بهترین مایع دستشویی

یکی از شوینده‌های بهداشتی که به طور مکرر در طول روز استفاده می‌شود، مایع دستشویی است. شست‌وشوی مداوم دست‌ها اجازه نمی‌دهد، میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف به پوست شما نفوذ کنند. نکته مهمی که در مورد مایع دستشویی وجود دارد، موادی است که در آن به کار می‌رود. بهترین مایع دستشویی مایعی است که مواد موجود در آن پوست دست‌ها را زیاد خشک و خراب نکند. موادی که در برخی از مایع‌های دستشویی وجود دارد، رطوبت موجود در پوست دست‌ها را حفظ می‌کند.

در زمان‌های گذشته افراد معمولاً برای شستن دست‌ها از صابون استفاده می‌کردند. اما صابون‌ها آسیب زیادی به پوست می‌زدند. مایع دستشویی بر خلاف صابون‌ها برای انواع پوست‌های مختلف تولید می‌شود، به همین دلیل می‌توان گزینه‌ای را که تناسب بهتری با پوست دست دارد، انتخاب نمود. برای خرید مایع دستشویی کیفیت را بیش از هر چیزی مدنظر قرار دهید.

بهترین مایع دستشویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از ویژگی‌هایی که یک مایع دستشویی خوب باید داشته باشد، اشاره کنیم.

  • قدرت پاک‌کنندگی مایعی که استفاده می‌کنید، باید بالا باشد
  • مواد موجود در مایع، پوست دست‌ها را زیاد خشک نکنند
  • رایحه و عطر خوبی داشته باشند
  • ظرف مایع دستشویی شکل خوبی داشته باشد
  • با قیمت مناسبی در بازار عرضه شود
  • در ظاهر محصول از رنگ‌بندی خوبی استفاده شده باشد و جذاب باشد.

بهترین مایع دستشویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ترکیبات مایع دستشویی و نحوه عملکرد آن

مایع دستشویی از مواد بسیار گوناگونی ساخته شده است. کیفیت مایع نیز تا حد زیادی به محصولاتی که در آن استفاده شده، وابسته است. برخی از این مواد عبارتند از:

  • سدیم لوریل: کفی که در حین شستن دست‌ها به وجود می‌آید، حاصل وجود این ماده است. وجود سدیم لوریل هیچ‌گونه حساسیتی برای پوست افراد به وجود نمی‌آورد.
  • نمک خوراکی: در بهترین مایع دستشویی نیز مقداری نمک خوراکی وجود دارد. این ماده غلظت زیادی را در مایع ایجاد می‌کند. چسبندگی که در مایع وجود دارد نیز به دلیل نمک خوراکی است.
  • گلیسیرین: وجود گلیسیرین در مایع دستشویی به نرم شدن پوست دست‌ها کمک زیادی می‌کند.
  • چربی‌های طبیعی: چربی‌های طبیعی که در تولید مایع دستشویی استفاده می‌شوند، پوست دست‌ها را نرم کرده و از خشک‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید مایع دستشویی چطور عمل می‌کند. در مایع دستشویی روغن‌ها شکسته شده و به ذره‌های کوچک‌تری تبدیل می‌شوند. ذرات کوچک‌تر این قابلیت را دارند تا در آب حل شوند. این فرایند از طریق وجود مولکول‌های سورفکتانت در مایع شکل می‌گیرد. مولکول‌های سورفکتانت از دو قسمت تشکیل شدند.

بخش قطبی این مولکول‌ها آب‌دوست و بخش غیرقطبی آن‌ها آبگریز است. قسمتی از این بخش با مولکول‌‌هایی چربی همچنین میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا میکس می‌شود. قسمت دیگر سورفکتانت نیز با آب واکنش می‌دهد. سورفکتانتی که با آب واکنش می‌دهد آلودگی‌ها و چربی‌های موجود بر روی پوست را از بین می‌برد.

انواع گوناگون مایع دستشویی

در این بخش با انواع مختلف مایع دستشویی آشنا می شوید.

انواع گوناگون مایع دستشویی

مایع فومی

مایع‌های فومی محبوبیت بسیار زیادی دارند و مشتریان زیادی آن‌ها را خریداری می‌کنند. وجود هوا در زمان پرشدن ظرف مایع، آن را فشرده می‌کند. به همین دلیل زمانی که سر مایع را فشار می‌دهیم، مایع در حالت کفی از ظرف خارج می‌شود. خارج‌شدن مایع به‌صورت کف، در استفاده از آن صرفه‌جویی می‌کند. این مایع‌ها شست‌وشوی دست‌ها را نیز راحت‌تر می‌کنند.

