متخصصان پوست در سراسر دنیا در تلاش‌اند تا راه‌های جدیدی بیابند که از طریق آن‌ها مردم از پوست خود مراقبت نمایند. ازاین‌رو، اگر از مشکلات پوستی رنج می‌برید و نگران پوست خود هستید، می‌توانید کتاب‌های مراقبت از پوست آن‌ها را مطالعه کنید.  اما آیا تاکنون به روتین مراقبتی متخصصان پوست فکر کرده‌اید؟ آیا تابه‌حال کنجکاو شده‌اید که بدانید متخصصان پوست چگونه و با چه مواد یا محصولاتی از پوست خود مراقبت می‌کنند؟

ما بسیار در این باره کنجکاو بودیم. به همین دلیل از چندین متخصص پوست برجسته درخواست کردیم تا بگویند که نحوه مراقبت از پوست آن‌ها چگونه است. همچنین از آن‌ها خواستیم تا به ما بگویند که کدام مواد واقعاً در ارتقا و حفظ سلامت و درخشش پوست مؤثر هستند.

مراقبت از پوست به روش متخصصان پوست

برخی از نمونه‌های روتین مراقبتی متخصصان پوست قابل پیش‌بینی بود و ما را متعجب نکرد. به طور مثال، برخی از آن‌ها بدون استفاده از ضدآفتاب خانه خود را ترک می‌کنند. برخی دیگر از پاسخ‌ها ما را بسیار متعجب کردند. مثلاً، بعضی از آن‌ها صورت خود را با صابون معمولی می‌شویند. در این میان برخی از ترکیبات بسیار مؤثری وجود دارند که کمتر متخصصی از آنها چشم‌پوشی می‌‌کند. از این ترکیبات می‌توان به آنتی‌اکسیدان روشن‌کننده ویتامین C اشاره کرد.

روتین مراقبتی متخصصان پوست بسیار متفاوت است. برخی از آن رویکرد‌ها کاملاً جدی و مؤثر بود و برخی دیگر لایه‌ای و زیرکانه است. اما گذشته از این تفاوت‌ها، چیزی مشترک در بین سخنان تمام متخصصان وجود داشت. همة متخصصان پوست بر این باورند که شیوه مراقبت و محصولاتی که استفاده می‌کنید، می‌بایست در روز و شب متفاوت باشد.

زمانی که از خواب بر می‌خیزید و روز خود را شروع می‌کنید، باید روی مراقبت از پوست خود متمرکز شوید. چراکه در طول روز پوست شما در معرض آلودگی، خورشید و امواج نوری مختلف قرار می‌گیرد. طبق روتین مراقبتی متخصصان پوست عصر‌ها لازم است تغییر رویه دهید و از مواد فعال‌تر استفاده کنید. متخصص پوست و مونا گوهارا، این مواد را زنبورهای کارگر می‌نامد. او می‌گوید: «پوست شما در شب به طور طبیعی خود را بازسازی می‌کند. در این هنگام شما باید از مواد فعال‌تر استفاده کنید نه محافظ‌ها.»

پس برای چنین زمانی بهتر است موادی را انتخاب کنید که در فرمول خود ترکیبات رتینوئیدی دارند. چنین موادی گردش سلولی را تسهیل و به صاف شدن سطح پوست شما کمک می‌کنند. علاوه بر این،‌ می‌توانید با گذاشتن یک ماسک بر روی پوست خود، بازسازی آن را سرعت ببخشید.

در ادامه سه روتین مراقبتی متخصصان پوست آورده شده است که شامل روال‌های مراقبت از پوست صبح و عصر (شب) می‌شود. این سه متخصص پوست از بهترین‌ها در این حرفه هستند. همچنین، آن‌ها درمان‌های داخل مطب هر چند وقت یک بار انجام می‌دهند تا چهره‌هایشان را خوش فرم نگه دارند.

