خواص روغن مورینگا چیست و چه تاثیری بر پوست و مو دارد؟

مورینگا نام گیاهی بومی در هند، بنگلادش و افغانستان است که در دیگر بخش های آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی هم رشد می کند. مورینگا در ایران با نام گز روغنی شناخته می شود. از برگ، دانه، میوه و چوب این درخت برای مزایای بسیاری که دارد به گونه های مختلف استفاده می کنند. روغن مورینگا به طور معمول از طریق استخراج حلال یا همان فرایند سرد تولید می شود. این روغن سرشار از مواد مغذی است که می تواند برای سلامت پوست، مو و اندام های داخلی بدن مانند کبد مفید باشد. اما اصلا مورینگا چیست و چه خواصی دارد؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به پاسخ پرسش هایی از قبیل فواید مورینگا برای پوست چیست، بر مو چه اثری دارد و همچنین تاثیر مورینگا بر سلامت بدن چیست، بپردازیم.

مورینگا چیست؟

همانطور که قبل تر گفتیم، مورینگا نام درختی بومی از آسیا خصوصا کشورهایی مانند هند، بنگلادش و افغانستان است. البته گونه های مختلف این گیاه در بخش های دیگر آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی رشد می کنند. اما قسمت های قابل مصرف مورینگا چیست؟ تقریبا می توان گفت که از تمامی قسمت های درخت مورینگا به غیر از ریشه استفاده می شود؛ چرا که عصاره ریشه مورینگا می تواند سمی باشد.

دیگر بخش های درخت مورینگا مانند دانه، برگ و چوب به صورت خوراکی، پودر، کپسول و روغن مورینگا مورد استفاده قرار می گیرد. درخت مورینگا را با نام درخت چوب طبل هم می شناسند. این گیاه به صورت ها و عناوین مختلف در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و حاوی ترکیبات مغذی بسیاری است که می تواند برای سلامتی مفید باشد.

مواد مغذی موجود در مورینگا چیست و چرا برای سلامتی اهمیت دارد؟ این مواد مغذی عبارت است از:

  • ویتامین A
  • ویتامین B1 (تیامین)
  • B2 (ریبوفلاوین)
  • B3 (نیاسین)، B6
  • فولات و اسید آسکوربیک (ویتامین C)
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • آهن
  • منیزیوم
  • فسفر
  • روی (زینک)

کپسول مورینگا چیست

 

فواید مورینگا چیست؟

برای دانستن این موضوع که مورینگا چیست و چه فوایدی دارد، کافیست یک بار ترکیبات تشکیل دهنده مورینگا را با دقت بخوانید. آن وقت توجه می شوید تنها یک پیمانه از این گیاه خارق العاده چه تاثیراتی می تواند بر روی سلامت شما داشته باشد. علاوه بر تمامی مواد مغذی نامبرده، وجود ماده ای به نام کوئرستین به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می تواند منجر به کاهش فشار خون شود. ماده مغذی دیگری که در قهوه هم یافت می شود، اسید کلروژنیک است. اسید کلروژنیک در مورینگا چیست؟ در واقع این اسید می تواند در کنترل سطح قند خون تاثیرگذار باشد. استفاده منظم از مورینگا می تواند بی خوابی را بهبود بخشیده و به مرور زمان درمان کند.

یکی از مشخصه های مهم در مورینگا، وجود فیبر بالا است. وجود آهن بالا سبب می شود تا احساس خستگی، دردهای عضلانی و درد مفاصل کاهش یابد.  روغن مورینگا درصد چربی بسیار کمی دارد و چربی اشباع ندارد. به همین علت است که می تواند در کاهش میزان کلسترول در بدن تاثیر بگذارد. این گیاه فوق العاده در پیشگیری و درمان سرطان و همچنین درمان بیماری های قلبی مفید است.

در ادامه خواص روغن مورینگا باید گفت این گیاه شگفت انگیز می تواند سردردهای مزمن را التیام ببخشد. استخوان ها را محکم و بینایی را تقویت کند. تصفیه خون بدن، افزایش سرعت ترمیم زخم های عمیق، درمان چاقی و درمان ضایعات عروقی از دیگر خواص مورینگا برای بدن است. در ادامه به پاسخ این پرسش می پردازیم که خواص مورینگا بر پوست چیست.

