لوازم آرایشی ناخن محصولاتی هستند که برای رنگ کردن ناخن ها، محافظت از آنها در برابر آسیب، نرم کردن و حالت دادن به کوتیکول ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب قصد داریم انواع لوازم آرایشی ناخن را مورد بررسی قرار دهیم.

محصولات مانیکور و پدیکور ناخن

محصولات مانیکور و پدیکور در لوازم آرایشی ناخن برای پاکسازی، لایه برداری و مرطوب کردن دست ها و پاها طراحی شده اند. آنها ممکن است حاوی انواع زیادی از مواد و محصولات باشند. بسیاری از محصولات دارای عملکردهای متعددی هستند و ممکن است در بیش از یک دسته قرار گیرند. دسته بندی های اصلی به شرح زیر است: تمیز کننده برای تمیز و نرم کردن ناخن ها طراحی شده اند تا برای بقیه خدمات مانیکور یا پدیکور آماده شوند. این محصولات ممکن است به صورت کنسانتره مایع یا کریستال به فروش برسند، که هر دو به آب اضافه می شوند تا محلول ساخته شود. در هر صورت، نوعی سورفکتانت معمولاً برای تمیز کردن پوست موجود است.

برخی از محصولات و  لوازم آرایشی ناخن همچنین حاوی مواد معدنی، عسل و انواع عصاره ها و روغن های گیاهی برای حالت دادن به پوست هستند. مانند هر محصولی که پوست در معرض آن قرار می گیرد، اگر قرمزی یا سایر تحریکات پوستی را تجربه کردید، ناحیه آسیب دیده را به طور کامل با آب گرم بشویید و هرگونه استفاده بعدی از محصول را که باعث تحریک شده است را متوقف کنید.

محصولات مانیکور و پدیکور ناخن

محصولات لایه ‌بردار در لوازم آرایشی ناخن برای حذف سلول ‌های مرده پوست و داشتن پوستی صاف ‌تر طراحی شده ‌اند و معمولاً امولسیون‌های مبتنی بر آب، با اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs)  و یا بتا هیدروکسی اسیدها و pH  پایین هستند. برای شکستن سلول های مرده پوست و نرم کردن پینه ها به کار می روند. لایه ‌بردارهای پدیکور کمی قوی ‌تر هستند زیرا پاها پینه‌ های ضخیم ‌تر و محکم ‌تری دارند. برخی از لایه بردارهای پدیکور از pH بالا (قلیایی) به جای pH پایین (اسیدی) برای ایجاد لایه برداری استفاده می کنند. هر کدام برای نرم کردن پینه به کار می روند.

کرم ضدآفتاب را همیشه باید در نواحی از بدن که در معرض نور خورشید قرار می گیرند در عرض یک هفته پس از انجام لایه برداری استفاده کرد. اسکراب ها با ساینده های مکانیکی مانند کریستال های قند، نمک، پوکه، پلیمر به هدف لایه برداری می رسند. دانه ها، یا پوسته های ریز آسیاب شده نیز برای این کار عالی هستند. کریستال ‌های شکر و نمک توسط آب و برخی الکل ‌ها تجزیه می ‌شوند، بنابراین این محصولات اغلب بر پایه روغن هستند و سورفکتانت ‌هایی به آن اضافه می ‌شود تا روغن در تماس با آب شسته شود. به دلیل سفت ‌تر بودن پوست پا، محصولات لوازم آرایشی ناخن و پدیکور اغلب با ماسه درشت ‌تر از محصولات مانیکور مشابه ساخته می ‌شوند.

ماسک ها یکی دیگر از لوازم آرایشی ناخن هستند که برای مرطوب کردن و تسکین پوست طراحی شده اند. آنها معمولاً از خاک رس یا سایر مواد معدنی تشکیل شده اند که با مواد مرطوب کننده، روغن های ضروری، منتول و/یا عصاره های گیاهی ترکیب شده اند. لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده برای مرطوب کردن، حالت دادن و رفع انواع مشکلات ناخن و پوست طراحی شده اند. آنها معمولاً امولسیون های مبتنی بر آب هستند که مواد اصلی آنها علاوه بر آب، معمولاً روغن ها (گیاهی یا معدنی)، الکل های مومی (ستیل الکل، استئاریل الکل و غیره) و استرها (ایزوپروپیل پالمیتات، گلیسریل استئارات و غیره) هستند.