 

حتما بخوانید:همه چیز در مورد روتین پوست چرب و مختلط و تاثیر آن برای سلامت پوست

مراقبت از پوست به روش متخصصان پوست

مراقبت از پوست صبحگاهی کیم نیکولز

کیم نیکولز، متخصص پوست ساکن ایالت کانکتیکات، هر روز صبح مراقبت از پوست خود را با پاک‌سازی شروع می‌نماید. او از پاک‌کننده گلی کولیک SkinCeuticals استفاده می‌کند و درباره آن او می‌گوید: «این پاک‌کننده قوی حاوی هشت درصد اسید گلی کولیک است که به‌آرامی سلول‌های مرده پوست را از بین برده و بافت را اصلاح  می‌کند.» پس از پشت سر گذاشتن مرحله پاک‌سازی که در هر روتین مراقبتی متخصصان پوست  دیده می‌شود، او افشانه صورت آب‌رسان گلاب و گلیسیرین هریتیج استور را بر روی پوست خود اسپری می‌کند.

این محصول، همان‌طور که از نام آن پیداست، در ترکیب خود گلاب و گلیسیرین دارد که پوست را حجیم و مرطوب می‌کنند. کیم نیکولز می‌گوید: «من بلافاصله پس از پاک‌سازی از این افشانه استفاده می‌کنم. گلاب و گلیسیرین علاوه بر اینکه طراوت و شادابی پوست را به دنبال دارند، به‌عنوان یک مرطوب‌کننده عمل کرده و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌نمایند.

ازاین‌رو، این دو ماده سبب می‌شود که آنتی‌اکسیدان صبحگاهی من به عمق پوست نفوذ کند.» در این مرحله صبحگاهی روتین مراقبتی متخصصان پوست نوبت به ضدآفتاب می‌رسد. کیم بیان می‌کند: «من شخصاً به EltaMD UV Clear Tinted SPF 46 علاقه دارم.»

مراقبت از پوست شبانگاهی کیم نیکولز

پس از اتمام یک روز پرمشغله دکتر نیکولز در اولین مرحله از پاک‌سازی خود، برای پاک‌ کردن آرایش، عرق و تمام آلودگی‌هایی که به پوست چسبیده‌اند، به سراغ روغن گل رز هریتیج استور می‌رود. او می‌گوید: «این روغن ترکیبی از روغن‌های مغذی است که هرگونه آرایش و چربی اضافی صورت را به‌راحتی و به‌آرامی پاک می‌کند. به‌عنوان اولین قدم، این روغن برای یک پاک‌سازی دومرحله‌ای عالی است».

مراقبت از پوست شبانگاهی کیم نیکولز

پس از شستشو، دکتر نیکولز پاک‌سازی دومرحله‌ای خود را با یک پاک‌کننده ملایم کامل می‌نماید. روتین مراقبتی متخصصان پوست در شب ممکن است شامل مراحل دیگری نیز باشد. پس اتمام پاک‌سازی، کیم نیکولز سرم رتینول را برای آخرین مرحله از مراقبت پوستی شبانه استفاده می‌کند. او بر این باور است که رتینول با تغییر اندازه منافذ، تغییر رنگ و خطوط ریز موجود در صورت، ظاهر را بهبود می‌بخشد.

بله لازم است به پوست صورت خود توجه کنید. اما یکی از نکات بسیار مهمی که در روتین مراقبتی متخصصان پوست ذکر شده و دکتر نیکولز برای مراقبت از پوست مطرح می‌نماید این است که باید مطمئن شوید علاوه بر صورت مراقبت‌های خود را بر روی گردن و قفسه سینه نیز اعمال کنید.

اگر دکتر نیکولز احساس کند که پوست او به مراقبت دقیق‌تر و اضافی نیاز دارد، ماسک ژله گلاب هریتیج استور را نیز در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود می‌گنجاند. او می‌گوید: «من این ماسک را روی صورت، گردن و قفسه سینه خود ماساژ می‌دهم. به‌این‌ترتیب، دانه‌های کنجاک را فعال شده و آن‌ها، بدون تحریک، پوست را احیا و لایه‌برداری می‌کنند.»

