نوار بهداشتی مسافرتی چیست

امروزه محصولات متنوعی برای دوران قاعدگی خانم‌ها طراحی شده است که هر کدام کارایی منحصر به فردی دارند. انواع نوارهای بهداشتی، تامپون، تینکس و کاپ قاعدگی از جمله این محصولات هستند. با وجود تنوع بالای محصولات بهداشت قاعدگی، هنوز هم بسیاری از خانم‌ها به استفاده از نوار بهداشتی عادت دارند؛ اما جالب است بدانید نوارهای بهداشتی بسیار متنوعی برای برطرف کردن نیاز شما در موقعیت‌های مختلف طراحی شده که کمک می‌کند این دوره بسیار راحت‌تر برای‌تان سپری شود. یکی از این محصولات بسیار پرطرفدار، نوار بهداشتی مسافرتی است. اگر هنوز نمی‌دانید که نوار بهداشتی مسافرتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد که این محصول را انقدر متفاوت ساخته، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. بعد از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چرا برخی از خانم‌ها مشکلی با مسافرت در دوران قاعدگی‌شان ندارند و یا حتی برخی با وجود خونریزی زیاد این دوره را به راحتی طی می‌کنند.

ویژگی های نوار بهداشتی مسافرتی

یکی از مهم‌ترین تغییرات بدن خانم‌ها قبل از دوران یائسگی، عادت ماهیانه آن‌هاست که بدن زن را برای بارداری آماده می‌کند. منظم بودن عادت ماهیانه نشان دهنده سلامت بدن زن و سالم بودن، در گروی طی کردن این دوره به بهترین نحو و با رعایت کامل بهداشت است. یکی از اصول اولیه بهداشتی در این دوره این است که از محصولات بهداشتی مناسب و استاندارد استفاده کنید.

بسته به اینکه شما در چه موقعیتی قرار دارید، میزان خونریزی‌تان چقدر است و یا پوست حساسی دارید یا خیر، محصولات بهداشتی موجود در بازار هم متفاوت هستند. پس بدیهی است که تولیدکننده‌های نوار بهداشتی اقدام به تولید محصولاتی تحت عنوان نوار بهداشتی مسافرتی کرده باشند. اما واقعا نوار بهداشتی مسافرتی چیست و چه تفاوتی با پدهای دیگر دارد؟

مزایای نوار بهداشتی مسافرتی

برای پاسخ به سوال نوار بهداشتی مسافرتی چیست، ابتدا به توضیح مزایای بی نظیر این نوع محصولات می‌پردازیم. مهم‌ترین دغدغه خانم‌هایی که در دوران قاعدگی‌شان مسافرت می‌روند، این است که مبادا خون قاعدگی در اثر تحرک و فعالیت به لباس‌شان نشت کند. بنابراین بهترین نوار بهداشتی برای مسافرت باید قابلیت جذب فوق العاده بالایی داشته باشد تا خیال شما را از این بابت راحت کند. ناگفته نماند که نوارهای بهداشتی مسافرتی را می‌توان با خیال راحت هنگام خواب هم استفاده کرد و فقط مختص سفر نیست. در واقع معمولا نوارهای بهداشتی مسافرتی و نوارهای مخصوص شب خصوصیات مشابهی دارند.

نوار بهداشتی مسافرتی چیست

جذب فوق العاده بالا

در طراحی این محصولات از فناوری‌های پیشرفته متنوعی استفاده می‌شود تا بیشترین قدرت جذب را داشته باشند. معمولا در رویه فوقانی نوارهای بهداشتی مسافرتی، پودر جاذب فوق العاده‌ای تعبیه و از لایه مخصوص ایرلید استفاده می‌شود. همچنین کانال‌های مرکزی خاصی در این نوارها طراحی شده که مایع را در سراسر نوار توزیع می‌کند.

علاوه بر این رویه مشبک نوارهای بهداشتی مسافرتی باعث می‌شود با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت‌های‌تان در سفر ادامه دهید و یا هنگام خواب بابت نشت خون به لباس‌تان دغدغه‌ای نداشته باشید؛ چرا که در این لایه مشبک، منافذی شبیه به قیف طراحی شده که به مایعات به صورت یک طرفه اجازه عبور می‌دهد. در عین حال این منافذ از برگشت خون جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند احساس خشکی داشته باشید. لایه زیرین این نوارها هم از جنس فیلم پلی اتیلن است که از عبور ترشحات به بیرون جلوگیری می‌کند.