خواص گیاه مورینگا چیست

 

خواص روغن مورینگا برای پوست چیست؟

تا به حال به طور خلاصه متوجه شدیم عصاره مورینگا چیست و چه تاثیراتی بر سلامت بدن می گذارد. همانطور که در بخش مورینگا چیست گفتیم، این روغن سرشار از آنتی آکسیدان است. با شنیدن این خاصیت، احتمالا اولین تاثیری که به ذهنتان می رسد، سلامت و جوانی پوست است. بله مورینگا می تواند در جوان سازی پوست شما تاثیرات فوق العاده شگرفی داشته باشد. دیگر فواید مورینگا چیست؟

مورینگا می تواند با کمک خواص ضد قارچی و ضد ویروسی خود در درمان جوش و انواع آکنه موثر باشد. مورینگا منجر به بهبود فرایند کلاژن پوستی در پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن می شود، در نتیجه می تواند روند پیری را در پوست کاهش داده و مانند یک ضد چروک طبیعی عمل کند. مورینگا می تواند التهابات پوستی را نیز التیام ببخشد.

  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • ضد چروک و جوان کننده
  • بهبود فرایند کلاژن سازی در پوست
  • افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
  • درمان جوش، کورک، دمل و آبسه ها

یکی دیگر از خواص روغن مورینگا این است که می تواند تقسیم فیبروبلاست ها را بهبود دهد. فیبروبلاست در واقع همان سلول های موجود در بافت پوست هستند که کلاژن و دیگر فیبرهای مورد نیاز پوست را تولید می کنند. با بهبود تقسیم فیبروبلاست، پوست به صورت طبیعی جوان خواهد شد. وجود ویتامین های بسیار مهم برای پوست مانند B، A، C سبب می شود تا خواص آنتی اکسیدانی مورینگا برای پوست بسیار زیاد باشد. اما محصولات مورینگا چیست؟

استفاده از مورینگا به عنوان کرم روز و شب و یا استفاده از محصولات حاوی این روغن مانند روغن صورت مورینگا می تواند با هیدراته کردن کامل پوست و آبرسانی عمیق، خواص ارتجاعی پوست را بالا ببرد. یکی دیگر از مهم ترین وظایف آنتی اکسیدان ها که در مورینگا به وفور پیدا می شود، کاهش تاثیرات عوامل محرک و استرس زای محیط است. به عنوان مثال، تاثیرات فیلترهای UV خورشید مانند پیری زودرس، آفتاب سوختگی، چین و چروک و … به وسیله مورینگا کاهش خواهد یافت.

خواص روغن مورینگا چیست

خواص روغن مورینگا برای مو چیست؟

از مورینگا برای درمان مشکلات مربوط به موها هم استفاده می کنند و خواص مورینگا برای مو بر کسانی که تجربه استفاده از آن را دارند، پوشیده نیست. با هدف بهبود روند رشد و ضخامت موها، بیشتر از دانه مورینگا استفاده می شود. دانه مورینگا چیست ؟ در واقع باید گفت روغن مورینگا را از همان دانه مورینگا استخراج می کنند و روغن به دست آمده را به صورت خوراکی و یا در محصولات بهداشتی و آرایشی بسیاری مورد استفاده قرار می دهند.

از دیگر خواص روغن مورینگا این است که می تواند با بهبود گردش خون در کف سر و تغذیه رسانی کامل بافت سلولی کف سر، مقاومت ریشه موها را افزایش داده و بنابراین از ریزش مو جلوگیری نماید. این گیاه در جلوگیری از التهابات سر در هنگام رنگ کردن موها هم تاثیرگذار است.

  • مقاومت و درمان ریزش مو
  • جلوگیری از التهابات پوست سر در هنگام رنگ زدن مو

در ادامه از شما دعوت می کنیم که حتما ویدیوی زیر را مشاهده کنید. این ویدیو طرز تهیه یک ماسک موی اعجاب آور را با گیاه مورینگا آموزش می‌دهد. با استفاده مرتب از این ماسک، به مرور زمان موها ضخیم تر، محکم تر و بلندتر خواهند شد. تا آن جا که به تجربه کسانی که از این ماسک مو استفاده کرده اند، رشد موها با آن دو برابر سریع تر می شود. پس اگر نمی دانید نحوه مصرف مورینگا چیست و چه تاثیری روی موها دارد، این ویدیو را از دست ندهید.

دیگر خواص مورینگا برای سلامتی

البته پاسخ سوال مورینگا چیست فقط به پوست و مو محدود نشده و این گیاه می تواند به جز پوست و مو برای جنبه های دیگر سلامت بدن مفید باشد. در کشورهای غربی، مورینگا را به صورت کپسول های دارویی مورد استفاده قرار می دهند؛ البته باید متذکر شد که تاثیر کپسول مورینگا در مقایسه با استفاده از روغن مورینگا و یا مصرف خوراکی این گیاه بسیار کم تر است. خواص دیگر مورینگا برای سلامتی چیست؟

1. درمان کبد چرب: مصرف مورینگا سبب می شود تا سطح تری گلیسیرید در بدن کاهش یافته و در نتیجه کبد چرب به مرور زمان درمان شود.