روتین مراقبت از پوست صبحگاهی مورگان راباخ

روتین مراقبتی متخصصان پوست با یکدیگر یکسان نیستند. مورگان راباخ، متخصص پوست ساکن شهر نیویورک، بیان می‌کند: «مراقبت از پوست صبحگاهی من بسیار ساده است. حین آماده‌کردن خودم و سه فرزندم، مهم‌ترین مراحل مراقبت از پوست صورت من شامل استفاده از پاک‌کننده و ضدآفتاب است.» این متخصص پوست تمایل دارد از محصولاتی دوکاره استفاده نماید. این محصولات سبب صرفه‌جویی در وقت می‌شوند، کارایی بالایی دارند و به طور مناسبی پوست شما را لایه‌برداری می‌کند.

روتین مراقبت از پوست صبحگاهی مورگان راباخ

در این مورد از روتین مراقبتی متخصصان پوست دکتر راباخ بر اساس نیاز‌های پوست خود و به‌عنوان اولین قدم از برنامه روتین خود از یک پاک‌کننده استفاده می‌کند. او هر روز به‌منظور پاک‌سازی پوست خود مقداری پاک‌کننده ملایم مراقبت از پوست آلاستین را بر روی پوست خود می‌مالد. دکتر راباخ می‌گوید: «این پاک‌کننده مملو از آنتی‌اکسیدان‌هاست، بنابراین احساس می‌کنم هر روز صبح به پوستم اسموتی می‌دهم!».

ممکن است مراحل روتین مراقبتی متخصصان پوست یکسان نباشد. اگر او در حال بهبودی پس از لایه‌ برداری پوست صورت باشد یا احساس خشکی کند، از  La Roche-Posay’s Lipikar Wash AP+ Gentle Foaming Moisturizing Wash استفاده می‌کند که یک کف شستشوی ملایم است. این محصول حاوی نیاسینامید و کره شی است. نیاسینامید آرام‌بخش است و کره شی خواص مرطوب‌کنندگی دارد. او بیان می‌کند: «اگر پوست من چرب و منافذ آن مسدود باشد، مراقبت از پوست خود را با پاک‌کننده لایه‌بردار AHA/BHA SkinMedica شروع می‌کنم. این محصول در ترکیب خود دانه‌های نرمی دارد که علاوه بر اسیدها به لایه‌برداری نیز کمک می‌کنند.»

همچون روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر، در قدم بعدی او به سراغ ضدآفتاب می‌رود. او بیان می‌کند: «من همیشه ضدآفتاب رنگی خریداری می‌کنم تا به‌وسیله آن کک‌ومک و لکه‌های حاصل از نور خورشید را بپوشانم. من به طور متناوب از دو ضد‌آفتاب استفاده می‌کنم. مورد اول +Isdin Photo Eryfotona Actinica Mineral Sunscreen SPF 50 است که آنتی‌اکسیدان و بافت فوق‌العاده سبکی دارد. مورد دوم SkinMedica Total Defense Repair SPF 34 است در مقایسه با مورد قبلی بافت سنگین‌تری دارد.»

روتین مراقبتی متخصصان پوست

روتین مراقبت از پوست شبانگاهی مورگان راباخ

راباخ نیز مانند روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر در روتین خود مراقبت شبانگاهی دارد. برای عصر دکتر راباخ با‌توجه‌به وضعیت پوست خود مجدداً چند محصول گوناگون را به کار می‌گیرد. دکتر راباخ بیان می‌کند: «اگر بیرون بوده‌ یا زیاد آفتاب گرفته باشم، انتخاب من همیشه محصولی با ویتامین C و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. از این محصولات می‌توان Sciences Alto Defense Serum را نام برد. این محصول التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد.»

سپس نوبت به رتینول می‌رسد. او با‌توجه‌به میزانی که احساس خشکی می‌کند، از رتینول استفاده می‌کند. دکتر راباخ می‌گوید: « It Cosmetics یک سرم روزانه رتینول به‌صورت کرم است که کیفیت بالایی دارد و میزان سبک و مناسبی از رتینول را در اختیار پوست قرار می‌دهد.»