لایه رویی بدون حساسیت

گاهی اوقات جنس لایه‌ها، چسب، عطر و مواد شیمیایی به کار رفته در نوار بهداشتی، باعث بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک مانند سوزش یا خارش می‌شود. تعریق بیش از حد هم می‌تواند این واکنش‌های آلرژیک را تشدید کند و باعث ایجاد التهاب‌های پوستی شود (چه بسا رطوبت بسیار در ناحیه تناسلی امکان ابتلا به قارچ را افزایش دهد). بنابراین پاسخ مهم دیگر به این سوال که نوار بهداشتی مسافرتی چیست، ضدحساسیت بودن این نوارهاست.

از آنجا که در مسافرت معمولا فعالیت بیش از حد معمول است و حتی ممکن است مقصد سفر شما مکان گرمی باشد، تعریق بدن هم بیشتر می‌شود. به همین علت نوار بهداشتی مسافرتی به گونه‌ای طراحی شده که لایه رویی آن بسیار نرم و لطیف بوده و فاقد هرگونه مواد حساسیت‌زا باشد. بنابراین اگر پوست حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتی در دوران قاعدگی معمول خود در منزل، از این نوارهای بهداشتی استفاده کنید.

گاهی اوقات نوار بهداشتی مشبک به علت عدم گردش هوا باعث ایجاد واکنش‌های حساسیت‌زا می‌شوند. در این صورت از نوارهای بهداشتی مسافرتی با لایه رویی پنبه فشرده استفاده کنید.

نوار مسافرتی

ضخامت کم

با وجود جذب بالای نوار بهداشتی مسافرتی، قطر این نوارها بسیار کم است. ضخامت کمتر نوار بهداشتی مسافرتی نسبت به مدل‌های قدیمی، باعث می‌شود راحتی بیشتری را هنگام سفر و یا در خواب تجربه کنید و احساس ناخوشایندی به خصوص هنگام پوشیدن لباس‌های جذب نداشته باشید. یکی از محصولات بهداشتی در این زمینه، نوار بهداشتی قطر نازک سپتونا مدل Super Feel Free است که قطر بسیار نازکی داشته و در عین حال اندازه مناسب آن، کل لباس زیر شما را پوشش می‌دهد. در تولید این نوار بهداشتی از عصاره بابونه استفاده شده که علاوه بر کنترل بوی نامطبوع، از ایجاد حساسیت جلوگیری و التهاب پوستی را به حداقل می‌رساند. شما می‌توانید این محصول و سایر محصولات مشابه را از فروشگاه اینترنتی میس و مستر سفارش دهید.

بسته بندی کاربردی

اگر از کسانی که تجربه استفاده از این نوع نوارها را داشته‌اند بپرسید نوار بهداشتی مسافرتی چیست، حتما تعاریف بسیاری از بسته بندی کاربردی این نوع محصولات می‌شنوید. معمولا نوارهای بهداشتی مسافرتی بسته‌ بندی‌های مکعبی و قابل حملی دارند که جای کمتری را اشغال کرده و در نتیجه برای مسافرت و حمل و نقل مناسب اند. همچنین طراحی خاص این محصول حمل و استفاده از آن را برای خانم‌های شاغل بسیار راحت‌تر می‌کند؛ چرا که به راحتی در کیف‌های زنانه جای می‌گیرند.

علاوه بر این هرکدام از نوارهای بهداشتی مسافرتی در بسته‌‌های تکی چسب دار بسته بندی شده‌اند. کاور مخصوص هر نوار بهداشتی، باعث می‌شود در صورتی که درپوش اصلی باز ماند، نوارها آلوده نشوند. همچنین با وجود این کاور، دور انداختن نوار بهداشتی مصرف شده در مسافرت و سرکار بسیار راحت‌تر و بهداشتی‌تر انجام می‌شود.

ویژگی دیگر نوار بهداشتی مسافرتی، بال‌های چسبناک کنار نوار است که تا حد زیادی از تکان خوردن و جا به جا شدن نوار جلوگیری می‌کند. همچنین در برخی از این محصولات نوارهای محافظ آب‌ گریزی در کنار نوار بهداشتی تعبیه شده که از نشتی خون به خصوص هنگامی که به پهلو خوابیده‌اید، جلوگیری می‌کند.