مایع کرمی

مایع کرمی نیز در بازار بسیار پرفروش است. این مایع‌ها حاوی مقادیری نرم‌کننده هستند تا پوست دست‌ها آسیب نبیند و رطوبت خود را از دست ندهد. بر همین اساس پس از شست‌وشوی دست‌ها پوست همچنان لطافت خود را حفظ می‌کند. مایع کرمی در مقایسه با صابون‌های مایع، گزینه بهتری به شمار می‌رود. موادی مانند ویتامین ای، پروتئین، آمینواسید، آنتی‌اکسیدان، آنزیم و اسیدهای چرب مایع کرمی را به بهترین مایع دستشویی بدل ساخته است. زیرا مایع کرمی علاوه بر حفظ رطوبت، سلول‌های مرده‌ای که بر روی پوست دست وجود دارند را نیز از بین می‌برد.

مایع دستشویی صدفی

مایع دستشویی صدفی نیز یکی از مدل‌های محبوب این محصول به شمار می‌رود. روغن آرگان موجود در این مایع به حفظ شادابی و طراوت پوست کمک می‌کند. از دیگر مواد موجود در این مایع می‌توان به ویتامین ای، اسیدهای چرب و ویتامین آ اشاره کرد.

مایع دستشویی شفاف

رایحه و رنگ‌های تولیدی این مایع بسیار متنوع است. مایع دستشویی شفاف پوست دست افراد را به‌خوبی از آلودگی‌ها پاک می‌کند. در تولید محصول پروتئین شیر به‌کاررفته است که پوست دست‌ها را بسیار نرم و لطیف می کند. این مایع کلاژن های موجود در پوست را به خوبی حفظ می کند.

مزایای استفاده از فوم دستشویی

فوم‌های دستشویی ویژگی‌های بهتری نسبت به انواع مایع‌های کرمی و … دارند. در این جا برخی از ویژگی‌های خوب آن را بررسی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که مایع فومی بهترین مایع دستشویی برای استفاده عموم محسوب می‌شود.

  • مایع فومی برای کودکان گزینه مناسبی است
  • نسبت به سایر مایع‌ها میزان مصرف کمتری دارند
  • قیمت آن‌ها مناسب است
  • پاک‌کنندگی آن‌ها بسیار بالاست
  • پوست دست را به حساسیت و خشکی دچار نمی‌کند.

مزایای استفاده از فوم دستشویی

بهترین مایع دستشویی های ایرانی

خوشبختانه در کشور ما برندهای بسیار متعددی در این زمینه فعالیت دارند و محصولات خوب و باکیفیتی را در بازار عرضه می‌کنند. به دلیل رقابت تنگاتنگی که در این بازار وجود دارد، شرکت‌های مختلف روزبه‌روز کیفیت محصولات خود را بالاتر می‌برند تا از رقبا پیشی بگیرند یا از آن‌ها جا نمانند. این رقابت در کیفیت خود محصول، شکل ظاهری و بسته‌بندی وجود دارد. در این بخش چند مورد از بهترین مایع دستشویی موجود در بازار را برای شما ذکر می‌کنیم.

مایع دستشویی اوه

شرکت اوه سابقه طولانی در عرصه تولید محصولات آرایشی بهداشتی دارد. مایع‌های این شرکت از قابلیت نرم‌کنندگی برخوردارند. این شرکت تنوع بسیار بالایی در رایحه‌های خود به خرج داده است. اوه جزو بهترین مایع دستشویی بازار است و مشتریان زیادی دارد. بسته‌بندی‌هایی این شرکت متنوع است و مایع را با وزن‌های گوناگونی عرضه می‌کند.

مایع دستشویی اکتیو

شرکت اکتیو نیز محصولات بسیار باکیفیتی را روانه بازار می‌کند. مایع دستشویی اکتیو به دلیل مواد مرغوبی که در خود دارد، از خاصیت نرم‌کنندگی برخوردار است. مایع‌های اکتیو با رایحه‌های متنوعی عرضه می‌شوند. مایع اکتیو مدل صدفی یکی از پرطرفدارترین رایحه‌های این شرکت است.