در این مورد از روتین مراقبتی متخصصان پوست وقتی که او به فرمول رتینول با مرطوب‌کنندگی بیشتری نیاز پیدا می‌کند، به برند خود یعنی LM Medical، مراجعه کرده و از مرطوب‌کننده رتینول 0.5% خود استفاده می‌کند. این محصول دارای خواص صاف‌کنندگی پوست و شامل ترتینوئین، نیاسینامید و اسید هیالورونیک است.به‌منظور ایجاد یک‌لایه محافظتی بیشتر، دکتر راباخ روی لب‌ها و اطراف چشم‌هایش را به پماد شفابخش آکوا فور آغشته می‌کند.

به‌علاوه، پوشیدن و درآوردن مکرر دستکش‌های پلاستیکی در تمام طول روز ممکن است روی پوست دست‌های او تأثیر بگذارد. ازاین‌رو، راباخ بر خلاف برخی دیگر از نمونه‌های روتین مراقبتی متخصصان پوست به پوست دسته‌های خود اهمیت می‌دهد.

دست‌های خود Neutrogena’s Norwegian Formula Hand Cream را مصرف می‌کند. او بیان می‌کند: «[تأثیر این محصول] به‌ویژه در مدت‌زمان کووید، باورکردنی نیست. این کرم دست همانند وازلین می‌ماند و پس از مدتی خشک می‌شود. شما با دستانی بسیار مرطوب از خواب بیدار خواهید شد.»

استفاده از کرم برای مراقبت از پوست دست

دکتر راباخ نام یکی دیگر از محصولات موردعلاقه خود را که از داروخانه‌ها تهیه می‌کند و زمان حمام کردن از آن لذت می‌برد، با ما به اشتراک گذاشت. او بیان می‌کند: «موس بدن داو که در ترکیب خود روغن آرگان دارد یکی از باورنکردنی‌ترین محصولاتی است که تابه‌حال استفاده کرده‌ام. آن مثل کرم موبر از تیوپ خود بیرون می‌آید، سپس کف کرده و به صابون بدن تبدیل می‌شود.»

دکتر راباخ در پایان این مورد از روتین مراقبتی متخصصان پوست خاطرنشان می‌کند: «من در تلاش هستم تا با آنچه که پوستم هم‌اکنون به آن نیاز دارد، هماهنگ باشم. دقت می‌کنم که آیا پوست من چرب‌تر شده و منافذ آن بسته شده‌اند، به خشکی افتاده و یا در حال گذراندن دوره نقاهت پس از درمان‌هایی مانند میکرونیدلینگ یا لایه‌برداری است.»

استفاده از کرم برای مراقبت از پوست دست

مراقبت از پوست صبحگاهی پاپری سارکار

پاپری سارکار، متخصص پوست است و در ماساچوست زندگی می‌کند. او می‌گوید: «مراقبت از پوست صبحگاهی من همیشه بسیار ساده بوده است. من پوستی خشک و حساس دارم. ازاین‌رو مصرف زیاد محصولات آرایشی بهداشتی سبب تحریک آن می‌شود. من دوست ندارم شب‌ها با صورت عرق کرده بخوابم و معمولاً با صورت تمیز به رختخواب می‌روم. در نتیجه فقط هر روز صبح صورتم را زیر دوش آب می‌شویم و از پاک‌کننده استفاده نمی‌کنم.»

استفاده از سرم ویتامین سی

اما همانند روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر، زمانی که او احساس کند به پاک‌سازی صبحگاهی نیاز دارد، پاک‌کننده Krave Beauty’s Matcha Hemp Hydrating را بر روی صورت خود می‌مالد. دکتر سارکار ادامه می‌دهد: «من یک روز در میان پوست خود را با سرم ویتامین C تغذیه می‌کنم. چراکه این سرم آنتی‌اکسیدان و خواص روشن‌کنندگی دارد. من اغلب اوقات سرم SkinCeuticals C E Ferulic را انتخاب می‌نمایم. بوی هات‌داگ می‌دهد، اما تأثیر خوبی بر پوست دارد.»