مرطوب‌ کننده‌ هایی مانند پروپیلن گلیکول یا گلیسیرین اغلب همراه با ویتامین ‌های آنتی‌ اکسیدان یا سایر مواد تقویت ‌کننده همراه می‌ شوند. لوسیون‌ های ماساژ مشابه این مرطوب کننده ها هستند، اما به دلیل انتخاب دقیق سیلیکون‌ها، روغن‌ها یا استرها برای افزایش روان ‌کاری، خاصیت «لغزش» را افزایش می ‌دهند و ماساژ راحت تر صورت می گیرد. برخی از لوسیون های تخصصی مانیکور که نوع دیگری از لوازم آرایشی ناخن محسوب می شوند، حاوی مواد روشن کننده پوست یا محافظت در برابر آفتاب (SPF) هستند.

محصولات مانیکور و پدیکور ناخن

برای این که تجربه بهتری از طراحی ناخن و همچنین کاشت ناخن داشته باشید، باید ابتدا مانیکور یا پدیکور انجام دهید. لوازم آرایشی ناخن برای پدیکور و مانیکور شامل کیت طراحی ناخن، روغن کوتیکول، پرایمر، انواع کوکتل و … است. علاوه بر این، محصولات پاکسازی و لایه برداری پوست اطراف ناخن، روغن ماساژ و … نیز در پدیکور و مانیکور بسیار موثر هستند.

لوازم طراحی ناخن – انواع لاک و پاک کننده ناخن

لوازم طراحي ناخن شامل انواع مختلف لاک می شود. لاک‌ های ناخن، پرایمر، بیس کوت، تاپ کوت، درخشان کننده ناخن و لاک های درمانی ناخن، هر کدام از انواع لوازم آرایشی ناخن هستند. این محصولات، پوشش‌ هایی هستند که روی صفحه ناخن اعمال می‌ شوند تا ناخن ظاهری دلپذیر داشته باشند. علاوه بر این، لاک های درمانی، شرایط خاصی مانند ناخن‌ های نرم، ضعیف یا شکننده را برطرف می کنند.

با استفاده از پولیش، درمان یا سخت‌کننده، حلال‌های موجود در محصول به سرعت تبخیر می‌شوند و پوششی از آن باقی می ‌مانند. درمان‌ های ناخن، پوشش ‌هایی هستند که برای یک هدف خاص روی صفحه ناخن اعمال می ‌شوند و شامل

  1. پوشش‌ های پایه برای افزایش دوام لاک،
  2. پرکننده‌ ها برای صاف کردن ناخن،
  3. روکش‌ هایی که برای افزایش طول عمر و براقیت لاک

طراحی شده‌ اند. سفت کننده ها یا تقویت کننده های ناخن همانطور که از نامشان پیداست برای سفت یا تقویت شدن ناخن طراحی شده اند. لاک پاک کن برای نرم کردن پولیش ها، لاک های درمانی، یا سخت کننده ها به طوری که پوشش روی ناخن به راحتی جدا شود، کاربرد دارند. مواد مورد استفاده در لاک پاک کن می تواند شامل استون، اتیل استات و ایزوپروپیل باشد.

لوازم طراحی ناخن – انواع لاک و پاک کننده ناخن

لوازم آرایشی ناخن مثل لاک ها، درمان ها و سخت کننده ها ترکیب فرمولاسیون بسیار مشابهی دارند. همگی حاوی موادی مانند نیتروسلولز یا استات سلولز بوتیرات هستند تا هنگام خشک شدن محصول سخت و براق شود. برای جلوگیری از بریدگی و ترک، ممکن است یک یا چند نرم کننده از جمله تری فنیل فسفات، تری متیل پنتانیل دی ایزوبوتیرات، کافور و دی بوتیل فتالات در آن گنجانده شود.

سطوح پایین حلال ها از جمله اتیل استات، بوتیل استات، ایزوپروپیل الکل و تولوئن برای کمک به جریان روان محصولات استفاده می شود. پولیش‌ها یا محصولات رنگی حاوی رنگدانه‌ های مورد تایید FDA هستند. برای جلوگیری از محو شدن رنگ، یک تثبیت کننده UV، مانند بنزوفنون-1، اغلب اضافه می شود. سفت کننده های ناخن نیز ممکن است حاوی مقدار کمی فرمالدئید برای سفت شدن یا تقویت ناخن باشند.

لوازم طراحی ناخن در منزل شامل ضد قارچ، پرایمر، بیس کوت، لاک ژل و تاپ کوت است. این مواد را باید به ترتیب روی بستر ناخن زد. به این صورت که ابتدا لایه نازکی از ضد قارچ روی تمام ناخن ها می زنیم. سپس یک لایه نازک پرایمر می زنیم. در مرحله بعد باید بیس کوت را بزنیم تا دوام ژلیش ما بیشتر شود. بعد از زدن بیس کت باید ناخن ها را در دستگاه یووی قرار دهیم. بعد از این که این مرحله کاملا خشک شد، شروع به زدن لاک ژل می کنیم. در پایان دوباره ناخن ها را در دستگاه یووی قرار می دهیم تا خشک شوند. در نهایت تاپ کوت می زنیم تا درخشندگی و ماندگاری لاک افزایش یابد. باز هم نیاز به قرار دادن ناخن ها در دستگاه یووی است تا کاملا خشک شود.

