی سطح آن باز است. این نوع جوش،‌ به‌صورت لکه‌های تیره ریز روی سطح پوست ظاهر می‌شود. آکنه انواع دیگری نیز دارد که به‌اندازه این دو مورد رایج نیستند. پوسچول و پاپول دو نوع دیگر جوش هستند.

درمان جوش با مواد غذایی

رژیم غذایی چه تأثیری بر روی پوست دارد؟

حال که تا حدودی با آکنه آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به مواد غذایی ضد جوش بپردازیم. یکی از مواردی که تأثیر بسیاری بر سلامت پوست شما دارد، رژیم غذایی است. بعضی از غذاها قند خون شما را سریع‌تر از سایرین افزایش می‌دهند.

زمانی که میزان قند خون شما به‌سرعت بالا می‌رود، بدن فاکتور رشد شبه انسولین یک  (IGF-1) را ترشح می‌کند. این فاکتور نوعی هورمون است که مدیریت اثرات رشد را بر عهده دارد. وجود این هورمون در خون،‌ سبب می‌شود که غدد چربی سبوم بیشتری تولید کنند. در نتیجه، احتمال ایجاد جوش و التهاب بالا می‌رود.

در مقابل مواد غذایی ضد جوش مواد غذایی وجود دارند که مصرف آن‌ها افزایش قند خون را در پی دارد. از این مواد غذایی می‌توان به پاستا، برنج سفید، نان سفید، قند و غیره اشاره کرد. این نوع مواد، در گروه کربوهیدارت‌هایی قرار می‌گیرند که گلوکز بالایی دارند. این به معنای آن است که در ساختار این مواد قند‌های ساده یافت می‌شوند.

ناگفته نماند که بسیاری بر این باورند که شکلات آکنه را بدتر می‌کند. اما این درست نیست. به طور دقیق‌تر، به تحقیقات بیشتری در سطوح علمی پیشرفته‌تر نیاز داریم تا بتوانیم این موضوع را تأیید یا رد کنیم. گذشته از این،‌ سایر محققان ارتباط بین به‌اصطلاح «رژیم غذایی غربی» یا «رژیم غذایی استاندارد آمریکایی» و آکنه را بررسی کرده‌اند. اساس این رژیم را نه مواد غذایی ضد جوش بلکه مواد زیر تشکیل می‌دهند:

  • کربوهیدرات‌هایی که دارای گلوکز بالایی هستند
  • لبنیات
  • چربی‌های اشباع شده
  • چربی‌های ترانس

این نوع غذاها تولید هورمون‌هایی را که باعث ایجاد و ترشح چربی اضافی توسط غدد چربی می‌شوند،‌ تحریک می‌کنند. علاوه بر این، محققان دریافته‌اند که رژیم غذایی غربی،  التهاب بیشتری را به دنبال دارد. این التهاب نیز ممکن است به تولید جوش‌ها دامن بزند.

رژیم غذایی چه تأثیری بر روی پوست دارد؟

چه مواد غذایی به درمان جوش کمک می‌کند؟

خوردن مواد غذایی ضد جوش همانند غذاهایی که گلوکز کمی در ساختار خود دارند و از کربوهیدرات‌های پیچیده ساخته شده‌اند، ممکن است خطر ابتلا به آکنه را کاهش دهد. غذاهایی همچون غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها فراوری نشده سرشار از کربوهیدارت‌های پیچیده هستند. افزون بر این، مصرف زینک یا همان روی معدنی، ویتامین‌های A و E و مواد شیمیایی به نام آنتی‌اکسیدان برای پوست بسیار مناسب است.

برخی دیگر از مواد غذایی ضد جوش به دوست پوست معروف هستند. این غذاها شامل میوه‌ها، سبزی‌های زرد و نارنجی مانند هویج، زردآلو و سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و سایر سبزی‌های سبز تیره و برگ‌دار، گوجه‌فرنگی‌ها، بلوبری، نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای، کوینو، بوقلمون، دانه کدوتنبل، لوبیا، نخود و عدس، ماهی قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی و دیگر انواع ماهی‌های چرب و آجیل می‌شوند.

شایان‌ ذکر است که پاسخ بدن افراد مختلف نسبت به دریافت مواد یکسان متفاوت است. برخی از افراد با خوردن برخی از غذاها بیشتر دچار آکنه می‌شوند. اگر می‌خواهید با مواد غذایی ضد جوش رژیم بگیرید، باید زیر نظر پزشک برخی از مواد غذایی را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام غذاها و خوراکی‌ها برای شما مفیدتر هستند. لازم به ذکر است که اگر آلرژی یا حساسیت غذایی دارید، وقتی برای رژیم غذایی خود را برنامه‌ریزی می‌کنید، باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

چه مواد غذایی به درمان جوش کمک می‌کند؟

مواد غذایی ضد جوش چه تاثیری بر پوست دارند؟

بسنده کردن به گفته‌های دوستان و آشنایان در تنظیم رژیم غذایی مبنی بر چگونگی تأثیرات مواد غذایی، کار عاقلانه‌ای نیست. برای افزودن یا کاستن هر نوع ماده خوراکی به رژیم غذایی لازم است نوع تأثیر آن بر بدن به اثبات رسیده باشد. در اینجاست که مطالعات و تحقیقات به عرصه می‌آیند و نشان می‌دهند که پاسخ بدن به مصرف هر نوع ماده غذایی چگونه است. ازاین‌رو، ما نیز نتایج تحقیقاتی را که در این باره صورت‌گرفته است در ادامه بیان خواهیم کرد.