استفاده از سرم ویتامین سی

ضدآفتاب، محافظی برای پوست شما

مانند هر روتین مراقبتی متخصصان پوست او نیز در رویکرد خود از ضدآفتاب استفاده می‌کند. هنگامی که پاپری سارکار، سرِکار است و قصد دارد بقیه روز را در خانه بماند، از یک‌لایه محافظ ضدآفتاب بهره می‌برد تا مجبور نباشد بعداً در روز مجدداً از آن استفاده کند. او می‌گوید: «من تمایل دارم از یک‌لایه ضدآفتاب برای رفت‌وآمد صبحگاهی‌ام استفاده کنم که بعداً دوباره آن را با آرایشم تجدید می‌کنم.»

برای شروع روز خود، دکتر سارکار از نسخه شفاف اصلی EltaMD’s UV Clear SPF 46 استفاده می‌نماید. او توضیح می‌دهد: «در فصل تابستان که پوست چرب‌تر است، این محصول تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و پوست را واقعاً شفاف می‌کند. در قدم بعدی، او یک ضدآفتاب رنگی را برای پوشاندن و محافظت پوست در مقابل نور آبی به کار می‌گیرد.

ضدآفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات مورداستفاده در روتین مراقبتی متخصصان پوست است. او می‌گوید “هم‌اکنون من عاشق ضدآفتاب HydraTint Pro Mineral Broad Spectrum SPF 36 برند Alastin Skincare هستم. این ضدآفتاب به بیشتر رنگ‌های پوست شباهت دارد و پوشانندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

دکتر سرکار خاطرنشان می‌کند: «اگر روز بسیار گرمی باشد، پیش از همه چیز از Colorescience Total Protection Brush-On Shield Sunforgettable SPF 50 استفاده می‌نمایم». او برس تعبیه شده روی محصول را به کار نمی‌برد، بلکه ضدآفتاب را در ظرف تمیزی ریخته و از یک پمپ برای آغشته کردن صورت خود به آن استفاده می‌کند. او می‌گوید: «من در این روش [که در روتین مراقبتی متخصصان پوست دیگر، کمتر دیده می‌شود] قصد دارم دقیق‌تر عمل کنم و از پوست خود بیشتر محافظت نمایم.»

او در مراحل آخر آرایش خود، کمی رژگونه می‌زند یا پوست خود را برنزه می‌کند. او توضیح می‌دهد: « ازآنجایی‌که در تمام طول روز با ماسک کار می‌کنم، زدن رژگونه ضرورتی ندارد. اما انجام این کار باعث می‌شود تا اعتماد‌به‌نفس بالاتری داشته باشم. ازاین‌رو، نمی‌خواهم از این مرحله صرف‌نظر کنم».

 

بیشتر بخوانید:هر آنچه در مورد روتین پوست خشک و تاثیر آن برای پوست باید بدانید

ضدآفتاب، محافظی برای پوست شما

روتین مراقبتی پوست شبانگاهی پاپری سارکار

پس از یک روز کاری، بر خلاف بسیاری از روتین مراقبتی متخصصان پوست دکتر سارکار محصولات مورداستفاده خود را باتوجه‌به پوست خود، هر شب تغییر می‌دهد. او بیان می‌کند: «وقتی بعد از اینکه تمام روز خود را با ماسک گذراندم به خانه برمی‌گردم، عمیقاً تمایل دارم تمام ضدآفتاب، عرق و بزاقی را که حاصل از صحبت‌کردن در ماسک است، از روی پوستم پاک کنم.» پس، او از یک روغن یا بالم پاک‌کننده برای ازبین‌بردن همة آلودگی‌ها از روی پوست استفاده می‌کند.