لوازم طراحی ناخن چیست؟

لوازم مختلفی برای طراحی ناخن وجود دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

کیت طراحی ناخن

در مرحله اول از طراحی ناخن باید ابتدا مانیکور انجام دهید و این کار مستلزم داشتن یک کیت طراحی ناخن است. این کیت شامل ناخن گیر، عقب زن کوتیکول، نیپر، سوهان دستی، قیچی، پنس و … است.

لوازم طراحی ناخن چیست؟

انواع براش

اگر قصد طراحی پیشرفته ناخن را دارید، به انواع براش در انواع سایزهای مختلف نیاز پیدا خواهید کرد. این براش ها در سایز و شکل های مختلف در دسترس هستند که با کمک آنها می توان دیزاین های پیشرفته را انجام داد.

انواع قلم داتینگ

برای قرار دادن انواع اکسسوری ناخن مثل نگین، سنگ و … به قلم های داتینگ در سایزهای مختلف نیاز پیدا خواهید کرد.

انواع لاک پایه و برق ناخن

برای این که لاک شما از دوام و زیبایی بیشتری برخوردار باشد، باید لاک پایه به نام بیس کوت و لاک انتهایی به نام تاپ کوت بزنید. پرایمر و ضد قارچ نیز از دیگر لوازم آرایشی ناخن ضروری هستند که قبل از هر کار باید روی بستر ناخن زده شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

لاک ژل

و اما مهمترین بخش لوازم آرایشی ناخن که به لاک ژل اختصاص دارد. این لاک به انواع مختلف آیس ژل، ژل چشم گربه ای یا مغناطیسی، لاک شاین، کروم و … دسته بندی می شود.

دستگاه یووی

برای خشک شدن لاک ژل نیاز به دستگاه یووی خواهید داشت. این دستگاه در ولتاژهای مختلف در دسترس است که با توجه به آن می توان ناخن ها را در مدت زمان مشخص داخل دستگاه قرار داد تا لاک سریع تر خشک شود.

برای طراحی ناخن به انواع براش در سایزهای مختلف، انواع قلم داتینگ، انواع لاک ژل، انواع اکسسوری طراحی ناخن، دستگاه یووی و … نیاز خواهید داشت. برای این که یک طراحی ناخن اصولی و سالم داشته باشید، استفاده از ضد قارچ و پرایمر را فراموش نکنید.”=

لوازم ارایشی ناخن مصنوعی یا کاشت

اکستنشن ناخن، ناخن مصنوعی یا انواع کاشت ناخن پوشش‌ هایی هستند که روی ناخن‌ های طبیعی اعمال می ‌شوند. آنها یک پوشش محافظ برای صفحه ناخن ایجاد می کنند و ممکن است فراتر از لبه آزاد ناخن طبیعی گسترش یافته و طول بکشند. اینها به طور کلی به سه دسته طبقه بندی می شوند:

  1. سیستم های مایع/پودر که معمولاً اکریلیک نامیده می شوند
  2. سیستم های نوری که معمولاً ژل نامیده می شوند
  3. ناخن مصنوعی.

 این روش ها باید توسط متخصصان ناخن آموزش دیده به کار گرفته شوند. چون که آنها می دانند چگونه بستر ناخن را آماده کنند، ناخن مصنوعی را روی بستر قرار دهند و تکنیک های برداشتن صحیح و ایمن را نیز بدانند. روش اکریلیک مایع/پودر شامل دو جزء هستند، یک مونومر اکریلیک مایع و یک پودر اکریلیک جامد. مونومر مایع ترکیبی از مونومرهای متاکریلات و افزودنی های ویژه است، به عنوان مثال یک “کاتالیزور” برای سرعت بخشیدن به سخت شدن ناخن مورد استفاده قرار می گیرد. بخش پودر جامد از پلیمرهای متاکریلات، رنگ‌ها و یک “پرایمر” ساخته شده است که فرآیند سخت شدن را انجام می دهد.