بهترین مایع دستشویی های ایرانی

مایع درماکلین

مایع درماکلین از خاصیت ضد پیری برخوردار است. رایحه متفاوت این مایع دست مشتریان را برای انتخاب باز گذاشته است. این مایع نیز به پوست دست‌ها آسیب نمی‌زند و رطوبت پوست را نمی‌گیرد. به همین دلیل دست‌های شما باطراوت و شاداب می‌ماند.

گلرنگ

گلرنگ یکی از شرکت‌های بسیار قدیمی است که سال‌هاست در زمینه تولید انواع محصولات بهداشتی فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت کیفیت بسیار بالایی دارند به همین دلیل رضایت مشتریان را جلب می‌کنند. مایع گلرنگ به دلیل چربی‌هایی که در خود دارد، رطوبت پوست دست شما را به‌خوبی حفظ می‌کند.

صحت

وجود ماده سدیم پیرولیدون کربوکسیلات این مایع را در جزو بهترین مایع دستشویی بازار می‌کند. این ماده سبب می‌شود رطوبت در لایه‌های شاخی پوست بماند. همچنین کربوکسیلات قدرت جذب آب در این لایه را افزایش می‌دهد. غلظت بالای محصول سبب می‌شود، در میزان مصرف آن تا حد زیادی صرفه‌جویی شود.

بهترین مایع دستشویی برای اگزما

در هنگام خرید مایع دستشویی باید دقت زیادی به خرج دهید. بعضی افراد ممکن است پوست حساسی داشته باشند و به همین دلیل پوست آن‌ها با هر نوع مایعی سازگاری نداشته باشد. این افراد پس از تماس دستشان با مایع دچار اگزما می‌شوند. در مقاله دیگری روش های درمان اگزما را توضیح داده ایم.

استفاده مکرر از مایع در طول روز نیز ممکن است این موضوع را تشدید کند. مایع‌ها با رایحه‌های مختلف و تنوع بسیار بالایی در بازار وجود دارند. معمولاً روی برخی مایع‌ها ضد حساسیت بودن آن‌ها ذکر شده است. شما بر حسب تجربه‌ای که دارید، می‌توانید بهترین مایع دستشویی را برای پوست خود انتخاب کنید. کلیه اطلاعاتی که برای آگاهی مشتری لازم است بر روی ظرف محصول قید شده است. این موضوع انتخاب بهترین مایع دستشویی ضد حساسیت را برای شما راحت‌تر می‌کند.

بهترین مایع دستشویی برای اگزما

بهترین مایع دستشویی برای پوست خشک

افرادی که پوست خشک و حساسی دارند در انتخاب مایع دستشویی باید دقت زیادی داشته باشند. این افراد نمی‌توانند از هر نوع مایعی استفاده کنند. زیرا خشکی زیاد ممکن است پوست دست آن‌ها را دچار اگزما کند. چنین افرادی باید از مایع‌هایی استفاده کنند که روغن و چربی بیشتری در آن‌ها وجود دارد. وجود مقادیر مناسبی روغن و چربی سبب می‌شود، رطوبت دست‌ها تا حدودی حفظ شود. بدین ترتیب پوست کمتر دچار خشکی می‌شود. البته این افراد باید پس از استفاده از مایع دستشویی نیز دست‌های خود را به طور مرتب با کرم‌های مرطوب کنند و آب‌رسان چرب کنند.

بهترین مایع دستشویی برای کودکان

پوست کودکان لطافت بیشتری نسبت به افراد بزرگسال دارد. به همین دلیل نیز بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. بهتر است برای مصرف کودکان از مایعی استفاده کنید که چربی و روغن بیشتری دارد تا رطوبت دست آن‌ها حفظ شود. مایع فومی بهترین مایع دستشویی برای مصرف کودکان به شمار می‌رود. این مایع‌ها علاوه بر اینکه شستن دست‌ها را راحت می‌کند، حاوی مقادیر مناسبی ویتامین آمینواسید و چربی‌های طبیعی است که سبب می‌شود پوست دست بچه‌ها زیاد خشک نشود.

رایحه‌های بسیار زیادی که این مایع‌ها دارند کودکان را به استفاده از آن‌ها جذب می‌کند. از طرفی قدرت پاک‌کنندگی بالای آن‌ها، سبب زدودن آلودگی‌ها، میکروب‌ها و جلوگیری از بیمار شدن کودکان می‌شود. پوست کودکان به دلیل بازی‌کردن و دست زدن به اشیای مختلف، بسیار در معرض آلودگی قرار می‌گیرد. بنابراین باید از شوینده‌هایی استفاده کنید که قدرت پاک‌کنندگی بالایی داشته باشند.