پاکسازی یکی از اقدامات مهم شبانگاهی در روتین مراقبتی متخصصان پوست است. او می‌گوید: «هم‌اکنون، روغن پاک‌کننده آرایش من Caudalie نام دارد. سه بار آن را به کف دست‌هایم پمپ می‌کنم. سپس، زمانی که دست‌ها و صورتم هنوز خشک هستند، Caudalie را بر روی صورتم ماساژ می‌دهم. ازآنجایی‌که بسیار لیز است، احساس خوبی به من دست می‌دهد. ازاین‌رو وقتم را به ماساژ صورت خود اختصاص می‌دهم.»

پوستی زیبا و درخشان با محصولات پاک‌کننده

برخلاف دیگر رویکردهای مراقبت از پوست متخصصان پوست دکتر سارکار برای اینکه مطمئن شود هیچ ضدآفتابی بر روی صورت او باقی نمانده است، با به‌کاربردن یک پارچة میکرو فیبر سفید،‌ پاک‌کننده را از روی صورت خود پاک می‌کند. به‌این‌ترتیب، او متوجه می‌شود که آیا مقداری از آن بر روی صورت جامانده است یا خیر. دکتر سارکار می‌گوید: «اگر کاملاً پاک نشده بود، دوباره و با استفاده از یک پاک‌کننده دیگر صورتم را پاک می‌کنم.»

روتین مراقبتی از پوست شبانگاهی پاپری سارکار

بازسازی پوست به روش متخصصان

سپس او از نیز مشابه روتین مراقبتی متخصصان پوست زیادی، یک رتینوئید استفاده می‌کند. دکتر سارکار برای جلوگیری از تحریک شدن پوست حساس خود، رتینول را قبل از استفاده با یک مرطوب‌کننده مخلوط می‌کند. دکتر سرکار خاطرنشان می‌کند: «یک‌بار در هفته و درصورتی‌که پوست من لکه‌دار یا کدر به نظر برسد، از یک لایه‌بردار شیمیایی مانند Dr. Dennis Gross Skincare Alpha Beta Universal Daily Peel یا  First Aid Beauty Facial Radiance Pads استفاده می‌کنم.»

او صورت، گردن و سینه‌اش را به این محصولات آغشته می‌کند و سپس با آخرین ذره رطوبت زیر بغل‌هایش را مرطوب می‌کند. او می‌گوید: « زیر بغلم نیازی به لایه‌برداری ندارد، اما انجام این کار باعث می‌شود تا به استفاده از دئودورانت نیاز نداشته باشم (در مقاله دیگری توضیح داده ایم که دئودورانت چیست). علاوه بر این، این کار باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا عرق بو ندهد.» در بسیاری از نمونه‌های روتین مراقبتی متخصصان پوست این مرحله دیده نمی‌شود.

در آخر شب، پیش از اینکه  دکتر سارکار به رختخواب برود، تمام صورت خود به‌خصوص ناحیه زیر چشم و قسمت‌هایی از صورتش را که ماسک آن‌ها را می‌پوشاند، به مقداری از پماد CeraVe’s Healing آغشته می‌کند. او می‌افزاید: «آن مناطق خشک‌تر هستند و امکان دارد در اثر تماس با ماسک تحریک شده باشند، بنابراین این ماده به بازسازی سد پوستی من کمک می‌کند.»

سخن پایانی

رویکردهای مراقبت از پوست متخصصان پوست تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. آن‌ها از محصولات متفاوتی استفاده می‌کنند و مراحل متفاوتی را در مراقبت از پوست خود طی می‌کنند. این تفاوت به دلایل مختلفی همچون نوع پوست و نیاز آن، وقت و غیره است. گذشته از این تفاوت‌ها چیزی در همة آن‌ها مشترک است. تمامی این رویکرد‌ها بر این نکته تأکید دارند که مراقبت از پوست باید در دو نوبت صبح و شب صورت گیرد. همچنین،‌مراقبت از پوست در این دو نوبت، متفاوت از یکدیگر است.