لوازم ارایشی ناخن مصنوعی یا کاشت

ترکیب حاصل از مخلوط کردن پودر و مایع روی ناخن طبیعی از قبل تمیز شده و به درستی آماده شده اعمال می شود. پس از سفت شدن، از سوهان دستی و برقی برای فرم دادن به ناخن مصنوعی به طول و شکل دلخواه استفاده می شود. هنگامی که خدمات استفاده از ناخن توسط یک متخصص ناخن آموزش دیده به درستی انجام شود، مواد مورد استفاده بی خطر هستند. باید احتیاط کرد تا از تماس مستقیم طولانی مدت یا مکرر مواد با پوست خودداری شود. به دلیل پتانسیل حساسیت پوستی که برخی از مواد تشکیل دهنده دارند. در صورت بروز سوزش پوست فورا مصرف را متوقف کنید.

روغن ها، کرم ها و لوسیون های کوتیکول

روغن ‌ها، کرم ‌ها و لوسیون ‌های کوتیکول برای مرطوب کردن، لایه‌ برداری و رفع انواع بیماری ‌های پوستی در ناحیه ناخن (مانند خشکی یا پوست پوست شدن ناخن ها) طراحی شده ‌اند. این محصولات یک یا چند مورد از سه عملکرد اصلی را انجام می دهند:

  1. لایه برداری سلول های پوستی زنده،
  2. حذف سلول های پوستی مرده از بستر ناخن
  3. حالت دادن و مرطوب کردن پوست زنده در ناحیه ناخن و انگشت.

 موادی که معمولاً در این دسته محصولات لوازم آرایشی ناخن استفاده می شوند، سابقه طولانی در استفاده ایمن دارند. تفاوت بین محصولات در ترکیب منحصر به فرد آنها از این مواد شناخته شده نهفته است. لایه ‌بردارهای ناحیه کوتیکول معمولاً حاوی مواد شیمیایی رایج لایه ‌برداری مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی (“AHAs”) یعنی اسیدهای لاکتیک، گلیکولیک، مالئیک و سیتریک هستند، به مقدار کافی برای لایه ‌برداری ملایم پوست در ناحیه ناخن انگشت کاربرد دارد. pH این محصولات به گونه ای تنظیم می شود که سطوح مختلف لایه برداری را برای این ناحیه حساس بدون خشک شدن یا پوسته پوسته شدن بیش از حد پوست فراهم کند.

روغن ها، کرم ها و لوسیون های کوتیکول ناخن

توجه به این نکته ضروری است که AHA ها همچنین می توانند در مقادیر کمتری به عنوان تنظیم کننده pH استفاده شوند. با توجه به خاصیت لایه برداری این محصولات، باید دقت کرد که دستورالعمل های سازنده برای استفاده، که بر اساس آزمایش محصول، دانش و تجربه سازنده در مورد این مواد است، رعایت شود. نرم کننده های ناحیه کوتیکول معمولا حاوی مرطوب کننده، نرم کننده و سایر عوامل حالت دهنده پوست هستند. برخی از رایج ترین ترکیبات عبارتند از روغن های طبیعی (مانند بادام، آووکادو، جوجوبا و آفتابگردان)، موم ها (به عنوان مثال الکل ستیل، استئاریل الکل، و موم زنبور عسل)، و عوامل اتصال دهنده رطوبت (مانند آلوئه ورا، سرامیدها و گلیسیرین).

 همه این مواد به طور کلی به عنوان کم خطر یا بدون خطر شناخته می شوند، بسیار مؤثر هستند و سابقه طولانی استفاده ایمن دارند. پاک کننده های کوتیکول آن دسته از محصولاتی هستند که برای شکستن و حذف پوست مرده از صفحه ناخن طراحی شده اند. این محصولات ماهیت قلیایی دارند و pH آنها بیشتر از 12 است. رایج ترین موادی که برای دستیابی به این PH قلیایی استفاده می شود، هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم است.

یکی از مهمترین وسایل مراقبتی و لوازم آرایشی ناخن، انواع روغن، کرم و لوسیون کوتیکول است. در کنار زیبایی، سلامت ناخن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از انواع محصولات مراقبت از ناخن می توان سلامت ناخن را بهبود بخشید.

آیا استفاده از لوازم آرایشی ناخن ضرری ندارد؟

محصولات لاک ناخن برای چندین دهه توسط میلیون ها نفر به طور ایمن استفاده شده است. ناخن های دست و پا از کراتین ساخته شده اند که سخت و تا حد زیادی غیر قابل نفوذ است. هنگامی که لاک ‌ها، درمان‌ کننده ها و سخت‌ کننده‌ ها خشک می‌ شوند، مواد موجود در محصولات در لایه بالایی ناخن سخت شده و نمی‌ توانند توسط بدن جذب شوند یا در هوا آزاد شوند.