2. جلوگیری از پوکی استخوان: موادی مانند کلسیم، منیزیم و فسفر اصلی ترکیبات مورد نیاز برای سلامت استخوان ها محسوب می شود که به مقدار فراوان در مورینگا وجود دارند. مورینگا علاوه بر این ترکیبات شامل اسید آمینه های ضروری بدن مانند لیزین می باشد که جذب کلسیم را نیز بهبود می بخشند. تولید سلول های استئوبلاستیک به عنوان سلول های تولید کننده استخوان های جدید توسط مورینگا نیز به این فرایند کمک شایانی خواهد کرد.

3. موثر در درمان افسردگی: یکی از دلایل بروز افسردگی، کمبود مواد مغذی در بدن است. نحوه تاثیر مورینگا در این مورد چیست؟ در واقع این گیاه با تغذیه بدن می تواند افسردگی و خستگی های ناشی از آن را درمان کند.

4. بهبود سریع زخم: یکی از خواص روغن مورینگا این است که می تواند جای زخم های قدیمی را به سرعت از بین ببرد.

5. پیشگیری و درمان سرطان: وجود ماده موثری به نام نیازیمایسین در مورینگا می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. این گیاه تاثیر ویژه ای در درمان سرطان کبد و ریه خواهد گذاشت.

6. درمان کم خونی: وجود آهن در کنار ترکیبات دیگری مانند ویتامین C سبب می شود تا مورینگا در بهبود جذب آهن تاثیر گذاشته و در نتیجه با افزایش سطح گلبول های قرمز در خون، کم خونی را درمان کند.

7. درمان ورم: اگر از قدیمی ترها بپرسید مورینگا چیست حتما به این خاصیت گیاه هم اشاره می کنند. مورینگا می تواند ورم را که به دلیل تجمع آب در بافت های بدن ایجاد می شود، درمان کند.

8. کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه: مورینگا با کمک ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند سطح مسمومیت در کلیه ها را کاهش داده و در نتیجه سلامت این اندام ها را حفظ کند.

9. بهبود بینایی: اما تاثیر مورینگا بر بینایی چیست؟ این گیاه می تواند با جلوگیری از انسداد رگ های شبکیه، بینایی را بهبود ببخشد. علاوه بر این وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در بهبود بینایی تاثیرگذار خواهند بود.

10. درمان معده: وجود خواص ضد باکتریایی و آنتی بیوتیکی در روغن مورینگا و خود این گیاه سبب می شود تا در درمان مشکلات یبوست، ورم معده و کولیت اولسراتیو در معده تاثیرگذار باشد. ویتامین B موجود در مورینگا کمک می کند تا غذا راحت تر هضم شود.

11. درمان فشار خون: وجود موادی مانند ایزوتیوسیانات و نیازیمایسین در مورینگا کمک می کند تا از ضخیم شدن شریان ها جلوگیری شده و در نتیجه از ابتلا به فشار خون جلوگیری شده و یا در صورت بروز درمان شود.

12. بهبود سلامت مغز: یکی از اصلی ترین خواص روغن مورینگا و همچنین خود این گیاه کاهش استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو، اصلی ترین دلیل در زوال عقل است. با افزایش سن، در مغز پدیده ای به نام تراکم عصبی ایجاد می شود که مورینگا می تواند از آن جلوگیری کند. تراکم عصبی مسبب ایجاد اختلالات حافظه است.

13. درمان بیماری های باکتریایی: مورینگا می تواند از بروز بیماری های ناشی از سالمونلا، ریزوپوس و ای کلای جلوگیری کند.

14. درمان دیابت: آیا می دانید یکی دیگر از تاثیرات مهم مورینگا چیست؟ کاهش گلوکز خون و همچنین قند و پروتئین موجود در ادرار و در نتیجه درمان دیابت تاثیر اعجاب آور این گیاه است..

15. بهبود آسم: مورینگا با کاهش اثرات ناشی از حملات برونشیت می تواند به مرور زمان در درمان آسم تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

در این مقاله با فواید روغن مورینگا برای پوست و مو آشنا شدید و حال می دانید که مورینگا چیست و چه فواید بی شماری دارد که بعضا از دید ما ایرانی ها پنهان مانده است. خوشحال می شویم اگر سوالی دارید، آن را در بخش دیدگاه های این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر با ما در میان بگذارید.

منبع

medicalnewstoday