بهترین مایع دستشویی برای کودکان

بهترین مایع دستشویی خوشبو

انتخاب یک مایع به‌عنوان بهترین مایع دستشویی کمی دشوار است، زیرا اغلب محصولات موجود در بازار کیفیت بالایی دارند. رایحه‌ای که برای مایع دستشویی انتخاب می‌کنید، باید مناسب باشد. پس از این که محصول را از نظر موادی که در تولید آن به‌کاررفته است، بررسی کردید به سراغ انتخاب رایحه بروید. برندهای تولیدکننده مایع دستشویی این محصول را با رایحه‌های گوناگونی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

افرادی که پوست خشک و حساسی دارند می‌توانند از رایحه شیر و شکوفه استفاده کنند. رایحه شیر و شکوفه علاوه بر بوی بسیار مطلوبی که دارد، رطوبت دستان شما را حفظ می‌کند. مایع‌هایی که رایحه روغن زیتون دارند نیز برای استفاده بسیار مناسب به شمار می‌روند. روغن زیتون علاوه بر بوی خوبی که دارد از پیر و چروک شدن دستان شما جلوگیری و به از بین بردن چروک دست کمک می‌کند. مایع دستشویی حاوی روغن زیتون را می‌توان در زمره بهترین مایع دستشویی قرار داد.

هنگام خرید مایع دستشویی به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که قصد دارید مایع دستشویی مناسبی را خریداری کنید، باید نکات گوناگونی را مدنظر قرار دهید. در این جا به برخی نکات لازم در این زمینه اشاره می‌کنیم.

  • اول‌ از همه باید دقت کنید تا مایعی که انتخاب می‌کنید حتماً سازگاری خوبی با پوست دست‌های شما داشته باشد
  • مایع باید رایحه مطلوبی داشته باشد
  • حتماً روی ظرف مایع را به‌دقت بخوانید تا از موادی که در تهیه آن‌ها استفاده شده است، آگاه شوید و بهترین مایع دستشویی را انتخاب کنید
  • قیمت آن را نیز به نسبت کیفیتی که به شما ارائه می‌کند، در نظر بگیرید

هنگام خرید مایع دستشویی به چه نکاتی توجه کنیم؟

قیمت مایع دستشویی در بازار ایران

مشتریان در هنگام خرید مایع دستشویی قطعاً قیمت آن را نیز در نظر می‌گیرند. تعیین قیمت مایع به عوامل مختلفی بستگی دارد. برندهای تولیدکننده مایع و ویژگی‌های آن، از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت مایع به شمار می‌روند. هنگام خرید مایع باید بیش از هر چیزی کیفیت آن را مدنظر قرار دهید. مایع‌هایی که در تهیه آن‌ها از مواد مرغوبی استفاده می‌شود، علاوه بر کیفیت بهتر قطعاً قیمت بالاتری نیز دارند. بهترین مایع دستشویی مایعی است که علاوه بر کیفیت بالا رایحه خوبی نیز داشته باشد.

نحوه شست‌وشوی دست‌ها با مایع دستشویی

شستن دست‌ها نیز اصول و آداب خاصی دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. شستن دست‌ها با مایع دستشویی بهترین گزینه برای ازبین‌بردن عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها به شمار می‌رود. برای شست‌وشوی صحیح پوست دست 5 گام وجود دارد که همواره باید آن‌ها را رعایت کنید:

  • ابتدا روی دست‌های خود آب بریزید تا مرطوب شود
  • مقداری از مایع دستشویی یا فوم را روی دست خود بریزید
  • ظرف مدت 20 ثانیه بخش‌های مختلف دست خود را به یکدیگر مالش دهید. حتماً در این مرحله زیر ناخن‌ها و پشت دست را نیز به طور کامل شست‌وشو دهید
  • کف‌های ایجاد شده را با آب بشویید
  • حال با یک دستمال یا حوله دست‌های خود را کاملاً خشک کنید

نحوه شست‌وشوی دست‌ها با مایع

چه زمانی از مایع دستشویی استفاده کنیم؟

شست‌وشوی دست‌ها به روش صحیح بسیار مهم است. در این بخش به برخی از مواقعی که باید برای شست‌وشوی دست‌ها از مایع استفاده کنید، می‌پردازیم. بهترین مایع دستشویی مایعی است که دست‌های شما را زیاد خشک نکند.