آیا استفاده از لوازم آرایشی ناخن ضرری ندارد؟

سال‌ هاست که اطلاعاتی در رسانه‌ ها منتشر می ‌شود که حاکی از اثرات نامطلوب بالقوه برای سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض برخی مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبتی و لوازم آرایشی ناخن، مانند تولوئن ، فرمالدئید و دی‌بوتیل فتالات است. با این حال، سازمان غذا و دارو در وب سایت خود بیان می کند که همه این مواد موجود در محصولات ناخن ایمن هستند. علاوه بر این، به استثنای برخی استفاده از فرمالدئید در سخت‌ کننده‌ های ناخن، شرکت‌ های عضو شورای محصولات مراقبت شخصی (PCPC) که اکثر محصولات ناخن ایالات متحده را می ‌فروشند، استفاده خود از این مواد را کاهش داده یا حذف کرده ‌اند.

ایمنی فرمالدئید که در سخت کننده های ناخن استفاده می شود توسط سازمان غذا و دارو (FDA) بررسی شده است. FDA یادآور می شود که سخت کننده های ناخن حاوی فرمالدئید ممکن است باعث تحریک یا واکنش آلرژیک در افرادی شود که به این ترکیب حساس هستند. اگر به فرمالدئید حساسیت دارید، قبلاً واکنش آلرژیک به لوازم آرایشی ناخن را تجربه کرده ‌اید، یا به هر دلیل دیگری می ‌خواهید از این ماده اجتناب کنید، باید برچسب مواد تشکیل دهنده محصول را بخوانید تا مشخص شود که آیا فرمالدئید یا مواد مرتبط با آن مانند فرمالین و رزین تولوئن سولفونامید فرمالدئید وجود دارد. در اروپا، کمیته علمی ایمنی مصرف ‌کننده (SCCS) استفاده از فرمالدئید در سخت‌ کننده‌ های ناخن را در سال 2014 بررسی کرد و به این نتیجه رسید که فرمالدئید می ‌تواند به طور ایمن تا 2.2 درصد برای سفت کردن یا تقویت ناخن ‌ها استفاده شود.

تولوئن در سال 1987 توسط پنل تخصصی بررسی مواد آرایشی مورد بررسی قرار گرفت، زمانی که این پنل تشخیص داد که برای استفاده در لوازم آرایشی ناخن در صورتی که به غلظت های بیش از 50 درصد محدود شود، بی خطر است. این هیئت در سال 2005 ایمنی تولوئن را مجددا ارزیابی کرد و نتیجه اولیه آن را تایید کرد.

ایمنی دی بوتیل فتالات برای اولین بار توسط پنل تخصصی بررسی مواد آرایشی (CIR) در سال 1985 مورد ارزیابی قرار گرفت. گروه متخصص CIR داده های علمی را ارزیابی کرد و به این نتیجه رسید که دی بوتیل فتالات برای استفاده در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی بی خطر است. در سال 2002 و 2005، به عنوان بخشی از ارزیابی مجدد برنامه ریزی شده مواد تشکیل دهنده، هیئت کارشناسی CIR داده های جدید موجود در مورد این ماده را در نظر گرفت و نتیجه قبلی را مجدداً تأیید کرد.

آیا استفاده از لوازم آرایشی ناخن ضرری ندارد؟

سخن آخر

لوازم آرایشی ناخن در دسته بندی مختلفی عرضه می شود. این محصولات شامل مانیکور و پدیکور، کاشت ناخن، طراحی ناخن در منزل، محصولات مراقبتی و … است. در این مطلب به معرفی و بررسی انواع لوازم آرایشی ناخن پرداختیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

پرسش و پاسخ رایج درباره لوازم آرایشی ناخن

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات درباره لوازم آرایشی ناخن پاسخ دهیم.


برترین برندهای لوازم آرایشی ناخن در ایران کدام هستند؟

برندهای مختلفی در ایران وجود دارند که لوازم آرایشی ناخن حرفه ای و مرغوب ارائه می دهند. از جمله این برندها می توان به مارال، ناژه، دوماسی، کنویس، هیدرودرم و … اشاره کرد.

برای آرایش ناخن به چه لوازمی نیاز داریم؟

برای آرایش ناخن به انواع لاک، انواع اکسسوری ناخن، برچسب ناخن، برق ناخن، کیت طراحی ناخن، دستگاه یووی و … نیاز پیدا خواهید کرد.

خرید وسایل طراحی ناخن را از کجا انجام دهیم؟

لوازم آرایشی ناخن و وسایل طراحی را می توانید از فروشگاه های حضوری و آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی انجام دهید.

 

منبع

cosmeticsinfo