بال های نوار بهداشتی مسافرتی

معایب نوار بهداشتی مسافرتی

تا اینجا حتما متوجه شده‌اید که نوار بهداشتی مسافرتی چیست و چه مزایای کاربردی و بسیاری دارد. اما آیا واقعا این نوار بهداشتی مسافرت شما را به یکی از بهترین تجربه‌های‌تان از سفر در دوره قاعدگی تبدیل می‌کند و یا محصول بهتری هم هست؟

علی رغم تمام مزایایی که نوار بهداشتی مسافرتی دارد، اگر مسافرت طولانی در پیش داشته باشید، حمل بسته‌های زیاد نوار بهداشتی کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سفرهای طولانی مدت، ترجیحا به جای نوار بهداشتی، از دیگر محصولات بهداشتی مانند تامپون و یا فنجان قاعدگی استفاده کنید. جایگیری و حمل تامپون به مراتب راحت‌تر از نوارهای بهداشتی است و حتی در کیف آرایش شما جا می‌شود. با کاپ‌های قاعدگی هم دیگر دغدغه‌ای بابت دور انداختن مکرر نوار بهداشتی‌تان نخواهید داشت. البته مطمئن شوید که در سفر امکان شستشوی کاپ قاعدگی‌تان را در مواقع لزوم دارید. در مقاله دیگری انواع نوار بهداشتی و کاربرد آن‌ها را مفصلا توضیح داده‌ایم.

طرز استفاده از نوار بهداشتی مسافرتی

حال که می‌دانید نوار بهداشتی مسافرتی چیست، وقت آن رسیده طرز استفاده از آن را هم یاد بگیرید. قبل از اینکه نوار بهداشتی را از بسته تکی خود خارج کنید، حتما دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید تا احتمال سرایت عفونت از دست‌ها به ناحیه تناسلی‌تان صفر شود.

اصل مهم دیگر در استفاده درست از نوار بهداشتی مسافرتی این است که آن را به خوبی جاسازی کنید تا نشتی نداشته باشد. برای این کار با دقت چسب زیر نوار بهداشتی و همچنین چسب روی بال‌های آن را جدا کنید و آن را روی لباس زیرتان بچسبانید. نوار بهداشتی باید دقیقا در وسط لباس زیر قرار بگیرد و بخشی از آن بالاتر یا پایین‌تر نباشد. چسباندن بال‌های نوار بهداشتی به لباس زیرتان از جا به جا شدن نوار هنگام فعالیت جلوگیری می‌کند. معمولا بال‌های نوار بهداشتی مسافرتی بزرگ‌تر از نوار بهداشتی‌های بال‌دار معمول است.

نوار بهداشتی استفاده شده را در کاور نوار بهداشتی جدیدتان بپیچید و آن را در سطل زباله بیاندازید.

اگر خونریزی‌تان خیلی شدید است و نگران هستید که هنگام خواب و یا مسافرت لباس‌تان آلوده شود، پیشنهاد می‌کنیم به همراه نوار بهداشتی مسافرتی از لباس زیرهای مخصوص دوران پریود استفاده کنید. این نوع لباس‌های زیر، از سه لایه تشکیل شده‌اند؛ لایه اول جاذب بوده، لایه دوم از نشت مایعات جلوگیری می‌کند و لایه سوم از جنس پنبه و فاقد هرگونه حساسیت است.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که نوار بهداشتی مسافرتی چیست و چه کاربردی دارد. اما همان طور که پیش از این اشاره‌ای داشتیم، این مطلب به این معنا نیست که نوارهای بهداشتی مسافرتی بهترین گزینه برای سفر هستند. خوشحال می‌شویم خواننده تجربیات شما درمورد قاعدگی در مسافرت باشیم؛ تجربه‌های خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد نوار بهداشتی مسافرتی


نوار بهداشتی مسافرتی چیست؟

معمولا به نوارهایی که قابلیت جذب فوق العاده بالا (با رویی مخصوص ایرلید) و ضخامت بسیار کمی دارند، نوار بهداشتی مسافرتی گفته می‌شود. علاوه بر این بسته بندی خاص این نوارها حمل و دور انداختن آن را راحت‌تر ساخته و همچنین معمولا هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.

از چه نوار بهداشتی استفاده کنیم؟

اگر خونریزی‌تان خیلی شدید است، پیشنهاد ما استفاده از نوار بهداشتی مسافرتی و یا نوارهای بهداشتی مخصوص شب است. در روزهای پایانی قاعدگی‌تان، که خونریزی سبک‌تری دارید، ترجیحا از پدهای روزانه استفاده کنید.

چرا به نوار بهداشتی حساسیت دارم؟

در اکثر مواقع، دلیل حساسیت به نوار بهداشتی درماتیت تماسی یا التهاب پوست است که در اثر تماس پوست با مواد حساسیت‌زای درون نوار بهداشتی ایجاد می‌شود. معمولا مواد عطری به کار رفته در برخی نوارهای بهداشتی حساسیت‌زا هستند. بنابراین اگر به نوار بهداشتی حساسیت دارید، نوار بهداشتی بدون عطری تهیه کنید و همچنین زود به زود نوار خود را تعویض کنید.