مواد غذایی ضد جوش با میزان گلوکز بسیار کم

اخیراً چندین مطالعه درباره رژیم غذایی با میزان گلوکز کم صورت‌گرفته است. نتایج آن‌ها بیانگر این بوده است که داشتن رژیم غذایی با میزان پایینی از گلوکز یا مقدار بسیار کمی از قند‌های ساده، می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کند و حتی آن را بهبود ببخشد. پژوهشگران در سال 2012 در مطالعه‌ای بر روی بیماران کره‌ای پی بردند که پیروی از یک رژیم غذایی با میزان گلوکز پایین به طول 10 هفته، بهبودی چشمگیری در آکنه‌ به وجود می‌آید.

همچنین، مطالعه دیگری که در رابطه‌ با مواد غذایی ضد جوش در سال 2007 انجام شد و در مجله آکادمی آمریکایی درماتولوژی به چاپ رسید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان‌دهنده آن بود که پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مقداری کمی گلوکز و مقدار زیادی پروتئین به طول 12 هفته، به بهبودی آکنه مردان منجر شده و همچنین کاهش وزن آن‌ها را در پی خواهد داشت. البته برای اینکه این یافته‌ها کاملاً‌ مورد تأیید قرار بگیرند، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

مواد غذایی ضد جوش با میزان گلوکز بسیار کم

فلز روی برای جوش صورت

علاوه بر این، محققان دریافته‌اند که غذاهای غنی از روی نیز در گروه مواد غذایی ضد جوش جای دارند. خوردن مواد غذایی حاوی فلز روی  از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند و یا اگر از آکنه رنج می‌برید، در درمان آکنه بسیار مفید است. غذاهایی همچون دانه کدوتنبل، کاشوبادام هندی، گوشت گاو، بوقلمون، کوینو،  عدس و غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ سرشار از روی هستند. روی از مواد غذایی ضد جوش است که در رشد پوست و تنظیم متابولیسم و ​​میزان ترشح هورمون‌ها دخیل است.

در یک مطالعه منتشر شده در BioMed Research International Journal، پژوهشگران ارتباط میان سطح روی در خون و شدت آکنه را بررسی کردند. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که هرچه میزان روی موجود در خون کمتر باشد،‌ آکنه شدیدتر است. ازاین‌رو، محققان توصیه کرده‌اند که به‌منظور درمان افرادی که به آکنه شدید مبتلا هستند،‌ می‌توان از روی به‌عنوان مواد غذایی ضد جوش صورت و یا سایر قسمت‌ها استفاده کرد و میزان آن را در رژیم غذایی افزایش داد.

مواد غذایی ضد جوش با ویتامین‌های A و E

نتایج مطالعه‌ای که در ژورنال Cutaneous and Ocular Toxicology  منتشر شد، بیانگر آن بود که هر چه میزان ویتامین A و E کمتر باشد،‌ فرد با آکنه شدید‌تری دست‌وپنجه نرم می‌کند. محققان توصیه می‌کنند که اشخاص مبتلا به آکنه با افزایش مصرف غذاهای حاوی این دو نوع ویتامین، میزان آن‌ها را در خون افزایش دهند و درنهایت آکنه را بهبود ببخشند.

به‌خاطر داشته باشید که هرگز مکمل‌های ویتامین آ برای پوست را خودسرانه به‌عنوان نوعی از مواد غذایی ضد جوش مصرف نکنید. پیش از انجام چنین کاری باید با پزشک مشورت نمایید چراکه مقدار زیاد و سمیت ویتامین A ممکن است باعث آسیب دائمی به اندام‌های اصلی شما شود.

مواد غذایی ضد جوش با ویتامین‌های A و E

آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3

در حقیقت امگا 3 نوعی چربی است که در برخی از گیاهان و پروتئین‌های حیوانی از جمله ماهی و تخم‌مرغ وجود دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها نیز نوعی مواد شیمیایی هستند که وظیفه خنثی‌کردن سموم مضر بدن را بر عهده دارند. گفته می‌شود که امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها با هم باعث کاهش التهاب شده و از مواد غذایی ضد جوش به شمار می‌روند.

نتایج مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهند که سطح امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها به میزان زیادی بر آکنه تأثیر دارند. هرچه مصرف این دو ماده افزایش پیدا می‌کند، آکنه بیشتر کاهش می‌یابد. در این راستا، مطالعاتی در سال  2012 و 2014 انجام شد. در پایان، محققان دریافتند که افرادی که روزانه مکمل امگا 3 و آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کردند، هم توانستند آکنه خود را کاهش دهند و هم سلامت روان خود را بهبود بخشند. درهرصورت، برای اطمینان از صحت این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سخن پایانی

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی ضد جوش می‌تواند در رهایی از شر آکنه و بهبود سلامت پوست کمک کنند. مصرف این مواد خوراکی علاوه بر مقابله با آکنه، یک رژیم غذایی سالم و متعادل، سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها تازه، منابع پروتئینی سالم و غلات کامل را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته، برای انجام این کار بهتر است قبل از اصلاح رژیم غذایی خود، با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید که هرگونه تغییری که می‌خواهید ایجاد کنید به‌سلامتی شما آسیب نمی‌رساند.