  • در حین درست‌کردن غذا و قبل از آن
  • قبل از خوردن غذا و بعد از آن
  • هنگام مراقبت از فرد بیمار
  • بعد از درمان بریدگی و زخم همچنین قبل از آن
  • بعد از استفاده از پوشک برای کودکان
  • بعد از سرفه یا عطسه
  • پس برقراری تماس با حیوانات یا جمع‌کردن مواد زائد حیوانی
  • هنگام تماس دست‌ها با انواع زباله‌ها

 

بین صابون و مایع چه تفاوتی وجود دارد؟

پیش از این در مقاله دیگری تفاوت پن و صابون را توضیح داده ایم. صابون‌ها معمولاً پیش‌ازاین به‌عنوان یکی از محصولات پاک‌کننده آرایش استفاده می‌شدند. صابون‌های آرایشی و بهداشتی که از آن‌ها برای شستن دست‌ها و بدن نیز استفاده می‌شود، در رایحه‌های گوناگونی تولید می‌شوند. اما طبق تحقیقاتی که در سال 2006 انجام شد، دانشمندان اعلام کردند که این محصول برای شستن دست‌ها مناسب نیست.

استدلال پژوهشگران این بود که با برقراری تماس بین صابون و آب، اسیدهای چربی که در صابون وجود دارند شکسته می‌شوند و کف زیادی تولید می‌کنند. چنین وضعیتی حلالیت صابون بر روی پوست دست را افزایش می‌دهد. در این شرایط آب به‌تنهایی قادر به ازبین‌بردن آلودگی‌ها و میکروب‌ها نیست، بنابراین میکروب‌ها و آلودگی‌های دست همچنان به قوت خود باقی می‌مانند. به همین دلیل صابون برای تمیزکردن دست‌ها و زدودن آلودگی‌ها چندان قابل‌اتکا نیست.

نحوه شست‌وشوی دست‌ها با مایع

تفاوت بین مایع و صابون چیست؟

صابون‌ها معمولاً برای پاک‌کردن آرایش به کار گرفته می‌شدند، اما امروزه با وجود انواع ژل و فوم‌های شست‌وشوی صورت کسی از این محصول استفاده نمی‌کند. مایع دستشویی به نسبت صابون کاربرد بیشتری دارد. همچنین این محصول در قیاس با صابون نرم‌کنندگی بهتری دارد. صابون‌ها معمولاً به دلیل ph بالا پوست را خشک می‌کنند. مایعی که در مدت‌زمان استفاده پوست دست‌ها را خشک نکند را می‌توان جزء بهترین مایع دستشویی به شمار آورد.

 قدرت پاک‌کنندگی که مایع دارد، چندین برابر صابون است و استفاده از آن‌ها نیز آسان‌تر است. از آن جایی که مایع دستشویی درون مخزن سربسته قرار دارد، کمترین احتمال برای آلودگی آن به باکتری‌ها و میکروب‌ها وجود دارد. بنا بر دلایلی که ذکر کردیم بهتر است هنگام شستن دست‌های خود از مایع دستشویی استفاده کنید.

جمع‌بندی

بهترین مایع دستشویی مایعی است که به پوست دست‌ها آسیبی نرساند. کمپانی‌های بسیار گوناگونی در ایران فعالیت دارند که محصولات آرایشی و بهداشتی را با کیفیت بالایی در بازار عرضه می‌کنند. برای خرید محصول مناسب باید قبل از هر چیزی پوست دست خود را به‌خوبی بشناسید. این شناخت به انتخاب مایع مناسب کمک زیادی می‌کند.

انتخاب مایعی که با پوست شما سازگاری ندارد، منجر به انواع حساسیت‌های پوستی و اگزما می‌شود. اگر پوست حساسی دارید از رایحه‌هایی استفاده کنید که روغن یکی از عناصر سازنده آن‌ها به شمار می‌رود. در زمان گذشته برای ساخت مایع دستشویی از ترکیب چربی، آب و خاکستر استفاده می‌کردند. این ترکیب نیز توسط بابلی‌ها برای شستن پنبه و پشم مورداستفاده قرار می‌گرفت. این محصول قدرت تمیزکنندگی بسیار خوبی داشت.